Početna stana
 
 
 
   

Srpska kultura kao zapušteno polje

Na kratkom štapu

Kultura kao resor i mandat naspram svakodnevnog života. Umetnici koji nisu primetili umetnike. Vreme je menadžera, ko nije primetio gasi sveću.

Gori sedam sveća. Ako ugasimo dve, koliko će ih ostati?
Kao u premijerovoj preraspodeli resora – smanjenom broju ministarstava, sedam sveća je sedam sveća, dunuo ti nekoj u plamen ili ne, samo se svetlost menja. Pesimista bi to protumačio kao zamračenje, optimista bi gledao u daljinu i video, recimo, »svetlo na kraju tunela«. Oni između, nepomirljivi, još zaustavljaju dah, pa, ako sveće same dogore...
U obilju nevolja sa kojima živimo, srpska kultura, kao resor, još je u toj, trećoj kategoriji koju je, najzad, bar neko primetio. Da li će iz »resora« proisteći i opšte stanje duha ne zavisi, nažalost, samo od brzine kojom se, do kraja vladinog trajanja, mora »polje preći«. Polje je prostrano, zapušteno, partokratski (i finansijski) parcelisano. U tom smislu, kao utopija izgleda nedavni apel slikara Nikole Džafa: »Implicitno tražim da umetnici budu deo elite koja određuje značenje, a na koje nosioci funkcija u politici, umetnosti, ekonomiji, novinarstvu, ne gledaju odozgo. Umetnost je, između ostalog, socijalni sistem, a ne dekoracija, velnes zona ili izvršilac turističkih usluga i pustih želja«.
Umetnike, kao »deo elite koja određuje značenje«, u formalnom smislu, imali smo, samo od petog oktobra naovamo, tri puta na čelu Ministarstva kulture. Svu trojicu iz pozorišnog sveta (glumci Branislav Lečić i Voja Brajović, reditelj Nebojša Bradić), uz jednog novinara (Dragan Kojadinović). Šarolik je, medijski mahom tabloidno atraktivan, učinak ostao za njima – glumcima reflektori, reditelju ceremonijalni mizanscen, novinaru (ne baš sedma) sila... Ne može se, doduše, reći da ništa, tokom njihovih mandata, nije pomereno u odnosu na Miloševićevo vreme, ali umetnost i kultura još su daleko od socijalnog sistema kakav merka Džafo. I ne samo on.

Glavom, a ne bradom

Prošlo je (do pisanja ovog teksta) tek desetak dana otkako se novi ministar kulture, samozvani »državnik« sa bradom Nikole Pašića, uselio u kabinet na Trgu Nikole Pašića i odmah požurio na lajpciški sajam knjiga. I sam izdavač (Stubovi kulture) kažu da je bio ponosan na naš štand i pohvale koje su stizale. Ni kriv, ni zaslužan u tome.
Kako će se, međutim, Predrag Marković, koji je bio i urednik Kulturne rubrike Vremena i

predsednik Skupštine Srbije, tokom kratkog predstojećeg mandata, u kojem je onih »tek« desetak dana u stvari »već«, nositi sa nagomilanim balastom kulturne infrastrukture (muzeji, Narodna biblioteka, Filharmonija, Narodno pozorište, u kojem je nedavno pala nova ostavka – direktora Baleta, Unesko, međunarodna saradnja, kinematografija – ostavka Mikija Manojlovića, predsednika UO Filmskog centra...), uglavnom sa besparicom, a da intervencije ne budu opet formalne prirode, zakrpa ovde, zakrpa onde, tek da se preživi do novih izbora?
Kakva je, uopšte (i kakva se namerava) kulturna politika ove polupismene,

 
Poklon
»... Prihod od predstava koje se simbolično zovu‘Dugo putovanje u noć’ i ‘Dokle’ poklonićemo Ministarstvu kulture i Sekretarijatu za kulturu Skupštine Grada Beograda, da proizvedu makar neki kulturni sadržaj, mada me ne bi iznenadilo da novac bude potrošen na ono na šta naša politička scena uglavnom troši sredstva, a to su kokteli i putovanja. Ovo je kockanje sa tolerancijom kulturnih poslenika u Srbiji« (Kokan Mladenović, reditelj, upravnik Ateljea 212, Politika, 25. 02. 2011).
nezaposlene zemlje, zaostale u velikim deonicama kvaliteta saznanja i kritičkog mišljenja? U kojoj je beogradski »noćni provod« nedavno proglašen glavnom turističkom ponudom, u kojoj zadrigle terevenke, revnosno medijsko izveštavanje o prostotama televizijskih komercijalnih programa i privatnim životima, o pevaljkama i sponzorušama ne izazivaju ni približno gađenje kakvo izazivaju dnevno-političke i koalicione kalkulacije. Zemlje u kojoj je »Kolubara« paradigma opšteg lopovluka i korupcije i masovnog fronta u odbranu lopova, siledžija, nacionalista, ratnih zločinaca, neofašista, ubica svakojake fele, a sekularnost se ne poštuje ni formalno na državnom nivou.
Upravo taj, »državni« nivo, ako se kultura shvati samo kao resor, može da zavara, pa i zabrine. Setimo se da je sredinom devedesetih, za vakta SPS/JUL vladavine, bilo pokušaja zavođenja

reda protiv šunda i kiča, pomoću inspektora koji svakodnevno patroliraju (baš tako je bilo formulisano) čisteći gradove. Naravno da ideja o redukciji šunda i kiča nije bila loša sama po sebi, ali je u tom kontekstu (ko kaže da je i danas nemoguća?) podrazumevala izvesnu podobnost, naravno, ne isključivo po estetskom merilu. Taj, »inspektorski manir«, svakoj vlasti privlačan, slastan zalogaj, dalje vodi, uslovno rečeno, ideološkoj samovolji, pozicioniranju silnika koji su u stanju da stave šapu na umetnički čin, čim osete (ili im neko dojavi) da vodi otrežnjenju ljudi, pročišćenju čula, čovečanskoj dobroti. Nije li, uostalom, i u ovom našem, demokratskom periodu bilo toga (na primer, skandal u vezi sa zabranom kineskog filma »Letnja palata« na

 
Telohranitelj
»... Nije jedino bitno zaraditi. Tačno je da bez novca nećete otići u pozorište, ni kupiti knjigu u kojoj piše zašto se živi ovako kako se živi, sve je to umreženo i povezano, ali je ipak sve posledica pogrešnih odluka. U Srbiji neko ne obavlja dobro svoj posao. Nemoguće je da je rialiti šou najgledanija TV emisija. Zašto je to tako? Kako je moguće da je tako? Svi hrle da idu tamo! Ja, koji bežim od toga, nisam pošteđen! Moj kolega je bio i došao je pre neki dan da igra predstavu, sa telohraniteljem! Taj svet zapljuskuje sa svih strana, a slabašna država kao što je Srbija ne može da mu se odupre, a bogami nema ni pravu ideju kako da se odupre...« (Dragan Mićanović, glumac JDP, Vreme,17. 02. 2011).
Festivalu autorskog filma pre neku godinu)? O užasima u vezi sa gej paradom da i ne govorimo, nasuprot rasističkim, »patriotskim«, vandalskim, široko shvaćenim i tolerisanim »slobodama«.
Moglo bi se o tome beskrajno... Ali i prioritetno: šta novi ministar nasleđuje od prethodnog, a šta zakonodavac? Zakon o kinematografiji, podzakonski akti Zakona o kulturi, informisanje i sve s tim u vezi, kao posebna glavobolja, bitna za funkcionisanje demokratskog društva (hoće li se ministar suprotstaviti oživljavanju »demokratskog centralizma«, svojevrsne omerte u Vladi?)... Mnogo posla, malo vremena.
Ako je samo promena ministra kulture (unutar iste stranke) pre isteka mandata, bez jasno formulisane strategije, korak ka kvalitetnijem društvu, džaba one sveće. I prethodni je bio dovoljno nekoristan.

April u Beogradu

Gradonačelnik je, piše prošlog meseca Politika, ohrabrio upravnike beogradskih pozorišta! Dragan Đilas, »ozloglašen« u čaršiji kao osoba koju kultura ne interesuje, sastao se sa upravnicima pozorišta koje sufinansira grad, saslušao njihovu finansijsku muku, posavetovao i obećao novi susret.
Skoro dramski obrt! Ključni savet koji su dobili (i koji ih je, izgleda, ohrabrio) bio je da finansije planiraju prema sezoni, a ne godišnje – dok su, do pre nekoliko godina, »sezonski« planirali, savetovano im je suprotno. Grad ih ne obavezuje na broj premijera koje ostvaruju, pare dobijaju za operativne troškove, neka se sami snađu, redukuju programe, zarađuju na kasi, nađu sponzore... Drugim rečima, ako izbegavaju ekonomsku cenu ulaznica – njihov problem!
Jezik marketinga u ovom susretu, pokazalo se, bio je jezik kojim neki od njih već govore, i time se lakše sporazumeju sa sagovornikom, a neki izgube živce, jer, zaboga, umetnost!... Ko se poslužio lukavstvom, pripremio teren, nabiflovao medijsku kampanju, neke predstave žrtvovao, a neke forsirao više nego što trpe uzvišeni ideali umetnosti, dobro je prošao u ovom finansijsko-menadžerskom višeboju.
Prethodile su susretu, doduše, neke sekvence »vezane trgovine«, izgleda da je bilo i prstiju u pekmezu, većih apetita i nerealnog finansijsko-umetničkog planiranja, pala je i ostavka Darijana Mihajlovića, člana Gradskog veća za kulturu, inače reditelja, asistenta na FDU, angažovanog u Dadovu, trenutno i Ateljeu 212... široj javnosti poznatog i po legendarnoj izjavi povodom zabrane kineskog filma (»Letnja palata«): »Između pametnog i hrabrog, izabrali smo pametno«.
O repertoarskim, umetničkim (i ideološkim) aspektima na ovakvim skupovima se, hvala bogu, ne debatuje. Beogradska pozorišta s te strane imaju odrešene ruke, gostuju po zemlji, ex zemlji, pravom inostranstvu, igraju, a i dolaze im (nama) predstave koje beskompromisno raščlanjavaju uzroke i posledice raspada zemlje, njene uspone i padove... Gostuju reditelji, glumci, scenografi, kostimografi, koreografi, na domaćem terenu se uočava trud da se parira uspešnima.
Utoliko više zapanjuje podatak da je čak 14 glumaca u Ateljeu 212 odbilo ili vratilo uloge u predstavi koju režira Oliver Frljić, jedno od najznačajnijih imena ex YU prostora (između ostalog, dobio je i glavnu nagradu na nedavnom festivalu u Užicu, za »Buđenje proljeća«, u izvođenju Zagrebačkog kazališta mladih). Jedni sebe ne vide u predstavi koju je spremao (»Otac na službenom putu«,premijera 27. marta, sa odgovarajućom sponzorskom pompom, već uobičajenom u ovom pozorištu), drugi ne vide čemu taj komad Abdulaha Sidrana, posve različit od Kusturičinog filma, treći ignorišu (nacionalnost) reditelja, četvrti se bave tezgama...
Samo da se na kraju, ako je već na scenu stupilo menadžersko kalkulisanje, samim tim i zarada, ne pojave kao gubitnička skupina ugroženog srpstva kojem je ceo svet kriv za nevolje, umetničkih duša koje niko ne razume, sindikalaca koji teraju inat i kad ne moraju. Propustili su za sve to šansu još prošle sezone, kada su dobili novog upravnika i nova pravila igre.
Zasad, nema više. Ko je dunuo u sveće, dunuo je.
  Slavica Vučković
 
(Pre)oteto prokleto
1-30.04.2011.
Danas

 
 
 
 
 
 
 
 
Copyright © 1996-2011