|
|
 |
 |
|
 |
|
Projekat „Kuda ide Srbija“-
uz podršku i saradnju sa Fondom za otvoreno
društvo
Zašto nam
je potreban novi ustav?
Ustav
iz 2006. godine deluje dezintegrativno
i unosi nestabilnost u društvo. Ustavni
sud ocenjuje i statute ribolovačkih društava,
a nema pravo da ocenjuje ustavnost ustavnih
zakona. Ako bi Ustavni sud došao u situaciju
da oceni Ugovor o pristupanju EU koji
ratifikuje skupština, našao bi mnoge protivrečnosti
između našeg ustava i tog ugovora, pa
bi pojedine odredbe ustava morale da budu
proglašene neustavnim. Naš
ustav je zatvoren prema međunarodnim izvorima
prava
Ove ocene izrečene su u
raspravi koju je organizovala „Republika”
i u kojoj su učestvovali Bosa Nenadić,
sudija Ustavnog suda, Vesna Rakić-Vodinelić
i Saša Gajin profesori univerziteta Union,
ekonomista Mlađen Kovačević i Vladimir
Pavićević, profesor Fakulteta političkih
nauka. Razgovor je vodila novinarka Olivija
Rusovac.
Vladimir Pavićević:
Pet funkcija koje ustav ne zadovoljava
1. Svaki ustav mora da ima „uređivačku“
funkciju, odnosno da predstavlja dogovor
o setu pravila koja će važiti podjednako
za sve. Mnogobrojne analize politikologa
i sociologa pokazuju da
živimo u neuređenom
stanju, što znači da ustav nije
poslužio kao osnov za dogovor o
pravilima koja ćemo svi da poštujemo.
Svaki ustav mora da omogući ograničenje
vlasti, da vlasti jedna drugu ograničavaju,
ali naša praksa pokazuje suprotno.
Funkcija ustava je integrativna,
ali u našem ustavu postoje odredbe
koje to nisu. Na primer odredba
da je Srbija država srpskog naroda
i svih građana. Umesto da se društvo
koje ima različite linije podela
/kulturne, jezičke, religijske/
integriše, ustavni tekst ide ka
segregaciji u okviru koje postoje
grupe koje neće blagonaklono gledati
na ovakav dokument.
2. Kada je reč o proceduralnom aspektu,
procedura usvajanja ustava ni u
jednoj tački ne sme biti osporena.
Međutim, referendum na kojem su
se građani izjašnjavali o ustavu
sproveden je pod sumnivim okolnostima.
Zatim, akteri koji su bili
|
|
|
Vladimir
Pavićević: Nisu validni argumenti
legalista koji čuvaju ustav
od promena
|
 |
relevatni u procesu usvajanja novog ustava
nisu poštovali sve korake prilikom predlaganja,
mada je bilo jasno da će on biti donet na
osnovu pravila koja su zapisana u prethodnom
ustavu. Prema tome, nije validan ni argument
legalista koji čuvaju ovaj ustav od promena
- da je ustav iz 2006. apsolutno čist u
pogledu procedure usvajanja.
3. Za meritorne razloge za reviziju ustava
važna su tri momenta koja se odnose na osnovne
odredbe ustava, ljudskih prava i sistema
organizacije vlasti. U osnovnim oredbama
sporna je pomenuta definicija da je Srbija
država srpskog naroda i svih građana. Pavićević
smatra da bi bolja definicija bila da je
Srbija država građna koji tu žive. Konfuziju
izaziva i odredba o promeni državnih granica,
pošto na jednom mestu piše da se odluka
o promeni donosi na osnovu procedure koja
važi za ustav, a na drugom – da narodna
skupština ima mogućnost da donosi odluku
o promeni državnih granica, tako da je ustav
ne samo nedorečen, nego i neusaglašen. To
se vidi i u načinu regulisanja pokrajinske
autonomije koja je definisana kao ustavno
pitanje, ali je zakonom moguće ograničiti
ono što je uređeno ustavom. Ograničenja
postoje i kada su u pitanju ljudska prava,
mada je njihov spektar širok. Najzad, zamerka
se odnosi i na sistem organizacije vlasti
jer su neka rešenja stvorila mnogo veću
konfuziju nego što su doprinela uređenju
odnosa između različitih grana vlasti. Pavićević
je saglasan sa mišljenjem koje je Bosa Nenadić
izrekla na jednom drugom skupu – da tekst
ustava nije prošao ni ozbiljnu pravnu redakturu
i da zato ne treba razmišljati o amandmanskoj
promeni ustava, jer je tekst nepopravljiv.
4. O promeni ustava. Ona može biti amandmanska,
zatim da se postojeći skupštinski saziv
proglasi ustavotvornom skupštinom koja će
doneti nov ustav ili da se sazove nova ustavotvorna
skupština i ona donese ustav. Važeći ustav
ne predviđa ustavotvornu skupštinu, pa bi
morao biti uložen veliki trud da se ustav
menja po postojećoj proceduri da bi se obezbedilo
sazivanje ustavotvorne skupštine. Pavićević
smatra da bi najčistiji pristup bilo organizovanje
izbora za novu ustavotvornu skupšinu, što
su zastupali intelektualci i pravnici nakon
5. oktobra 2000, čime bi se prekinuo kontinuitet
nepravnog stanja.
5. Da li je nastupio ustavotvorni trenutak.
Pavićević smatra da je taj trenutak bio
5. oktobra, ali
da je šansa propuštena.
Ustavni trenutak je postojao 2006.
godine / kada se raspala državna
zajednica Srbije i Crne Gore/, ali
je iskorišćen na pogrešan način.
Ustavni trenutak je uvek kada živimo
u neustavnom stanju, kaže Pavićević.
On ističe da pregovori o Kosovu,
koji vode nekoj vrsti prihvatanja
njegove nezavisnosti dovoljno snažno
sugerišu da je ovo ustavni trenutak,
makar i za razmatranje revizije
ustava. Pavićević
|
|
|
ocenjuje da je ustav iz 2006. neodrživ i
da nije izdražo ni test vremena i ako želimo
da živimo u organizovaniom društvu i demokratskoj
političkoj zajednici, neophodno je da se
organizuju rasprave i pripremi predlog teksta
novog ustava koji će biti ponuđen za javnu
raspravu.
Saša Gajin: Zapanjujuća
zaboravnost prema nekim ljudskim pravima
Poštovanje ljudskih prava i demokratije
vode dobru, a sva nastojanja da se ona unaprede
čine društvo progresivnim jer mu omogućavaju
da uspešno koristi mehanizme za sprečavanje
sukoba ili da razviju pozitivno raspoloženje
građana prema zajednici u kojoj žive. Ideja
o poštovanju ljudskih prava i demokratije
treba da bude shvaćena u vremenskoj dimenziji
što
znači da nemamo
pravo da mislimo da smo ostvarili
sva ta prava i da kažemo da živimo
u slobodnom društvu. To sebi ne
mogu da dozvole ni najrazvijenije
demokratije, kaže Gajin i ističe
da o ljudskim pravima treba govoriti
nezavisno od namere da se menja
ustav. Kada je taj dokument u pitanju,
Gajin primećuje da postoji ustavno
ograničenje koje se tiče braka i
da je „zapanjujuća zaboravnost“
ispoljena u odnosu na pravo na privatnost
ili zabranu dužničkog ropstva.
Gajin ističe da ideja o ljudskim
pravima i demokratiji treba da odgovori
na dva pitanja: kako svako od nas
razume pravni poredak – da li kao
nametnut ili kao onaj koji smo sami
izgradili. Ako se naša zajednica
temelji na vrednostima ljudskih
prava i demokratije, možemo da kažemo
da živimo u poretku koji je stvoren
uz učešće svakog od nas i to je
legitimaciona osnova ljudskih prava
i demokratije. Kod nas se, međutim,
|
|
|
Saša
Gajin: Ustavnim tekstom regulisati
pitanje porekla države i institucija
|
 |
izbegava razgovor o problemu koji nastaje
kada ljudi shvataju da su im pravna pravila
nametnuta, što stvara ambijent za sukobe
i vodi dezintegraciji.
Ustavnim tekstom treba da se reguliše i
pitanje porekla države i institucija, a
reč je o tome kako razumemo državu i institucije.
Da li se u državi osećam kao stranac, da
li sam pripadnik neke manjine, da li je
sila koja stoji nasuprot mene postavljena
nekim višim autoritetom i moći i odakle
ona potiče. Gajin na ova pitanja odgovara:
Ako ljudska prava i demokratiju razumemo
tako da oni obezbeđuju čvrstu legitimacionu
osnovu za izgradnju društvene zajednice,
mogli bismo da na to pitanje odgovorimo
sa dozom lakoće i da kažemo da smo mi stvorili
u državu i te institucije koje šite naša
prava. Nažalost, na političkom tržištu nalazimo
naciju i nacion, a ako idemo u tom pravcu
doći ćemo do višeg autoriteta koji je božanskog
porekla. To je metafizički autoritet za
koji nismo sigurni kakve veze ima sa ljudskim
pravima, demokratijom i svakodnevnim životom.
Tako opet dolazimo na nestabilno društveno
tlo, to jest nema pristanka na razgovor
odakle nam ta država i čemu služi. U vezi
sa pitanjem kakvi su izazovi promene ustava,
Gajin kaže da se moramo suočiti sa pitanjem
legitimacionih vrednosti. On pesimistično
zaključuje da nakon 20 godina rada i u NVO
sektoru i bavljenjem ljudskim pravima ne
vidi da je naše društvo bilo ili jeste raspoloženo
prema ljudskim pravima i demokratiji, niti
da je razvilo svest da su ona legitimaciona
vrednost koja vodi napretku i dobrom društvu.
O političkim ideologijama
Gajin smatra da na tržištu
političkih ideologija jačaju oni koji
veruju u partikularne legitimacione vrednosti,
u prvom redu u nacion, u uzvedene vrednosti
kao što je monarhija, u spajanje verskih
i državnih institucija.
Pre mislim da ćemo imati posla sa ozbiljnim
izazovima u traganju za legitimacionim
vrednostima kada se bude otvorilo pitanje
promene ustava. Ne vidim da uz ovaj građanski
aktivizam i nastojanje nekoliko ljudi
koji se bave otvorenim društvom imamo
realne šanse. Niz godina smo upozoravali
da političke elite ne prepoznaju demokratiju
i ljudska prava kao vrednosti koje opredeljuju
njihove politike, ističe Gajin i pri tome
podseća da je ustav donet uz lažiranje,
da je partija koja je odana ideji demokratije
i ljudskih prava donela Zakon o javnom
informisanju koji je suprotan svim civilizacijskim
standardima, da je gradonačelnik bagerima
upao u romsko naselje.. Kada se postavi
pitanje legitimacionih vrednosti politička
elita zauzima neutralnu poziciju i levitira
dokazujući superiornost. Na primer, najviši
predstavnici vlasti, poput ministra pravde
prave crne liste javnih ličnosti pri čemu
se jasno kaže da država one koji se bore
za ljudska prava smatra levim ekstremistima,
a one koji su protiv ljudskih prava –
desnim ekstremistima. Ideološki vakuum
država koristi da se po potrebi „naheri“
na jednu od strana, umesto da prigrli
ljudska prava i demokratiju i ustane protiv
desnog ekstremizma koji jača, tako da
možda prvi put u istoriji imamo poplavu
/neo/nacističkih i /neo/fašističkih organizacija.
Zbog svih ovih okolnosti Gajin vidi ozbiljan
izazov pred kojim će se naći svako nastojanje
da se menja ustav.
Bosa Nenadić: Ustav
je živ dokument
Ova sutkinja Ustavnog
suda ovom prilikom se nije izjašnjavala
o tome u kojoj meri je ustav prepreka na
putu Srbije ka EU, ali je rekla da na taj
put gleda kao na put za izgradnju Srbije
kao ustavne, moderne i demokratske države.
Ustavni sud može da obavlja svoju ustavnu
funkciju čuvara ustava u uređenoj državi
u kojoj celo društvo stremi određenim vrednostima,
pri čemu tu podrazumeva institucije - parlament,
vladu, predsednika države, sudove, ali i
nevladine
organizacije.
Ako ti subjekti teže ka tome da
merilo ponašanja bude ustav, i Ustavni
sud može tome efikasno doprineti.
Koliko je Srbija uređena država
neka posluži podatak koji je iznela
Bosa Nenadić. Ako skupština donese
više od 200 zakona, a od toga se
oko 100 ospori pred sudom, a samo
prošle godine je za 18 zakona utvrđeno
da su neustavni, teško je reći da
je ustav merilo ponašanja. Kada
u demokratski uređenim državama
ustavni sud utvrdi da je samo jedan
zakon suprotan ustavu, to je vanredni
događaj ne samo za pravnike nego
i za celu državu, to je alarm da
se zakonodavac ogrešio o ustav.
Ustavni sud je ustavom iz 2006.
mnogo više približen modelu evropskog
ustavnog sudovanja, ali za Bosu
Nenadić ostaje pitanje da li je
to
|
|
|
Bosa
Nenadić: Ustavni sud je opterećen
sa mnoštvom nepotrebnih nadležnosti
|
 |
dovoljno. Pogotovo kada se ima u vidu da
odluke Ustavnog suda imaju i značajnu političku
dimenziju i dejstvo, pa prigovori da je
Ustavni sud politički sud, odnosno da je
stranački, ne doprinose njegovoj poziciji
u društvu. Jer ako Ustavni sud nije nezavisan
i nepristrasan, nemamo delotvorno vršenje
njegove funkcije, a to je zaštita slobode,
jednakosti individua i temeljnih vrednosti
na kojima počiva svako društvo. Bosa Nenadić
je svesna da joj se kao sudiji Ustavnog
suda može prigovoriti da govori o potrebi
promene ustava jer je dužna da ga čuva,
ali ona ističe da spada među one sudije
koji smatraju da im je dužnost da ukazuju
šta predstavlja prepreku Ustavnom sudu u
čuvanju i zaštiti osnovnih ustavnih vrednosti,
da je ustav živ dokument, da on nije mrtvo
slovo niti da je značenje ustavnih rešenja
nepromenljivo u vremenu. Kao primer navela
je ustave SAD i Nemačke za koje kaže da
ih osavremenjuje jurisprudencija i pravna
doktrina i da zato žive tako dugo.
Koliko je samostalan
Ustavni sud
Govoreći o preprekama koje
utiči na delotvornost Ustavnog suda, o
čemu se slažu i brojni konstitucionalisti,
Bosa Nenadić je izdvojila nekoliko. Na
prvom mestu to su njegove nadležnosti.
Nepodeljeno je mišljenje da naš Ustavni
sud ima najšira ovlašćenja ne samo u Evropi,
nego i među ustavnim sudovima u svetu.
On vodi 20 različiih postupaka, a u stvari
treba da ima samo dve osnovne funkcije
– zaštitu ustavnosti i ustava i zaštitu
ljuskih sloboda i prava. Ali je ustavotvorac
proširio nadležnost Ustavnog suda bilo
zato što je te nadležnosti smatrao važnim
ili ih je izmestio iz drugih organa jer
su se pokazali neefikasnima. Danas Ustavni
sud odlučuje o zakonitosti svih opštih
akata, o statutima mesnih zajednica, udruženja
ribolovaca i pčelara, o pravilnicima privrednih
društava, rešava sukobe nadležnosti između
organa jedinica lokalne samouprave itd,
što ne priliči ulozi Ustavnog suda. Taj
sud odlučuje i o zabranama, pored ostalog
i političkih stranaka. Bosa Nenadić smatra
da je to dobro, jer se radi o jednom od
temeljnih prava, a to isto radi i nemački
Ustavni sud. Međutim, pita se da li je
dobro da Ustavni sud rešava o zabrani
svih drugih udruženja i sindikalnih organizacija,
i to kao sud prvog i poslednjeg priziva,
a da pritom nema ni kapacitet ni ovlašćenja
da prikuplja dokaze i utvrđuje činjenice.
Ustavni sud je zbog toga zagušen ogromnim
brojem predmeta i pred velikom je dilemom
da li da pruži zaštitu svima koji mu se
obraćaju, ali sa značajnim zakašnjenjem,
ili da rešava sporove ustavnopravnog karaktera
i šireg značaja za državu i građane. Bosa
Nenadić je ukazala da je ustavna žalba
preširoko postavljena i da loše utiče
na kvalitet odluka Ustavnog suda i na
zaštitu ljudskih prava, a posebno prava
na suđenje u razumnom roku, jer mogu da
prođu dve ili tri godine, a da ustavna
žalba ne dođe na red za odlučivanje. Naime,
od kako je konstituisan Ustavni sud, stiglo
je više od 30 hiljada žalbi, rešen je
veći broj, ali je preostalo još 13 hiljada
ustavnih žalbi. Zaštitu prava na suđenje
u razumnom roku trebalo bi primarno da
pružaju redovni sudovi putem instancione
kontrole, a ne Ustavni sud. Ustavni sud
je postao i žalbeni sud /rešava žalbe
zbog povrede mandata, odluka VSS-a/. Ali
su zato neke važne stvari izostavljene,
ističe Bosa Nenadić i navodi da naš Ustavni
sud nema nadležnost da ocenjuje ustavnost
ustavnih zakona. Pritom podseća da je
naša bliska prošlost pokazala da se u
ustavnim zakonima ne nalaze samo prelazne
odredbe, nego da oni izvorno uređuju određena
pitanja menjajući ustav. Sve je više konstitucionalista
koji ukazuju na neodrživost ovog rešenja,
jer u ustavnom sistemu Srbije nema ni
jednog akta koji imun na ocenu ustavnosti,
sem akata koji su doneti po istoj proceduri
po kojoj je donet i ustav. Ustavnom sudu
data je i nadležnost koja se teško može
delotvorno ostvariti, kao što je ocena
saglasnosti potvrđenih međunarodnih ugovora
sa ustavom, i to ne u postupku ratifikacije,
nego naknadno, i samo treba zamisliti
kakav bi ugled Srbije bio u međunarodnoj
zajednici kada bi Ustavni sud posle 20,
40 godina rekao da je neki ugovor nesaglasan
sa ustavom. Bosa Nenadić pretpostavlja
da se to pitanje može otvoriti prilikom
našeg učlanjenja u EU.
Koncepcijski je pogrešno rešena i nadležnost
o kontroli zakona a priori. Pravna teorija
kaže da je reč o ustavnom promašaju, a
on se sastoji iz sledećeg: predsednik
države, koji ima suspenzivni veto ne može
da pokrene postupak pred Ustavnim sudom
da zakon bude ocenjen pre nego što stupi
na snagu. To pravo ima trećina narodnih
poslanika, ali oni to pravo ne koriste.
Ustavni sud ima rok od samo sedam dana
da oceni ustavnost zakona, a to je nedovoljno.
Predsednik po ustavu proglašava zakon,
a odluka Ustavnog suda će važiti kad zakon
već stupi na snagu. Ocena je da je to
potpuni ustavni promašaj, jer prethodna
kontrola treba da onemogući da na snagu
stupi eventualno neustavni zakon. Ustavnom
sudu se i zakonom uvode nove nadležnosti.
Teorija ustavnog prava se tome protivi,
jer nikakav zakon ne sme ni da proširuje
ni da sužava nadležnost Ustavnog suda,
inače od njegove samostalnosti neće biti
ništa, i ustavno sudstvo se tome protivi.
Naš Ustavni sud je jedan od sudova sa
najvećim brojem sudija što je u skladu
sa velikim nadležnostima, ali se uvek
postavlja i pitanje kako obezbediti kvalitet
odluka. Najslabiju kariku u našem ustavnom
sudstvu predstavlja način izbora sudija
Ustavnog suda, kaže Bosa Nenadić i zalaže
se da sudije budu birane super većinom,
na način na koji se usvaja ustav. Ona
se takođe zalaže za uvođenje sudije naslednika
da bi se izbegla blokada rada suda, za
produženje mandata sudija, ali i za ukidanje
reizbora što bi doprinelo njihovoj nezavisnosti,
„jer kad se približava kraj mandata, svi
se okreću prema vlasti“. Bosa Nenadić
je ukazala na nejasna rešenja koja se
odnose na razrešenje sudija Ustavnog suda
i na to da nema jasnih načina da se razreši
sudija koji se pokazao nedostojan. Potrebno
je da se razmotri i pitanje dejstva odluke
Ustavnog suda kada utvrdi da je predsednik
republike povredio ustav. Ta odluka ne
obavezuje parlament čime se dovodi u pitanje
autoritet Ustavnog suda i ustava i legitimitet
parlamenta koji može da se ogreši o ustav
ako odbaci odluku Ustavnog suda.
Mlađen Kovačević:
Prirodni resursi se ne mogu prodavati
Mlađen Kovačević: Zakon ne dozvoljava
prodaju zemlje strancima, a to je učinjeno
Ustav je nedorečen u pogledu rešenja da
li se zemlja može prodavati strancima.
Kovačević podseća da je ministar Dinkić
rekao da se zemlja može prodati Arapima
kad je već prodato hrvatskim biznismenima
Todoriću 6.000 i Piperiću 3.000 hektara.
Zakon ne dozvoljava prodaju zemlje strancima,
ali neko je to ipak učinio. Kovačević
smatra da u ustav treba uneti odredbu
kojom se zabranjuje prodaja prirodnih
resursa stranim licima i podseća da će,
kada Litvanija ratifikuje SSP, Srbija
morati za četiri godine da prodaje zemlju
fizičkim i pravnim licima iz svake članice
EU. Ni jedna zemlja to nije prihvatila.
Hrvatska 12 godina po ulasku u EU neće
dozvoliti prodaju zemlje, a mi smo, mada
se ne zna kada ćemo ući u EU, prihvatili
obavezu da zemlju prodajemo za četiri
godine. Zato se postavlja pitanje koliko
smo uopšte slobodni i koliko
imamo manevarskog
prostora posle takve odluke prethodne
vlasti. Kad prodate zemlju, Telekom,
NIS, EPS, izvore vode i energije
vi se pretvarate u neku vrstu
kolonije. I kada se tome doda
uticaj neoliberala koji govore
o „nevidljivoj ruci tržišta“ koja
reguliše sve, i kada se obrazovani
ljudi povlače iz političkog i
javnog života, ne znam kako ćemo
rešiti naše probleme, rekao je
Mlađen Kovačević. Po njegovom
mišljenju predsednik republike
treba da se obrati akademijama
nauka i okupi interdisciplinarni
tim koji bi sačinio nacrt budućeg
ekonomskog i društvenog sistema
o kome bi se diskutovalo u parlamentu.
Sa ovom idejom nije se složila
Vesna Rakić-Vodinelić koja smatra
da se na taj način slobodna rasprava
i argumenti struke isključuju
iz najvažnijeg procesa kao što
je koncipiranje novog ustavnog
teksta, u korist platonijanske
vizije legitimacijske osnove u
kojoj predsednik poziva
|
|
|
Zakon
ne dozvoljava prodaju zemlje strancima,
ali neko je to ipak učinio
|
 |
naučnike iz akademija. To bi dovelo do
partkularizma i dezintegracione funkcije
ustava i do prevage nacionalne ili neke
metafizičke ideje, ocenila je.
Kovačević smatra da sama promena ustava
ne rešava velike probleme u sektorima koji
su pogođeni teškom krizom. Iz ankete koja
je načinjena tokom skupa ekonomista i privrednika
na Kopaoniku provejava pesimizam. Samo je
jedan anketirani rekao da veruje da će ova
godina biti bolja od prethodne, samo dvoje
očekuje da će naredna godina biti bolja
od ove, a samo troje da će 2015. biti bolja
od 2014. godine. Kovačević je naveo niz
segmenata ekonomskog i društvenog života
koji su pogođeni krizom. To je kriza vrednosnog
sistema, kriza morala, ustava, pravosuđa,
demografska kriza - prosečna starost iznosi
42,2 godine, kriza ljudskog kapitala jer
30.000 ljudi godišnje napusti Srbiju, po
odlivu mozgova su samo tri zemlje u goroj
situaciji od Srbije, svaki četvrti brak
se razvodi, 60 000 mladih ljudi sa fakultetskim
obrazovanjem ne radi, a kada takvi ne nađu
posao 3 ili 4 godine gube znanje, motive
i samopoštovanje. Nema zemlje u Evropi sa
tako niskim zdravstvenim uslugama, nauka
je u krizi zato što se za nju izdvaja 0,3
odsto budžeta, a ne zato što se uspavala,
kako je na Kopaoniku rekao premijer Dačić.
Kovačević podseća da postoji i kriza javnog
duga jer smo se za samo dva meseca /januar
i februar/ zadužili 1,5 milijardu dolara,
80 miliona evra i 630 milijardi dinara.
Vesna Rakić-Vodinelić:
Ustavna načela o pravosuđu i njihovom
pravnom i političkom značaju
Ustavi bi trebalo da priznaju vizionarsko
ili razvojno načelo, a od toga kakvo je
ono zavisi koliko će ustav trajati i kako
će se tumačiti i posle dugog vremena. Vizionarsko
načelo u našem ustavu svelo se na to da
je Kosovo sastavni deo Srbije. U samom tekstu
ustava stojida je Kosovo sastavni deo Srbije
koji će imati autonomiju po najvišim međunarodnim
standardima i da će ta autonomija biti uređena
zakonom. Druga autonomija - Vojvodina -
je, sudeći po tekstu Ustava, autonomija
nižeg značaja, pa je zato okvirno uređena
Ustavom. To zaista zvuči kao vic, a posledica
je šlampavog pristupa, koji se ogleda se
ne samo u tekstu nego i u ustavnoj ideji,
ističe Vesna Rakić-Vodinelić. Suprotan primer
je ustav Švajcarske iz 1844. koji nema vizionarsko
načelo kao kohezioni element. Taj ustav
je menjan putem amandmana 140 puta, ali
svi ti amandmani vodili su novom ustavu
u kome je najvažniji deo formulisanje pravosuđa
kao treće grane državne vlasti. Novim švajcarskim
Ustavom spojeni su Savezni i Ustavni sud,
tj Savezni sud vrši nadležnost i ustavnog
suda. Ovo pokazuje da vizionarsko načelo
ustava ne mora biti shvaćeno na isti način
u svakoj zemlji, ali to ne znači da može
da bude banalizovano kao što je to učinjeno
u preambuli našeg ustava.
U vezi sa načelom zakonitosti kao ustavnog
načela koje se tiče pravosuđa, ukazala je
na
raskorak između
ustavne norme i prakse. Naime, ustavna
norma propisuje da sudovi sude na
osnovu ustava, zakona i opštih akata
i ona obavezuje da sud ne primenjuje
ništa što nije izvor prava po ustavu,
a naročito da ne primenjuje vanpravna
uputstva. Međutim, u sudskom postupku
primenjuju se drugi izvori prava
što izaziva političke tenzije. Vesna
Rakić-Vodinelić je ukazala i na
promenjenu hijerarhiju izvora prava
u ustavu iz 2006. u odnosu na izvore
prava koja su bila sadržana u Povelji
državne zajednice SCG i koja su
bila postavljena u skladu sa modernom
teorijom prava, možda upravo zato
što se znalo da se Povelja neće
primenjivati. Reč je o čl.16 Ustava
u kome stoji da su opšteprihvaćena
pravila međunarodnog prava i potvrđeni
međunarodni ugovori sastavni deo
pravnog poretka Srbije, da se neposredno
primenjuju, ali da potvrđeni međunarodni
ugovori moraju da budu u skladu
sa Ustavom, što je
|
|
|
Vesna
Rakić-Vodinelić: Promenjena hijerarhija
izvora prava u Ustavu iz 2006. u
odnosu na Povelju SCG
|
 |
odstupanje od duha Povelje. Takođe je i
lista ljudskih prava u Povelji bila mnogo
bliža Evropskoj konvenciji za zaštitu ljudskih
prava i osnovnih sloboda, a pokušaji da
se ta lista prenese u naš ustavni poredak
odlučno su odbijeni. Zbog promenjene hijerarhije
izvora prava, Ustav iz 2006. je pored svih
nedostataka postao zatvoren prema međunarodnim
izvorima prava, što ga čini klaustrofobičnim.
Kada bi Ustavni sud ocenjivao ugovor o pristupanju
EU, i kada bi se držao slova Ustava, našao
bi mnoge protivrečnosti između našeg Ustava
i tog ugovora, pa bi svaki pošten sudija
morao da proglasi pojedine odredbe ustava
neustavnim.
Uticaj politike
Načelno, sudovi sude na osnovu ustava
i zakona, ali u praksi nije uvek tako, pa
se postavlja pitanje šta je sa načelom zakonitosti
koji bi trebalo da spreči sud da sudi po
političkim uputstvima, a to se kod nas stalno
događa. Kada je u pitanju akuelna vlast,
to se u prvom redu događa na terenu krivičnog
postupka i javnotužilačke funkcije. Jer
ako javni tužilac izjavi da mu je prioritet
ispitivanje korupcionaških krivičnih dela,
iako se zna da je u 2012. bila najveća stopa
neotkrivenih počinilaca krivičnog dela ubistva
za poslednih 10 godina, mora se postaviti
pitanje da li tužilac postupa na osnovu
zakona ili na osnovu nečeg drugog, rekla
je Vesna Rakić-Vodinelić. O načelu jednakosti
dostupnosti pravosuđa građanima ova pravnica
kaže da je dobro formulisan, ali da stvarna
nejednakost postoji i da je treba premostiti
službom besplatne pravne pomoći, koja je
postojala i u vreme komunizma u 350 opština
u Jugoslaviji. Postoji gotov model takvog
zakona koji su izradili CUPS i druge nevladine
organizacije, ponuđen je ministarstvima,
ali reakcije nema. Osim toga, sa promenom
Ustava naša legislativa ne poštuje princip
dostupnosti sudu. Reforma pravosuđa učinila
je da od 138 sudova ostane samo 34, uz isturena
odeljenja, koja nisu sud.
Povodom slobode ličnosti,Vesna Rakić-Vodinelić,
je ukazala da se pravila o lišavanje slobode
vezuju samo za policijsko lišavanje slobode
i za pritvor kada je reč o krivičnom progonu,
a da zloupotrebe pri prisilnoj hospitalizaciji
u neuropsihijatrijskim ustanovama i druge
situacije ostaju u senci i van interesovanja
ustavopisca.
U vezi sa poimanjem načela javnosti kao
ustavnog načela javnosti rada suda Vesna
Rakić-Vodinelić smatra da je centralno pitanje
sa stanovišta ustava, zakonodavstva i političkih
okolnosti odnos prema medijima. Oni moraju
da obaveštavaju javnost, ali pisanje optužnica
u medijima treba sankcionisati. Naša zakonodavna
praksa reagovala je na ustavnu odredbu o
javnosti rada suda tako što su promenjene
neke odredbe Krivičnog zakonika i propisivanjem
krivičnih dela – nedozvoljeno komentarisanje
sudskih odluka i ometanje pravde. One se
odnose isključivo na medije, a pitanje je
zašto se ne odnose i na političare, jer
opasnost od uticaja na suđenje ne dolazi
toliko od medija koliko od male otpornosti
prosečnog sudije na političke pritiske.
 |
|
Olivija Rusovac
Fotografije: Vera Vujošević
|
 |
Četvrti panel u okviru serije razgovora
projekta KUDA IDE SRBIJA? biće posvećen
neophodnosti promene kulturnog obrasca u
Srbije i biće održan u Nišu, sredinom aprila.
U narednom, majskom broju „Republika” će
objaviti opširne izvode sa tog skupa
|
 |
|
| | | | | |