|
|
 |
 |
|
 |
|
Zajednica
srpskih opština - Srbije
Federacija
opština u Srbiji – zašto da ne?
Uz
ljudska prava i demokratiju, decentralizacija
i razvijena lokalna samouprava moraju
da predstavljaju neodvojivi treći konstitutivni
element bilo kog ustava koji se bude
pisao
Zajednica srpskih opština
severno od Ibra, a ne više Kosovo, postala
je glavna politička preokupacija u Srbiji.
Usmeravanje načina rešavanja kosovske
enigme u ovom pravcu dalo je novu dimenziju
raspravama o organizaciji državne uprave
ne samo u okviru Republike Kosovo, nego
i Republike Srbije. Pre svega, ova inicijativa
je proizvela logičnu reakciju – albanska
manjina, koja je većinska u opštini Preševo
traži za sebe isti status. Iako zvaničnici
Srbije poriču primenu proklamovane koncepcije
za Severno Kosovo na Južnu Srbiju, otvaranjem
kutije u kojoj su bila zarobljena mnoga
pitanja decentralizacije i razvoja lokalne
samouprave, ova tema se nezadrživo širi
na celu Srbiju. Jer, ona se odnosi i na
sve ostale regione i opštine u Srbiji,
a posebno na pitanja autonomije Vojvodine.
Republički etatizmi
nisu rešenje
Pitanja funkcionisanja zajednica
opština u Srbiji aktuelna su uvek i svuda,
(još od razloga za Bunu protiv Dahija
i mnoge potonje bune) a na poseban način
se ispoljavaju i danas u Autonomnoj pokrajini
Vojvodini. Nedavno, na tribini „Kuda ide
Srbija“ održanoj u Novom Sadu, došlo je
i do otvoreno formulisanog zahteva za
federalizacijom Srbije i podizanja vojvođanske
autonomije na nivo Republike Vojvodine!
Dogodilo se ono što je odavno, pre više
decenija, bilo formulisano kao program
„Republike Kosovo“. Ovakav pristup decentralizaciji,
takozvani „autonomaški“ zahtevi, reakcija
su na brojne nepravde, pa i političko
nasilje, na oblike ograničavanja samostalnosti
i funkcija na nivou opština i regiona
i stvaranje ubeđenja da bi se ti problemi
mogli rešiti razvijanjem samostalnosti
i suvereniteta na nivou cele Pokrajine,
dobijanjem statusa federalne jedinice.
Jugoslovenska praksa je davno dala odgovore
na sva ta pitanja. Ponuđena rešenja, tada
i danas, bila su zamena jednog etatizma
drugim - Jugoslovenskog centralizma -
centralizmom republičkih vlasti. Građani
koji ne žive samo u „Republikama“, nego
žive u svojim ulicama, kvartovima, naseljima
i opštinama, nisu ništa suštinski dobili
sa novim Republikama. Da li će građani
Kovina na primer, nešto dobiti sa Republikom
Vojvodinom? Teško. Umesto etatizma Republike
Srbije, dobiće etatizam Republike Vojvodine.
Umesto vladavine Beograda, dobiće vladavinu
Novog Sada. Kao što ni građani Kosova
nisu u odnosu na svoje teške uslove života
ništa bitno dobili nezavisnošću Kosova.
Osim mahanja zastavama, grbovima i etničke
čistote.
Zajednice opština u kojima bi građani
na tom nivou organizacije države dobili
samoupravu i nadležnosti da upravljaju
svojim životima u oblasti obrazovanja,
zdravstva, kulture, komunalnih preduzeća,
pa i lokalne policije i sudova (što ne
isključuje prisutnost viših, federalnih
organa) jeste model neophodan, ali ne
samo Srbima severno od Ibra, nego i svim
ostalim građanima Srbije, južno i severno
od Save i Dunava. Pa i Albancima, građanima
Kosova kojima će posle godina slavlja
zbog dobijanja države doći spoznaja da
su umesto nekadašnjeg centra u Beogradu,
dobili Prištinu, i da se u tamo nekoj
njihovoj opštinici nije ništa suštinski
promenilo.
Osnov opstanka lokalnih zajednica proističe,
pre svega, iz svojine nad opštinskom
imovinom*. Često je siromaštvo mnogih
opština bio izgovor i opravdanje za centralizovano
finansiranje ne samo njih, nego i onih
koji mogu sami da se izdržavaju. Na taj
način je negovana stagnacija nerazvijenih
koji destimulisani žive na državnim jaslama,
a demografski se prazne i prelivaju u
bogatije opštine (svi u Beograd!), a onima
koji imaju višak, oduzima se pravo na
samostalni brži razvoj – pod izgovorom
potrebe solidarnog finansiranja nerazvijenih.
Većina budžetskih sredstava nije od razvijenih
odlazila ka nerazvijenima u cilju podizanja
njihovih kapaciteta, niti na logici investiranja
u proizvodnju. Dobrim delom su se zadržavala
u državnoj kasi. Umesto da država sa svojim
budžetom i „milosrđem“ bude posrednik
prema nerazvijenima, a za sebe zadržava
koliko joj treba, ona treba ustavom da
garantuje opštinsku svojinu, na osnovu
koje bi razvijeni slobodno raspolagali
viškom, tako što bi ga direktno prelivali
investiranjem u nerazvijena područja.To
je osnovni razlog zbog koga izvorni prihodi
lokalne zajednice treba da ostaju u najvećem
delu tamo gde oni nastaju i gde se ubiraju.
I da se tačno zna ko ima, a ko nema, i
zašto.
Decentralizacija
- treći stub ustavnih načela
Država ima svoje raznovrsne izvore prihoda
koji su dovoljno veliki, i naravno mogu
biti dovoljni, ako prohtevi države za trošenjem
budu smanjeni, i to je posebna tema kojom
se javnost nedovoljno bavi. Dakle, građani
Zajednica opština npr. Južnog Banata, Mačve,
Srema, Šumadije, Zapadne Srbije, Bačke itd
(svuda gde postoji privredna logika) imaju
ista prava na ovaj nivo samouprave kao i
građani Severnog Kosova. Zašto 150.000 građana
jedne beogradske opštine ima manja prava
i nadležnosti (u odnosu na Grad Beograd,
imaju nadležnosti mesnih zajednica) od desetina
opština u Srbiji koje imaju manje od 10.000
stanovnika? Pa samo naselje Batajnica ima
skoro 70.000 stanovnika a imaju manje prava
i nadležnosti od onih koje imaju građani
u „okupiranim“ srpskim enklavama na Kosovu,
južno od Ibra.
Ustav jedne države se, u praksi evopskih
zemalja, retko menja. Kod nas, to je suviše
česta praksa, upravo ubog toga što ustavopisci
ne vode računa o zahtevima vremena i potrebama
građana. Uz ljudska prava i demokratiju,
decentralizacija i razvijena lokalna
samouprava kojoj je vraćena opštinska imovina,
moraju da predstavljaju neodvojivi,
treći konstitutivni element bilo kog
ustava koji se bude pisao. Jer, bez toga,
ljudska prava i demokratija biće samo prazno
slovo na papiru, forma bez stvarnog, životnog
sadržaja.
Država zasnovana na ovim standardima tek
može postati servis građana, organizovanih
u opštinama i zajednicama opština. Mudra
i fleksibilna primena ovih načela onako
kako to odgovara svim specifičnostima, osnov
je pravedne i dinamične državne organizacije
u kojoj bi politika dobila priliku da bude
smislena i građanima bliska i potrebna,
a ne kao danas, otuđena sila koja svojim
postupcima građane odbija od javnog života
pa ih čak motiviše da se iz takve države
iseljavaju.
Na pomen federacije mnogima se u Srbiji
kosa diže na glavi, oni bi i postojeću autonomiju
ukinuli. Na osnovu iskustva SFRJ, u federaciji
se vidi klica raspada. Ali, ako se ima u
vidu viševekovno uspešno funkcionisanje
(kon)federacije u Saveznoj Republici Švajcarskoj
(Confoederatio Helvetica), koja
je po broju stanovnika bliska Srbiji (a
po prirodnim resursima daleko zaostaje),
onda u potrazi za modelom države, s obzirom
na naše probleme, političke potrebe i izražene
zahteve protiv centralizovane i unitarne
uprave koji dolaze sa svih strana, a najglasniji
su u Vojvodini i na Sandžaku, ove ideje
o federalizaciji Srbije na osnovu razvijene
lokalne samouprave opština i njihovih zajednica
(kantona) treba uzeti u ozbiljno razmatranje.
Dakle, Savezna republika Srbija (Confoederatio
Serbica), ali ne sa „republikama” (Vojvodina,
Sandžak...) nego sa kantonima i opštinama.Iako
je ova ideja zasnovana na empirijskom primeru
švajcarske lokalne samouprave, kao idealnom
teorijskom modelu, jasno je da Srbija sa
svojim kulturnim nasleđem i tanušnom tradicijom
borbe protiv sopstvenog centralizma teško
može krenuti švajcarskim putem. Mnogo izvesnija
je tendencija još veće centralizacije i
unitarizma koja se prepoznaje u mnogim fenomenima
svakodnevnog života – sve do otvaranja stalne
postavke dinastija Obrenović i
Karađorđević (ukupno četiri kralja) u Istorijskom
muzeju, vađenja iz depoa i glancanja krune
kralja Petra I. Ukoliko se takva prošlost
Srbiji nametne kao njena budućnost (a tu
mogućnost ne smemo potceniti), onda će zaista
biti sve realniji izgledi da se nastavi
davno započet proces nacional-etatističke
federalizacije Jugoslavije, pa da sudbina
Kosova ne bude poslednja epizoda, a zahtev
„Republika Vojvodina” postane povod za sledeću
„neuralgičnu tačku” evropske stabilnosti
i novi uslov za evropsku integraciju - Kraljevine
Srbije.
 |
|
Dragan Stojković |
 |
*
Srbija je jedina država u Evropi u kojoj
opštine nemaju svoju imovinu
|
 |
|
| | | | | |