|
|
 |
 |
|
 |
|
Pokret “Okupiraj Vol Strit” -
politička strategija u vremenu novih
komunikacija
Medij
je poruka
Sa parolama “nas je 99 odsto” i “Okupiraj
Vol Strit”, a u potrazi za odgovorima
za sopstvena nezadovoljstva oko nejednakog,
veštačkog rasporeda bogatstva u SAD,
zakotrljala se lavina iskaza globalnog
neslaganja sa odnosima u kojima jedan
procenat elite kontroliše celovitost
i ekonomije i vlasti, dominira medijma
i nameće potrošački stil života
Kada je daleke 1964. godine Maršal
Mak Luan lansirao ideju "medij
je poruka" samo je nagovestio
rađanje fenomena da se i sam medij
ugrađuje u poruku, da stvara vrstu
mutanta - simbiotički odnos koji utiče
na samu percepciju poruke - i ukazao
je na pristrasnost medija.1 Ovo je
saznanje drastično naglašeno prodorom
čitavog spektra elektronskih artefakta:
televizije, kompjutera, interneta,
mobtela, satelitskih i brojnih bežičnih
mreža, izuma koji su samo uvećali
efekte onoga što nazivamo medij komunikacije.
Istovremeno mediji očigledno ne samo
da utiču na poruke, već i na šire
društvene promene, transformišući
lokalne kulture komunikacijom globalnih
vrednosti u raznim vidovima.
Iskustvo
protesta iz 1967.
Ovoga su svakako bili svesni organizatori
protesta Okupiraj Vol Strit (Occupy
Wall Street), kada su polovinom oktobra
2011. u srcu Menhetna, tu nadomak
kompleksa Svetskog Trgovinskog Centra
u obnovi, započeli ovu akciju. Kažu
da su inspirisani događanjima sa Tahrir
trga u Kairu 2011, eklatatnog primera
u sekvencama eksplozije “Arapskog
proleća” i duštvenih promena, koje
su pripisane specifičnoj konfiguraciji
komunikacije nezadovoljsva i okolnostima
kombinacije elektronskih komunikacija
društvenih mreža sa događajima "uživo"
na samom urbanom mestu. Koliko je
sličnosti između Kaira i Donjeg Menhetna
jest za dalju i dublju analizu, ali
činjenice govore o društvenim promenama
iz komunikacijske sprege elektronskih
društvenih mreža i neposrednog opštenja
"licem u lice" u kontekstu
konkretnog urbanog mesta, a u specifičnim
konfiguracijama odnosa. Pri tom je
značaj genius loci-a neizmeran, u
sprezi simbolike mesta i snage društvene
imaginacije, koju sama značenja mesta
provociraju.
Organizatori "Okupiraj Vol Strit"
pozivaju se i na iskustva protesta
protiv rata u Vijetnamu u Njujorškom
Central Parku 1967, zatim sa trga
Tienanmen u Pekingu 1989, pa pada
Berlinskg zida 1989. i dr. Moć mesta
(Power of the Place) vezuje se fenomen
kojim nam je kodirana memorija, vezana
za simboliku zgrade, arhitekture,
urbanog prostora u kojima su smeštena
i sećanja ali i politička energija,
pri čemu nam politika raspinje svest
dok nam mesta podstiču imaginaciju.
I kako kažu neki od izveštača "potežemo
za Fesjbukom i Tviterom i činimo hodočašće
Akropolju iz vremena Perikla i Atistotela".
U svojem delu "Politika"
već se Aristotel zalaže za veličinu
Polisa koja ne prelazi distance do
kojih dopire ljudski glas! Verovao
je da je ljudski glas direktno povezan
sa civilnim redom, a da zdravo građanstvo
u ispravnom gradu pravog urbaniteta
traži konverzaciju licem u lice.
Protesti u hiljadu gradova
Sa parolama "nas je 99 posto"
i "okupiraj Vol Strit",
a u potrazi za odgovorima za sopstvena
nezadovoljstva oko nejednakog, veštačkog
rasporeda bogatstva u SAD, zakotrljala
se lavina iskaza globalnog neslaganja
sa odnosima u kojima jedan procenat
elite kontroliše celovitost i ekonomije
i vlasti, dominira medijma i nameće
potrošački stil života, dominaciju
i ideološku potporu nacionalizmu i
kapitalističkoj etici, usmerava monolinearno
razvoj tehnologija. Ova protestna
manifestacija u Donjem Menhetnu, tu
nadomak obnove iz ruševina Svetskog
Trgovinskog Centra, ponovljena je
u preko hiljadu gradova širom sveta!
Jer pokrenuta je kao fundamentalna
reakcija na sveopšte globalne odnose,
na sistem viđen kao nepravičan i nehuman,
sistem u kojem se olako ubijaju ljudi,
stvaraju i zanemaruju miloni gladnih,
uništava se prirodna sredina, sputava
i izvrće kreativnost, podriva se demokratsko
učešće u odlukama, i stvara se egzistencijalna
nesigurnost oko budućnosti i u samoj
državi, ali i globalno širom sveta.
Svi slogani i iskazi mnoštva učesnika,
izrečeni u stotinama intervjua i priča
za medije, ali već i u naučnim analizama,
samo potvrđuju spektar navedenih nezadovoljstava.
Sama organizaciona etika pokreta,
naglašava da je protiv hijerarhije,
protiv kontrola, a za diskusije, debate
i za otvorenost, protiv odluka sa
pozicija vlasti i prisile, sa dubokom
željom da sagleda formu organizacije
unutar pokreta, koja odbacuje bilo
kakvu upotrebu prinude, a sve primenjeno
i relevantno za društva u celini.
Slične ciljeve imaju i brojni drugi
pokreti; Međunarodni Društveni Forum,
rastresito organizovana "Antiglobalizacijska"
mreža, poket "Pravo na Grad",
Nacionalna Narodna Akcija, raznorodne
sindikalne i radničke zajednice, Koalicije
radničkih centara, pokret "Idemo
Dalje", "Obnovi Američki
San" i mnoge druge.
Kojim će se putem dalje, pitanje
je na koje pokušavaju da odgovore
mnogi analiticari. Kako je pokret
koncipirian na dugi rok, ovom prilikom
naznačićemo kao posebno značajan,
prilog Pitera Markuzea2 profesora
emeritusa sa Kolumbija Univerziteta
(inače sina legendarnog Herberta,
koji u 82-oj godini života koristeći
blog i druge medije iskazuje svoj
doprinos). Profesor, razmotrivši strateške
mogućnosti pokreta u spektru od utapanja
i zamiranja do revolucije, se zalaže
za strategiju "ne-reformskih
reformi", dakle za borbu ka promenama
koje nisu kratkoročne već duboko zadiru
u sistem, ka preokretu sistema mišljenja,
komuniciranja i vladanja: "Eksponiraj,
predloži, pa politizuj" predlaže
kao strateški sled postupaka, kojima
bi intelektualni radnici, istraživači
(ali ne samo oni), mogli da dopriensu
ukoliko žele da podrže pokert "Okupiraj".
Ukazuje na presudnu važnost neučesnika
u protestu, na tzv. "mirnu većinu",
koja kao masa simpatizera posredno
ali i presudno može da utiče na željene
i neophodne promene. Istovremeno on
ilustrativno kritikuje način i modele
obnove Donjeg Menhetna u postupcima
u kojima su izostale javne diskusije
i o namenama prostora i o finansijama,
ukazujući na brojne tabu teme, čije
je razmatranje izbegnuto u javnom
diskursu, ali koje jesu ključne ne
samo za aproprijaciju urbanog prostora,
već pre svega za sve kritike koje
je Pokret za okupiranje Vol Strita
pokrenuo.
U našem regionu Balkana, Pokret je naišao
na odjek i na sledbenike u glavnim gradovima,
ali je sama akcija "uživo"
za sada zanemarujućih razmera.
 |
|
Milan Prodanović |
 |
1 Understanding Media: The Extensions
of Man (1st Ed. McGraw Hill, NY, 1964;
2 Peter Marcuse Blog Critical planning
and other thoughts, Occupy Wall Street
- Character, Strategies, the Future
|
 |
|
| | | | | |