|
|
 |
 |
|
 |
|
Poslednjih meseci
opet se u javnosti, na različitim
nivoima
aktuelizuje pitanje obnove monarhije
u Srbiji
Monarhističke
magle i dimne zavese
Od
početka demokratskih promena i uvođenja
višepartijskog sistema, to je postala
legitimna politička ideja desno
opredeljenih stranaka u Srbiji.
Tokom proteklih dvadeset godina
ideja povratka monarhije nije služila
samo svojim političkim reprezentima
– služila je i svim vlastima, od
Miloševića do danas, u pragmatičnoj
strategiji pridobijanja simpatija
nacionalno opredeljenih birača.
I samim monarhistima je, međutim,
jasno da su izgledi za ponovno ustoličenje
Karađorđevića minimalne. Što zbog
još uvek prevladavajućeg republikanskog
opredeljenja građana i živog sećanja
na Kraljevinu Jugoslaviju i njen slom
u Drugom svetskom ratu, što zbog ličnosti
samog pretendenta na obnovljeni presto,
Aleksandra Karađorđevića.
Strategija
obnove monarhije
Stratezi projekta obnove monarhije
u Srbiji opredelili su se za strpljiv
i dugogodišnji rad računajući da će
slabosti društva u tranziciji u krajnjem
ishodu ići njima na ruku. Tokom protekle
dve decenije, mora se priznati, na
ovom planu je učinjeno zaista mnogo.
Podsetimo se u glavnim crtama:
Republika Jugoslavija je nestala sa
istorijske scene, a sa njom je demontiran
i državni praznik Dan republike.
Kao državna obeležja Republike Srbije
su preuzeta državna obeležja Kraljevine
Srbije – grb i zastava, a u himni
je napravljena minimalna kozmetička
korekcija – pominjanje kralja je prepušteno
slobodnoj volji pevača.
Formiran je takozvani Krunski savet
čiji članovi su osim pesnika i profesora
Univerziteta i istaknuti političari,
pa čak i jedan ministar u Vladi Republike
Srbije.
Aleksandar Karađorđević, sin poslednjeg
jugoslovenskog kralja Petra Drugog,
sa porodicom se uselio u dvorski kompleks
na Dedinju. Država mu je to omogućila
uz velikodušnu apanažu iz koje se
finansira čak i posluga, od kancelarijskog
osoblja do sobarica i vrtlara. “Njegovo
kraljevsko visočanstvo” (NJKV) organizuje
prijeme i humanitarne akcije, čime
dobija legitimitet u zemlji i inostranstvu.
Institucija “Dvorskih liferanata”
je omogućila zadovoljavanje brojnih
potreba aktivnosti Dvora, među kojima
su, naprimer, i beogradska javna
preduzeća Gradsko zelenilo u
Gradski vodovod i kanalizacija.
Aleksandar Karađorđević postaje deo
zvaničnog državnog protokola, pa se
pojavljuje na skupovima u raznim prilikama,
a u medijskim izveštajima neosnovano
naziva “prestolonaslednikom”.
Možda to nekome nije važno, ali, ukinuti
su Ordeni Republike i Orden zasluga
za narod, a najveća državna odličja
su Karađorđeva zvezda, Medalja Miloša
Obilića...
Poslednji događaji koji su aktuelizovali
pitanje srpske monarhije usledili
su posle odluke Vlade da, u vreme
teške ekonomske krize, promeni politiku
finansiranja boravka Karađorđevića
u dvoru na Dedinju. U dnevnom listu
“Politika” je na naslovnoj strani
je osvanuo tekst “Srbija nije plodno
tle za monarhiju”, na dočeku sportista
pred Skupštinom grada zavijorile su
se brojne zastave sa krunom i natpisom
KS, a u toku je rasprava i predstoji
odluka Vlade na zahtev Aleksandra
Karađorđevića da se preseljenju posmrtnih
ostataka članova kraljevske porodice
na Oplenac da državni značaj i počasti,
naravno, o trošku svih građana, iz
budžeta Republike Srbije.
Posebnu ulogu u širokoj strategiji
obnove monarhije ima Srpska pravoslavna
crkva, a o njenom stavu po ovom pitanju
ne treba trošiti reči – treba samo
imati u vidu parolu “Za Kralja i otadžbinu!”
Crkva je u Republici Srbiji postala,
uz vojsku i policiju, jedan o stubova
države. Osim što deca u drugom razredu
osnovne škole uče da je Bog stvorio
svet za šest dana, što se u prisustvu
sveštenstva, čelnika lokalne samouprave,
i “NJKV” sportisti, oficiri i policajci
takmiče u vađenju krsta iz zaleđenih
reka, a nastavnici biologije, fizike
i hemije uz kandila prosvetiteljski
kliču Svetom Savi, i sam predsednik
Republike u ime svih građana valjda,
verske praznike provodi u bdeniju
zajedno sa klerom, ljubi krst i celiva
ikone.
Sve zajedno, bezobzirnim falsifikovanjem
činjenica, briše se iz sećanja kompromitujuća
uloga monarhije u istoriji Jugoslavije
1920-1945. Koliko puta treba podsećati
na deset krvavih godina
i šestojanuarsku diktaturu,
četničku izdaju u kolaboraciji sa
nacistima, fašistima i ustašama tokom
Drugog svetskog rata, i ratne zločine
počinjene tada i ponovljene nedavno,
pod obeležjima koje je ova današnja
republika usvojila i nametnula građanima
kao svoje simbole!?
Druga dimenzija u strategiji obnove
monarhije jeste stanje u kojem se
nalazi Republika, njene institucije,
njena privreda, ekonomija i socijalni
položaj građana. Permanentna kriza
i niz problema koji se ne rešavaju
nego se samo umnožavaju i uvećavaju,
utiču na stavove i mišljenja građana
koji se od nade i poverenja u političke
stranke, u demokratske institucije
republike, usmeravaju ka bilo kakvim
novim rešenjima. Rezultat dvadeset
godina prakse višepartijskog sistema,
i dvanaest godina demokratskih promena
jeste gubljenje poverenja u institucije
parlamentarne demokratije, političke
partije i lidere. Ponašanje političkih
partija i Predsednika države sve više
liči na prelazni oblik ka ustavnoj
monarhiji, u kojoj bi se monarh ponašao
kao sadašnji predsednik – kako misle
zagovornici obnove monarhije, čak
i sa više demokratičnosti jer, on
bi bio izvan i iznad
političkih partija.
Drugi najviše istican argument za
uspostavljanje ustavne monarhije jeste
postojanje takvih političkih sistema
u jednom broju evropskih država, pa
se tu pominju zemlje Skandinavije,
Holandija, Belgija, Velika Britanija
i njihova efikasnost i funkcionalnost.
A računa se i na nekakve rođačke odnose
koji bi nas (kako?) izvukli iz krize.
U nacional-patriotskom zanosu se ide
toliko daleko da se tvrdi kako je
monarhija za Srbe “prirodno stanje”
a da je republika veštačka, nametnuta
tvorevina koja nije ništa dobro
donela. Da li se upuštati u nabrajanje
svega dobrog što je u Republici
ostvareno? Možda je dovoljno samo
navesti nedavni paradigmatičanslučaj
nabavke novih inkubatora za bebe.
Kao da su oni dotrajali, nabavljeni
pre tri-četiri decenije, pali s neba
– o tome koliko, kada i ko ih je platio,
u ovoj medijskoj kampanji nije bilo
ni reči.
U vremenima teške krize, siromaštva,
beznađa, izgubljenog poverenja u sve
postojeće političke aktere, kad su
zaista zamućene vizije izlaska i oporavka,
kada je čitav politički prostor zagađen,
kolektivna svest se okreće ka
rešenjima koja su pre svega drugačija,
nova i još neisprobana. U takvoj situaciji
prošlost se falsifikuje a činjenice,
istorijske istine, razumne alternative
koje nude mukotrpan put obnove, gube
snagu pred agresivnošću zahteva za
brzim rešenjima.
U teškom poslu razvejavanja magli
monarhističke ideologije u Srbiji
treba poći pre svega od stava koji
nije ni republikanski ni monarhistički,
a to je da ni jedno ni drugo uređenje
samo po sebi nije ključ,
čarobna formula za rešavanje naših
problema. Ono što treba definisati
kao naš suštinski problem podjednako
efikasno uništava svaku instituciju
razumnog funkcionisanja države i društva,
pa se dovođenjem naslednog monarha
taj problem može samo još više uvećavati.
Taj problem je bio faktor
političke nestabilnosti Srbije tokom
cele moderne istorije. Od Prvog srpskog
ustanka do današnjih dana politička
konstanta u Srbiji bila je borba
za vlast, a ne borba za izgradnju
demokratskih institucija koje počivaju
na Zakonima i unapređenje kvaliteta
života građana. Kraljevina, Srbija
je sastavila jedva četrdeset godina
– za to vreme je jedan kralj abdicirao,
drugi je ubijen, a za vreme trećeg
je Srbija u dve decenije prošla kroz
tri rata. Za dve decenije Kraljevine
Jugoslavije, opet je kralj ubijen,
a država prepuna unutrašnjih protivurečnosti
se raspala za dve nedelje. Tako izgleda
ta “monarhistička tradicija” u Srbiji.
U izbegavanju definisanja tog
nečeg što je stvarni uzrok našeg
jada treba primetiti kako se ovdašnji
monarhisti sa lakoćom upoređuju sa
Danskom na primer, kad je u pitanju
ustavna monarhija, a ne vide, neće
da se uporede za nivoom obrazovanja
građana Danske, sa nivoom produktivnosti
u poljoprivrednoj proizvodnji, sa
radom njihovih demokratskih institucija.
Da li oni stvarno misle da su Danska
i ostale evropske države bogate i
razvijene samo zato što su ustavne
monarhije? Zašto se ne upoređuju sa
Francuskom, Švajcarskom, ili Austrijom
koja je svoju čuvenu monarhiju takođe
smestila u muzeje?
To nešto koje postaje naša
kob moglo bi se definisati i kao kulturološka
osobina vrednovanja života bez
mnogo rada, to jest dobrog
života od rada drugih. Još iz
hajdučkih vremena je uspostavljen
obrazac otimanja, pljačke i ugodnog
života u provodu i lepom oblačenju.
Pokriće (opravdanje, alibi)
za ostvarenje ovakve životne filozofije
traži se u zloupotrebi nacionalnih
mitova, religije, ideologije. Sve,
pa i republika i monarhija, mogu kao
magla ili dimna zavesa biti upotrebljeni
da bi se ostvarili vrlo konkretni
i trenutni materijalni interesi
pojedinaca i grupa da se živi
od tuđeg rada. O tome naravno,
svedoče i brojni slučajevi u privatizaciji.
Kao primer treba javno zatražiti da
se utvrde sve zloupotrebe vlasti i
korupcija (pljačka) koja je sprovedena
u Skupštini grada Beograda za vreme
kratkotrajne vladavine jedne monarhistički
deklarisane političke partije u poslednjim
godinama prošlog veka. A šta bi se
tek dešavalo kad bi monarhisti dobili
vlast koja bi bila preko srpskog patrijarha
overena i od samog Boga, nije teško
pretpostaviti. Sa Bogom (i njegovim
zastupnicima) se o demokratiji ne
diskutuje.
Sa stanovišta običnih građana sasvim
je svejedno ko je više krao u ove dve
decenije uzurpacije – republikanci ili
monarhisti – demokrate ili patriote.
Ali, nije svejedno gde će ti
obični građani u budućnosti pronaći
alternativu za izlazak iz ćorsokaka.
Da li u kozmetičkoj promeni državog
sistema u ustavnu monarhiju, u veštačkom
održavanju postojećeg kvazi demokratskog
republikanizma.
Da li je moguće danas formulisati -
zaista ne “novu” nego - ovom
vremenu i ovom narodu, u ovom istorijskom
trenutku odgovarajuću alternativu
koja neće društvo vraćati u nazad
u već viđene pljačke i ideološke sukobe?
Alternativu koja će se otvoriti prema
svim onim građanima koji su se u proteklim
decenijama sklanjali pred bahatim i
nesposobnim političarima svih fela.
Alternativu koja će se zasnivati na
starim, ali univerzalnim vrednostima
republike, slobode, bratstva i jednakosti
svih građana, koja će pre svega
zaštititi osnovno ljudsko pravo
na rad i dostojanstven život od
svog rada.
U pomenutom članku u “Politici” predsednik
Krunskog veća se zapitao “zbog čega
se onda mi od svega što je Tito stvorio
držimo samo toga?” (republike
m.p.) Dakle, samo to je još
ostalo za demontažu - za ovaj „intelektualni“
soj, republika je komunistička tvorevina
(!!!), a njenim ukidanjem bi se konačno
valjda, omogućila obnova srednjovekovnog,
srpskog pravoslavnog “carstva”!
Ostaje samo nada da će u inače buntovnim
srpskim glavama, pa makar formalno i
iz iracionalnih razloga, preovladati
opredeljenje za oblik državnog uređenja
u kojem neće biti podanici,
da će izabrati alternativu u kojoj će
uvek bar imati mogućnost da
postanu slobodni građani, da
menjaju vlast, ali i sebe same.
 |
|
Dragan Stojković |
 |
|
 |
|
| | | | | |