Tribina
Republike: Mlada levica u Srbiji danas
Neartikulisana,
nedelatna i nepovezana
U
Beogradu, 14. marta u organizaciji lista
„Republika“ održana je tribina na temu
„Mlada levica u Srbiji danas“, a razgovor
je vodila Irena Javorski. Gosti
su bili predstavnici dve levičarske organizacije,
različite po svojim programima i načinu
delovanja. Tadej Kurepa i Kale (hteo je
da nastupi pod tim imenom) iz Anarho-sindikalističke
inicijative (ASI), kao i Aleksandar Stojanović
i Andrea Jovanović iz „Gerusije“.
Anarho-sindikalisti su propagandno-borbena
anarhistička revolucionarna sindikalna
organizacija, koja se u svom programu
zalaže za konačno oslobođenje radničke
klase i svih individua koje je čine, putem
ukidanja države i kapitalističkog sistema.
Gerusija je organizacija (Klub studenata
filozofije) koja se bavi levom teorijom,
odnosno radikalnim teorijskim praksama
i izdaje časopis „Stvar“.
Tribina Mlada levica u Srbiji
danas je održana sa ciljem
da se utvrdi da li u Srbiji postoji (nova)
levica i koji je opseg njenog delovanja.
U kojoj meri je ona „nova“, a u kojoj „stara“?
Zašto je i dalje marginalizovana i to u
društvu, čiji su članovi obespravljeni i
dovedeni do praga egzistencije, odavno izgubili
interesovanje za politiku, ili se nalaze
u stanju (skeptičnog) očekivanja novih političkih
alternativa u nastajanju. Da li postoji
sukob na „mladoj“ levici, ili je odsustvo
poznavanja novih teorija ono što zapravo
koči razvoj leve opcije u Srbiji? Šta je
sa problemom nacionalizma, koji je nova
levica kako u Srbiji, tako i u regionu dugo
zaobilazila. Kakav je njen odnos prema civilnom
društvu? I na kraju, da li su se stekli
uslovi za formiranje levog političkog programa.
U narednim redovima prenosimo delove izlaganja.
Moderatorka tribine Irena Javorski
pozvala je glavnog urednika „Republike“
da da uvodnu reč.
|
Zlatoje
Martinov: Želim da
se zahvalim onima koji su se odazvali
na naš poziv da učestvuju u ovom
razgovoru. Ne samo u Srbiji već
i u čitavom svetu levica je svih
ovih godina u krizi, tako da mnogi
postavljaju pitanje postoji li zapravo
istinska i delatna levica ili je
ona samo formalni privezak i puki
kolaborant kapitalističkog sistema
neoliberalne varijante. Kada je
o Srbiji reč ja sam u više navrata
tvrdio, a i sad sam slobodan da
to ustvrdim, kako levica ovde ne
postoji, postoji samo intelektualni
stav pojedinaca i neformalnih grupa
koji sebe osećaju kao levičare.
Zato smo u „Republici” inicirali
ovaj skup, želeli smo naime da vidimo
programska načela raznih levičarskih
grupa koje u Srbiji poslednjih godina
deluju, da sagledamo njihovu brojnost,
|
|
|
|
Zlatoje
Martinov: Osloboditi se totalitarističkog
shvatanja i isključivosti
|
 |
njihovu stvarnu aktivnost i sposobnost uticaja
na društvena zbivanja. Isto tako znamo i
za njihova međusobna trvenja i sukobe koji
idu do isključivosti i zbog čega mnoge od
pozvanih organizacija nisu došle na ovaj
razgovor. To je tužna činjenica, ali odražava
opšte stanje konfuzije na levici, ako uopšte
možemo govoriti o institucionalizovanoj
levici u Srbiji danas. Naravno da niko ne
spori da mora i treba da postoji jasan ideološki
okvir u kojima se određena levičarska organizacija
kreće i deluje, ali određeni vidovi saradnje
sa drugim levičarskim i srodnim grupacijama
su neminovni uprkos ovim ili onim razlikama
u načinu ostvarenja klasne borbe i borbe
za pravednije društvo, za bolji svet. Levica,
odnosno levičarske organizacije se moraju
osloboditi totalitarističkog shvatanja i
boljševičkog pristupa izgradnji novih društveno-ekonomskih
odnosa, shvatanja koja se baziraju na isključivosti
i priznavanju samo svog ideološkog programa
kao jedinospasavajućeg. Delovanje u masama
nezadovoljnih, jednako industrijskih radnika
i činovnika, seljaka i sitnih vlasnika i
radnika akcionara, nezaposlenih i onih koji
su ostali bez posla bez obzira da li su
radnici ili bankarski menadžeri, ali i drugih
|
marginalizovanih
i ugroženih manjinskih društvenih
grupa radi pridobijanja njihove
naklonosti, treba da bude glavni
cilj levičarskih organizacija. Jer
šta one znače ako iza sebe i uz
sebe nemaju sve socijalno ugrožene
slojeve stanovništva? Kakva je tada
njihova društvena snaga? Nikakva.
Lično bih voleo da vidim
|
|
|
udruženu i umreženu novu srpsku levicu,
pre svega mladu levicu jer mislim da je
snaga nove levice u mladosti i entuzijazmu
njezinih aktera. Nažalost, stvari u Srbiji
nisu takve, mislim na jasnu artikulisanost,
ali i umreženost i međusobnu saradnju, ali
svejedno, želeli smo da iz usta mladih srpskih
levičara čujemo kako oni gledaju na ova
pitanja. Hvala vam još jednom što ste došli,
izvoli Irena.
Irena Javorski:
Šta je po Vama nova levica danas, i
na osnovu kojih principa je definišemo,
s obzirom da je ona danas veoma heterogeno
polje i da je čine različiti pokreti, pokreti
pokreta, parlamentarne stranke i koalicije
(poput Sirize u Grčkoj)?
|
Tadej
Kurepa: Kada se kaže
nova levica, ona se vrlo često (istorijski)
vezuje za zelene i uopšte pokrete
– antiratni pokret, pokret za ljudska
prava, itd. – u 60-tim godinama,
i onda posle njih dolaze stalno
te nove nove levice. Ali principi
na kojima i mi, anarho-sinidkalisti
funkcionišemo nisu novi. Oni su
bili potisnuti i zanemareni na ovim
prostorima, čak i nakon Drugog svetskog
rata; s tim u vezi, nova levica
možda deluje novo, ali ja smatram
da treba da se nađe neka differencia
specifica u odnosu na ono što je
ona bila, da bi mogli da kažemo
da je nova. Kako je definisati?
Ja mislim da je prihvatljivo uzeti
onu najširu definiciju, po kojoj
levicu predstavljaju one društvene
snage koje teže kolektivizaciji
sredstava za proizvonju.
Aleksandar Stojanović:
Postoji nešto što se naziva nova
levica, a više i nije toliko novo,
i to su različiti pokreti – World
social forum, zeleni, antiratne
kapanje i sl. Novi socijalni pokreti
poput Indignados-a, Occupy-ja i
sl., mešavina su tzv. nove levice,
ali kod kojih postoji dosta elementa
|
|
|
|
Tadej
Kurepa: Levica znači kolektivizaciju
sredstava za proizvodnju
|
 |
onoga što smo
imali prilike da vidimo 90-tih. Sa druge
strane, postoji nešto što je nova levica
danas i ne bih se složio da ne postoji,
iako određeni principi – borba za preuzimanje
sredstava za proizvodnju ostaju isti. Ali
kapitalizam se u mnogome promenio, pa se
i naši oblici borbe menjaju, sa sve ozbiljnijim
promišljanjem iskustava istorijske levice.
Ono što nije prisutno u novim socijalnim
pokretima, a odlikuje novu levicu jesu dve
stvari. Prvo, otklon od građanske politike.Tokom
90-tih i 2000-tih, barem do 2008-me, imali
smo vrlo jasnu jednakost između toga da
je politika građanska politika. Tako je
bilo ovde, tako je bilo i u svetu. A, to
je nešto što levica sada definitivno problematizuje.
Šta mislim pod građanskom politikom? Mislim
pre svega na rad političkih partija i njihov
odnos prema narodu koji vrlo vrlo sužen,
tj. oni funkcionišu prvenstveno u međusobnim
odnosima, a biračkom telu se obraćaju u
retkim situacijama. Drugo, tokom 90-tih
i 2000-tih, građanska levica, pošto nije
imala mogućnosti da uđe u parlamentarnu
borbu, pristala je na dogovor – da prepusti
centralna društvena pitanja, ne bavi se
ekonomijom i da odustajući od svog osnovnog
političkog usmerenja, pređe u NGO sektor.
Na taj način osnovni predmet njenog promišljanja
i delovanja postao je civilni sektor. Levica
je 90-tih i 2000-tih bila jedna tendencija,
koja se bavla civilnim sektorom i funkcionisala
prvenstveno kroz NGO. A to nova levica više
nije.
Irena Javorski:
Da li u našem društvu treba u potpunosti
odustati od NGO sektora, uprkos tome što
možemo dovesti u pitanje rad NGO organizacija
vezanih za određene partije, i da jedan
od glavnih argumenata bude da se oni nisu
bavili ekonomijom? Šta je sa borbom protiv
nacionalizma? Da li levica treba da preuzme
tu borbu, tj. nastavi tamo gde je civilni
sektor podbacio?
|
Aleksandar
Stojanović: Odgovor
na pitanje da li danas nova levica
treba da se bavi nacionalizmom,
ili da prihvati metode borbe sa
nacionalizmom ili način odnosa prema
istom koji je imala levica 90-tih
unutar NGO sektora, mora da se zaoštri
i kaže – ne. Jer imajući taj odnos
prema nacionalizmu, ona je predstavljala
deo liberalnog koncenzusa pristajući
na ograničenja građanske politike.
Ona ne sme da se vodi nekakvim građanskim
senzibilitetom i da manje prijatna
pitanja analizira na način na koji
je to radila NGO levica, a to je
– mi se nalazimo u jednom društvu
koje ima problematične vrednosti,
koje nije društvo tolerancije, stoga
mi moramo da promenimo sistem vrednosti.
Danas levica mora da kaže postoji
kapitalizam i ne možemo se baviti
vrednostima, odnosno ne možemo da
pokušavamo da razrešimo neke mistične
društvene elemente, nego moramo
da se bavimo ekonomskim sistemom
koji proizvodi sve te probleme.
|
|
|
|
Aleksandar
Stojanović: Levica se ne sme obazirati
na građanski senzibilitet
|
 |
Kale: Ekonomska
osnova treba da bude glavna stavar na kojoj
se levica bazira, ali nacionalizam je jedna
od pojava koja omogućava da sistem opstane,
i u tom smislu se treba boriti protiv nacionalizma.
Što se tiče NGO levice i uopšte uloge levice,
pitanje je u kome trenutku nova levica prestaje
da bude levica. Kada levičari više nemaju
više za svoj cilj kolektivizaciju sredstava
za proizvodnju, oni samim tim prestaju da
budu levica. U naše shvatanje levice ulaze
sve one snage koje pokušavaju da kolektivizuju
sredstva za proizvodnju. Mislim da je takođe
važno da se postavi pitanje finansiranja
kada se priča o NGO levici. To je dosta
važan faktor, zato što sa finansiranjem
dolazi i kontrola. NGO sektor je uglavnom
finansiran od strane liberalnih frakcija
i zato se ne bave onim pitanjima koja smetaju
njihovim finansijerima.
Tadej Kurepa: Ja sam hteo da se nadovežem, ali sa druge
strane. Mi smatramo da postoje dve osnovne
klase u društvu, jedna je radnička, a druga
buržoaska. Buržoaska klasa je ona klasa
koja prisvaja višak vrednosti. Ako postoje
dve klase u društvu, a mi smatramo da postoje,
onda je levica u svojoj suštini organizovani
radnički pokret, koji teži promeni društveno-ekonomskog
poretka i uspostavljanju novog, besklasnog
i bezdržavnog društva. One snage koje nemaju
u sebi tu osnovnu premisu – ukidanje države
i kapitalizma u krajnjoj instanci – one
nisu levica. Mislim da klasna analiza treba
da počiva na dva parametra. Jedan je kapitalistički
ciklusi – da li je kapitalizam u konjukciji
ili recesiji – a drugi, kakvo je stanje
u radničkom pokretu, da li je u ofanzivi
ili defanzivi. ’68-me u Francuskoj imali
smo najveći tzv. „divlji“ generalni štrajk,
i to u trenutku konjukcije, kada je radnička
klasa u Francuskoj imala jedne od boljih
uslova za život. A sada imamo situaciju
kada je kapitalizam u recesiji a radnički
pokret potpuno uništen. Takođe, treba postaviti
pitanje strategija vladajuće klase u pokušajima
da potisnu radnički pokret. U socijal-demokratiji
ili državi tzv. blagostanja, došlo je do
kooptiranja velikog segmenta radničkog pokreta,
njihovog pacifiziranja, kao i stvaranja
cele aparature institucija socijalnog staranja,
vezujući na taj način radničku klasu uz
državu. I onda smo došli do toga da danas,
jedan deo onih koji su navodno levica, imaju
te neokenzijanske snove, i želeli bi da
se vrate u državu blagostanja. A, kada je
radnički pokret bio dovoljno oslabljen,
onda je vladajuća klasa razmontirala sve
te institucije socijalnog staranja i to
bez ikakvog otpora; i sad imamo situaciju
da smo zavisni od institucija socijalnog
staranja koje se privatizuju. Evo, sada
i u Srbiji izlaze publikacije kako treba
privatizovati penziono osiguranje!
Irena Javorski: Sa svetskom ekonomskom krizom
i krizom neoliberalnih demokratija otvorila
se nova šansa za levicu, ali u isto vreme
i prostor za desnicu i skretanja u desno.
Novi desničari prepoznaju važnost bavljenja
socijalnim pitanjima. Kako nova levica treba
da se odredi prema ovakvim pojavama? I da
li u našem društvu postoji jasna ideja/podela
oko toga šta su pitanja kojima se bavi levica,
a koja su to pitanja kojima se bavi desnica?
|
Andrea
Jovanović: Razdvojila
bih ono što je desnica u vlasti
(npr. Zlatna zora ili Dveri kod
nas) i razdvojila bih taj desni
sentiment, koji u određenoj meri
postoji u narodu. Ekonomski zahtevi
desnice ne odudaraju od svega onoga
što se dešava oduvek. Meni je fascinantno,
ako pogledate ekonomski program
SRS-a, vi ćete videti da je prvi
princip liberalna ekonomija, drugi
princip zaštita privatne svojine.
Imanje desnog sentimenta je dvostruko
uslovljeno. S jedne strane imamo
globalizaciju koja je neophodna
za funkcionisanje samog kapitalizma
i politiku identiteta koja je naravno
neodrživa, a s druge „klasni instinkt“.
Klasna svest je momenat kada su
pojedinci osvešćeni da pripadaju
toj i toj klasi, dok je klasni instinkt
nekakva reakcija koja nije u potpunosti
artikulisana, niti su pojedinci
svesni onoga što se dešava oko njih.
Upravo zbog nedostatka jedne masovne,
artikulusane i povezane levice koja
još uvek ništa ne nudi u toj mainsteam
politici i koja apsolutno ne postoji
u tom polju, pogotovo kada je
|
|
|
|
Andrea
Jovanović: Klasni instinkt radnika
u Srbiji usmeren je u desno
|
 |
reč o našem narodu, klasni instinkt radničke
klase, ili onoga što bi trebalo da bude
radnička klasa jeste usmeren u desno.
Irena Javorski:
Danas je zahtev za levom kritikom veći u
odnosu na period koji je prethodio krahu
komunističkih režima. Evropska levica je
morala umreti dvaput, kao totalitarna komunistička
levica, a potom kao umerena demokratska
levica. Neoliberalno društvo je sve do 2008.
uspevalo da se održi kao društvo „labave
raznoteže“. Kako vidiš današnje stanje kapitalizma?
Tadej Kurepa:
Stalno se pronalazi neki novi kapitalizam,
a on je u svojoj osnovi zasnovan na prisvajanju
viška vrednosti i njegova se osnova nikad
ne menja. Ono što se menja – doze nove tehnologije
(npr. izašle iz vojno-industrijskog kompleksa).
Ali iako se menja pojavno, ja ne mislim
da u kapitalizmu ima nekih suštinskih promena,
a to se onda odnosi i na prioritete levice...
gomila stvari koja se ovde kaže se nekako
podrazumeva, a zapravo su deo diskursa vladajuće
idologije i treba ih prepoznati kao takve.
Kada se govori o restauraciji kapitalizma
na prostoru SFRJ, kapitalizam je restauriran
još ’53-će kada je uvedeno tržište. Kada
se govori kako partije razočaravaju svoje
birače, pa one to uvek rade, one su to uvek
i radile, kad god prenesete nekom mogućnost
da odlučuje umesto vas, i da vas predstavlja,
on će da vas proda za svoj lični interes.
Milslim da je prioritet nove levice anti-kapitalističko
organizovanje i borba. Levica se ne stvara
na diskusijama, levica se ne stvara na tribinama,
itd., već na mestima gde se direktno demokratski
pokreti i organizacije organizuju, kako
bi se neposredno izborili za svoja prava.
Bez obzira da li je to radno mesto, da li
su to radnici koji su u novim, digitalnim
industrijama, bez obzira da li su to programeri
koji se bore da imaju udobnije stolice,
ili su to radnici u fabrici koji se bore
da imaju kraće radno vreme. Interesi su
uvek oštro suprotstavljeni – vladajuća klasa
želi da mi radimo što više i dobijamo što
manje, mi želimo kao radnička klasa u kapitalizmu,
da radimo što manje i da dobijemo što više,
i da na kraju promenimo društveno-ekonomski
poredak i da uspostavimo novo društvo. Levica
je ona snaga koja se orgnazijuje za borbu
na konkretnom mestu gde smo eksploatisani
i poniženi.
Irena Javorski:
Danas svedočimo usponu nematerijalnog rada
i nematerijalne proizvodnje. Kakav je taj
radnik danas?
Tadej Kurepa:
Radnička klasa su svi oni koji prodaju svoj
rad da bi preživeli, bez obzira u kom je
obliku taj rad. Sve dok ne prisvajaju rad
drugih, oni su radnička klasa, a onog trenutka
kada počnu da prisvajaju tuđi višak vrednosti,
tog trenutka prelaze u kapitalističku klasu.
Irena Javorski:
Da li bi isključeni bio pogodniji termin?
Tadej Kurepa: Kad se kaže isključeni, onda bismo mogli
pomisliti da oni treba da budu negde uključeni,
a oni ne mogu i ne treba da budu nigde uključeni.
Postoje strategije kojima vladajuća klasa
pokušava da korumpira stanovništvo, npr.
podela besplatnih akcija radnicima, gde
se radnici pretvaraju u tzv. radnike akcionare,
pa radnici akcionari prodaju druge fabrike,
koje su u vlasništvu njihove fabrike protiv
volje radnika tih fabrika – to je primer
„Medele“. Samim tim što je levica anti-kapitalistička
i organizuje neposrednu borbu za poboljšanje
uslova života i rada, ona je nužno i egalitarna,
i anti-autoritarna, i anti-fašistička, i
anti-nacionalistička. I tu nema mnogo potrebe
da se govori o anti-fašizmu. Optuživanje
naroda da je desničarski, dolazi iz neoliberalnog
diskursa. Setite se ’88-me, štrajkova u
Jugoslaviji i koliko su se radnici protivili
nacionalizmu, i kako su prevareni. Otpor
je bio do te godine, posle toga nastaje
krvavi trijumf vladauće klase. Nacionalizmu
i fašizmu može da se suprotstavi samo organizovana
anti-kapitalistička levica, i to konkretno
kroz klasnu borbu, jer ih ona negira i eliminiše.
Bio sam pre par godina ne tribini na kojoj
su bili neki ljudi iz Zadra, umetnici, građanski
umetnici ako mogu da naglasim, koji su me
pitali da li ja kad odem kod mojih drugova
anarho-sindikalista u Zadar, da li im se
ja prvo izvinim što su JNA i srpske snage
bombardovali Zadar. Ja nemam šta njima da
se izvinjavam, ja nemam ništa sa tim, oni
su moji drugovi i ja kad odem mi nikad ne
pričamo o tome, mi pričamo o tome čimi se
mi bavimo, o tome kako se mi organizujemo,
kako ćemo zajedno da se borimo, a ta ideja
o sramoti zbog toga što je neko drugi iste
etničke pripadnosti radio, to je isto nacionalizam,
i cela ta anti-nacionalistička NGO scena
je par exellence nacionalistička, zbog svoje
sramote koja dolazi iz nacionalnog osećaja.
Meni su dve strane iste medalje: i oni koji
skandiraju „nož, žica, Srebrenica“ i oni
koji idu tamo da se izvinjavaju. Oni svi
imaju taj nacionalni identitet, koji se
na različit način očitava, u zavisnosti
od toga da li je neko pod uticajem liberalne
ideologije, ili je pod uticajem nekih konzervativnijih ideologija. Mi hoćemo kvantni skok i u svesti,
i u celokupnom društvu. Mi nećemo neokenzijanizam,
mi nećemo povratak socijalne države, mi
nećemo da učestvujemo na izborima kao koalicija
neke mešovite i šarene levice, mi hoćemo
da ukinemo poredak koji ima parlamentarizam,
i koji ima kapitalizam, i koji ima ljude
koji umiru od gladi i sve drugo što se podrazumeva
u kapitalizmu, sve što proizlazi iz njega.
Irena Javorski:
Kako danas treba da izgleda oblik revolucionarnog
delovanja? Revolucije u Tunisu i Egiptu
nisu dovele do pravednijih društava, a neposredna
demokratija (ispostavljanje zahteva različitih
grupa na trgovima i ulicama) se javila samo
u trenutku prevrata.
Tadej Kurepa :
U Rusiji, u trenutku revolucije, ne treba
misliti da su boljševici bili genijalci.
Autonomni radnički pokret je bio jak i težio
je kolektivizaciji i ukidanju države, dok
ga boljševici po preuzimanju državnog aparata
nisu uništili, počevši od radničkih saveta.
Mislim da su najveća dostignuća prozvod
prakse i da ona iz nje ulaze u teoriju,
a da vrlo često imamo teoriju koja kao da
lebdi tako nigde. Zaboravlja se da je praksa
jedino merilo istine. Svaka teorija referiše
na neku praksu i dolazi iz nje. Što se tiče
situacija u Egiptu i Tunisu, kod njih nije
postojao subjekt organizovanja koji bi mogao
da iznese revoluciju i to su propuštene
prilike. Zato mi i govorimo da treba da
postoje razvijene nove strukture. Radnički
savet je nastao 1905. godine u Petrogradu,
tokom revolucije kao Radnički sovjet. To
je bio prvi radnički savet ikada i njega
nije smislio Bakunjin ili Marx, a onda su
se svi pozivali na njega.
Zlatoje Martinov: Izvinjavam se, boljševici
su oktobra 1917. izvršili prevrat bez kapi
krvi, i tu si Tadeje sasvim u pravu, naime
preuzeli su već gotove radničke sovjete
koje su docnije boljševizirali svojim krutim
i petrifikovanim shvatnjem Marksove teorije,
bez imalo sluha za ruske specifičnosti.
A staljinizam će to kasnije dovesti do apsurda
pa će marksizam zbog toga decenijama biti
stigmatizovan kao plod „bolesnog mozga“,
kao sistem u kome se guše sva ljudska prava
i demokratija, u kojem ljudski život ne
znači ništa. Niti je to levica, niti su
boljševici i staljinisti bili pravi marksisti.
Međutim, s druge strane, kako bi boljševici
mogli da u toj noći 24/25 oktobra preuzmu
vlast u Petrogradu da nisu imali već izgrađene
i u praksi prekaljene radničke borce. Istina
nisu ih oni stvorili, ili bar ne samo oni,
oni su samo lukavo iskoristili povoljan
trenutak. Bez masa nijedna levičarska organizacija
ne moze ništa učiniti u smislu promene osnovnog
društvenog tj. produkcionog odnosa. Pa zar
i vama u Srbiji, vama novim levičarima to
nije ubedljiv istorijski dokaz da ne treba
puko slediti ideologiju, naročito je ne
smete petrifikovati, već da se treba okrenuti
realnim i specifičnim problemima u društvu?
Aleksandar Stojanović: Vi
danas imate činjenicu da je poslednjih 10,
15, 20 godina u našoj zemlji jedan broj
ljudi radio na zadatku da se napravi organizovani
radnički pokret. I onda se postavlja pitanje
ako se radilo na svemu tome, i ako je praksa
merilo istine, kako da do toga nije došlo.
Očigledno je da tu postoji onda neka neistina,
u tom načinu na koji se radilo. Analiza
je ono od čega mora da se krene.
Andrea Jovanović:
Danas vladajuća ideologija predstavlja radnika
kao preduzetnika, a vaša radna snaga je
vaš ljudski kapital koji vi izvozite na
tržište rada. Postoje radnici koji apsolutno
poseduju svoja sredstva za proizvodnju,
a ostaju radnici jer ne kontrolišu uslove
proizvodnje, tj. ne kontrolišu način na
koji će se ono što proizvedu ući u sfera
cirkulacije, odnosno sferu razmene, a to
je još uvek tržište koje sve reguliše. Danas
je teže organizovati radničku klasu, a razloge
za to ne možemo tražiti u analizi fordističke
proizvodnje. Međutim, očigledno je da se
otvara polje za levicu, zato što deluje
da ni jedna druga pozicija ne može da objasni
ekonomsku krizu, niti ponudi rešenja za
nju; kao ni da objasni nedostatak socijalnog
mira.
Hvala vam na učešću, vidimo se nekom drugom
prilikom u ovom ili sličnom sastavu.