Konferencija o
jugoslovenskoj praxis filozofiji i
Korčulanskoj letnjoj školi (1963-1974)
Aktuelnost
stvaralačkog mišljenja
Trodnevni skup u gradu Korčula,
okupio je nekoliko osnivača i učesnika
Korčulanske letnje škole i istraživače
koji se bave aktivnostima Škole i
časopisa Praxis, među kojima i pobornike
aktuelne borbe za izmenu vladajućih
odnosa u svetu
Na Korčuli je od 13. do 16. oktobra
2011. Godine, pod pokroviteljstvom
Fondacije Roza Luksemburg, održana
konferencija o praxis filozofiji i
Korčulanskoj letnjoj školi pod nazivom
Kritika i humanistički socijalizam
i simboličnim podnaslovom Mesto sećanja
i aktuelnost. Ovim se želelo ukazati
na jednu značajnu dekadu (1963-1974)
u kojoj su se na ovom ostrvu svakoga
leta okupljali kritički intelektualci
marksističke provenijencije iz Jugoslavije
i sveta, jednako sa Istoka i sa Zapada.
Bili su na Korčulanskoj letnjoj školi
svetski poznata imena poput Markuzea
i Froma, Bloha i Habermasa, Baumana
i Agnese Heler.
To je vreme kada nije bilo lako i
bez posledica kritikovati dogmatski
marksizam koji je u većini istočnoevriopskih
zemalja realnog socijalizma neretko
poprimao oblike staljinizma. U Jugoslaviji
je u tom periodu, naročito nakon 1965.
godine došlo do izvesnog osvajanja
sloboda o kojima su ljudi u zemljama
sovjetskog bloka samo mogli sanjati.
Jugoslovenski praksisovci su i pored
te činjenice insistirali "alternativi
alternative" koja je,po rečima
Zagorke Golubović, imala tri glavna
oslonca: slobodu pojedinca kao uslov
slobode za sve, kritiku svega postojećeg
i delovanje u pravcu promene jugoslovenskog
i "svakog drugog socijalizma".
Pokušala se pronaći alternativa postojećem
dogmatskom ili kako se to češće nazivalo
"vulgarnom" marksizmu u
svim socijalističkim državama, uključiv
i Jugoslaviju koja je ipak,smatralo
se, napravila iskorak i čija je nomenklatura
sebe videla kao antistaljinističku.
Jugoslovenski partijski aparat je
bio jak, naviknut na monopol vlasti
i zatečen događajima u 1968, pa je
kako je rekao Nebojša Popov, od tada
nastupilo vreme "antiemancipatorske
prakse - antiprakse". Ostalo
je do danas neshvaćeno, rekao je Popov,
kako se zemlja u kojoj je bilo takve
dinamimike, završila u najstrašnijem
raspadu. "Ako ja ne umem da rešim
taj paradoks, verujem da nećete odustati
od toga da tu, ipak, neki paradoks
postoji", rekao je Popov.
Jugoslovenski praksisovci koji se
ne smatraju nekom uniformnom grupom
"stvaralačkih marksista"
bili su naročito bliski Frankfurtskoj
školi, ali su najprivlačniji bili
za one koji su živeli u zemljama tzv.
realanog socijalizma. Kada je u Jugoslaviji
došlo do redogmatizacije partijskog
života što se naročito ispoljilo početkom
sedamdesetih godina, došlo je (1974)
i do gašenja Korčulanske letnje škole.
U znak sećanja na nju i na časopis
Praxis, organizovana je ova konferencija
koja je posvećena osnovnom pitanju:
postoje li tragovi Korčulanske letnje
škole u intelektualnom sećanju današnjih
filozofa i sociologa, koliki su oni,
i možda i najvažnije, da li i u kom
stepenu korespondiraju sa današnjim
vremenom, odnosno da li njeni učinci
mogu biti podsticaj mlađim naučnim
generacijama da se izbore sa teškoćama
današnjih socijalnih prilika.
Da se makar delimično načnu te i slične
teme i pokuša odgovoriti na izazove
današnjice potrudili su se učesnici
među kojima su bili nekadašnji "Korčulani"
Zagorka Golubović, Nebojša Popov,
Božidar Jakšić, Gajo Sekulić i Lino
Veljak. Ništa manje aktivni na panelima
i u diskusijama bila je i mlađa naučna
garda poput Anice Čakardić, Hrvoja
Jurića, Ozrena Pupovca, Ane Dević,
Branke Ćurčić, Dušana Markovića, Krunoslava
Stojakovića, Petra Milata, Luke Bogdanića,
Nenada Stefanova ali i oni van granica
bivših jugoslovenskih republika kao
što su Matijas Keler, Tomas Flierl,
Elfride Miler, Katarina Bielinska
i drugi. Spoj sećanja i savremenosti
glavna je crta ove konferencije. Raspravljalo
se o kritičkim potencijalima levice,
ontologije revolucije, odnosu praxis
filozofije prema autoritarnim pokretima
ali i prema nacionalističkim monopolima.
Takođe je problema-tizovan i odnos
praksis filozofije i kulture što je
bio značajan segment kojim su se Korčulanska
Letnja Škola i list Praxis bavili.
Na jednom od panela prikazan je film
"Lipanjska gibanja" Želimira
Žilnika i nakon toga se razgovaralo
sa autorom o novom jugoslovenskom
filmu od režima preimenovanom u "crni
talas".
Filozofi iz bivših zemalja realnog
socijalizma (Poljske, Mađarske i nekadašnjeg
DDR) su na posebnom panelu predstavili
svoja viđenja o ondašnjem shvatanju
marksizma istočnoevropskih teoretičara
i njihovom odnosu prema KLŠ i praxis-filozofiji.
Smatra se da je iz tih iskustava nastala
i Budimpeštanska škola od kruga "Lukačevih
đaka". "Tek sad sam shvatila
šta je to izvorni marksizam"
kažu da je rekla mađarska filozofkinja
Agnesa Heler. Ispitivalo se i da li
je i koliko praksis filozofija obogatila
i druge "škole ideja",kao
varšavsku i Lešeka Kolakovskog. Iz
predstavljenih radova smo videli da
je evropska Nova levica bila izuzetno
zainteresovana ne samo za netipičan
socijalistički razvoj Jugoslavije
već i za "alternativu alternativi".
Ovaj skup - na kome su u ime redakcije
Republike prisustvovali i uzeli učešća
i u diskusiji Nastasja Radović, urednica
i Zlatoje Martinov, glavni urednik
- bio je, to s pravom možemo zaključiti,
jedno istorijsko-kritičko sećanje
na političku i estetičku kulturu praksis
filozofije i njenu ulogu u razvoju
kritičke misli.
Nastasja Radović, Zlatoje Martinov
Foto: Vladan M. Jeremić