Džon
Ralston Sol, PROPAST GLOBALIZMA I
PREOBLIKOVANJE SVETA, Arhipelag, Beograd,
2011, prevod sa engleskog Igor Cvijanović
i Alen Bešlić
Uravnotežiti
ekonomske, društvene i ekološke potrebe
Ekonomska
moć velikih i najrazvijenijih kapitalističkih
zemalja uslovila je da se „globalizacija
tokom poslednjih tridesetak godina
pojavila niotkuda, a zapravo je treba
posmatrati kroz prizmu jedne određene
ekonomske škole mišljenja“
Džon Ralston Sol (1949) je kanadski
književnik, esejista i ekonomski teoretičar.
Napisao je pet romana od kojih je
Jedenje
raja (1988) postiglo svetski uspeh
kandidujući ovog pisca za Nobelovu nagradu
koju ipak nije dobio. Trenutno je predsednik
Međunarodnog PEN-centra. Levičar po
ubeđenju, objavio je više ekonomskih
i politikoloških studija u kojima kritički
analizira razvijena kapitalistička društva
na Zapadu.
Knjiga Propast globalizma i peoblikovanje
sveta lansirala ga je u sam vrh
svetske publicistike i u mnogim zemljama
je postala bestseler. Sasvim razumljivo
s obzirom da je globalizacija fenomen
o kome se naširoko raspreda u stručnim
još više u laičkim krugovima kao o snazi
deklarisane neizbežnosti ovoga veka.
Džon Ralston Sol u svojoj obimnoj knjizi
od skoro 400 stranica pokušava da u
zamršenom pletivu odmota one konce koji
ga neće odvesti u sholastičku zamku
opštepoznatih definicija ovog fenomena.
Globalizacija nije jednodimenzionalni
pojam, ona je složena struktura sastavljena
iz najrazličitijih elemenata. Sol ipak
o njoj govori kao o prevashodno ekonomskom
fenomenu koji posledično generiše ostale
oblike globalizacije, na primer da ceo
svet pije koka kolu ili da nosi farmerke
jedne marke.
Ekonomska moć velikih i najrazvijenijih
kapitalističkih zemalja uslovila je
da se „globalizacija tokom poslednjih
tridesetak godina pojavila niotkuda,
a zapravo je treba posmatrati kroz prizmu
jedne određene ekonomske škole mišljenja“.
Očito je reč o čikaškoj školi koja je
prva teorijski promovisala neoliberalni
koncept razvoja i neizbežnu inkluziju
globalnog. Njena misija je ubrzo pretvorena
u politiku i zakon tokom osamdesetih
godina XX veka. Ta politika je poznata
u Evropi kao „tačerizam“, u Americi
kao „reganizam“. Sol ne zaboravlja da
čitaocu predstavi detaljne istorijske
izvore globalizma od kojih je razvoj
svetske trgovine najznačajniji. Trgovina
je u svojim počecima služila ljudima,
smatra Sol, da bi se docnije sasvim
otuđila od njih služeći isključivo ekonomiji.
Danas je taj primat preuzeo bankarski
multinacionalni kapital koji je izazvao
najveću dužničku krizu i istoriji čovečanstva.
U međuvremenu, veliki broj zapadnih
teoretičara napušta teorijski zasnovana
tumačenja globalne uspešnosti kao što
su trgovina i kumulativni bruto društveni
proizvod (BDP) od kojih se ne vide obični
ljudi, proizvodni i neproizvodni radnici,
činovnici i uopšte nameštenici. Sol
štaviše veruje da nisu bankari isključivi
krivci za krizu u globalnim okvirima.
On više krivi vlade razvijenih zapadnih
država koje su zatvarale oči pred uspostavljanjem
netransparentne međunarodne špekulacije,
odnosno pred prevarom koja se odvijala
pred očima nacionalnih vlada i njihovih
pravnih sistema. Sol veruje da je to
bilo moguće usled hipnotičkog uticaja
neoliberalne ideologije, a ne isključuje
mogućnost da je svako imao i svoju računicu.
Finansijsku naravno.
Ono što Sol na kraju naročito podvlači,
jeste istina da je ono što se dogodilo
sa bankama, zapravo samo simptom, da
je uzrok daleko dublji i da ga treba
tražiti u strukturi zapadnih kapitalističkih
društva i mehanizmu funkcionisanja tog
sistema. On smatra da je finasijski
slom u svetu tako dramatičan da pruža
priliku državnim organima da uvedu zakone
koji podstiču zadrugarski sistem, pristup
koji degradira profit kao svrhu kreditiranja
i obezbeđuje da ono bude stalno i da
funkcioniše bez tzv. „naduvavanja“.
Banke se moraju zakonski ograničiti,
ili, eufemistički rečeno, da svako društvo
mora ozbiljno da promisli ulogu bankarstva
u ekonomskom sistemu sopstvene države.
Sol veruje da je globalizam doživeo
slom. Pisac ovih redaka ne veruje u
to. Slom je doživeo globalni finasijski
kapitalizam van svake sumnje, ali globalizam
zasnovan na epohalnim tehnološkim izumima,
informatici, saobraćaju, svetskom turizmu
nije, i njegove blagodeti uprkos izvesnim
političkim (zlo)upotrebama, treba očuvati
i dalje razvijati. A kada je o ekonomskom
globalizmu reč, svakako da je potrebno
da se u budućnosti izgradi takvo društvo
ili takva društva u kojima će biti uravnotežene
društvene, ekonomske i ekološke potrebe.