|
|
 |
 |
|
 |
|
Dve decenije od
srpske opsade Sarajeva
Sarajevske
noći i magle
Minulo
je dvadeset godina od tada – u Sarajevu
stoji 11.541. stolica kao krv crvene
boje kao simbol i opomena ratnog ludila
iz devedesetih godina kada su srpski
( kasnije i hrvatski) jurišnici bukvalno
žarili i palili po nesrećnoj Bosni.
Goreo je grad na Miljacki po planu
koji su izvukli bukvalno iz istorijske
prašine i stvorili nekakva svoja „načertanija”.
Ludilo je trajalo 1.452 dana i noći
i zločini su zaprepastili Evropu jer
toga vekovima u tim razmerama nije
bilo. Vojničku “slavu” tu su sticali
i JNA i tzv. Vojska Republike Srpske
sa generalima kakvi su Mladić i ostali,
i mračnim umovima kakvi su Karadžić
i toliki drugi. Potom su hroničari
izbrojali desetine hiljada granata,
a organizacije kakve su Human Rights
Watch i Amnesty International popisale
su broj ubijene dece i silovanih žena
i devojčica, jer i silovanje je bilo
planirano sredstvo za ostvarenje famoznih
istorijskih ciljeva.
Oklevala je tada Evropa koja danas
odaje poštu žrtvama tog ludila od
Pariza do Brisela, a crvene stolice
stoje prazne. Da li su i opomena,
nismo sasvim sigurni – još se u Srbiji
i Republici Srpskoj slavi pobeda u
Srebrenici i pesme se pevaju jer se
misli : „malo, još sasvim malo nam
je bilo potrebno pa da Bosna bude
podeljena”. Razbojnici su uradili
šta su uradili i još sanjaju o toj
pobedi koja je „jedina politička i
ratna pobeda srpskog naroda u drugoj
polovini dvadesetog veka”. Tako 2012
godine kaže Dobrica Ćosić u knjizi
Bosanski rat, koji se u Borbi 12.
marta 1993. u svojstvu šefa države
SRJ oglasio ovako – „Velike sile ultimativno
diktiraju srpskom narodu u BiH modele
kako da žive tri naroda u državi koja
je istorijska nakaza”. Koliko su se
usrećile Srbija i Hrvatska to najbolje
znaju oni koji čitaju najnoviju knjigu
člana dične nam Spske akademije nauka
D. Ćosića kao i oni koji se osvrću
oko sebe. Knjigom se Ćosićevom ovde
i nećemo baviti, ali se ono oko nje
uistinu ne može zaobići. Ima ljudi
koji pomenutu knjigu hvale, kao što
ima i onih koji su njenog pisca bili
predložili za Nobelovu nagradu za
književnost. Svega ima, ali savesti
nema i tu smo gde smo ovde i sada
na Balkanu i još nije jasno da li
je BiH „nakaza” ili su oni koji su
je rušili nalik tome, sa svim svojim
nikad dovršenim suverenitetima.
Knjigu akademika Ćosića ostavimo čitaocima
i istoričarima a mi ćemo u ovoj prilici
reći nešto o jednoj promociji te knjige
njegove.
U beogradskom Domu omladine promocija
je delovala kao seansa neobičnih i
nespokojnih duhova. Sam autor je sedeo
i slušao i saslušavši pohvale kazao
je da će mu to biti podsticaj za buduća
dela - delovao je i kao prorok koji
u vekove gleda. Ugledni islamolog
je hvalio knjigu a i drugi su bili
izdašni u hvalama, da bi napokon reč
dobio i jedan nesumnjivo istorijski
svedok bosanskog rata – to je bio
režiser i vojvoda i to lično Dragoslav
Bokan. Činilo nam se da o njemu dosta
znamo još iz tih devedesetih – tada
je obećavao da će drugi deo bosanskog
rata biti sa unutrašnjim neprijateljem
u Srbiji – i sada je nadmašio i sebe
u svom izlaganju. Ne znamo detalje
– ili smo ih zaboravili – no vojvoda
i režiser suđen je potom u Novom Sadu
zbog nekakvog novca nekog tamo Tomislava
Đorđevića koji je opljačkan. Izjavio
je vojvoda da je lično u Bosni bio
mudriji od Ćosića koji je navodno
bio sklon kompromisu i žrtva svoje
mudrosti. Ja sam bio – kazao je vojvoda
– za „smrt kako bi se izbegla sramota
poraza”. I tu smo – smrti je bilo
i stradali su i Bošnjaci i mnoštvo
Srba, ali pobede nije bilo koliko
god nas Ćosić uveravao u tu pobedu.
Ćudljiva boginja Klio nije tek jednog
obmanula. Slušajući i gledajući sve
to setili smo se jednog španskog borca
iz vremena građanskog rata godine
1936. On se zvao Hoze Milan Astrai
i Tereros i bio je sa svojim legionarima
u prvim redovima borbe protiv Republike,
odan svom kaudilju generalisimusu
Francisku Franku. Izgubio je jednu
ruku i oko i ostao je zapamćen do
danas po pokliču – Živela smrt. Kasnije
je slično dobacio – oktobra 1936.
i filozofu Miguelu Unamunu s univerziteta
Salamanka čiji je Unamuno bio rektor
– Smrt razumu i inteligenciji. On
je pristajao i na smrt mnogih ali
nije podnosio poniženje poraza i zemlju
je posejao grobovima tokom juriša
svojih falangista. Doživeo je duboku
starost umro je godine 1954. i prošlo
je mnogo godina pa su se španske podele
gubile polako. Veliki španski pisci
i mislioci su se svojski potrudili
oko pomirenja koje je ostvareno na
istini i u istini, a na Balkanu još
nema vidljivog traga nekog pomirenja,
a do istine nikom nije mnogo stalo
– ovde pisci govore ne samo da nešto
kažu već i da mnogo šta prećute. Akademik
Ćosić nije mnogo rekao a i ono što
je rekao valja pažljivo pročitati,
a istorija će suditi i živima i mrtvima
u nesrećnoj Bosni koju su razbojnici
nemilosrdno razarali. Na kao krv crvenim
stolicama naravno mrtvih nema, ali
nema ni u Beogradu ni u Zagrebu mnogo
živih koji su spremni da svedoče o
istini i na istini, a najtužnije je
što ih nema mnogo među piscima i pesnicima.
Još traje noć u glavama i magla ona
sarajevska ratna iz devedesetih godina
minulog veka.
Neko je napisao nešto o „teologiji
oslobođenja” L. Bofe koju mnogi u
Crkvi spore i ne prihvataju. A neki
je teolog već pohitao da to jasno
definiše u ime nas pravoslavnih –
„To je oslobođenje od teologije”.
A u noći ćutanja uskršnjoj noći gleda
nas Onaj s krsta koji je svoju teologiju
oslobođenja glavom platio, jer je
pozivao ljude da shvate da nema nacije
ni vere koju treba iskoreniti u ime
druge nacije i vere, a u Sarajevu
i oko njega to se činilo i to više
od tri godine dana i žrtve se poznaju
samo kao žrtve jer to im je jedini
status koji se u svakom pomenu mora
poštovati. One sede na stolicama samo
ih mnogi ne vide. Onaj s krsta opominje
– kod Jovana u 4.21. – da sada se
ne treba moliti samo u crkvi ili džamiji
već „u duhu i istini” jer – „ide vrijeme
i već je nastalo kada ćete se moliti
ni na gori ovoj ili onoj ni u Jerusalimu”
– već u istini”.
To su ovde zaboravili i pisci i sveštenici
čak na Uskrs ili oko Uskrsa. A Onaj
čovek s krsta u čijem imenu slavimo
nadu na život raspet je i u Srebrenici
po ko zna koji put.
No naše su knjige sve bezočnije a
promocije tužne i dosadne do poražavajuće
banalnosti zla - ako je zlo uopšte
banalno.
Njoj Verici Barać više ništa ne treba
tamo u tišini sna i smrti na seoskom
groblju – ni ovaj zapis koji nam ne
polazi za rukom. U jednom mutnom i
posuvraćenom vremenu živela je pošteno
i hrabro i njoj sada mnogi od nas
neće nedostajati jer nismo umeli ni
da je ljudski bez hipokrizije ispratimo
do večnog doma. Palanački predizborni
vašar je bučan, a promocije smešne
i otužne jer je takvo ovo njeno i
naše vreme u umornoj Srbiji. Umornoj
od same sebe. Srpski pesnik Vesko
Ivanović bolje od nas čita te znake
vremena kombinujući svoj heksametar
i pentametar u nizove svoje ljupke
leoninske strofe satiričnog naboja
sa političkom bedom trenutka – on
se setio Verice Barać i ponudio pesmu
koju hrabrima i mrtvima svi dugujemo:
Rehabilitovaćemo
časnog Dražu.
Nesrbe je tamanio u velikom tiražu.
Nakon Deoba, nastavismo krvavu
kažu.
U Hagu našima za to robije važu.
Sklepali su i Vođu.
Puleni i danas imaju dobru prođu.
Kao i kontroverzni pisac, večni
patriotski lisac.
Projekt Dražin je promovisao,
za Vođom patetično uzdisao.
Prethodno je slavio partizane
i Tita.
Sad mu se po samiškama mirotvorstvo
čita.
Bosanski rat nisu izazvali Srbi.
Svetska zavera ga baš svrbi i
boli u trbi.
Izboriše se za Srpsku njegova
politička deca!
Protiv BIH iz rukava ona bacaju
keca.
I Nobela će taj ulovit ko zeca!
A u Sarajevu je vrla pokojnica mnogo
puta bila, i vraćala se s osećanjem
stida zbog onog što su počinili tom
gradu. U ovom trenutku kada svetski
mediji na prvim stranama objavljuju
– preneto je onih 1.541 broj žrtava
ćirilicom u Le Monde-u – Verice
nema da se stidi u ime svih nas koji
u Beogradu ćutimo o varvarstvu počinjenom
u Sarajevu. I doista nam nedostaje.
 |
|
Mirko Đorđević |
 |
|
 |
|
| | | | | |