Konzervativizam
i proizvodnja »čudovišta društvenog života«
Lazar Vrkatić,
O konzervativnim političkim idejama,
Mediteran publishing i USEE, Novi Sad,
2009.
Konzervativni nazor u državi ne vidi
opštu volju, jer se pojedinačna i zajednička
volja ne posreduju kroz državu, nego joj
samo služe.
L. Vrkatić
Konzervativna ideja se u Srba tri puta nametnula
kao dominantna politička opcija i, po tvrdnjama
Lazara Vrkatića, sva tri puta dovela do nesagledivih
posledica po društvo i državu, ali i po šire
državne sklopove u kojima je živeo srpski
narod. Ovo je vrlo koncizna ocena koja se
dobija nakon čitanja dela O konzervativnim
političkim idejama, 1
objavljenog u ediciji Izabranih dela Lazara
Vrkatića, kao zajedničkog izdavačkog
poduhvata Mediteran publishinga i USEE-a iz
Novog Sada.
Prvi put se ova ideja u Srba javlja vezana
za Iliju Garašanina, koji je u istoriji ostao
upamćen najviše po »Načertaniju«, ali i Policijskom
zakoniku iz 1850. godine, te po Zakonu o osnovnim
školama iz 1857. Kako kaže Vrkatić, Garašanin
je bio svojevrsni spoj Solona i Pizistrata, 2
koji je problem organizovanja države i društva
rešio na paradoksalan način: »da bi se u srpskom
narodu uspostavili građanski instituti privatnopravne
sfere, kao i njegovo teritorijalno i državotvorno
zaokruživanje u liku nacije, moraju se primenjivati
predgrađanski načini prisile i politike«. 3
Kao nesumnjivi pokretač pravnog oblikovanja
države svoga vremena, Garašanin je bio zaslužan
za donošenje bitnih zakona mlade države, za
razvoj državne administracije i školstva,
ali i za brza izopačenja činovništva, koje
se izrodilo u represivnu klasu iznad naroda,
što će u značajnoj meri dovesti do formiranja
radikalne stranke Nikole Pašića. Svemoć činovništva
najviše se odlikovala u položaju policije
koja je imala pravo da batinama kažnjava,
bez sudske odluke. Policijski zakonik je sadržavao
određene pretpostavke koje su stanovnike držale
ne samo u stanju podređenosti, nego i u stanju
poniženosti i opšte obespravljenosti: »1.
Administrativni organ donosi sankciju mimo
sudskog organa – istočnjački princip apsolutnog
jedinstva (kadija te tuži, kadija ti sudi),
2. Telesna kazna je predmoderni način kažnjavanja,
napušten sa Francuskom građanskom revolucijom,
3. Telesna kazna je ponižavajuća za onoga
nad kime se izvodi, i njena svrha nije privođenje
slobodi, što je generalno Garašanin hteo«. 4
Naravno da je ovakva situacija mogla biti
korišćena da se sreski kapetani pred izbore
obavežu da u njihovim izbornim jedinicama
budu izabrani oni kandidati koji će odgovarati
kruni i režimu!
Spoljnu politiku Garašanin je sprovodio na
osnovu »Načertanija«, 5
dokumenta nastalog na osnovu ideja Adama Čartoriskog
(»Saveti«) i Franje Zaha (»Plan slavenske
politike Srbije«), 6
1844. godine. Srbija, po njemu, može biti
samostalni politički subjekt samo teritorijalnim
proširenjem! »Ideja
je jasna: samo veća država, jer će
biti i ekonomski i vojnički jača,
može biti samostalna, nevazalna«. 7Ili,
kako autor zaključuje: »Istorijsko
pravo je postalo strateški osnov srpske
spoljne politike«. 8
Istovremeno, kako se ova ideja konstituiše
kao jedina i bez alternativa, ona
»cementira« i autoritarni režim kneza
Mihaila Obrenovića, koji za razliku
od svoga oca Miloša
Obrenovića, čija »samovolja beše usmerena
protiv pojedinaca, Mihailova je, u
skladu sa autoritarnim karakterom
njegove vlasti, bila usmerena protiv
institucija«. 9
Osim institucija, njegovoj vlasti
nisu bili potrebni ni podanici, jer
je i njihovo postojanje bilo problematično
po kneza. Iako veoma kontroverzan,
Mihailo je
|
|
|
Nikola Džafo, Pazi,
umetnost ne ujeda,
galerija O3one
|
|
imao zavidan legitimitet, a »osnova te legitimnosti
bila je navodna apsolutna posvećenost spoljno-političkom
cilju oslobađanja susednih srpskih i drugih
slovenskih krajeva od Turske«. 10
Iako je u Mihailovom režimu konzervativna
ideja doživela određen stepen deformacije,
ona se s tim režimom srodila, te je kraj Mihailovom
režimu predstavljao njen prvi poraz u Srbiji.
Nakon Mihailovog ubistva, konzervativna ideja
se transformiše u liberalnu, sa značajnim
odlikama autoritarnosti i konzervativnosti.
Drugi put se konzervativna ideja »ukazuje«
Srbima kao »sukob sa radikalskim političkim
stavom«. 11
Vrkatić izvodi zaključak da do nje dolazi
evoluiranjem stavova radikala, koji prolaze
dugi ideološki put od ideja socijalizma, 12
zatim ideje o seljačkoj državi, preko ideja
konzervativizma, da bi završili u reakcionizmu.
Konzervativna ideja traje od kraja XIX veka,
svoj procvat ima između 1903. godine i balkanskih
ratova, da bi joj kraj bio u Prvom svetskom
ratu, 1915. godine, kada političko vođstvo
preuzima regent Aleksandar Karađorđević, koji
nameće svoju autoritarnu volju. Prateći praktične
političke, vojne i diplomatske poteze kojima
se izražava konzervativna politička
ideja, Vrkatić na vrlo precizan, na momente
i bolan način, podseća na one vrlo kontroverzne
poteze koje su srpske vlasti u periodu od
skoro dvadeset godina povlačile, 13
ne vodeći računa o mogućnostima krhke, mlade
i siromašne države, kao i još nedovoljno formiranog
srpskog društva, u osnovi nespremnog da izvrši
sva ona dela koja mu je namenila
nadobudna srpska elita, zadojena samo jednom
političkom idejom – onom konzervativnom. Takvu
ideju će moći pobediti samo sila koja o idejama
generalno ima prezriv stav – autoritarna volja
regenta Aleksandra, koji će na bahat i voluntaristički
način prići kako oslobađanju Srbije, tako
i formiranju prve zajedničke države Južnih
Slovena – Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca. 14
Stoga će autor dovesti u pitanje i legitimnost
ovakvog ujedinjenja, kroz lucidnu analizu
načina ulaska raznih teritorija u Kraljevinu
SHS, te donošenje Vidovdanskog
ustava, što će od samog početka državu postaviti
na krivi kolosek, te joj onemogućiti da se
razvija na način preko potreban, da bi se
ublažile razlike među narodima i pokrajinama,
vekovno razdvojenima, koje su bile delovi
različitih država i političko-pravnih sistema.
Negacija postojanja tih razlika, te namerno
forsiranje oporavka jednih krajeva nasuprot
i protiv drugih, kao i otvorena eksploatacija
nekih krajeva, prvenstveno Vojvodine, 15
stvaraće pretpostavke za rastakanje državne
zajednice, što će na vrlo krvav način biti
ostvareno u Drugom svetskom ratu. »Sve navedeno
pokazuje da su autoritarni režim i konzervativna
politička ideja Kraljevinu shvatili kao privremenu
politički zajednicu, koju treba
na kolonijalni
način eksploatisati. Vojvodina je
od svih prečanskih krajeva
najgore prošla i do danas se ne može
oporaviti od toga. Subjektivni momenat
cele te politike bio je kralj, i ta
zajednica bez autoritarnog režima
nije bila moguća. U suštini, raspala
se pre nego što je zaživela. Srbi
prečani su bili izrazito najveća žrtva
nakaradnosti i neumnosti te zajednice«. 16
Da konzervativna politička ideja može
biti poražena dokaz je osnivanje socijalističke
Jugoslavije, koja nastaje kao produkt
socijalističke ideje, koja vojno,
politički i diplomatski
|
|
|
Nikola Džafo, Pazi,
umetnost ne ujeda,
galerija O3one
|
|
trijumfuje, poražavajući konzervativizam kod
Srba i Hrvata. Stepen ostvarenja socijalističke
ideje je bio visok i priznat, ne samo u okvirima
nekadašnje zajedničke države, nego i u okvirima
međunarodne zajednice. Ovako ostvarena zajednica
imala je ozbiljnih emancipatorskih
uspona, ostvaren je vrlo visok stepen prava
nacionalnih zajednica, kao i mnogobrojnih
institucija, kulturnih i obrazovnih sadržaja,
solidan nivo ličnog i društvenog standarda.
»Jedini uslov je bio da se ne dovodi u pitanje
ideološki predznak režima. Sve u svemu, živelo
se vrlo ugodno, iako ne baš preterano slobodno«. 17
Da bi takva ideja bila poražena morala se
godinama »nagrizati« raznim drugim idejama,
koje su to mogle jedino ostvariti zajedničkim
aktivnostima. Tako Vrkatić vidi četiri uzroka
rata i raspada SFRJ, koja ćemo ovde ukratko
predstaviti:
1. Konzervativizam pobeđen prilikom uspostavljanja
druge Jugoslavije ostao je jak u krugovima
intelektualne elite, a povremeno je dobijao
i političku podršku unutar socijalističkog
pokreta. Takođe, postojala je određena neiživljenost
nacija, koja je čekala trenutak za ostvarenje
svoga cilja.
2. Podrška ratu kao faktoru prevage konzervativne
ideje od strane bitnih faktora međunarodne
zajednice.
3. Velika je verovatnoća da bi rat bio izbegnut
da je u Jugoslaviji pobedila liberalna ideja,
što ne znači da u pojedinim delovima zemlje
ne bi pobedila autoritarna politička opcija.
4. U drugoj Jugoslaviji funkcionisala je određena
vrsta svojine, koja je iznedrila menadžersku
ekonomiju, koja se ne bi mogla uništiti bez
rata! »Osnovni uzrok rata je oblik rata koji
nije mogao drugačije biti ustoličen«. 18
U takvoj situaciji, Srbiju je pokorio Slobodan
Milošević, što Vrkatić vidi ovako: »Privatna
lica su se popela na čelo političke zajednice,
i to uz veliku saglasnost stanovništva, uspostavila
novi oblik vladavine gde je jedini princip
privatni interes«. 19
Osobina Miloševićevog režima je da nije
trpeo opoziciju, koja nije imala status protivnika
već izdajnika. Naravno, ovakav režim 20
ne može ni imati protivnika, ovakav tip režima
nema opoziciju. »Kod našeg oblika vladavine
nismo imali posredovanje privatnog interesa
u političkoj državi, nego se on neposredno
ostvarivao, te se svaka politička opcija gubila
i postajala izlišna, jer se sve svodilo na
lični interes.« 21
Srpska konzervativna misao u XX veku dva puta
je uništavala državnu zajednicu u kojoj je
srpski narod živeo sa drugim narodima. Ta
misao je bila potpomognuta istim takvim produktima
drugih naroda, što je kao ishod imalo zlo
koje se svima onda dogodilo. Srpski konzervativizam
je za svoje promašaje poslednjih godina XX
veka okrivio izvođača radova koji je neslavno
završio u kazamatu Haškog tribunala. Da li
je to dovoljno shvaćeno? Veliko upozorenje
Lazara Vrkatića, nad kojim se moramo zamisliti
je: »Najstrašnija misao je da će taj konzervativizam
preživeti sve ovo, i da će biti još neumniji,
te da će proizvoditi nova čudovišta društvenog
života«. 22
Zato se ova knjiga mora iznova čitati, kao
velika opomena elitama ove zemlje, da se Srbija
XXI veka ne može konstituisati na retrogradnim,
autarhičnim i anticivilizacijskim osnovama,
koje su u tri navrata državu i društvo dovele
na ivicu katastrofe i totalnog uništenja.
|
|
Duško Radosavljević |
|
Literatura
Čubrilović, V., 1982, Istorija političke
misli u Srbiji XIX veka, Beograd.
Dragović-Soso, J., »Spasioci nacije«, Intelektualna
opozicija Srbije i oživljavanje nacionalizma,
Beograd.
Đorđević M. (prir.), 2003, Srpska konzervativna
misao, Beograd.
Đorđević, M. R., 1979, Srpska nacija u
građanskom društvu, Beograd.
Hejvud, E., 2005, Političke ideologije,
Beograd.
Ingrao Č., Vrkatić, L., 2001, Nenaučena
lekcija – Srednjoevropska ideja i
srpski nacionalni program.
Malešević, S., 2004, Ideologija, legitimnost
i nova država. Jugoslavija, Srbija i
Hrvatska, Zagreb/Beograd.
Milosavljević, O., 2002, U tradiciji
nacionalizma ili stereotipi srpskih
intelektualaca XX veka o »nama« i »drugima«,
Beograd.
Perović, L., 2006, Između anarhije i autokratije.
Srpsko društvo na prelazima vekova (XIX–XXI),
Beograd.
Radosavljević, D., 2001, Elite i transformacija,
Novi Sad.
Radosavljević, D., 2010, Svetozar Marković:
Crtice o nacionalnom i federalnom pitanju,
Novi Sad.
Vrkatić, L., 2009a, O konzervativnim političkim
idejama, Novi Sad.
Vrkatić, L., 2009b, Pojam i biće srpske
nacije, Novi Sad.
1
Knjiga je prvobitno objavljena 2001. godine,
u izdanju Helsinškog odbora za ljudska
prava u Srbiji, u Beogradu, u koautorstvu
sa Čarlsom Ingraoom, pod naslovom Nenaučena
lekcija – srednjoevropska ideja i srpski
nacionalni program.
2
Tako je solonska strana Garašanina bila
zadužena za privatnopravne, a pizitsratovska
za javnopravne institute.
5
O »Načertaniju« videti i: V. Čubrilović,
1982, Istorija političke misli u Srbiji
XIX veka, Beograd; M. R. Đorđević,
1979, Srpska nacija u građanskom društvu,
Beograd; M. Đorđević (prir.), 2003, Srpska
konzervativna misao, Beograd.
6
Tekst »Načertanija« bio je izrazito tajnog
karaktera, Austrija u njegov posed dolazi
tek 1883. godine; u Srbiji se on prvi
put objavljuje tek 1906. u Delu.
11
L. Vrkatić, 2009a: 64.
12
Videti: L. Perović, 2006, Između anarhije
i autokratije. Srpsko društvo na
prelazima vekova (XIX–XXI), Beograd, i
D. Radosavljević, 2010, Svetozar Marković:
Crtice o nacionalnom i federalnom pitanju,
Novi Sad.
13
O kontroverzama srpskih političkih odluka
videti više u: L. Vrkatić, 2009b, Pojam
i biće srpske nacije, Novi Sad.
14
Ovo nas je podsetilo na predavanje koje
je svojevremeno održao Šlomo Avineri,
rekavši kako Palestina još nije ni konstituisana
kao država, a već je propala. Čitajući
Vrkatićevu knjigu imamo skoro istovetan
zaključak.
15
Vrkatić, 2009a: 227–229.
17
L. Vrkatić, 2009a: 234.
20
O karakteru Miloševićevog režima videti:
D. Radosavljević, 2001, Elite i transformacija,
Novi Sad.
21
L. Vrkatić, 2009a: 243.
22
L. Vrkatić, 2009a: 261.
|