Početna stana
 
 
 
   

Zajednica srpskih opština - Srbije

Federacija opština u Srbiji – zašto da ne?

Uz ljudska prava i demokratiju, decentralizacija i razvijena lokalna samouprava moraju da predstavljaju neodvojivi treći konstitutivni element bilo kog ustava koji se bude pisao

Zajednica srpskih opština severno od Ibra, a ne više Kosovo, postala je glavna politička preokupacija u Srbiji. Usmeravanje načina rešavanja kosovske enigme u ovom pravcu dalo je novu dimenziju raspravama o organizaciji državne uprave ne samo u okviru Republike Kosovo, nego i Republike Srbije. Pre svega, ova inicijativa je proizvela logičnu reakciju – albanska manjina, koja je većinska u opštini Preševo traži za sebe isti status. Iako zvaničnici Srbije poriču primenu proklamovane koncepcije za Severno Kosovo na Južnu Srbiju, otvaranjem kutije u kojoj su bila zarobljena mnoga pitanja decentralizacije i razvoja lokalne samouprave, ova tema se nezadrživo širi na celu Srbiju. Jer, ona se odnosi i na sve ostale regione i opštine u Srbiji, a posebno na pitanja autonomije Vojvodine.

Republički etatizmi nisu rešenje

Pitanja funkcionisanja zajednica opština u Srbiji aktuelna su uvek i svuda, (još od razloga za Bunu protiv Dahija i mnoge potonje bune) a na poseban način se ispoljavaju i danas u Autonomnoj pokrajini Vojvodini. Nedavno, na tribini „Kuda ide Srbija“ održanoj u Novom Sadu, došlo je i do otvoreno formulisanog zahteva za federalizacijom Srbije i podizanja vojvođanske autonomije na nivo Republike Vojvodine! Dogodilo se ono što je odavno, pre više decenija, bilo formulisano kao program „Republike Kosovo“. Ovakav pristup decentralizaciji, takozvani „autonomaški“ zahtevi, reakcija su na brojne nepravde, pa i političko nasilje, na oblike ograničavanja samostalnosti i funkcija na nivou opština i regiona i stvaranje ubeđenja da bi se ti problemi mogli rešiti razvijanjem samostalnosti i suvereniteta na nivou cele Pokrajine, dobijanjem statusa federalne jedinice.
Jugoslovenska praksa je davno dala odgovore na sva ta pitanja. Ponuđena rešenja, tada i danas, bila su zamena jednog etatizma drugim - Jugoslovenskog centralizma - centralizmom republičkih vlasti. Građani koji ne žive samo u „Republikama“, nego žive u svojim ulicama, kvartovima, naseljima i opštinama, nisu ništa suštinski dobili sa novim Republikama. Da li će građani Kovina na primer, nešto dobiti sa Republikom Vojvodinom? Teško. Umesto etatizma Republike Srbije, dobiće etatizam Republike Vojvodine. Umesto vladavine Beograda, dobiće vladavinu Novog Sada. Kao što ni građani Kosova nisu u odnosu na svoje teške uslove života ništa bitno dobili nezavisnošću Kosova. Osim mahanja zastavama, grbovima i etničke čistote.
Zajednice opština u kojima bi građani na tom nivou organizacije države dobili samoupravu i nadležnosti da upravljaju svojim životima u oblasti obrazovanja, zdravstva, kulture, komunalnih preduzeća, pa i lokalne policije i sudova (što ne isključuje prisutnost viših, federalnih organa) jeste model neophodan, ali ne samo Srbima severno od Ibra, nego i svim ostalim građanima Srbije, južno i severno od Save i Dunava. Pa i Albancima, građanima Kosova kojima će posle godina slavlja zbog dobijanja države doći spoznaja da su umesto nekadašnjeg centra u Beogradu, dobili Prištinu, i da se u tamo nekoj njihovoj opštinici nije ništa suštinski promenilo.
Osnov opstanka lokalnih zajednica proističe, pre svega, iz svojine nad opštinskom imovinom*. Često je siromaštvo mnogih opština bio izgovor i opravdanje za centralizovano finansiranje ne samo njih, nego i onih koji mogu sami da se izdržavaju. Na taj način je negovana stagnacija nerazvijenih koji destimulisani žive na državnim jaslama, a demografski se prazne i prelivaju u bogatije opštine (svi u Beograd!), a onima koji imaju višak, oduzima se pravo na samostalni brži razvoj – pod izgovorom potrebe solidarnog finansiranja nerazvijenih. Većina budžetskih sredstava nije od razvijenih odlazila ka nerazvijenima u cilju podizanja njihovih kapaciteta, niti na logici investiranja u proizvodnju. Dobrim delom su se zadržavala u državnoj kasi. Umesto da država sa svojim budžetom i „milosrđem“ bude posrednik prema nerazvijenima, a za sebe zadržava koliko joj treba, ona treba ustavom da garantuje opštinsku svojinu, na osnovu koje bi razvijeni slobodno raspolagali viškom, tako što bi ga direktno prelivali investiranjem u nerazvijena područja.To je osnovni razlog zbog koga izvorni prihodi lokalne zajednice treba da ostaju u najvećem delu tamo gde oni nastaju i gde se ubiraju. I da se tačno zna ko ima, a ko nema, i zašto.

Decentralizacija - treći stub ustavnih načela

Država ima svoje raznovrsne izvore prihoda koji su dovoljno veliki, i naravno mogu biti dovoljni, ako prohtevi države za trošenjem budu smanjeni, i to je posebna tema kojom se javnost nedovoljno bavi. Dakle, građani Zajednica opština npr. Južnog Banata, Mačve, Srema, Šumadije, Zapadne Srbije, Bačke itd (svuda gde postoji privredna logika) imaju ista prava na ovaj nivo samouprave kao i građani Severnog Kosova. Zašto 150.000 građana jedne beogradske opštine ima manja prava i nadležnosti (u odnosu na Grad Beograd, imaju nadležnosti mesnih zajednica) od desetina opština u Srbiji koje imaju manje od 10.000 stanovnika? Pa samo naselje Batajnica ima skoro 70.000 stanovnika a imaju manje prava i nadležnosti od onih koje imaju građani u „okupiranim“ srpskim enklavama na Kosovu, južno od Ibra.
Ustav jedne države se, u praksi evopskih zemalja, retko menja. Kod nas, to je suviše česta praksa, upravo ubog toga što ustavopisci ne vode računa o zahtevima vremena i potrebama građana. Uz ljudska prava i demokratiju, decentralizacija i razvijena lokalna samouprava kojoj je vraćena opštinska imovina, moraju da predstavljaju neodvojivi, treći konstitutivni element bilo kog ustava koji se bude pisao. Jer, bez toga, ljudska prava i demokratija biće samo prazno slovo na papiru, forma bez stvarnog, životnog sadržaja.
Država zasnovana na ovim standardima tek može postati servis građana, organizovanih u opštinama i zajednicama opština. Mudra i fleksibilna primena ovih načela onako kako to odgovara svim specifičnostima, osnov je pravedne i dinamične državne organizacije u kojoj bi politika dobila priliku da bude smislena i građanima bliska i potrebna, a ne kao danas, otuđena sila koja svojim postupcima građane odbija od javnog života pa ih čak motiviše da se iz takve države iseljavaju.
Na pomen federacije mnogima se u Srbiji kosa diže na glavi, oni bi i postojeću autonomiju ukinuli. Na osnovu iskustva SFRJ, u federaciji se vidi klica raspada. Ali, ako se ima u vidu viševekovno uspešno funkcionisanje (kon)federacije u Saveznoj Republici Švajcarskoj (Confoederatio Helvetica), koja je po broju stanovnika bliska Srbiji (a po prirodnim resursima daleko zaostaje), onda u potrazi za modelom države, s obzirom na naše probleme, političke potrebe i izražene zahteve protiv centralizovane i unitarne uprave koji dolaze sa svih strana, a najglasniji su u Vojvodini i na Sandžaku, ove ideje o federalizaciji Srbije na osnovu razvijene lokalne samouprave opština i njihovih zajednica (kantona) treba uzeti u ozbiljno razmatranje. Dakle, Savezna republika Srbija (Confoederatio Serbica), ali ne sa „republikama” (Vojvodina, Sandžak...) nego sa kantonima i opštinama.Iako je ova ideja zasnovana na empirijskom primeru švajcarske lokalne samouprave, kao idealnom teorijskom modelu, jasno je da Srbija sa svojim kulturnim nasleđem i tanušnom tradicijom borbe protiv sopstvenog centralizma teško može krenuti švajcarskim putem. Mnogo izvesnija je tendencija još veće centralizacije i unitarizma koja se prepoznaje u mnogim fenomenima svakodnevnog života – sve do otvaranja stalne postavke dinastija Obrenović i Karađorđević (ukupno četiri kralja) u Istorijskom muzeju, vađenja iz depoa i glancanja krune kralja Petra I. Ukoliko se takva prošlost Srbiji nametne kao njena budućnost (a tu mogućnost ne smemo potceniti), onda će zaista biti sve realniji izgledi da se nastavi davno započet proces nacional-etatističke federalizacije Jugoslavije, pa da sudbina Kosova ne bude poslednja epizoda, a zahtev „Republika Vojvodina” postane povod za sledeću „neuralgičnu tačku” evropske stabilnosti i novi uslov za evropsku integraciju - Kraljevine Srbije.
  Dragan Stojković
* Srbija je jedina država u Evropi u kojoj opštine nemaju svoju imovinu
 
Neodgovornost političara razara poljoprivredu
1-30. 04. 2013.
Danas

 
 
 
 
 
 
Copyright © 1996-2013