Privatizacija
i restitucija – ili politika dvostrukih
aršina?
(Pre)oteto
prokleto
Još od 2000. godine, sa nastupom tzv. demokratskih
promena, uobičajila se neprijatna olakost
u davanju ocena povodom poratne nacionalizacije
– govori se, naime, o »otimačini« od strane
»crvene bande«. Cilj ovog teksta je da ukaže
na nužnost promatranja društvenog konteksta.
A s obzirom na kontekst blaženopočivšeg
našeg socijalizma jedino su tzv. crveni
buržuji, pored »regularnih« mazni-pa-kidaj
kriminalaca, bili istinski otimači označeni
kao sistemske štetočine.
Da li su banke mesta
zločina otimanja?
Pravno-etičke implikacije otimanja ili,
bolje, oduzimanja, nemaju univerzalno važenje.
Da li su današnje banke mesta zločina, kriminalne
jazbine gde se zavlače same žrtve da bi
im se otelo? Ne, nažalost. Da li je najčuveniji
književni zelenaš, Šajlok iz Šekspirovog
Mletačkog trgovca, danas najobičnija
poetska kreacija čija brutalna kamatarska
delatnost više ne podrazumeva značajniju
etičku problematiku? Da, nažalost. Nema,
dakle, opštevažećih moralnih vrednosti –
one su društveno-ekonomski determinisane
(a zakoni su, uostalom, uvek na strani više
klase – dakle, bogatih i moćnih). A mi ako
i haluciniramo da smo prihvatili sistem
»univerzalnih vrednosti« (hrišćansku etiku,
recimo), to činimo tek načelno, a u konkretnim
situacijama – ukoliko uopšte želimo živeti
(srećno) u sadašnjem društvu – mi gledamo
da te »univerzalne vrednosti« više ili manje
zaobiđemo tj. da ih ostavimo da mirno počivaju
u vitrini naše dnevne sobe. Ali šta bi sa
onim »oprosti nam (bože) dugove naše, kao
što i mi opraštamo dužnicima svojim«? –
»Ma to je prigodna fora, nisi valjda podetinjio
da uzmeš to za ozbiljno?! A ako si baš zapeo,
uzmi samo prvi deo rečenice«.
Eksproprijacija jeste prisilno oduzimanje
imovine od privatnih lica u opštem interesu.
Takav poduhvat nikako ne može biti prijatan
onima koji pri tom spadnu »s konja na magarca«
– on je upravo suprotan njihovim vrednostima,
ali vrednostima koje pripadaju prošlosti,
odnosno drugom sistemu (uzgred rečeno, agrarnih
reformi je bilo i u Kraljevini Jugoslaviji).
Oštećeni pri tom nisu zainteresovani da
poklone pažnju pitanju da li će taj »opšti
interes« zaista biti zadovoljen ili će oduzeta
dobra biti pretočena u škembe (ako je reč
o stoci) i džepove (ako je reč o dragocenostima)
pojedinih istinskih otimača, ogrezlih u
samoživosti i pokvarenjaštvu, a takvih je
svakako bilo.
Amfilohijeva nehrišćanska
žudnja za materijalnim i »propadljivim«
Kako vidimo, govoriti o otimačini, o »otetom-prokletom«
– na tragu nedavnog Amfilohijevog odapinjanja
prigodno blagdanskih strelica anateme – stvar
je pobrkanih lončića. Naime, težak je nesporazum
upoređivati vrednosti koje su imanentne različitim
društvenim sistemima – u najmanju ruku je
nefer, da ne pominjem glupost kojom se pri
tom ističe, na poredak socijalizma primenjivati
kapitalističke aršine. Te stvari su neuporedive.
I mitropolit Amfilohije u cilju povraćaja
imanja Crkvi poteže nebesa (kud se dede pravoslavna
skromnost i težnja ka nebeskom umesto ka ovozemaljskom,
materijalnom i »propadljivom«?). Pomenuti
bukači društveno-etičke vrednosti karakteristične
za kapitalistički poredak nastoje promovisati
u prirodne, samorazumljive
– upravo u opšteljudske tj. univerzalno
valjane principe. Privatna svojina,
međutim, nije više prirodna nego što
su to društvena i državna.
Napokon, govori se o nekakvom diskontinuitetu
građanskih (kapitalističkih) tekovina
u nas, koji je nastupio usled »poluvekovnog
komunističkog mraka«. Da li je, međutim,
način sticanja bogatstva pre Drugog
svetskog rata u Srbiji, s obzirom
na današnje nazore, uopšte prihvatljiv
– postoji li tu uistinu ikakav kontinuitet
(držim da je o brutalnosti tadašnjeg
pravno-političkog poretka – feudalnog,
pseudokapitalističkog – srpski književni
realizam dovoljno izrekao)?! Ovde
osećamo potrebu da skrenemo pažnju
na izvesnu nepriličnost. Mi sasvim
nekritički govorimo o socijalizmu,
čak o jugoslovenskom ili sovjetskom
|
|
|
komunizmu, od sadašnjih političara jednako
smo nekritički preuzeli kategoriju demokratije
– međutim, od građanske revolucije, demokratije
i komunizma, ovde smo mogli videti tek stidljive
naznake! Demokratiju smo sasvim nezasluženo
naružili, gotovo ogadili, neotesano je povezujući
sa društvenim haosom u Srbiji poslednje decenije
(o aktuelnoj partitokratiji govoriću u nekoj
od narednih kolumni).
Interesantno je još zapitati se hoće li tih
ogorčenih 140 hiljada ljudi (pretpostavlja
se da je toliko onih koji čekaju povraćaj
imovine) biti dosledno i vratiti, recimo,
novac koji je država obezbedila za njihovo
školovanje i lečenje tokom godina socijalizma
– budući da se svakako gnušaju socijalističkih
vrednosti? Radi li se tu uopšte o principijelnosti?!
Takođe, da li će ova armija »oštećenih« pozvati
potomke prognanih »Švaba« da se vrate u svoje
tople vojvođanske kuće? Ili će pristati na
politiku dvostrukih aršina (mi smo najbolji,
šta nas briga za druge) tako omiljenu u dvovekovnoj
istoriji Srbije?
(Pre)oteto prokleto?
|
|
Ivan Kovač |
|
|