Majski prevrat
u novom svetlu
Suzana
Rajić: Aleksandar Obrenović vladar
na prelazu vekova – sukobljeni svetovi,SKZ
Beograd 2010.
Otkrivajući spomenik kraljici Dragi Obrenović
u Gornjem Milanovcu godine 2010 – i to je
znak koji nije promakao istoričarima – prva
dama srpskog parlamenta S. Đukić-Dejanović
je kazala da istoriju »pišu pobednici i istoričari«.
Nakon masakra koji je zapanjio Evropu, a koji
su počinili oficiri koji su se zakleli kralju,
prvu reč su naravno zadobili pobednici po
principu kontrole prošlosti. I kada su crnorukci
izvikali kneza Petra Karađorđevića za kralja,
i hroničari i istoričari su se našli na sličnom
poslu. Skriveni i povremeno tek otkriveni
delovi istorije dugo su ostajali pod »nanosima«
vremena. Postajali su novi »udes« nesrećnog
kraljevskog para. Primera radi, čak i Slobodan
Jovanović koji je dobro poznavao doba i likove
na sceni gledao je zaista »manje očima istoričara«.
Ono što mi danas nazivamo »politička pozadina«
atentata nije bilo nepoznato – obilje je građe
koja je publikovana – ali su interpretacije
bile neobične. Čak i danas na političkoj sceni
Srbije ima glasova koji »zazivaju« Apisa.
Istina, nema ih među istoričarima, ali se
i oni teško probijaju kroz obilje dokumentacije.
Suzana Rajić sve to zna i stoga je njena knjiga
dugo očekivana. Ona je izazov prihvatila kao
istoričar od zanata i izabrala je – slobodnije
rečeno – ulogu onog Heraklitovog kopača zlata
koji mora da kopa zemlju da bi došao do zrnca
zlata – bez svrstavanja na neku stranu. Onaj
ko je pažljivo pročitao ovo delo ne može da
ne prihvati ocenu stručnih recenzenata da
je ovo »najznačajniji rezultat istorijske
nauke u Srbiji u više poslednjih godina« –
L. Perović.
Delo S. Rajić nije klasična monografija o
vladaru već i sistematizovan prikaz stanja
u Srbiji na wsamom početku XX veka.
U krilu društva koje nije dovoljno iskoračilo
u smeru civilizacijskog napretka glavni akteri
na sceni su Vojska i Crkva – uz uvek moćnu
partiju radikala koja se brzo prestrojava
– koja drži sve konce u rukama. Uz njih ide
i nacionalna intelektualna elita koja je zaokupljena
širenjem države a ne izgradnjom modernih struktura.
I u tom okretanju na jednu ili na drugu stranu
– na Zapad ili na Rusiju – odvija se i drama
poslednjih Obrenovića: samo oni nisu shvatali
da će se velike sile jednom nužno dogovoriti,
kako je i bilo. Vojska nije odustajala od
velike države i to će se nastaviti i posle
1903. sve do balkanskih ratova i velikog svetskog
rata – sa onim »signalom« u Sarajevu 1914.
I tu je S. Rajić hrabro pristupila jednom
paradoksu – nakon ovog krvavog čina ipak u
Srbiji započinje novo doba. Ni traga ovde
od legende o novom kralju-republikancu već
se nudi smisao istorijskog procesa na temelju
bogate dokumentacije. Taj proces je važniji
od formulacija o nekakvoj »revoluciji godine
1903«, kako se tvrdilo i kako su to forsirali
pisci i ideolozi – nikada počinioci masakra
nisu procesuirani iako su ti zahtevi
dolazili s ozbiljne
strane i razlozi bili utemeljeni.
Sve su te kontroverze ovde odlično
analizirane po principima moderne
istoriografije. Kob je bilo navođenje
»viših ciljeva« da bi se opravdala
vlast i tome su služili i brojni istoričari-hroničari
savremenici. Najbolje se to vidi na
primeru držanja Crkve uoči i nakon
atentata, a to je uveliko određivalo
sudbinu Obrenovića. Obrenovići su
imali problema sa srpskim mitropolitom
Mihajlom – kralju Milanu je smetalo
njegovo rusofilstvo – ali nisu imali
sreće ni sa Inokentijem: od parohijskog
sveštenika Aleksandar je od njega
načinio mitropolita i on je odigrao
nedostojnu ulogu. On je venčao
|
|
|
kralja i kraljicu Dragu koju je u propovedima
nazivao divnom »gugutkom na srpskom prestolu«.
Izdao je ukaz u ime Crkve da se ona pominje
u prozbenoj jekteniji u kojoj se pominju kralj
i kraljica i članovi vladalačke loze po pravu
nasleđa. Na blagodarenju u Sabornoj crkvi
pred novim kraljem Petrom on je, međutim,
odao pohvalu »hrabrom vojinstvu koje nas je
izbavilo od tirjanina« – nazvao je Aleksandra
Neronom. Oštro je reagovala srpska crkva u
Sremskim Karlovcima – u glasilu Srpski
Sion – koja je majski prevrat i držanje
mitropolita nazvala sramnim i »mrljom na obrazu
Srbije«. Svi ovi detalji čine vrednost ove
studije, a najvećma su to analize stanja u
društvu i procesi koji se otvaraju u Srbiji
krajem XIX i početkom XX veka. Večna »igra«
političkih partija i prvaka nacionalne elite
okvir je udesa poslednjih Obrenovića. Pored
ličnosti i likova ove drame imamo u ovom novom
osvetljavanju majskog prevrata odlično prikazan
sukob shvatanja moderne države i autokratije
kao procesa koji nije okončan ni nakon 1903,
odnosno koji će potrajati upravo kao istorijski
proces. Pisana s akribijom koja je znak dara,
ova studija je zaista uspeh – i odgovor kakav
nude istoričari od zanata. A to je i znak
opiranja zaboravu i nužnosti otvaranja za
novo – o čemu se i u istoriografiji mnogo
toga prećutkivalo. Novo je i to što u delu
S. Rajić imamo detaljnije osvetljeno sve ono
iz ruskih diplomatskih arhiva što je donedavno
bilo u senci.
Istoričari od zanata su – to se pokatkad zaboravlja
– i svedoci o vremenu – i o prošlom i o našem,
sadašnjem.
 |
|
Mirko Đorđević |
 |
|