Stopama
zločina ideoloških otaca sa Ravne gore
Istorijske
»replike« zločina
Iz dnevničkih
beležaka jednog građanina
3. mart 1993.
Peti je dan kako su naoružani ljudi, odjeveni
u maskirne uniforme, s četničkim amblemima
na kapama i odgovarajućom zlom pameću pod
tim kapama, zaustavili brzi voz Beograd–Bar
u stanici Štrpci, nadomak Priboja, i iz
vagona na silu izvukli dvadesetak putnika,
mahom Muslimana i odveli ih, kako zvaničnici
uobičajeno kažu, u nepoznati pravac. Ova
željeznička postaja je vrh rogčića bosanske
teritorije zaboden u teritoriju Republike
Srbije. Budući se sve zbilo na vrhu te teritorijalne
igle bosanske, odnosno Republike Srpske,
vlast Republike Srbije neće, zaboga, da
se miješa u unutrašnje stvari susjedne države.
Ne miješa se vlada Srbije iako je posrijedi
napad na voz Republike Srbije, ne miješa
se iako su iz tog voza odvedeni neznano
kuda njeni državljani. Na zahtjev pribojskih
Muslimana da se povodom otmice u Štrpcima
održi vanredna sjednica Opštinske skupštine
gradski zvaničnici su odgovorili da nema
razloga da se saziva skupština, jer se događaj
zbio na tuđoj teritoriji. Ta tuđa teritorija
je na pragu Priboja, a među otetima ima
i Pribojčana.
Počev od predsjednika Republike Srbije,
Slobodana Miloševića, načelnika Generalštaba
Vojske Jugoslavije, idući od te dvije institucije
kaskadom vlasti Republike Srbije – sve do
predsjednika Opštinske skupštine u Priboju
– svima njima, sudeći po nehaju njihovom
na događaj, kao da otmica ima dalekosežan
značaj, utilitarni, naravno, pa se ne treba
trsiti da se oteti spasu, otmičari pohvataju,
da se nacionalšovinistima ubedljivo stavi
do znanja da u Srbiji neće biti etničkog
čišćenja. Nije bilo davno kad su nosioci
bijelih orlova u ravnogorskom etnočistačkom
zanosu srpskih zemalja – nije bilo davno
(krajem oktobra prošle godine) kad su rodoljupci
toga soja zaustavili u Mioču, u blizini
Rudog autobus koji redovno odvozi na rad
u Priboj radnike koji žive u Sjeverinu,
izvukli iz autobusa oko dvadeset Muslimana
i kamionom ih, preko teritorije Republike
Srbije, po bijelom danu, ispred nosa srbijanske
policije, vojnika i starješina Vojske Jugoslavije
odvukli na teritoriju Republike Srpske.
Odvukli ih – kuda drugo do na gubilište.
I tada vlasti obje države srpske ćute i
čekaju efekte proizvedenog straha – Sandžak
masovno napušta ugroženi muslimanski živalj.
Zatucani nacionalšovinistički vjernici zaputili
su se stopama ideoloških otaca sa Ravne
gore koji, udruženom voljom antifašističkog
svijeta, bijahu do nogu potučeni i osramoćeni
na frontu moralne, političke i vojničke
borbe.
Treba mi podsjetnik za ovo što zapisujem
i zato ulazim u četnički arhiv. Tamo su
mape autoportreta njihovih sa potpisima
i neizbrisivim otiscima ručnih i nožnih
prstiju ostavljenih za pouzdano saznavanje
istorije.
Prvog januara 1943. major Zaharije Ostojić
[alias Branko ili, šifrovan, 222]
maršujući ka Neretvi sa Istaknutim dijelom
Vrhovne komande, javlja načelniku Vrhovne
komande, armijskom đeneralu Mihailoviću:»...
treba pripremiti napad sa 4 strane radi
definitivnelikvidacije
Turaka u čajničkom srezu. Napad izvesti
odmah posle Božića... čim se snage prikupe...
Preko Muse [majora Fehima Musakadića] gledaću
da među Turke unesem zabunu, da nas ne napadaju
dok mi ne budemo gotovi. Pitanje muslimana
moramo rešavati na razne načine u raznim
krajevima. Sandžaklije se moraju klati,
jer ako mi nećemo njih, oni će pokušati
nas... Muslimani Vam šalju pozdravni telegram.
Još su kod mene, i pišu rezoluciju [napisali
je, 31. decembra 1942. izražavajući odanost
kralju i otadžbini, Ismet Popović, Fehim
Musakadić i Mustafa Pašić]. Pored ovog prijateljstva,
ja istovremeno radim detaljan plan za uništenje
Turaka u čajničkom srezu. Ovo bi bila vrlo
interesantna složena operacija i trajala
bi 4 dana. Molim da je odobrite. Branko«
Trećeg januara Draža Mihailović je ovlastio
đeneralštabnog majora Zahariju Ostojića
da u njegovo ime izda zapovijest komandantima
Mileševskog i Drinskog korpusa i komandantu
Durmitorske brigade da očiste Čajnički srez
od Muslimana.
Na Badnji dan, 6. januara 1943, komandant
Limsko-sandžačkih četničkih odreda major
Pavle Đurišić piše đeneralu Mihailoviću:
»Čika Đoko [jedno od lažnih imena koje je
Draža nadjenuo sebi],
Naročitih novosti nema. Operacije u srezu
Bjelopoljskom otpočele su juče 5. ovog
mjeseca u 12 časova i to prvo kod
Rade Korde. Sve se izvodi tačno po planu.
Rade je juče spalio 15 kuća, ubio 10 muslimana
i 5 je sagorelo u kućama. Izvesna sela koja
su uporište muslimana moraju se spaliti
i to sam naredio.
Jutros tačno po planu otpočele su borbe
na drugom sektoru... borba u s. Dubovo razvijala
se u pravcu s. Korita takvom brzinom da
su dva prva turska sela Jasen i Kostiće,
a zatim i Zminjac za nepun sat pregaženi.
Jednom rečju uspeh je siguran, a kakav će
biti rezultat u pogledu žrtava videćemo.«
Evo i rezultata. Desetog januara 1943, nakon
petodnevnog etničkog čišćenja Bjelopoljskog
sreza, major Pavle Đurišić napisaće armijskom
đeneralu Dragoljubu Mihailoviću (Čika Đoki)
ovaj izvještaj:
»Akcija na desnoj obali Lima u srezu Bjelopoljskom
završena je. Ista je izvedena tačno po utvrđenom
planu. Rezultat ove borbe je:
1) Potpuno su uništena sledeća muslimanska
sela (Sekcije: Pljevlje, Sjenica, Peć i
Kolašin):
– Voljevac, Gubovača, Radijelja, Ušanovići,
Presečenik, Baturiće, Donji Vlah (sekcija
Pljevlje), Mirovići, Solja, Radojeva Glava,
Mediše, Pobretiće, Donja Kostenica, Stublo,
Vrh, Zminjac, Šipovice, Negobratina, Osmanbegovo
Selo, Dupljaci, Jasen, Kostiće, Kačevar,
Ivanje, Godijevo, Žilići, Gornja Crnča,
Gornji Rdulići, Vrba, Crhalja, Kradenik,
Sipanje, Ličine (sekcija Sjenica – Peć)
– Ukupno 33 sela.
2) Žrtve: Muslimana boraca oko 400 (stotine)
Žena i dece oko.........................
1000.«
Dvadeset osmog januara 1943. major Ostojić
depešom đeneralu Draži Mihailoviću:
»Pavle je kod mene. Dogovaramo se o slobodnim
akcijama u Bosni sa crnogorskim
snagama... Udesićemo sa Pavlovim ljudima
čišćenje cele Bosne... Slažem se da Musu
[major Fehim Musakadić] postavimo za komandanta
muslimanskih četničkih jedinica
Jugoslovenske vojske. Musa mora postati
najveća (muslimanska) veličina jer je Jugosloven
i Srbin od glave do pete.«
Prvog februara 1943. Draža Mihailović, da
bi podstakao surevnjivog (vojvodu od Kalinovika)
majora Petra Baćovića (alias Ištvana) na
etnočistačko takmičenje sa Pavlom Đurišićem,
obavještava ga depešom:
»Pavle krenuo u pravcu Branka [majora Zaharija
Ostojića, koji se, na čelu Isturenog dela
Vrhovne komande, kreće ka Neretvi]
i usput čisti sve pred sobom. Naša
akcija ima zamah čišćenja cele Bosne.«
Marljivi manuelni graditelj etnički čiste
Velike Srbije major Pavle Đurišić, oplijevivši
temeljito Bjelopoljski srez, idući k Neretvi,
usput, u dva-tri februarska dana 1943. čini
rekordni pokolj muslimanskog življa u Sandžaku
i dijelu istočne Bosne. Među svim zločinima
počinjenim u Drugom svjetskom ratu na tlu
Jugoslavije, mjerenim brojem ubijenih u
dva dana, ovaj puta od 5. do 7. februara,
zločin je nenadmašen. Autor njegov, komandant
Limsko-sandžačkih četničkih odreda,
13. februara 1943. s ponosom izvještava
naredbodavca, đenerala Dragoljuba Dražu
Mihailovića (Čika Đoku) o učinjenom –
S verom u Boga – za Kralja i Otadžbinu!:
»NAČELNIKU ŠTABA VRHOVNE KOMANDE
[armijskom đeneralu Dragoljubu Draži Mihailoviću]
Akcija u Pljevaljskom, Čajničkom i Fočanskom
srezu protivu muslimana izvršena je.
Operacija je izvedena tačno po naređenju
i izdatoj zapovesti. Napad je počeo u određeno
vreme [5. februara prije svanuća]. Svi komandanti
[1. odreda – kapetan Vojislav Lukačević,
2. odreda – major Andrija Vesković, 3. odreda
– major Zdravko Kasalović i 4. odreda, kapetan
Bajo Nikić], i jedinice izvršile su dobivene
zadatke na opšte zadovoljstvo...
Naši odredi 7. ovog meseca u toku noći,
već su izbili na r. Drinu, te su borbe zaključno
sa tim danom bile uglavnom završene, a zatim
je nastalo čišćenje oslobođene teritorije.
Sva muslimanska sela u tri pomenuta
sreza su potpuno spaljena tako da nijedan
njihov dom nije ostao čitav...
Za vreme operacije se pristupilo potpunom
uništavanju muslimanskog življa bez obzira
na pol i godine starosti.
Žrtve. – Naše ukupne žrtve
su bile 22 mrtva od kojih 2 nesretnim slučajem
i 32 ranjena.
Kod muslimana oko 1.200
boraca i do 8.000 [osam
hiljada] ostalih žrtava:
žena, staraca i dece [ovu
rečenicu podvukao je u originalu major Pavle
Đurišić].«
Poslije dvije uzastopne zločinačke otmice,
Muslimana, prva u Mioču, druga u Štrpcima,
natenane, neometano, pred očima čuvara reda
i mira Republike Srbije, pred takozvanim
braniocima ustavnog poretka Jugoslavije
a, bogme, i pred očima neuniformisanih i,
u najmanju ruku, ravnodušnih građana tih
rejona – poslije svega toga, čemu da se
nadaju egzistencijalno ugroženi i, avaj,
usamljeni sandžački Muslimani koji pamte
četničke masovne sječe iz Drugog svjetskog
rata i svjedoci su novih pogroma koje su
nad njima započeli uniformisani, bradati,
dobro naoružani nasljednici nepromjenljive
ravnogorske ideologije i prakse.
Ostojić i Đurišić opet su među nama, no
njima se ne suprotstavlja niko. Zato se
narod srpski našao na optuženičkoj klupi.
Osvetničkom, šovinističkom istrebljivačkom
pohodu na Muslimane i Hrvate prvi su se
1941. oružjem suprotstavili Srbijanci, partizani
Srbije. Zato su i mogli zadobiti i uživati
puno povjerenje jugoslovenskih antifašista
– od Bitolja do Maribora, od Ulcinja do
Subotice.
Kako ovu drugu neometanu otmicu Muslimana
shvatiti drukčije do kao prijeteći, radikalan
šovinistički pritisak na sandžačke Muslimane
da smjesta krenu u potragu za drugim staništem
van granica SR Jugoslavije, prvenstveno
izvan Srbije. I blokada Pljevalja sastavni
je dio toga plana.
Juče su se u Saveznoj skupštini, kao na
pokretnoj traci, smjenjivali za govornicom
Šešeljevi poslanici. Kamera je zumirala,
s vremena na vrijeme, glavu Čeka, Šešeljevog
četničkog atamana iz Sandžaka. Koluta on
očima i luta s njima po klupama poslaničkim,
kao da traži i procjenjuje vratove nožu
njegovom privlačne. Umjesto u zatvoru Čeko
je u Saveznoj skupštini. On je član njenog
odbora za odbranu otadžbine. Iz Čekovog
operativnog rejona odvedeni su Muslimani.
19. mart 1993.
Koristim se Politikom – dnevnikom
voždove političke aktivnosti.
Šesnaestog marta Slobodan Milošević je u Priboju,
u gradu u kojem Muslimani (poslije otmice
njihovih sunarodnika u Sjeverinu i Štrpcima)
žive na bijelom hljebu, izgovorio: »... Čim
se taj događaj desio ja sam stupio u kontakt
sa najodgovornijim političkim i vojnim funkcionerima
u Republici Srpskoj. Dobio sam od njih čvrsto
obećanje da će preduzeti sve da se zahtevi
koje sam postavio realizuju.«
Prošlo je više od dvadeset dana od, kako ga
Slobodan Milošević označi, »nesumnjivo velikog
zločina«, a od »čvrstog obećanja« koje je
on, navodno, isposlovao od srpskog vođstva
sa Pala da će oteti biti vraćeni – samo muk,
muk i muk. Muk s obje strane Drine.
Milošević je
pokušao da zamajava Muslimane pričom
da je obećanje koje je dobio od
Karadžića garancija da se otetim
ljudima neće ništa loše dogoditi.
On im ne može ništa drugo ponuditi
jer, po njemu, kao i po rezonovanju
predsjednika opštine Priboj, sve
se dogodilo na kratkim dionicama
željezničke pruge i druma koji zalaze
u teritoriju druge države koju,
zaboga, Srbija ne smije povrijediti,
postavljajući tamo svoje naoružane
čuvare. Te dionice puteva na teritoriji
su države koju Republika Srbija
ne priznaje, jer u zvaničnom i nezvaničnom
vokabularu njenom pominju se »Republika
Srpska« i »Bivša Bosna i Hercegovina«.
Ovu prvu zvanično nismo priznali,
kao ni onu drugu, pa za Srbiju nema
smetnje da te djelove puta čuva
od napada drumskih razbojnika. Ako
možemo zaustavljati konvoje humanitarne
pomoći, valjda smo u stanju da zaustavimo
naoružane bande da ne upadaju u
naše vozove i autobuse i odvode
građane Savezne Republike Jugoslavije
da bi ih, skriveno od očiju, pobili
izlazeći u susret svojoj nezasitoj
šovinističkoj nasladi. Naše državno
vođstvo laže kad kaže da je striktnim
poštovanjem »tuđih«
|
|
|
Bogoljub
Arsenijević Maki - crteži iz zatvora
|
 |
granica onemogućeno da zaštiti od pogibije
svoje građane. Pohvalismo se, nedavno, kako
smo, poslije muslimanskog artiljerijskog
napada (kojeg nije bilo!) na Bajinu Baštu
i Perućac, pogocima naših topova ne samo
neutralisali muslimansku artiljeriju, postavljenu
na vatrenim položajima izvan naše teritorije,
na tlu BiH, već smo njihova oruđa, zajedno
sa posadama, raskomadali. Ne vjerujem da
bi se vlada na Palama žalila Savjetu bezbijednosti
da je Srbija poslala svoje potjerne odrede
za otmičarima.
Muslimani koji rade u FAP-u, u Priboju, idući
iz svojih naselja na posao, moraju proći nešto
puta na kojem ih Karadžićevi četnici love.
Vojska Republike Srpske presrijeće i odvodi,
a Srbija ništa pomoći ne može svojim ugrabljenim
i odvedenim građanima jer nisu oteti na njenoj
teritoriji. U procijepu između bosanskohercegovačkog
srpstva i srbijanskog srpstva muslimani imaju
osjećaj da su u žrvnju pa traže da na taj
prostor dođu snage UN.
Šesnaestog marta predsjednik pribojske opštine
priprijetio je: »Onima koji traže snage Unprofora
poručujem da odu u bivšu BiH, pa neka tamo
ispostavljaju zahtjeve međunarodnim institucijama
na koja područja treba da rasporede snage
Unprofora«. Kad je na pragu Priboja, u Štrpcima,
bio zaustavljen voz i iz njega nasilno izvučeni
putnici Muslimani, isti predsjednik, Popović,
izjavio je da se to dogodilo na tuđoj teritoriji
i da nema razloga da se saziva skupština opštine.
Možda Popović drži da nije bilo razloga da
se opštinska skupština bavi zlom sudbinom
otetih i zbog toga što je među njima bilo
svega pet Pribojčana.
I poslije drugog kidnapovanja Muslimana oni,
ipak, ne bježe iz Priboja. Predsjednik opštine
je valjda računao da će se to dogoditi odmah
i masovno poslije etničkog čišćenja voza Beograd–Bar
obavljenog na željezničkoj postaji Štrpci.
I kad su Muslimani, umjesto da bježe iz Priboja
i okoline, uputili poziv plavim šljemovima
da dođu i da ih zaštite (kad to nije u stanju
da čini vlast Republike Srbije – od pozornika
do predsjednika Republike) – kad su ugroženi
a nezaštićeni Muslimani zatražili pomoć UN,
predsjednik pribojske opštine nije izdržao,
doviknuo im je šta vlast, poslije svega, od
njih očekuje: »Idite u Bosnu i Hercegovinu,
kod Alije!«
Šesnaestog marta čitam u Politici:»...
u ranim jutarnjim časovima, iz autobusa preduzeća
‘Raketa’, koji je saobraćao na relaciji Priboj–Manovića
Polje (i prolazio delom bivše BiH) odvedena
je veća grupa Srba, takođe Fapovih radnika«.
Pošto nije posrijedi otmica Muslimana pribojska
vlast je dala objašnjenje za javnost da je
riječ o Srbima iz Rudog i okoline, koji su
ranije radili u Fapu i išli slobodno iz republike
u republiku. Međutim, stvari su se izmijenile
– oni su sada državljani jedne drukčije republike
– Republike Srpske koja je u ratu, pa se više
iz Ruda i okoline ne može ići na rad u Priboj,
već negdje na front. Ti ljudi su nastavili
da rade u Fapu i juče je, na teritoriji na
kojoj nema lovostaja na ljude, »policija Vojske
Republike Srpske« iz autobusa izvukla njih
dvadesetak.
Politikin dopisnik iz Priboja, B.
Pejović, završava informaciju o toj otmici
ovako:
»Uz ovo objašnjenje, valja, međutim, dodati
stav organa vlasti u Priboju, prema kome oni
još nisu u stanju da bilo kome garantuju bezbedan
prelazak preko teritorije Republike Srpske,
niti je to njihova obaveza usled rata na tom
području. Zbog toga svi, a naročito državljani
bivše BiH, prilikom prelaska kroz tu teritoriju
moraju sami brinuti za svoju bezbednost«.
 |
|
Radomir Vujošević |
 |
|