|
|
 |
 |
|
 |
|
Razgovor
o knjizi Čarlsa Ingraoa
Kontroverzne
kontroverze
U prostorijama
redakcije lista Republika održan je
27. septembra 2011. razgovor o jednodecenijskom
projektu američkog istoričara Čarlsa
Ingraoa pretočenog u knjigu pod nazivom
Suočavanje sa jugoslavenskim kontroverzama.
Knjigu je u decembru prošle godine
objavila izdavačka kuća Buybook iz
Sarajeva.
U razgovoru su učestvovali Zagorka
Golubović, Mirko Đorđević, Milenko
Marković, Olivera Milosavljević, Vojin
Dimitrijević, Nikola Samardžić, Nebojša
Popov i Sonja Prodanović. Medijatori
razgovora bili su Jovan Pešalj kao
predstavnik Građanskih inicijativa
i Dragan Stojković, član uredništva
Republike.
Dragan Stojković:
Dobar dan svima, hvala što ste se
odazvali pozivu. Knjiga o kojoj danas
govorimo predstavlja rezultat desetogodišnjeg
rada čitavih timova naučnika iz sveta
ali i iz bivših jugoslovenskih republika.
To je jedinstven poduhvat i pa su
stoga Građanske inicijative i list
Republika organizovale ovaj susret
sa ciljem da naši istaknuti sociolozi,
istoričari, pravnici kritički vrednuju
njezine domete, koliko je to, naravno
moguće u razgovoru od nekoliko časova.
Ovaj razgovor trebalo je da vode Zlatoje
Martinov, glavni i odgovorni urednik
Republike i Gojko Mišković u ime Građanskih
inicijativa. Zlatoje Martinov je na
putu u inostranstvu, a Gojko Mišković
je sprečen usled novoiskrslih radnih
obaveza. Obojica su me zamolili da
vam prenesem njihove pozdrave i želje
za uspešan razgovor. Reč prepuštam
Jovanu Pešalju.
Jovan Pešalj:
Knjiga pred vama je poslednja faza
decenijskog projekta kada se prezentuju
najvažniji rezultati, ovo nisu svi
rezultati, svi rezultati se nalaze
na sajtu Inicijative naučnika i kada
se sa tim rezultatima upoznaju šira
javnost sa nekom namerom da se utiče
na neka uobičajena tumačenja skorašnjih
događaja. Takođe još bih želeo da
naglasim da je od početka ovog projekta
posebna pažnja poklonjena srpskoj
javnosti i ostala je želja da se utiče
na srpske naučnike, srpsku javnost,
počev od prve konferencije u Moroviću
2001. godine na kojoj su učestvovali
samo srpski naučnici i naučnici sa
Zapada, do toga da je na čelu svake
ove radne grupe bio jedan predstavnik
iz Srbije ili nekog srpskog porekla
upravo iz namere da se rezultati učine
prihvatljivijim široj srpskoj javnosti.
Još bih želeo da se zahvalim u ime
Inicijative naučnika i fondacije koje
su finansirale ovo istraživanje, Nacionalnoj
zadužbini za demokratiju, američkom
Institutu za mir i Maršalovom fondu.
Ja bih sada zamolio učesnike ovog
razgovora da nešto više kažu o tome.
Prva se javila profesorka Golubović,
izvolite.
Zaga Golubović:
Hvala. Ograničiću se na dva uvodna
teksta za koja mislim da su dosta
i kontroverzna i problematična. Zadržala
bih se na nekim problemima koji su
izneti u prvom Ingraovom tekstu i
drugom tekstu, čiji su autori Vočel
i Benet jer mislim da su tu neke zamene
teze izvršene i da su pravljena neka
poređenja koja je teško odbraniti
i koja nisu adekvatna istorijskim
događajima. Prvo, tvrdim da je u Ingraoovom
tekstu prilično dubiozno upoređivanje
raspada Čehoslovačke i Jugoslavije,
jer su uzroci i načini raspada sasvim
različiti. Raspad Čehoslovačke nije
primarno uzrokovan etničkim sukobima,
već upadom sovjetskih trupa u Čehoslovačku
koje su razorile tzv. praško proleće,
a Jugoslavija se raspala pre svega
težnjama Titovih naslednika za stvaranjem
etničkih homogenih država.
Neumesno poređenje
sa ČSSR
Tu su razlike dosta velike i u postupku
ali i u motivaciji. Dosta je čudno
prihvatanje termina hrvatskog proleća
ili buđenja hrvatskog proleća u povezivanje
sa praškim prolećem, ovde se ne kaže
baš eksplicitno povezivanje, ja to
znam iz jedne diskusije odnosno rasprave
koju sam vodila sa gospođom Kučar
u Londonu gde je ona pokušala da hrvatskim
Maspok predstavi kao praško proleće
i da je sprečeno to hrvatsko proleće
pa su zbog toga nastali poznati događaji
iz devedesetih. Mislim da je stvarno
to jedna krupna zamena teza jer praško
proleće je bio izrazito socijalni
pokret za oslobađanje od staljinizma
i zato se i zvalo socijalizam sa humanim
likom dok je takozvano hrvatsko proleće
bio inspirisano nacionalnim buđenjem
i težilo već u samom početku separatizmu
i u onoj priči o ugroženosti svih
jugoslovenskih naroda kad se objašnjava
zašto se morala Jugoslavija raspasti,
Hrvati su upravo kroz taj nacionalni
pokret pokazivali da su ugroženi jer
moraju da finansiraju Kosovo, manje
razvijene zemlje, i nemaju mogućnosti
da razviju svoju etničku homogenost
i identitet. Mislim da je ta teza
ovde najproblematičnija. Zatim, druga
teza gde se kaže da nesposobnost jugoslovenske
države da stvori dovoljno veliku grupu
građana koji bi delili osećanje nacionalnog
identiteta je jedan od razloga raspada.
Opet je to zamena teze jer jugoslovenstvo
nije bilo nacionalni identitet već
državotvorni, a činjenica da nije
bio mali broj onih, mislim da su to
mnogi pozaboravljali, koji su se izjašnjavali
kao Jugosloveni. Međutim, poslednjih
godina pred raspad Jugoslavije, ja
to znam iz vlastitog iskustva kad
smo se u popisu moja ćerka i ja izjasnili
kao Jugosloveni, ja sam se sa popisivačem
morala svađati jer je on insistirao
da napiše da smo „nacionalno neopredeljeni“
jer je zakon o popisu 1991. godine
već nije poznavao jugoslovenstvo kao
nacionalnu pripadnost. Rekla sam:
izvinite, insistiram da napišete Jugosloven,
a da li će to neko posle menjati i
kako će to interpretirati to ćemo
da vidimo. Odgovorio mi je: Nama je
naređeno da napišemo neopredeljen.
Država nije sankcionisala jugoslovenstvo
kao naciju
Prema tome reč je opet o tezi koja
vodi tome i koja je po mom mišljenju
problematična, kaže se da je država
sankcionisala jugoslovenstvo kao naciju.
Mislim da to apsolutno ne stoji, prvo,
nije trebalo da je definiše kao naciju
ali trebalo je da je učvrsti kao državotvornu
politiku. Sama činjenica da u popisu
nije bilo poželjno da se izjašnjavaš
kao Jugosloven znači da država to
nije sankcionisala. Kad se kaže Jugoslavija
to je bila samo maska za srpsku hegemoniju,
dosta je tu tezu teško braniti, dobro
u vojsci je sigurno bilo najviše Srba
itd, ali kada je reč o hegemoniji
onda su po svom razvoju, napredovanju,
ekonomskom prosperitetu, sigurno bile
više Slovenija i Hrvatska i one su
prve istakle tezu o ugroženosti u
Jugoslaviji jer kao najnaprednije
su bile zakočene u daljem razvoju,
opet pozivajući se na to da treba
da pomažu zaostale republike, uključujući
i Srbiju i Kosovo. Dakle, mislim da
te dve- tri teze sasvim protivreče
istoriji Jugoslavije i da se na taj
način ne može objasniti njezin raspad.
Dalje se kaže da su političari po
republikama shvatili da će im za ostanak
na vlasti biti potrebna podrška javnosti,
pa su stoga morali da igraju na kartu
nacionalnih osećanja. To je interpretirano
u knjizi kao da je javnost već tada
bila masovno nacionalistički orijentisana.
Dakle, objašnjava se zašto se tokom
raspada Jugoslavije i posle toga sve
više budio i razvijao nacionalizam.
A kaže se istovremeno kako je zbog
toga put tranzicije pošao tim putem
kojim je pošao, a mogao je biti drugačiji
mada se baš to ne objašnjava: šta
je moglo biti drugačije. Ne objašnjava
se, recimo, zašto su propali pokušaji
Ante Markovića za reafirmaciju Jugoslavije
koji nisu dobili podršku iz inostranstva,
nisu slučajno Hrvati slučajno rekli
„Danke Dojčland“ kad se raspala Jugoslavija.
Nemačka je više podupirala raspad
nego što je davala šanse jednom Ante
Markoviću koji je pokušao da stvaranjem
ustavotvorne skupštine začne demokratizaciju.
Problematični
Ustav iz 1974
U svakom slučaju Marković je bio
drugačiji, imao je drugačiju perspektivu
Jugoslavije nego političari koji su
bili predstavnici ili naslednici Titovi
u svojim državama. Ja sam pisala o
tome u nekoliko navrata. Već negde
tamo od 1975. godine kad sam bila
u Švedskoj, mene su pitali, pošto
su dosta bili zainteresovani za Jugoslaviju
i za takozvane reforme koje su bile
objavljene kao novi kurs, a godinu
dana ranije je donet i novi Ustav.
Mene su pitali šta mislim o tom Ustavu,
ja sam stvarno izgleda bila vidovita,
rekla sam „taj ustav je uvod u raspad
Jugoslavije“. Zašto? Jer se u Ustavu
doslovno kaže „najpozvanije su državotvorne
republike kao najviši elementi samoupravljanja
da rešavaju o sudbini Jugoslavije“.
Za mene je to bio uvod u raspad Jugoslavije
i ako hoćemo da razgovaramo o raspadu
Jugoslavije mislim da se ne može preći
preko tog elementa. Još nekoliko reči
o tome. Prvo, Tito je ostavio naslednike
koji su jedva dočekali mogućnost da
budu gospodari na svome a da bi bili
gospodari na svome morala se raspasti
Jugoslavija i stvoriti nacionalna
država. Dakle nije reč o tome, kao
što se u knjizi kaže, da nacije koje
su sačivanjavale Jugoslaviju nisu
bile kulturno homogene i jedino što
ih je povezivalo bio je jedinstveni
oficijelni jezik i da su se zbog toga
stvarala stalna trvenja. Ja sam kao
sociolog obilazila Jugoslaviju i vršila
istraživanja i na Kosovu i u južnim
i severnim delovima Jugoslavije, a
Nebojša i ja smo 1986. godine vršili
jedno veliko sociološko istraživanje
na celoj Jugoslavije. I šta se pokazalo?
Pokazalo se da etnička distanca uopšte
nije bila velika naročito je to bio
slučaj u Bosni i Hercegovini jer tu
je i bilo najviše mešovitih brakova,
ali nije bila čak velika ni na Kosovu,
nije bila takva ni u Hrvatskoj. Ne
pamtim da li se to poredilo sa nekim
drugim zemljama gde je etnička distanca
bila mnogo veća. Ali u svakom sučaju
u Evropši su postojale zemlje sa nekoliko
puta većom međuetničkom distancom,
pa u njima nije došlo do krvavohg
rara niti do raspada države. Prema
tome nije bila stvar u tome da je
nedovoljna kulturna homogenost uzrokovala
krah Jugoslavije i njezin raspad,
nego je to učinila aspiracija novih
političkih lidera da budu istinski
gospodari na svom terenu, na svom
feudu. Ne negiram naravno ni ogromne
razlike u ekonomskoj razvijenosti
republika SFRJ. Sigurno je da su ti
novi lideri mogli igrati, a i igrali
su, na tu kartu. Takodje je izvesno
da je vrlo lako bilo stvoriti sukob
između npr. jedne Slovenije i Kosova
- Slovenije koja je već osećala teret
da daje previše tim nerazvijenim delovima
Jugoslavije.
Razlozi raspada
- unutrašnje prirode
Međutim, uopšte ne mogu da prihvatim
tezu koja dosta kruži i ovde i u inostranstvu
da je Jugoslavija trebalo da se raspadne
i da nije mogla da se održi. Ona je
imala, po mom mišljenju, daleko bolje
šanse da se održi i da održi jednu
tranziciju po demokratskoj liniji
nego što su to imale druge realsocijalističke
zemlje. Dakle, ima jedna teza koja
je takođe pod znakom pitanja, a to
je da je strani faktor bio glavni
uzročnik raspada Jugoslavije. Razlozi
i uzroci raspada leže u unutrašnjim
faktorima, dok je spoljni samo priopomaogao
u trenucima kada je raspad već bio
očigledan i neminovan.
Već sam govorila koji su to unutrašnji
faktori koji su uz to imali i podstrek
koji im je dao Ustav iz 1974., gde
se kaže da su republičke države one
koje treba da odlučuju o tome kako
će se dalje razvijati SFRJ, i nije
slučajno da su zbog ambicija repuibličkih
partijskih rukovodstava sa novim pluralizmom
nastale i nove partije koje su sve
bile zasnovane na nacionalnoj liniji.
U tom momentu nije se moglo očekivati
da se radi na održanju Jugoslavije
i jednoj mudrije zasnovanoj tranziciji
i to su stvari koje se ne uzimaju
dovoljno u obzir. To je razlog zašto
se nakon raspada Jugoslavije, sve
republike osim Slovenije – mada i
tamo ima bitnih razvojnih problema
- nalaze na involutivnom putu. Hvala.
Mirko Đorđević:
Ja ću nakon čitanja ove knjige izneti
neka svoja zapažanja i neke primedbe.
Iz ovoga što sam čuo, vidim da ćemo
se mi manje-više vrteti oko otvorenih
pitanja i dobro što je ovde upotrebljena
u naslovu reč kontroverze. Sve je
to još uvek u znaku kontroverzi, makar
kad se radi o tumačenjima, a ovo je
jedna knjiga te vrste. Ja govorim
o ovoj knjizi i tekstovima u njoj,
a čujem da ima i šira verzija, ona
mi nije dovoljno poznata, pa ću zato
nekoliko reči o tome reći. Prvo što
je dobro i što se na samom početku
knjige nalazi, to je zapažanje da
politička elita u svim državama nakon
raspada Jugoslavije, ne samo ranije
nego i danas kontroliše istoriju i
na taj način te kontroverze samo uvećava,
tako da smo sa ovom knjigom doista
pred jednim načinjenim dobrim korakom
ali ne i konačnim naučnim osvetljenjem
uopšte svega onoga što je uzrokovalo
raspad, što se videlo u toku krvavog
raspada i što i danas stoji kao otvoreno
pitanje. Prva moja napomena je u tome,
dakle, da mi i danas nemamo doista
situaciju da preovlađuju naučni pristupi
nego još uvek imamo ono što nam nude
političke elite u sadašnjim mini državama
za potrebe sadašnjeg trenutka.
Zanemarivanje
drugih naučnih spoznaja
Imam dakle dve napomene. Prvo, ne
vidim iz ove knjige, a pažljivo sam
čitao, da se vodilo računa o nečem
što je već urađeno na ovu temu u svoje
vreme, još u toku ratnih operacija
i nakon toga, pa se uopšte odatle
polazi jer postoje knjige, grupe istraživača
koji su problem posmatrali na jedan
sličan ali ipak ne ovakav način, mislim
na knjigu Srpska strana rata koja
je u svetu zapažena i vrednovama i
u svoje vreme i kasnije, kao prvi
ozbiljan korak da se na probleme pogleda,
pa smo očekivali hrvatsku stranu rata
i ne znam i koju ali je nije bilo.
Osim toga list Republika čiji smo
danas gosti je pratio uživo zbivanja
oko raspada i iznosio procene, zapažanja
utemeljena na činjenicama koje danas
u nauci bi morale da imaju mnogo važnije
mesto nego što im se u ovoj knjizi
pridaje.
Drugo, Jugoslavija se formalno raspala
u okviru ratnih sukoba, ali u knjizi
nisu iskorišćeni momenti već naučno
valorizovani ranije. Raspad je započeo
još sredinom '80-ih godina, a to ne
vidim u ovoj knjizi. Da li se u knjizi
iko bavio – i to je treća napomena
- ulogom crkava i verskih zajednica
u tom raspadu, a raspad Jugoslavije
je počeo rano i počeo je između ostalog
i po religijskim i konfesionalnim
šavovima. Obično se ovde insistira
na temi nacionalizma, to je nesporno,
ali ko je hranio i davao logistiku
tim nacionalizmima, to je ovde poprilično
zanemareno. Danas se ima utisak, kada
se čita ova knjiga, da Jugoslaviju
takva kakava je bila, nisu hteli ni
Hrvati, ni Slovenci ni Srbi, a razorio
ju je čitav niz faktora: nesposobnost
te partije koja je bila rukovodeća
i jedina i ustavnopravna određena
kao rukovodeća da se i sama transformiše.
Knjiga o Milutinu
pospešila nacionalistička osećanja
Danas postoji još ću to da naglasim,
čitav niz ovakvih knjiga ali mnoge
od njih, mislim na ozbiljne knjige
u svetu o raspadu Jugoslavije, nemaju
slabosti da ne valorizuju već postojeće
naučne rezultate koji su zavidni,
a vreme je pokazalo da su tačni. Kad
se danas priča o tome da li je ovo
bio kraj velikosrpske hegemonije,
osvajački ili građanski rat itd.,
odgovora nema i to ostaje u zaklonu
tih kontroverzi još uvek. Kada bi
se - a to je trebalo učiniti - uzela
u obzir sva dosadašnja istraživanja
u knjigama, tekstovima, grupa istraživača,
naučnika, publicista - onda bi ova
knjiga i dalje zadržala naslov kontroverza,
jer je to još uvek kontroverza. Prijatno
me je iznenadilo da u uvodnom tekstu
ove knjige pisac insistira na tome
koji su to znaci nacionalizma bili
i u kojim su se sferama manifestovali,
pa je ovde poveći deo posvećen famoznoj
knjizi o Milutinu. Obično književno
delo, pripovedačko ni po čemu novo
kao književno umeće, igralo je ulogu
velikog faktora i to smo mi u svoje
vreme, analizirali, bukvalno taksativno.
Zato mislim da su ove napomene koje
sam izneo makar dobre za razgovor,
a vidim već da ćemo se u tom krugu
kretati pa bih se sad na ovome ovde
zaustavio.
Milenko Marković:
Prvo je pitanje kada se ova knjiga
uzme u ruke, šta nam ona nudi u odnosu
na dosadašnja saznanja o propasti
bivše Jugoslavije. Da li ona predstavlja
iskorak u tom pogledu? Kako se nosi
sa maglama i mitovima koja i te kako
još uvek opterećuju naše predstave
o onome što se dogodilo u vremenima
teške krize. Oslobađanjem od tih opterećenja
bitno zavisi kako ulazimo u novo doba.
Nije irelevantno pitanje zašto su
bivše članice sovjetskog lagera više
odmakle na putu demokratije od bivših
članica jugoslovenske federacije.
Srbija i BiH su drastični primeri
zaostajanja u pogledu demokratske
tranzicije. Zašto su jugoslovenski
nacionalizmi istorijski nazadniji
od nacionalizama bivše sovjetske federacije?
Nacionalizam u socijalističkom lageru
nije proizveo krvave međuetničke obračune
kao u bivšoj Jugoslaviji.
Priređivači knjige međutim, nisu imali
ambicije da se upuštaju u ta pitanja,
da dobijaju konačne odgovore.To jeste
knjiga prevashodno o brojnim jugoslovenskim
kontroverzama. Ja ću skrenuti pažnju
na nekoliko tih kontroverzi bitnih
pre svega za srpsku čitalačku populaciju.
Zašto se baš
SFRJ raspala a ne druge zemlje realnog
socijalizma
Jedno je od kontroverzi - zašto se
Jugoslavija jedina od bivših socijalističkih
zemalja raspala krvavim međuetničkim
ratovima. Time se bavi tekst pod naslovom
„Rat u Hrvatskoj 1991-1995,“ koji
je zanimljiv još i stoga jer su udružili
svoja autorska umeća dvojica istoričara
iz Hrvatske i Srbije. Sučeljavanja
iz tih dveju republika uvek su bila
značajna za opstanak Jugoslavije.
Kao i danas: sređivanja prilika na
Balkanu, u značajnoj meri zavise od
procesa normalizacije odnosa između
Hrvatske i Srbije. Danas na primer,
daju se različiti odgovori o odgovornosti
za protekle međuetničke ratove. Sve
su bivše jugoslovenske republike nesumnjivo
odgovorne za te ratove, a li svakako
ne podjednako. Najveći doprinos toj
kataklizmi dao je režim Slobodana
Miloševića. “Milošević snosi ogroman
dio krivice za konačno uništenje Jugoslavije“,
kaže se na 38. strani ove knjige.
Odbijao je predloge Hrvatske i drugih
republika o konfederaciji, zastupajući
koncept čvrste federacije, pod srpskom
hegemonijom. Načelni stav njegove
nacionalne politike je da „svi Srbi
moraju živeti u jednoj državi“, pretvarajući
na taj način „srpsko pitanje“u ratno
pitanje. Otvorio ga je u Hrvatskoj,
podstakavši pobunu hrvatskih Srba
protiv hrvatske države i okrećući
JNA na stranu te pobune. Neki srpski
istoričari i politikolozi smatraju
da je stanje u zemlji bilo toliko
loše da bi se, da nije bilo Miloševića,
našao neko drugi ko bi joj „zadao
smrtni udarac“. Moguće da bi bilo
tako, ali istorijske zabeleške dokazuju
da je Milošević, a ne neko drugi,
bio onaj koji je „gurnuo zemlju preko
ivice“, konstatacija je autora ove
knjige.
Građanski
ili osvajački rat?
U knjizi će se naći i odgovor na
još uvek sporno pitanje izmedju Srbije
i Hrvatske: kakav se rat vodio u Hrvatskoj.
Je li to bio agresivan, osvajački
rat ili građanski rat. Bez obzira
na pravne definicije toga rata, najvažnije
je da su ga Hrvati doživeli kao agresiju
na njihovu zemlju. Srbi ne samo tada,već
i danas, ostaju kod definicije da
je to bio građanski rat. U svakom
slučaju to je još uvek sporno pitanje
kome se ne nazire skoro razrešenje
između dve države, pa se ono, ostavlja
za neku dalju budućnost.
Međutim, slabost je razmatranja rata
u Hrvatskoj što se bavi slabostima
srpske vojne odbrane Kninske krajine.
Kao da je važniji karakter srpske
vojne odbrane Knina od političke strane
hrvatsko-srpskog sukoba. Uspešna odbrana
Knina teško da je uopšte i bila moguća.
Pogrešan rat uvek je gubitnički. Brzina
i uspešnost vojne akcije oslobađanja
Hrvatske, ne leže samo u pomoći američkih
generala, već pre svega u svesti o
neophodnosti oslobađanja svoje rodne
grude. Ne može se pri tome prenebregavati
i drugo lice toga rata, to jest da
su se tom prilikom ispoljavali i izgoni
Srba odnosno etnička čišćenja sa njihovih
životnih prostora, kao što su Knin
i Slavonija. Pominje se, naprimer,
sastanak Tuđmana sa svojim generalima
31. jula na Brionima, ali se ništa
ne govori o Tuđmanovom stavu prema
eventualnom srpskom egzodusu, drugim
rečima, nije jasno izvedeno stanovište
o opravdanosti hrvatskog oslobađanja
Knina i drugih delova Hrvatske, ali
i o neopravdanosti zločina nad srpskim
civilima. Takva vrsta pojašnjenja
izostala su u ovoj knjizi.
Uloga međunarodne
zajednice
Veoma značajna strana knjige je u
objašnjenju nedovoljne angažovanosti
medjunarodne zajednice u gašenju požara
u bivšoj Jugoslaviji. Navodi se pimer
sporosti u prihvatanju šest „sigurnosnih
zona“, u Bosni i Hercegovini, čija
je primarna svrha bila zaštita civilnog
stanovništva. Pa i nakon što su prihvaćene
te zone, izostajalo je jasno obeležavanje
njihovih granica i odlučnije vojno
sprečavanje nasrtaja Mladićeve ili
bosanske vojske. Ni u jednoj ranijoj
mirnodopskoj akciji Ujedinjene nacije
nisu ispoljile toliko slabosti kao
u Bosni i Hercegovini.
Čitanjem ove knjige nameće se zaključak
da u međunarodnoj zajednici nije bilo
dovoljno političke volje za angažman
na sprečavanju ratnih požara u B i
H, pa i na celom prostoru bivše Jugoslavije.
“S okončanjem hladnog rata Jugoslavija
je izgubila strategijsku važnost tampon
zone između Istoka i Zapada.“ (str.49).
To može služiti kao razlog zašto SAD
nisu bile spremne da izlože opasnosti
nijednog američkog vojnika. Politika
Vašingtona se sve vreme trajanja jugoslovenskog
konflikta svodila na stanovište: „čini
što manje i nadaj se najboljem“ (str.201).
S druge strane, Rusija je gajila neskrivene
simpatije prema vojno nadmoćnim bosansko-hercegovačkim
Srbima i zakulisno je nastojala da
ograniči intervenciju UN. (isto, 201).
Posebno je zanimljiv podatak da je
jedan od uslova da se pruži pomoć
bio zahtev Međunarodne zajednice da
„Jugoslavija ostane na okupu“. Evropska
zajednica, naime, gnušala se prizora
raspadanja Jugoslavije na mini državice.
Čak je izneta mogućnost da Jugoslaviju
u rat nisu gurnula proglašenja nezavisnosti
Slovenije i Hrvatske, već izjava Džejmsa
Bejkera ministra inostranih poslova
SAD, sa namerom da blokira proglašenje
tih nezavisnosti. On je naime prilikom
svoje posete Beogradu izjavio da SAD
neće „ni pod kakvim okolnostima priznati
Sloveniju ili Hrvatsku“. Slična ocena
mogla bi se protegnuti i na ulogu
spoljnog faktora u rešavanju ukupnog
jugoslovenskog konflikta. Zato smatramo
da će u konačnom svođenju jugoslovenskih
računa, izuzetno mesto zauzimati procena
uloge međunarodne zajednice u rešavanju
jugoslovenske tragedije.
Dobra ocena
Miloševićeve vladavine
Za političku javnost Srbije u kojoj
još uvek postoji sklonost da se krivica
za krah Jugoslavije i Srbije prebacuje
na spoljni faktor, na „inostrane zavere“,
veoma je značajno da su u knjizi naglasci
na unutrašnjim faktorima. Preovlađuju
analize o unutrašnjim slabostima režima,
nemoćima centralnih organa vlasti
da kontrolišu situaciju, procesima
republikanizacije povezanim sa nacionalizmom.
“Jugoslavija je samu sebe ubila“,
kaže se u knjizi. Nije propušteno
da se kaže da je osnovna baza podrške
za razbijanje Jugoslavije bio nacionalizam.
Tekst “Kosovo pod Miloševičevom vladavinom“
daleko je realniji u pogledu ocena
te vladavine. Prikazani su svi bitni
aspekti Miloševićeve represije prema
kosovskim Albancima i gušenju kosovske
autonomije. Međutim, autorima nije
bila bliska ideja da je Miloševićeva
represija išla na ruku ratnoj opciji,
da nije davala šansu „Gandijevom otporu“
Ibrahima Rugove. Čitavo pisanje ovog
teksta vođeno je tako kao da je oslobodilaćku
borbu kosovskih Albanaca jedino ispravno
predvodio, ne Ibrahim Rugova, već
OVK odnosno ratna alternativa. Navedeno
je u napomeni uz ovaj tekst, da su
korišćeni razgovori sa pojedinm ličnostima
iz predmiloševićevske srpske rukovodeće
strukture, sa mnom, naprimer, ali
se ne vide i znakovi tog korišćenja
u postojećem tekstu.
Olivera Milosavljević:
Ja bih govorila o dve kontroverze,
ali ne o kontroverzama koje su opisane
u ovoj knjizi, već o dve kontroverze
koje izaziva ova knjiga. Jedna se
odnosi na naslov i tu se ne bih složila
sa kolegom Markovićem, da naslov odgovara
sadržini knjige, ja ne znam šta su
ovde jugoslovenske kontroverze zato
što ova knjige pre svega u manjoj
meri predstavlja hronologiju raspada
Jugoslaviji ali u neporedivo većoj
meri predstavlja hronologiju onoga
što se desilo posle raspada Jugoslavije.
U knjizi uopšte
nema SFRJ!
Svi autori eksplicitno govore o državama
nastalim iz bivše Jugoslavije, stalno
se govori o bivšoj Jugoslaviji, nema
nikakve dileme da Jugoslavija prestaje
da postoji 1992. godine i to se vidi
iz svakog teksta i onda otkuda suočavanje
sa jugoslovenskim kontroverzama. Sad,
može da se postavi pitanje da je taj
naslov jugoslovenske kontroverze samo
tehničke prirode da je to možda ispalo
malo jednostavnije za upotrebu, ali
onda bi to impliciralo da je Jugoslavija
jedna prazna ljuštura u koju može
da se stavi apsolutno svaka sadržina
ili naprotiv može da se pretpostavi
da se time želelo sugerisati da sve
što je usledilo za nestankom Jugoslavije,
predstavlja njeno autentično nasleđe
sa čime apsolutno ne mogu da se složim,
niti bi to prosto jedno ozbiljno istraživanje
potvrdilo. Dakle, zašto se faktički
postojeće etničke države koje su mogle
da nastanu samo razbijanjem Jugoslavije
podvode pod termin jugoslovenske kontroverze,
zašto se nije išlo na ono što direktno
to jeste, zašto ovo nije suočavanje
sa kontroverzama južnoslovenskih nacionalizama.
To bi bio adekvatan naziv za ono što
je sadržano u ovoj knjizi i to pitanje
dobija još dublju dimenziju u uvodu
gde autor na strani 14 kaže da se
jugoslovenske kontroverze mogu pratiti
i do 1389-te, a mogu čak da se prate
i do antičkog doba. Dakle ta Jugoslavija
je zaista jedna prazna ljuštura u
koju može da se ugura apsolutno sve.
Zašto ovo kažem? Pa zato što se postavlja
pitanje kakve veze ima sa Jugoslavijom
taj veći deo sadržine knjige, kakve
veze etničko čišćenje koje se desilo
1993-95-98 ima veze sa Jugoslavijom
koja je nestala 1992. godine kada
u samoj knjizi piše da je Jugoslavija
razbijena da bi se izvršilo etničko
čišćenje. Kakve veze imaju sigurne
zone koje nastaju 1993. sa Jugoslavijom,
kakve veze sa Jugoslavijom i jugoslovenskim
kontraverzama imaju rat na Kosovu
1998. godine, bombardovanje 1999.
godine, kakve veze ima Haški sud osnovan
1993. sa Jugoslavijom, Jugoslavija
pre svega toga već ne postoji. Ako
se mislilo na SR Jugoslaviju, a nije
se mislilo, onda se postavlja pitanje
šta se to raspalo 1992. godine. Dakle
to je prvo pitanje koje mi se non-stop
vraćalo i mislim da se ovakvim naslovom,
a izdavač nije slučajno stavio plavu,
belu i crvenu boju u naslov pretpostavljam,
da sa ovakvim naslovom implicira nešto
što prosto nije utemeljeno. Druga
kontroverza ove knjige se odnosi na
problem naučne objektivnosti etničke
pripadnosti, postavlja se pitanje
kakve veze ima naučna objektivnost
sa etničkom pripadnošću naučnika,
a očigledno da rukovodioci ovog objekta
misle da ima, kakav se to novi kvalitet
uopšte može da dobije kada se naglašava
da su vođe timova bili etnički Srbi,
tu se posebno postavlja pitanje u
čemu je razlika između etničkih Srba
i Srba i ono što je za mene potpuni
fenomen, kako je moguće da jedan fenomen
koji je predmet naučne ekspertize
kao što je nacionalizam, nacionalni
identitet i sl. uđe u sami metod ljudi
koji se bave knjigom jer podrazumevajući
da je to odlučujući faktor objektivnosti
u nauci.
Na strani 19, autor uvoda kaže da
će jasnim navođenjem nacionalnosti
sudionika pokazati njihovu objektivnost.
Oprostite, ja ne vidim nikakvu vezu
između naučne objektivnosti i nacionalne
pripadnosti i čak kaže, pohvaljuje
sam sebe da su uspeli da angažuju
nekoliko etničkih Srba za vođe timova.
Pa čekajte, valjda su angažovali nekoliko
srpskih naučnika a ne etničkih Srba
da budu rukovodioci tima. Tu postoji
još jedan po meni za mene iritantan
paternalistički odnos, na strani 18,
da su naučnici sa Zapada imali funkciju
da olakšaju interakciju među kolegama
naučnicima iz bivše Jugoslavije.
Mislim da to ima veze sa pokušajem
da se pokaže da verovatno naučnici
na ovom prostoru nisu naučnici nego
su etnički Srbi, Hrvati, etnički Albanci
i šta drugo, i da su tu potrebni ljudi
sa Zapada koji će ih za ruku voditi
da oni uopšte mogu da sednu za sto
i komuniciraju. Mogla bih još dosta
toga da kažem o sadržini same knjige
u kojoj ima puno kontradiktornosti,
ja potpuno razumem da kad više timova
radi različite teme da je nužno da
do toga dođe, ali kada se već na kraju
objavi knjiga onda bi te kontradiktornosti
morale da budu iščišćene, pomenuću
samo najuočljivije: američki čitalac
posle čitanja ove knjige, neće znati
da li je Tito bio veliki centralista
ili decentralista. A to je bitno,
jer u jednom tekstu se tvrdi da je
bio veliki centralista, a u drugom
da je bio veliki decentralista. Ne
znam kako će povezati da je čitav
raspad sa jedne strane, nastao kao
produkt manipulacije medija, a s druge
kao posledica nerazjašnjenih trauma
iz Drugog svetskog rata, a na početku
stalno dobijamo tezu o razbijanju
mitova i tog narativa koji je to proizveo.
Američki čitalac neće shvatiti ni
da li je na Kosovu bio aparthejd prema
Albancima ili je, naprotiv, bio vršen
progon nealbanaca. Imam primedbu na
čitav niz nenaučnih kategorija koje
se ovde koriste : recimo termin "neki
Srbi kažu, neki Albanci kažu, pa onda
ovo etnički Srbi, etnički Hrvati,
pa onda hrvatsko stanovište, srpsko
stanovište" a govori se o nauci,
pa ne znam koje je to srpsko stanovište
u nauci i hrvatsko stanovište u nauci.
Dakle to bi bile te dve ključne moje
primedbe, ovo nije slučaj o jugoslovenskim
kontraverzama, dve trećine knjige
se odnosi na vreme posle raspada Jugoslavije,
dakle odnosi se na nacionalne etničke
države i na kontraverze koje su one
proizvodile a ne Jugoslavija i ovo
drugo, ne znam kako je moguće da taj
fenomen analize uđe u sam metod rada
nauke i da postane uopšte relevantan
za dokaz objektivnosti u nauci.
Đokica Jovanović:
Mislim da prvo kod dobrog dela primedbi
knjigu spašava njen naslov, naročito
ovaj deo koji se odnosi na kontraverze,
tome je već nešto rečeno mislim da
su priređivači na taj način dobar
deo svoga materijala stavili u metodičke
zagrade i konačno mislim da je to
dobro ukoliko iza ove knjige izađe
i još serija publikacija. Sticajem
okolnosti, znam da postoji jedan dobar
deo materijala neobjavljen u ovoj
knjizi i smatram da se radi o inspirativnom
i analitičkom materijalu koji svakako
treba publikovati.
Imam par metodoloških primedbi, negde
u uvodu se otprilike kaže ovako: "Odustali
smo od svakog pokušaja da se pozabavimo
jugoslovenskim konfliktima, čiji koreni
potiču iz vremena prije Miloševića".
Naravno nećemo ići od kulina Bana
na ovamo ali recimo, slučaj Kosova
se nikako ne može razumevati ako se
kao predmet našeg posmatranja uzme
samo period od Miloševića pa na ovamo.
Isuviše je dobro dokumentovano u literaturi
i iskustvu, ako hoćete i u predanju
i u našim ličnim-porodičnim predanjima
šta se na tom Kosovu dešavalo recimo
1912-te pa na ovamo i svakako je to
ono što metodički pristup traži. Njega
na žalost nema u knjizi. Trudiću se
da što je moguće kraće govorim. Zatim,
smatram da je metodološki nedopustivo
da se naročito u prvom tekstu nestanak
Jugoslavije poredi sa biološkom smrću.
Biološki organizam nestane, međutim
ideja Jugoslavije ili Jugoslavija
nije rođena 1918-te godine već, to
dobro znamo, i kao ideja i kao politčki
i pre svega kao kulturni koncept mnogo
pre toga, ali i posle da tako kažem
političko-pravnog nestanka Jugoslavije.
Jugoslavija opstaje i dalje ako ništa
drugo kao jedna kulturna činjenica,
kao kulturna ideja ili kao kulturno
sećanje, te se prema tome, po mome
mišljenju, ne može govoriti o definitivnom
kraju konačno kao što pesnik na jednom
mestu kaže ono što je jednom bilo
to će svagda i nadalje ostati, ništa
ne umire zauvek. Sledeće, mislim da
ponegde nailazimo i na neke stereotipe
koje ovakva knjiga ne bi trebalo da
trpi, na jednom mestu se kaže da je
Jugoslavija 1941. godine između ostalog
lako razbijena zbog unutrašnje političko,
kulturne, ideološke nesaglasnosti,
zbog unutrašnjih sukoba itd. Ja bih
samo da podsetim da je u isto vreme
Poljska pregažena praktično preko
noći, da je Francuska pregažena preko
noći, to su zemlje koje nisu imale
unutrašnja cepanja kakva je imala
Jugoslavija. Razlog je prost: Nemačka
je bila isuviše jaka. Po mome mišljenju
Jugoslavija je dakle 1941. godine
lako razbijena ne toliko zbog unutrašnjeg
cepanja već zbog snage agresora. E
sada šta bih ja dopisao ovde, to je
ono što mi u jednom smislu neodstaje
čitajući ove tekstove - što se takođe
dobar deo tekstova drži onog određenja
da se krivica, tačnije odgovornost,
mora individualizovati i da kolektivi
nisu odgovorni. Moje mišljenje je
da su kolektiviteti i te kako odgovorni
za određenu politiku i oni staju iza
jedne određene kulture, grade jednu
određenu kulturu koja u ovom slučaju
da tako kažem vrhuni u ideologiji,
konačno vrhuni u ratu i na kraju vrhuni
u zločinima. Ne zaboravimo da je Milošević
imao manje-više plebiscitarnu podršku
za svoje političke i ideološke naloge.
Prema tome, postoji i te kakava kolektivna,
kako hoćete, u izvesnom smislu nacionalna
odgovornost, o tome je Hana Arent
pisala, ali mi se takođe čini da je
iz našeg rakursa polako iščilela jedna
činjenica. Pravnici će to bolje reći
nego ja, ali recimo da je prvi secisionistički
korak u stvari učinila Srbija svojim
ustavom od 28.09.1990. godine. Jugoslavija
je dakle još uvek bila živa kao država.
U tom ustavu se Jugoslavija se ne
pominje ni u preambulama ni u uvodnim
delovima ustava, pominje se u poslednjoj
glavi, u poslednjem članu, i to 135-om
članu i evo na koji način - kada se
aktima organa federacije ili aktima
organa druge republike protivno pravima
i dužnostima koje ima po ustavu SFRJ
narušava ravnopravnost Republike Srbije
ili se na drugi način ugrožavaju njeni
interesi, a pri tome nije obezbeđena
kompenzacija, republički organi donose
akte radi zaštitnih interesa Republike
Srbije. U sledećoj tački se kaže,
da ne tražim sada ovde, uglavnom -
akti savezne države su akti drugoga
reda u odnosu na akte koje donosi
Srbija.
I sada bih dao par napomena kulturološke
prirode. Dobar deo da tako kažem politički
ideološke agitacije se odnosio na
to kako se ne može živeti sa drugima
i kako je Drugi da tako kažem arhetipski
neprijatelj Srbima. U isto vreme se
traga za nekakvim dokazima pa je čak
i Andrić zloupotrebljen u onoj rečenici
kako pripadnici triju konfesija gaje
večnu mržnju, mada toga kod Andrića
nema u tome smislu. Izvesni Aleksa
Bogosavljević, kraljevski srpski žandarmski
oficir, nosilac carskog ruskog crsta
svetoga Georgija u knjizi koja se
zove "O Arnautima 1879. godine"
koja je štampana u Nišu, između ostalog
kaže, a meni je stav koji se nalazi
i u ovoj knjizi ovoga srpskog žandarmskog
oficira vrlo moderan, glasi ovako:
"Nalazeći se u ovako bliskom
srodstvu sa Arnautima mi bismo imali
raznih načina da sa njima vežemo bratske
i istinske prijateljske veze za to
ima raznih načina, prvi i najpouzdaniji
bi bio da se spreme nekoliko mladića
radi izučavanja jezika, života i običaja
ovog u svakom pogledu interesantnog
naroda. Takvim upoznavanjem uveren
sam da bi veza prijateljstva srpskog
i Arnautskog naroda postala jaka i
iskrena kao što je nekada i bila".
Za kraj naravno, sa namerom da se
eventualno javim opet, pomenuću i
priču Stevana Sremca koja se zove
"Ibiš aga" o poslednjem
Turčinu u Nišu koji je kada je odlazio
iz Niša svoje imanje prodao svome
siromašnom komšiji, a pola Niša je
izašlo da ga otprati plačući, dakle
radi se o nekakvim takvim stvarima
kojih ima u našoj literaturi a bojim
se da onda kada je trebalo nismo to
iznosili na svetlo dana i nismo to
iznosili publici i javnosti.
Vojin Dimitrijević: Ja sam ovde naveden
kao tim lider za jednu temu i dužan
sam da nešto kažem kako to izgleda
iznutra pre nego što uzmemo u obzir
ono što izašlo u formi ove knjige.
Kao i u svemu i ovde imate ono što
je izašlo, ono što se desilo pre toga
i ono što se desilo posle toga. Ceo
ovaj projekat je izgurao jedan čovek,
Čarls Ingrao, i to uz veliku energiju,
veliki napor, veliku sposobnost. Morao
je da bukvalno juri ljude, da ih „ugnjavi“,
kako bi pristali na saradnju. Tako
je to počelo, tako se radilo i tako
je to živelo kasnije. On je ušao u
celu tu stvar ne znajući tačno sa
kim ima posla i na kakve sve probleme
može da naiđe i oponašao je od tih
nekih američkih načina govora, uključujući
i sam naslov.
Kada se engleski kaže yugoslav contraverses
onda to nije baš tako da je to sve
o kontroverzama samo u Jugoslaviji
nego je to neko određenje za Ameriku
koja verovatno manje prostore kao
Jugoslavija ne može ni da konstatuje.
Sa druge strane je ta potreba da se
kaže etnički Srbin. Ja se ovde navodim
kao etnički Srbin i to je isto potreba
nekog američkog načina izražavanja
da se jednostavno naglasi da ako recimo
na Kosovu za nekoga kažete Albanian,
onda morate da kažete ethnical Albanian
da bi se znao da nije reč Albanacu
koji je došao iz Albanije, a vi znate
da je teorija koja je lansirana odmah
posle Osme sedmice prema kojoj je
velika većina Albanaca na Kosovu bila
ilegalno doseljena za vreme Drugog
svetskog rata, pa onda u toj propagandi
se neko setio da pita Zavod za statistiku
i ispalo je da je samo 3.000 ljudi
došlo iz Albanije. Međutim, ako se
setite da je kasnije, kada se pružila
prilika, izvršen sumanuti pokušaj
da 800.000 ljudi bude proterano, i
onda vidite da je ta ideja i onda
bila sumanuta. Prema tome, ovde imate
potrebu da se nešto kaže kako američkom
čitaocu ne bi izgledalo da nastaje
zbrka između državljanstva ili nacionalne
pripadnosti koja kod nas uopšte postoji
jer se na engleskom nationality podrazumeva
kao državljanstvo, a kod nas imate
međunarodnih ugovora gde je nationality
zapravo državljanstvo.
Tako da bih ja otpisao nešto od toga
na te jezičko-terminološke nesporazume
i na te potrebe da se bave jednom
sredinom koju dovoljno ne poznaju,
druga stvar je i to da je Ingrao imao
velike teškoće da pridobije ljude
da to rade. On je sam obezbedio sredstva
za projekat i kada je stvar već počela
da se formira i da se štampa onda
je nastala velika bežanija autora
koji nisu hteli da budu u knjizi plašeći
se za svoj nacionalni kredibilitet
i ugled koji bi tobož bili ugroženi.
Važi to i za priličan broj autora
iz Srbije. Takođe je bilo i pretnji
i eto zašto ova knjiga nije mogla
da bude izdata negde drugde nego jedino
u Sarajevu. Bilo je pretnji tužbama
da ako neki od priloga budu izašli
da će autori - opet pretežno iz Srbije
- da tuže i da se izvuku iz svega
toga.
Treba ceniti autorov
napor
Tako da moramo shvatiti da je ovo
pokušaj jednog čoveka manje-više samog,
uz saradnike koje je nalazio na razne
načine i s mukom, da se nešto ostvari.
Ja sam sam lično vrlo nezadovoljan
ovim delom o Haškom tribunalu koji
je navodno proistekao iz toga projekta
kojim smo rukovodili Džuli Merton
i ja. Tu ima vrlo malo toga i tu ima
izvesna mera uobraženosti jer ono
što smo mi nudili kao istraživanje
ovde u Srbiji, gospodin Olkop nije
smatrao za relevantno nego je uvažavao
samo ono što je urađeno u inostranstvu.
Svi smo tu nešto trpeli, stvar je
takva kakva je, ali je pitanje da
li će ona doprineti tome da se na
neki način prezentuje to sećanje na
raspad SFRJ. Ja sam napisao jedan
neozbiljan tekst koji se zove "srpska
polovina istorije" i pokušao
da ispričam kako se sada istorija
predaje, tumači itd. Sad sam, međutim,
imao prilike i na časovima na žalost
i na postdiplomskim studijama i nekim
školama za novinarstvo da vidim da
je shvatanje da je Jugoslavija bila
velika opasnost za Zapad i da je ona
morala da bude uništena, da su je
uništavali pretežno Amerikanci i da
ju je branio Milošević, ono stoji
i danas! Tu skoro sam pročitao tekst
jedne mlade novinarke koja je vrlo
ljuta na Cimermana i Bejkera tvrdeći
da su oni rasturili Jugoslaviju, što
je notorna neistina jer ako postoji
i jedna zemlja koja ju je spasavala
do poslednjeg trenutka, to su bile
upravo SAD i taj Džejms Bejker, tako
daje za mene veliko pitanje da li
ovaj naš rad, ovaj projeka i ova knjiga
mogu da pomognu tom nekom novom mejn
strimu, tom nečem što se dobija kroz
školu, koje se dobija kroz medije,
što se dobija kroz obe zvanične istorije?
Vidite li kolike muke ima Predrag
Simić koji pokušava da objavi jedan
udžbenik za osmi razred jer prema
shvatanju recenzenata, a recenzenti
su - Slavenko Terzić i Vojin Dabić.
Oni smatraju da je Predrag Simić pogrešio
što nije napisao da je najveća zabluda
srpske bila stvaranje Jugoslavije
i to kao treba učiti i bavezno poučavati.
Drugo, sad opet čujem reakcije da
se istorija Srbije razvuče na poslednjih
100 godina, a ne da se koncentrišemo
na ovo vreme. Ako zaista razvučemo
istoriju na samo polednji vek onda
zna se: opet će trubiti o zločinima
o ustašama, o patnjama srpskog naroda.
Tu nema kraja.
Hteo bih ipak da naglasim da ova knjiga
zauzima neko mesto u objašnjavanju
događanja na tlu Jugoslavije, bio
je to svojevrsni napor autora i treba
biti pun razumevanja za ogromne teškoće
koje je Ingrao imao od samog početka,
delimično i zbog svoje naivnosti da
će sve teći glatko. A na Balkanu to
nikad nije slučaj.
Nikola Samardžić:
Mislim da bi bilo korisnije da su
organizatori ipak malo metodičnije
pripremili ovaj razgovor jer iz izlaganja
profesora Dimitrijevića ste mogli
da zaključite da su potrebna ipak
neka dodatna objašnjenja u čiji sadržaj
nije lako ući čitanjem ili prelistavanjem
ove knjige. Uostalom ova knjiga je
ishod jednog procesa koji je trajao
10 ili duže godina. Sam profesor Ingrao
u propratnom članku koji je objavila
Medical historical review kaže - i
to je veoma značajno i za ovu knjigu
i za autore i za našu nauku - da je
sa autorima razmenio preko 20.000
mejlova, mislim da ih je bilo više
jer ih je prosleđivao većini saradnika
koji su bili spremni da to čitaju
i da prate da koriguju i da učestvuju
u ovom kolektivnom naporu. Ideja Čarlsa
Ingraoa je bila da pokuša da dokaže
da su naučnici iz bivše Jugoslavije
u stanju da sednu zajedno i da napišu
istoriju svog vremena koja se odnosi
na proces raspada Jugoslavije i nastavak
etničkih sukoba koji su usledili nakon
nestanka Jugoslavije do kraja '90-ih
godina. Naravno u taj rad je uključio
i jugoslovenske naučnike koji su trenutno
ili stalno u emigraciji i one naučnike
koji su pre svega iz SAD, Velike Britanije
i evropskih zemalja pristali da učestvuju
u ovom projektu.
Odbijanje
učešća u projektu
Veoma važno je bilo napomenuti na
početku ovog razgovora i to, to smo
propustili, da je većina relevantnih
naučnika na prostoru Jugoslavije bila
pozvana da učestvuje u ovom projektu.
Mislim da je jedna manjina izostavljena
nepažnjom ili nemogućnošću da se do
njih dopre, u pitanju je 2000-ta i
2001-a godina kada se u ovaj projekat
kretalo. Veliki problem za Čarlija
je bio i taj da su autori dolazili
i odlazili, da su mnogi od njih za
sebe same smatrali da su doneli pogrešnu
odluku učestvujući u pisanju ove kolektivne
istorije, a tu njihovu sumnju objašnjava
i sama ideja ove knjige a to je napuštanje
onih nacionalnih ili nacionalističkih
narativa koji su doprineli izbijanju
konflikta, a u slučaju istorije i
ostalih srodnih nauka su doprineli
onom tumačenju savremenih događaja
u kojima se otkriva sklonost samoviktimizaciji
u kojima dominiraju nacionalni mitovi,
u kojima je primetno odsustvo savremene,
racionalne, naučne metodologije, itd.
Sve ove činjenice doprinose jednoj
opštoj slici koja vam je potrebna
kako bi se dočaralo kako bi ovaj projekat
bio zaista jedan kompleksan izazov.
Termin jugoslovenske kontraverze koji
nije najprecizniji zapravo se odnosi
na, hajde da isto tako neprecizno
kažem, tradicionalnu nemogućnost naših
nauka da usvoji savremen racionalno
naučni metod, da prosuđuje na osnovu
svih relevantnih činjenica, i da napusti
okvire tih nacionalnih narativa. Ovo
je jedan proizvod koji odgovara standardima
jugoslovenske nauke u onom smislu
u kojem su jugoslovenski naučnici
pristali da učestvuju u ovom projektu
kao što je produkt u jugoslovenskoj
automobilskoj industriji bio "jugo"
a nisu bili "bmw" ili "jaguar",
to su negde bili dometi i naših društvenih
nauka. Nemoguće je da društvene nauke
u velikoj meri prevaziđu opšti naučni
i tehnološki nivo sredine u kojoj
se razvijaju. Naravno da su određeni
delovi u našim humanističkim naukama
bili izrađeni u inostranstvu - ljudi
su se školovali u Nemačkoj, Francuskoj,
Britaniji, SAD ali ova istorija je
zaista proizvod i ogledalo mogućnosti
dometa metodoloških postupaka, ovo
je jedan presek naših nauka onakve
kakve jesu. Ogroman je bio trud Čarlsa
Ingraoa da sve ove autore suoči jedne
sa drugima i da pokuša da iz njih
izvuče maksimum. Ukoliko poredite
tekstove u ovoj knjizi on se opredelio
za tematski umesto hronološki pristup
i to ima određene prednosti i određene
nedostatke, možete videti kad su naši
jugoslovenski naučnici u pitanju,
da ovi tekstovi često prevazilaze
metodološke koncepte njihovih pojedinačnih
radova. Drugi problem ili drugo ograničenje
ove knjige je bio taj da je Ingrao
smatrao da istoriju ne bi trebalo
da pišu samo istoričari.
O tome se naravno može razgovarati
i ovaj panel je takođe dokaz uverenja
da nije potrebno u potpunosti savladati
istorijski metod ili da nije potrebno
ikad obaviti ijednu istorijsko istraživanje
da bi se o istoriji moglo govoriti.
Jedan naučnik je pre desetak godina
istraživao prosečnu inteligenciju
velikih naučnika u istoriji pa se
ispostavilo da su najinteligentniji
bili filozofi i matematičari, a da
su na toj skali najmanje inteligentni
istoričari. Pošto je sociologija novija
nauka i nije ni toliko važno. U pitanju
je drugim rečima, jedan metodološki
eksperiment koji je u svakom slučaju
koristan jer uklanja barijere između
savremenih humanističkih nauka koje
inače ne postoje. I to uklanjanje
barijera kao pokušaj da se uklone
etničke barijere, mislim da je za
nas bio veoma koristan. Najzad, ovo
je veliko dostignuće za svetsku nauku
i veliko dostignuće za jugoslovenske
istoričare da posredstvom ove knjige
ulaze u svetsku nauku. Većina primedbi
koje smo danas čuli smatram da su
potpuno opravdane. Mislim i to da
vi i mi možemo krenuti da čitamo zajedno
ovu knjigu i da svakoj rečenici nađemo
poneku zamerku i da utvrdimo da je
nedorečena, nedovoljno precizna pa
i činjenica da autori svesno ili nesvesno
ponavljaju etnička i kulturna ograničenja
kojih je trebalo da budu oslobođeni
učešćem u ovom kolektivnom projektu,
da je i to jedan od nedostataka ove
knjige. Šta podrazumevam pod ulaskom
u svestku nauku, prvo , da ne postoji
ovakav sličan istoriografski projekat
koji se odnosi na istoriju našeg vremena
gde su uključeni predstavnici kulture
koji su još uvek u nekoj vrsti rata
na onaj način na koji njihove kulture
predstavljaju njihovi politički, kulturni
i verski lideri. Drugo, ova knjiga
je važan metodološki iskorak u smislu
potiranja razgraničenja koja nameće
istorijska metodologija u tom smislu
kad insistira na vremenskoj tj. na
istorijskoj distanci.
Ovo je jedna od studija i to jedna
od veoma specifičnih kolektivnih studija
koja dokazuje da vremenska distanca
više nije potrebna, da je istorija
naših dana ili našeg vremena ili proteklih
decenija jednako legitiman i opravdan
predmet naučnog istraživanja, da se
podaci o najnovijoj prošlosti više
ne drže u arhivama, da su savremene
kulture pa i one koje su u ratu kao
postjugoslovenske kulture u stanju
da se bave činjenicama da ih proizvode,
da ih arhiviraju i obrađuju na taj
način da one ipak posredno ili neposredno
postaju korisne istraživačima. Istorija
naših dana je dragocena za istorijski
metod i u tom smislu što poslednjih
10 ili 20 godina su zaista jedan ogroman
tehnološki iskorak u razvoju čovečanstva
koje je postalo sposobno ne samo da
proizvodi nego i da arhivira činjenice.
Juče ili prekjuče je proizvedeno više
činjenica i zapamćeno digitalizovano,
nego u čitavoj svetskoj istoriji do
pre 10 godina. To je teško dokazati
ali mislim da nije lako zamisliti.
Iz tog obilja činjenica, a mi smo
u procesu saznavanja novih činjenica
iz materija kojim se bavimo proističe
i ta okolnost da je ova knjiga zapravo
jedno od usputnih stanica koja vodi
ka saznavanju prošlosti. U istoriografiji
ne postoji neko definitino delo, definitivna
reč o bilo čemu, u Americi svake godine
objavljuju jednu biografiju Bendžamina
Frenklina, u Francuskoj izlazi neka
biografija Luja XIV, ne postoji neka
granica, pa čak ni u onoj istoriji
za koju se smatra da je istražena
i ispričana. Eto toliko, hvala.
Nebojša Popov:
Ja sam knjigu pročitao zahvaljujući
verovatno tome što penzioneri nemaju
onu čudnu razliku između radnog i
slobodnog vremena, sve je slobodno
vreme, i bio sam impresioniran zamašnošću
projekta koji je dugo trajao, veliki
broj ljudi, velika sredstva, mnoge
organizacije, a još više sam sada
impresioniran kad sam čuo od Vojina
i Nikole o svemu što se događalo oko
knjige, ali se ne bih u to uključio
već bih hteo prvo da kažem da me malo
začudilo da tako impozantan poduhvat
sa toliko puno ljudi, saradnika, mogu
da promaknu neke greške čisto faktografske
koje daju ružan utisak o projektu
i knjizi kao što je recimo da je Dobrica
Ćosić održao govor o Kosovu 1966.
godine, a ne 1968. godine.
Podsticajno,
a neostvareno
Dobro to su sad detalji, ali 1968-ma
je jako važna godina, nije puka formalnost
nego kontekst koji je jako važan.
Takođe, nedopustiva je greška da se
o Udruženju za jugoslovensku demokratsku
inicijativu govori da je to ujedinjena
demokratska inicijativa koja obuhvata
30 građanski orijentisanih stranaka
pokreta i udruženja. To prosto nije
tačno. Ali ne bih nabrajao greške..
Mene je najviše privuklo - i o tome
bih hteo nešto da kažem - ono što
sam nazvao podsticajnim, a neostvarenim
istraživačkim idejama ove grupe naučnika.
Jedna je započeta ali nije dovršena,
a druga je samo nagoveštena. Prvo
o započetoj. Ona se oslanja se na
stav, citiram "istoričari su
skloni da dokazuju zašto je konkretni
ishod bio neizbežan ne obraćajući
pažnju na neispitane pristupe i propuštene
prilike koje su potencijalno mogle
dovesti do drugačijih scenarija".
Slušajući ovo što je sada Nikola govorio
naročito o ovoj težnji da se prevaljuju
razne barijere koje postoje između
disciplina i raznih pravaca bavljenja
disciplinama verujem da je to jedna
izuzetna ideja i mnogo važna, a ne
samo jedan protokolarni gest da se
poštuje svačiji trud makar uzaludan.
Nigde ni reči
o Okruglom stolu o Kosovu 1990.
Neostvarena je ta nagoveštena metodološka
ideja mada su izvori bili dostupni
i prosto su se nudili, jer puno je
reči o Kosovu, nigde se nije ozbiljnije
u čitavoj knjizi govorilo o Okruglom
stolu o Kosovu koji je održan 1990.
godine. Mostar-Priština-Beograd, to
su bili skupovi na kome su učestvovale
brojne grupe koje je još nisu postale
stranke, mnogi će postati stranke,
to je bio jedan trenutak vrlo dinamične,
političke i ideološke pluralizacije
Jugoslavije, Jugoslavija je još postojala,
klimala se, samo što se nije raspala,
bilo je interesnatno ko je sve tu
bilo, tu su bili od Kaćuše Jašari
do Fehmi Aganija, Keljmendija i mnogih
drugih, ali su bili interesantni i
koji nisu bili, koji su odbili, pomenući
među njima sam vrh Demokratske stranke
sa kojim sam imao priliku da pregovaram
pripremajući taj Okrugli sto u Prištini.
Prvo su se izvinjavali da nije stigao
poziv, pa da se njihova adresa se
menja od hotela Astorija pa do Kalenića,
dok mi kasnije njihov vođa, a moj
prijatelj, nije rekao "znaš šta,
nemoj nas više zamajavati, članovi
i birači ne žele da nas vide da razgovaramo
sa Albancima". Tačka i gotovo.
Ono što je takođe interesantno pored
ovog što sam već rekao, jeste da je
u toj knjizi, naročito zahvaljujući
predsedniku Nezavisne komisije koja
je imenovana na tom Okruglom stolu
u Prištini, a reč je o advokatu Srđi
Popoviću, vrlo podrobno objašnjen
jedan model dominacije koji se reprodukuje
u istoriji a to je kako se spaja dominacija
jedne vojne sile sa određenom etničkom
skupinom od Osmanlija preko austrijske
vojske, srpske vojske, italijanske,
nemačke ali istraživači bi mogli da
idu do NATO pakta i kako to da uz
svaku tu vojnu silu ide izvesna simbioza
etničke skupine koja onda koristi
tu simbiozu za dominaciju nad drugim
etničkim skupinama. Razgovori koji
su vođeni o tim delikatnim temama
i kontroverzama, kako je vreme proticalo
bili su sve brojniji ali se dešavalo
nešto čudnovato, veliki broj organizatora
tih skupova i njihova veza sa međunarodnim
centralama, nije vodio ka kumulaciji
saznanja podataka i rezultata istraživanja
nego ka disperiziji svega toga.
A sad nešto što spada u književni
aspekt. Glavni inicijator tog Okruglog
stola o Kosovu, Željko Rebac, koji
je bio carinik u Mostaru i predsednik
podružnice koji o svom trošku uglavnom,
u svojoj kući ugostio i albanske i
srpske učesnike. Danas ga se malo
ko seća. Bio vrlo aktivan i u Prištini,
da bi posle doživeo taj užas u Mostaru,
prvo stradanje žene i dece, a potom
i siopstveno stradanje na drugi način,
da bi se nakon završetka ratnih sukoba
vratio u Mostar i - onakav kakav je
bio - poverovao je u mogućnost uspostavljanja
vladavine zakona, prihvatio je funkciju
upravnika carine u Mostaru i počeo
da radi. Možete misliti šta to znači
u tim uslovima, šta je sve doživeo.
A doživeo je totalno rastrojstvo,
imao dva pokušaja samoubistva, drugi
je na žalost uspeo. Ali kažem, to
spada u ove književne aspekte teme.
Alternativu
niko ne pominje
Dalje, od ovih naznačenih a neostvarenih
metodoloških zamisli, u knjizi se
pominje jedan sastanak koji je održan
sa 20 političkih stranaka iz čitave
Jugoslavije u Ilidži kod Sarajeva,
ali bez ikakve veze sa sličnim incijativama
koje su se takođe događale i u Sarajevu
i u Beogradu. Opet ovo što govorim
može da izgleda kao jedan osećaj nepravde
prema nekim inicijativama zašto nisu
pominjane. Međutim, stvar je malo
ozbiljnija. Reč je o različitim orijentacijama,
ideološkim i političkim. U jednom
slučaju kad je reč o ovih 20 stranaka
to su stranke koje su već krenule
da etabliraju nacionalni poredak i
Srbije i Hrvatske. Demokratska stranka
je tu imala veoma važnu ulogu, oni
su odbili da učestvuju u ovim alternativnim
incijativama kao što je Predparlament
Jugoslavije koji obuhvata opet jednu
široku lepezu raznih grupa iz čitave
Jugoslavije, kao i da učestvuju u
radu okruglog stola vlasti i opozicije
o temi: "Kako sprečiti totalni
rat u BiH".
Demokratska
stranka žurila da se etablira u vlast
Nisam dobio slično obrazloženje o
razlozima neučestvovanja, ali verujem
da je moglo biti slično onome zbog
koga nisu mogli da dođu u Prištinu.
Njih nije zanimalo jer je skup alternativan,
njih ne zanima ništa što neposredno
nije skopčano sa mogućnošću etabliranja
u vlast, u poredak. I još jedna stvar
je tu interesantna. Pominje se, a
evo i Zaga je pomenula ali bez razloga,
Antu Markovića kao jednog od inicijatora
ideje ustavotvorne skupštine Jugoslavije.
On tu nije spadao, sa tom idejom mnogi
nisu načisto, ona nije privukla ozbiljniju
pažnju, a to je koliko sam ja istraživao,
jedina principijelna ideja u to vreme
koja je otvarala mogućnost preobražaja
Jugoslavije. Ne prosto održanje, očuvanje
Jugoslavije, nego mogućnost demokratskog
preobražaja Jugoslavije kroz izbore
za ustavotvornu skupštinu, izbor savezne
i republičkih skupštine koje će odlučivati
o načinu preoblikovanja Jugoslavije
uključujući tu i priče o federalizmu,
konfederaciji i drugim stvari. a sve
van toga priče o konfederaciji i federaciji
itd. su jedna improvizacija. Slična
ideja ponovila se i u Srbiji o izborima
za ustavotvornu skupštinu posle 2000-te.
Kao što znate, i ona je na sve moguće
načine izbegnuta i sprečena da bi
se doneo, znamo na koji način, ustav
u kome je jedino važna preambula da
je Kosovo zauvek deo Srbije i da je
u srcu svakog čestitog Srbina. Dakle
opet nema tog institucionalnog okvira
koji bi omogućio demokratski preobražaj
Srbije.
Zanemarivanje
postojećih izvora i informacija
Druga ideja je nagoveštena i ona
je po mom mišljenju još vrednija kao
neki podsticaj koji daje ova knjiga,
a to je kada kažu autori da naš najvažniji
doprinos posleratnim državama na Balkanu
mora biti modeliranje profesionalne
metodologije traganje za istinom.
Upravo sam pokušavao i sam da razumem
to kao prekoračenje tih uobičajenih
granica raznih teorija, struka i orijentacija.
U vezi sa tim kada je reč o Jugoslaviji,
mislim da se sa dobrim razlozima pominje
u ovoj knjizi važno distanciranje
od SSSR-a, ali se uopšte ne analiziraju
procesi i sukobi koji prate to distanciranje.
Već je pomenuto, ne može se oročiti
analiza nekih događaja i nekih procesa
samo na vreme od kad se pojavio Milošević
ili neposredno pre njega ili posle
njega. U vezi sa tim mene naročito
zanima razjašnjenje jednog paradoksa
koji se sastoji u tome da koja zemlja
najviše truda uložila u distanciranje
od sovjetskog modela realnog socijalizma
i koja je postigla izvesne rezultate
u tom distanciranju, potone u najvećoj
količini krvi tokom njenog razaranja.
Paradoks zvan
Jugoslavija
Pročitao sam dosta knjiga, imam puno
vremena, nisam nigde našao ni pokušaj
da se taj paradoks otvori, postavi
pitanje kako je to bilo moguiće. Ako
hoćemo da potražimo odgovor ili razjašnjenje
te enigme, tog paradoksa, nužno je
ispitivati tragove nasilja ne kroz
čitavu istoriju od Adama ili Kulina
Bana nego barem neosvešćene tragove
nasilja iz ranijih ratova koji su
ostali bez odgovarajuće katarze. Drugo,
postoji jedan kompleks koji se zove
"rat posle rata", a to je
čišćenje teritorije u zemlji i obračuni
sa političkom emigracijom u zemlji
nakon okončanja Drugog svetskog rata.
Tu spada svakako i nasilje koje je
primenjeno i taloženo tokom unutrašnje
kolonizacije sela i seljaka, represija
i tortura, i slamanje otpora kolektivizaciji.
Do dana današnjeg postoji i jedan
sloj takođe vrlo delatan, važan, košmaran,
a to su logori i tortura, pre svega
Goli otok. I dan danas se vrlo legalno
i normalno na mnogim medijima ovde
pojavljuje bivši komandant logora
koji priča kako je on bio Bog.
Koncentrisao bih se ipak na nekoliko
tačaka slojevitosti nasilja u novijem
razdoblju.
Tu pre svega mislim na sporove i
sukobe oko legitimiteta poretka. Naime
u knjizi se vrlo škrto, samo u jednoj
kratkoj fusnoti od nepuna tri reda
pominje "Praksis filozofija kao
uticajan proces nedogmatskog marksizma
u Jugoslaviji". Stvar je ukusa
- nekome je nešto simpatično, nekome
nije i može da preskoči. Međutim ,
tu su se vodile neke debate koje su
veoma važne i koje su ostavile dubok
trag. Ako vam nije simpatična praksis
filozofija onda ne možete predvideti
sve mere koje su činjene spram te
prakse koje su ostavile dubok trag.
Jer, praksis filozofija, da podsetim,
značajna je po tome što je odbacivanjem
dogmatskog marksizma i prakse staljinizma
obnovila pojam slobode, ne samo kao
neki cilj nego i kao merilo za procenjivanje
i ciljeva i sredstava koji su na delu.
Tu je zamašno delo velikog kruga autora
koje verovatno nadilazi zamašnost
ovog projekta. Reč je o deset godina
časopisa "Praxis" i Korčulanske
letnje škole od 1964. do 1974. godine
o čemu postoje dostupni izbori ali
o tome nema ni reči ovde. Kao što
nema reči ni o nečemu što se ne ograničava
na filozofiju i sociologiju niti na
stvaralački marksizam, kritiku svega
postojećeg, nego se dešavalo u čitavoj
kulturi tadašnje Jugoslavije od '50-ih
pa do početka '70-ih godina, a to
je zamah oslobađanja duhovnog stvaralaštva
u umetnosti naročito u književnosti,
u pozorištu, na filmu, a ne samo u
filozofiji i sociologiji. To je nadilazilo
onu granicu slobode koju je zvanični
režim dopuštao kroz sukob sa SSSR-om
i na toj crti dopuštenih sloboda,
nastajale su mnoge stvari i mnogi
rezultati u umetnosti i nauci i filozofiji
ali i jedan vrlo bogat fond raznih
oblika nasilja. Kada je reč o tom
fondu nasilja i njegovom taloženju
jeste jedna činjenica koja je potpuno
propuštena i u drugim istraživanjim,
a ne samo u ovom, čak i onima koja
se bave tzv. studentskim događajima,
demonstracijama i studentskim pokretima
1968. godine a to je sedmodnevni štrajk
Beogradskog univerziteta.
Obračun sa
studentima i profesorima
U ono doba bilo je negde oko 50.000
studenata i više hiljada profesora
koji su štrajkovali u znak protesta
zbog brutalnog nasilja prema studentima
sa otvorenim pitanjem legitimnosti
i legalnosti upotrebe nasilja. Ovaj
pritisak je bio veoma snažan, toliko
snažan da je vlast obećala da će uraditi
sve što može da se ustanovi to što
je postavljeno kao pitanje. Ali ništa
od toga naravno nisu uradili, čak
su formirali paralelne strukture moći
ili sile čiji je cilj bio da se spreči
solidarnost između studenata širom
Jugoslavije. Naročito je bio borben
štab za obračun sa levicom u Sarajevu
koji je hteo da spasi hrvatske studente
da ne zalutaju u magli koju seju beogradski
studenti navodno četnici koje predvodi
Mihajlo Marković sa četničkom šubarom.
To su te didaskalije Pešićeve. Autor
koji je zapisao da je studente u Beogradu
predvodio Mihajlo Marković sa šubarom
i kokardom, bio je Dušan Milančić
član tog štaba. Kad su se sreli u
Americi posle nekog vremena, Mihajlo
Marković ga je pitao "čoveče
šta to pričaš", ovaj mu kaže
"izvini, Pera Stambolić je rekao
našima u Zagrebu to što sam ja napisao"!
E sad, zato je važan onaj momenat
kad je Ćosić držao govor te 1968-me
- ako pažljivo pročitate memoare nekih
od moćnih ljudi tog vremena, recimo
Draže Markovića, videćete da su u
tim krugovima kao kod Draže u tom
trenutku kada su izbile demonstacije
03. juna, mislili da su sad nahrlile
pristalice Dobrice Ćosića. Smatrali
su da nacionalisti da ruše vlast.
Dakle, nastavak priče znate, Titove
manipulacije koji je vešto raspustio
studente u trenutku kada je isticao
sedmodnevni štrajk. Rekao je da su
studenti u pravu i da se raziđu, a
kada su se razišli, desetak dana kasnije
je održao govor kojim je započet višegodišnji,
sedmogodišnji obračun, jednim širokim
arsenalom sredstava, protiv svega
što režim nije trpeo, a naročito protiv
onih koji su okrivljeni da su“ kvarili“
omladinu. To nasilje koje se gomila
već tih godina nastavlja se pod geslom
"vlast koja je krvlju osvojena,
krvlju se i brani". Sad čitam
jedan roman vrlo interesantan, preporučujem
ga, Mirjane Novaković „Tito je umro".
Ona kaže: za mnoge vlastodršce, sama
vlast je krv, pa ako izgubi vlast,
misli da je prolio krv. Dakle, vrlo
široko je tumačenje, mi smo krvlju
osvojili vlast, bez krvlju je ne predajemo,
tako su rasturili studentski pokret,
zborove, rasturili studentsku organizaciju,
studentske zborove, studentske novine
i naravno kruna tih obračuna sa mladom
generacijom bila je reforma obrazovanja
pod devizom "nećemo da vaspitavmo
i školujemo mlade za barikade, nego
za fabrike". Tim geslom su ukinute
gimnazije kao način sprečavanja reprodukcije
otpora u društvu. Jedan od posebnih
tokova primene i gomilanja nasilja
jeste obračun sa tzv. „Crnim talasom“
u kulturi. Naime, nekada hvaljeni
novi talas, naročito na filmu, koji
je služio za reklamu tadašnje Jugoslavije
i njenog režima proglašen je crnim
talasom, naročito ona dela koja se
bave nasiljem u minulom ratu na Golom
otoku i u posleratnoj istoriji. Vođena
je neviđena kampanja protiv svih oblika
nekontrolisanog stvaralaštva u književnosti,
pozorištu, na filmu, pljuštale su
zabrane i što je bilo više otpora
toj represiji, to je represija bila
jača. Kroz sve te talase nasilja,
razarana je jedna struktura društva
i stvarana je nova struktura, dakle
nije to samo neko moralno pitanje
npr. fuj, kako su ovi brutalni, grozni,
ne, nego menja se struktura društva,
nestaju jedni kadrovi, dolaze drugi.
Sledi serija ideoloških progona i
političkih suđenja, levičarima, trockistima,
nacionalistima, na stotine hiljade
ljudi je takođe uklonjeno i opet na
upražnjena mesta su instalirani neki
novi kadrovi. To su sve '70-te godine.
Treba naravno imati u vidu i stalne
demonstracije sile kroz razne vežbe
teritorijalne organizacije, teritorijalne
odbrane, DSZ, parole „Tito partija,
svi smo armija", veličanje JNA
kao jedne od najmoćnijih armija sveta
i opet jedan zanimljiv slogan sa najvišeg
vrha "Neće nama ruski tenkovi
zavoditi red, sami ćemo". Naravno,
pojaviće se naši tenkovi u najširem
smislu reči i neće više biti samo
jedna armija, nego više armija i više
vođa. Možda je to jedna od najkrupnijih
promena strukture društva ali i države,
i obračun unutar vlasti, eliminacija
MASPOK-a u trenutku kad je zapretilo
da zajaši partijski vrh, a ubrzo posle
toga uklonjeni su i liberali, s prigovorom
da nisu dovoljno odlučni u obračunu
sa neprijateljima. Najzad labudova
pesma starih kadrova "Bijela
knjiga" u Zagrebu i proces šestorici
u Beogradu, opet pod jednim zanimljivim
geslom koji govori o razmerama nasilja.
Geslo glasi "Dotući poražene
snage", nije što su poražene,
poražavane svih tih godina, decenijama
čak, nego ih gtreba dotući.
A ubrzo posle toga imamo jednu novu
situaciju a to je da oni koji su se
instalirali dotadašnjim otvaranjem
mesta u nomenklaturi i uopšte u strukturi
društva, krenuli su u svoj pohod obračuna
sa kako su govorili, "raskomoćenim
feteljašima" koji ne štite naš
narod, svako je naravno mislio na
„svoj“ narod - Dakle te foteljaše
treba ukloniti i zauzeti njihova mesta.
Najzad, još jedna tačka poslednja
u ovom spisku raznih oblika nasilja
jeste jedna možda najsloženija, a
to je vezivanje i preplitanje ratnog
nasilja sa ekonomskim nasiljem. Pljačke
na ratištima i oko ratišta i pljačke
društvene imovine i privatne imovine
ili zločini i ratni zločini i pljačka
kroz ono što se zove tranzicija. Time
će se pokazati, verujem, to je barem
hipoteza, da vlast koja počiva na
ovom gomilanju nasilja jeste u stvari
glavna poluga promena i glavni oslonac
nastajućih država. Razmišljajući o
tome zašto autori ove knjige nisu
o tome nešto rekli i otvorili istraživanje
i u ovom smeru, palo mi je na pamet
da tu svakako postoji jedan pritisak
vladajućih ideoloških trendova antikomunizma,
neoliberalizma, pa i postmodernizma
koji ima odijum prema tzv. velikim
pričama, a praćenje procesa dugog
trajanja i prekoračivanje ovih ograničenja
saznanja ne može bez velikih priča,
tako da zadovoljavanje malim pričama
može biti neka vrsta zanošenja da
će se gomilanjem malih priča stvoriti
neka velika ili što bi se dijalektički
reklo da kvantitet pređe u kvalitet.
Monopol vlasti
kao važna kontraverza
Zaista paradoks koji je ranije pomenut
da je zemlja koja se odvojila od lagerskog
modela i tome decenijama težila nestala
u krvavom metežu nagomilanog nasilja
radi odbrane monopola vlasti, rekao
bih da spada u bitne jugoslovenske
kontroverze. Naime, mislim da je jedna
od bitnih jugoslovenskih kontraverzi
bila ta da li je uopšte moguće demokratski
preoblikovati Jugoslaviju kao državu
ili je to nemoguće. Da je moguće nju
braniti samo kao monopol jednopartijskog
sistema političke policije i svega
ostalog. Naravno, teza o tome da svaka
vlast želi da izbegava bilo kakva
ograničenja u normama institucijama
i procedurama je jedna drevna pojava
kroz čitavu istoriju, međutim, negde
uspeva da se ta ograničenja naprave,
kod nas očigledno to nije bio slučaj
i to ne samo sa Jugoslavijom, nego
rekao bih i sa ovim državama koje
su nastale nakon što je ona razorena.
I utoliko pre ima smisla istraživati
i u ovom pravcu. Eto to bi bile neke
ideje koje sam ja našao u ovoj knjizi
a o kojima bi vredelo razgovarati.
Sonja Prodanović:
Samo mogu da kažem da sve što se
događalo u Republici proteklih dvadeset
i više godina je jedan zaista najuzbudljiviji
projekat u kontinuitetu. On je zadržao
onu istraživačku, kritičko-analitičku
nit koja i danas sa novim podsticajem
i podrškom, može da ovom društvu mnogo
toga da i doprinese.
Smatram zaista da je ova prilika da
se skupimo i da analiziramo istraživačke
rezultate ove knjige dragocena za sve
nas. Period od dvadesetak godina kroz
koji smo kao jedinke ali i kao društvo
prošli predstavlja jako ozbiljan period
koji zaista zahtjeva pokretanje starih
i novih tema. Sve sugestije i komentari
mogu biti korisni i nama i autoru odnosno
autorima ove knjige radi dopune koja
će biti svakako učinjena u američkom
izdanju.
Dragan Stojković:Kada
ovaj razgovor bude transkribovan i u
kada dođe do priređivača, a to je jedna
od ideja motiva ovog našeg razgovora,
mislim da će biti izuzetno koristan
samom Čarslu Ingraou i njegovim saradnicima
i podstaći ga da se rad na ovom projektu
i nekim sledećim izdanjima nastavi.
Republika je zaista bila pravo mesto
za ovaj razgovor pogotovu ako se uzme
u obzir ovo što je i Mirko rekao da
je ona bila ta koja je od 1989. godine
pravila praktično tomove ovakvih knjiga.
Među bitnim temama koje su izostale
u ovoj knjizi je razmatranje osnova
na kojima je državno-pravno zasnovana
Jugoslavija. Treba imati u vidu da raspad
Jugoslavije o kojem je reč nije jedini,
da je postojao i onaj u Drugom svetskom
ratu. I od samog početka, kad je napravljena
ona prva Jugoslavija, takva koncepcija
je dovođena u pitanje, pa je njenih
prvih deset (Krleža ih je nazvao „krvavih“)
godina rezultiralo diktaturom. Postojala
je i drugačija ideja državno pravnog
koncepta Balkanske federacije slobodnih
nezavisnih država koju je zastupala
tadašnja Srpska socijaldemokratska partija.
I pored kraha državno-pravnog koncepta
unitarne Jugoslavije koji je bio opterećen
nacionalnim pitanjem, pogotovo Srba
i njihove hegemonije, ideja Jugoslavije
i dalje postoji, a nazivi u upotrebi
kao što su „Zapadni Balkan“ ili „Jugoistočna
Evropa“, „Zemlje regiona“ itd, samo
su loši načini da se izbegne prava suština
nečega što i pored svega, sa svim kontroverzama,
postoji. Zahvalio bih svim učesnicima
u ovom panelu.
 |
|
Ur. |
 |
|
 |
|
| | | | | |