|
|
 |
 |
|
 |
|
„Svi
su zadovoljni radom ministra“ *
Sunovrat
u damin gambit
Nova
merila kulturnih vrednosti, ili gašenje
i ono malo preostalog mozga, na primeru
svečarskih rituala. Solidarno, naspram
državne moći.
Galimatijas kiča,
besparice, mitomanije, grandomanije...
poslednjih meseci je još gušće premrežio
kulturu u Srbiji. Na jednoj strani je
šepurenje, dika skorojevića, nekompetentnih
nameštenika, uplašenih im poslušnika...
na drugoj, zatečenost, srdita nemoć, ili
inhibicija zatečenih. Osvaja se, nažalost
- sa menjačem u rikverc, pritajena „ideologija
estetike“
devedesetih,
jedva (do)čekana šansa da se ondašnji,
preodenuti, baškare i tamane,
svom mentalnom i estetskom sklopu
nedokučive, vrednosti.
U okcima te mreže, u kojoj skoro
da više nema realnih vrednosnih
kriterijuma, koprcaju se neposredni
akteri nadgradnje, pozorišni,
filmski, likovni, književni...
stvaraoci. Kulturnog modela primerenog
vremenu ionako nema, stari je
dozlaboga prastar, ofucan, oni
još postoje maltene samim svojim
bićem, reteriraju kao nemoćni,
cmizdre umesto da grunu ... Njihovih
dela konzumenti,
|
|
 |
 |
Lične
veze
|
 |
„U
poslednjih dvadeset
godina, lične
veze i kontakti
bili su razlog
za finansiranje
projekta. Ali,
kriterijum za
predstavu ne
može biti poznanstvo
sa ministrom
ili da li gradonačelnik
voli da ide
u pozorište.
Ne raspoređuje
se novac kako
treba, nije
tačno da ga
nema. Pretvorili
smo se u društvo
koje vi še ne
zna da prepozna
šta je dobro...“
(Mirjana Karanović,
na Tribini LDP).
|
|
|
|
|
takođe, već dugo, egzistencijalno ojađeni,
ne haju mnogo za umetničke muke, štaviše,
iritiraju ih: oni privid lako
stečene umetničke korice hleba, porede
sa svojom mukom, uostalom, privlačnija
je, jeftinija, tabloidna „kultura“, na
jedinom preostalom „prozoru u svet“. Ukidanje
viza ionako znači samo onima koji mogu
da putuju i uživo vide prvu četvrtinu
21. veka (ruže ni tamo ne cvetaju u svim
vrtovima, ali je bar vrtova više, a cvetne
sorte raznovrsnije).
Prva i druga pratilja
prve dame, savetnik Radoslav Pavlović
i ministar Bratislav Petković, ubiše se
proteklih dana po rimskim iskopinama,
pozorišnim ložama, koncertnim dvoranama,
kao prolupale dve zamlate, bacaju svoje
diplome FDU, sa sve desetkama, u bunar!
Glumataju svitu priučenoj, „mikofo“ personi
koja je, jelte, ljubiteljka antike, Talije,
muzeja, muzike...
Dragica, koja se „raduje što će Istorijski
muzej, posle otvaranja 12. aprila, biti
najlepši i najznačajniji
muzej u Evropi“, ima u medijima znanjem
neizazvan, ali upadljiv publicitet. Upisuje
prisustvo u pozivnicu za premijeru, niškog
- državnog Konstantina, ne odbija
da predstavu gleda i u Beogradu, iz „Titove
lože“ jer: „... Moja supruga je bila na
premijeri u Nišu, tako da sam bio potpuno
obavešten. Predstava je izvanredna. Lično,
nedostaje mi u njoj čin krštenja pred
samu njegovu smrt, ali, to je stvar onog
ko je pisao tekst, a ne režirao predstavu“,
izjavljuje suprug.
Kako se ne povesti za ovim „visokosedajućim“
mišljenjem? Jedan od one dvojice sa diplomom
FDU, reditelj Petković 1,
kao trinaesta vila iz Uspavane lepotice,
ona što se krije iza zavese, osmelio se
da, ipak, ublažavajuće saopšti – princeza
neće umreti, samo će malo duže da
spava: „Predstava
je iznad očekivanja, uz male korekcije,
biće sasvim dobra. Zadovoljan
sam tekstom, reditelj je iskusan,
ekipa sastavljena od različitih
glumaca, dala je sasvim solidan
rezultat...“
Dragica, je, međitim već osokoljena
i ide dalje. Doduše, ne može da
kači ordenje po bratskim zemljama,
ali, može, na domaćem tlu – rakiju,
„tomovaču“. Onomad, na Kolarcu,
posle divnog koncerta pijaniste
Denisa Macujeva, usred aplauza,
okružena pratnjom, popela se na
scenu i darovala virtuoza
|
|
 |
 |
Dupla
globa
|
 |
Pesnikinja
i dramski pisac
Milena Bogavac,
podseća na vreme
kada je, besplatno,
pohađala kurseve
u Dadovu: „Bilo
je nezamislivo
da se to plaća.
Sada je, međutim,
Dadov na budžetu
grada, a naplaćuje
roditeljima
kurseve koje
deca pohađaju.
To je dupla
globa, kao i
dvostruko oporezivanje
autorskih honorara,
a to vodi u
kulturu kao
privilegiju
bogatih...“
|
|
|
|
|
srpskom zastavom i „porodičnim brendom“!
Blam, neopevan, ali, samo Srbiju voleti
više od Rusije...
U već srozanoj kulturi Srbije, ima, međutim,
težih imperativa nego distancirati se
od Dragičinog estetskog suda, stanja,
radnje, mizanscena.
Kultura, umetnost,
ovde postaje, privilegija bogatih. Budžeti
na nuli, primanja konzumenata – takođe.
Da bi se ponovo proželi, treba oho-ho
znoja i muke, da se vrati izgubljeno (ispušteno),
a, istovremeno, uspostavi kreacija i recepcija
u skladu sa tekućim vremenom i potrebama.
Za početak, treba dovesti u red onaj galimatijas.
Nekih zakona ima, neki se pripremaju,
većina jednih i drugih je neprimenjiva
bez dodatnih akata niže (ali nezaobilazne)
kategorije. Država nameće svoju, državnu
estetiku, pa time i državne projekte,
kakav je, recimo, preskupi Konstantin.
Zadata umetnost, imperativ vrline
i patriotizma, koje zagovara
vladajuća garnitura,
kao uslov za
dotacije, kosi se sa elementarnim
postulatima stvaralaštva, misaonosti,
slobode, slobode, slobode!
Bez svesti o tome, pitanje je
vremena hoće li „tomovača“ postati
naš Grand prix i za umetničke
domete? „Srbija će se pretvoriti
u zemlju koja uvozi pasulj i beli
luk, a izvozi odlikovanja... Kafana
Šargan je šezdesetih
bila ostrvo odbačenih negde na
periferiji Beograda, a danas je
cela Srbija kafana Šargan“,
konstatovao je ovih dana, Ljubomir
Simović, povodom savremene verzije
svog komada u Užicu, u režiji
Ive Milošević.
Na Tribini o kulturnoj politici,
koju je 23. marta organizovao
LDP, bilo je reči i o organizaciji
i o smislu aktuelne kulturne politike.
Ako se kao, recimo, olakšavajuća
okolnost za krajnji ishod tog,
pre relativno
|
|
 |
 |
Presek
dešavanja
|
 |
„Hendikep
predstave Konstantin
je što je rađena
pod nepozorišnim
okolnostima.
Kao selektor,
koji pravi presek
pozorišnih dešavanja
u protekloj
sezoni, smatram
da je ova predstava
produkciono
jedan od najvećih
projekata u
novijoj istoriji
srpskog teatra
i zavređuje
da prođe kroz
koordinatni
sistem kritike,
stručnog žirija
i publike Sterijinog
pozorja“, obrazloženje
je Igora Bojovića,
selektora ovogodišnjeg
Sterijinog pozorja,
povodom izbora
državne predstave.
Konstantin
je, inače,
na osnovu izvođenja
u Nišu i Beogradu,
već prošao standardni
„koordinatni
sistem kritike“,
sa jedva prelaznom
ocenom.
|
|
|
|
|
uspelog, nego neuspelog, skupa uzme činjenica
da su se umetnici i radnici u kulturi
najzad trgnuli i uspeli da višegodišnji
gnev i izvesnu nemoć bar artikulišu u
smeru moguće akcije i solidarnosti, nisu
kulturi sve lađe potonule.
Prepuna sala Bitef teatra, ispunjavali
su je, bez ostatka, mladi, ambiciozni
ljudi, uglavnom studenti beogradskih umetničkih
akademija, nepomirljivo je, aplauzima
i negodovanjem, prepoznavala predloge.
Hoće li oni, međutim, biti potencijal
sa kojim se računa u sledećim potezima
(najavljeni su novi skupovi, sa konkretnim
predlozima), zavisiće, umnogome, od „ravnoteže
snaga“ – oficijelnih (koje na svojoj strani
imaju novac i vlast) i ovih, alternativnih,
sa idejama, duhom vremena, energijom,
znanjem...
Nije, konačno, suvišno podsetiti i da
je u zemlji ostalo još „mladih mozgova“
koji se nisu odlili i koji mogu
kreativno i kvalitetno da ostvare upravo
(zasad na papiru) ambicije čak i ovakve
vlade – da Srbija postane zanimljivi toponim
na evropskoj mapi, a da se pritom ne diči
sa lupetanjem skorojevića i diletanata.
U protivnom, kako je rekao režiser Darko
Bajić, budući mladi kriviće sadašnje starije
što se nisu izborili za prava i propise,
a ne ministarstva i državu. Nažalost,
država je tu, kako sada stvari stoje,
da skupim, šarenim perjem, kiti duhovni
sunovrat.
 |
|
Slavica Vučković |
 |
*
Odgovor Radoslava Laleta Pavlovića,
savetnika predsednika države, dramskog
pisca, predsednika Upravnih odbora
Narodnog i Kruševačkog pozorišta...
na novinarsko pitanje o mogućoj smeni
ministra kulture. „Vi iz Blica bi
trebalo da znate da će on ostati u
Vladi i u maju i junu i septembru...“
dodao je, „ne dozvolivši ministru
da kaže ni reč“, piše Blic, 16. marta
2013..
1
Prema Blicu od 22. marta
2013. godine, Petković je ipak “kandidat
za smenu”, jer, TV pretplata ne treba
da se naplaćuje uz porez na imovinu,
kako je predložilo Ministarstvo,“a
nije tajna ni da ne predstavlja autoritet
za kulturne radnike”. Aktuelnom ministru
kulture pripisuje se i gaf tokom posete
kruševačkom pozorištu – pitao je da
li je amatersko ili profesionalno!
|
 |
|
| | | | | |