Esej o fatalizmu i večnom čekanju
da Srbija postane normalna zemlja
Čekajući Godoa: Srbija, dve decenije
nakon ''Zločina i kazne''
Samjuel Beket (Samuel Beckett)
je između 1948. i 1949. godine napisao
svoje možda najvažnije, a sigurno
najpoznatije, delo – tzv. dramu apsurda
– ''Čekajući Godoa''. Iako postoje
brojne partikularne psihološke, socijalne
i političke interpretacije sadržaja
ove drame, zajednički im je naglasak
na autorovom razobličavanju ''harmonije
besmislenog života''.
U najkraćem, dvojica glavnih likova
drame, skitnice Vladimir i Estragon,
čekaju nekakvog Godoa koji nikako
da se pojavi. U tom čekanju, oni počinju
da vode besmislene i nepovezane razogovore
koji su sami sebi svrha, pritom ne
čineći ništa ili čineći vrlo malo
(kroz uglavnom nerazumna delanja)
tako da stalno imaju potrebu da se
uzajamno podsećaju na to da nešto
čekaju i ko je predmet tog čekanja.
Njihov život se, dakle, odvija u čekanju
koje za njih kvintesencijalno prestavlja
opravdanje svoga ne-smislenog postojanja.
Iako na racionalnoj ravni oni ne znaju
ni ko je Godo ni zašto ga čekaju ni
kako ih može spasiti, u podsvesti
se nadaju da je on ipak taj spasitelj
koji bi mogao da ih izvuče iz besmisla
koje ih okružuje i da im obezbedi
sigurnost za kojom toliko čeznu.
Preneseno, Godo esencijalno otelovljuje
shvatanje po kome se ljudska egzistencija,
koja neumitno teče, shvata kao čekanje,
nečinjenje ili nerazumno činjenje,
predavanje defetizmu, pa i fatalizmu
koji podrazumevaju da nam je uvek
potreban neko drugi koji će učiniti
nešto suštinski za nas. Sociološki,
likovi iz Beketove drame nam kroz
ovu književnu formu jasno šalju poruku
nepoželjnih i destruktivnih socijalnih
i socijalno-psiholoških crta društvenog
karaktera i delanja koji su, u manjoj
ili velikoj meri, univerzalni za sva
društva nevezano od osobenosti datog
prostornog okruženja.
Drugim rečima, čini se da nije neumesna
naša namera da pots-jugoslovensku
transformaciju srbijanskog društva,
s obzirim na sve njene pojavne manifestacije,
pokušamo da razumemo i objasnimo u
ovom pomalo vulgarizovanom, ali ne
i netačnom, ''godoovskom'' ključu
''presipanja iz šupljeg u prazno''.
Tragikomedija u dva čina,
na srbijanski način
Beket je, inače, dramu ''Čekajući
Godoa'' napisao najpre na francuskom,
da bi je tek 1952. godine preveo i
objavio na svoj maternji engleski
jezik, kada joj je pridodao podnaslov:
''Tragikomedija u dva čina''. Struktura
dela je takva da je drugi deo ove
drame samo smisaono ponavljanje onog
prvog kroz drugačiju formu. Čini se
da se i post-jugoslovenski društveno-političko-istorijski
kontekst Srbije upravo može tumačiti
kroz tu simboličku logiku dva čina,
koju u ovom slučaju predstavljaju
dva naizgled međusobno negacijska
perioda: onaj kvazi-socijalistički
''miloševićevski'' (koga u ovom radu
zbirno označavamo kao ''političko-kriminalni
kapitalizam u jednoj državi'') od
1991. do 2001. godine i, drugi, kvazi-demokratski
(političko-koruptivni kapitalizam)
od 2001. do danas tj. 2011. godine.
Obe ove savremene epohe u modernoj
istoriji Srbije obeležava, u nejednakoj
meri i inspirisana drugačijim motivima,
lokalno uslovljena – a gore ukratko
opisana – godoovska logika koja se
u različitim vremenima i promenljivim
političkim okruženjima manifestuje
kroz divergentne političke simbole,
ali sa jasnom socijalnom vertikalom.
U tekstu ćemo pokušati da, u kraćim
crtama, opišemo domete i ograničenja
dvodecenijske političke, privredne
i društveno-kulturne transformacije
iz realno-postojećeg-istorijskog-komunizma
(u daljem radu real-komunizam) u kapitalizam,
naglašavajući njenu osobenost – tamo
gde je ima – i glavne karakteristike
u dva pomenuta istorijska perioda
post-jugoslovenske Srbije.
Politička transformacija
iz jednopartijske u višepartijsku
diktaturu
Ekonomska depresija i nova strukturalno-socijalna
kriza reprodukcije društvenih odnosa
u sistemu real-komunizma tokom 1980-ih
godina prošlog veka pokazala se kao
fatalna za opstanak ne samo real-komunističke
organizacije društvenog i ekonomskog
života, koja se bližila svom kraju
i u sovjetskom centru, već i jugoslovenske
države kao nadideološke i nadnacionalne
tvorevine. Jednopartijske političke
i privredne birokratije u Srbiji su
se, u kontekstu gubljenja komunističke
legitimacijske osnove za svoju vladavinu,
a kako bi zadržale privilegovane rukovodeće
položaje i kontrolu nad materijalnim
resursima, veoma lako okrenule novoj,
dekadentnoj i reakcionarnoj, koja
je latentno, a često i otvoreno opstajala
sve vreme i na marginama samog komunističkog
pokreta.
Eskalacija etnocentričkog nacionalizma
u vrhu komunističkog aparata veoma
brzo je dobila svoje legitimacijsko
uporište u društvu u celini. Na tom
talasu, u specifičnim nestabilnim
i složenim okolnostima, Savez komunista
Srbije, nakon žestokih frakcijskih
borbi, preuzima najretrogradnija struja
na čelu sa Slobodanom Miloševićem.
Zahtevima za ukidanjem autonomije
Kosovu i Vojvodini, ''vraćanjem dostojanstva
srpskom narodu'', kao i težnjom ka
centralizaciji zajedničke države (kroz
parolu: ''jedan građanin –jedan
glas''), bude se ''stare rane
i strahovi'' nasleđeni još iz prve
nekomunističke Jugoslavije kod građana/ki
u drugim republikama. Na taj način
je – uz dejstvo ostalih spoljnjih
i unutrašnjih činilaca – otpočet ''srbijanski
zločin prema Jugoslaviji'', u procesu
u kome su srpskim nacionalistima nesebičnu
i punu pomoć pružala upravo njihova
ideološka braća i sestre iz Hrvatske,
Slovenije, BiH…Jugoslovenski primer
iz tog perioda je odličan indikator
već potvrđene teze o međusobnom podr(a)žavaju
različitih etno-nacionalizama. Buđenje
snažnog nacionalizma u Srbiji je dovelo
do toga da građani/ke u ostalim delovima
SFRJ, zbog straha, neizvesnosti i
raznih nacionalističkih manipulacija
u tim društvima, daju većinsku podršku
svojim nacional-šovinistima, odlučno
odbacujući pomirljivije opcije.
S obzirom da je od početka bilo jasno
da predlog srbijanskog političkog
vođstva o novom centralističkijem
uređenju države u višenacinalnoj SFRJ
nije imao šansi – jer svaki centralizam
podrazumeva dominaciju onog ko je
u većini, a to su u Jugoslaviji bili
Srbi, što je bila tačka razdora i
u Kraljevini Jugoslaviji – prelazi
se na novu strategiju: ''svi Srbi
u jednoj državi''. Borba za ''socijalističku''
Jugoslaviju, koju je srbijansko vođstvo
formalno branilo, faktički je podrazumevala
borbu za ''Srboslaviju''. Kako je
u Makedoniji i Sloveniji živeo zanemarljiv
broj Srba, njihovu nezavisnost i odvajanje
od Jugoslavije niko nije radikalno
dovodio u pitanje. Slična situacija
je bila i u slučaju Crne Gore na čijem
čelu su, na prvim višestranačim izborima
1990. godine, došli ''reformisani
komunisti'' bliski režimu u Srbiji.
Inače, Srbija, Crna Gora i Bugarska
su jedine bivše real-komunističke
države u kojima su na prvim višestranačkim
izborima pobedu odnele reformisane
komunističke partije. Deklarisani
nacionalisti su u ovim jugoslovenskim
republikama (Srbija i Crna Gora) doživeli
pravi brodolom u susretu sa ''socijalistima''
koji su potpuno preoteli njihov program.
U Makedoniji, Sloveniji, Hrvatskoj
i BiH su, na drugoj strani, trijumfovale
jasno nacionalistički obojene stranke,
dok su reformisane komunističke partije,
koje su u tim državama i u tom momentu
pretstavljale ''manje zlo'', doživele
teške poraze. S obzirom da je u BiH
i Hrvatskoj tradicionalno živeo značajan
broj Srba, strategija ''Srboslavije''
je lako prouzrokovala šovinističko-neoustaške
i retradicionalističko-muslimansko-verske
odgovore u tim okruženjima. Ratove,
bedu i izolaciju više niko nije mogao
da spreči. Pogotovo što su tada najprogresivnije
relevantne projugoslovensko-demokratske
grupacije, udruženja i organizacije
(poput UJDI-a i Saveza reformskih
snaga Jugoslavije) doživele potpuni
neuspeh u svojim pacifističkim i internacionalističkim
nastojanjima ka uspostavljanju demokratske
javnosti i nenasilnom rešavanju sukoba.
Ustavnim promenama iz 1989. i donošenjem
novog Ustava Srbije u septembru 1990.
godine zvanično je ukinut jednopartijski
sistem sa dominantnom ulogom Saveza
komunista, a restaurisan je oblik
političkog takmičenja kroz tzv. ''parlamentarnu
demokratiju'' koji je postojao u pre-komunističkoj
Jugoslaviji. Sa tom razlikom da je
okrnjena SR Jugoslavija (koju su činile
Srbija i Crna Gora) očuvala kao državnu
formu republikanski karakter koji
je bio deo komunističkog nasleđa.
Socijalizam (kao društveni) i SFR
Jugoslavija (kao politički okvir)
su već postali deo prošlosti. Novo-tronizovani
politički i burazerski kapitalizam
imao je svoju jasnu interesnu logiku
u denunciranju komunizma i svih vrsti
internacionalnih socijalnih identiteta,
ali i u perisiflaži istinske demokratije.
Nametanje usko-nacionalnih identitetskih
i simboličkih rascepa bilo je u funkciji
pljačke društvenog i javnog dobra
stvaranog u komunističkoj Jugoslaviji.
Rat je bio samo jedno od sredstava
u procesu proizvodnje ''povoljnog
okruženja'' za masovnu konverziju
različitih priviligija iz jednopartijske
u višepartijsku diktaturu. Nominalno
proklamovano višestranačje i ''demokratizacija''
faktički su se svodili na autoritarni
partijski pluralizam sa partijom hegemonom.
Socijalistička partija Srbije (SPS)
kao partija hegemon 1990-ih godina
prošlog veka održavala je takav položaj
zastrašujućim stepenom manipulacije
građanima/kama. Produkujući i kontrolišući
u isto vreme, zarad svojih partikularnih
političkih i ekonomskih interesa,
odnosno interesa ljudi povezanih sa
njom, nacionalističku histeriju i
ksenofobiju, ova je partija počinjala
i gubila svoje imperijalne balkanske
ratove. U situacijama kada bi njena
strategija postajala previše providna
i neuspešna, ''SPS & com''
politička oligarhija se služila političkim
ubistvima i izbornim krađama. Međutim,
u tim smutnim vremenima ona je, mora
se i to pomenuti, dobivala izdašnu
pomoć od ubedljivo najvećeg dela političke
opozicije, koja je, sa svoje strane,
bila potpuno sklerotična i nesposobna
da osmisli alternativni model društvene
i političke transformacije. Čak štaviše,
često su vlast i opozicija bili na
istom nacionalističkom koloseku koji
su ocrtavale pojedine nacionalne kulturne
i društvene institucije, tj. njihovi
većinski delovi, poput SANU (Srpska
akademija nauka i umetnosti), UKS
(Udruženje književnika Srbije) i SPC
(Srpska pravoslavna crkva). Srpska
radikalna stranka (SRS), Srpski pokret
obnove (SPO), Demokratska stranka
Srbije (DSS), pa i Demokratska stranka
(DS) su se predstavljale kao izrazito
nacionalno obojene antikomunističke
stranke, a do 1995. godine, apsolutno
sve one, čak radikalnije u nacionalističkim
zahtevima i od samog Miloševića. Recimo,
DS koja se u javnosti najčešće percipira
najprogresivnijim delom tadašnje ''antimiloševićevske''
koalicije, posle prvih izbora jasno
se okreće nacionalnim pitanjima, a
njeni poslanici u Skupštini Srbije
javno traže da se ''odrede zapadne
granice srpstva''. Zoran Đinđić, tadašnji
predsednik te stranke, čak dobija
aplauze socijalista konstatacijom
da ''odustajanje od autonomije Srba
u Hrvatskoj nije mir nego kapitulacija''.
Vrh ove stranke, kasnije, napada Miloševića
pre svega zato što je iz rata izašao
kao gubitnik a ne zato što je učestvovao
u ratu, i želi da ostavi dojam većih
ratoboraca od samog Miloševića. U
najkraćem, celokupna politička elita
je u tom periodu nametala kontekst
u kome su u političkom polju dominirala
politička pitanja nesocijalnog i neekonomskog
karaktera sa jedne strane, da bi se
suštinski, sa druge strane, na socijalnom
i ekonomskom planu odvijao proces
razaranja i kriminalizacaije privrede
i društva u korist nove uspinjuće
lumpenburžoazije.
Ipak, izgubljeni ratovi u Hrvatskoj
i Bosni, sankcije, opšta demonizacija
države u međunarodnoj javnosti, isprepletenost
države i kriminala, parlamentarna
fasada, masovno osiromašenje svih
slojeva stanovništva i novi avanturistički
rat na Kosovu zadaju smrtni udarac
Miloševićevom režimu. Deo opozicije
se, pod pritiskom sve većeg građanskog
nezadovoljstva, ujedinjuje i delimično
trezni od nacionalističkog i izolacionističkog
ludila, a ni ''les nouveaux riches''
više nemaju interesa da podržavaju
režim koji im je obezbedio nekontrolisane
privilegije. Oni su sigurno konvertovali
svoje privilegovane položaje iz real-komunizma
u kapitalizam, međutim, u novom kontekstu,
da bi nastavili dalje umnožavanje
svoga bogatstva i društveno-ekonomskog
uticaja, trebaju političku i ekonomsku
stabilnost koju stari lokalno i globalno
već kompromitovani režim nije mogao
da im obezbedi. Iz tog razloga postaje
razumljivo menjanje strana i neposredna
podrška većeg dela lumpenburžoazije
udruženoj Demokratskoj opoziciji Srbije
(DOS) neposredno pre i odmah nakon
tzv. ''buldužer revolucije'' 5. oktobra
2010.
Gubitak predsedničkih izbora od 24.
septembra 2000. godine i – usled nepriznavanja
izbornih rezultata i pobede kandidata
DOS-a – impresivni građanski i radnički
protest 5. oktobra 2000. godine se
obično čak i u stručnijoj javnosti
tumače kao revolucionarni čin svrgavanja
diktatora. Međutim, o ovom događaju
bismo pre mogli da govorimo kao o
vanrednoj promeni režima jer dešavanja
od 5. oktobra i kasnija pobeda na
parlamentarnim izborima – a zatim
i preuzimanje svih poluga vlasti 2001.
– nisu doveli do stvaranja nečeg ''potpuno
novog'' niti je došlo do korenite
promene celokupne društvene strukture,
što su neophodni uslovi da neki društveni
događaj ili proces kvalifikujemo revolucijom.
Čak štaviše, ''samoupravni'' i ratni
profiteri iz perioda 1990-ih osvajaju
legitimaciju u novom političkom okruženju
a, u skladu sa logikom nužnosti privatizacije
svega i svačega kao cilja po sebi
i vodeće uloge tzv. ''menadžera''
u društvenoj transformaciji, dobijaju
i društveno-ideološku naklonjenost
novih vlasti nakon 2001. godine. Takođe,
''autoritarni partijski pluralizam
sa partijom hegemonom'' nasleđuje
lokalno uslovljena ''parcijalna
parlamentarna demokratija zapadnog
tipa'' koja se u narednim godinama
polako konsoliduje i reprodukuje.
Međutim, ovim dešavanjima i promenom
režima – iako je nesumnjivo došlo
do značajnih demokratskih pomaka i
odmaka od samoizolacionizma i balkanizama
– decenijska građanska borba za slobodu
i demokratiju u Srbiji nije esencijalno
izmenila koncept ''partijske diktature''
koji je duboko i strukturno usađen
u političku kulturu ovih prostora
i čija je ''jednopartijska diktatura''
samo jedan oblik u specifičnim konkretnoistorijskim
okolnostima. Namesto većeg broja frakcija
u SKJ koje, uprkos međusobnim razlikama,
nisu ni na koji suštinskiji način
smele niti želele da dovode u pitanje
zadati politički okvir i dodeljene
im partijske privilegije, danas postoje
ispražnjeni demokratski oblici parlamentarizma
koji, preko partijske države i tajkunske
kontrole medija, sprečavaju svaku
nezavisnu političku arikulaciju. SKJ
(i njegove frakcije) je uspešno zamenjen
partijama-frakcijama jedne velike
Nacionalno-liberalne stranke
čije se razlike ispoljavaju samo u
granicama aktualno hegemonog neoliberalnog
poretka. Kao da su sve relevantnije
političke partije i pokreti u Srbiji
postali ''beaucoup plus royaliste
que le roi'', u odnosu na svoje
pandane na Zapadu, doslovno i bezrezervno
prihvatajući Fukujaminu ''liberalno-buržoasku
sholastiku'' o kraju istorije i definitivnoj
pobedi liberalizma. Kada se ovako
provincijalnom shvatanju demokratije
i savremenoga sveta doda uporno korumpiranje
siromašnog društva preko partijske
države i po partijskoj osnovi dodeljenih
sinekura, postaje jasno da su politički
delatnici, uz privredne, ključni akteri
opstrukcije istinskog društvenog razvoja
Srbije i glavni petrifikatori nedemokratske
političke kulture.
Privredna transformacija
iz real-komunizma sa ljudskim licem
u kriminalni i koruptivni politički
kapitalizam
Slom real-komunizma na globalnom
planu je izazvao prave tektonske poremećaje
tada hegemone epohalne svesti koju
je činila tvrda opozicija kapitalizam–komunizam.
Bivši komunisti su veoma brzo zamenili
staru ''komunističku'' teleologiju
novom teološkom logikom o bezalternativnosti
kapitalizma i ''kraju istorije i ideologija''.
U Srbiji je ovaj proces, međutim,
po mnogo čemu, imao osoben karakter.
Nominalno, postkomunistička transformacija
je ovde počela već 1989. godine, nakon
stupanja na snagu saveznog Zakona
o preduzećima kojim je bilo legalizovano
osnivanje privatnih preduzeća. Međutim,
u ratnom okruženju 1990-ih, uvijenom
u kvazi-socijalističku oblandu i lažnu
brigu za radničku klasu, dolazi do
dozirane kontrole procesa privatizacije
državnih i društvenih ali i osnivanja
novih privatnih firmi, kako bi se
u takvom blokiranom kontekstu olakšala
pljačka nekadašnje društvene svojine.
Početkom rata 1991. godine i definitivnim
raspadom SFRJ, Srbija ulazi u fazu
političkog (kriminalnog!) kapitalizma
(Max Weber) koja traje do dana današnjeg,
doduše u svom reformisanom koruptivnom
obliku. Najkraće, pod ''političko-kriminalnim
kapitalizmom u jednoj zemlji'', karakterističnim
za period od 1991. do 2001. godine,
na ovom se mestu podrazumeva privredni
sistem zasnovan na iskorišćavanju
politički kreiranih monopola u osobenom
okruženju nacionalno-zatvorene tržišne
privrede i kriminalizovane ekonomije
koji proizvodi uski krug privatno-vlasničke
elite (tzv. lumpenburžoazije) direktno
umrežene sa političkom elitom. Ovi
procesi razaranja privrede i društva
su svakako u velikoj meri imali svoju
interesnu logiku. Kako pokazuju neka
sociološka istraživanja (Mladen Lazić),
oko dve trećine srbijanskih elitnih
privatnih preduzetnika tokom 1990-ih
potiče iz ranije komunističke nomenklature,
dok se u drugim postkomunističkim
državama ovaj procenat kreće između
jedne četvrtine i jedne trećine.
Nacionalistička histerija koju su
posednici državnih aparata indukovali
''odozgo'' prema društvu i samoizolacija
države prema svetu, omogućila im je
– u periodu kada su građani/ke naseli/e
na njihove nacionalističko-huškačke
mobilizacije – nesmetanu konverziju
ranijih monopolskih položaja stečenih
u okviru real-komunizma. Svaka mahinacija
i zloupotreba bila je opravdavana
''patriotskom'' borbom za najviše
nacionalne interese. Na taj način,
u kontekstu ''zatvorene kapitalističke
države'', bivši političari i direktori
društvenih preduzeća postaju vodeći
privatni preduzetnici i ministri –
ili u tom međuperiodu zauzimanja direktorskih
i vodećih funkija u ''velikim sistemima''
temeljno stvaraju uslove za svoju
privatničko-menadžersku budućnost
– a komunistički intelektualci konvertuju
kulturni i socijalni kapital u politički
i preuzimaju vođstvo u novim nacionalnim
političkim partijama. Veoma značajnu
ulogu u reprodukciji toga sistema
ima i nova uspinjuća – jasno kriminogena
– elita čije vlasništvo nad nekretninama
i sredstvima za proivodnju predstavlja
rezultat raznih vrsti ratnog plena.
Bilo kako bilo, u ovom periodu počinje
formiranje lumpenburžoazije kao nove
vladajuće klase koja u svoje preduzetništvo
strukturno ugrađuje podvale, direktno
mafijaštvo ili kriminalne veze sa
podzemljem i neraskidive koruptivne
veze sa politikom.
Dakle, tokom 1990-ih, Srbija tj.
njene rukovodeće političke i privredne
elite, sistemski – a zarad svojih
partikularnih interesa – rukovode
procesom uništavaja (od onog što je
ostalo) zdravog privrednog tkiva nasleđenog
iz real-komunističkog perioda. Finansiranje
ratova; dozvola kontrole ekonomskih
tokova neformalnim centrima moći uz
kolaboraciju sa državom; mahinacije
sa uvozno-izvoznim dozvolama u kontekstu
međunarodnih sankcija i samoizolacije;
jedna od dve najvećih pljački građana/ki
preko veštački proizvedene inflacije
u modernoj istoriji; pristup veoma
unosnim poslovima sa naftom, gasom
i cigaretama; podizanje ''povoljnih''
bankaraskih kredita za ''podsticanje
proizvodnje''; dobijanje deviza po
zvaničnom kursu koji je bio dosta
niži od onog faktičkog; permanentno
uništavanje postojećih kapaciteta
i neinvestiranje u nove itd. dovode
do pada BDP (Bruto društveni proizvod)
za skoro 60% u odnosu na period pre
raspada SFRJ ili do toga da je recimo
2000. godine industrijska proizvodnja
bila čak 57% manja nego 10 godina
ranije. Uz to, dolazi do radikalnog
sužavanja radničkih prava i urušavanja
svih pozitivnih socijalnih i osvojenih
civilizacijskih tekovina.
Kao posledica desetogodišnje destrukcije
ekonomije i masovne pauperizacije
i polarizacije društva dolazi do radikalne
promene režima i prelaska iz faze
''političko-kriminalnog kapitalizma
u jednoj državi'' u fazu političko-koruptivnog
kapitalizma. Ovu drugu fazu političkog
kapitalizma karakteriše izlazak države
iz autarhičnog i samoizolacionističkog
perioda i integracija u međunarodne
političke i ekonomske organizacije
kroz prihvatanje logike neoliberalne
bezalternativnosti.
Nova liberalna tj. neokonzervativna
pravovernost je na ovim prostorima
dovela do provincijalne zamene onih
starih novim iracionalnostima. Ta
provincijalnost se ogleda bilo u slepom
sleđenju globalno nametnutih neoliberalnih
dogmi tržišnog fundamentalizma nekritički
ih primenjujući u svom društvenom
okruženju, bilo kroz zanemarivanje
ili potpuno odbacivanje svih savremenih
progresivnih socijalnih tendencija
i iskustava u najrazvijenijim ali
i nekim manjerazvijenim društvima
u razvoju. Neupitno prihvaćena neoliberalna
ideologija i strategija društvene
transformacije je naivno predstavljana
kao ''ekspresni put u zapadno-evropski
model društva izobilja'' periferne
post-komunističke državice. Konvertitske
preduzetničke i političke klase privatizaciju
''svega i svačega'' na nivou ideološkog
pravdanja predstavljaju kao samorazumljiv
cilj po sebi, a u praksi, kao što
smo videli, kao sredstvo za zadržavanje
i značajno proširenje svojih privilegija
iz real-komunističkog perioda. Boljševičku
parolu ''kadrovi rešavaju sve'' zamenjuju
novom ortodoksnošću u vidu dogme ''privatnici
rešavaju sve''. Pritom se pod privatnicima,
u provincijalno-kapitalističkom maniru,
podrazumevaju jedino većinski vlasnici
koji imaju potpunu ''gazdisnku'' kontrolu
nad kapitalom ali ne i npr. radnici
kao privatni vlasnici deonica.
Krajem 2001. godine, dakle, kao rekcija
na prethodni period SPS-ovskog uništavanja
privrede i društva pozivanjem na socijalistički
legitimitet, i pod uticajem naivne
koncepcije i verovanja da će sam čin
promene vlasništva nad sredstvima
za proizvodnju obezbediti efikasniju
privredu, donešen je novi, neustavni!,
Zakon o privatizaciji koji predviđa
hitno i neopozivo ubrzavanje i završetak
procesa privatizacije i svojinske
transformacije preduzeća koja nisu
u privatnom vlasništvu. Time je omogućeno
da se finišira ''korporativni lopovluk''
domaće lumpenburžoazije formalizovanjem
vlasništva nad najvećim delom preostale
društvene imovine, ali i otvaranje
privrede prema stranim, stvarnim i
fiktivnim, investitorima. Državna
uloga u procesu društvene transformacije
je, na taj način, svedena na ''noćnog
čuvara'' i isključivog branioca interesa
domaćeg i stranog kapitalističkog
sloja.
Neoliberalizam koji kao opšte mesto
shvatanja ekonomije i društva u sebi
inherentno sadrži ideju o ''lenjem
radniku i vrednom kapitalisti'', dovodi
do društveno-ideološke podrške novog
režima (nakon 2001. godine) preduzetnicima-tajkunima
iz prethodnog perioda, i priznanja
istih kao nove društvene avangarde
koja bi trebala da vuče društvo u
''bolje sutra''. Na radnike se, u
novom kontekstu, podozrivo gleda kao
na subjekte resantimana socijalizma
i samoupravljanja iza kojih stoji
kultura nerada, štrajkova, zaostalosti,
lenjosti i ranzih prevara. U tom smislu,
ilutrsativan je stav jednog od najvećih
profitera dosadašnjeg procesa transformacije,
najbogatijeg tajkuna bliskog svim
vlastima i partijama nadomak vlasti
u proteklih dve decenije, Miroslava
Miškovića, koji kaže da je ''...radnička
klasa... razmažena. To potiče još
iz vremena samoupravljanja. Tada su
dolazile vlasti koje su se udvarale
radničkoj klasi jer su želele glasove.
I zato danas imamo štrajkove, blokade
puteva i različite uticaje te radničke
klase koji se negativno odražavaju
na stanje naše privrede''. Nadobudnost
tajkuna je zapanjujuća, pogotovo ukoliko
se ima u vidu da su generalno retki
štrajkovi u Srbiji više koncentrisani
na puko preživljavanje i rudimentarnu
odbranu prava na rad, za razliku od
onih mnogo češćih na Zapadu (koji
se obično uzima u političkoj, ekonomskoj
i intelektualnoj ''eliti'' Srbije
kao ideal-tip društvenog uređenja
kojem težimo) orjentisanih više na
borbu oko preraspodele dobitka. Dakle,
ovo dovršavanje procesa tajkunizacije
privrede, politike i društva u Srbiji,
u krajnjem, predstavlja strategiju
legitimacije ''miloševićevskog'' kriminalno-političkog
kapitalizma u postpetooktobarskom
kontekstu. Iako se dve prethodne decenije
u velikoj meri razlikuju, u osnovi
im je ista ekonomska filozofija proizvodnje
i reprodukcije oligarhijskog privrednog
sistema, podređenost svih segmenata
društva najogoljenijem partikularnom
interesu i razaranje realnog sektora
privrede.
Po stopama rasta društvenog proizvoda,
povećanju društvene pokretljivosti,
brzini industrijalizacije i urbanizacije,
obuhvatu stanovništva obrazovanjem,
rušenju oštrih društvenih i ekonomskih
nejednakosti, osvojenim nivoom radničkih
prava itd. komunistička Jugoslavija
tokom 1960-ih godina nije imala premca
u svetu. I to samo 15-tak godina nakon
najrazornijeg svetskog rata u istoriji
ljudske civilizacije. Danas, dve decenije
nakon početka kapitalističke transformacije
i tačno dekadu od ulaska u fazu ''mirnodopske
neoliberalne demokratske koncepcije
tranzicije'' efekti ovog procesa se,
u najmanju ruku, mogu opisati kao
dodatno ruiniranje i paralisanje industrije
i realne ekonomije, rast nezaposlenosti,
pljačka preko ''privatizacija putem
bankrotstva'' (npr. Sartid je prodat
US Steel-u za 28 miliona dolara iako
je tržišno procenjen na 500 miliona,
a tu su još i: Nacionalna štedionica,
Državne banke, Naftna industrija Srbije
itd.) i opšta stagnacija uprkos ''donacijama'',
zaduživanju i ''milijardama stranih
investicija''. Industrijska proizvodnja
Srbije je 10. godina nakon ''demokratskih''
postmiloševićevskih promena jedva
dostigla kapacitete od 45% proizvodnje
u odnosu na period pre 20. godina,
dok je BDP za čak 30% manji nego u
periodu pred raspad SFRJ. Takođe,
interesantno je suočiti se sa mitom
da se u SFRJ ''lepo živelo zahvaljujući
Titovim kreditima''! Naime, danas
samo tri bivše članice zajedničke
države (Hrvatska, Slovenija i Srbija)
imaju ukupan inostrani dug od najmanje
100 milijardi evra, pri čemu dug svake
od ovih ''nezavisnih'' Republika premašuje
ukupan dug bivše države. Pri tome
treba imati u vidu da je u periodu
pre raspada SFRJ, njen godišnji izvoz
bio 2.5 puta veći od celokupnog inostranog
duga, dok je recimo današnji dug Srbije
skoro 4 puta veći od izvoza.
Da li ovi podaci, između ostalih,
na konkretnom primeru opovrgavaju
konsenzualno prihvaćenu tezu da je
liberalni kapitalizam apriori najefikasnija
društveno-ekonomska formacija i poslednja
faza istorijskog razvoja ljudskog
društva?! To bi trebalo da bude pitanje
za mnogo ambicioznije studije, međutim,
na ovom mestu, uzimajući u obzir neke
od pomenutih pokazatelja, možemo da
se složimo da je privredna transformacija
iz real-komunizma sa ljudskim licem
u kriminalni i koruptivni politički
kapitalizam najočitiji primer sunovrata
dostignutog civilizacijskog društvenog
progresa.
Društveno-kulturna transformacija/regresija
iz modernizma u tradicionalizam
Kapitalistička transformacija je
pored političkih i ekonomskih, imala
i svoje društveno-kulturne reperkusije.
Njih u najvećem delu obeležava proces
retradicionalizacije i konzerviranja
društvenog života koji produkuje opštu
regresiju na predkomunističke obrasce
i životne prakse.
Real-komunistička društveno-ekonomska
formacija je na ovim prostorima, kao
''istorijski društveni oblik zasnovan
na specifičnom spoju političke kulture
nerazvijenih i prosvetiteljskog racionalističkog
marksizma'' (Todor Kuljić), predstavljala
pokušaj autoritarne modernizacije
i kosmopolitizacije Balkana. Ona je,
iako sputavana (i podražavana u isto
vreme) lokalnim konzervativnim i nedemokratskim
socijalnim tradicijama ali i boljševičkom
političkom kulturom, u posleratovskom
razdoblju globalnih okolnosti predstavljala
očito progresivniju opciju u odnosu
na real-komunističko-staljinistički
Sovjetski blok ili pak u poređenju
sa kapitalističko-novo-fašističkim
sistemima u Španiji, Grčkoj i Portugalu.
Ovaj oblik autoritarne modernizacije
uspeo je da obezbedi prelazak države
iz perifernog u poluperiferni položaj
na makro-međunarodnom nivou ekonomskih
i političkih odnosa snaga kao i mogućnost
vođenja autonomne nacionalne politike
poluperiferne države koja je postala
slobodna od gosopodarenja najjačih
država centra. S druge strane, možda
su i važniji bili, svakako direktno
posredovani sa prethodno pomenutim,
rezultati postignuti na mikro društvenom
nivou pod uticajem levičarske i kosmopolitske
uloge prosvetiteljskih sadržaja marksizma,
poput: industrijalizacije, urbanizacije,
laicizacije, antinacionalizma, opšteg
obrazovanja, otvorenije društvene
strukture i veće vertikalne socijalne
pokretljivosti, ekonomske produktivnosti,
ravnomernije raspodele društvenog
bogastva itd.
Real-komunizam je na južnoslovenskim
prostorima obezbedio skoro pola veka
mira i značajnog društvenog prosperiteta.
Parola ''bratstvo i jedinstvo'' nije
nikakva ''titoistička izmišljotina''
već samo lokalno prilagođena balkanska
verzija prosvetiteljskih i modernističkih
ideala iz perioda Francuske revolucije:
liberté, égalité, fraternité. Posle
svih etničkih tenzija i negativnih
iskustava zajedničkog života u Kraljevini
Jugoslaviji, i posebno nakon etničkih
čišćenja i lokalnih genocida počenjenih
u periodu građanskog rata za vreme
Drugog Svetskog rata, rezultati komunističke
internacionalističke strategije bratstva
i jedinstva među kulturno i socijalno
srodnim južnoslovenskim narodima su
zaista bili impresivni. Iako su sve
vreme života komunističke Jugoslavije
tinjali sukobi među republičkim oligarhijama
u vidu frakcionaških borbi unutar
centralnih komiteta partije, sociološka
istraživanja (sprovedena u predvečerje
rata na samom kraju 1980-ih) na primeru
brojnosti mešanih etničkih brakova
i etničke distance među južnoslovenskim
narodima pokazuju (osim u slučaju
Kosova) veoma visok nivo međuetničke
tolerancije i međusobnog prihvatanja.
Viši nego u brojnim višeetničkim zapadnoevropskim
državama.
Međutim, nepodeljena vlast i od strane
komunista reprodukovana i osnaživana
predkomunistička nedemokratska tradicija
izrazite dominacije države nad slabim
(i atomizovanim) društvom omogućila
je da se u kratkom roku, masovno i
sa neobično velikim uspehom iz vrha
''komunističkih'' oligarhija reakcionarni
zaokret prema tradicionalističkim
obrascima proširi i na društvo u celini.
Bivši komunisti su zastrašujuće lako
zamenili internacionalistički princip
''bratstvo i jedinstvo'', potpuno
suprotstavljenim, novo-uspostavljenim
legitimacijskim uporištem u nacionalističkim
isključivostima i ratnoj paranoji.
Ideološki inspiratori tog procesa
su upravo ljudi koji su neposredno
pre toga napisali cele tomove marksističke
literature u kojoj su branili real-komunizam
kao ‘’istorijski savršeniji tip društva’’
i ideološku nadmoć u odnosu na Zapad.
Ratnohuškački nacionalizam produkovan
u kuhinji kvazisocijalističke tajkunsko-intelektualno-krimogene
klike oko Slobodana Miloševića je
krajem 1980-ih i u prvoj polovini
1990-ih prožeo sve pore srbijanskog
društva. Kao što je već pomenuto,
i pozicija i najmasovniji deo opozicije
su bile deo tog nacionalnog projekta
''Srboslavije''.
U međuvremenu, nakon svih istorijskih
promašaja i izgubljenih ratova, ovaj
projekat, uz dosta poteškoća, biva
napušten tek u prvoj deceniji ovog
veka (danas ga formalno podržava tek
minorna Srpska radikalna stranka u
njegovoj ogoljenijoj formi ''Velike
Srbije'' i veći broj marginalnih desno
ekstremističkih grupacija koje čine
delove ne-civilnog društva) i zamenjen
''savršenijim'' evropski prihvatljivim
konceptom tzv. ''demokratskog nacionalizma''
u kontekstu usvajanja novog ''manifesta
destiny Srbije'' (Vladimir Ilić) i
njenih evropskih integracija. Tako
se privremeno završava taj neprincipijelni
polukrug konvertiranja najvećeg dela
srbijanske nacionalne političke i
intelektualne elite: od ''komunista'',
preko ''nacionalista'', do ''evropejaca''...
Nova aktuelna forma nacionalizma se
manifestuje kroz megalomanske fantazije
o Srbiji kao ''ključnom faktoru ekonomske
i političke stabilnosti Balkana '',
kosovizacijom srpske kulture, ustavnim
određenjem Srbije kao države Srba
i ostalih, ali i doziranom provokacijom
nestabilnosti u nacionalnim okruženjima
u kojima srpsko stanovništvo ima politički
značaj: BiH, Crna Gora i Kosovo. Na
taj način i aktuelno političko vođstvo,
naravno u neuporedivo inteligentnijem
i mimikrijskom – a svakako i manje
štetnom i okrutnom – obliku, nastavlja
kontinuitet politike predkomunističkog
razdoblja i 1990-ih orjentacijom na
''srpski a ne srbijanski'' (Latinka
Perović) koncept, dok srbijansko društvo
i institucije u svojoj dubini trule
na svim nivoima.
Opšta kriminalizacija političkog
i privrednog života kao jednu od posledica
ima anomiju društvene organizacije
i proizvodnju krize društvene solidarnosti.
Kao značajna karika u svim ovim procesima
''zaokreta unazad'' se pojavljuje
uloga Srpske pravoslavne crkve (SPC),
tj, njenih najretrogradnijih elemenata,
koji su ujedno i ubedljivo najdominantniji.
U skladu sa prosvetiteljskim elementima
prihvaćene komunističke ideologije,
religija i SPC su nakon Drugog svetskog
rata u Srbiji svedene na svoje osnovne
funkcije. Službena državna politika
KPJ je ograničila, nešto slično kao
i u kapitalističkoj Francuskoj, ispovedanje
vere na lični izbor i isključivo u
privatnoj sferi. Međutim, po ulasku
real-komunističke organizacije društvenog
života u završnu fazu krize, religijski
fanatizmi dobijaju na značaju kroz
snažno političko i društveno angažovanje
svojih predstavnika u etnomobilizacijama.
Religije na ovim prostorima nikada
nisu dominantno imale univerzalni,
izvorno zamišljeni, karakter, već
isključivo ekskluzivistički i etnonacionalni.
U tom kontekstu je razumljiva čvrsta
povezanost nacionalnih država i nacionalnih
crkava, ali i učestali procesi ''politizacije
religije'' i ''religizacije politike''.
Nije neobično ni to što uprkos jakoj
retradicionalizaciji i vraćanju religije
u javnu sferu u poslednjih dve decenije
(a posebno verske nastave – tzv. veronauke
– u civilnim školama nakon 2000.),
pojedina istraživanja pokazuju da
u Srbiji postoji tek 1/5 aktivno religioznih
građana/ki, iako se preko 95% njenih
stanovnika, preko konfesionalne pripadnosti,
izjašnjavaju vernicima. Ipak, okrenutost
crkve državi istu odaljava od društva.
Crkvena lica su delovi različitih
državnih kulturnih institucija i agencija,
''krsnih slava'' političkih partija
i lokalnih samouprava, zvanični ''puštaoci
u pogon'' i ''osvetitelji'' raznih
tajkunskih biznis projekata itd.,
ali ne i učesnici borbi radničkih
grupa za pravo na rad i egzistenciju
i ostalih izvorno društvenih inicijativa
''odozdo'' koje promovišu društvenu
solidarnost sa depriviranim slojevima
i ugroženim manjinskim grupama.
Rezultati pojedinih socioloških istraživanja
(Slobodan Cvejić) nam, takođe, govore
da je srbijansko post-komunističko
društvo trenutno jedno od nekoliko
najzatvorenijih društava u Evropi.
U sociologiji se termini društvena
otvorenost i zatvorenost vrlo često
koriste kao jedan od kriterija društvenog
razvoja pri analizi nivoa međugeneracijske
i unutargeneracijske društvene pokretljivosti
stanovništva u jednoj državi. Dakle,
ova istraživanja pokazuju ne samo
da osoba koja recimo dolazi iz radničke
porodice nema gotovo nikakvu šansu
da promeni svoje mesto u društvenoj
strukturi u odnosu na svoje roditelje
i da postane npr. profesor u osnovnom,
srednjem ili visokom obrazovanju,
doktor medicine ili pak deo rukovodstva
nekog preduzeća, već i da je minimalna,
tj. gotovo da se graniči sa nemogućim,
šansa da jedna ista osoba napreduje
u svom preduzeću ili, još opštije,
tokom celog ''radnog veka''. Takođe,
poslednjih godina, sa uvođenjem radikalnih
neoliberalnih reformi na Univerzitetu,
vrata visokog školstva su gotovo potpuno
zatvorena za decu koja dolaze iz seljačkih
i porodica manulenih radnika. Ovi
podaci dovoljno govore o skandalozno
niskom stepenu pravednosti aktuelne
organizacije društvenog života u Srbiji
uzimajući u obzir čak i onaj minimalistički
liberalni indikator pravde koji se
iskazuje kroz sintagmu.: ''jednakost
šansi za sve''. Da podsetimo, 1960-ih
godina prošlog veka Jugoslavija je,
uz Švedsku, predstavljala najotvorenije
društvo po ovim kriterijima u svetskim
razmerama. Ta činjenica je bila uslovljena
ne samo formativnom prirodom tadašnjeg
jugoslovenskog društva i realnim privrednim
i strukturnim procesima u njemu, nego
i njegovim levičarskim i humanističkim
utemeljenjem zasnovanim na ukidanju
svake zavisnosti od položaja porekla
i pomeranju težišta prema ličnom postignuću.
Čak je i birokratska vladajuća klasa
u real-kominizmu imala privremeni
karakter jer su je činili delovi društva
koji su, vremenski omeđeno, zauzimali
rukovodeće političke i privredne funkcije,
da bi odlaskom sa tih funkcija svoje
mesto u toj klasi prepuštali novim
''kadrovima'' koji su dolazili iz
srednjih ili, ređe, radničkih slojeva.
Post-komunistička transformacija srbijanskog
društva je gotovo u potpunosti restaurisala
predmodernu konzerviranost društvene
strukture u ''krvi i poreklu''.
Reč na kraju
Da li je Srbija mogla da izbegne
kapitalističku i državnu transformaciju
u konkretno istorijskom globalnom
i regionalnom okruženju poslednjih
decenija prošlog veka? Svakako ne!
Međutim, putevi te transformacije
su mogli i morali biti radikalno drugačiji
i uz manje razorne društvene efekte.
Primer Slovenije iz prve dekade tranzicije
nam pokazuje da je samostalan – i
relativno nezavistan od međunarodnih
neoliberalnih institucija – put u
transformaciju bio moguć. Međutim,
na osnovu ovog sažetog i pojednostavljenog
prikaza celog procesa i konsekvenci
dvodecenijskog prelaza iz real-komunizma
u kapitalizam u Srbiji, jasno je da
je postojala veoma prozirna interesna
logika da sve to izgleda kako je izgledalo
jer su politički ciljevi razbijanja
države bili nerazmrsivo interesno
isprepletani sa poslovnim ciljevima
elita koje su taj proces predvodile.
Nepostojanje, na relevantnom nivou,
socijalno-političkih snaga i društvenih
pokreta koji bi mogli biti agensi
kvalitativno drugačijih društvenih
promena glavni je razlog nedostatka
ozbiljne i artikulisane alternative.
Ni tokom 1990-ih ni dan danas. Herbert
Markuze (Herbert Marcuse) je još početkom
1970-ih godina, u trenutku kada je
socijalistički socijalni i politički
pokret na Zapadu bio na svom vrhuncu,
obznanio da ''socijalizam još uvek
nije na dnevnom redu''. Na žalost,
istorijsko iskustvo nam pokazuje da
je bio u pravu. Realna procena međunarodnih
odnosa i odnosa snaga u srbijanskom
društvu nam tek ne daju previše nade
u progresivnu promenu u savremenosti.
Međutim, u vremenu opšte apatije i
liberalnog tehnokratizma na levici,
nije na odmet da se prisetimo da je
jedan Maks Veber, za koga se čak može
reći da je bio tvrdi antilevičar,
branio tezu da ''nikada ne bismo dosegnuli
moguće da nismo težili nemogućem''.
Neophodno je raditi na emancipaciji
društva i u okviru postojećeg sistema
– preko ekonomskih i političkih promena
koje nisu ni male ni beznačajne –
stvarati pretpostavke za stvarni društveni
i demokratski preobražaj, ma koliko
on u ovom momentu utopijski izgledao.
Ivica Mladenović
U okviru dogovorene saradnje dveju
redakcija, tekst preuzet iz najnovijeg
broja časopisa Novi Plamen