Sećanje
na Zorana Đinđića
Simboli
i idoli
Pre deset godina
surovo je prekinut život Zorana Đinđića,
premijera Srbije, filozofa,ličnosti
nesvakidašnjeg mentalnog sklopa i energije.
Dogodio se narodu koji u svojoj mučnoj
i mračnoj istoriji nije razumeo ljude
sa vizijom, koji vide dalje od sutrašnjeg
očekivanja i žele više od pretpostavljenog
i ponuđenog
Posedujući veliko znanje
pokrenuto željom da reformiše državu u
kojoj živi, sa odgovornošću i entuzijazmom
Zoran Đinđić je krenuo da raspetljava
komplikovane patološke odnose koji su
vladali u svakom segmentu socijalnog sistema.
Verovao je u sopstvene ideje i govorio
saradnicima i uslovnim pristalicama da
„kada ste u veoma teškoj situaciji, samo
jaka ideja može da vas drži u životu“.
Radio je mnogo i nesebično sa svešću o
važnosti istorijskog trenutka i šansi
koju je društvena zajednica dobila kako
bi zakoračila u sigurniju i izvesniju
budućnost.
Na vizionarskom
pramcu
Prateći koncept vizije novog društvenog
ustrojstva, podstican željom da na najkreativniji
način iskoristi objektivne prilike, u žurbi
nije primetio kako mu mnogi deklarisani
sledbenici posustaju na zajedničkom putu
i da im ciljevi zauzimaju divergentne pravce.
Zagledan u budućnost nije imao vremena ni
dovoljno opreznosti da pogleda oko sebe.
Stajao je sam na svom vizionarskom svetlom
pramcu dok su se iz mračnih prljavih dubina
prošlosti dizale privremno pritajene opskurne
ličnosti, ponovo spremne da brane sebe,
i osvojene pozicije. Zoran Đinđić nije želeo
da troši energiju na sebe i bavi se opasnostima
koje su mu
pretile. Oni
koji su bili uz njega nisu imali
želje, snage, znanja ni potrebe
kako bi mu pomogli da se zaštiti.
Vektori društvenih gibanja u jednom
trenutku zauzeli su položaj u kome
je na jednom kraju strajao premijer
potpuno sam a na drugom oni koji
su izdali nalog za njegovu likvidaciju,
oni koji su nalog izvršili i oni
koji su egzekuciju posmatrali. Izvan
tih morbidnih sila lebdela je nekoherentna
masa sačinjena od većine koja nije
čula premijera, niti je umela i
želela da ga sluša i malog broja
kojima je predstavljao nadu da će
Srbija postati uređena država u
kojoj će njeni stanovnici živeti
slobodno, zadovoljno i sigurno.
Ubili su Zorana Đinđića, neobičnog
čoveka sa velikim idejama koji je
umeo i želeo da menja sisteme društvenih
vrednosti i ugradi svoju moćnu energiju
u socijalnu građevinu u kojoj će
životni sadržaji nositi oznake novog
vremena i novih odnosa. Oni koji
su povukli obarače smrtonosnog oružja
su uhapšeni i osuđeni, oni koji
su izdali nalog da se
|
|
|
Stjepan
Mimica, Open
market 01 / Digital art /
detalj
|
 |
atentat izvrši nisu do danas otkriveni,
oni koji su posmatrali pripremu i realizaciju
zlodela zauzeli su vodeće društvene pozicije.
Ljudi koji ga nisu razumeli i zbog straha
od nepoznatog mrzeli ostali su da lebde
zaglavljeni između mučne prošlosti i zastrašujuće
budućnosti održavani novim strahovima, mržnjama
i svakovrsnom bedom. Malobrojni koji su
razumeli premijerovu kompleksnu ličnost,
njegove planove i mogućnosti koje je mogao
da realizuje ostali su sa ogoljenim osećanjima
nenadoknadivog gubitka, izneverenih nada
i teskobom bezizlaza.
Sistematično prljanje Zoranove ideje.
Od tragičnog događaja protekla je decenija.
Članovi premijerove stranke i deklarisane
pristalice sa čelnih pozicija koje su zauzeli
u državi činili su i čine sve da se ni jedna
ideja i ni jedan program koji je premijer
koncipirao ne približe realizaciji i praktičnoj
primeni. Deset godina su sistematično prljali,
brisali i devastirali temelje koncepta za
izgradnju novog državnog sitema.
Sve smisleno, logično, sadržajno i progresivno
premetnuli su u bezidejno, traljavo, ziheraško,
korupcionaško i kriminalizovano otaljavanje
i tavorenje u kome su krucijalni sistemi
postojanja postali osvajanje i opstanak
na vlasti.
Sve objektivne prilike i velike šanse stvorene
tokom kratkog i časnog premijerovog vršenja
vlasti, zamenjene su za lagodne i unosne
pozicije njegovih verbalnih pristalica.
Univerzalne vrednosti i pravila koje je
želeo da ugradi u temelje novih društvenih
sistema rasitnjene su kako bi se podmirile
narasle potrebe stranačkog članstva. Život
i delo Zorana Đinđića prineti su kao žrtva
ograničenom umu sačinjenom od predrasuda,
zabluda, mitskih fikcija, bajkovitih skaski,
idolatrije, lenjosti, sebičnosti, potrebe
za lakim sticanjem, beščašća, amoralnosti,
virtuelne realnosti i autoritarnosti. Dimenzije
njegove ličnosti nisu mogle da se smeste
u ramove mentalnih slika ljudi čije su vrednosti
koncipirane materijalnim utilitarizmom i
relativizovanim moralom. Fizička likvidacija
vanvremene ličnosti zakrpila je pukotinu
u istorijskom trajanju. Pojavom i aktivnostima
kratkotrajno je poremetio patološku ravnotežu
etabliranu u vremenu kada su mitovi implantirani
u svest naroda preko simplifikovanih obrazaca
o herojima i svecima koji se žrtvuju za
sopstvena uverenja. Činom žrtvovanja žrtva
postaje samoj sebi smisao a heroj se ugrađuje
u kulturološki obrazac naciona kome je pripadao.
Nosilac odrednice gubi identitet, njegovo
delo se relativizuje, ostaje samo semantička
oznaka pojma, koja se prenosi u svom osnovnom
značenju. Svi heroji, od ratnih do radnih
u kolektivnim osećanjima zauzimaju neutralno
mesto koje se aktivira u vremenu jubileja
kada se evociraju izmišljena ili falsifikovana
sećanja i prepričavaju događaji iz života
heroja.
Koncept obeležavanja desete godišnjice ubistva
premijera Srbije doktora Zorana Đinšića
predstavio je svu tragičnost i iracionalnost
neprekinutog hoda po kružnoj putanji.
’Šetnja za Zorana’
– bljutavo idolopoklonstvo
„Šetnja za Zorana“ poslala je poruku
koja predstavljenim simbolima govori o nameri
organizatora da premijerovu ličnost izmeste
iz realnosti i postave je u ravan transcedentnog,
sa koje bi bila doživljena izvan granica
postojećeg iskustva i sećanja. Slogan pod
kojim je održana nosio je samo vlastito
ime premijera bez i jedne druge odrednice.
Šetnja nije bila posvećena sećanju na društvenu
ulogu predsednika vlade, već je po manifestnim
simbolima i ponašanju učesnika izgledala
kao bilo koja verska procesija koja se organizuje
u određenom vremenskom terminu, kako bi
poklonici odali poštu apstraktnoj ličnosti
iz prošlosti koja je ostavila nekakv trag
u vremenu u kome je živela.
Funkcioneri i članovi stranke koju je Zoran
Đinđić osnovao nisu upriličili manifestacije
na kojima bi analizirali koliko su njegovih
programskih planova realizovali dok su se
nalazili na ključnim pozicijama u državi.
Nisu se obratili javnosti sa podacima kako
je tekla i koliko je napredovala istraga
o političkoj pozadini ubistva i odgovornosti
ljudi zaduženih za premijerovu bezbednost.
Takve aktivnosti im nisu bliske jer su posle
njegovog odlaska državu vodili u opozitnom
smeru od onoga koji je on idejno uobličio.
Sada se trude da mentalnim manipulacijama
ličnost i delo Zorana Đinđića postanu deo
prošlosti, i da svake godine, tragičnog
dana kada je surovo prekinut njegov život
organizuju procesije, akademije, susrete
sa njemu „bliskim“ saradnicima koji bi ispričali
po neku anegdotu. Ljudi koji se javno zaklinju
da će od zaborava sačuvati njegove ideje
žele da ga pretvore u jeftin idol iza koga
će sakrivati hipokriziju i odluku da traju
po sopstvenim pravilima. Idolopoklonstvom
i bljutavom patetikom premeštaće ga u sve
dalju prošlost i potirati svako saznanje
da je ikada postojala šansa da se haotični
društveni sistem promeni.
 |
|
Dragica Stanojlović |
 |
|