Početna stana
 
 
 
   

Evropa i svetska ekonomska kriza 

Štednja ili razvoj pitanje je sad

Kako smanjiti budžetske deficite i spasiti evro postavilo se u Evropskoj uniji kao pitanje koje treba hitno rešiti da se ne bi doveo u pitanje opstanak organizacije a posebno ekonomski status perifernih članica.

Možda dilemu kako spasiti evro i ne bi bilo teško rešiti da finansijska i monetarna kriza u Evropi nisu u dobroj meri posledica svetske finansijske krize. Ipak, za sve ono što se u Evropi događa sa kapitalom i evrom ne bismo mogli kriviti samo spoljne uticaje. Članice, da bi ojačale Uniju kao trgovinski blok, ocenile su da bi u tom cilju dobra poluga bila zajednička valuta. Iako su je podržale najmoćnije evropske zemlje, izuzev Velike Britanije i Danske, one nisu za to oslonac potražile u razvijanju političke unije koja bi utvrdila zajedničke standarde u poreskom i socijalnom sistemu. U skladu sa takvom ograničenom koncepcijom i Centralna evropska banka se ograničila na zadatak da čuva vrednost zajedničke valute, ali da u slučaju većih unutrašnjih privrednih poremećaja zemljama članicama ne pomaže kreditima. Banka je na taj način oduzela sebi status „kreditor poslednjeg uporišta“ kojeg se drži svaka emisiona banka u svetu. Valjda se mislilo da snažnoj evropskoj ekonomiji to neće biti potrebno. Još jednu grešku povukla je za sobom konstrukcija zajedničke valute: poslovne banke u valutnoj zoni su svima davale kredite po istim, niskim, kamatama. I oni iz bogatih i oni iz manje bogatih zemalja koristili su taj novac po ceni od koje nije bolela glava. Očigledno naglasak je bio stavljen na potrošnju koji je odgovarao industrijski najrazvijenijim članicama. I onda, kao što to biva u međunarodnim odnosima koji nisu nepromenljiva veličina, došlo je do velikog obrta u ekonomskom odnosu snaga, zahvaljujući između ostalog i efektima globalizacije. Kapital je nezadrživo krenuo od Zapada ka Istoku i od Severa ka Jugu

Slivanje kapitala u finansijski sektor

Niska cena rada koja je u prošlosti bila kočnica razvoja u zemljama nove destinacije kapitala pokazala se sada kao oruđe napretka. Istovremeno, kao loša sudbina, deregulacija u najrazvijenijim zemljama počela je da pokazuje svoje rđave strane, ponajviše u oblasti bankarstva. S obzirom da se akumulacija i s tim u vezi profiti najlakše i najbrže postižu u bankarstvu, kapital se bogatim zemljama u dužem periodu, sem nekoliko izuzetaka, slivao u finansijski sektor, ne stvarajući nove vrednosti, a izvlačio se iz realne proizvodnje. Tako se stiglo i do onog stanja kojeg nazivamo: de-industrijalizacija. Uporedo sa takvim tendencijama u realnoj ekonomiji napuštala su se dovoljna ulaganja u energetsku i transportnu infrastrukturu, a zatim u osnovno i srednje obrazovanje, nauku i istraživanja. Tipičan primer su SAD. Odjednom, uglavnom neočekivano, dolazi do prskanja američkog finansijskog balona 2008. godine zbog neodgovornog ulaganja u poslove sa nekretninama. Uporedo sa tim enormnim gubitkom javljaju se preveliki budžetski deficiti i kriza državnog zaduživanja koja se iz SAD proširila i na Evropu. Da se ne bi urušio finansijski sistem u SAD, a slično se radilo i u drugim zemljama, velike banke su se morale spasavati pod geslom: „previše su veliki da bi propali“. Pomoć je stigla od države korišćenjem novca poreskih obveznika, dok se u poslovanju banaka ništa bitno nije izmenilo. Štaviše, menadžeri velikih banaka koji su i najviše odgovorni nisu proglašeni krivcima već su čak primili novčani podsticaj za dobro poslovanje! Moto pristalica „nevidljive ruke“ da „vlade nisu rešenje već su problem“ nestao je preko noći. Države i međunarodne organizacije zajedno su ponovo stupile na scenu. U okviru državne politike potražila su se rešenja koja su se svodila u prvi mah na smanjenje budžetskih stavki odnosno na strogu štednju. Pošlo se od toga da je uzrok svemu preterano trošenje države, rasipnički i neefikasan javni sektor, visoka cena socijalne sigurnosti i da se nije dovoljno vredno radilo. Tim tvrdnjama suprotstavila se istina da je u najteže pogođenom delu Evropske unije u evrozoni prosečan deficit pre krize u 2007. godini iznosio svega 0,6% od bruto domaćeg proizvoda. Prema tome, javna potrošnja nije mogla da bude uzrok koji je doveo do fiskalnog kolapsa i uzroke, hteo to neko ili ne, trebalo je potražiti u finansijskim transakcijama bez pokrića. Nikada ni jedna demokratska vlada nije rasipala svoje izvore na skali od jednog ili više biliona dolara kao što je to pre 2008. učinilo loše upravljanje u privatnom sektoru finansijskih institucija.

Štednja nije rešenje
Stroga štednja ipak sama po sebi nije rešenje jer postavlja nacionale ekonomije u začarani krug sve manje agregatne tražnje a time i sve manjeg priliva u budžete. Pravi odgovor je pokretanje rasta i visoke zaposlenosti a to su ciljevi koji su po svojoj racionalnoj logici suprotstavljeni neodgovornom i besmislenom rasipništvu. Svakako da se mnogi izdaci države mogu smanjiti a neki prioriteti osavremeniti pa je pravo pitanje ko treba da podnese najveći teret: da li 1% onih na vrhu koji raspolažu sa četvrtinom i više društvenog bogatstva ili onih 99% ispod njih. Kako god da se sve to razume, mora se pri ovim razmatranjima imati na umu da rastuća nejednakost kao posledica nepravičnog oporezivanja i raspodele prihoda
vodi ka gubljenju poverenja u demokratske procese, što je naročito osetljivo pitanje kada je reč o mladima. Dakle, pitanje je da li će se težiti ekonomiji koja zadovoljava potrebe ogromne većine ili će se rešenja nalaziti u burnim i masovnim protestima građana. Ekstremizam raznih vrsta obojen populističkim megalomanijom upravo zbog toga ponovo prodire u predstavnička tela.
Srećom kurs oštre štednje bez podrške rastu ne prolazi, o čemu svedoči pobeda socijalističkog kandidata za francuskog predsednika Fransoa Ola-nda i pobeda nemačkih socijaldemokrata u Vestfaliji. Ovome možemo dodati i podršku američkog predsednika Baraka Obame na nedavnom sastanku Grupe 8 u
 
Ljubo Babić, Golgota, 1916.
Kemp Dejvidu. Politiku štednja i rast podržala je Organizacija za ekonomsku saradnju i razvoj (OECD) i Međunarodni monetarni fond. Što se tiče javnog mnenja u zemljama Zapada sve je jasnije da su mnogi, ako i ne većina, protiv konzervativne politike koja se zasniva na ideološki zamišljenom oštrom smanjivanju socijalnih izdataka čime se podstiču velike socijalne razlike. Da bi se izašlo iz krize moraju se na političkoj sceni angažovati snage koje će dovesti do stvaranja novih vrednosti, veće zaposlenosti, potrošnje i socijalne pokretljivosti. U te ciljeve uklapa se nov podsticaj obrazovanju, unapređenju tehnologije, podrška inovacijama na novim shvatanjima kvaliteta života, pojačana ekološka zaštita, razvoj obnovljive zelene energije i izgradnja zaostale infrastrukture.
Svakako, mora doći i do potpunije i svrsishodnije regulacije bankarskog poslovanja, povećanja finansijske odgovornosti, odvajanja komercijalnih od investicionih banaka i usmeravanja njihovih usluga ka realnoj ekonomiji. Pored toga, da bi se ojačali fiskalni prihodi, a o tome se mnogo govori, trebalo bi sprečavati neplaćanje i izbegavanje oporezivanja što je na neki način povezano sa pravilom da oni koji zaista imaju previše moraju biti oporezovani po većim poreskim stopama. Da se ne bi u trci za rastom pojavila bezobzirna eksploatacija radnika, uvođenje režima minimalnih nadnica, kao i učešće u raspodeli dobiti postoje ponovo aktuelno. U svakom slučaju očekuje se ojačani socijalni dijalog između radničkih unija i poslodavaca.
Gde je tu Srbija?
Taj poduhvat biće veoma skup ali je izvodljiv stvaranjem privredne ravnoteže na nižem nivou prihoda koja će omogućiti da se u smirenijoj atmosferi traže dugoročna rešenja. Oni koji se time bave spominju kao cenu brojku od dva do tri bilona evra plus inflatorna stopa evro zone od 3 do 4%. Da li se sve ovo odnosi i na Srbiju? Odgovor bi bio: da, uz izvesne modifikacije koji se tiču naših specifičnosti. U centru pažnje je svakako kombinacija štednje i rasta koja bi trebalo da se ogleda u dobro smišljenoj re-industrijalizaciji koja takođe obuhvata podizanje produktivnosti i bolje tržišne orijentacije u poljoprivredi. Svakako nismo sposobni za velike preokrete, ali jesmo za akumulaciju malih koraka sa osloncem na stvaralačke potencijale naših ljudi. Da bi se to počelo da ostvaruje, sasvim je jasno, neophodna je jaka vlada jasnih namera i visoka programska samodisciplina koja može da računa na spoljne investicije i pomoć ali samo u skladu sa narodnom poslovicom: „pomozi sam sebi pa će ti i Bog pomoći“.
  Simeon Pobulić
 
Nenasilnim otporom Palestinaca smirio bi se ekstremizam
1. -30. 06. 2012.
Danas

 
 
 
 
 
 
 
Copyright © 1996-2012