Verica
Barać pravi čovek
Dokazala
se kao slobodna i samosvesna ličnost.
Uprkos odbojnom stavu vlasti, nije
podlegla ni očaju ni gnevu, samo je
sugerisla rešenja. Uvek u sferi zakona,
nepokolebljiva pred zovom vlasti
Ovim rečima je Nebojša Popov, dugogdišnji prijatelj Verice Barać, osnivač Republike i njen glavni i odogovrni urednik 20 godina, ocrtao portret žene u čiju su iskrenost i poštenje verovali obični ljudi i svedoci ili žrtve korupcionaške privatizacije. Na 40 dana od njene smrti, 21. aprila, Jugoremedija, Građanska čitaonica u Zrenjaninu i Republika organizovale su odlazak na grob Verice Barać u Preljini kraj Čačka. Dvospratni autobus bio je ispunjen do poslednjeg mesta. Radnice i radnici Jugoremedije pobrinuli su se za sve ono što po običaju treba da se odnese na groblje – cveće, ponude, žito, sveće.
Oproštaj
Na preljinskom groblju dočekala nas je sveža humka prekrivena cvećem, nevina humka okrenuta suncu, usamljena i jedina u još nepostojećem redu. Kraj humke su već bili Vericin suprug Danilo Šuković, ekonomista i član Saveta za borbu protiv korupcije, Nataša Kandić, direktorka Fonda za humanitarno pravo, advokat Nikola Barović, Vericine prijateljice, među njima i Mira Novaković, advokatica iz Čačka, koja je Verici pomogla da se spreči naum gradske vlasti da u selu Mojsinje smesti deponiju, što bi uništilo povrtnjake ne samo u tom selu, nego i u još sedam okolnih. Uzajamno prepoznavanje posle toliko godina, sećanje na zajedničke susrete, suze i zagrljaj, bez reči. Isto tako smo se u tišini oprostili od Verice. Ništa sem nežnog milovanja krsta i poljupca za nju. Onda je pred hodočasnike došla Vericina majka, Nera. Primala je izraze saučešća , rukovala se sa svima, tu kod autobusa, a zatim sitnim korakom, u oreolu očajanja u kojem nije bilo prostora za utehu, produžila ka groblju koje će od sada za nju biti najvažnije mesto. Ostavili smo lepi, kultivisani dom u kome je Verica Barać toliko volela da boravi, uz majku kojoj se potpuno posvetila i njena dva prelepa škotska ovčara, neku vrstu zaštitnog znaka njenog privatnog života.
Sloboda kao
lični profil
U Zrenjaninu, gde je i počela borba
radnika Jugoremedije, a i Vericina uz
njih, Nebojša Popov je u Građanskoj
čitaonici pročitao tekst o Verici Barać,
kao uvod u razgovor o njoj. Pažljiv
i suptilan tekst pod naslovom „Verica
Barać – pravi čovek“ nije opisivao tu
nesvakidašnju ženu, pre je bio odgonetka
njene ličnosti, i šta je bio izvor njene
slobode, nesebičnosti i dubokog osećanja
za pravdu. Verica Barać je pažnju javnosti
privukla istupanjem na radiju Slobodna
Evropa, u jeku bombardovanja, kritikom
tog čina i politike Slobodana Miloševića
koja je izazvala bombardovanje i stradanja.
Hapšena i ucenjivana, nije zaćutala.
Iz protesta građana proistekao je Građanski
parlament u Čačku čija je bila predsednica,
da bi se povezao sa sličnim trendovima
u drugim gradovima. Tako je nastao Građanski
parlament Srbije i opet je Verica Barać
bila na njegovom čelu. O iskustvima
i težnjama Građanskog parlamenta objavila
je knjigu. Učestvovala je i u protestu
građana koji su masovno podržali štrajk
rudara Kolubare, zbog Miloševićevog
odbijanja da prizna rezultate izbora
2000. godine. Kao javni
|
pravobranilac
pokrenula je otpor seljaka Mojsinja
i drugih sedam sela protiv namere
vlasti koja se dičila liderstvom
u opoziciji Miloševiću da Mojsinje
pretvori u deponiju. Maja 2003.
godine izabrana je za predsednicu
Saveta za borbu protiv korupcije,
kada počinje njena desetogodišnja
aktivnost i kritička analiza
privatizacije i korupcije. Njeni
uvidi sadržani su u trima knjigama,
a zbirka od 80 saopštenja koja
je Verica uglavnom sama pisala,
predata je nakon radničkog protesta
|
|
|
|
Prijatelji
i saradnici okupljeni na grobu
Verice Barać
|
 |
17. aprila ove godine, republičkoj vladi.
Javni govor Verice Barać o vladi koju
je videla kao sredstvo korupcije može
izgledati kao egzotični ispad ukoliko
se ne zna njen životni put koji je poslednjih
deset godina bio ispunjen bitkom sa
teškom bolešću i postojanošću pred patnjama
za koje su znali samo najbliži prijatelji.
U njenom radu nije bilo gneva, očaja
ni agresije, ona je samo sugerisala
rešenja. Uvek u sferi zakona, nije podlegla
zovu vlasti. Njeno telo je uprkos bolesti
i hirurškim intervencijama bilo vitalno
i mada je treperila celom bićem, nije
znala za umor.
Verica Barać je rasla u porodici u kojoj se smatralo grehom da se bilo koji posao valjano ne dovrši, u porodici u kojoj se cenila pravda i sloboda, i zajednička i lična. Iz takvog shvaanja izvire ustanički duh Srbije za kojim su se poveli njeni najbliži muški srodnici otišavši u partizane. I to opredeljenje, kao i političko stradanje posle rata, u porodici je prošlo tiho, bez euforije i agresivne osvetoljubivosti. Bogate slike zavičaja i porodično vaspitanje podloga je na kojoj je Verica rasla, slobodna od nametanja bilo kakve sile vlasti i spoljnog autoriteta. Svest o slobodi i pravdi snažila je njen duh i na tome je gradila svoj lični profil, izvan svake isključivosti i iskušenja ideologija.
Kao pravnik cenila je svog profesora Andriju Gamsa i njegove rasprave o svojini i upravljanju javnom i privatnom imovinom. Strasno je volela literaturu, film, pozorište, ali i druženje s prijateljima u kafani, i to njeno široko interesovanje i obrazovanost činili su je jedinstvenom i neponovljivom. Susret sa problemom Jugoremedije još više je doprineo njenoj izuzetnosti. Tu su se susrele dve odlučnosti – Vericina i radnička, sretno se spojivši u neograničenu uzajamnu odanost, poverenje i principijelnost. Citirajući Belu Hamvaša, Popov je rekao da je Verica Barać bila slobodan čovek, pravi čovek, a to je onaj „koji nema ništa pritajeno i skriveno, nikakve zadnje misli i ništa prividno i lažno“.
Razgovor u Građanskoj čitaonici protekao je uznaku sećanja na solidarnost Verice Barać sa radnicima i noćima provedenim sa njima, na podu Akcijskog fonda koji su radnici Jugoremedije dva puta okupirali, i na njene reči da su svojom borbom za fabriku radnici stekli samosvest i samopoštovanje.