Uoči nove
runde pregovora o Kosovu u Briselu
Ko traži
veće, izgubi iz vreće
Srbija
je na prekretnici po ko na koji put
u ovih dvadesetak godina. Politička
elita ima stoga istorijsku odgovornost
kako ionako osiromašeni građani, polupraznih
kesa, ne bi izgubili iz evropske vreće
ama baš sve!
Zlatoje Martinov
Nezavisno Kosovo je od februara
2008. godine do sada priznalo 96 država
među njima i najvažnije svetske sile poput
Sjedinjenih američkih država, Velike Britanije,
Francuske, Nemačke i većine država Evropske
unije. Rusija i Kina važne članice Saveta
bezbednosti UN nisu, i ta činjenica onemogućuje
Kosovu da postane članica ove svetske
organizacije. Ipak bez obzira na to, Kosovo
faktički jeste nezavisna država. Nezavisnost
jedne zemlje nema nikakve veze sa njenim
članstvom u međunarodnim institucijama
niti pak sa priznanjima drugih država.
Dovoljno je da ima svoju vladu, šefa države,
vojsku, policiju i određenu teritoriju
koju ta vlada kontroliše. Koliko funkcionalno,
drugo je pitanje. Kosovo naravno ima više
od toga, priznanja polovine svih svetskih
država i podršku najmoćnijih sila Zapada.
Srbija, pak, nakon NATO vazdušne intervencije
(1999) gubi svoj teritorijalni suverenitet
nad svojom dotadašnjom pokrajinom Kosovom,
biva prinuđena da sa Kosova povuče policiju
i vojsku i da administrativno upravljanje
ustupi međunarodnoj zajednici. Tako je
bivša srpska pokrajina postala međunarodni
protektorat sve do 18. februara 2008.
godine kada je vlada Kosova, u međuvremenu
izabrana na parlamentarnim izborima, predložila
u parlamentu deklaraciju o nezavisnosti,
a ovaj je jednoglasno usvojio. Ta deklaracija
koja nije u suprotnosti sa međunarodnim
pravom kako je to - upravo na zahtev Srbije
- utvrdio 22. jula 2010. godine Međunarodni
sud pravde u Hagu, označila je raskid
državnopravnog odnosa Republike Kosovo
sa državom Srbijom.
Zašto je bio potreban
ovaj i ovakav istorijat?
Pa zato što mediji u Srbiji
ne pišu onako kako se zbilo nego onako
kako bi voleli da bude. Zato što srbijanski
političari više vole neistinama i poluistinama
(koje smatraju za aksiome!) da dotiču
kosovsku stvarnost kako bi proizveli određeni
politički, još više patriotski efekat
kod građana, nego što bi potezali realne
čuinjenice i stvarne mogućnosti Srbije
kada je o tzv. „kosovskom pitanju“ reč.
Na stranu te nove mitologeme o Kosovu
koje se plasiraju u našoj javnosti još
od onog sramnog i užasnog vremena huškanja
naroda jedne na druge, dakle iz Miloševićevog
doba pripreme ratova za teritorije i nasilne
(uz obilatu medijsku pomoć !) klerikalizacije
srpskog društva s kraja osamdesetih i
mitologizacije Kosova: „Kosovo - rana
naša neprebolna“, „Kosovo naše Jadovno“
(Atanasije Jeftić), ali i novije: „Kosovo
je srce Srbije“, „Bez Kosova nema nam
identiteta“, i sl., a da pritom preko
osamdeset odsto građana Srbije nikada
nije kročilo na tle Kosova! O kakvom identitetu
tu može biti reči! Pa šezdesetih i sedamdesetih
godina su se u ostatku Srbije masovno
zbijale šale, makar neslane pa i šovenske,
upravo na račun kosovske zaostalosti i
primitivnosti. Kosovo je smatrano simbolom
„albanstva“, nikako „srpstva“ , i to je
neporeciva istina iza koje potpisnik ovog
teksta čvrsto stoji i o kojoj svedoči.
Dakle, na stranu ta nova mitologija koja
traje bezmalo tri decenije. A šta je sa
najnovijom realnošću? Zašto srbijanski
političari i mediji i dalje poziciju Srbije
sagledavaju iz ugla prošlosti, iz vremena
pre NATO intervencije, jer i dalje našoj
javnosti predstavljaju pregovore kao „borbu
za očuvanje teritorijalnog integriteta
zemlje“? Tu skoro premijer je javno ipak
priznao: „Lagali su nas da je Kosovo naše!“
Ali samo nekoliko dana docnije na pregovorima
u Briselu on odlučno izjavljuje kako ne
samo da Srbija neće priznati Kosovo (što
naravno i ne mora, Zapadna Nemačka nikada
nije priznala Istočnu Nemačku, a ova je
i te kako međunarodno postojala) nego
zahteva od Prištine nešto za šta vrlo
dobro zna da nije moguće da dobije: izvršnu
vlast ne samo četiri srpske opštine na
severu, već i svih srpskih opština na
celoj teritoriji Kosova pa i onih na jugu!
Kao da je Srbija u poziciji da to zahteva!
Postavlja se sasvim
logično pitanje: zbog čega bi Priština
to dopustila?
Ona ima sve adute usvojim
rukama: podršku najmoćnijih svetskih sila,
sve južne opštine su u ušle sastav kosovskih
političkih institucija; istina, postoje
i one divlje, paralelne, koje niko osim
Srbije ne priznaje. Srbin s juga Kosova
(Slobodan Petković) je potpredsednik vlade
Kosova, Srbi učestvuju u radu kosovskog
parlamenta, itd.
Na severu je situacija drugačija, ali
čak i tu nije moguće dati opštinama izvršnu
sudsku i zakonodavnu vlast, kao bi delovale
nezavisno od legalnih kosovskih institucija.
Najviše što bi sever Kosova mogao dobiti
jeste široka, pa i najšira autonomija
unutar kosovskog političkog sistema. Međunarodna
zajednica je od početka upravo tako shvatala
pregovore između Srbije i Kosova i ne
želi, kako je to nedavno izjavio jedan
američki zvaničnik, da na Kosovu stvori
novu Republiku srpsku. Ali srpska javnost,
na nesreću, misli drugačije: utuvljivano
joj je u glavu svih ovih godina kako je
Kosovo neotuđivi deo Srbije, kako mi ne
možemo dati Kosovo (kao da ga još uvek
posedujemo pa sad neko hoće da nam ga
uzme, a ono je još 1999. već oduzeto Srbiji),
pa sad ta ista javnost, naravno, očekuje
od svojih političara da Kosovo i „odbrane“.
Kako braniti nešto
što nemaš?
Na to pitanje sada, sve
znojeći se i češkajući se po glavi, pokušavaju
da odgovore naši političari, između njih
najglasniji je nekadašnji vatreni Miloševićev
portparol, a sadašnji premijer: dakle,
kaže on „lagali su nas da je Kosovo naše“.
Međunarodna zajednica (SAD i Evropska
unija) pokušava, međutim, da im skrati
muke: ponudili su im plan koji je za kosovske
Srbe (a i za spasavanje časti srbijanskih
političara i dosadašnje srbijanske kosovske
politike) čak povoljniji od prvobitnog
Ahtisarijevog: formiraće se zajednica
srpskih opština unutar institucionalnog
i pravnog okvira Kosova, opštinska vlast
će se formirati na slobodnim i demokratskim
opštinskim izborima u okrilju kosovskog
političkog sistema i po kosovskim zakonima,
srpske opštine će imati znatno proširene
nadležnosti o kojima treba da se postigne
dogovor ali ne i izvršnu, sudsku i zakonodavnu
vlast koja bi ometala funkcionalnost države
Kosovo i ugrožavala njen političko-pravni
poredak, zajamčene su verska sloboda i
očuvanje verske i kulturne baštine Srba,
omogućuje se dvojno državljanstvo licima
koja to žele, zajednica srpskih opština
može postati jedinstven evropski region
koji bi pod uslovima koji u Evropi važe
za saradnju među regionima mogao da se
poveže sa drugim sličnim regijama i ostvari
svoj ekonomski, kulturni, sportski i drugi
interes. Srbija bi po tom planu bila obavezna
da povuče svoje ilegalne i tajne službe
sa severa Kosova, paralelne institucije
koje je osnovala i prepusti ih kosovskim
Srbima koji bi u skladu sa kosovskim zakonom
formirali svoje institucije. Takođe Srbi
bi imali pravo na isticanje svoje zastave
i drugih nacionalnih obeležja, pored zastave
i obeležja kosovske države.
Za taj i takav ponuđeni plan naši mediji
ovih dana pišu negativno i razmeću se
krupnim naslovima poput jednog koji sebe
smatra najčitanijim dnevnikom u Srbiji:
„Veliko ništa u osam tačaka!“ A predsednik
Nikolić, pak: „Nepristojna ponuda Zapada“!
Pa dokle tako?
Zar nas iskustvo iz nekih pregovora
i razgovora u bliskoj istoriji nisu doveli
k pameti? Zar ne znamo onu srpsku narodnu
poslovicu koju je u svom nacionalnom i imperijalnom
zanosu i Slobodan Milošević svojevremeno
prenebregao. A ona glasi: Ko traži veće,
izgubi iz vreće!
Srbija je na prekretnici po ko na koji put
u ovih dvadesetak godina. Politička elita
ima stoga istorijsku odgovornost kako ionako
osiromašeni građani, polupraznih kesa, ne
bi izgubili iz evropske vreće ama baš sve!
|