Mladi likovni
stvaraoci
Primeri kritičkog
realizma
Likovna umetnost kao vid aktivnog »mešanja«
u svakodnevni život prisutna je još u osamnaestom
veku. Paralelno sa Sviftom i njegovim izmišljenim
putovanjima, Hogart je takođe imao šta da
»kaže« svojim savremenicima: njegova serija
slika iz života razuzdanih građana bila je
vrlo važno moralizatorsko oruđe. Ljude je
trebalo prevaspitavati i spasavati od raskalašnosti
i »bekrijanja«. Naravno da je i pojava niza
kolonijalnih ratova, sa najvećim tzv. Prvim
svetskim, bila tema i slikari su iskoristili
povoljnu priliku: dogodio se ekspresionizam
kao svojevrsna i društvena i moralna kritika.
Naročito su nemački umetnici bili agilni.
Uplitanje umetnosti u svakodnevni i društveni
život je istovremeno stvaranje nove dimenzije:
komunikacija koristi i estetsko kako bi elemente
prezentacije pojedinih ličnosti istakla. Tu
je diktat mode, ali i najrazličitiji spektakli
koji na svoj način unose dominaciju pojedinaca
i njihovih shvatanja. Glamur i šokantna atraktivnost
koriste umetnost i ona dobija epitet »primenjena«,
negde se sreće i pojam »umetnički zanati«.
Veliki je raspon onoga šta sve ulazi u pomenutu
kategoriju ponašanja – pomenuću samo primer
šivenja toaleta za pojedine kulturne događaje-premijere
opera ili pozorišta. Sve je to staro i dobro
poznato – od srednjeg veka do naših dana.
I nikakvo čudo što se dogodila varijanta umetnosti
koja će se baviti i svakodnevnom politikom,
kritikom velikih i totalitarnih sistema vlasti:
jedino smeta kašnjenje: ako se reakcija događa
danas u odnosu na zbivanja od juče, onda imamo
primer političkog ulagivanja. Umetnik koji,
na primer, kritikuje ličnost i delo Slobodana
Miloševića ili Tita sada, u svakom slučaju
»malo je zakasnio«. Takvim ponašanjem indirektno
hvali ono sada i oduzima sebi mogućnost da
bude kritičan prema svakodnevici. Jednostavno
rečeno: svaka kritika prošlosti je istovremeno
dizanje slavoluka današnjici. Hoće li se to
raditi direktno ili uz upotrebu alegorije
– stvar je »umetničke slobode« pojedinca.
A da su mogućnosti neizmerne svedoči poznati
stil ampir čiji je inaugurator, David, njime
veličao Napoleona. Protivnici Korzikanca odmah
su smislili epitet – »najveći koljač devetnaestog
veka«!
Kod nas se učestala i naglašena pojava tzv.
kritičkog realizma može vezati za
čitav niz izložbi koje su se događale od 2000.
godine u Beogradu, i ne samo u Beogradu –
u Vršcu »Bijenale mladih«, u Čačku »Bijenale
Nadežde Petrović«. Inicijativa je krenula
iz Muzeja savremene umetnosti, Kulturnog centra
Beograda, Doma omladine Beograda i Studentskog
kulturnog centra. Preispitivanje vladavine
Slobodana Miloševića i stavljanje pod lupu
kompleksa
događanja od 1945.
do 2000. postali su osnovna preokupacija.
Žestina kritike usmerena je na »komunističku
bahatost i bezobzirnost« koja je uništavala
mnoge građanske tekovine. Naravno,
samo polazište ima smisla i nikome
u suštini ne smeta šte se jedan period
života stavlja u centar i sumnji i
osporavanja. No, neobično je to što
je inicijativa krenula iz institucija
koje su direktna posledica postojanja
tzv. komunističke ili socijalističke
kulturne prakse i što su inicijatori
ljudi koji su se rodili i stasali
kao zreli umetnici u tom periodu.
Neki su čak i zdušno zagovarali ideje
Oktobarske revolucije koju je režim
Tita i kasnije Slobodana Miloševića
sprovodio. Što se javila
|
|
|
skepsa, što se pojavio određeni vid »kajanja«
– zbunjuje. Jer, inicijatori i posednici pomenutih
institucija se ne odriču ni njih ni svojih
pozicija stečenih u pomenutom periodu. I tako
izložba »O normalnosti« 2003. MSU, sa podnaslovom:
»Umetnost u Srbiji 1989–2001« na žestok način
podvrgava sve kritici – ili samo »nešto« što
je nastalo u pomenutom vremenskom periodu.
I odmah sledi neobično pravdanje: »Nemoguće
je toliki period obuhvatiti tako da se stekne
potpuna slika o umetničkom delovanju. Sačinjen
je izbor i umetnika i dela koji potkrepljuju
tezu o »zločinačkim režimima«, no bez ijednog
»cvetića« sa druge strane! Uz ovu izložbu
krenuli su i »poznati« oktobarski saloni,
koji naravno nisu kontinuitet prethodnih i
istoimenih manifestacija. Ponašanje koje je
u priličnoj meri »prizemljilo i poništilo«
dosadašnju umetničku praksu u Srbiji.
Biljana Đurđević
Umetnica koja je bila u centru ideja zagovornika
preispitivanja socijalističkog perioda bila
je Biljana Đurđević. Istina, nije imala
glavnu ulogu kao Raša Todosijević, na primer,
ali su njene slike imale značaja. Na mene
su posebno ostavile utisak »Stomatološko
društvo«, 1998, i »Poslednji dani Deda Mraza«,
2001. Obe su nosile određenu sumu kritičkog
tretmana izabrane teme sa jasnom dozom simbolike.
Oporost i agresivnost su u priličnoj meri
isticale stav umetnice. I druge slike koje
smo sretali na oktobarsklim salonima svedočile
su o spremnosti Biljane Đurđević da svoju
misao sprovede dosledno. Lično, imao sam
mnoge reči hvale za doslednost i kritičnost
umetnice bez obzira na simboličnost koja
je bila prisutna. To je čak davalo određenu
notu prefinjenosti umesto sukoba agresije
s agresijom. Za izložbu u martu prošle godine
u galeriji Kulturnog centra Beograd umetnica
je izabrala pet slika. One su je udaljile
od isticanja grubosti i sasvim približile
poetizaciji, alegoriji. Da li je umetnica
proširila svoj otpor na političku praksu
jednog perioda i na globalnu situaciju –
pregrevanje planete, na primer, pa je neophodno
usložnjavanje simbolike – tek, pojavila
se i ironija. Kako je izbegnuta jednosmernost
umetničke komunikacije ovo delo je postalo
i samosvojno i u smislu razvoja – novo.
Nikakvo čudo što je izložba došla u najuži
broj onih koje su pretendovale na prestižnu
Politikinu nagradu.
Milica Ružičić
Likovna galerija Kulturnog centra Beograda
bila je domaćin i umetnici koja je spremna,
kao i Biljana, da o onome sada
govori danas! Poznati događaj koji
se zbivao u Zrenjaninu, sukob radnika i
»vlasnika« »Jugoremedije«, značajna pomoć
države – slanje žandarmerije koja je odmah
pristupila prebijanju »uzurpatora«, okončanje
sukoba i pobeda radnika, sve se to događa
2004. i 2005. godine, dakle sada,
tema je koja je zaintrigirala umetnicu.
Ona je po uzoru na fotorealizam naslikala
veliku sliku sukoba radnika, žandarmerije
i telohranitelja »vlasnika« fabrike. Delo
je nastalo 2006. godine i prezentovano je
prošle godine. Istovremeno je »priložila«
razna obračunavanja diljem sveta: teza je
jasna – svako protivljenje protiv despotskih
odluka države, protiv očuvanja kapitala
koji je stečen kako je stečen, dovodi do
upotrebe sile. Naravno da je sjajno kadriranje
»objekta« pomoglo umetnici da ostvari upečatljivo
delo. Prigušena svetlost kao u paklu, izobličena
lica svih učesnika, »miris« krvi – sve je
to prisutno. Ovakav angažovani realizam
viđao se jedino za vreme veličanja »radničkih
pobeda« u socrealizmu. No, tada je on bio
hvalisavi »vojnik« koji podiže slavoluk
sistemu. Ovde je primer žestoke kritike
umetnika koji je stasao u vremenu koje kritikuje
i kojem želi »lepšu i humaniju« dimenziju.
To što se poslužila brojnim primerima iz
sveta samo univerzalizuje njen stav: agresija
i nasilje su svuda isti i svuda nose isto
ime jer su primenjeni iz istih razloga.
Ivana Ivković
»... za slobodu naših porodica, žive su
vas odveli, žive vas želimo nazad.«
»Ovo je deo parole sa jedne dokumentarne
fotografije izložene u Nacionalnom muzeju
u Limi, koja prikazuje grupu od šest Peruanki
u tihom i nemom protestu. Gledajući je danas,
u vremenu postfeminizma, možemo konstatovati
da smo zaboravili suštinu ženske akcije,
glas običnih, često obespravljenih žena.«
Tako u predgovoru započinje tekst Saša Janjić.
Fotografija, i još jedna: sobe u kojoj su
žene noćivale, poslužile su Ivani Ivković
da ostvari akciju kojom ističe
jasnu tezu: ravnopravnost u svetu gde vlada
sila snaga na vlasti je obaveza koja se
brani i životom. Pri tom su svi životi dragoceni
i ravnopravni. To što su fotografije iz
Lime u pitanju, što je po njima nastala
serija crteža i što su upotrebljeni plakati
koji daju podršku demonstraciji, samo su
jedan vid prisutnosti. I reakcije zvane
sada. Jasno je da se umetnica zalaže
da se tzv. žensko pravo ne uzima olako i
da sumnja u postojanje ravnopravnosti. Zanimljivo
je i to što je umetnica koristila omiljeni
način u Latinskoj Americi za likovno predstavljanje
događaja: plakatski pristup. Dobro upućeni
kažu da se po plakatima može pratiti gotovo
svaka revolucija na ovom tlu – toliko je
ovakav način omiljen. Time je postignuto
dvostruko dejstvo: fotografije kao dokumenta
i umetničkog postupka kao adekvatnog zahvata
u sredini iz koje potiče upotrebljena ideja.
Tri izložbe koje su se dogodile na istom mestu
– likovna galerija Kulturnog centra Beograda
– pokazuju da postoji generacija koja ume
i sme da kaže šta misli o svom vremenu i to
u njemu samom. Njoj nije potrebna »vremenska
distanca« da bi se stavila na pravu stranu.
Ili samo da iznese sopstveno mišljenje. Ovo
je primer koji nije usamljen i koji jasno
govori o mogućnostima i primeni umetnosti.
Tri različite prirode i tri različita postupka
ipak su jedan, i to dobar primer – postoji
misao kojoj nije potreban vođa koji se »pravda«.
 |
|
Bratislav Ljubišić |
 |
|