|
|
|
|
|
|
|
Evropa i svetska
ekonomska kriza
Štednja
ili razvoj pitanje je sad
Kako
smanjiti budžetske deficite i spasiti
evro postavilo se u Evropskoj uniji
kao pitanje koje treba hitno rešiti
da se ne bi doveo u pitanje opstanak
organizacije a posebno ekonomski
status perifernih članica.
Možda dilemu kako spasiti evro i
ne bi bilo teško rešiti da finansijska
i monetarna kriza u Evropi nisu u
dobroj meri posledica svetske finansijske
krize. Ipak, za sve ono što se u Evropi
događa sa kapitalom i evrom ne bismo
mogli kriviti samo spoljne uticaje.
Članice, da bi ojačale Uniju kao trgovinski
blok, ocenile su da bi u tom cilju
dobra poluga bila zajednička valuta.
Iako su je podržale najmoćnije evropske
zemlje, izuzev Velike Britanije i
Danske, one nisu za to oslonac potražile
u razvijanju političke unije koja
bi utvrdila zajedničke standarde u
poreskom i socijalnom sistemu. U skladu
sa takvom ograničenom koncepcijom
i Centralna evropska banka se ograničila
na zadatak da čuva vrednost zajedničke
valute, ali da u slučaju većih unutrašnjih
privrednih poremećaja zemljama članicama
ne pomaže kreditima. Banka je na taj
način oduzela sebi status „kreditor
poslednjeg uporišta“ kojeg se drži
svaka emisiona banka u svetu. Valjda
se mislilo da snažnoj evropskoj ekonomiji
to neće biti potrebno. Još jednu grešku
povukla je za sobom konstrukcija zajedničke
valute: poslovne banke u valutnoj
zoni su svima davale kredite po istim,
niskim, kamatama. I oni iz bogatih
i oni iz manje bogatih zemalja koristili
su taj novac po ceni od koje nije
bolela glava. Očigledno naglasak je
bio stavljen na potrošnju koji je
odgovarao industrijski najrazvijenijim
članicama. I onda, kao što to biva
u međunarodnim odnosima koji nisu
nepromenljiva veličina, došlo je do
velikog obrta u ekonomskom odnosu
snaga, zahvaljujući između ostalog
i efektima globalizacije. Kapital
je nezadrživo krenuo od Zapada ka
Istoku i od Severa ka Jugu
Slivanje kapitala
u finansijski sektor
Niska cena rada koja je u prošlosti
bila kočnica razvoja u zemljama nove
destinacije kapitala pokazala se sada
kao oruđe napretka. Istovremeno, kao
loša sudbina, deregulacija u najrazvijenijim
zemljama počela je da pokazuje svoje
rđave strane, ponajviše u oblasti
bankarstva. S obzirom da se akumulacija
i s tim u vezi profiti najlakše i
najbrže postižu u bankarstvu, kapital
se bogatim zemljama u dužem periodu,
sem nekoliko izuzetaka, slivao u finansijski
sektor, ne stvarajući nove vrednosti,
a izvlačio se iz realne proizvodnje.
Tako se stiglo i do onog stanja kojeg
nazivamo: de-industrijalizacija. Uporedo
sa takvim tendencijama u realnoj ekonomiji
napuštala su se dovoljna ulaganja
u energetsku i transportnu infrastrukturu,
a zatim u osnovno i srednje obrazovanje,
nauku i istraživanja. Tipičan primer
su SAD. Odjednom, uglavnom neočekivano,
dolazi do prskanja američkog finansijskog
balona 2008. godine zbog neodgovornog
ulaganja u poslove sa nekretninama.
Uporedo sa tim enormnim gubitkom javljaju
se preveliki budžetski deficiti i
kriza državnog zaduživanja koja se
iz SAD proširila i na Evropu. Da se
ne bi urušio finansijski sistem u
SAD, a slično se radilo i u drugim
zemljama, velike banke su se morale
spasavati pod geslom: „previše su
veliki da bi propali“. Pomoć je stigla
od države korišćenjem novca poreskih
obveznika, dok se u poslovanju banaka
ništa bitno nije izmenilo. Štaviše,
menadžeri velikih banaka koji su i
najviše odgovorni nisu proglašeni
krivcima već su čak primili novčani
podsticaj za dobro poslovanje! Moto
pristalica „nevidljive ruke“ da „vlade
nisu rešenje već su problem“ nestao
je preko noći. Države i međunarodne
organizacije zajedno su ponovo stupile
na scenu. U okviru državne politike
potražila su se rešenja koja su se
svodila u prvi mah na smanjenje budžetskih
stavki odnosno na strogu štednju.
Pošlo se od toga da je uzrok svemu
preterano trošenje države, rasipnički
i neefikasan javni sektor, visoka
cena socijalne sigurnosti i da se
nije dovoljno vredno radilo. Tim tvrdnjama
suprotstavila se istina da je u najteže
pogođenom delu Evropske unije u evrozoni
prosečan deficit pre krize u 2007.
godini iznosio svega 0,6% od bruto
domaćeg proizvoda. Prema tome, javna
potrošnja nije mogla da bude uzrok
koji je doveo do fiskalnog kolapsa
i uzroke, hteo to neko ili ne, trebalo
je potražiti u finansijskim transakcijama
bez pokrića. Nikada ni jedna demokratska
vlada nije rasipala svoje izvore na
skali od jednog ili više biliona dolara
kao što je to pre 2008. učinilo loše
upravljanje u privatnom sektoru finansijskih
institucija.
Stroga štednja ipak sama po sebi
nije rešenje jer postavlja nacionale
ekonomije u začarani krug sve manje
agregatne tražnje a time i sve manjeg
priliva u budžete. Pravi odgovor je
pokretanje rasta i visoke zaposlenosti
a to su ciljevi koji su po svojoj racionalnoj
logici suprotstavljeni neodgovornom
i besmislenom rasipništvu. Svakako da
se mnogi izdaci države mogu smanjiti
a neki prioriteti osavremeniti pa je
pravo pitanje ko treba da podnese najveći
teret: da li 1% onih na vrhu koji raspolažu
sa četvrtinom i više društvenog bogatstva
ili onih 99% ispod njih. Kako god da
se sve to razume, mora se pri ovim razmatranjima
imati na umu da rastuća nejednakost
kao posledica nepravičnog oporezivanja
i raspodele prihoda
vodi ka gubljenju
poverenja u demokratske procese,
što je naročito osetljivo pitanje
kada je reč o mladima. Dakle,
pitanje je da li će se težiti
ekonomiji koja zadovoljava potrebe
ogromne većine ili će se rešenja
nalaziti u burnim i masovnim
protestima građana. Ekstremizam
raznih vrsta obojen populističkim
megalomanijom upravo zbog toga
ponovo prodire u predstavnička
tela.
Srećom kurs oštre štednje bez
podrške rastu ne prolazi, o
čemu svedoči pobeda socijalističkog
kandidata za francuskog predsednika
Fransoa Ola-nda i pobeda nemačkih
socijaldemokrata u Vestfaliji.
Ovome možemo dodati i podršku
američkog predsednika Baraka
Obame na nedavnom sastanku Grupe
8 u
|
|
|
Ljubo
Babić, Golgota,
1916.
|
|
Kemp Dejvidu. Politiku štednja i rast
podržala je Organizacija za ekonomsku
saradnju i razvoj (OECD) i Međunarodni
monetarni fond. Što se tiče javnog mnenja
u zemljama Zapada sve je jasnije da
su mnogi, ako i ne većina, protiv konzervativne
politike koja se zasniva na ideološki
zamišljenom oštrom smanjivanju socijalnih
izdataka čime se podstiču velike socijalne
razlike. Da bi se izašlo iz krize moraju
se na političkoj sceni angažovati snage
koje će dovesti do stvaranja novih vrednosti,
veće zaposlenosti, potrošnje i socijalne
pokretljivosti. U te ciljeve uklapa
se nov podsticaj obrazovanju, unapređenju
tehnologije, podrška inovacijama na
novim shvatanjima kvaliteta života,
pojačana ekološka zaštita, razvoj obnovljive
zelene energije i izgradnja zaostale
infrastrukture.
Svakako, mora doći i do potpunije i
svrsishodnije regulacije bankarskog
poslovanja, povećanja finansijske odgovornosti,
odvajanja komercijalnih od investicionih
banaka i usmeravanja njihovih usluga
ka realnoj ekonomiji. Pored toga, da
bi se ojačali fiskalni prihodi, a o
tome se mnogo govori, trebalo bi sprečavati
neplaćanje i izbegavanje oporezivanja
što je na neki način povezano sa pravilom
da oni koji zaista imaju previše moraju
biti oporezovani po većim poreskim stopama.
Da se ne bi u trci za rastom pojavila
bezobzirna eksploatacija radnika, uvođenje
režima minimalnih nadnica, kao i učešće
u raspodeli dobiti postoje ponovo aktuelno.
U svakom slučaju očekuje se ojačani
socijalni dijalog između radničkih unija
i poslodavaca.
Taj poduhvat biće veoma skup ali
je izvodljiv stvaranjem privredne ravnoteže
na nižem nivou prihoda koja će omogućiti
da se u smirenijoj atmosferi traže dugoročna
rešenja. Oni koji se time bave spominju
kao cenu brojku od dva do tri bilona
evra plus inflatorna stopa evro zone
od 3 do 4%. Da li se sve ovo odnosi
i na Srbiju? Odgovor bi bio: da, uz
izvesne modifikacije koji se tiču naših
specifičnosti. U centru pažnje je svakako
kombinacija štednje i rasta koja bi
trebalo da se ogleda u dobro smišljenoj
re-industrijalizaciji koja takođe obuhvata
podizanje produktivnosti i bolje tržišne
orijentacije u poljoprivredi. Svakako
nismo sposobni za velike preokrete,
ali jesmo za akumulaciju malih koraka
sa osloncem na stvaralačke potencijale
naših ljudi. Da bi se to počelo da ostvaruje,
sasvim je jasno, neophodna je jaka vlada
jasnih namera i visoka programska samodisciplina
koja može da računa na spoljne investicije
i pomoć ali samo u skladu sa narodnom
poslovicom: „pomozi sam sebi pa će ti
i Bog pomoći“.
|
|
Simeon Pobulić |
|
|
|
|
| | | | | |