Dušan Makavejev jedan
je od malobrojnih srpskih filmskih
reditelja koji su ostvarili ogroman
uspeh i ugled na međunarodnoj sceni
i značajno mesto u istoriji posleratnog
jugoslovenskog i srpskog filma. Autor
verovatno najkompleksnijeg filmskog
opusa u okviru jugoslovenskog Crnog
talasa 1960-ih i 70-ih godina, diplomac
na odseku za psihologiju Univerziteta
u Beogradu (1955), student filmske
režije i progresivni mladi filmski
kritičar i novinski urednik, Makavejev
je započeo svoju filmsku karijeru
ranih 50-ih u Kino-klubu Beograd,
alternativnom amaterskom filmskom
centru, da bi je potom nastavio kao
profesionalni dokumentarista u zemlji
i zatim reditelj igranog filma u zemlji
i inostranstvu, gde je imao i uspešnu
akademsku karijeru kao profesor.
Film kao sredstvo
političke promene:
Crni talas i društveno-istorijski
kontekst 60-ih godina
Makavejev pripada onoj generaciji filmskih
umetnika koja je filmu pristupila daleko
slobodnije od svojih prethodnika. Ova
generacija videla je film kao ključno
sredstvo društvenih promena, ali i kao,
za većinu autora, moćno oružje političke
borbe. Evropski film krajem 50-ih i
tokom 60-ih godina obeležio je uspon
Novog talasa, kako u Zapadnoj tako i
u Istočnoj Evropi.
|
Filmovi Novog
talasa najčešće su snimani u
crno-beloj tehnologiji, a u
estetičkom smislu razvili su
slobodni i prirodni pokret kamere,
dokumentarističku glumu, fragmentarnu
ili žanrovski obeleženu dramaturgiju,
otvoreni tretman seksualnosti
i levičarsku, kritičku političku
orijentaciju, ponekad veoma
radikalnu, kao u delima Žan-Lik
godara. Osim u igranom filmu,
ovakva orijentacija prisutna
je i u dokumentarnom i dokumentarno-igranom
filmu perioda, kao u britanskom
Fri sinema i francuskom Sinema
|
|
|
|
Željka
Momirov, (drvo - 25 elemenata
- dimenzije promenljive)
|
 |
verite. Evropski Novi talas bio je čvrsto
povezan sa političkom i kulturnom revolucijom
1968. U isto vreme, šezdesete godine
u SAD obeležio je uspon nezavisnog art
filma i eksperimentalnog filma, uključujući
andergraund i feministički film, koji
povezuje tekovine političke levice i
novu, samosvesnu borbu za rodnu ravnopravnost
i ženska prava. Sve ove poetike i umetničke
politike obeležiće i jugoslovenski Crni
talas i, posebno, stvaralački opus Dušana
Makavejeva.
Piter Kouvi u svojoj knjizi Revolucija!
Eksplozija svetskog filma u šezdesetim
ističe da je u Istočnoj Evropi ,,politički
pritisak naterao umetnike da pronađu
izraz koji bi mogao da zadovolji državne
aparatčike, dok će u isto vreme pružiti
inteligentnoj publici transparentnu
kritiku savremenog društva’’ (2004:
139). Titov model jugoslovenskog socijalizma,
kreiran nakon raskida sa Staljinom 1948.,
bio je zasnovan na dva osnovna elementa
– politici nesvrstanosti na međunarodnoj
sceni i samoupravljanju kao novom obliku
socijalističke ekonomije. ''Ove složene
političke promene udaljavaju se od socrealizma
i pomažu zemlji da se otvori prema kulturnom
uticaju Zapada, pozicionirajući jugoslovensku
kulturu i društvo između ’Istoka i Zapada’
i uvodeći šire kulturne slobode'' (Janevski
2010: 78). Novi jugoslovenski film ranih
60-ih godina razvijao se u relativno
liberalnoj atmosferi, dalje od državno
nametnute doktrine socrealističke umetnosti
i romantičnog heroizma partizanskih
filmova. Prva generacija domaćih poklonika
filma uključila se, po ugledu na svoje
novotalasne kolege u Francuskoj,
podjednako u filmsku kritiku i teoriju
i u snimanje filmova. ,,Novi’’ ili ,,Otvoreni’’
film okrenuo se ka predstavljanju života
u gradu i omladinskog individualizma
kroz poetske vizuelne metafore i neomodernističku
opsesiju formom, napuštajući klasični
narativni stil. Uporedo sa ovom, dosta
hermetičnom, tendencijom
2
, razvijaju se autori i filmovi marksističkog
humanizma, bliski uticajnoj filozofskoj
školi kritičko-marksističke orijentacije
Praksis, koji su koristili moderni filmski
jezik kako bi preispitali ,,vruća’’
ideološka pitanja: držanje Jugoslovenske
narodne armije u II svetskom ratu, moralne
dileme socijalističke revolucije, tmurnu
svakodnevicu jugoslovenske radničke
klase, tešku bedu na marginama društva
i okrutno patrijarhalno ustrojstvo lokalnog
porodičnog života u zemlji koja je proklamovala
,,vladavinu radničke klase’’ i ,,oslobođenje
žena i svih ugnjetenih’’.
Svakako, marginalna egzistencija prikazana
u ekstremnom obliku u tzv. crnom filmu
takođe funkcioniše i kao metafora stanja
modernog čoveka. Stoga nije iznenađenje
da se kao glavni simbol čovečnosti u
ovim filmovima pojavljuje pacov, životinja
bliska čoveku po svojoj izvanrednoj
inteligenciji, koja se pokazuje superiornom
u odnosu na nas po tome što može da
preživi čak i najdrastičnije pokušaje
istrebljenja od strane sebi neprijateljske
vrste – homo sapiensa. Pacov naseljava
sva ljudska naselja u njihovim najnižim
slojevima, kao što su podrumi i kanalizacije,
konstantno preteći da se uspne naviše.
Takva je i ,,ljudska
kanalizacija’’
ispunjena marginalnim likovima u poetici
Crnog talasa. Pacov je prezren, predmet
je mržnje, izubijan do smrti; on
je sinonim prljavštine, nosilac zaraze
(kao u epidemijama kuge u Srednjem veku)
i pratilac života u siromaštvu. On takođe
predstavlja simbol staljinističkog ugnjetavanja
i najgorih mučenja zatvorenika u istorijskim
i modernim diktaturama
3
što je opisano i u čuvenom romanu Džordža
Orvela, čiji naslov predstavlja
|
inverziju
godine 1948. kada je Staljin
raspolagao apsolutnom moći u
SSSR-u i istrebljivao milione
svojih proglašenih političkih
protivnika. To je takođe godina
Rezolucije Informbiroa i Titovog
raskida sa Staljinom. U ovom
romanu, glavni junak izdaje
svoju ljubavnicu, koju zbog
toga ubijaju, kako bi sprečio
svoje mučitelje da otvore kavez
sa pacovom koji bi mu pojeo
lice, jer čitavog života ima
patološki strah od pacova. Zvanični
istrebljivač pacova, sanitetski
službenik i član partije Ahmed
(Slobodan Aligrudić), u Makavejevljevom
filmu Ljubavni slučaj, ili tragedija
službenice PTT (1967), jeste
i komična aluzija na Titov progon
svih odjednom nepodobnih sledbenika
Staljina i Goli otok. Remek-delo
Živojina Pavlovića o bedi života
u predgrađu i posrnulom krojaču,
nekadašnjem Staljinisti, nosi
|
|
|
|
Željka
Momirov, (olovo liveno
patinirano - 25 x20x22cm)
|
 |
zvučno ime Buđenje pacova (1967): siromašni
i od zvanične ideologije odbačeni žive
kao pacovi, ali šta ako se uskoro probude?
Revolucija 1968., koja je dodatno uzdrmala
komunističku doktrinu ukazavši na dvostruke
moralne standarde u aktuelnoj jugoslovenskoj
politici i društvu, snažno se odrazila
u filmovima Crnog talasa, dok se politički
progon koji su trpeli njegovi autori
podudario sa kontra-napadom države na
šezdesetosmaše u redovima intelektualaca
i umetnika. Aleksandar Petrović, Živojin
Pavlović, Marko Babac, Kokan Rakonjac,
Želimir Žilnik, Dušan Makavejev, Lazar
Stojanović, Jovan Jovanović, Mića Popović,
Bora Drašković, Ljubiša Kozomara i Gordan
Mihić, kao i direktori fotografije Aleksandar
Petković-Petko, Tomislav Pinter, Milorad
Jakšić-Fanđo, Karpo Aćimović-Godina
(takođe istaknuti jugoslovenski i slovenački
reditelj), Predrag Popović i drugi,
uz scenariste, montažere i glumce, stvorili
su grupu ostvarenja koja je istovremeno
doživela velika domaća i inostrana priznanja
i birokratsku diskvalifikaciju od strane
predstavnika Komunističke partije.
U svom predstavljanju marginalnog života,
zagađenih urbano-ruralnih pejzaža gradske
periferije, gradića i blatnjavih sela,
autori Crnog talasa ponudili su depresivnu
sliku degradiranog ljudskog bića. Njihovi
junaci su dezorijentisane osobe porobljene
socijalnom i moralnom bedom, čija tragedija
leži u neznanju i neimanju ikakve perspektive.
Njihovo delanje počiva na arhetipskom
i primordijalnom, izvan dometa civilizacije
i njenih zakona. Jedna od ključnih tačaka
u kojoj se ogleda posrnuće muških i
ženskih likova jeste njihova seksualnost
i seksualno nezadovoljstvo. U gotovo
etnografskom maniru, ovi filmovi prikazuju
nasilje nad ženama i mizoginu perspektivu
jednog patrijarhalnog, ruralnog sveta.
Shvatanje muško-ženskih rodnih odnosa
je veoma fatalističko, ali je u delima
nekih autora, kao što su Žilnik i Makavejev,
njemu pristupljeno sa ironijskom distancom
i uz promociju naprednijih rodnih politika.
Estetika, politika
i rodno pitanje u filmovima Dušana
Makavejeva
Među autorima Crnog talasa, Dušan Makavejev
se čini najviše heterogenim: njegovi
dugometražni igrani filmovi (na koje
ćemo se ovde skoncentrisati), povezani
su u jedinstveno delo podjednako uz
pomoć svog intelektualizma i kritike
ideologije, i uz pomoć veoma raznovrsnih,
ali i međusobno intenzivnih formalnih
sličnosti. Od svog prvog celovečernjeg
filma, Čovek nije tica (1965), Makavejev
je snimio devet dugometražnih igranih
filmova, autobiografski dokumentarac
Rupa u duši (1994), i jedan kratki igrani
film: deo Snovi u omnibusu Devojke iz
Danske otkrivaju sve (1996), u kome
su materijali iz starih danskih filmova
kombinovani sa kratkim prilozima poznatih
reditelja iz celog sveta. Među njegovim
igranim filmovima, neki se odlikuju
klasičnim kontinuitetom u priči i montaži
(Montenegro, 1981, Koka-kola Kid, 1985,
Manifesto, 1988), neki su dokumentarno-fikcijski
kolaži [Nevinost bez zaštite, 1968,
WR: Misterije organizma, 1971, Svit
Muvi (Slatki film), 1974], a neki su
primarno narativni, ali ipak eksperimentalni
unutar konvencije ,,normalnog’’ filma,
tj. filma narativnog kontinuiteta (Čovek
nije tica, Ljubavni slučaj, Gorila se
kupa u podne, 1993). Anđelija Polikarpova,
autorka izvanredne studije U traganju
za identitetom: Makavejev-Marković (1995.),
o autorima dve generacije srpskih sineasta,
Crnog talasa i Praške škole, naglašava
da Čovek nije tica zauzima posebno mesto
u opusu Makavejeva. Ovo je jedini
njegov
film, nastao u periodu od 1958-1968.,
koji je organizovan po principu vremenskog
kontinuiteta i prostorne perspektive
i zasnovan na naraciji, nudeći poetiku
atipičnu za ovog autora, koja u isto
vreme potvrđuje i negira njegove uobičajene
principe poetičke organizacije (59).
Božidar Zečević deli mišljenje Polikarpove
da je ovo jedan izuzetan film, po njemu
verovatno najtačniji, najkreativniji,
i najviše ikonoklastični rad Makavejeva
4.
Zečević je dubokog uverenja da Čovek
nije tica predstavlja veličanstveni
momenat rađanja bivše-jugoslovenskog
i srpskog autorskog filma, u njegovom
najčistijem vidu: filma oslobođenog
oganičavajućih holivudskih i klasičnih
konvencija, i potpuno modernog i senzibilitetu
i upotrebi kreativnih mogućnosti filmskog
jezika i montaže
5.
Oba argumenta su na mestu.
Najčuveniji (i najozloglašeniji) među
filmovima Makavejeva su njegovi kritički
filmski eseji koji su pobudili političke
i/ili javne reperkusije protiv njega
u zemlji i inostranstvu: WR: Misterije
organizma (1971) i Svit Muvi (1974).
WR je bio uspešno prikazan na 15 Dana
autora na Kanskom filmskom festivalu
1971. i u Londonu, ali je zato bio diskvalifikovan
sa
Jugoslovenskog filmskog
festivala u Puli, usled intervencije
Javnog tužilaštva Srbije. Ovo Tužilaštvo
je odlučilo da se odluka o pozitivnom
cenzornom kartonu za ovaj film mora
povući ,,zbog povrede materijalnog zakona’’.
Ispostavilo se zatim da ovo Tužilaštvo
nema kompetencije da donese takvu odluku,
ali je producent, Neoplanta film, reagovao
sa velikim zakašnjenjem (Tirnanić 2008:
131). Film nije bio prikazan a slučaj
je odložen do daljnjeg, bez pozitivnog
ishoda
6.
Ovaj film nikada nije imao komercijalnu
distribuciju, a njegovo prvo javno prikazivanje
odigralo se u Ljubljani, Zagrebu i,
konačno, Beogradu, 1987. Svit Muvi predstavlja
prvu od međunarodnih koprodukcija Dušana
Makavejeva, koja je ujedno izazvala
i najveću
|
kontroverzu
u čitavoj njegovoj međunarodnoj
rediteljskoj karijeri i zaustavila
je celih sedam godina. U Ujedinjenom
Kraljevstvu film je bio zabranjen
za prikazivanje zbog scena zavođenja
dece i regresivnog ponašanja.
Svaki od ova dva filma pokazuje
direktnu vezu između represije
slobodne, radosne seksualnosti
i ideoloških zabrana i kontrole
u dva fundamentalna moderna
politička režima: komunizmu/socijalizmu
i kapitalizmu. Ovaj sukob autentičnih
emotivnih i erotskih potreba
ljudskog bića, i civilizacijskih
intervencija protiv tih potreba,
pokreće čitavu filmsku umetnost
Dušana Makavejeva.
Njena ključna preokupacija leži,
takođe, u satiričnom komentaru
konstantnog i upornog falsifikovanja
istorije i prikrivanja istorijskih
|
|
|
|
Željka
Momirov,
(poliuretan ili kamen -mesing-
nerđajući čelik- fi12cm - h15cm)
|
 |
dokumenata, vizuelnih i drugih, koje
Makavejevljevi filmski kolaži neprijatno
otkrivaju, nudeći iznenadne, uznemirujuće
slike ratnih žrtava i pogroma, medicinskih
zločina, kopulacija snimljenih filmskom
kamerom, propagandnih filmova, gradova
uništenih u bombardovanjima, zaboravljenih
kontraverznih filmskih dela (kao što
je prvi srpski i jugoslovenski zvučni
film, Nevinost bez zaštite (1943), snimljen
tokom nacističke okupacije), radova
radikalnih umetnika i drugog.
Poreklo ovakvog Makovog kritičkog pogleda
na ideologije Staljinizma, Komunizma,
Nacizma, i, konačno, Konzumerizma i
svemoći Kapitalizma, leži kako u njegovoj
nameri ,,da se obračunam sa sopstvenom
dogmatskom mladošću’’ (127), tako i
u njegovom obrazovanju i intelektualnim
uzorima, među kojima je Austrijsko/Američki
marksistički psihoanalitičar Vilhelm
Rajh (1897-1957) jedan od ključnih uticaja.
Rajhove ideje ''emocionalne kuge'',
uzurpacije seksualnog nagona koji vrši
totalitarizam (nemački Nacizam i ''Crveni
Fašizam''), ''telesni oklop'' i ponovno
prikupljanje ''Orgonske energije'',
njegova kritika buržoaskog i klerikalnog
odgoja dece koje izaziva fizičku i emocionalnu
frustraciju i dovodi do bolesti, imali
su odlučujući uticaj na Makavejeva,
koji je posvetio veliki deo svojih filmova
dokumentima i referencama na Rajhovu
misao i psihijatrijsku i medicinsku
praksu. U srži ovog učenja nalazi se
problem potiskivanja seksualne energije,
koje se prisilno vrši putem civilizacijskih
normi, klasnih kultura i vladajućih
režima. Rajhove ideje, kao i opšti psihoanalitički
uvidi u prirodu ljudskog ponašanja,
kod Makavejeva kao umetnika i mislioca
prepliću se sa Marksovim idejama stalne
klasne borbe u društvu, kao i sa psiho-socijalnom
analizom političkih specifičnosti Jugo-socijalizma.
Ovaj autor takođe je u svoje filmove
uključio feminističku teorijsku misao
i feminističku i avangardnu umetnost:
U filmu WR Beti Dodson, umetnica, feministkinja
i lezbejka, govori u kameru kako je
ubedila svoje prijateljice da joj poziraju
za slike dok masturbiraju, dok skulptorka
Nensi Godfri pravi gipsane otiske muških
falusa u erekciji za svoje skulpture;
u Svit Muviju, glavna junakinja posećuje
komunu austrijskog avangardnog akcionog
umetnika Ota Mula (osnovanu 1972); Montenegro
počinje feministički intoniranim stihovima
Balade o Lusi Džordan umetnice Merijen
Fejtful. Prema Pavlu Leviju, za Makavejeva
ostvarenje individualne slobode u odnosu
na društvene norme i dominantne ideološke
okvire jednostavno samo po sebi nije
dovoljno. Njegova metoda je duboko dijalektička:
Makavejev smatra da je još daleko važnije
da se društvo, njegove ljudske zajednice
oblikovane strukturama moći, uključi
u proces permanentne samo-transformacije
i unapređivanja, u kome čitav kolektiv
počinje da se prilagođava potrebama
i željama svake individue (2009: 51).
Dina Jordanova vidi Makavejeva kao ''Majstora
istorijske ironije'' (2001: 96).
Makavejev podjednako koristi svoj specifični
izbor tema i svoje dijalektičke montažne
tehnike kako bi komentarisao društvo
i njegovo političko ustrojstvo, tretirajući
film kao otvorenu strukturu. Štaviše,
njegovi filmovi postaju otvorene strukture
značenja i emocija, što je zapravo veoma
teško postići, u umetničkom smislu.
On film shvata kao sistem znakova, i
stoga bombarduje publiku mnogim provokativnim
znacima i vizuelnim ikonama: ogromni
pano sa radničkim rukama u Čovek nije
tica, koji upućuje na Sovjetsku revolucionarnu
avangardnu umetnost nakon Oktobarske
revolucije, koje, simbolički, ne mogu
da dobiju mesto u scenografiji koja
prati nastup akademskog hora koji se
organizuje za radnike; telo cirkuskog
atlete Aleksića (junaka omiljenog Makavejevljevog
filma iz detinjstva, istog naslova)
koje aludira na Titovu snagu u Nevinost
bez zaštite; crna mačka koja, po narodnom
verovanju, označava lošu sreću na nagom
telu poštanske službenice (Eva Ras)
u Ljubavnom slučaju; igračka-glava sa
likom Lenjina u rukama kapitalističkog
milionera i Marksova gigantska glava
na krmi broda u Svit Muviju; znaci ’’Coca-Cola’’
diljem filma Koka-kola Kid, prepoznati
kao
simboli globalizacije
i novog svetskog poretka, ne samo Amerikanizma,
još 1985.; Statua Lenjina koju sklanjaju
i odnose iz gradskog pejzaža Berlina,
i paradna uniforma Sovjetske Crvene
armije, u Gorila se kupa u podne; falusoliki
oblakoder, nekadašnja zgrada CK SKJ
(i lokacija ozloglašene TV Pink u 1990-im
7),
kao jedna od tri zgrade koje su ,,jedino
što ne valja’’ u Beogradu, po rečima
rok-muzičara Ramba Amadeusa, u dokumentarcu
Rupa u duši; itd. Zatim, on film vidi
kao dinamički tok, niz unakrsno ispresecanih
struja. Njegove kombinacije istinitog/lažnog
dokumentarnog materijala i fikcije su
podjednako urnebesno smešne i užasno
zastrašujuće, i gledalac nikada nije
dovoljno pripremljen za ono što sledi:
inscenirana, izmišljena predavanja o
pacovima i biološkoj seksualnosti (Ljubavni
slučaj); obdukcija tela vesele devojke
koju smo upravo videli živu (Ljubavni
slučaj); elektro-šok ,,terapija'', bolje
rečeno tortura, bespomoćnog, užasnutog
muškarca, zatočenog kao psihijatrijskog
bolesnika (WR); penis u erekciji od
koga se pravi skulptura (WR); teško
oštećena trupla žrtava u Katjinskoj
šumi (Svit Muvi); povraćanje i defekacija
u komuni Ota Mula (Svit Muvi); slađušna
svinjica sa ružičastim noktima koja
šeta hodnicima koji povezuju filmske
sale na filmskom festivalu u Los Anđelesu
(Rupa u duši). Zapravo, ove iznenadne,
uznemirujuće slike su toliko snažne
da ih mi odmah potiskujemo, baš kao
što su to i neprijatne smrti heroine
njegovih filmskih priča; Makavejev sasvim
uspeva da verno imitira čovekove psihološke
procese razumevanja i potiskivanja.
Njegovi kolaži, nakon početka filma,
postaju sve više i više ,,kontaminirani’’
različitim dokumentarnim, kvazi-dokumentarnim
i igranim materijalom, starim i novim.
Ponekad, oni su čudno asimetrični: WR
je u gotovo dve trećine dokumentarac
o Vilhelmu Rajhu, snimljen u SAD, da
zatim postao igrana parodija o seksualnoj
Svetskoj revoluciji smeštena u socijalističku
Jugoslaviju, dopunjena insertima iz
soc-realističkih igranih filmova koji
glorifikuju Staljina, i drugim kratkim
insertima. U njegovim filmskim kolažima,
Makavejev uspešno realizuje u praksi
ideje Ejzenštejnove intelektualne montaže,
po kojima sudar filmskih kadrova reflektuje
dijalektiku permanentne klasne borbe
u društvu i izaziva intelektualnu reakciju
gledaoca, čiji um (podstaknut od strane
umetnika) sada kreira nova značenja,
umesto da pasivno bude zaveden sinematičkom
iluzijom, i naravno buržoaskom ideologijom
koja stoji iza konstrukcije te iluzije.
Makavejev nas bukvalno ne ostavlja na
miru: tokovi unutar njegovih filmova
su tako aktivni u našoj svesti da nikada
ne možemo da se u potpunosti identifikujemo
sa junacima i uživamo u filmskom narativu,
već uvek moramo da se zapitamo: šta
ovo što sam upravo video znači? Ovo
važi čak i za njegove u potpunosti narativne
filmove, u koje su pomenute tehnike uključene
na jedan indirektan,
pitak
način (pomislite samo na scenu striptiza,
u kojoj se plastični penis-igračka,
na daljinski upravljanoj igrački-tenku,
vozi prema mladoj jugoslovenskoj imigrantkinji-striptizeti
u Montenegru!). Po ovom otvorenom obelodanjivanju
sopstvene filmske strukture, koje se
suprotstavlja filmu kao buržoaskom spektaklu
i ,,hipnotičkom’’ zavođenju
8,
u upotrebi filmskih tehnika konfliktne
montaže u političke i kritičke svrhe
– kao i u svrhe specifične filmske lepote
i estetike – Makavejev spada u filmsku
porodicu u koju ulaze i Sovjetski revolucionarni
avangardni film, strukturalni eksperimentalni
filmski umetnici, feminističke filmske
rediteljke, i godarovski revolucionarni
Novi talas. Muzika, uključujući tu kako
stihove, tako i raznovrsni kulturno-političkih
kontekst numera (od pompeznih romantičkih
simfonija, do narodnih i revolucionarnih
oslobodilačkih pesama na srpskom, ruskom,
italijanskom, grčkom, nemačkom i engleskom),
takođe igra veoma važnu ulogu u celokupnoj
estetici Makavejeva i njegovom građenju
složenih kontekstualnih značenja putem
montaže slike i zvuka. Sledeći Vilijama
Gouldinga (1994), ovde je neophodno
naglasiti kreativni doprinos talentovane
muzikološkinje Bojane Marijan, njegove
životne saputnice, koja je sastavila
složeni zvučni kolaž filma WR i bila
kreativni saradnik i izvršni producent
većine njegovih filmova.
Makavejev, koji je živeo i stvarao pod
oba ova režima/uređenja, u svoju kritiku
socijalizma, kapitalizma i njihovih
rodnih politika uključuje kulturološku
i klasnu perspektivu. On je domišljati
kritizer klasnog društva i, njemu konsekventnih,
suprotstavljenih kulturnih modela buržoaske
i radničke klase. U svojim filmovima
on demonstrira ideološko preuzimanje
buržoaske ,,visoke'' kulture od strane
komunizma i socijalizma, kao i buržujsku
zavist i žudnju uzrokovanu idejom egzotičnog
prema ,,fizički nesputanoj'' i ,,neobjašnjivo
slobodnoj'' ,,niskoj'' kulturi i seksualnosti
radničke klase. Radi približavanja ove
tvrdnje razmatraćemo nekoliko primera.
Čovek nije tica započinje drastičnom
konfrontacijom ideologije socijalizma
i ,,prosvetljenih'' radničkih masa,
i radničke realnosti: dok novinar diktira
u telefon reportažu o tome kako su radnici,
prilikom proslave povodom renoviranja
fabrike i puštanja novih mašina u pogon
u skraćenom roku, oduševljeno aplaudirali
Betovenovoj Odi radosti ,,ozarenih lica'',
vidimo radnike u najbednijoj od svih
kafana kako nalaze sirovo zadovoljstvo
u primordijalnom (istočnjačkom) ritmičkom
trbušnom plesu i pevanju punom erotskih
aluzija od strane krupne,
|
crnokose
mlade pevačice Fatime, tipične
predstavnice onoga što bismo
nazvali ,,agrarnom lepotom''.
Među njima je i udarnik Barbulović,
koji učestalo vara svoju ženu
i sav novac troši na ,,piće
i kurvanje'', dok smatra punim
pravom da je prebije, ako se
pobuni. Barbulović i njegovi
kafanski drugovi predstavljaju
za Crni talas tipične ,,instinktivne
mužjake'', koji se ne povinuju
redu i zakonu. Čuveno uvodno
predavanje o hipnozi, koje na
početku filma drži profesionalni
hipnotizer Roko, snimljeno iz
donje,
|
|
|
|
Željka
Momirov, Prostorna
instalacija
štampani juvidur - nerđajući
čelik - 100x70x350cm
|
 |
,,žablje'' perspektive, takođe nam otkriva
korene narodnog sujeverja i otpora progresu.
Kako navodi Zečević, ovaj film prikazuje
savremenost kroz niz fragmentarnih situacija,
ističući odmah na početku postojanje
dva sveta: ,,zatvorene zajednice, koja
prebiva u primitivizmu i anahronoj statici
na jednoj, a uslovnost tehnološkog progresa,
koji proističe iz ideje novog sveta,
pa i revolucije, na drugoj strani''
(1993: 55). Ovaj proletarijat ne vlada,
on je najniža klasa koja obitava u perpetualnoj
surovosti. Buržoaska klasična muzika
i akademski hor prilagođeni potrebama
socijalističkog realizma njemu je tek
nametnuta, ali samo kao demagogija,
bez istinskog rezultata. Čak su i haljine
punačkih dama iz akademskog hora, koje
sa strahom i gađenjem prolaze kroz mračne,
prljave odeljke fabrike kako bi stigle
do scene, i pevačice Fatime napravljene
od istog, sjajnog materijala (sve su
iste, bele boje, zahvaljujući crno-beloj
fotografiji). Metafora hora igra važnu
ulogu i u filmu Živojina Pavlovića Buđenje
pacova [glavni junak (Slobodan Perović)
istovremeno je umešan u sitan kriminal
i blud i član je muzičkog hora], što
pokazuje da je data kombinacija klasičnih
nastupa i revolucionarnih pesama u izvođenju
profesionalnih horova bila široko zastupljena
u jugoslovenskom socijalizmu.
U Montenegru, švedska domaćica iz visokih
slojeva Merilin (Suzan Anspah) upada
u ludilo usled svog komodifikovanog
statusa i nedostatka autentične seksualne
i emocionalne veze sa svojim mužem (nedavno
preminuli Erland Jozefson) koji je sve
vreme ,,na službenom putu''. Njega ne
zanima seks, makar ne u braku. Stoga
Merilin traži erotsko zadovoljenje i
priznanje da je ljudsko biće u obskurnom
svetu siromašnih jugoslovenskih emigranata,
i njihove instinktivne seksualnosti.
Konačno, supruga ubija svog ljubavnika,
ilegalnog radnika (Svetozar Cvetković),
i truje čitavu svoju porodicu: muža,
tasta, decu (i muževljevog ciničnog
prijatelja, konzervativnog psihijatra)
svežim voćem, starim simbolom luskuza
i bogatstva (Montanari 2010: 79). Montenegro
predstavlja briljantnu studiju, klasičnim
terminima rečeno, seksualne neuroze
u žena i perverzije kod muškaraca (suprug
učestvuje u erotizovanom prijateljstvu,
ali bez vidljive realizacije, sa bogatim
psihijatrom i njegovom sekretaricom),
kao direktnih posledica društvene institucije
buržoaskog braka u kapitalizmu. Buržoaski
porodični ideal, kroz odomaćene mehanizme
koji pretvaraju ideje vladajuće klase
u dominantne ideje celog društva, u
velikoj meri uključuje u sebe i radničku
klasu i njenu porodicu. Istina o porodici
kao funkciji klasnog sistema prikrivena
je u tom procesu. Postoji veoma jaka
spona između patrijarhalizma i kapitalizma.
U patrijarhalno-kapitalističkom rodnom
poretku limitirajuća uloga ,,ženstvenosti''
za ženu veoma je precizno određena,
a njen identitet utvrđuje se samo kroz
njenu biološku i socijalnu vezanost
sa muškarcima. Primarna ženska uloga
jeste uloga supruge i majke. Muškarac
je definisan kao ljudsko biće, a žena
kao ,,ona koja je ženstvena'', inferiorna
muškarcu u pravima i intelektu. U ovakvom
sistemu, materinstvo postaje izvor alijenacije
(Nedović 2005: 72-5). Mogući ishod ovakvih
društvenih odnosa vidimo u navedenom
filmu.
Žena, muškarac:
Reprezentacija
U svim svojim igranim
filmovima, Makavejev postavlja žensku
junakinju u centar radnje, ili joj
barem dodeljuje veoma važno mesto
u njoj, primenjujući ono što bismo
danas nazvali ,,pozitivnom diskriminacijom’’.
Govoreći o predstavljanju, to naravno
znači da će ona (ženska junakinja)
imati najveći broj kadrova, ili podjednak
broj kadrova kao i muški junaci. Makavejev
to čini kako bi saosećajno sagledao
uslove ženske egzistencije, kao one
koji predstavljaju aktuelno stanje
čovečnosti uopšte. Deleći ubeđenja
Karla Marksa, koji je rekao da je
količina ženske emancipacije mera
ostvarene pravde u celom društvu,
i kritiku tradicionalne seksualne
potčinjenosti žena i čoveka od strane
Fridriha Engelsa, Vilhelma Rajha i
drugih antidogmatskih psihoanalitičara,
i većine, ako ne svih, humanističkih
mislioca, i feminističkih teoretičarki,
Makavejev vidi okolnosti istorijske
ženskosti u odnosu na pojmove ,,prirode’’
i ,,kulture’’ kao jedno od centralnih
pitanja kada se radi o prošlim i sadašnjim
društvenim neravnopravnostima. U njegovim
filmovima, žene lupaju jaja i piju
mleko: on naglašava žensku vezu sa
seksom, plodnošću, biologijom i psihom,
uključujući i njene iracionalne snage,
koje utiču kako na same žene tako
i na njihove muške partnere. Kako
ističe antropološkinja Lorejn Mortimer,
,,Makavejevljevo predstavljanje materijalnog,
konkretnog, poetskog i organskog kao
elemenata neophodnih za ljudski život
na zemlji, znači da kroz njegovo delo
provejava jedan ekološki senzibilitet
koji uvažava ,narodno’ i ,primitivno’
bez netrpeljivosti prema njima’’ (2009:
6). Ali njegove ženske junakinje nisu
samo ženke. One preduzimaju često
veoma gorke i nesigurne individuacije,
kao aktivni nosioci revolucionarnih
ideja [Milena u WR, Ana Planeta u
Svit Muviju, Svetlana u Manifestu],
ili kao usamljene žrtve patrijarhalnog
ugnjetavanja, koje odbijaju da ga
i dalje trpe, bez obzira na posledice
(siromašna žena radnika Barbulovića
u Čovek nije tica, bogata švedska
domaćica u Montenegru). Makavejev
po opredeljenju nije feminista, u
strogom smislu reči, ali je on u najvećoj
meri anti-dogmatski, progresivni humanista
i Marksista, tako da se, prirodno,
veoma približava socijalnom i marksističkom
feminizmu, koji dovodi u vezu seksualno
i klasno ugnjetavanje.
Vizuelne reprezentacije žena u filmovima
Makavejeva odlikuju se inovativnim
formalnim rešenjima i živopisnom lepotom.
U njegovom opusu postoji učestala
tema ideološki rigidnog, seksualno
frustriranog muškarca, koji ubija
svoju slobodoumnu ljubavnu partnerku.
Kako primećuje Rejmon Durnjat, ''duboko
usađena disciplina Vladimira Iliča
u WR-u jeste proizvod totalitarnog
etosa, kome je takođe i namenjena''
(1999: 48). Ahmed u Ljubavnom slučaju
jeste običan, tradicionalan patrijarhalni
muškarac; on ne može da odoli Evi,
ali joj priznaje da mu je ona prva
,,liberalna devojka’’ koju je ikada
imao. U ovom filmu, Makavejev nam
pruža jedan od najlepših sintagmatskih
opisa heteroseksualne ljubavi. Zvanična
verzija ubistva, koju daje policija,
pretpostavlja da je muškarac brutalno
ubio ženu i bacio njeno telo u bunar,
iz koga ga izvlače istražitelji (ovo
su neki od najlepših kadrova u filmu,
urađeni u noar-stilu, i ujedno, po
nama, neki od najlepših kadrova čitavog
Crnog talasa). Međutim, istina koja
ostaje nevidljiva za sve, osim za
nas (gledaoce), jeste da su oni imali
ljubavnu svađu, te da je devojka (koja
je, kako saznajemo na odbukciji, nosila
plod u utrobi) slučajno pala u bazen,
dok je Ahmed pokušavao da je ponovo
osvoji. Ova scena predstavlja jedno
od najsaosećajnijih filmskih viđenja
muškosti koje smo imali prilike da
vidimo; ona koristi bogat filmski
jezik kako bi kontrapunktirala oficijalnu
verziju/reprezentaciju bestijalnog
muškog nasilja nad ženama (tako često
viđenog u današnjim TV-serijama i
filmovima) i istinitu verziju, punu
Ahmedove trapavosti i ljubavi.
Govoreći o Balkanu, Makavejev je nedavno
rekao: ,,O Balkanu se još uvek pričaju
vicevi kao o prostoru totalne neizvesnosti:
prošlost se menja na dnevnoj bazi,
dok budućnost odbija da se pokaže''
(Iordanova 2006: xvi). Ovaj ironični
komentar svedoči o Balkanu (i bivše-jugoslovenskom
regionu) kao o nečem teško zaglavljenom.
Makavejev izvanredno hvata, pokazuje
i istražuje psihološku konstituciju
balkanskog muškarca, koji, uslovljen
tradicionalnim patrijarhalnim mentalitetom,
reaguje sa panikom i užasom na ženino
slobodno ispoljavanje sopstvene ličnosti,
životne radosti, i seksualnosti, kako
one koja donosi zadovoljstvo, tako
i one koja donosi potomstvo (prokreativne).
Taj muškarac koristi svaki mogući
način ne bi li zaustavio sva ta ženska
ispoljavanja u njihovom razvoju, ne
bi li ih iskorenio tako da ne nanesu
štetu datom socijalnom poretku, i
njegovom sopstvenom osećanju integriteta.
U najvećoj meri, ova osobina pokazuje
se kao univerzalna: nju podjednako
dele i ruski dogmatični klizač, švedski
buržoaski suprug, i američki činovnik
oglašavanja robe, vojnik kapitalizma
i njegove prodaje (nezdravih) zadovoljstava
(prethodno ukradenih od ljudi i njihovom,
prirodnom, libidinalnom vidu) u filmu
Koka-Kola Kid.
Citirana dela:
Cowie, Peter: REVOLUTION! The Explosion
of World Cinema in the Sixties. New
York: Faber and Faber, 2004.
Durgnat, Raymond: WR - Mysteries of
the Organism. London: BFI publishing,
1999.
Goulding, D.J.: Makavejev (209-263).
In: Goulding, D.J. (ed.): FIVE FILMMAKERS:
Tarkovsky, Forman, Polanski, Szabó,
Makavejev. Bloomington and Indianapolis:
Indiana UP, 1994.
Iordanova, Dina: CINEMA OF FLAMES:
Balkan Film, Culture and the Media.
London: BFI, 2001.
Iordanova, D. (ed.): CINEMA OF THE
BALKANS (A Reader). London: Wallflower
Press, 2006. Preface by Dušan Makavejev
(xiv-xvi).
Kronja, Ivana: SMRTONOSNI SJAJ: Masovna
psihologija i estetika turbo-folka.
Beograd: Tehnokratija, 2001.
Kronja, I.: Politics, Nationalism,
Music, and Popular Culture in 1990s
Serbia (pp. 5-15). In: Slovo, Maney
Publishing for the School of Slavonic
and East European Studies, University
of London, Vol. 16, No. 1, Spring
2004.
Montanari, Massimo: LE MANGER COMME
CULTURE. Bruxelles: Editions de l'université
de Bruxelles, 2010.
Mortimer, Lorimer: TEROR I RADOST:
Filmovi Dušana Makavejeva. Beograd:
Institut FDU - Clio, 2011.
Nedović, Slobodanka: SAVREMENI FEMINIZAM
1. Beograd: CESID, 2005.
Levi, Pavle: RASPAD JUGOSLAVIJE NA
FILMU. Beograd: XX vek - Čigoja štampa,
2009.
Pekić, Borislav: NOVI JERUSALIM, priče.
Beograd: SKZ, 1990.
Polikarpova, Anđelija: U TRAGANJU
ZA IDENTITETOM: MAKAVEJEV-MARKOVIĆ.
Institut FDU, 1995.
Tirnanić, Bogdan: CRNI TALAS. Beograd:
Filmski Centar Srbije, 2008.
Zečević, Božidar: ČITANJE SVETLA.
YU Film danas/GP Prosveta/IKA Prometej,
1993.
Autorka
je doktorka nauka i predavač na Fakultetu
dramskih umetnosti u Beogradu
1
Originalna integralna verzija ovog teksta
na engleskom pod nazivom: Contexts,
Politics, Aesthetics, and Gender in
Dušan Makavejev’s Cinema uskoro izlazi
iz štampe unutar Zbornika: DUŠAN MAKAVEJEV:
EROS, IDEOLOGY, MONTAGE. Editors: Vadim
Erent & Bonita Rhoads. Litteraria
Pragenisa Books, Univerzita Karlova
v Praze, 2012, ISBN TBA (in print, publication
date: August 2012). Ekskluzivno za Republiku
po prvi put objavljujemo kraću verziju
rada na srpskom jeziku, ljubaznošću
izdavača koji je dao dozvolu za ovo
pred-objavljivanje.
2
Dobri primeri za ovakvu tendenciju jesu
filmovi Dvoje Aleksandra Saše Petrovića
(Srbija) i Igranje na kiši (Ples v Dežju)
Boštjana Hladnika (Slovenija), oba iz
1961., koji ujedno predstavljaju i prva
ostvarenja jugoslovenskog Novog filma.|
3
U svojoj divnoj priči Luče Novog Jerusalima,
napisanoj tokom njegovog dobrovoljnog
izgnanstva u Londonu 1988., čuveni srpski
književnik Borislav Pekić opisuje fantastičnu
situaciju koja se odvija 2099., u kojoj
arheolozi otkrivaju Sibirske Gulage
(kako je predvideo Aleksandar Solženjicin),
razumevajući ih kao ostatke neke idilične
civilizacije, u kojoj je postojala savršena
simbioza između čoveka i glodara; istraživač
je ganut skeletom pacova koji je nađen
’’duboko u karličnom pojasu čoveka’’
(Pekić 1988: 199). Ovo je, naravno,
jezoviti i istovremeno ironični komentar
pisca na monstruozne metode mučenja
zatvorenika (prilikom kojih se glodar,
obično pacov, pripušta u unutarnje organe
žrtve kroz njegov anus), poznate još
iz srednjovekovnih vremena i primenjivane
i u gulazima.
4
Razgovor sa B. Zečevićem, Beogradski
međunarodni festival dokumentarnog i
kratkometražnog filma, 2010.
5
Predavanje pod nazivom: Hipnoza, mit
i magija, uvod u projekciju filma Čovek
nije tica, 17. međunarodni Festival
autorskog filma – FAF u Beogradu, Dvorana
Jugoslovenske kinoteke, 4. decembar
2011.
6
U isto vreme, politička intervencija
zaustavila je realizaciju filma Želimira
Žilnika Sloboda ili strip, koji je bio
započet sa istim producentom, Neoplanta
filmom iz Novog Sada.
7
O glamurizovanom populizmu i kriminalnom
šiku takozvane ,,Pink-kulture’’, koja
je predstavljala podršku Miloševićevom
režimu, videti detaljnije u: Ivana Kronja
2001. i 2004.
8
Aluzija na sinematičko zavođenje gledalaca,
kao i na zavođenje naroda od strane
političkih režima, uključena je u čuvene
sekvence govora hipnotizera i hipnoze
u filmu Čovek nije tica.