|
|
 |
 |
|
 |
|
Prisustvo
aflatoksina u mleku potresa Srbiju
Neodgovornost
političara razara poljoprivredu
Ukoliko
i nadalje agrarni budžet bude kontinuirano
umanjivan, a sistem kontrole kvaliteta
improvizovan i totalno podređen politici,
i manje nedaće od prošlogodišnje ekstremne
suše uzrokovaće sve pogubnije posledice
Kada su humanitarne organizacije
propitale zašto svaki ozbiljniji orkan
na Haitiju uzroči razaranja mnogostruko
tragičnija nego u drugim karibskim državama,
uvećavajuća sa svakim novim naletom, uočile
su da vlast niti izvlači pouke iz prethodne
nesreće, niti dobijenu pomoć efikasno
upotrebljava. Zaključili su da je nečinjenje
države bitan, čak glavni vinovnik katastrofalnih
posledica.
Isto bi se moglo reći i za aferu prekomernog
prisustva aflatoksina u mleku koja od
sredine decembra trese političku scenu
Srbije. Jeste prošle godine bila izrazita
i kalendarski neuobičajena suša, idealno
za razvoj gljivice Aspergillus flavus,
lučioca aflatoksina, ali da su ovdašnje
stručne i kontrolne službe reagovale makar
i sa manjim zakašnjenjem, priča bi se
svela na eliminisanje nekoliko desetina
hiljada tona inicijalno zaraženog kukuruza.
Međutim, sistem kontrole hrane zakazao
je u svim etapama, pa je potencijalno
uzgoženo zdravlje stanovništva, dok se
direktna šteta reprolanca u proizvodnji
mleka procenjuje na 50 miliona evra mesečno,
bez pogubnog efekta gubljenja poverenja
u kvalitet ovdašnje agrorobe. Zabrinjava
da je upravo tamo gde se cela afera morala
sagledati najstudioznije, u Skupštini
Srbije, stvar svela na jalovo prepucavanja
opozicije i vlasti. Ostalo je nerazjašnjeno
jesu li svi ili samo pojedini prerađivači
produkovali aflatoksično mleko; izbegavanje
preciziranja je prikrivanje odgovornih.
Ignorisanje plesnivosti
kukuruza
Vlast je početkom decembra oholo ignorisala
upozorenje vodeće svetske kuće za ocenu
kvaliteta SGS, čija ispitivanja su pokazala
da je u Srbiji čak 60 odsto kukuruza prošlogodišnjeg
roda zaraženo prevelikom količinom (više
od pet miligrama po kilogramu kukuruza)
aflatoksina b1, jednog od kanceroznijih.
Sličan je bio nalaz novosadskog Instituta
za prehrambenu tehnologiju. Preko državnih
medija, privrednih komora, profesora poljoprivrednih
fakulteta i instituta, vlast se narogušila
na ukazivače nevolje, te ustvrdila da je
zaraženo tek sedam odsto vodeće biljke naših
polja. Tvrdnja se kasnije ispostavila kao
totalni promašaj, otkrivajući začuđujuću
neupućenost aktuelnih ministara.
U tom periodu za spravljanje stočne hrane
još se koristio kukuruz preostao iz prethodne
berbe, pa se uvećanje toksina nije pojavljivalo
u mleku. Ipak, stručnjaci su znali šta sledi;
bivša ministarka Ivana Dulić je javno saopštila
da je neophodno sagoreti zaraženi usev,
iz Evropske unije (ne iz regiona koji je
zadesila slična, samo manje drastična nedaća)
uvesti zdrav koji bi uz lucerku, soju, pšenicu,
poslužio za ishranu mlekulja. U vladinom
okruženju nisu je poslušali, već - ignorisali.
Početkom januara, za stočnu hranu počinje
da se koristi jesenji kukuruz. Neoficijelno,
širi se
glas da fabrike
stočne hrane otaljavaju kontrole
kvaliteta, potom da se aflatoksin
m1 nalazi u mleku znatno iznad dopuštenih
0,05 miligrama po litri. Vest javnosti
prvi saoštava Goran Ješić, sekretar
za agrar u Vladi Vojvodine, i to
15. februara preko ličnog tvitera,
kao građanin. Skoncetrisao se na
činjenicu da su prve kontrole pokazale
zabrinjavajuće rezultate, preskočivši
da pojasni kako je evropski standard
dopuštenosti (0,05 miligrama) usvojen
tek pre dve godine. Do tada je iznosio
0,5 miligrama, koliko je i danas
u većem delu sveta, uključujući
SAD, Rusiju, Australiju, Brazil...
Time je olakšao republičkoj vlasti
da relativizuje uvećanje toksičnosti,
ali i propustio priliku da potpunije
prikaže problem, te su mnogi stekli
utisak da nastup bivšeg agilnog
gradonačelnika Inđije nije bio bez
političke zlovolje spram republičke
vlade, stranački strukturirane opozitno
spram vojvođanske.
Tog datuma i javno počinje drama
srpske poljoprivrede kojoj se ne
vidi kraj. Svi, od seljaka, preko
proizvođača stočne hrane, mlekara
do trgovaca stvar sagledavaju isključivo
iz svog ugla, bvlast ne nalazi znanja,
volje i hrabrosti da počnu rešavanje
ekstremno raširane
|
|
|
Stjepan
Mimica, Open
market 02 / Digital art /
detalj
|
 |
toksičnosti, već prebacuje opoziciji da
želi uvoz GMO soje, kukuruza... Opozicija
se, pak, previše oslanja na visok standard
0,05 miligrama, donet izmenom Pravilnika
o kvalitetu mleka dok je ona bila na vlasti.
Naravno da je neophodno stalno poboljšavati
standarde, ali izmena je urađena nedosledno,
čak pogrešno. Izostalo je i uporedno smanjivanje
dopuštene zagađenosti kukuruza sa pet na
dva, stočne hrane sa dva na jedan miligram
po kilogramu. Bez dovoljno čistog kukuruza
nemoguće je proizvesti mleko strožijeg kvaliteta.
Uvidelo se da ni Evropska unija nije standard
povisila isključivo radi brige o zdravlju
potrošača. Dok fermentacija višestruko smanjuju
udeo toksina u jogurtu, pavlaci.., mnogi
evropski trend sirevi sadrže kancerogen
prekomerno, sir „parmezan“ čak 1,6 odsto.
Ipak, Unija nije našla snage i jedinstva
da oštriju standardizaciju izvede do kraja,
pa jednostavno nije propisana granice toksičnosti
kada su u pitanju mlečni proizvodi. Ni u
našem Pravilniku.
Šta je dodatno motivisalo Uniju da pojača
kriterijume? Spoznalo se da izoštravanjem
norme, Unija uspeva da odoli snažnoj ponudi
kukuruza i stočne hrane iz SAD, Brazila,
Australije, Novog Zelanda, Argentine...
Ovi izvoznici gaje kukuruz u primetno toplijem
podneblju i neuporedivo im je teže da izbegnu
probleme sa aflatoksinom. U SAD svake sezone
bar dve, tri južnjačke države imaju aflatoksičnih
nedaća, čak i spram njihovih ravno deset
puta blažih kriterija. Strožim zahtevima
kvaliteta, ostvarena je i snažna zaštita
unijskih far-mera i prerađivača i njihove
vanserijske tehnologije celog reprolanca
u proizvodnji dragocenog napitka.
Ispostavilo se da pitanje zdravstvene bezbednosti
hrane nije nezavisno od ekonomskih mogućnosti,
ali ni od političke volje. Uostalom, zdravlje,
i po definiciji Svetska zdravstvene organizacije,
jeste i politički i ekonomski uslovljeno.
Relativizacija kvaliteta poslužila je Vladi
Srbije da vrati na snagu stari kriterijum
aflatoksičnosti i 48 uzoraka uputi na kontrolno
ispitivanje u Holandiju. Vlada Vojvodine
je nešto veći broj poslala na verifikaciju
u jednu nemačku laboratoriju. Kako je 15
uzoraka zadovoljavalo najstrožije standarde,
u dve je aflatoksina bilo iznad i 0,5, dok
su ostali bili unutar kritičnog razmaka
0,05 i 0,5 miligrama, rezultate je svako
pročitao iz sopstvene pozicije. Za Vladu
Srbije su samo dve serije bile sporne, za
Vladu Vojvodine i znatan deo javnosti, sporne
su čak 33 serije, 70 odsto poslatog mleka.
Rezultati analize u Nemačkoj bili su još
nepovoljniji.
Populističko brbljanje
Situaciju je dodatno pogoršalo krajnje
neefikasno, reklo bi se populističko verglanje
resornog ministra da će Vlada otkupljivati
svo ponuđeno mleko, a zaraženo će kasnije
pretvoriti u mleko u prahu i spaliti. Time
je seljak motivisan da i dalje spravlja
previše toksičnu hranu, prerađivač nezadovoljavajuće
mleko.
Ovakve stvari se suzbijaju u korenu, eliminacijom
inicijalnog uzročnika, plesnivog kukuruza.
Stoga je mnogo ispravnije bilo kasnije davanje
seljacima i farmama 300 kilograma zdravog
kukuruza po grlu, kako bi u startu spravljali
zadovoljavajuću stočnu hranu. Do smanjenja
toksičnosti je došlo i unošenjem zeolita
u stočnu prehranu, pošto ovaj mineral vezuje
aflatoksin, pa otrov ne ide u mleku, već
ga stoka izluči van organizma.
U međuvremenu, zavladala je panika na tržištu.
Zbunjeni haotočnošću izjava zvaničnika,
još više masovnim vraćanjem našeg mleka
sa izvoznih destinacija, prekidom interesovanja
inokupaca za
ovdašnji kukuruz, inače već godinama
naš izvozni adut, potrošači su za
30 odsto umanjili kupovinu mleka,
pa je dnevno u prah ili druge trajnije
mlečne proizvode transformisano
po 220.000 litara mleka više nego
što je uobičajeno. Pad prodaje je
u celom reprolancu izazvao štetu
procenjenu na 50 miliona evra. Ukupna
šteta tokom prvih mesec dana je
dostigla čak 115 miliona. U najtežoj
situaciji našao se uzgajivač mlekulja.
Mlekare izbegavaju otkup sirovog
mleka, pa preti pravi pokolj i dodatno
umanjenje inače minimalnog broja
od 350.000 mlečnih krava u Srbiji.
Kako je prošle godine rodilo tek
3,5 (naspram uobičajenih 6,5) miliona
tona kukuruza, ove sezone će izostati
i cirka 500 miliona evra izvoznog
prihoda. Koliko će se morati uvesti
„žutog zlata“, soje, ječma, lucerke,
zavisiće najviše od toga hoće li
se uopšte naći put očuvanja postojećeg
stočnog fonda. Osim troškova uvoza,
besplatne deobe zeolita, u štetu
valja uračunati i gubitak poverenja
tržišta u kvalitet naše robe. Vraćanje
na niži kriterijum kvaliteta, omogućava
i da nas iz okolnih država, zahvaćenih
istim nedaćama, zaspu njihovim mlekom
sa iznad 0,05 a ispod 0,5 miligrama
aflatoksina po kilogramu.
|
|
|
Stjepan
Mimica, Open
market 02 / Digital art /
detalj
|
 |
Sređivanje prilika otežava i ne postojanje
domaće referentne laboratorije za ispitivanje
kvaliteta mleka, mada je Unija već deset
godina spremna finansirati kompletiranje
neophodne institucije. Šta više, složena
i skupa merna oprema je i uvezena, ali stoji
neraspakovana. Laboratorije pri mlekarama
nemaju ujednačane tehnike merenja parametara,
pa su razlike dobijenih rezultata i do 240
odsto, posebno u slučajevima gde su granice
minimalizovane. Kada se spozna da je provera
aflatoksičnosti jedna od najskupljih kontrola
kvaliteta, dolazimo i do novog momenta koji
je doprineo da se zaraza toliko razmahne.
Umanjivanje agrarnog
budžeta
Sadašnja opozicija, prethodna vlast,
je izmenila Pravilnik, ali su tri prethodna
agrarna ministra, svi iz Demokratske stranke,
izrazito smanjivala agrarni buđet, pa je
sa prethodnih 5,1 udeo agrarnog u ukupnom
državnom buđetu sukcesivno sveden na 2,73
odsto. A kada para nema, teško je očekivati
da ga ima baš za analizu aflatoksičnosti,
koja nije uobičajena za naše, već za znatno
toplije regione. Uporno smanjivanje poljoprivrednog
budžeta je „žutoplavima“ donelo imidž antiagrarne
stranke, stoga u javnosti preovlađujući
utisak da je opozicija celu aferu krajnje
politizovala.
Ono što posebno zabrinjava je (ne)rad Prognostičko-izveštajne
službe, čiju odgovornost je Ivana Dulić
u startu označila i većom od indoletntnog
odnosa resornog ministra i zatražila otpuštanje
svih njenih delova i potpunu transformaciju.
Formirana za vreme i kadrovima prethodne
vlasti, posve je pasivno posmatrala krajnje
neobične vremenske uslove i organogenezu.
Upravo je njen osnovni zadatak, kao i u
svim zemljama razvijene poljoprivrede, da
prati klimatske uslove, pojavu pojedinih
insekata, patogena, bakterija, sugeriše
moguće opasnosti, pomera rokove poljodelatnosti...
Kada su prošlog juna zabeleženo dva ekstremna
toplotna talasa sa temperaturom do 38 stepeni,
što se u nas nikada nije dogodilo, moralo
se posumnjati na mogućnost pojave pojačane
aflatoksičnosti. Pogotovo kada je krajem
avgusta toplinom, bez vode i ulja, smoždeno
zrnevlje kukuruza počelo da se lomi, bilo
je jasno da će gljivica Aspergillis
flavus u potrazi za malo preostale
vlage pohrliti na tačke preloma. Produkt
njenog metabolizma je aflatoksin b1, koji
se u jetri stoke transformiše u mnogo manje
kancerogeni aflatoksin m1. Ozbiljniji nadzor
kukuruznih polja krajem avgusta, posebni
pri berbi, bi u startu otkrila pretnju zarazom.
A kada se stvari otkriju u početku, nevolje
je uvek lakše, jeftinije i efikasnije rešiti.
 |
|
Živan Lazić |
 |
|
 |
|
| | | | | |