Građanska
neposlušnost u Srbiji juče, danas, sutra
Početkom 1970-ih godina po povratku u Beograd
iz šestogodišnjeg egzila u Belgiji, našao
sam se u vrlo zabrinjavajućem položaju. Sa
diplomama Ekonomskog fakulteta u Beogradu
i postdiplomskih studija marketinga u Briselu
(ocen? »grande distiction«), takođe sam posedovao
iskustvo i vrlo pohvalne reference belgijskih
poslodavaca, uz to znam i strane jezike, očekivao
sam da ću u Beogradu lako naći zaposlenje.
Umesto toga, zvaničnici su mi saopštili bez
okolišenja da imam suviše kvalifikacija, a
nedovoljno političke podobnosti da bih mogao
dobiti zeleno svetlo.
Od dva izbora: prihvatiti bez roptanja isključenost
ili zahtevati energično poštovanje moga nezakonito
uzurpiranog prava, opredelio sam se za ovaj
drugi. Ali sam se bez dovoljno iskustva našao
pred velikim izazovom:
kako se boriti,
šta činiti.
Za mene je tada bilo vrlo značajno da saznam
kako su se ponašali nevoljnici u sličnoj situaciji,
da bih iskoristio njihova iskustva.
Pomalo me je zabrinulo saznanje da disidenti
u drugim socijalističkim zemljama imaju
jake argumente da optuže njihove staljinističke
države, a Jugoslavija važi u svetu za demokratsku
|
državu. Ko će
me onda uzeti ozbiljno u obzir?
Sa stanovišta građanske političke
filozofije građanska neposlušnost
bi bila nenasilan protest protiv
zakona, ili određene politike, uz
masovnije učešće, da bi se stanje
popravilo.
»Nema puta ka miru, mir je put«,
bio sam oduvek inspirisan Gandijem,
ja se ne rukovodim borbom za vlast,
nego isključivo nenasilnom samozaštitom.
Cilj mog čina građanske neposlušnosti
koji sam tada promišljao ne bi bila
promena zakona kako se to ističe
u teoriji, nego baš suprotno, zahtev
da Ustav bude poštovan, jer su Ustav
i zakoni SFRJ garantovali mnoga
prava, ali nisu bili poštovani u
praksi.
U stvari ja se zalažem za promenu
politike, jer je politički nepripadna
većina na neki način obespravljena,
a manjina privilegovana.
Ovi teoretičari zauzimaju stanovište
da se građanska neposlušnost sastoji
u tome da se neka grupa ili manjina
obraća većini koja ima političku
moć, zato što se taj čin rukovodi
i opravdava političkim principima
za koje se veruje da su opštevažeći
unutar demokratskog društva.
U Jugoslaviji je upravo obratno,
većina je ta koja je obespravljena.
Zar je Jugoslavija demokratsko društvo,
ako je u njoj politički nepripadna
većina obespravljena.
|
|
|
Pojedini teoretičari su tvrdili da se akcije
građanske neposlušnosti sastoje u kršenju
postojećih zakona, koji zabranjuju takve
proteste, a Ustav Jugoslavije daje građanima
pravo da se žale ukoliko smatraju da neko
ugrožava njihova prava.
Teoretičari ističu dalje da svako delovanje
koje je nezakonito, bez obzira na njegove
poštene i plemenite namere, nosi u sebi latentan
rizik, ne samo neuspeha operacije, nego i
kazne aktera, i da može da prouzrokuje lančanu
reakciju, koja na kraju može da dovede do
stanja sveopšteg nepoštovanja ustavnog reda
i zakona.
Uvek sam imao na umu da sam nevin, i da je
moj angažman zasnovan na najpoštenijim namerama,
imam pravo da se branim mirno i nenasilno,
argumentima, u okviru postojećih zakonskih
propisa.
Naročito se stavlja akcenat na neophodnost
iscrpljenosti svih legalnih formi podnesaka
i žalbi, pre nego što se pokrenu protesti.
Ispoštovaću i ovaj zahtev.
Samo su pojedini usamljeni pojedinci tada
imali hrabrosti da protestuju, masa nije bila
ustalasana. Počeo sam strpljivo da istražujem
pojedince u sličnom položaju. »U demokratskim
zemljama, umeće udruživanja osnovno je umeće;
napredak svih ostalih umeća zavisi od njegovog
napretka« (Aleksis de Tokvil).
O našoj zemlji i ovoj temi ne nađoh iole praktično
korisnije studije ili podatke. Mihajlo Mihajlov
i Milovan Đilas su dobro poznati u javnosti,
zbog pisanja knjiga i kritičkih tekstova su
završili u zatvorima. Vladimir Dedijer i Jovan
Barović pali su u nemilost jer nisu okrenuli
leđa Đilasu. Lično sam video kao dete paljenje
opozicionih listova nakon rata, progone kulaka,
konfiskacije, sretao sam zatočenike »informbirovce«
nakon 1948. godine, čuo sam za posleratne
protivnike novog poretka Živojina Pavlovića,
Slobodana Jovanovića i Grola.
Tragajući za istomišljenicima upoznao sam
Dragoljuba Ignjatovića, Vladimira Markovića,
Lazara Stojanovića i druge, čuo sam za profesore
univerziteta oko časopisa
Praxis
i Korčulansku školu. Ilija Moljković mi je
pričao o 1968. (tada sam bio u Belgiji). Pokret
osporavanja, saznah, začeo se još ranije širom
zemlje u Ljubljani i Zagrebu 1950-ih godina.
Slušao sam za grupice disidenata okupljene
oko Vlade Mijanovića, Milana Nikolića, Pavluška
Imširovića, Jelke Kljajić, Predraga Olujića,
Gorana Đapića. Otkrio sam džepove otpora u
Udruženju književnika Srbije, na Pravnom fakultetu,
pre svega Kostu Čavoškog, kao i pri pojedinim
medijskim redakcijama i naučnim ustanovama.
Kasnije sam lično upoznao ili susretao povremeno
Milovana Đilasa, Mihajla Mihajlova, Dobricu
Ćosića, Dragoslava Mihajlovića, Borislava
Mihajlovića Mihiza, Matiju Bećkovića, Milovana
Danojlića, Vojislava Šešelja, Dobroslava Paragu,
Vladimira Šeksa, dr Janeza Rugelja, Iliju
Ilijevskog i druge.
Koje metode su koristili ovi naši disidenti
nisam mogao pouzdanije saznati. Da li su bili
uspešni? Jedno mi je postalo jasno: u ovoj
iznurujućoj rovovskoj borbi treba imati zdrav
organizam i jasan um. A podmukli tirani iscrpljujućim
stresovima upravo udaraju one koji ih osporavaju
tamo gde su oni najosetljiviji, a to je njihovo
zdravlje. Zato stavih sebi u zadatak da vodim
zdrav život.
Ko ima zdravlje ima nadu,
ko ima nadu, ima sve.