Početna stana
 
 
 
   

Uoči nove runde pregovora o Kosovu u Briselu

Ko traži veće, izgubi iz vreće

Srbija je na prekretnici po ko na koji put u ovih dvadesetak godina. Politička elita ima stoga istorijsku odgovornost kako ionako osiromašeni građani, polupraznih kesa, ne bi izgubili iz evropske vreće ama baš sve!
Zlatoje Martinov

Nezavisno Kosovo je od februara 2008. godine do sada priznalo 96 država među njima i najvažnije svetske sile poput Sjedinjenih američkih država, Velike Britanije, Francuske, Nemačke i većine država Evropske unije. Rusija i Kina važne članice Saveta bezbednosti UN nisu, i ta činjenica onemogućuje Kosovu da postane članica ove svetske organizacije. Ipak bez obzira na to, Kosovo faktički jeste nezavisna država. Nezavisnost jedne zemlje nema nikakve veze sa njenim članstvom u međunarodnim institucijama niti pak sa priznanjima drugih država. Dovoljno je da ima svoju vladu, šefa države, vojsku, policiju i određenu teritoriju koju ta vlada kontroliše. Koliko funkcionalno, drugo je pitanje. Kosovo naravno ima više od toga, priznanja polovine svih svetskih država i podršku najmoćnijih sila Zapada.
Srbija, pak, nakon NATO vazdušne intervencije (1999) gubi svoj teritorijalni suverenitet nad svojom dotadašnjom pokrajinom Kosovom, biva prinuđena da sa Kosova povuče policiju i vojsku i da administrativno upravljanje ustupi međunarodnoj zajednici. Tako je bivša srpska pokrajina postala međunarodni protektorat sve do 18. februara 2008. godine kada je vlada Kosova, u međuvremenu izabrana na parlamentarnim izborima, predložila u parlamentu deklaraciju o nezavisnosti, a ovaj je jednoglasno usvojio. Ta deklaracija koja nije u suprotnosti sa međunarodnim pravom kako je to - upravo na zahtev Srbije - utvrdio 22. jula 2010. godine Međunarodni sud pravde u Hagu, označila je raskid državnopravnog odnosa Republike Kosovo sa državom Srbijom.

Zašto je bio potreban ovaj i ovakav istorijat?

Pa zato što mediji u Srbiji ne pišu onako kako se zbilo nego onako kako bi voleli da bude. Zato što srbijanski političari više vole neistinama i poluistinama (koje smatraju za aksiome!) da dotiču kosovsku stvarnost kako bi proizveli određeni politički, još više patriotski efekat kod građana, nego što bi potezali realne čuinjenice i stvarne mogućnosti Srbije kada je o tzv. „kosovskom pitanju“ reč.
Na stranu te nove mitologeme o Kosovu koje se plasiraju u našoj javnosti još od onog sramnog i užasnog vremena huškanja naroda jedne na druge, dakle iz Miloševićevog doba pripreme ratova za teritorije i nasilne (uz obilatu medijsku pomoć !) klerikalizacije srpskog društva s kraja osamdesetih i mitologizacije Kosova: „Kosovo - rana naša neprebolna“, „Kosovo naše Jadovno“ (Atanasije Jeftić), ali i novije: „Kosovo je srce Srbije“, „Bez Kosova nema nam identiteta“, i sl., a da pritom preko osamdeset odsto građana Srbije nikada nije kročilo na tle Kosova! O kakvom identitetu tu može biti reči! Pa šezdesetih i sedamdesetih godina su se u ostatku Srbije masovno zbijale šale, makar neslane pa i šovenske, upravo na račun kosovske zaostalosti i primitivnosti. Kosovo je smatrano simbolom „albanstva“, nikako „srpstva“ , i to je neporeciva istina iza koje potpisnik ovog teksta čvrsto stoji i o kojoj svedoči.
Dakle, na stranu ta nova mitologija koja traje bezmalo tri decenije. A šta je sa najnovijom realnošću? Zašto srbijanski političari i mediji i dalje poziciju Srbije sagledavaju iz ugla prošlosti, iz vremena pre NATO intervencije, jer i dalje našoj javnosti predstavljaju pregovore kao „borbu za očuvanje teritorijalnog integriteta zemlje“? Tu skoro premijer je javno ipak priznao: „Lagali su nas da je Kosovo naše!“ Ali samo nekoliko dana docnije na pregovorima u Briselu on odlučno izjavljuje kako ne samo da Srbija neće priznati Kosovo (što naravno i ne mora, Zapadna Nemačka nikada nije priznala Istočnu Nemačku, a ova je i te kako međunarodno postojala) nego zahteva od Prištine nešto za šta vrlo dobro zna da nije moguće da dobije: izvršnu vlast ne samo četiri srpske opštine na severu, već i svih srpskih opština na celoj teritoriji Kosova pa i onih na jugu! Kao da je Srbija u poziciji da to zahteva!

Postavlja se sasvim logično pitanje: zbog čega bi Priština to dopustila?

Ona ima sve adute usvojim rukama: podršku najmoćnijih svetskih sila, sve južne opštine su u ušle sastav kosovskih političkih institucija; istina, postoje i one divlje, paralelne, koje niko osim Srbije ne priznaje. Srbin s juga Kosova (Slobodan Petković) je potpredsednik vlade Kosova, Srbi učestvuju u radu kosovskog parlamenta, itd.
Na severu je situacija drugačija, ali čak i tu nije moguće dati opštinama izvršnu sudsku i zakonodavnu vlast, kao bi delovale nezavisno od legalnih kosovskih institucija. Najviše što bi sever Kosova mogao dobiti jeste široka, pa i najšira autonomija unutar kosovskog političkog sistema. Međunarodna zajednica je od početka upravo tako shvatala pregovore između Srbije i Kosova i ne želi, kako je to nedavno izjavio jedan američki zvaničnik, da na Kosovu stvori novu Republiku srpsku. Ali srpska javnost, na nesreću, misli drugačije: utuvljivano joj je u glavu svih ovih godina kako je Kosovo neotuđivi deo Srbije, kako mi ne možemo dati Kosovo (kao da ga još uvek posedujemo pa sad neko hoće da nam ga uzme, a ono je još 1999. već oduzeto Srbiji), pa sad ta ista javnost, naravno, očekuje od svojih političara da Kosovo i „odbrane“.

Kako braniti nešto što nemaš?

Na to pitanje sada, sve znojeći se i češkajući se po glavi, pokušavaju da odgovore naši političari, između njih najglasniji je nekadašnji vatreni Miloševićev portparol, a sadašnji premijer: dakle, kaže on „lagali su nas da je Kosovo naše“.
Međunarodna zajednica (SAD i Evropska unija) pokušava, međutim, da im skrati muke: ponudili su im plan koji je za kosovske Srbe (a i za spasavanje časti srbijanskih političara i dosadašnje srbijanske kosovske politike) čak povoljniji od prvobitnog Ahtisarijevog: formiraće se zajednica srpskih opština unutar institucionalnog i pravnog okvira Kosova, opštinska vlast će se formirati na slobodnim i demokratskim opštinskim izborima u okrilju kosovskog političkog sistema i po kosovskim zakonima, srpske opštine će imati znatno proširene nadležnosti o kojima treba da se postigne dogovor ali ne i izvršnu, sudsku i zakonodavnu vlast koja bi ometala funkcionalnost države Kosovo i ugrožavala njen političko-pravni poredak, zajamčene su verska sloboda i očuvanje verske i kulturne baštine Srba, omogućuje se dvojno državljanstvo licima koja to žele, zajednica srpskih opština može postati jedinstven evropski region koji bi pod uslovima koji u Evropi važe za saradnju među regionima mogao da se poveže sa drugim sličnim regijama i ostvari svoj ekonomski, kulturni, sportski i drugi interes. Srbija bi po tom planu bila obavezna da povuče svoje ilegalne i tajne službe sa severa Kosova, paralelne institucije koje je osnovala i prepusti ih kosovskim Srbima koji bi u skladu sa kosovskim zakonom formirali svoje institucije. Takođe Srbi bi imali pravo na isticanje svoje zastave i drugih nacionalnih obeležja, pored zastave i obeležja kosovske države.
Za taj i takav ponuđeni plan naši mediji ovih dana pišu negativno i razmeću se krupnim naslovima poput jednog koji sebe smatra najčitanijim dnevnikom u Srbiji: „Veliko ništa u osam tačaka!“ A predsednik Nikolić, pak: „Nepristojna ponuda Zapada“!

Pa dokle tako?
Zar nas iskustvo iz nekih pregovora i razgovora u bliskoj istoriji nisu doveli k pameti? Zar ne znamo onu srpsku narodnu poslovicu koju je u svom nacionalnom i imperijalnom zanosu i Slobodan Milošević svojevremeno prenebregao. A ona glasi: Ko traži veće, izgubi iz vreće!
Srbija je na prekretnici po ko na koji put u ovih dvadesetak godina. Politička elita ima stoga istorijsku odgovornost kako ionako osiromašeni građani, polupraznih kesa, ne bi izgubili iz evropske vreće ama baš sve!
 
Simboli i idoli
1-30. 04. 2013.
Danas

 
 
 
 
 
 
Copyright © 1996-2013