Lekcija Istorije
Blagodareći milosti turskih paša i vezira
i pomoći legitimistične Evrope, uspeo je lukavi,
sujetni i neskrupulozni vojvoda Miloš Obrenović
da se, u jednom narodnom modus vivendi,
proglasi za naslednog kneza Srpskog Naroda.
Na taj je način, mesto federalističke demokratske
uprave, zasnovana najazijatskija forma vladavine,
otvorena era persiskog despotizma u našoj
zemlji, u zemlji Revolucije od 1804. Sledujući
primeru svojih stambolskih učitelja, knez
Miloš je oglasio Srbiju za svoj spahiluk a
Srpski Narod za svoje roblje i ovce za striženje.
S njegovog je prestola odjeknula opaka formula
Luja XIV: Država, to sam ja! Interesi
dvora i dvorske kamarile uzdignuti su iznad
interesa naše Otadžbine: politika srpskih
vladalaca koji su se naizmenično ređali iz
dveju dinastija i koji su se javljali u svim
maskama, morala je biti i u nas kao i u celome
svetu protivna narodnoj politici, čiju vrednost
cenimo po njenim uzvišenim načelima Slobode,
Jednakosti i Bratstva.
Ali, među svojim protivurečnim članovima,
Sv. Pismo ima i jednu istinitu reč, po kojoj
drvo valja suditi po njegovim plodovima. Monarhističnu
politiku, dakle, treba suditi po njenim plodovima,
po delima dosadašnjih srpskih kneževa i kraljeva.
A koja su to dela dosadašnjih srpskih kneževa
i kraljeva? Šta su uradili srpski vladaoci?
Bezbrojnim zloupotrebama i državnim udarima,
krunisani su razbojnici obesvetili ustavnost
i zakonitost u našoj zemlji. Birokratskom
organizacijom vlasti, oni su otvorili širom
vrata neobuzdanim činovničkim pustolovima
i zulumćarima. Vanrednim stanjima i prekim
sudovima, oni su ubili veru u Pravdu. Monopolisanjem
prosvete za povlašćene klase, oni su ukočili
kulturni napredak našeg naroda. Ogromnim budžetskim
rashodima na vojne, crkvene i ostale parazitske
ustanove, na nesrazmerne civilne liste i apanaže,
oni su ruinisali
finansisko gazdovanje
i u njemu zaveli potpuni haos. Ogromnim
državnim dugovima koji nam svake godine
odnose preko 25 miliona dinara na
ime otplate i interesa, i nepravičnim
neposrednim i posrednim porezama,
oni su preopteretili poreske obveznike
i time ih bacili u očajno materialno
stanje. Satrli su zemljoradnju, domaću
radinost i trgovinu i osiromašili
su zemlju, čitave krajeve oterali
u svet u pečalbu, mase izložili biču
hronične gladi, svirepstvima bankrotstava,
|
|
|
Nikola Džafo, Pazi,
umetnost ne ujeda,
galerija O3one
|
 |
kriminaliteta i društvene bede. Favoriziranjem
i korupcijom, oni su iskvarili ne samo inteligenciju,
nego i ostale društvene redove. Oni su...
Jednom rečju, krunisani su razbojnici u našoj
lepoj, plodnoj i bogatoj domovini stvorili
take očajne pojave moralne, političke i društvene
reakcije, da se ove pojave u mnogome mogu
porediti s Tenovim slikama staroga režima
u Francuskoj.
Tako je u unutrašnjoj državnoj politici. U
spoljašnjoj pak politici nije drukčije. Miropomazani
su jezuiti i vizantinci zaboravili amanet
Srba ustanika: da Srbija treba da bude hram
otvoren svima ugnjetenim iz okolnih zemalja
i paladijum demokratskog ideala Jugoistočne
Evrope. Svu svoju diplomatsku veštinu oni
su upotrebili na unižavajuća podvorenja Porti
i na kulučenje nepravednim Velikim Silama,
naročito carističkoj Rusiji i polufeodalnoj
Austriji, i sveli je na progonjenje balkanskih
revolucionara iz naše zemlje. U danima opštih
pokreta oni su upotrebljavali taktiku skrštenih
ruku, a, naprotiv, u trenucima nesposobnosti
za vojnu akciju oni su vodili avanturističke
ratove. Tajnim konvencijama s najcrnjim neprijateljima
našeg plemena i dinastičkim spletkama, oni
su ubili ugled Srbije u svetu. Jednom rečju,
naši su vladaoci znali pronaći samo jednu
devizu u svome životu: Radimo zlo, pa
makar posle nas i potop nastupio!
Eto, taka su dela monarhistične politike,
taki su plodovi drveta koji je Srpski Narod
zalevao svojom krvlju i svojim suzama. To
su plodovi drveta zla. Ovo su, u svojim svetlim
trenucima, priznavale i mnoge političke grupe,
i istorija srpska nije ništa drugo do pokušaj
ovih političkih grupa da se potkresivanjem
i kalemljenjem oblagorodi drvo zla, da se
monarhija prilagodi demokratskim ustanovama
prosvećenog Zapada, da se putem ustavne i
parlamentarne reforme, zbacivanjem s prestola
pojedinih vladalaca i dinastičkim prevratima
popravi monarhija u duhu novoga doba. Ali
vreme je i ovde ponovilo staru istinu: da
se dvorska politika ne može izmiriti sa narodnom
politikom.
Opozicija dosadašnjih političkih grupa nije
uspela, nije uspela zato što je težila jednoj
nemogućnosti: htela je reformisati monarhiju
koja je sasvim istrulela. Drvo zla ne treba
potkresivati niti nakalamljivati, već mu valja
podseći sekirom deblo do korena. Kao što su
slobodni Francuzi proterali iz svoje Otadžbine
careve i kraljeve, i naša je najpreča dužnost
da vladavinu božanskog prava zamenimo vladavinom
narodnog suvereniteta.
Za ovaj veliki zadatak, za ovaj plemeniti
posao potrebna je jedna smela i odlučna opozicija,
potrebna je republikanska opozicija. Samo
će ona znati i umeti biti utuk tiraniji, mač
nasilju i nepravdi, štit prava Čoveka i Građanina.
Kada vlada vređa narodna prava buna
je za narod i svaki deo naroda najsvetije
pravo i najpreča dužnost.
Deklaracija od 1793.
*Iz Republika, br. 2, 18. decembar
1907, str. 1.
|