O
uzrocima raspada federativne Jugoslavije*
Predlog pristupanju sistematskoj obradi
raspada federativne Jugoslavije – s obzirom
na njegov tok i oblike kao i sveobuhvatno
pogoršanje odnosa naroda koji su živeli
u njoj sedamdesetak godina – zahteva da
se razmotre neka prethodna pitanja. Dva
takva pitanja zaslužuju, po mom mišljenju,
posebnu pažnju.
S jedne strane, pitanje je da li je moguće
već sada, u ovom trenutku, potpuno objektivno
analizirati i raspravljati o uzrocima raspada
jugoslovenske federacije. Ratni sukobi su
još u toku, diplomatski pregovori neuspešni,
užasi rata i njegova bestijalnost se ne
smanjuju, pokazujući da međunacionalna mržnja
i dalje raste, nacionalistička ideologija
je u usponu, a društvene nauke pod njenim
totalnim pritiskom. Sve to onemogućava objektivan
pristup, da ne pominjem bitno pogoršane
uslove za prikupljanje fundamentalnih izvora
i opšte konkretne dokumentacije.
S druge strane, neophodno je naglasiti neophodnost
selektivnog pristupa, utvrđivanja prioritetnih
oblasti i pravca obrade raspada bivše Jugoslavije.
Preterani istoricizam i traženje analogija
u prošlosti, zanemarivanje pozitivnih rezultata,
jednosmernost ukazivanja na faktore koji
su doveli do njega, naročito ako je inspirisano
političkim motivima, onemogućavaju doslednu
primenu racionalne, pozitivističke i dijalektičke
metode. Najvažnije je da se prevaziđu uski
okviri analize vezane isključivo za položaj
srpskog naroda, pri čemu se zanemaruju potrebe
ostalih naroda koji su živeli u sklopu bivše
Jugoslavije ali i Balkana, Evrope pa i sveta.
Da li je raspad konačan?
Ipak, i pored navedenih rezervi, ne smatram
da treba sve prepustiti budućnosti, jer mi
kao učesnici i posmatrači možemo svojim prilozima
ostaviti dragocen materijal onima koji dolaze
posle nas i koji će mnogo mirnije moći da
objasne i osvetle tragičan trenutak raspada
Jugoslavije. S obzirom na to da nalazim da
su teze pripremljene za skup »Pretpostavke
teorijskog razumevanja raspada Jugoslavije«
dobro formulisane od strane Instituta za filozofiju
i društvenu teoriju izvlačim iz njih tri pitanja
na koja ću pokušati da odgovorim.
Postavljeno je pitanje da li treba govoriti
o konačnosti raspada federativne Jugoslavije
i potpunom odricanju od jugoslovenske ideje
i o tome da li je ona istorijski istrošena?
Odgovor je sigurno »da« sa gledišta postojećih
uslova i tendencija razvoja u doglednom periodu
vremena. Teško se može zamisliti njena obnova
u ranijim državnim okvirima. Od posebnog interesa
je deo pitanja koji pominje »istrošenost«
jugoslovenske ideje. Što se toga tiče meni
izgleda, imajući u vidu istorijat nastanka
i puteve realizacije težnje za povezivanjem
jugoslovenskih naroda, da bi pre ili kasnije
morala da se pokrene diskusija o njenoj daljoj
sudbini. Treba se podsetiti da je stalno visila
u vazduhu ideja o proširenju jugoslovenske
zajednice.
Pokušaji usmereni u pravcu stvaranja balkanske
federacije ili konfederacije, koji nisu mogli
biti realizovani zbog sukoba interesa velikih
sila ali i različitih aspiracija balkanskih
država,
predstavljali
su zapravo nagoveštaj novih mogućnosti
razvoja jugoslovenske ideje u obliku
jedne šire zajednice balkanskih naroda.
Ukoliko bi došlo u okviru opštih integracionih
kretanja u Evropi do nužnosti bližeg
povezivanja država u našem regionu,
na Balkanu, možda bismo mogli dobiti
jednu novu širu zajednicu koja bi
mogla biti shvaćena kao viši stupanj
razvoja jugoslovenske ideje transformisane
u skladu sa modernim potrebama. No,
da bi do toga došlo trebalo bi prevazići
ksenofobičnost i nacionalističku uskogrudost
koji bitno obeležavaju našu konzervativnu
sredinu, nezavisno od toga radi li
se o građanskoj ili komunističkoj
eliti i inteligenciji, koje još nisu
uspele da se odlepe od sopstvenih
idola – iako nas je međunarodni razvoj,
poslednjih decenija naročito, prosto
gurao u smeru potpunog otvaranja i
povezivanja sa Zapadnom Evropom i
svetom. To važi za sve nacionalne
sredine naroda koji su živeli u bivšoj
Jugoslaviji.
Ovo, razume se, ne znači da ne smatram
da nisu i u maloj Srbiji, Kraljevini
Jugoslaviji, kao i u Socijalističkoj
|
|
|
Bogoljub
Arsenijević Maki - crteži iz zatvora
|
 |
Federativnoj Republici Jugoslaviji postojali
pojedinci i određene grupacije u politici,
nauci, kulturi, koji su živeli u savremenom
svetu i dali svoj prilog njegovoj baštini.
Samo što je proces raspada Jugoslavije pokazao
da su u njoj preovladavale nedemokratske,
ideološki i nacionalistički ograničene političke
snage, i među komunistima i nekomunistima.
One su nas dovele, vešto manipulišući raspoloženjem
masa, do današnjeg stanja bespuća i raspada
Jugoslavije kao federacije. I to je ono najgore
što se moglo dogoditi jugoslovenskoj ideji
za koju su se zalagali i izjašnjavali najistaknutiji
umovi svih jugoslovenskih naroda više od jednog
stoleća.
Unutrašnji faktori raspada
SFRJ
Teze pokreću pitanja faktora koji su doveli
do raspada druge federativne Jugoslavije.
U njima se delovanje unutrašnjih i međunarodnih
faktora stavlja u istu ravan. Ne slažem
se s tim odgovorom. Po mom mišljenju, druga
Jugoslavija se raspala pod uticajem unutrašnjih
političkih faktora za razliku od prve koju
su rasparčali Nemci i drugi okupatori za
vreme Drugog svetskog rata. Možda su danas
mogli neki želeti drugačiju Jugoslaviju,
ali ne nikakvu. Niko nije želeo raspad Jugoslavije
kao federacije, zajednice naroda koji su
u njoj živeli zajedno. Naročito u trenutku
prestanka hladnog rata nikome nije moglo
biti potrebno novo žarište nestabilnosti
u Evropi. Pa i sada se govori o mogućnosti
održanja određene vrste zajedničkog ekonomskog
prostora na tlu bivše Jugoslavije.
Kod nas se iz političkih razloga, tražeći
alibi za sopstvenu razarajuću aktivnost,
posebno podvlači navodno negativno delovanje
međunarodnog faktora. Ne želi se priznati
ni vrednost njegovih nastojanja da dođe
do prekida ratnog sukoba, mirovne akcije
Ujedinjenih nacija, humanitarne pomoći,
prihvatanja izbeglica i dr. Da bi se razumelo
ponašanje međunarodnog faktora mora se poći
od njegove prirode. Stvar je u tome da kao
polazna osnova za njegovu aktivnost služi
uvek i najviše postojeće faktičko stanje
kojem međunarodni faktori prilagođavaju
svoje delovanje. I to kako na političkom
tako i na međunarodnopravnom planu. Ovo,
uostalom, drastično potvrđuje i razvoj jugoslovenske
krize i rata čiji je on rezultat. U tom
sklopu jugoslovenska kriza postala je predmet
različitih međunarodnih aspiracija, ali
i unutrašnje borbe u pojedinim zemljama.
To je i dovelo do različitih poteza koji
su mogli delovati negativno na razvoj jugoslovenske
krize pa i pospešiti raspad Jugoslavije.
Samo što se njihove posledice mogu tretirati
jedino kao sekundarni, dodatni elementi
koji su mogli na ovaj ili onaj način da
deluju na uslove u kojima se odvijao raspad
Jugoslavije, a ne kao direktan uzrok njegove
realizacije.
Ideološka ograničenost
Šta je suština unutrašnjeg
sukoba za koji tvrdim da je izazvao raspad
federativne Jugoslavije? Odgovor na ovo
pitanje svodi se na konstataciju da je bilo
nemoguće naći zajedničku formulu koja bi
omogućila da se posredstvom demokratizacije,
koja bi ukinula monopol SKJ u
sistemu samoupravljanja,
ostvari prilagođavanje političkog
sistema modernim standardima poštovanja
ljudskih prava, parlamentarizma
kao i uređenja federalnih odnosa
u skladu sa potrebama svih naroda
koji su živeli na tlu bivše Jugoslavije.
Ideološka ograničenost, nesposobnost
kritički orijentisane marksističke
inteligencije da stvaralački oplodi
otvorenost jugoslovenskog društva,
borba za očuvanje ličnih pozicija,
populističko shvatanje demokratije,
stvorili su mogućnost izbijanja
na površinu konzervativnih političkih
snaga, nostalgičnih u odnosu na
prošlost, zainteresovanih u prvom
redu za obnovu prošlosti i potpuno
neukih u odnosu na gradnju demokratskih
odnosa modernog tipa.
U krajnjoj liniji može se istaći
još jedna teza, uzme li se u obzir
razvoj jugoslovenskog društva neposredno
pre izbijanja sukoba koji je doveo
do razbijanja federacije. Naime,
pitanje je u kojoj meri bi se ona
mogla održati posle Titove smrti
i nezavisno od toga
|
|
|
Bogoljub
Arsenijević Maki - crteži iz zatvora
|
 |
da li bi došlo do prekida hladnog rata,
pada Berlinskog zida ili propasti socijalizma
u Sovjetskom Savezu. Nije slučajno izrađen
Ustav iz 1974. kojim je ojačan položaj republika
i izvršen pokušaj da se insistiranjem na
integralnoj primeni principa samoupravljanja
u svima sferama društvenog života obezbedi
jedinstvena osnova za očuvanje kohezije
unutar federacije.
Teze pokreću pitanje o sudbini »praxis filozofije«.
Naročito izaziva pažnju potreba da se prouči
diferencijacija do koje je došlo među članovima
ove značajne intelektualne grupe prema političkim
i nacionalističkim kriterijima. Ovu ocenu
će najbolje dati mlade generacije. Na nama
je da što bolje pripremimo materijal za donošenje
ove ocene.
Da li i u kojoj meri ova razmišljanja mogu
da pomognu u traženju uzroka raspada federativne
Jugoslavije pokazaće se u daljem radu. Radi
se samo o pokušaju da se formulišu određene
teze koje će sigurno i sam njihov autor dopunjavati
i po potrebi menjati u skladu sa sistematskom
obradom pitanja koja treba da sledi, kao i
novim saznanjima.
 |
|
Milan Šahović |
 |
*
Iz: Filozofija i društvo, br. VI,
Beograd 1994, str. 245–249. Oprema redakcijska.
|