|
|
 |
 |
|
 |
|
Promena
u konstelaciji odnosa velikih sila
Granice
američke moći
Danas
je svet suočen sa dubokom promenom u odnosu
snaga vodećih država. Poredak koji se
uspostavio završetkom Drugog svetskog
rata i značajno korigovan raspadom Sovjetskog
saveza menja se i na ekonomsko i vojnom
planu. Glavni
razlozi: relativno opadanje dominantne
američke moći a porast moći Kine.
Kada govorimo o globalnoj
moći moramo voditi računa o istorijskoj
činjenici: nikada na ovoj Planeti ni jednoj
državi nije uspelo da u odnose na sve
ostale zajedno bude snažnija. Globalna
moć velikih imperija nikada nije predstavljala
svemoć, to jest moć bez premca. Tako je
i danas.
SAD i dalje najjača
sila
SAD jesu najjača ekonomska,
tehnološka i vojna sila na svetu. BDP
za 2011. iznosi preko 15 triliona $. (Nešto
manje od EU) Po glavi stanovnika to je
48.000 $. (šesto mesto u svetu). Po obimu
proizvodnje su druga industrijska sila
a po inovacijama šesta. U proizvodnji
najjači su u kompjuterima, elektronici,
nanotehnologiji, farmaceutici, vazduhoplovstvu
i vojnoj opremi. Oko 40% nafte uvoze.
Aktuelni privredi rast iznosi 1,5%. Električne
energije proizvode onoliko koliko potroše.
Potrošnja prirodnog gasa je nešto viša
od proizvodnje.
U SAD 2011. : budžetski deficit 8,9% od
BDP, spoljni dug preko 15 triliona $ ili
69.4% od BDP, inflacija 3%, nezaposlenost
9%. Gini indeks (2007) 45. Preko 15%.
stanovništvo ispod linije siromaštva.
Godine 2007. uoči svetske krize 0.1% domaćinstva
na vrhu imali su prihod koji je bio 220
puta veći nego prosečan prihod onih donjih
90%. Domaćinstva duguju 13 biliona dolara.
Najbogatijih 1% poseduje više nego jednu
trećinu bogatstva SAD.
Godine 2008. SAD pogodila je ekonomska
kriza – depresija – koja se po svojim
posledicama može meriti sa krizom iz tridesetih
godina prošlog veka. Finansijski posledice
još niko nije tačno izračunao. Prema Kongresnoj
budžetskoj kancelariji (CBO) privreda
SAD funkcioniše 7% lošije u odnosu na
svoj potencijal. To bi značilo da početka
oporavka može da iznese između pet i sedam
biliona dolara. Pravo opterećenje je ogroman
dug i deficitarno finansiranje države.
Na svaki dolar u budžetu 60 centi je pozajmljeno.
Unutrašnje slabosti SAD: porast nejednakosti
i osiromašenje srednje klase, zapuštena
infrastruktura, neadekvatno obrazovanje
(posebno osnovno i srednje školstvo),
smanjenje istraživačkih kapaciteta, preveliki
izdaci za vojsku. Potrošnja koja je održavala
unutrašnju stabilnost počela je da se
smanjuje i sve teže se može podsticati
bankarskim pozajmicama. I korporacije
i pojedinci beže od zaduživanja – štaviše,
svako nastoji da sačuva gotovinu. Dužnici
troše manje a kreditori nisu voljni da
troše više. Napušteno je pravilo: vaša
potrošnja je moj dohodak i obrnuto.
Kriza poremetila
sve koncepte
Svetska ekonomska kriza
svojim globalnim i domaćim efektima pobrkala
je sve ranije koncepte upravljanja u SAD
do nivoa „što je vredelo ranije ne vredi
danas“. Program predsednika Baraka Obame
se svodi na povećanje zaposlenosti, prihoda
i bolju zaštitu zdravlja siromašnih i
srednje klase, što se ideološki poklapa
sa Ruzveltovim Nju Dilom, Trumanovim Fer
Dilom, Kenedijevim Novim Granicama i Đonsonovim
Dobrim društvom. Međutim, svaka promena
u upravljanju prema nastojanjima Obame
teško će proći dokle god mora da se nosi
sa republikanskom većinom u Predstavničkom
domu Kongresa.
Američka moć u svetu se još uvek ogleda
u primeni takozvane meke moći (mediji,
zabava, obrazovne institucije, NGO) i
kontroli svetskih finansija. Od posebnog
značaja je činjenica da je dolar svetska
valute (upravljanje unutrašnjom inflacijom
i pored štampanja novca). Prednost u američkim
nastupima je i sličnost u kulturnim obrascima
Evrope. Američka izuzetnost se uklapa
u evropski kulturni evrocentrizam iz kojeg
se rađa ideja demokratskom internacionalizmu.
Prepreka širenju takvih ideja je nesposobnost
političkog Zapada da na ekonomskom planu
pokaže preimućstva ne samo u privređivanju
već i u upravljanju državom i društvom
uopšte.
SAD su još uvek sposobne da projektuju
svoju moć i u najudaljenijim prostorima.
Taj radijus postepeno se sužava ne samo
zbog tehničkih kapaciteta već i smanjene
finansijske podrške. Takvo projektovanje
snage omogućavala im je najveća pomorska
snaga – oko 320 plovila sa 12 nosača aviona.
Preko 1,4 miliona vojnika. Imaju najveći
vojni budžet u svetu od oko 700 milijardi
$, više nego ostali svet zajedno. Najsnažnija
su nuklearna sila u svetu. Raspolažu sa
oko 700 baza i vojnih instalacija u inostranstvu
plus veoma razvijena mreža satelitskog
osmatranja. Pored toga, finansijski i
naoružanjem podržavaju oružane snage njima
strateški važnim partnerima. Još uvek
im NATO najvažniji vojni savez čije izdatke
pokrivaju sa 77%. Ratovi u Iraku i Avganistanu
prema zvaničnim podacima izazvali su izdatke
u visini od 900 milijardi $, a prema nezavisnim
istraživačima preko 3 biliona.
Kina – novi takmac
Po okončanju Hladnog rata,
to jest raspada SSSR, značajno je promenjen
odnos snaga u svetu u korist SAD. Postali
su jedina super sila. Međutim, pojavio
se novi takmac Kina. Od 1972. pokušavaju
da sklope sa Kinom savezništvo prvo u
odnosu na SSSR a kasnije da to bude način
za privlačenje najmnogoljudnije zemlje
u svoj sistem upravljanje svetom. Ipak,
takva politika približavanja koja nije
bila bez dobitaka za obe strane nije sprečila
Kinu da se razvija kao super sila, prvo
u ekonomskom a zatim i vojnom smislu.
Raste i moć i Indije i Brazila i još nekih
zemalja iz takozvanog ne zapadnog sveta:
Južne Koreje, Indonezija i nekih afričkih
zemalja južno od Sahare. Arapske petrolejske
zemlje takođe imaju i dalje veoma visoke
prihode. Istovremeno, Rusija obnavlja
svoju ekonomsku i vojnu moć. Sve to takođe
utiče na relativno smanjenje američke
svetske moći.
Takva situacija, naročito jačanje Kine,
utiče na promenu američke spoljne politike.
Šta se događa ? Najupadljivije je napuštanje
Evrope kao svog prioriteta broj jedan.
Umesto Severnog Atlantika pažnja se sve
više posvećuje Pacifiku. Razlog je jednostavan:
treba se suprotstaviti Kini kao najjačem
takmacu za uticaj u svetu, ako ne i budućem
protivniku.
Poznato je da je posle poraza Japana u
Drugom svetskom ratu SAD proglasila kao
strategiju odbranu svojih zapadnih obala
na istočnim azijskim obalama. Ta strategija
je korigovana pobedom kineske revolucije
i porazom u Vijetnamu, ali nije nikada
sasvim napuštena. Amerika je zbog toga
razvila odnosno podržala svoj krug saveznika
i partnera na tom prostoru: Južnu Koreju,
Japan, Filipine, Tajland, Maleziju i Indoneziju.
Ovde možemo dodati Australiju i Novi Zeland.
(Ove zemlje malo mogu uticati na zbivanja
u Aziji, ali mogu na Južni Pacifik i Indijski
okean) Funkcija toga azijsko pacifičkog
savezništva ili partnerstva se svodi na
usklađivanje akcija od strateškog značaja,
ali ne do nivoa jedinstvene komande oružanim
snagama. Ne postoji pacifički NATO.
Pomenuta američka zona uticaja zadovoljavala
je potrebe američke strategije sve dok
Kina nije krenula ubrzano u ekonomski
razvoj i dispersiju ekonomskih odnosa
širom sveta a koju prati modernizacija
i jačanje oružanih snaga, posebno savremenih
vidova: nuklearno oružje, raketni sistemi,
vasionska odbrana, mornarica i vazduhoplovstvo.
Takva ojačana Kina želi da uspostave svoj
sistem sigurnosti u vodama koji zapljuskuju
njene obale: Istočno kinesko more i Južno
kinesko more. Reč je o prostoru unutar
linije: Japan – Okinava – Filipini - Borneo.
(Preko tih voda prolazi kineska roba u
vrednosti 5,3 bilona dolara godišnje.)
Takođe Kini želi da bude prisutna i u
Indijskom okeanu zbog transporta nafte
iz zemalja Zalivai stoga želi da ima uticaja
i na zemlje u jugoistočnoj Aziji: Mjanmar,
Laos Kambođa i Vijetnam. Nesumnjiv kineski
uticaj postoji u Severnoj Koreji.
Evropa kao strateški interes SAD je raspadom
SSSR nešto izgubila na značaju, ali ne
u meri koja bi se mogla označiti kao radikalni
zaokret. SAD u prvom redu zbog Rusije,
kao druge nuklearne sile, žele da kontrolišu
situaciju na tom prostoru, što dokazuje
njihovo vojno prisustvo u Nemačkoj, Italiji,
Velikoj Britaniji, Mađarskoj, Rumuniji
i Poljskoj. Međutim, Evropa je važna i
zbog Bliskog istoka i Severne Afrike.
Pored toga, SAD su ekonomski zainteresovane
za Evropu jer najveći deo njihovih stranih
investicija je tamo uložen, uključujući
značajan izvoz. To je razlog zašto pažljivo
prate šta se događa u finansijskom i proizvodnom
sistemu Evropske unije (najcrnji komentari
o budućnosti ove integracije upravo dolaze
sa američkog tla).
NATO – veza SAD
sa Evropom
SAD nastoje u Evropi da
održe što bolje savezničke odnose, mada
se stalno javljaju nesuglasice kad je
u pitanju van evropski prostor, što govori
da postoje neke bitne razlike u interesima.
Vodeće sile Evrope više nisu poslušne
onoliko koliko su bile u vreme Hladnog
rata. Briga o nacionalnim interesima,
naročito u ekonomiji, često prevagne.
(I ovde je odnos snaga nešto izmenjen:
BDP EU je nešto veći nego u SAD) Najvažniji
evropski partneri SAD u Evropi ostaju
da budu upravo ovim redom: Velika Britanija,
Nemačka i Francuska. Ipak, nivo saradnje
i razumevanja još uvek je na visokom nivo
s tim da SAD moraju da uvažavaju mišljenja
i sa druge strane Atlantika (odnosi sa
Rusijom).
Za SAD je NATO i dalje važan jer je najčvršća
veza sa Evropom. Bez NATO-a kao najsavršenijeg
vojnog saveza sa stanovišta organizacije
komandovanja, savremenog naoružanja i
raspoloživog ljudstva američka moć bi
bila znatno manja. Udeo SAD u finansiranju
NATO-a je prevelik i uzrok je mnogih nesuglasica.
SAD nije za formiranje organizacije evropskih
odbrambenih snaga nezavisnih od NATO.
Nejasno je šta će se dogoditi sa NATO-om
jer su se mogućnosti za upravljanje krizama
(sprečavanje sukoba i odgovor na krize)
smanjile. Temeljne reforme koje uključuju
finansiranje ili razdvajanje organizacije
na američki i evropski deo nisu na dnevnom
redu, što ne znači da neće biti.
SAD uveliko smeta kriza u evro zoni i
problemi povodom neadekvatnog upravljanja
sa EU. I pored nekih čisto evropskih uzroka
kriza je došla iz SAD.
SAD i dalje smatraju Rusiju kao svog potencijalno
protivnika broj jedan zbog mase nuklearnog
naoružanja. (Rusija može da uništi SAD
u roku od 30 minuta !) Zbog toga postavljen
raketni štiti u Istočnoj Evropi (da se
pokaže ko odlučuje i da se ograniči moć
Rusije) Međutim, SAD je Rusija potreba
(snabdevanje američkih trupa u Avganistanu,
vasionski program, širenje nuklearnog
naoružanja, borba protiv terorizma) Postoji
još jedan važan ne objavljen interes:
protiv teža Kini ! Izuzev propagandističkih
napada, protiv Rusije nešto ozbiljnije
SAD nisu sposobne da preduzmu.
Slab interes za
Balkan
Balkan je dalje prostor
američkog interesa bez značajnijeg vojnog
i ekonomskog angažovanja. Razlog su Rusija,
Turska i Bliski istok odnosno zapadno
Sredozemlje. Ne postoji interes za veću
javnu pomoć – sve se prepušta evropskim
operacijama američkih korporacija. Nejasno
je na koje će se sve zemlje SAD osloniti
u pojedinim događanjima značajnijih političkih
implikacija. Sve zavisi od zahteva trenutka.
Jasno je da nastoje da sve više Balkan
prepuste EU u okviru NATO odlučivanja.
Bliski Istok, uključujući Zapadnu Aziju,
po redu prioriteta je na trećem mestu,
mada u pojedinim situacijama na kratko
izbija na drugo mesto. Svakako da američki
strateški interes u prvom redu proističe
iz redovnog snabdevanja naftom iz izvora
u tim zemljama. (Između 20 do 30% uvoza
energenata dolazi sa tog područja) Ali
to nije jedini razlog. SAD ne bi odgovaralo
da se na tom prostoru ukotvi neka druga
moćna sila ili kombinacija moći od nekoliko
država koje bi vodilo neku nezavisnu politiku
ne uvek saglasnu sa američkom geopolitičkom
strategijom. Međutim, SAD su sa svojom
intervencijom u Iraku i Avganistanu doživele
poraz odnosno nisu ostvarile cilj da u
tim zemljama vladaju njima odani režimi.
Imajući u vidu ono što rade Kinezi u Avganistanu
(kupuju nalazišta vrednih metala) i Iraku
gde za sebe uspostavljaju izvore za snabdevanja
naftom, što zajedno sa „neposlušnim“ Iranom
stvara Americi nov set problema.
Nerešiv problem za američku politiku je
Iran koji gradi svoje nuklearno oružje
i samo je pitanje kada će imati nuklearne
bojeve glave na raketama srednjeg dometa
(1500 km), što će tu zemlju postaviti
u poziciju da je niko ne može napasti
jer u rukama ima krajnje efikasan deterent.
Ovakvo naoružanje na strani Irana promeniće
radikalno regionalni odnos snaga što će
van svake sumnje pogoditi Saudi Arabiju,
a zatim Emirate, Kuvajit, Katar i Bahrein.
Tim više, ako se uspostavi iranski pojas
uticaja preko Iraka i Sirije do Libana.
Između ostalog, šiti u Iraku definitivne
će steći prednost u unutrašnjem upravljanju
sa nepoznatim spoljno političkim implikacijama.
Najmanje što SAD žele je da stupe u rat
sa Iranom. Rešenje pokušavaju da nađu
putem sankcija i eventualnog dogovora
sa Rusijom, Kinom i možda Indijom. U svakom
slučaju SAD neće se upustiti u vojne operacije
protiv Irana zato što bi to odgovaralo
Izraelu.
Bliski istok kao
izazov američkoj politici
SAD godinama ne uspeva zbog
svojih strateških dilema da reši problem
Palestine i Izraela. Ne odgovara im da
nemaju tako pouzdanog saveznika na vojnom
planu kao što je Izrael ali im ne odgovara
ni to da se taj spor oko davanje nezavisnosti
proteže u nedogled, jer remeti odnose
sa svim arapskim zemljama. Verovatno,
moraće se još nešto dogoditi da „prelome“
u korist stvaranja palestinske države.
Glasanje u Generalnoj skupštini UN od
davanju Palestini statusa zemlje posmatrača
je samo potvrda da stara politika gubi
geostratešku vrednost.
U vezi s Bliskim istokom valja pomenuti
da su se vodeći ljudi u SAD prevarili
u ocenama „arapskog proleća“. Govorili
su da je to pobeda demokratije u smislu
zapadnog političkog obrasca. To se nije
dogodilo i na scenu su stupile razne struje
islamista, uključujući i one ekstremne
pod kontrolom Al Kaide. I ne samo to izbili
su neredi i međusobni sukobi življa tih
zemalja za koji niko ne zna kako će se
okončati. To jedan od razloga izvesne
uzdržanosti američke politike da neposredno
interveniše u Siriji. Ne treba zaboraviti
ni činjenicu da u svim arapskim zemljama
postoji autokratska vladavina, sa manje
ili više oštrine, ali ne i stabilnosti.
Bliski Istok odnosno zapadna Azija jeste
danas predmet pažnje američke politike
iz dva razloga: pored već pomenutog nuklearnog
naoružavanja Irana i potresi u arapskim
zemljama koji su 2011. krenuli od Tunisa
verovatno neće se uskoro smiriti. Uzrok
potresa je loš ekonomski položaj većine
a tek onda zahtevi za uvođenje demokratije.
SAD slično i mnogim evropskim zemljama
nisu dobro ocenili te događaje sa stanovišta
svojih interesa, to jest nisu predvideli
da će to doprineti jačanju islamističkih
partija i pokreta. Upravo zbog takvog
nepovoljnog razvoja ne mogu da se posvete
onoliko Pacifiku koliko su želeli i najavljivali.
Što se tiče Avganistana SAD moraju da
povuku svoje trupe a Irak prepuste njegovoj
sudbini. Do ispunjavanja američkih ciljeva
– uspostavljanje takvog tipa demokratije
koji će svojom politikom biti naklonjen
Zapadu je pod sumnjom.
Šta može u novim okolnostima moć SAD da
učini u odnosu na suparnika broj jedan
Kinu ?
Američka dilema:
kako zaustaviti Kinu?
Na prostoru Pacifika to
bi trebalo da bude zaustavljanje Kine
da širi svoju kontrolu nad akvatorijem
uz istočnu obalu Azije od hiljadu kilometara
prema istoku. Ovde bi dodali i kineske
pretenzije na Senkaku/Diaojo ostrva u
Istočnom kineskom moru, Parsel ostrva
u Južnom kineskom moru, što svakako nije
samo zbog podvodnih nalazišta nafte i
gasa. Zatim, trebalo bi da se smanji ili
ukloni kineski uticaj na zemlje u Jugoistočnoj
Aziji: Vijetnamu (ekonomski odnosi), Kambodži
(ekonomska pomoć), Laosu (ekonomska pomoć)
i Singapuru (ekonomski odnosi). Takođe
da se utiče na Indiju da razume američke
interese i da saradnja u grupi BRICS ne
preraste u čvrst strateški savez. SAD
ne odgovara takođe jačanje Šangajske organizacija
za saradnju i njeno širenje, jer dogovor
sa Rusijom šiti leđa Kini. SAD ne žele
da Kina ojača svoj uticaj u Indijskom
okeanu posebno u Mjanmaru, Bangladešu,
Sri Lanki, Pakistanu i Keniji (gde Kinezi
grade luke i pružaju ekonomsku pomoć).
SAD ne odgovara ni rastući ekonomski uticaj
Kine u Africi.
Zbog svega toga januara 2012. predsednik
Barak Obama pokrenio je reviziju odbrambene
politike i identifikovao Aziju kao prvi
prioritet. U tom cilju razvija se baza
marinaca, pomorskih snaga u Australiji.
Pored toga, pokušava se obnoviti savezništva
ili proširiti strateška sporazumevanja
na strateškom nivo sa Tajvanom, Filipinima,
Mjanmarom, Tajlandom, Singapurom, Vijetnamom,
Filipinima i Malezijom. Politika opkoljavanja
Kine (containment) je stari hladnoratovski
instrument za koji su potrebna ogromna
sredstva. Pri tome sam strah od kineske
moći nije dovoljan (sporovi oko ostrva
Parsel) da bi se formirao lanac oko najmoćnije
azijske zemlje.
Sa Japanom SAD nastoje učvrstiti već postojeći
vojni savez koristeći spor ove zemlje
sa Kinom zbog ostrva Senkaku. Stari argumentu
odnosima dve zemlje: japanski izvoz i
japanske finansije u američkoj privredi
još nije izgubio potpuno svoju pređašnju
vrednost ali jeste mnogo od pouzdanosti.
U tim novim okolnostima strategija SAD
se sklapa na liniji kombinacije američke
oružane snage i japanske baze. SAD će
od Japana tražiti i jačanje oružanih snaga
sposobnih za intervenciju van svojih ostrva.
Inače, javno SAD se ne opredeljuju na
stranu Japana već traže da se spor oko
Senkaku ostrva reši bilateralnim dogovorom.
U azijsku politiku SAD se uključuje oživljavanje
saradnje sa organizacijom ASEAN kako bi
putem multiratelarne saglasnosti izvršili
pritisak na Kinu. Za sada to nije dalo
neke opipljive rezultate.
SAD pokušavaju da razviju ekonomsku integraciju
na Jugu Azije – Trans –Pacifičko partnerstvo
(TPP) koja bi trebalo da smanji trgovinske
barijere među ekonomijama tog dela sveta.
Da bi SAD tim putem postigle neke strateške
prednosti u odnosu na Kinu trebalo bi
da ulože mnogo novca u razvoj zemalja
eventualnih članica koji zbog svoje budžetske
krize u stvari nemaju kapitala za veće
investicije. Pored toga, Indija ne misli
da pristupi toj organizaciji. Za sada
nema odgovora ni od Kine kojoj je takođe
to ponuđeno iz taktičkih razloga.
U razvijanju geopolitičkog prioriteta
na Pacifiku u oblasti mekih političkih
sredstava SAD nastoje da prikažu (uveličaju)
unutrašnje mane Kine: ne demokratsko upravljanje,
nedovoljna vladavina prava, nepoštovanje
ljudskih prava, ne pravno zauzimanje zemljišta
za industrijske projekte, održavanje suviše
velikog državnog privatnog sektora, veštačko
održavanje vrednosti nacionalne na niskom
nivou i spor uspon unutrašnje potrošnje.
Međutim, kineski kolektivistički vid upravljanja
uz politiku smanjivanja siromaštva još
uvek više pruža nego što to čini američki
sistem niske privredne i finansijske regulacije
uz zanemarivanja interesa srednje klase.
Američka moć i
uticaj slabe
SAD u svetskom rasporedu
potencijala svih vrsta važila je preko
sto godina za izuzetnu zemlju. Vrhunac
njene moći bio je sam završetak Hladnog
rata. Do tada ona je zaista vodili globalnu
spoljnu politiku stvarajući i štiteći
svet demokratski vrednosti prema svom
modelu u koji se uklapao i liberalni kapitalistički
način privređivanja. Nije čudno da se
neki u to vreme kolaps komunizma shvatili
kao kraj istorije. Dodajmo da je politika
Nju Dila predsednika Ruzvelta, a koja
se prenela na unutrašnju politiku predsednika
Trumana, Kenedija i Đonsona razvila državu
blagostanja, privlačna svima onima u svetu
koji su živeli u oskudici ili niskom životnom
standardu. Pored sjajnog socijalno ekonomskog
razvitka, SAD su se preobrazile u apsolutno
najjaču oružanu snagu i vodeću intervencionističku
silu.
Sve se to počelo da menja kada uspostavljeni
socijalno ekonomski model počeo polako,
ali uporno da urušava zbog smanjenja ulaganja
u realnu ekonomiju. enormno povećanog
ulaganja u nekretnine i širenja rizičnih
finansijskih transakcija koje je pratilo
smanjivanja ulaganja u istraživanja i
nauku, usporenog obnavljanja infrastrukture,
sve manje pristupačnog visokog obrazovanja,
ogromnih izdataka za oružane snage i visoke
cene ratova u Iraku i Avganistanu.
Rasla je i nejednakost unutar američkog
društva. Srednja klasa koja je nosila
uspešan razvoj SAD političkim sredstvima
potisnuta je u stranu: osiromašena i politički
degradirana.
Uporedo s tim išao je rast spoljnjeg zaduživanja
koji je uzeo maha za vreme Administracije
predsednika Buša Mlađeg. Dugovanja države
su se izjednačila sa BDP na godišnjem
nivou.
Definitivan preokret na gore izazvalo
je izbijanje ekonomske krize krajem 2008.
kao rezultat udruženih, negativnih faktora,
asocijalnih političkih odluka i besmislene
deregulacije bankarstva.
I pored nekih sačuvanih prednosti (dolar)
SAD ne mogu da krenu u ozbiljan oporavak
bez smanjivanja tereta zaduženosti (deficitarnog
finansiranja), povećanja subvencija realnoj
ekonomiji i pravične raspodele poreskog
opterećenja. Predsednik Barak Obama pokušao
je da krene tim putem, međutim, u prvom
mandatu sprečavala ga je konzervativno
nastrojena republikanska većina u Predstavničkom
domu. Šta će se dogoditi u drugom mandatu
ostaje da se vidi.
Upravljački model SAD izgubio je svoju
raniju privlačnost jer je enormno porasla
nesigurnost svih onih koji žive od svog
rada. Gubitak posla je gubitak svega što
odlikuje savremeno poimanje života. Kako
povećati jednakost šansi, preuzimanja
odgovornosti, vešto upravljanje međuzavisnošću
i kako graditi demokratsku zajednicu su
pitanja koja traže odgovor u skladu sa
savremenim okolnostima. Pređašnji neoliberalni
zaokret ka ne regulisanom kapitalizmu
definitivno nije rešenje. Američka demokratija
jeste u krizi. Ako je tako kako SAD postaviti
u svetu kao društveni uzor i ne agresivnog
hegemona ?
Kraj Pax americana-e
U geopolitičkoj strategiji
ispostavilo se da SAD ne mogu da istovremeno
vode dva rata, a pogotovo da ne mogu da
se upuštaju u kopnene ratove na tlu Azije.
Visoki vojni izdaci su postali nepodnošljivi
jer se ne mogu pokriti bez deficita u
budžetu. Verovatno, najvažnija činjenica
o ograničavanju moći SAD je činjenica:
stabilnost u Aziji ne može se uspostaviti
preko neke ne-azijske sile. (Korejski
rat, Vijetnamski rat, napad na Irak, intervencija
u Avganistanu). Evropa bez obzira na poglede
SAD tražiće svoja rešenja sklona tradiciji
države blagostanja. Na spoljnopolitičkom
planu nije isključeno da će Evropa ili
samo Nemačka tražiti svoja strateška rešenja
u ekonomskom partnerstvu sa Rusijom.
Ranije američke intervencije u Latinskoj
Americi ne mogu se ponoviti: politička
emancipacija je dosegla nivo da je to
postalo neizvodljivo. U etnički razjedinjenoj
Africi svaka intervencija je skupo i nerazumno
opredeljivanje za prevlast nekog plemenskog
identiteta.
U kojem smeru je moguća preorijentacija
američke geopolitičke strategije:
- pojačano usmeravanje na multilateralano
rešavanje svetskih pitanja i kriznih žarišta
bez obzira na ideološko usmeravanje ili
ranija savezništva;
- uvažavanje novog rasporeda svetske moći
u svim delovima sveta (politika asimetrije):
- traženje geo strateškog modus vivendija
za odnose sa Kinom poštujući zahteve za
ravnopravnim učešćem u izgradnji i održavanju
svetskog poretka mira i saradnje;
- geo strateški modus vivendi sa Rusijom
(zona uticaja Rusije u Evropi, Ukrajina,
Kavkaz)i smanjenje nuklearnog naoružanja
(Start 3);
- razvijanje novog odnosa sa Evropom čija
osnova neće biti bezbednosni već ekonomski
odnosi korisni i za ostali deo sveta;
- usporavanje trke u naoružavanju, posebno
nuklearnom, kako bi se između ostalog proširile
mogućnosti za rešavanje akutnih domaćih
i svetskih socijalnih pitanja;
- pružanje punog doprinosa za zaustavljanje
klimatskih promena, narušavanja kvaliteta
životne sredine i preteranog iscrpljivanja
neobnovljivih prirodnih izvora; i
- obuzdavanje prakse u finansijskoj oblasti
koja vodi velikim privrednim poremećajima
koji se brzo prelivaju na ceo svet.
Na osnovu svega što znamo zaista mogli bismo
govoriti o kraju Pax Americana, ali nikako
sa uverenjem da će se to dogoditi već sutra.
Štaviše, ako je to budućnost bilo bi bolje
za svet da to bude spor proces. Šta će se
dalje događati zavisiće i od veštine i iskustva
onih koji odlučuju.
 |
|
Simeon Pobulić |
 |
|
 |
|
| | | | | |