Antifašizam
– demokratska i evropska paradigma
Mi
smo narod koji je doživeo velika stradanja
od fašizma, koji je imao jak antifašistički
pokret, ali koji danas ima slabu svest
o tome. Srbija kao da se stidi antifašizma.
Zašto je to tako?
Ključni razlozi takve sudbine antifašizma
u Srbiji sadržani su u karakteru međuetničkih
ratova krajem prošlog veka. Stvar je u tome
što su jugoslovenski socijalizam suspendovali
nacionalizam i religija, a ne demokratska
revolucija. Stoga korenitog diskontinuiteta
sa prethodnim režimom nije ni moglo da bude.
Konglomerat demokratske opozicije (18 raznih
stranaka pod imenom DOS) bio je jedinstven
u pogledu svrgavanja Slobodana Miloševića
sa vlasti, ali se različito ponašao u pogledu
(dis)kontinuiteta prema toj vlasti. Preovladavala
je linija kontinuiteta sa prethodnim režimom,
najviše na planu nacionalizma, pa stoga
nije ni moglo da bude posebnog interesa
za antifašizam. Prvo zbog DOS-ovog antikomunizma
koji nije priznavao bilo kakvu pozitivnu
ulogu KPJ i partizana u borbi protiv fašizma
i, drugo, zbog toga što bi odlučno i glasno
prihvatanje antifašizma pretpostavljalo
bezrezervnu osudu tek prohujalog nacionalističkog
ratovanja i počinjenih zločina.
Slaba svest o značaju
antifašizma
Nekim strankama DOS-a, opterećenim nacionalizmom,
više je smetao Miloševićev »komunizam«,
nikako nacionalizam. One se nisu odricale
Miloševića zato što je gubio već zato što
nije dobijao nacionalističke ratove. Prihvatale
su Miloševića zbog njegove spremnosti da
relativizira antifašizam, što je ovaj manje-više
i činio.
Nakon raspada Jugoslavije u novim državama
izbila su krupna neslaganja u pogledu smisla
i značenja antifašizma. Ne samo u novim
vladajućim krugovima već i među borcima
Narodnooslobodilačkog rata. Ovi drugi drže
se opasne zablude da je sa fašizmom završeno
sa krajem rata, da je istorijski prevaziđen
i da njime treba da se bave samo istoričari.
Po ovom shvatanju, danas je aktuelan samo
nacionalizam, a ne i fašizam. Zaboravlja
se da se fašizam osavremenjuje i da je nacionalizam
u nas samo druga strana fašizma, da su to
dva brata blizanca.
Druga vrsta neslaganja, daleko ozbiljnija,
dolazi iz demokratskog tabora. Desimir Tošić
je, na primer, tvrdio da pobeda u Drugom
svetskom ratu nije pobeda jednog (antifašističkog)
pogleda nad drugim, jer su u njenoj osnovi
ležale dve suprotstavljene ideologije, zapadna
i sovjetska, te da stoga antifašizam nije
mogao biti ugrađen u temelje demokratske
Evrope. Zato, po njemu, antifašizam ima
samo komunističku podlogu čije je ime »komunistički
antifašizam«. Odatle on izvlači tezu o suprotstavljenosti
antifašizma i demokratije (D. Tošić, »Fašizam
ante portas«, Republika, br. 372–373,
2006).
Frapantne su sličnosti između nacionalista
bivših jugoslovenskih republika u njihovim
nastojanjima da se antifašizam što više
oblati i ukloni sa javne scene. Vuk Drašković
je, na primer, više puta ponovio tvrdnju
da je »samo od oktobra 1944. do kraja 1946.
godine u Srbiji likvidirano oko 100.000
ideoloških protivnika nove komunističke
vlasti, i to uglavnom bez suđenja i tajno«
(Politika, 22. mart 2011).
U Hrvatskoj je lansirana brojka o 628 otkrivenih
masovnih grobnica u kojima se nalazi oko
90.000 žrtava »komunističkih zločina«. Prema
nekim hrvatskim autorima, komunisti su počinili
čak veće zločine od fašista, a najveće nakon
1945. godine, kada je fašizam već bio pobeđen.
Drugim rečima, komunisti su uzeli plašt
antifašizma da bi sakrili svoje zločine
(Andrija Hebrang).
Pojedine desne struje u Hrvatskoj dovode
u pitanje i samo postojanje antifašizma.
Prema njihovom gledanju, danas nema onog
fašizma kakav smo upoznali pre više od pola
stoleća, pa ne može postojati ni antifašizam.
Previđa se, međutim, da ima novog fašizma,
prilagođenog savremenim uslovima, to jest
da ima neofašizma.
Nacionalisti Srbije
i Hrvatske – protivnici ideje o antifašizmu
Nacionalisti Srbije i Hrvatske skoro podjednako
se odnose prema bivšoj jugoslovenskoj državi
i prema ideji komunizma. I jedni i drugi
su antijugosloveni, i jedni i drugi su antilevo
orijentisani jer ideju komunizma izjednačuju
sa boljševičkom praksom. Kad su primorani
da prihvataju antifašizam oni ne žele da
priznaju da je u jugoslovenskoj antifašističkoj
borbi rukovodeću ulogu imala Komunistička
partija. Bez takvog osporavanja ne bi bili
u stanju da izvrše reviziju Narodnooslobodilačke
borbe 1941–1945. Karakteristično je i za
jedne i za druge nastojanje da se antifašizam
prikaže ne samo kao antidemokratski već
i kao izraziti pokret nasilja i masovnih
zločina (Andrija Hebrang, Vuk Drašković).
U ovom kontekstu nije suvišno podsetiti
da je nesrazmerno oštriji po broju na smrt
osuđenih bio jedan nekomunistički režim,
režim generala Šarla de Gola i da je u poređenju
s njim jugoslovenski režim bio čak preblag
(»Jesmo li pošteni prema našoj bliskoj prošlosti«,
Republika br. 330–331, 2004).
Ali ne treba ispuštati iz vida činjenicu
da su pod platformom jugoslovenskog antifašizma
činjeni i zločini, ali koji nisu bili izraz
njegove politike već više kao eksces, kao
odstupanja od te politike. Još manje se
može previđati korišćenje nasilja. Koliko
je samo nasilja primenjeno protiv seljaštva,
osobito imućnijeg, najčešće vojvođanskog
seljaštva, koje je inače imalo vidan udeo
u antifašističkom ratu. Ili koliko je sužavanje
antifašističke širine usledilo nakon zabrana
građanske demokratske i seljačke demokratske
organizacije Milana Grola i Dragoljuba Jovanovića.
Ali to nije bila suština jugoslovenskog
i srpskog antifašizma. Dokaz tome je širina
Narodnooslobodilačke borbe, odbacivanje
sovjetskog realsocijalizma i približavanje
Jugoslavije demokratskom svetu. Sa demokratizacijom
jugoslovenskog socijalizma jačao je demokratski
antifašizam.
Propuštena šansa nakon
Petog oktobra
Dakle, jedan je od ključnih razloga zašto
nakon 5. oktobra 2000. godine u Srbiji nije
došlo do radikalnog diskontinuiteta sa prethodnim
režimom leži u tome što on nije odbačen
sa stanovišta demokratskog antifašizma.
Da je smena vlasti izvršena i sa tog stanovišta
ne bi bile moguće dugotrajne i žilave odbrane
nacionalističkih međuetničkih ratova i protivljenja
slanju optuženih rukovodilaca u Hag. Nacionalistički
antikomunizam potisnuo je antifašizam. Više
se stvar okrenula protiv Jugoslavije i socijalizma,
a manje protiv Miloševićevog režima i njegovog
nacionalizma i počinjenih zločinstava. Zato
je jasno što u Srbiji još uvek nema nedvosmislenog
odgovora na pitanje kakvi su ratovi vođeni
u Jugoslaviji krajem prošlog veka – nacionalističko-osvajački
ili građanski ratovi. Svi koji smatraju
da su ti ratovi građanskog karaktera nisu
naklonjeni antifašizmu, jer antifašizam
te ratove razobličuje kao nacionalističko-osvajačke
ratove. Ta istina nije poželjna ni danas.
Nacionalistički ratovi krajem prošlog veka
su onaj socijalni kancer koji je doveo do
velikog uticaja na čitav postpetooktobarski
razvoj u Srbiji. U idejnom smislu to je
uslovilo ne samo veliko zaostajanje Srbije
u demokratskoj transformaciji društva, već
i njeno uzmicanje pred neočetničkim zahtevima
da se četnički poraz u Drugom svetskom ratu
pretvori u pobedu, u jednu vrstu jačeg ili
bar jednakopravnog sa narodnooslobodilačkim
antifašizmom.
Revizija savremene istorije
– četnici opet dižu glave
Pomenimo samo neke važnije momente tog retrogradnog
procesa. Izvršena je krupna revizija naše
bliže prošlosti, koja je potom preneta i u
školske udžbenike. U jednom slučaju menja
se prošlost, a
u drugom slučaju, preko mlade generacije,
taj se zločin uvećava prema budućnosti
zemlje. To jeste glavno, ali daleko
od toga da je sve. Relativiziraju
se počinjeni zločini (Srebrenica,
na primer), optuženi za ratne zločine
tretiraju se kao heroji (višenedeljni
protesti povodom hapšenja Radovana
Karadžića), pokreću se rehabilitacije
Nedića i Ljotića, klerofašizam proglašava
vladiku Nikolaja za sveca bez obzira
na njegov prohitlerizam, ne može da
prođe zakon o lustraciji, brišu se
nazivi ulica i institucija vezani
za antifašistički period istorije.
Srpski pokret obnove je, osim toga,
preko Dražinog unuka pokrenuo sudsku
rehabilitaciju Draže Mihailovića,
a preko vlade pokrenuo je i traganje
za njegovim grobom. Drastičan izraz
nacifašističkog oboljenja u Srbiji
svakako je ubistvo Zorana Đinđića,
demokratskog premijera, s ciljem da
se blokira reformski i evropski kurs
Srbije.
Na koncepciji građanskih ratova
najviše do čega se došlo u ovom vremenu
jeste zakonsko
|
|
|
Bogoljub
Arsenijević Maki - crteži iz zatvora
|
 |
izjednačavanje četnika i partizana, odnosno
do tzv. prilagođenog antifašizma. Ako je četnički
pokret, po svojoj suštini, kao što se tvrdi,
antifašistički pokret, onda je logičan korak
da se rehabilituje njegov vođa Draža Mihailović.
Sudska revizija sedmojulske pogibije dvoje
Nedićevih žandarma 7. jula 1941. godine ide
u tom pravcu, čime se samo potvrđuje postojanje
saradnje između Milana Nedića i Draže Mihailovića
na planu kolaboracije. Mislim da
bismo bili jedini slučaj u savremenoj Evropi
koji kolaboracionizam iz Drugog svetskog rata
zakonskim putem pretvara u antifašizam. Nemački
nacionalisti, po kazivanju Todora Kuljića,
u nastojanju da se oslobode tereta fašističke
prošlosti, bavili su se jačanjem nacionalnog
identiteta, što je vodilo slabljenju osećanja
krivice. To podseća na upornost srpskih nacionalista
koji brigom o »srpskom pitanju« relativizuju
zločine pod njihovom zastavom.
Udvorištvo prema Rusiji
podsetilo vlast na antifašizam
Kod nas je tek dolazak Medvedeva u državnu
posetu Srbiji uticao da se angažovanije
prisetimo antifašizma. Nekim našim ulicama
vraćena su imena sovjetskih generala. Ali
ne i našim generalima i političarima.
Tek se od pre par godina obeležava 20. oktobar,
dan oslobođenja Beograda, ranije dan okupacije
Beograda. Tek 2010. godine počeo se obeležavati
i 9. maj, Dan pobede.
Prema tome, mnogo toga tek treba uraditi
u Srbiji da bi se rehabilitovale vrednosti
antifašizma, bar u onoj meri koliko je urađeno
u bivšim jugoslovenskim republikama.
Pomenimo samo, primera radi, kako je u Hrvatskoj.
U javnosti Hrvatske formalno se ravnopravno
odvijaju dve paralelne struje – antifašistička
i ona koja osporava rezultate antifašističke
borbe. U Deklaraciji o antifašizmu, koju
je usvojio Sabor, naglašava se da je antifašizam
ušao u temelje hrvatske države i u preambulu
ustava. Obeležava se kao Dan oslobođenja
22. maj, dan osnivanja Prvog sisačkog partizanskog
odreda. Trg žrtava fašizma preimenovan je
u Trg hrvatskih velikana, pa je nakon protestnih
akcija nevladinih organizacija vraćen prethodni
naziv.
Antifašizam u Hrvatskoj u praksi preživljava
teška suočavanja sa nacionalističkim i antilevim
strujama, zbog čega je Stjepan Mesić bio
prinuđen da ustane u zaštitu antifašizma.
Ali u formalno-pravnom, pa i u kulturno-političkom
smislu, antifašizam daleko bolje prolazi
nego u Srbiji, mada Narodnooslobodilačka
borba nije bila razvijenija nego u Srbiji.
Ništa nije lošije i u ostalim bivšim jugoslovenskim
republikama, mada bi se moglo reći da je
u Crnoj Gori antifašizam najdoslednije zadržao
status u skali društvenih vrednosti. Dan
kada je počeo antifašistički ustanak u Crnoj
Gori, 13. jul 1941, slavi se kao dan državnosti
Crne Gore. U tom datumu, prema rečima Filipa
Vujanovića, objedinjeni su slobodarstvo
i antifašizam, kao »dve večite vrednosti
Crne Gore«.
Iz Srbije devedesetih
krenulo rušenje vrednosti antifašizma
Antifašizam je posebno neophodan Srbiji da
normalizuje odnose sa okruženjem, jer je iz
Srbije devedesetih godina krenulo rušenje
njegovih principa i vrednosti. Zbog toga i
najveći teret krivice za protekle ratove i
počinjene zločine nosi režim Srbije. Zato
baš Srbija mora ići najradikalnije u raščišćavanju
nacionalističke prošlosti.
Na srpskoj strani je obaveza da se odbaci
još uvek prisutno stanovište u nas koje rat
u Hrvatskoj tretira kao građanski rat, a ne
kao nacionalističko-osvajački rat. U interesu
normalizacije odnosa s okruženjem je ukidanje
zakona o izjednačavanju partizana i četnika
i odbacivanje ideje o rehabilitaciji Draže
Mihailovića. Ne mogu se četnici tretirati
kao nosioci antifašizma kad se zna da su poubijali
na hiljade Bošnjaka tokom Drugog svetskog
rata, a pod njihovim znamenjem počinjen je
i genocid u Srebrenici. Kako se sa takvim
četničkim ratnim tradicijama može ulaziti
u Evropsku uniju?
Kako razumeti antifašizam danas? Antifašizam
je u ratu uspeo da objedini zapadnoevropske
demokratske zemlje i SSSR, dva ljuta ideološka
protivnika. Na čemu? Na odbrani elementarnih
prava ljudi i naroda na život, na odbrani
nacionalne ravnopravnosti i liberalne demokratije.
Antifašizam je danas i svet bez upotrebe nasilja,
»svet globalizacije bez hegemonije«.
Prema tome, antifašizam treba razumeti kao
nadideologijsku negaciju svega neljudskog
i nedemokratskog, kao temeljnu odrednicu demokratije.
U odnosu na to nasleđe, danas se mogu ujedinjavati
levica i desnica baš na platformi demokratskog
antifašizma koja bi obuhvatala sve demokratske
struje, osim protivnika demokratije.
Odnos prema antifašizmu neoboriv je kriterijum
po kojem se meri stepen stvarne demokratske
opredeljenosti Srbije i njenog puta u Evropsku
uniju.
 |
|
Milenko Marković |
 |
|