|
|
 |
 |
|
 |
|
Budućnost Balkana
Nije
dovoljno biti fin
S
razlogom se smatra da su dobri odnosi
Hrvatske i Srbije neophodni da bi
ovaj deo Evrope doživeo prosperitet,
samo što za to ne može biti dovoljno
izvinjavanje zvaničnika iako je
sigurno neophodan početak
Na početku istorije Evropske unije
koju je naš predsednik Boris Tadić
nedavno nazvao najuspešnijom dosad
poznatom političkom zajednicom, stoji
priča o dva čoveka: Žanu Moneu i Robertu
Šumanu. Kaže se da je njihova saradnja
utemeljila projekat, oglašen još pre
šezdeset godina. Žan Mone, generalni
sekretar Lige naroda od 1919. do 1923,
autor zbližavanja saveznika u Prvom
i Drugom svetskom ratu, shvatio je
da se u posleratnoj Evropi mora stvoriti
jedna nova, mirovna ideologija koja
će sprečiti da na njenom tlu ikada
više bude rata.
Pre mnogih drugih evropskih državnika
i političara okupiranih znacima hladnog
rata Mone je shvatio da je najvažnije
da se ne ponovi da u ratu poražena strana
u svakom pogledu padne na dno. U porazu
i kazni Nemačke 1918. video je slabo
zalečenu traumu koja se pretvorila u
novo, još veće zlo. Nemačka se mora
promeniti a ne uništiti. Ali kako?
Zajedno sa Robertom Šumanom, luksemburškim
Nemcem i francuskim ministrom spoljnih
poslova (uz uticaj italijanskog federaliste
Altijera Spinelija), počeo je da planira.
Samo rad na zajedničkom prosperitetu
može da leči traume, konkretan veliki
posao, smatrao je. Evropa je počela
svoju zajedničku mirovnu politiku teško
i na teškoj industriji. Posle suđenja
u Nirnbergu ostalo je na hiljade krupnih
i manje krupnih zločinaca na slobodi.
Ništa, ispostavilo se, nije bilo jednostavno.
Možemo li mi koji bi hteli u EU nešto
iz toga zaključiti-naučiti?
Česti susreti hrvatskog i srpskog predsednika,
Ive Josipovića i Borisa Tadića, i ovaj
tzv. nezvanični, kada su na mestima
stradanja Hrvata i Srba, u Vukovaru
i Paulinom Dvoru, izrekli reči žaljenja,
bar podsećaju na evropsku ideju pomirenja.
Ono bi, međutim, tek trebalo da se desi.
I to ne nekim deklarativnim aktom, ne
ni kroz poželjne i već uobičajene izjave
zvaničnika,
već “kroz
život”. Sad se tu, za nas, javlja
ono pitanje koje su sebi postavili
Mone i Šuman: kako?
Predsednik Tadić je u Vukovaru
govorio više po svojoj “ličnoj
i političkoj filozofiji” nego
u ime građana Srbije. Nije hteo
da rizikuje da se u Srbiji neki
s njegovim postupkom ne slože.
Evropska komisija je Srbiju,
među mnogim negativnim primedbama,
pohvalila za dobrosusedsku saradnju.
Zaista, reklo bi se, veliki
napredak. Tome je, koliko Tadić
(i njegovi), doprineo i Ivo
Josipović i većinski hrvatski
pristanak da se, sa Srbijom,
bar ceremonijalno, ide dalje.
No, pošto je nama naš zajednički
poslovni poduhvat, naš “ugalj
i čelik” i Maršalov plan, u
najvećoj meri danas EU projekat,
sve procenjujemo kroz to. A
tu, u izveštaju za Hrvatsku
u 2010, Evropska komisija jasno
spočitava Zagrebu nedovoljan
angažman oko povratka izbeglica,
imovinskih prava i zaštite prava
manjina. Obe zemlje, a posebno
Srbija, još nisu završile saradnju
sa Haškim tribunalom, imaju
i niz sličnih problema kao što
su
|
|
|
Dragan
Stojković, Staro
sajmište, 2012.
|
 |
organizovani kriminal i korupcija. Sarađuju
uspešno u stvarima hapšenja i policijskih
istraga. Po mnogo čemu njihova situacija
i odnos razlikuju se od Francuske i
Nemačke posle rata. Iako se mnogo “navija
na svoju vodenicu”, Srbija i Hrvatska
nisu tek žrtva i agresor, pobednik i
pobeđeni. Iako je u Hrvatskoj ozvaničeno
mišljenje o srpskoj agresiji, a u Srbiji
stav, iako nezv-aničan, o hrvatskoj
nameri da se reši srpskog “remetilačkog
faktora”, jasno je da su zla naneta
obema stranama. Još se pominju i “količina
zla”, broj stradalih, razmere uništavanja.
Zato u Međunarodnom sudu u Hagu čekaju
dve tužbe ili tačnije tužba Hrvatske
i protivtužba Srbije. Nije, međutim,
tačno da se razmere uništavanja ne mogu
“prebrojati”, ne mogu izmeriti, bar
kada se radi o onome što je brojivo
i merljivo. Evo, to sad namerava da
radi Koalicija za REKOM. Podržavaju
je u tome lideri nekada sukobljenih
strana. Pred njom je veliki posao koji,
na neki način, još nije ni započet.
Najava da je hrvatsko tužilaštvo sastavilo
optužnicu protiv određenih ljudi iz
vrha JNA za napad na Vukovar više odgovara
savremenom duhu “pravičnosti” da je
odgovornost uvek individualna. Tadić
kaže da bi Srbija svoju kontratužbu
odmah povukla, ali...
Kada je govorila o holokaustu, nemačka
Jevrejka Hana Arent naglašavala je
da to što se desilo nije strašno samo
zbog broja ubijenih već zbog namere
“proizvodnje leševa”. Odrasla uz majku
koja je bila ateistkinja, Arentova
se sa svojim jevrejstvom susrela prisilno
kada je shvatila da postoji nešto
što joj ugrožava život, nešto što
joj je, za razliku od njenog dotadašnjeg
života, bilo “pripisano”. “Ako vas
proganjaju kao Jevrejina morate da
se branite kao Jevrejin.”
Na neki način i u izvesnoj meri i
nama se dogodilo ovo opasno “pripisivanje”
identiteta, banalna funkcionalizacija
“čovečnosti”, pa čak i tzv. etničko-nacionalnog
identiteta. Sada događaji i “strategije”
pritiskaju da se od prošlosti raspadnutog
zajedničkog identiteta okrećemo budućnosti
stvaranja novog, opet i zajedničkog
identiteta. Zato je, između ostalog,
dobrosusedska saradnja toliko potencirana.
Naravno, ima dosta onih i u EU, a
naročito izvan nje, koji tvrde da
je i sama EU nedovoljno dobar primer
ovog “super identiteta” i da je i
dalje istovremeno žrtva suprotnih
sila, približavanja i odbijanja, nadnacionalnog
i šovinističkog. Možda je to upozoravajući
simptom koji je predvideo još Žan
Mone: “Ne pravimo koaliciju država,
ujedinjujemo ljude”.
Raspad SFRJ i ratovi učinili su da
većina građana rezolutno odbija čak
i ideju o kakvoj-takvoj jedinstvenosti
u prošlosti i spremno veliča svoju
ponovo stečenu “državnost”. Sve jasniji
imperativ iz Brisela o regionalnom
povezivanju, ekonomskoj saradnji i
čak zajedničkom političkom interesu
u što bržem pristupanju EU u početku
je priman sa čuđenjem. Trebalo je
dosta vremena da političke elite uvide
ne samo da je to nemoguće preskočiti
u tzv. EU agendi, već i da od toga
nema ničeg “prirodnijeg”. Jednostavno,
sam život pokazuje da se do EU stiže
preko Balkana. Ne samo zbog političkog
zadatka već i zbog ekonomske nužde.
Rat u Evropi sredinom prošlog veka
i ratovi u Jugoslaviji na njegovom
kraju dokazali su da i kada ima pobednika
i pobeđenih svi su na velikom gubitku.
Razaranje pogađa sve, žrtava ima na
svim stranama.
Žan Mone je video sve ovo: “Neće biti
mira u Evropi ako se države budu obnavljale
na osnovi državnog suvereniteta i
političkog prestiža i zaštite svojih
ekonomija... Evropske države su premale
da bi svojim narodima garantovale
napredak i društveni razvoj. Evropske
države se moraju organizovati kao
federacija i jedna ekonomska celina”.
Današnja EU je u značajnoj meri zaobišla
ovaj Moneov testamentarni poziv. Naši
se političari pitaju između dva izveštaja
EK zašto onda od nas traže nešto što
sami nisu u stanju da urade. “Zašto
mi?”, koji smo ratovali do pre deset
godina i to prethodnih deset? Nije
da je pitanje sasvim nelegitimno,
ali kakav se odgovor na njega može
dati? Kakva odluka, kakav čin?
Mihajlo Mihajlov je verovao da će
politički prostor ex-yu, nakon okončanja
sukoba, postati ponovo mesto za jednu
novu nadnacionalnu ideju. Tu nema druge
šanse za normalan život toliko rascepkanih
političkih i etničkih entiteta, smatrao
je. Tim Džuda je odlučio da kada govori
i piše o našem delu Evrope koristi naziv
Jugosfera. Jer se jezikom, značenjem
i idejama ne možemo razbacivati.
Stručnjaci kažu da posleratni Nemci
nisu lako prihvatali odgovornost za
zločine svoje države. Većina ih se više
osećala žrtvama, u razrušenoj, okupiranoj
i siromašnoj zemlji. Današnjim građanima
Nemačke to je mnogo lakše.
Hana Arent, koja se najviše bavila temama
totalitarizma, masovnog zločina zasnovanog
na “naučnoj” mržnji, smatrala je da
se može oprostiti samo ono što se može
kazniti i da se ne može kazniti ono
što se ne može oprostiti. Ajhman je
u nacističkoj Nemačkoj bio jedan sasvim
“normalan”, odgovoran i prilježan činovnik,
izvan nje bio je monstrum, serijski
ubica, “proizvođač leševa”. Tzv. tranziciona
pravda jeste važna, ali se njom ne rešava
problem masovno prihvatljivog zla. Razumevanje
prošlosti jedino može ponuditi odgovor
na najvažnije pitanje: kako se nešto
tako moglo desiti u zemlji visokog stepena
sigurnosti i “mirnodopske ideologije”.
Vili Brant je jednim gestom izrazio
više nego hiljadama reči i milionima
stranica. To je, mora se reći, neponovljivo.
Ne sam čin, već sve zajedno – strašna
veličanstvenost te situacije. Nacistička
Nemačka nije isto što i Miloševićeva
Srbija, svetski rat nije isto što i
nekoliko malih ratova u bivšoj Jugoslaviji,
u kojima nikome, sem nevinim žrtvama,
nije lako dokazati apsolutno poštenje.
Nije teško dokazivo ni to da je jedan
akter, ipak, imao značajnu premoć, veću
silu i ambiciozniji plan. Nije teško
ni utvrditi da je ono što je ostalo
od JNA delovalo protiv međunarodnog
prava. Iako je dobro i “nikako ne može
da škodi” ovo što rade naša dva uglađena
predsednika, važno je i ne ponavljati
se često. Mnogo izvinjavanja postaje
vremenom “nepodnošljiva lakoća izvinjavanja”.
A to može da zaustavi ono neophodno
kažnjavanje, praštanje i razumevanje.
 |
|
Nastasja Radović |
 |
Republika, broj
490-491, 01-31.12. 2010.
|
 |
|
| | | | | |