Šta je uzrok jednom
društvu da budala postaje vrednost?
„Budalama
nije učitelj reč nego nesreća“
Ova Demokritova misao krije u samoj sebi
nekoliko protivrečnosti koje možemo odvojeno
analizirati. Ako nam je subjekt budala i
ako ga razumemo na jedan jedini način na
koji se budala i može shvatiti, da li ga
na možemo u bilo kom smislu povezati sa
pojmovima reč, nesreća i učitelj? Svakako
da ne možemo, i tu bi se svaka rasprava
i završila, ali mislim da se ovde budala
shvata u nešto ozbiljnijem smislu, što joj
daje neku univerzalnu dimenziju iz koje
možemo promatrati šta se dešava u toj povezanosti
REČI, koja u samom svojem pojmu sadrži i
pojam istine, dakle jedna potpuno misaona
kategorija i pojam nesreće koji je jedna
etička kategorija. Da li to znači da budala
ne misli već na svaku situaciju deluje potpuno
instiktivno, poput životinje? Ne, jer budalu
ne zadovoljava samo mišljenje, bilo da se
radi o njenom vlastitom ili nekom mišljenju
koje nije njegovo što je u većini slučajeva,
već želi da prekorači tu granicu i želi
da njeno mišljenje bude jedino mišljenje
koje se ostvaruje, odnosno kod budale se
sve svodi na prosto delovanje koje izgleda
potpuno odvojeno i oslobođeno bilo kakvog
mišljenja, što uglavno dovodi do nesreće
u kojoj budala uživa možda baš iz razloga
što je samo mišljenje pogrešno razumljeno.
Ne mora baš svako mišljenje da ima svoju
vidljivu sliku kroz delovanje, već nešto
treba da služi i za obrazovanje samoga sebe.
Dakle, budala deluje ne misleći o onome
drugome, već nju zadovoljava sam čin delovanja
koji je za budalu ono u čemu ona uživa,
jer iz pogrešnog odnosa prema mišljenju
iz kojeg je isključen svaki oblik ja-ti
i sveden je samo na samo uživanje u činu
bez ikakve refleksije prema samom sebi što
dovodi do obrazovanja same ličnosti, što
dovodi do samosvesti, što čoveka bitno određuje
i razlikuje od životinje. Iz svega rečenog
može se zaključiti da budala ima neku vlastitu
predstavu o svetu koji je okružuje, što
nema odnos prema čoveku, što ima neki svoj
vlastito izgrađen jeik u kojem nema mesta
za pojam vrednosti, već postoji jedan čist
hedonizam, odnosno uživanje u nesreći iz
koje teško možemo da prihvatimo stav da
budala nešto uči iz nje, jer njoj obrazovanje
i znanje nije cilj već jedino beskonačno
produbljivanje samog shvatanja nesreće koji
nema kraja zbog nedostatka refleksije prema
samom sebi. Budala u suštini ništa i ne
uči već samo zadovoljava možda ne toliko
sebe već nekog iznad njega u hijerarhiji
koji je njegovo drugo-ja, jer budala i jeste
budala zato što ne poznaje samoga sebe i
zato ne može da uči i veruje REČI shvaćenoj
kao istina a prvenstveno kao vrednost koja
ima svoje trajanje u ČOVEKU koji ne može
da se uništi koliko god budala pokušavala
to da uradi. Uvek će čovek da se pojavljuje
ispred njega i to je ono što budalu najviše
ugrožava. Budala ne razume ili bolje je
reći da ona to nikada neće razumeti jer
razumevanje nije suština budale već je njena
suština u već nekoliko puta rečenom uživanju
u nanošenju boli, uživanju u patnji onog
drugog kojeg budala i shvata samo kao nešto
drugo, kao neprijatelja kojeg treba uništiti
da bi obnovili užitak koji svaki put gubi
na svojoj snazi ako se ne ponavlja iz dana
u dan.
Šta je uzrok jednom društvu da budala postaje
vrednost, svet oko nas njegova predstava,
a ČOVEK nešto čega se treba osloboditi i
kojeg treba zaboraviti ili što je najgore
kojega treba uništiti?
Mislim da je to pitanje od kojeg trebamo
da počnemo, bez obzira koliko nam se odgovor
činio jednostavnim. Najteže od svega je
biti ČOVEK. Možda o tome trebamo razmišljati,
možda u tome treba da se obrazujemo jer
to je ona reč o kojoj je Demokrit mislio.
 |
|
Dušan Sakić |
 |
|