Tridesetog
marta u Novom Sadu na Tribini Vojvođanske
politikološke asocijacije (VPA) Republika
bila specijalni gost
Ima li levice
u Srbiji?
Tema sa gornjim naslovom privukla je veliki
broj posetilaca, uglavnom profesora i studenata
političkih i pravnih nauka sa Novosadskog
univerziteta. U razgovoru, pored domaćina,
prof. dr Duška Radosavljevića i mr Radivoja
Jovovića, kao gosti učestvovali su Zlatoje
Martinov, glavni i odgovorni urednik Republike,
i članovi redakcije Mirko Đorđević i Dragan
Stojković
Duško Radosavljević: Dobro
veče svima, gosti su vam predstavljeni, kao
i večerašnja tema pa verujem da ćemo u jednom
zanimljivom razgovoru pokušati da odgovorimo
na ovo pitanje. Reč bih dao mom mladom kolegi
Radivoju Jovoviću koji će voditi tribinu i
imati uvodno izlaganje.
Radivoje Jovović: Na početku
bih postavio pitanje svima nama: da li, i
na koji način, ove godine treba da slavimo
Prvi maj?
Prvi maj, Praznik rada, dan je kada se slavi
radnički pokret i njegova dostignuća. Ta dostignuća
ogledaju se u sistemskom poboljšanju društvenog
i ekonomskog položaja radnika širom Evrope,
Severne Amerike, ali i ostatka sveta. Prvi
maj je najtešnje povezan sa tzv. 3 čikaške
osmice, koje podrazumevaju izvojevano
pravo radnika na osam sati rada, osam sati
slobodnog vremena i osam sati sna. Međutim,
danas se tri čikaške osmice brišu
sa spiska radničkih prava širom sveta. Globalna
ekonomska kriza pritiska radnike i primorava
ih na vanredne ustupke poslodavcima.
Derogiranje radničkih prava u Zapadnoj Evropi
doživelo je vrhunac pre nekoliko sedmica kada
su radnici Fijatove fabrike Mirafiori u Torinu
pristali na desetočasovno radno vreme! Šta
se desilo? Mogućnost seobe fabrike u ekonomije
u razvoju, poput Brazila, Kine, Malezije,
koje pružaju poreske olakšice ili jeftinije
troškove proizvodnje i radne snage, ta mogućnost
poslužila je kao sredstvo ucene nekada odlično
organizovanog sindikata. Ovim je pokrenut
lančani proces
poništavanja decenijskih prava radnika
širom Evrope. Naravno, postoje još
brojni razlozi za degradiranje radnika
(i socijalno ugroženih slojeva uopšteno)
koji se uvek mogu naći kada privredni
razvoj uspori ili stane. Međutim,
pogledajmo kakva je situacija u Srbiji?
U Srbiji, usled nepostojanja konsolidovane
vladavine prava i jasne državne politike
prema radnim odnosima, a usled postojanja
monopola i u velikom broju slučajeva
loše izvedene privatizacije, situacija
je još gora. Ogroman broj radnika
teško je pogođen ekonomskom krizom,
dok veliki broj radi u domenu tzv.
sive ekonomije, gde radnička prava
liče na ona koja su imali radnici
u industrijskoj revoluciji 19. veka.
U Srbiji, zatim, čini se, ne postoji
jasna ekonomska i socijalna politika
kojoj je cilj povećana briga o siromašnijim
društvenim slojevima. Niti možemo
primetiti bar preventivno delovanje
države u ovom pravcu razvojem određenih
mehanizama formalnog i neformalnog
obrazovanja i stručnog usavršavanja,
prekvalifikovanja... Međutim, pored
očiglednog nepostojanja koncepcije
na
|
|
|
Bogoljub
Arsenijević Maki - crteži iz zatvora
|
 |
polju dostizanja relativne ekonomske i socijalne
jednakosti, da li u Srbiji svoje mesto imaju
i drugi važni elementi levičarskih ideologija?
Da li postoji jasna strategija multikulturalizma?
Da li postoji državna strategija održivog
razvoja i ekološke brige? Kakvi su napori
političkih partija i institucija na uspostavljanju
rodne, etničke i konfesionalne (i drugih vidova)
ravnopravnosti? Takođe, važno pitanje je da
li je Srbija jasno sekularizovana država?
Da li de jure proklamovane socijaldemokratske
partije i de facto zastupaju građanski
princip? Pored pomenutih, postoje i razna
druga pitanja koja moderna levica postavlja
u svojim zahtevima za reformom društva, do
čijih odgovora ćemo, siguran sam, doći u večerašnjoj
diskusiji.
Sve navedeno spada u temu večerašnjeg razgovora.
Dakle, da li u Srbiji postoje relevantne političke
partije koje zastupaju jasnu levičarsku ideologiju,
i koje su to partije? Takođe, interesuje nas
i da li, i u kojoj meri, te partije sprovode
svoje ideologije? Sada ću reč prepustiti našim
gostima da nam odgovore na pitanje »Ima li
levice u Srbiji?« i daju svoje viđenje ove
tematike. Hvala na pažnji!
Zlatoje Martinov: Odgovor
na ovo pitanje samo naizgled je lako dati.
Ako kažete da je nema nećete biti sasvim u
pravu jer zaboravljate one grupe i pojedince
koji ne samo da postoje i zagovaraju levičarske
ideje već i pokušavaju da deluju. To su anarhisti,
sindikalni anarhisti, i drugi oblici mlade,
radikalne levice. Te grupacije koje često
nisu ni formalno institucionalizovane, društveno
su sasvim marginalne, njihov uticaj je izuzetno
mali. S druge strane, političke stranke koje
sebe nazivaju socijalističkim ili socijaldemokratskim
ili i čak i one koje svojim nazivom ni u čemu
ne podsećaju na levicu, ali same sebe tako
percepiraju, npr. LDP i Demokratska stranka,
po svom programu, ali i po delovanju u praksi
– ne mogu se nazvati levičarskim. Još manje
su levičarske bile partije Slobodana Miloševića
(SPS) i Mire Marković (JUL).
U današnjoj Srbiji nema
levice, ali ima levičara
Za ovakvo stanje stvari, mogli bismo reći
sledeće: u savremenoj Srbiji ima levičara,
ali nema levice.
Kod nas u Srbiji vlada pravi pojmovni haos
kada je reč o definisanju levice, postoje
brojne definicije. Za neke je dovoljno da
se prihvate načela slobode i demokratije,
za druge da se osudi boljševizam ili tzv.
istočni greh i promovišu ideje
Gidensovog trećeg puta ili Šreder–Blerovog
novog centra pa da se stranka ili
pokret nazove levicom. Po mom sudu, ni Laburistička
partija u Engleskoj, a ni SDP u Nemačkoj
ne odražavaju zahteve jedne istinske levice.
Naime, daleko su od onoga što je cilj moderne
levice npr. u skandinavskim zemljama, a
to je očuvanje životne sredine, građansko
blagostanje tzv. people welfare
i socijalna država (social state).
Danas imamo nekoliko partija koje sebe smatraju
levicom: Koraćeva SDU, SDP Rasima Ljajića
i NSDP Dušana Janjića. Postoji i Komunistička
partija Jugoslavije Joške Broza. Moguće
je da postoji još neka. I njihovi programi
se baziraju na sličnim opštim načelima u
kojima jedva da ima pomena o radništvu
kao ključnom faktoru u socijalnom životu
i radu kao determinanti vrednosti
i kategoriji opšteg napretka.
Kapitalizam kao sistem, baš kao i u Marksovo
vreme – a danas je to znatno vidljivije
– ima tendenciju da u cilju ostvarenja profita
kao svog glavnog motiva vodi širenju kapital-odnosa
i po horizontali i po vertikali. Horizontalno
u trci za jeftinim sirovinama i istom takvom
radnom snagom kapital teži da zaviri u najudaljenije
kutove planete, ne libeći se da svoj osnovni
cilj realizuje milom ili silom. Vertikalno,
pak, on zadire u javne sfere, poput kulture,
prirodnih resursa, težeći da ih komercijalizuje.
Pri tom ne vodeći računa o ugroženosti čovekove
životne sredine, pa u krajnjoj liniji i
njegovog opstanka na planeti. Dakle pohlepa,
gramzivost prete da unište prirodne i društvene
resurse. Najnoviji japanski primer to pokazuje
belodano. (Japanska država zapretila je
ovih dana privatnoj kompaniji koja održava
nuklearnu elektranu Fukušima da će joj oduzeti
upravu na neodređeno vreme – jer nije u
stanju da sanira posledice curenja radijacije.)
Levica je pogled na
svet, a ne više ideologija
Levica, pak, deli drugačije vrednosti.
Sloboda, demokratija, socijalna pravda,
širenje jednakosti i na polja rodne, generacijske,
nacionalne i svake druge ravnopravnosti
njeni su elementarni principi. Levica je
danas sve manje ideologija, a sve više potreba.
Ona je pogled na svet. Mnoge levičarske
partije su danas na Zapadu odustale od klasne
borbe i prihvatile kapitalizam kao sistem
kojem se treba adaptirati i koji ne treba
sistemski menjati, već treba razvijati funkcije
socijalne države.
A Srbija? Kakve su perspektive moderne levice?
Potpuno prihvatam tvrdnju Latinke Perović,
koja najbolje od svih poznaje istoriju srpske
levice, da »bez obzira na različite predznake
glavna društvena ideja u Srbiji je ideja
socijalizma«. Štaviše, svi populistički
pokreti u Srbiji su nastali iz levice (Pašićevi
radikali, Slobodan Milošević). Samo što
je taj socijalizam bivao adaptiran potrebama
male, seljačke Srbije. Srbija ne sme da
ponovi procese razvoja zapadnih zemalja
i mora da izbegne surovu kapitalističku
eksploataciju – to je još Svetozar Marković
smatrao.
Takođe, ona prava, izvorna levica u Srbiji
je bila uvek veoma kritična prema programu
srpskog velikodržavlja i nacionalizma. I
to je konstanta srpske levice. Zajednički
stav celokupne srpske levice kroz 150 godina
bio je federalizam nasuprot centralizmu.
Samo federacija balkanskih državica mogla
je voditi miru. To je ponavljao Svetozar
Marković, u drugoj polovini XIX veka, to
su govorili i srpski socijaldemokrati Lapčević
i Tucović s početka XX veka, to je zagovarala
i KPJ dvadesetih godina i ostvarila u NOB-u
1945.
Međutim, ratovi iz devedesetih, velika društveno-ekonomska
kriza praćena megainflacijom, negativna
svetska iskustva sa realsocijalizmom i njegov
definitivno slom (boljševizam), SPS i JUL
kao simboli zla koji su u većem delu stanovništva
doživljavani kao levica, uticali sa da i
u svetu, a još više u Srbiji sam pojam levice
bude prokažen i proskribovan. Do pre nekoliko
godina, tačnije do početka svetske finansijske
krize (2008) neoliberalni koncept je bio
vladajuće mišljenje u Srbiji, a svaka levičarska
ideja, pokušaj očuvanja mukotrpno stvaranih
tekovina na planu položaja radništva i radničkih
prava smatrani su kao ostaci »Brozovog vremena«,
a oni koji su se za to zalagali »komunjarama«
i »neprijateljima srpskog naroda«. I danas,
2011. godine, iako se o levici može slobodnije
i bez podrugivanja i podsmeha javno govoriti,
ona nije naročito popularna i teško nalazi
pogodno tle u Srbiji. Prvo, javni politički
diskurs u Srbiji nije levičarski. Javni
diskurs u Srbiji danas je mantra o slobodnom
tržištu, evropskim integracijama i regionalnoj
saradnji nasuprot i rekao bih često na uštrb
radničkih prava. Proizvodnja je opala, fabrike
ne rade, radnici masovno dobijaju otkaze
(800.000 zvanično prijavljenih kao nezaposleni,
a mnogo ih je više u realnosti), oni koji
rade bivaju grubo eksploatisani od strane
vlasnika, često i mesecima ne primaju platu
ili im se ne uplaćuje zdravstveno i penziono
osiguranje. Radnici u Srbiji su u opštoj
konfuziji, potpuno je ideološki razbijeni,
oni danas na izborima uglavnom glasaju za
desničarske partije (SRS i DSS i sada verovatno
za naprednjake), sindikati su slabi i neorganizovani,
vrlo često u međusobnom sukobu, ponašaju
se rivalski, a vlast to umešno koristi.
Radnici su u konfuziji
Radnici su u većini slučajeva prepušteni sami
sebi (premda imamo lepih primera i samoorganizovanja
radnika npr. u Zrenjaninu u »Jugoremediji«).
Kada štrajkuju obično traže smenu vlasnika
koji je doveo fabriku do bankrota i, što je
zapanjujuće, traže novog odgovornijeg kapitalistu
koji će firmu dići na noge i otpočeti sa proizvodnjom.
O kakvoj, dakle, svesti radništva u Srbiji
na početku XXI veka može biti reči? Sve to
ne daje dobre perspektive za skori nastanak
levice koja bi bila u situaciji da neoliberalnom
državnom konceptu bude ne samo socijalni partner
nego i da u nekom dužem vremenskom periodu
takav koncept promeni. Dakle levice koja neće
biti samo na teorijskom planu, kao neka vrsta
intelektualnog stava pojedinaca, kao što je
to danas slučaj. Stvaranje levice u Srbiji
je dakle proces, dug i mukotrpan.
Moraju se, drugim rečima, stvoriti nužne socijalne
pretpostavke za artikulisanje pa i institucionalizovanje
levice. Kakvi će biti oblici levice, odnosno
hoće li ona biti izvorno marksistička ili
radikalna ili će, pak, prevagnuti ideje o
tzv. socijalnom kapitalizmu, ostaje da se
vidi. To će zavisiti od daljeg kretanja srpskog
društva. Srbija je u ovom trenutku nedovršena
i kao država i kao društvo. U društvu vladaju
odnosi sukoba i saradnje protekcionističkog
i neoliberalnog. Podrška stanovništva se dobija
kupovinom socijalnog mira, a ovaj ima svoju
cenu u novom unutrašnjem i spoljnom zaduživanju
države. Na ideološkom planu sve partije podršku
traže na terenu mitskog i nacionalističkog
populizma, imperijalnih težnji prema susedima,
što je u suprotnosti sa javno proklamovanim
ciljevima mira na Balkanu i evropskih integracija
i saradnje. Sve će to uticati na usporavanje
procesa stvaranja istinske levice u Srbiji.
Radivoje Jovović: Hvala gospodinu
Martinovu na iscrpnom izlaganju, a sada reč
dajem gospodinu Mirku Đorđeviću, koji je naš
čest i drag gost u Novom Sadu.
Mirko Đorđević: Kada se 1994.
godine pojavila knjiga Destra e sinistra
(Desno i levo) koja je prevedena i na naš
jezik, treba pomenuti nešto bitno, a to je
za naš večerašnji razgovor
najvažnije, prvo,
nije to prva knjiga Norberta Bobija
koja se bavi levicom i desnicom, ali
su neke teze ovde zanimljive i važne.
Pojmovi levica i desnica od vremena
Francuske revolucije do danas menjali
su smisao jer ideologije nisu mrtve
budući da je, kako se to u literaturi
popularno kaže, »drvo ideologija uvek
zeleno«. Dihotomija koja se podrazumeva
je trajna iako elementi jedne i druge
strane menjaju mesto na skali značenja.
Žan-Pol Sartr je pokušao duhovito
da tu dihotomiju objasni tvrdnjom
da su levica i desnica »dve prazne
kutije«, a veliki mislilac je pri
tom bio ideološki svrstan: prodavao
je ultralevičarska glasila na trgovima
Pariza! Ove napomene koje sam napred
izrekao vezane su za bolje razumevanje
društvenih promena 1989. godine. Naime,
ono što se imalo na umu nakon Oktobarske
revolucije i pobede boljševičke levice
1917, pod staljinizmom se pokazalo
kao najgori oblik desnice, iako je
formalno desnica bila pobeđena. Otuda
prvo pitanje: šta je levica, a šta
desnica. Odgovor je,
|
|
|
Bogoljub
Arsenijević Maki - crteži iz zatvora
|
 |
barem što se desnice tiče, jasan: kad nema
levice profitira desnica, a kada desnica slabi
ili gubi u istorijskom smislu, levica ne profitira.
I tu je ta razlika. Paradoks na koji su ukazali
mnogi teoretičari. Odatle i druga jedna podela.
Podela na progresiste i konzervativce. Konzervativci
imaju organicističku ideologiju koja se temelji
na determinizmu – ljudsko društvo je organizam,
a prirodni red je trajno narušen 1789. godine
i odatle sve nevolje. Kada se binarni sistem
značenja razgranava onda se sve svodi na ono
što smo na početku istakli. Da li su feministički
pokreti i pokret zelenih na levici ili desnici?
Nije lako odgovoriti. Ili kako to da Karla
Šmita danas podjednako koriste i analizuju
i na levici i na desnici. I svako ga tumači
na svoj način. Danas je uopšte teško reći
šta je i gde je levica a pesimisti kažu da
levice i nema. Ako su ove teorijske napomene
opterećene, hajde da vidimo neke činjenice
i to sasvim konkretne.
Kamen-temeljac levice
– pod znakom pitanja
Ono što je bio kamen-temeljac klasične
levice danas je pod velikim znakom pitanja.
Klasičnog proletarijata nema, a šema je
bila izvedena i to jasno, iz starije religijske
šeme u čijoj je osnovi mesijansko-hilijastička
matrica o Mesiji i konačnom izbavljenju.
Levice danas nema i tu je problem, jer ono
što se definiše kao levica nemoćno je da
reši problem odnosa između rada i kapitala.
U tom smislu se govori o jednom misliocu,
Edgaru Morenu, kao nekom »poslednjem pravedniku
evropske levice«. Demokratiju niko ne poriče
jer to je okvir, ali se nameće razlika između
»deliberativne« i participativne demokratije.
Moren tu nudi svoju formula: levica danas
mora obuhvatati one elemente koji se uglavnom
poriču, iako se činjenice tome protive.
To su ideje komunizma, ideje starog libertinizma
– to su anarhisti u širem smislu reči –
ideje socijalizma i filozofija ljudskih
prava i zaštita prava na osnovi rodne ravnopravnosti.
Moren svoju viziju nove levice izvodi iz
bogatog nasleđa ali bez činjenice da danas
levice nema. Šta spaja levicu Milorada Vučelića
i konzervativca palanačkih dimenzija Vojislava
Koštunicu s ideologijom Vojislava Šešelja?
I sve i ništa, zavisi kako se gleda. Ili,
šta spaja Mari Lepen sa grupama koje se
deklarišu kao levičarske u Francuskoj? Ako
bismo nastavili sa teorijskim razmatranjima
stigli bismo do glavnog izvora – to je misao
Kastorijadisa čije je poreklo trockističko.
Levica danas, koje nema, zaista je kompleksan
pojam, a praksa nemeće potrebu za njom i
tu se potpuno slažem s kolegom Martinovim.
Levica danas ima smisla samo kao redefinisana.
Nevolja je u tome, kako kaže i Edgar Moren,
što je socijalistička misao uistinu u ruševinama.
Levici danas, po Kastorijadisu, nedostaju
mašta i kreativnost koje ona generiše. Klasična
i stara levica nije marila za ekološku dimenziju
sveta u kojem se odvija borba između rada
i kapitala. Toliko za sada, a kasnije ako
bude pitanja i na njih možemo odgovoriti.
Radivoje Jovović: Hvala
gospodinu Mirku Đorđeviću, sada bih reč
prepustio gospodinu Draganu Stojkoviću.
Izvolite.
Dragan Stojković:
Pojam levice se upotrebljava danas
uglavnom kao pripadanje komunističkoj ideologiji,
socijalističkim idejama ili političkim partijama
koje se na njima zasnivaju. Pojam levice
se, dakle, posmatra u okvirima ideološko-političkog
obrasca koji je ograničen istorijski
na XIX i XX vek i klasno, na pojam radnika
i teorije diktature proletarijata, kao i
na praksu državnih uređenja nastalih osnivanjem
SSSR, pre svega u Evropi, a zatim u Aziji
i na Kubi.
Uprošćeno gledanje na
pojam levice
Ovakva dnevno-politička upotreba pojma
levice nužno je jednostrana, jer pojam levice
je i pojam koji u sebi sadrži čitav sistem
vrednosti, pre svega etičkih načela, pa
predstavlja i kulturni obrazac
koji ima univerzalno značenje i svojim sadržajem
prevazilazi ograničenja vremena i prostora.
Iskonske vrednosti ljudske vrste
su pravo na slobodan život, pravo na rad,
pravo na uživanje plodova svog rada, ravnopravnost
pred zakonom, sloboda kretanja, stanovanja,
sloboda mišljenja i govora. Ideja levice
je u svojoj biti etika večite potrebe
za boljim svetom i kultura – negovanje
uslova koji omogućavaju ostvarivanje
potencijala pojedinca.
Uvek se u razgovoru o levici mora poći od
nastanka ovog pojma, kada je posle Francuske
revolucije 1789. godine u političkoj podeli
na klase buržoazije i aristokratije, kao
levica promovisana klasa koja je (sedeći
u klupama na levoj strani Skupštine) istakla
za vreme svoje pobune načela slobode, bratstva
i ravnopravnosti – i jednu od osnovnih podela
između levice i desnice: levica je opredeljena
za republiku kao javnu stvar,
a desnica za monarhiju kao vladavinu
pojedin(a)ca. Dakle, radi se o etici,
vrednostima, koje proizlaze iz interesa
zajednice, zajedničkog dobra i moralu
koji proizlazi iz interesa pojedinca
ili odabranih pojedinaca.
Zahtev za slobodom ukida takozvani
prirodni poredak odnosa gospodar–sluga
u svim mogućim varijantama. Bratstvo je
sloboda za, i to ne za sebični
pojedinačni interes nego za zajednicu,
za javno dobro. Ravnopravnost građana
pred zakonom bez obzira na sve razlike u
pripadnosti staležu (kasnije polu, rasi)
jeste zahtev koji ne znači i egalitarizam,
to jest jednakost u siromaštvu. Ako se usvoji
ovakva definicija pojma levice, i dosledno
primenjuje u svim istorijskim epohama, u
raznim istorijskim okolnostima, levicu su
predstavljale, na primer, i rane hrišćanske
zajednice, i pobune robova, i seljačke bune.
Levicu su predstavljali pokreti reformacije,
prosvetiteljstva, antifašista, pacifista,
ekologa... Levičarski je uvek bio aktivan
životni stav nepristajanja na pasivnost
i prepuštanje da neko drugi iznad građana,
sa pozicije vlasti i moći, održava bilo
kako proglašen »večni poredak«.
Izvorne ideje marksizma
su deformisane
Posebno poglavlje predstavlja izopačenje
izvornih ideja socijalizma i komunizma proisteklih
iz načela slobode, bratstva i ravnopravnosti,
načina na koji je u političkoj praksi izvorna
ideja i teorijska nadgradnja levice pretvorena
u svoju suprotnost, u suštinski konzervativne,
nacionalističke i desničarske oblike, pod
imenom socijalizma i komunizma – od totalitarnih,
korporativnih projekata fašizma i nacionalsocijalizma,
staljinizma, kineske »kulturne revolucije«
do bezumlja i masakra Pol Potovih Crvenih
kmera.
Svaku ozbiljniju primenu kriterija levice
naravno da ne bi prošla ni praksa političkih
partija u Srbiji od sredine XX veka, od
Saveza komunista, Socijalističke partije,
Jugoslovenske udružene levice (JUL), do
brojnih takozvanih socijaldemokratskih partija.
Politička organizacija koju su sačinjavali
pojedinci posvećeni idejama emancipacije,
politička organizacija levice, pogotovo
u periodu posle Drugog svetskog rata, pretvorila
se u masovnu organizaciju ideološke pripadnosti
u funkciji održanja vlasti.
U srbijanskim uslovima od sredine XIX veka
levicu je predstavljala socijalistička misao
od Živojina Žujovića, Svetozara Markovića,
do Dimitrija Tucovića i Dragiše Lapčevića.
Socijaldemokratska partija Srbije iz prve
decenije XX veka (do Prvog svetskog rata)
je u svom vremenu i u svom istorijskom trenutku
svojim političkim radom, svakodnevnim vezama
sa liderima evropske socijaldemokratije,
predstavljala autentičan teorijski i praktičan
oblik borbe za emancipaciju zaostalog i
konzervativnog društva.
Dosledni srpski socijalisti
Između dva svetska rata novoosnovana Komunistička
partija Jugoslavije je, pre svega, delovala
u ilegali, u krajnje neprijateljskom okruženju
monarhističke diktature i desničarske ideologije,
pogotovo u crkvenim krugovima (N. Velimirović)
i profašističkim organizacijama (Ljotić).
S druge strane, Komunistička internacionala
(Kominterna), sa centrom u SSSR-u, postala
je doktrinarna organizacija koja je u ime
»viših ciljeva« potirala svaku slobodu i
ravnopravnost. Nedemokratičnost i unutarpartijska
diktatura bio je jedan od razloga da posle
velikog rata preživeli lider srpske socijaldemokratije
Dragiša Lapčević odbije saradnju i otkaže
svoj politički angažman.
Posle antifašističke borbe i pobede u narodnooslobodilačkom
ratu KPJ se pretvorila u masovnu organizaciju
u čijem članstvu se našao veliki broj članova
koji nisu imali ni elementarna znanja pismenosti,
a kamoli o levici i desnici. Proklamovani
egalitarizam, kao osnova za totalitarizam,
na jednoj strani omogućio je poslušno povinovanje
ideologiji, a na drugoj neograničenu vlast,
despotiju, od lokalnih lidera do vrhovnog
vođe. Ipak, proklamovane ideje levice predstavljale
su dinamičan element koji je remetio novi
»idealni poredak« pa je SFRJ sa svojim samoupravnim
eksperimentom predstavljala neobičan i teško
razumljiv spoj naprednih ideja i osvojenih
sloboda, s jedne, i konzervativnih ograničenja,
s druge strane.
Nacionalizam je razorio
levicu
Nacionalizam, u svom specifično balkanskom
obliku, konačno je razorio projekat levice
i pokušaj izgradnje socijalističkog društva
u bivšoj Jugoslaviji i Srbiji. I dok je u
ostalim republikama SFRJ posle raspada levica
okupljena u političkim partijama socijaldemokratskog
imena prešla u opoziciju, i ostala bitan faktor
političkog života i vraćala se na vlast, u
Srbiji je pod vladavinom Socijalističke partije
obnovljen nacionalistički projekat i antikomunistička
ideologija desnice iz vremena pre i u toku
Drugog svetskog rata. Antikomunizam u Srbiji
je bio toliko efikasan da su potisnute tekovine
antifašističke borbe, a da su rehabilitovane
opskurne ličnosti kolaboracionista Hitlerove
okupacione vlasti. Revanšizam antikomunističke
mržnje sa svom prljavom vodom komunističke
vladavine prosuo je iz korita i zdravo dete
naprednih ideja levice.
Najveća istorijska greška intelektualnih elita
Srbije od sredine osamdesetih godina, posle
smrti Josipa Broza, bila je zajedničko pozicioniranje
na desnici i potpuno prepuštanje levice Slobodanu
Miloševiću, njegovoj autokratiji i nacionalsocijalizmu.
To je jedan od najvažnijih razloga što je
značajan broj građana, iako svestan svih njegovih
mana, ipak nastavio da podržava Miloševića
i nije mogao da svoj glas na izborima daje
desnici koja se okupila pod znamenjima monarhije
i četničke ideologije.
Socijaldemokratske partije u Srbiji počele
su da se javljaju tek od 1993. godine i
nastajale su
pre kao posledica
nezadovoljstva i ličnih liderskih
ambicija pojedinaca nego kao izraz
autentičnih zahteva obespravljenih
radnika. Te partije su, da apsurd
bude veći, bile finansijski podržavane
od novopečenih bogataša, tajkuna
i neoliberalnih menadžera, pa je
jedan od lidera socijaldemokratije,
na primer, zabranjivao sindikalno
organizovanje u svom preduzeću.
A lider jednog od vodećih sindikata
je u svom kongresnom govoru izneo
stav da borba za radnička prava
treba da sačeka da budu rešena državna
pitanja (Kosovo i Ustav).
Levica danas u Srbiji, kao relevantna
organizovana politička snaga koja
emancipatorski deluje na celo društvo,
ne postoji. Postoji i kao spontani
otpor radnika nezakonitim privatizacijama
(uglavnom neuspešan), postoji kao
brojne građanske inicijative i intelektualna
ostrva pojedinaca i grupa koji staju
na stranu odbrane sloboda i ravnopravnosti.
Dakle, kao rascepkane razbijene
grupe koje imaju minimalan društveni
i politički uticaj. Na drugoj,
|
|
|
Bogoljub
Arsenijević Maki - crteži iz zatvora
|
 |
desnoj strani, stoje vrlo moćne političke
partije, pojedinci koji su se obogatili
u tranziciji, militantne nacionalističke
grupe okrenute obnovi ideja monarhije, ma
kako one bile maskirane »parlamentarnom
formom«. Ipak, postoji još uvek masovno
opredeljenje građana za Republiku i vrednosti
koje ona predstavlja. Zbog toga prioritet
današnjeg javnog angažmana na levici u Srbiji
jeste upravo rehabilitacija univerzalnih
ideja levice, njenih istorijskih tekovina
i tumačenje izvornih vrednosti koje bi organizaciju
levice izvukle iz kaljuge postojećih kompromitovanih
političkih partija i nacionalsocijalističkih
demagogija.
Duško Radosavljević: Po kojem
god kriterijumu da merimo naše, samoproklamovane
socijaldemokratske stranke, nađemo se u velikom
problemu – one su preko noći postale partije
naroda, a da pre toga ni trenutka nisu
bile partije klase! Zbog toga su
im programi slični jedan drugom, kao svaki
japi što je nalik na drugoga japija, sa predominantnim
premodernim stavovima o naciji, teritoriji,
suverenosti, neotuđivim pravima, kulturi,
jeziku itd. Briga za potlačene, manjine, marginalne
grupe, studente, radnike, ljude koji žive
od svoga rada, saradnja sa sindikatima, postaje
razlog za podsmeh, ne izvor legitimnosti za
dobijene mandate u političkoj borbi, reprezentacija
bez specifikacije (Atila Ag) je pravilo
političkog života u Srbiji, ignorisanje ideoloških
obrazaca, a prihvatanje oblikovanja javnog
mnenja vrhunac je političke i društvene
sterilnosti, koja se mudro ali, nadasve
znalački, protura kao jedino ispravno poimanje
vođenja politike, države i društva u abortiranoj,
tranzicionoj svakodnevici Srbije. A, tu je
negde i AP Vojvodina. Nažalost.
Ukratko, kada je Antoni Gidens, imajući u
vidu sve što se dešavalo sa socijalističkom
idejom, nakon 1989. godine, pokušao da nađe
novi smer, on ga nazvaše »treći put« za obnovu
socijaldemokratije. Ono što nije znao, da
će uz sve one koji ga kritikovaše zbog tog
del(c)a, biti baš toliko (zlo)upotrebljen
u našim krajevima, gde su se pobrkale ideologija
i kampanja, civilno društvo i nosioci političkih
mandata, škola i crkva, porodica i rijaliti
šoui... levo i desno, normalno rasuđivanje
i zdrav razum. Toliko da su odbačeni, zaboravljeni
i svesno gurnuti u zaborav korifeji srpske
socijaldemokratije, Svetozar Marković, Dimitrije
Tucović, Dragiša Lapčević, Triša Kaclerović,
vojvođanski socijalisti, Vasa Stajić, Vitomir
Korać i mnogi drugi, te da nas predsednik
druge države mora podsetiti šta je bio fašizam,
ko se protiv njega borio, koliki je bio naš
doprinos i slično. U državi koja ima socijalno
odgovornu vladu, u kojoj su dve vodeće
vladajuće partije, članice Socijalističke
internacionale, potpisale ugovor o istorijskom
pomirenju, za očekivati je da i politika bude
više leva – da li više elemenata
klasične, stare socijaldemokratije ili više
elemenata trećeg puta, jako bi nam
svima prijalo. A možda bi, kada se to lepo
upakuje, a znaju to oni (socijaldemokratski)
drugovi od gore, to moglo da se proda
biračima. Neka probaju, nama za dušu, kojima
su već više puta prodali lepo upakovanu –
ciglu. Ili već nešto slično tome.
 |
|
Ur. |
 |
|