Na samom kraju
ove knjige M. Tepavac nudi neku
vrstu epiloga životu koji je uistinu
bio hod po mukama - „O jednom
stvarno neobičnom vremenu u kojem
je moja lična sudbina na mahove
bila još neobičnija – mali isečak
velike istorije jednoga doba,
veličanstvenog i strašnog“. U
tim rečima nema ni senke one patetike
koju znamo iz memoara. Užasna
tortura u ustaškom zatvoru, godine
vere i borbe uobličavaju se ovde
u niz darovito pisanih proznih
etida - o dečacima koje nosi vera
u bolje sutra u predvečerje ratne
oluje. Ti su zapisi pravi prozni
medaljoni. Ostalo je hronika o
ljudima i događajima. I jedna
napomena na početku - naša: ova
se knjiga neminovno mora čitati
zajedno s onom - Beograd 1998.-
A. Nenadovića u kojoj Tepavac
govori o sebi i svom vremenu.
Vera je ulivala snagu ljudima
i tu već nema ni govora o mogućnostima
- sve se može. Autor ove knjige
nije istoričar - to i sam naglašava
- ali stvara istoriju, koja
|
|
|
nije po meri mladalačkih iluzija. Tepavčevo
osečanje istorije je zadivljujuće i njegovo
se čulo za istoriju u hodu po mukama usavršavalo.
Ima mnogo razloga da se ovde pomene francuski
istoričar Fransoa Fire u vezi upravo s revolucijom
- on je istoričar revolucije od 1789.
Knjiga se njegova zove
Prošlost jedne
iluzije. To su one ideje i refleksije
o inspirativnoj snazi utopija i iluzija,
da bi na kraju puta nakon sloma ruskog modela
komunizma progovorio o „melanholičnoj pozadini
na platnu kraja XX veka“. O tome valja govoriti
bez patetike i Tepavac upravo to i čini,
sugestivno i iskreno. Ne piše on samo radi
istine jer „malo ko veruje ali nada je potrebnija
od istine“. To je bio uistinu „juriš na
nebo i mi smo bili svesni toga“ - a sintagma
o jurišu je iz sv. Avgustina. i u opticaju
je kod mnogih - i život ispričan ovde je
uistinu to. Hod .po mukama. - sumnje od
svojih i optužbe zbog čega je ostao živ.
Iskaz jedan nas vraća na F. Firea – „Bila
je to, verujem, najveća i najuticajnija
iluzija našega veka, koja je vodila ljude
da veruju u tako neizvodljiv projekat”.
Ti i takvi komentari nas i zanimaju. Ostalo
imamo u drugim memoarima. Jedan još od takvih
komentara je važniji i sigurno nadilazi
ono čega u sećanjima inače biva - „Za razliku
od Francuske revolucije koja je nasiljem
otvorila puteve progresivnim promenama,
koje su zatim postale opšte dobro, socijalističke
revolucije su nasiljem odvele društvo u
bezizlaz i degradaciju i zamenile jedno
nasilje drugim.“
To govori čovek i borac - i ugledni Titov
diplomata - u vremenu kada se reč revolucija
pisala velikim slovom.
Ti komentari i njihov kontekst su prava
sadržina Tepavčevih sećanja i odatle se
kazivanje lako čita - i likovi i situacije
su prepoznatljivi. Vernika prate prave saputnice
a to su nada i sumnja. „Dokazano je dakle
da su komunizam i demokratija nepomirljivi“
- autor naravno misli na ruski model komunizma.
Nisu se mogli takvi kakvi su bili ni Tepavac
i Nikezić ni Latinka Perović pomiriti sa
Srbijom kakva je biža tada. A to j e bilo
vreme najave divljačkog razbijanja Jugoslavije
koju su stvarali najbolji i razorili su
je najgori. Objavljena su već mnoga svedočenja
tog zlog vremena ali mnogima nedostaju ovakvi
komentari. Moralo se nečem čak i sebi samom
reći ne, kao i drugima i raskid je bio neminovan.
To je ne samo melanholična već oporo gorka
priča o kraju našeg XX veka. Nad tim vremenom
lebdi senka hrabrih poput M. Nikezića i
L. Perović ali i senka onog kobnog „oca
nacije” D. Ćosića i plejade bojovnika s
mantijama i bez mantija. Sve njih vezuje
jedna misao - Svaku Jugoslaviju u mutnu
Maricu. I tako je i bilo i Marica i Drina
su odnele sve i strovalili smo se u ponor
nacionalističkog ludila.
Potrebe za detaljirna ovde nema jer jednostavno
je teško doseći nivo ovog hroničara jednog
vremena potkraj Titovog života.
Nema u ovim Tepavčevim sećanjima onih sitničavih
detalja, o političarima - ono čega ima u
izobilju u memoarima. Galerija likova je
impresivna. Tu su oni koji su tražili ljudsko
lice socijalizma i naravno nisu ga našli
ali i oni koji su pripripremali ovo potonje.
Ono čulo za istoriju koje smo pominjali
potvrđuje se na svakoj stranici Tepavčevih
kazivanja i svedočenja. Neke scene su klasične
- oni pregovori s L. I. Brežnjevom ili one
iz ličnog života - svemoćna Partija ga ispituje
o ženi koju voli i ispituje i njegovu i
njenu prošlost. Brojni zapisi su celoviti
i autentični portreti kavih još nema mnogo
- o Koči Popoviću ili M. Popoviću te o Titu
legendi koja se koleba ili onaj o legendarnom
„Cvikerašu“ sa kojim je delio godine ilegale
i suočavanja s najtežim iskušenjima - koji
nam pokazuju autora kao čoveka borca i naravno
kao memoaristu koji sebe ni u ličnim zgodama
ne stavlja u prvi istorijski plan kao nekog
koje je uvek u pravu. M. Tepavac ne sudi
istoriji ni ljudima - to je posao istoričara.
On svedoči svoj deo istine. I to čini odan
istini ali prvenstvo daje nadi koja je večna
saputnica. Ima scena koje su pravi primer
pripo-vedačkog umeća - ono u rodnom Zemunu
u kući bogatih ljudi u kojoj je zapovedala
i o svemu odlučivala devojka dok su na tavanu
bili skriveni četnici. I susret s njom kada
je bio na vlasti, bez patetike i s nekom
senkom razumevanja za ljude i njihove sudbine.
Zapisi su utemeljeni na dokumentaciji i
svedočenjima živih. Nas opčinjava stil kojim
Tepavac piše, jer to je stil ne pobednika
i čoveka vlesti, već stil koji podseća -
mislirno da je poređenje na mestu - na protu
Matiju Nenadovića prvog našeg predsednika
Vlade iz ansambla ustaničkih likova daleke
1804. Ovako je umeo da piše i R. Čolaković.
Talenat kazivača izvire iz iskrenosti stava
i nepristajanja na laž i ulepšavanje.
A zbog čega se odrekao vlasti u trenutku
kada ju je imao o tome smo nešto napred
- kako nam se čini - rekli pominjući „komentare“.
Bilo je i drugih koji su Titu rekli ne,
ali Tepavčevo ne Titu je spasavanje i Tita
i Jugoslavije. I nade da se može naći neko
ljudsko lice velike iluzije i velike utopije.
Nije uspelo - Jugoslavija nije uspela da
iskorači iz modela sovjetskog tipa socijalizma.
Demokratija se polako pretvarala u despotiju.
A to M. Tepavac nije zanemario i u 1968.
je video neke znake. I tako dalje. Tepavac
se ne pravda, on samo svedoči i to čini
uverljivo.
Nas prati jedan utisak nakon čitanja Tepavčevih
zapisa – on ima da kaže j'oš rnnogo ne samo
o sebi lično nego i o našem vremenu.
Među piscima memoara najviše kažu oni koji
su se odrekli vlasti i to u momentu kada
su videli da su prerano u ptavu. Ne kasžemo
da to nisu činili i oni državnici koji su
ostali na vlasti - De Gol ili Čerčil - ali
nije nepoznato da vlast ume da porobi ne
samo podanike nego i one koji su na.d njima.O
toj tajni memoarskog umeća sjajno je pisao
Šatobrijan koji je istina izabrao vreme
„s onu stranu groba“. Tepavac je drugačiji
i od njega - on piše za sada i ovde nama.