Teorijsko
i političko nasleđe Zorana Đinđića
Zoran
Đinđić: pobuna, preispitivanje, traganje
za odgovorima
Dan
uoči velike šetnje povodom desetogodišnjice
ubistva Zorana Đinđića, prvog srpskog
demokratski izabranog premijera, Fakultet
političkih nauka je u saradnji sa Fondacijom
dr Zoran Đinđić organizovao raspravu o
njegovom teorijskom i političkom nasleđu.
Skupu se prvo obratila supruga ubijenog
premijera Ružica Đinđić rečima zahvalnosti
i ocenom da je deset godina dovoljna distanca
za istraživanje teorijske i antropološke
zaostavštine Zorana Đinđića.
Republika
se opredelila za tri viđenja koja na različite
načine bacaju svetlost na složen intelektualni
put i opredeljenja ovog filozofa i političara
i na njegove knjige čije vreme aktuelnosti
tek dolazi.
O Zoranu Đinđiću se sa promenljivim
intenzitetom do sada najviše govorilo
kao o čoveku političke prakse, ali mi
ga tek sada otkrivamo u njegovoj suštinskoj
dimenziji intelektualnog egzistiranja,
u njegovoj filozofskoj dimenziji, rekla
je istoričarka Latinka Perović. Disertacija
Jesen dijalektike i knjige Subjektivnost
i nasilje i Jugoslavija kao nedovršena
država izdate su u vrlo skronmnim izdanjima
i trebalo je prođe dugo vreme da bi se
u izdanju Narodne bilblioteke Srbije i
Fondacije pod njegovim imenom pojavile
četiri knjige u reprezentativnom obliku.
Koje su konstante
Srbije
Dobili smo tako najpouzdaniju
osnovu za razgovor o jednom opusu koji
predstavlja možda najtrajnije nasleđe
ne samo u srpskoj političkoj kulturi nego
i u srpskoj kulturi uopšte. Često se postavlja
pitanje da li u ličnosti Zorana Đinđića
postoji jedna ili više ličnosti i kakav
je odnos između filozofa, političkog mislioca
i čoveka političke prakse. Mislim, rekla
je Latinka Perović, da postoji jedna ličnost
sa veoma složenim i jedinstvenim sazrevanjem
u istoriji naše političke elite i sa enciklopedijskim
znanjem iz filozofije, ekonomije, politike,
i posebno istorije. Đinđić je u filozofiju
ušao kroz pobunu i preispitivanje marksizma
i njegove teorije o društvu kao dominantne
škole filozofije, i to je učinio odlaskom
iz sredine koja je cele generacije držala
u duhovnom getu marksizma. Filozofske
knjige, koje ranije nisu nailazile na
odjek, aktuelne su zbog duboke analaize
krize i naročito zbog sudbine kritike
u postkomunističkom periodu rekla je Latinka
Perović. Naglasila je da politička praksa
za Đinđića nije bila tek primenjena teorija
već dugo izvođenje programa koji je ponudio.
Postavio je i danas aktuelno pitanje realne
istorije Srbije i njenih konstanti, odnosno
da li u tim temeljima stoji supstrat Srbije
koji je kolektivistički, da li može da
se menja ili je dovoljno nalepiti eiketu
„evropskih institucija“, i ako se taj
supstrat ne menja kakve su posledice.
Trijumf interpretacije
nad stvarnošću
Žarko Puhovski, filozof
iz Zagreba podvukao je posebnu kulturnu
karakteristiku Zorana Đinđića, a to je
kontakt sa nemačkom kulturom koji je u
Srbiji bio veoma slab. Đinđić je u Zagrebu
imao veći ugled nego u Beogradu sredinom
80-tih, jer je tamo bilo više ljudi koji
su Marksa i Engelsa čitali u originalu,
„a ne u katastrofalnim prevodima nastalim
u zatvorima“. On je za jugoslovenske prilike
imao specifičan put da se preko anarhizma
vine do liberalizma. Anarhizam je u stvari
pokazao kakvi su slobodarski deficiti
marksizma i do tih saznanja došao je Đinđić
„kopajući po Marksu“.
Puhovski je istakao da se knjige Subjektivnost
i nasilje i Jesen dijalektike završavaju
poglavljima koja pripremaju ono o čemu
će Đinđić pisati u Jugoslaviji kao nedovršenoj
državi. Tako se prva završava poglavlem
koje govori o neuspehu onih koji se nikada
ne pojavljuju, odnosno o „potisnutom drugom“
koje je Đinđić hteo da dovede do reči
u političkom smislu.A Jesen dijalektike
završava se poglavljem u kome piše da
marksistička teorija konsekventno odbija
da se bavi svojim pretpostavkama čime
otvara mogućnost zloupotrebe, ali nije
za to kriva. Krivi su oni koji su tu mogućnost
iskorisili, a paradigma te zloupotrebe
je SFRJ u kojoj se vode rasprave na nivou
federalizma, unitarizma, konfederalizma,
više ili manje socijalizma ili malo liberalizma,
dok se u pozadini utemeljuje nacionalistička
politička praksa. Time je omogućen totalni
trijumf interpretacije nad stvarnošću,
pisao je Đinđić. Drugim rečima, kaže Puhovski,
interpretacija je slobodna, a mi nismo,
mi smo podanici. U tom okrilju etnonacionalno
rekontruiše prošlost da bi se osigurala
baza za državnost – od Kosova do Slovenije.
Đinđić je pisao da je Jugoslavija bila
nekontrolisano funkcionisanje moći i da
je federalizam bio neproblematičan sve
dok se od njega nije počelo da očekuje
da zaista reguliše državno političke odnose,
odnosno da zaista bude federalizam. Ustav
iz 1974. nije mogao da postane realan
ustav, a to znači da Jugoslavija nije
bila samo nedovršena, nego i nedovršiva
država.
Diskontinuitet
i institucije
Aleksandar Molnar, sociolog, ocenio je
da je kod Zorana Đinđića postojao diskontinuitet
u filozofskoj misli i da je do toga došlo
kada se Đinđić samoidentifikovao kao filozof
istorije i kada je rekao da je njegova filozofija
srpske istorije inspirisana saznanjem da
su Srbi izgubili ceo 20.vek i da bi u prvoj
deceniji 21. veka mogli da imaju slobodnu,
uvaženu, modernu i nezavisnu državu u kojoj
će ljudi biti srećni. Đinđić je sebi pokušao
da objasni šta se dešava sa Srbima koji
su istorijski narod sposoban za istorijske
poduhvate, ali da u jednom trenutku „stupa
na scenu naša nezrela mašta“ . Usled toga
pada Sizifov kamen koji Srbi guraju „na
putu ka sebi“ i zato imamo lošu beskonačnost.
Đinđić je verovao da filozofija istorije
može da pruži uvid u istorijsku nužnost
i zato je govorio da su i uzrok i rešenje
problema u nama samima, u narodu ove zemlje,
ne izvan nje, i ne u nekim institucijama.
Molnar priznaje da Đinđić nije imao vremena
da filozofski konstituiše jednu istoriju
filozofije, ali da se može reći da je i
takva kakva je bila, postala podloga za
njegovo postupanje kao aktera na političkoj
sceni.
U obrazloženju diskontinuiteta u misli Zorana
Đinđića Molnar podseća da se na početku
svoje filozofske karijere Đinđić profilisao
kao kritičar filozofije istorije. Smatrao
ju je opasnim projektom i izložio ga kritici
u dva vida – kao filozofiju istorije u nemačkom
klasičnom idealizmu i kao filozofiju istorije
u učenju Marksa i Engelsa. Đinđić je 70-tih
godina istoriju filozofije smatrao duboko
pogrešnom i rezultatom konzervativnih reakcija
Pruske na revolucionarne impulse iz Francuske.
Tako u knjizi Subjektivnost i nasilje piše
da filozofija istorije postaje jedan od
glavnih instrumenata kojima se neutrališu
emancipatorski impulsi iz Francuske. Filozofija
istorije, po Đinđiću, stoji u službi „metafizike
subjektivnosti“ upravo negiranjem istinske
subjektivnosti najavljenoj u revolucionarnim
građanskim ratovima. Takvim shvatanjem Đinđić
je blizak Adornu i Horkhajmeru i dijalektici
prosvetiteljstva o opštem čovečanstvu nasuprot
partikularnom koji traži „divlju slobodu“.
U knjigama iz tog vremena narod ne figurira.
Do otkrića naroda Đinđić dolazi 80-tih godina
i to preko Karla Šmita koji je narod shvatao
kao homogenost koja se ne odvija na planu
univerzalne istorije nego na planu jednog
naroda. Molnar tvrdi da je Đinđić hteo da
načini sintezu i da homogenizaciju održi
na ograničenom nivou kako bi izbegao da
mu se njegova kritika Kantovog uzdizanja
razuma koji se suprotstavlja prirodi, a
priroda je narod, na neki način ne vrati
u filozofiju istorije. Ta se koncepcija
pokazala kao sporna, tvrdi Molnar, „ona
je ključ nemogućnosti Zorana Đinđića da
uvidi značaj izgradnje institucija u trenutku
kada se pojavljuje istorijska šansa za rekonstruisanje
ili konstruisanje države“. Dakle, kaže Molnar,
po-grešno je oslanjanje na narod, na uviđanje
njegovih slabosti i upoređivanje sa Sizifom,
nego je potrebno okretanje projektu izgradnje
institucija. U takvom shvatanju filozofije
ili filozofije srpske istorije nalazi se
jedan od ključnih razloga zbog kojih je
Đinđić okrenuo glavu od izgradnje institucija
ka narodu i što je posao koji je imao šansu
na uspeh u perodu 2001-2002. potisnut u
drugi plan.
Žarko Puhovski je polemisao sa Molnarevim
stavovima rekavši da je precenjen značaj
Karla Šmita, dok je Latinka Perović rekla
da je Đinđić postao svestan da nema institucija
tek kada je ušao u vladu i da se u njegovom
slučaju ne postavlja pitanje eliminacije
institucija, nego kojim putem da krene –
da li putem raskida sa onim što je postojalo
ili putem legalizma. Treba imati u vidu
kontekst, podsetila je Latinka Perović i
ne prenebregnuti činjenicu da je Đinđić
pred sobom imao Vojislava Koštunicu.
 |
|
Olivija Rusovac |
 |
|