|
|
|
 |
 |
| |
 |
|
Raskršća
srpske politike
Evropska politika Srbije
Sticanje statusa
kandidata Srbije u Evropskoj
uniji bio je obavezan korak
u postupku pristupanja kako
bi se otvorili pregovori i time
razjasnila spremnost i sposobnost
da se ispune svi standardi organizacije.
To je svakako veoma ozbiljan
posao, ali sam za sebe nije
dovoljan da bi pristupanje Uniji
imalo svoj pun ekonomski i socijalni
značaj.
S obzirom da je Evropska unija
organizacija razvijenih i srednje
razvijenih zemalja, po logici
tržišnog upravljanja očekuje
se da privreda kandidata bude
sposobna da se uključi u postojeće
privredne tokove na dovoljnom
nivou konkurentnosti, produktivnosti
i poslovnosti. Taj nepisani
zahtev sadašnja ekonomska kriza
je po svoj prilici još više
zaoštrila jer nikome, a naročito
najrazvijenijima, ne bi odgovaralo
da izvan usvojenih modeliteta
dodatno podržavaju novog člana
nižeg stepena razvoja. Ni za
samu Srbiju ne bi valjalo da
sa ograničenim potencijalima
nađe prerano u društvu visoko
zahtevnih privreda. Pristupni
fondovi namenjeni da takve razlike
smanje jesu dobar instrument,
ali je neizvesno da li će naša
ekonomski mala apsorpciona moć
biti dovoljna da napravi preokret
vredan očekivanja. Iskustvo
zemalja istočne i južne Evrope
u tom pogledu nas upućuje na
opreznost i razboritost. To
bismo morali učiniti i radi
naše socijalne kohezije bez
obzira na zahteve Unije. Ako
ne bismo u tome uspeli ili se
bar tome približili, sva nastojanja
o pristupanju Uniji pretvorila
bi se u priču o pustim željama
koju bi građani u najmanju ruku
shvatili kao veliku obmanu političke
elite.
Teško rešiv rebus
Međutim, ovaj rebus u sadašnjim
okolnostima nije lako rešiti.
Jednostavno ne postoje nikakva
gotova rešenja. Mi se više ne
nalazimo na početku 90-tih kada
se sklapao Mastrihtski sporazum
i kada se privreda Evropske
unije nalazila u punom zamahu
pa je izgledalo da se sve nalazi
na dohvatu ruke. Danas je ceo
svet manje ili više pogodila
svetska ekonomska kriza, najveća
od Drugog svetskog rata, koja
ni malo nije poštedela Evropsku
uniju. Štaviše, na tom prostoru
dovela je u pitanje i sam model
integracionog upravljanja, pa
i mnoge ekonomske postulate,
posebno u delu koji se odnosi
na evrozonu. Evropa, koja se
početkom ovog veka u ekonomskoj
snazi izjednačila sa SAD, a
možda je i premašila, sada je
suočena sa velikim budžetskim
deficitima, krizom suverenih dugova, makroekonomskom neravnotežom
i među evropskim napetostima.
Van svake sumnje dogodio se
kolaps deregulisanog finansijskog
tržišta i njihovih visoko špekulativnih
proizvoda, dubok pad realne
ekonomije, a sve više zemalja
vrti se u začaranom krug dugovanja
i sve težih uslova za refinansiranje
krize i recesije. Pored toga,
postoje i centrifugalne sile
koje prete da unište do danas
postignut integracioini uspeh.
Sve je to dovelo Evropu u opasnost
od zaostajanja u globalnoj utakmici
sa rivalima u Aziji i Severnoj
Americi. I dok mnoge zemlje
širom sveta učvršćuju svoj ekonomski
položaj, procenjuje se da će
se evropska ekonomija u 2012.
smanjiti za 0,5%. a američka
povećati za 1,8% a kineska za
8,1%.
Razume se, da iz takve situacije
ne treba brzopleto izvući neki
pesimistički zaključak jer evropska
ekonomija raspolaže i dalje
velikim resursima koji su pouzdana
osnova da se pokrene nova strategija
rasta i industrijske obnove.
I pored svih sumnji postoji
volja većine da se Unija sačuva
i unapredi, jer svako drugo
rešenje bilo bi nepodnošljivo
skuplje sa vrlo neizvesnim političkim
posledicama. Zbog toga, redefinicija
Unije postaje prihvatljiv izbor
jer napredak više nije garantovan
sadašnjim upravljanjem. U tom
smislu već se preduzimaju mere
zajedničkog akcionog imenitelja
koje su ekonomski drastične
i socijalno neprijatne, a koje
se odnose na smanjenje budžetskih
izdataka, povećanja poreza i
spasavanju onih članica kojima
preti bankrot državnih finansija.
Nove
mere upravljanja u Uniji
Ne možemo reći da na političkom
planu o tome postoji potpuna saglasnost
koja bi obuhvatila sve nacionalne
društvene agense. Zahtevana oštra
štednja i smanjenje budžeta je
u suprotnosti sa pokretanjem nove
proizvodnje i održavanjem socijalne
ravnoteže. Pod udarom kritike
je naročito pristup da se rizik
izlaska iz krize u praksi tako
postavi da dobici budu privatizovani,
a gubici socijalizovani. Isto
važi i ponašanje menadžera velikih
korporacija i banaka koji nastoje
da nagrađivanje u odnosu na zaposlene
krajnje neproporcionalno skrenu
u svoju korist. Sva ovakva nezadovoljstva
prenose se na političko polje
tako da će se pristup ekonomskom
oporavku odraziti na izbor snaga
koje bi trebalo da vode svoje
zemlje ka nekom novom blagostanju
na pouzdanijim socijalno ekonomskim
osnovama. Nije ni čudo što ove
sudare prati bujanje raznih ekstremističkih
pokreta, uključujući i one šovinističke
i profašistučke provenijencije.
Bilo kako bilo, dugovi kao ekonomski
fenomen nameću programe ozdravljenja
koji mogu biti postignuti samo
ako se povrate kapaciteti za održiv
ekonomski rast što se naravno
ne može dogoditi samo od sebe.
„Nevidljiva ruka tržišta“ tu ne
može ništa. Zato je potreban program
obnove koji neće dovesti do novog
kruga zaduživanja samo za ljubav
kratkoročnih mera ekonomskog podsticaja.
Kako mnogi tvrde, Evropi je potreban
svestran investicioni i razvojni
program usredsređen na realnu
ekonomiju, modernizovanje strukture,
unapređenja konkurentnosti i povećanja
dodatne vrednosti. Što se tiče
ozdravljenja evra, nameće se ekzpanziona
monetarna politika što povlači
za sobom veću inflacionu stopu.
Očigledno time se pokreće i pitanje
šta znači napredak u današnjim
okolnostima: da li samo bogaćenje
onih na vrhu ili poštena podela
dobiti između zaposlenih i poslodavaca.
Ovome programskom kompleksu može
se dodati i unapređenje evropskog
zajedništva, što praktično znači
da bi program rasta za Evropu
u duhu kohezije i solidarnosti
trebalo da se sačini zajednički,
to jest da svaka članica pruži
svoj doprinos. Da li tom pitanju
treba dodati i pretvaranje Unije
u organizaciju takozvane dve brzine
- jedna koja bi se odnosila na
federalno, a druga na konfederalno
upravljanje – ostaje da se vidi.
Bez obzira šta se prema dosadašnjim
standardima EU za pristupanju
u članstvo traži, Srbija bi trebalo
da formuliše svoj program prilagođavanja
prema novonastalim globalnim situacijama,
pogotovo što u okviru strukturnih
promena pod „moranje“ spada reidustrijalizacija
na osnovama savremene tehnologije,
obnovljive energije, ostvarivanja
visoke dodatne vrednosti i usmeravanje
fiskalne politike na rast. Ovde
ubrajamo i unapređenje poljoprivrede
kao velikog nacionalnog resursa
gde je uz pomoć novog znanja neophodno
unaprediti kvalitet i prinos poljoprivrednih
proizvoda i u vezi sa tim proizvodnju
u sektoru prerade hrane. To znači
još nešto: privredu trebalo nepovratno
postaviti na kolosek znanja, inovacija
i produktivnosti, ekološke održivosti
i visoke zaposlenosti. Ako bismo
bili sposobni i voljni da izradimo
takav program koji bi pratilo
odgovorno, transparentno i planski
izvesno odlučivanje, dolazak stranih
investitora ne bi smeo da predstavljaju
neki posebno velik problem, mada
treba računati s tim da je na
svetskom nivou opadanje investicija
neizbežno. Ipak, neki će biti
radi da dođu u zemlju koja se
nalazi na kursu koji se uklapa
u tendencije novog razumevanja
rasta i koji građani razumeju
kao svoj lični napredak. Pri tome
ne treba se ustručavati od malih
koraka koji su u zbiru veliki,
kao što ne treba prepustiti stihiji
izbor i podsticaj potencijalnih
investitora jer nije svejedno
ko, gde i šta ulaže.
Neophodnost reindustrijalizacije
Programi reindustrijalizacije
koji se oslanjaju na nova tehnološka
rešenja, čak u tandemu sa infrastrukturnim
radovima, po svojoj prirodi ne
obećavaju nagli visok porast zaposlenosti.
Umesto toga, oni pružaju sigurniji
posao i pristojne zarade što utiče
da se postepeno otvore novi ne
manje pristojni poslovi u drugim
sektorima. Ne treba da zaboraviti
da je svako radno mesto u industrijskom
sektoru povezano sa dva kvalitetna
radna mesta u uslužnom sektoru,
a da jedno radno mesto u automobilskoj
industriji stvara pet radnih mesta
u pratećoj industriji. Razume
se, da reindustrijalizacija nameće
razvijanje novog obrazovanja i
obučavanja naročiti mladih. To
jeste novi trošak, ali vrlo isplativ.
Dakle, ne bi bilo suvišno da pažljivo
pratimo šta se sve čini u Evropskoj
uniji u pogledu savladavanja krize
i industrijske obnove, jer ćemo
i mi morati ranije ili kasnije
da budemo deo tih napora. Od koristi
bi bilo da budemo što bolje upućeni
u uzroke promašaje koji su ovih
godina doveli neke evropske zemlje
do ruba ekonomske propasti i pored
toga što su bile članice superiorne
ekonomske integracije. Jer, istina
jeste da je naša privreda umnogome
slična upravo tim zemljama. Otuda
bi trebalo da idemo u susret novim
rešenjima, a ne da budemo zatečeni
usvojenim formulama zajedničkog
koncepta industrijske obnove koji
će verovatno biti povezan i sa
boljim pristupom finansijskim
instrumentima. Kako god se ovaj
proces odvijao, bićemo svakome
poželjniji partneri ako budemo
dobro razumeli šta ovakvi preokrete
za nas znače, a koji svakako neće
obuhvatiti samo ekonomiju već
će uticati na širok registar svih
onih vrednosti koji spadaju u
domen socijalne pravde. Naravno,
mnogo toga će zavisiti od mudrosti
političkih snaga koje će se nalaziti
na čelu Srbije.
U sadašnjem trenutku, glorifikacija
moći Evropske unije je nerazumno
preterivanje kao što je i proricanje
njene skore propasti. Zajednička
osobina jednog i drugog je demobilizacija
snaga. Međutim, ni jedno ni drugo
ne slaže se sa istinom koja nije
negde između već se nalazi u nečem
novom koje je još uvek u procesu
rasprava, proveravanja i čak ideološkog
nadmetanja. To ne znači da su
rešenja neopisivo daleka. Okolnosti
to ne dopuštaju.
 |
| |
Simeon Pobulić |
 |
|
 |
| |
| | | | | |