Srpska
kultura kao zapušteno polje
Na kratkom
štapu
Kultura
kao resor i mandat naspram svakodnevnog
života. Umetnici koji nisu primetili umetnike.
Vreme je menadžera, ko nije primetio gasi
sveću.
Gori sedam sveća. Ako ugasimo dve, koliko
će ih ostati?
Kao u premijerovoj preraspodeli resora –
smanjenom broju ministarstava, sedam sveća
je sedam sveća, dunuo ti nekoj u plamen
ili ne, samo se svetlost menja. Pesimista
bi to protumačio kao zamračenje, optimista
bi gledao u daljinu i video, recimo, »svetlo
na kraju tunela«. Oni između, nepomirljivi,
još zaustavljaju dah, pa, ako sveće same
dogore...
U obilju nevolja sa kojima živimo, srpska
kultura, kao resor, još je u toj, trećoj
kategoriji koju je, najzad, bar
neko primetio. Da li će iz »resora«
proisteći i opšte stanje duha ne zavisi,
nažalost, samo od brzine kojom se, do kraja
vladinog trajanja, mora »polje preći«. Polje
je prostrano, zapušteno, partokratski (i
finansijski) parcelisano. U tom smislu,
kao utopija izgleda nedavni apel slikara
Nikole Džafa: »Implicitno tražim da umetnici
budu deo elite koja određuje značenje, a
na koje nosioci funkcija u politici, umetnosti,
ekonomiji, novinarstvu, ne gledaju odozgo.
Umetnost je, između ostalog, socijalni sistem,
a ne dekoracija, velnes zona ili izvršilac
turističkih usluga i pustih želja«.
Umetnike, kao »deo elite koja određuje značenje«,
u formalnom smislu, imali smo, samo od petog
oktobra naovamo, tri puta na čelu Ministarstva
kulture. Svu trojicu iz pozorišnog sveta
(glumci Branislav Lečić i Voja Brajović,
reditelj Nebojša Bradić), uz jednog novinara
(Dragan Kojadinović). Šarolik je, medijski
mahom tabloidno atraktivan, učinak ostao
za njima – glumcima reflektori, reditelju
ceremonijalni mizanscen, novinaru (ne baš
sedma) sila... Ne može se, doduše, reći
da ništa, tokom njihovih mandata, nije pomereno
u odnosu na Miloševićevo vreme, ali umetnost
i kultura još su daleko od socijalnog
sistema kakav merka Džafo. I ne samo
on.
Glavom, a ne bradom
Prošlo je (do pisanja ovog teksta) tek desetak
dana otkako se novi ministar kulture, samozvani
»državnik« sa bradom Nikole Pašića, uselio
u kabinet na Trgu Nikole Pašića i odmah požurio
na lajpciški sajam knjiga. I sam izdavač (Stubovi
kulture) kažu da je bio ponosan na naš štand
i pohvale koje su stizale. Ni kriv, ni zaslužan
u tome.
Kako će se, međutim, Predrag Marković, koji
je bio i urednik Kulturne rubrike Vremena
i
predsednik Skupštine Srbije, tokom
kratkog predstojećeg mandata, u kojem
je onih »tek« desetak dana u stvari
»već«, nositi sa nagomilanim balastom
kulturne infrastrukture (muzeji, Narodna
biblioteka, Filharmonija, Narodno
pozorište, u kojem je nedavno pala
nova ostavka – direktora Baleta, Unesko,
međunarodna saradnja, kinematografija
– ostavka Mikija Manojlovića, predsednika
UO Filmskog centra...), uglavnom sa
besparicom, a da intervencije ne budu
opet formalne prirode, zakrpa ovde,
zakrpa onde, tek da se preživi do
novih izbora?
Kakva je, uopšte (i kakva se namerava)
kulturna politika ove polupismene,
|
|
 |
 |
Poklon
|
 |
»...
Prihod od predstava
koje se simbolično
zovu‘Dugo putovanje
u noć’ i ‘Dokle’
poklonićemo Ministarstvu
kulture i Sekretarijatu
za kulturu Skupštine
Grada Beograda,
da proizvedu makar
neki kulturni sadržaj,
mada me ne bi iznenadilo
da novac bude potrošen
na ono na šta naša
politička scena
uglavnom troši sredstva,
a to su kokteli
i putovanja. Ovo
je kockanje sa tolerancijom
kulturnih poslenika
u Srbiji« (Kokan
Mladenović, reditelj,
upravnik Ateljea
212, Politika,
25. 02. 2011).
|
 |
|
|
|
nezaposlene zemlje, zaostale u velikim deonicama
kvaliteta saznanja i kritičkog mišljenja?
U kojoj je beogradski »noćni provod« nedavno
proglašen glavnom turističkom ponudom, u kojoj
zadrigle terevenke, revnosno medijsko izveštavanje
o prostotama televizijskih komercijalnih programa
i privatnim životima, o pevaljkama i sponzorušama
ne izazivaju ni približno gađenje kakvo izazivaju
dnevno-političke i koalicione kalkulacije.
Zemlje u kojoj je »Kolubara« paradigma opšteg
lopovluka i korupcije i masovnog fronta u
odbranu lopova, siledžija, nacionalista, ratnih
zločinaca, neofašista, ubica svakojake fele,
a sekularnost se ne poštuje ni formalno na
državnom nivou.
Upravo taj, »državni« nivo, ako se kultura
shvati samo kao resor, može da zavara, pa
i zabrine. Setimo se da je sredinom devedesetih,
za vakta SPS/JUL vladavine, bilo pokušaja
zavođenja
reda protiv šunda i kiča,
pomoću inspektora koji svakodnevno
patroliraju (baš tako je bilo
formulisano) čisteći gradove. Naravno
da ideja o redukciji šunda i kiča
nije bila loša sama po sebi, ali je
u tom kontekstu (ko kaže da je i danas
nemoguća?) podrazumevala izvesnu podobnost,
naravno, ne isključivo po estetskom
merilu. Taj, »inspektorski manir«,
svakoj vlasti privlačan, slastan zalogaj,
dalje vodi, uslovno rečeno, ideološkoj
samovolji, pozicioniranju silnika
koji su u stanju da stave šapu na
umetnički čin, čim osete (ili im neko
dojavi) da vodi otrežnjenju ljudi,
pročišćenju čula, čovečanskoj dobroti.
Nije li, uostalom, i u ovom našem,
demokratskom periodu bilo toga (na
primer, skandal u vezi sa zabranom
kineskog filma »Letnja palata« na
|
|
 |
 |
Telohranitelj
|
 |
»... Nije jedino
bitno zaraditi. Tačno
je da bez novca nećete
otići u pozorište,
ni kupiti knjigu u
kojoj piše zašto se
živi ovako kako se
živi, sve je to umreženo
i povezano, ali je
ipak sve posledica
pogrešnih odluka.
U Srbiji neko ne obavlja
dobro svoj posao.
Nemoguće je da je
rialiti šou najgledanija
TV emisija. Zašto
je to tako? Kako je
moguće da je tako?
Svi hrle da idu tamo!
Ja, koji bežim od
toga, nisam pošteđen!
Moj kolega je bio
i došao je pre neki
dan da igra predstavu,
sa telohraniteljem!
Taj svet zapljuskuje
sa svih strana, a
slabašna država kao
što je Srbija ne može
da mu se odupre, a
bogami nema ni pravu
ideju kako da se odupre...«
(Dragan Mićanović,
glumac JDP, Vreme,17.
02. 2011). |
|
|
|
|
Festivalu autorskog filma pre neku godinu)?
O užasima u vezi sa gej paradom da i ne govorimo,
nasuprot rasističkim, »patriotskim«, vandalskim,
široko shvaćenim i tolerisanim »slobodama«.
Moglo bi se o tome beskrajno... Ali i prioritetno:
šta novi ministar nasleđuje od prethodnog,
a šta zakonodavac? Zakon o kinematografiji,
podzakonski akti Zakona o kulturi, informisanje
i sve s tim u vezi, kao posebna glavobolja,
bitna za funkcionisanje demokratskog društva
(hoće li se ministar suprotstaviti oživljavanju
»demokratskog centralizma«, svojevrsne omerte
u Vladi?)... Mnogo posla, malo vremena.
Ako je samo promena ministra kulture (unutar
iste stranke) pre isteka mandata, bez jasno
formulisane strategije, korak ka kvalitetnijem
društvu, džaba one sveće. I prethodni je bio
dovoljno nekoristan.
April u Beogradu
Gradonačelnik je, piše prošlog meseca Politika,
ohrabrio upravnike beogradskih pozorišta!
Dragan Đilas, »ozloglašen« u čaršiji kao osoba
koju kultura ne interesuje, sastao se sa upravnicima
pozorišta koje sufinansira grad, saslušao
njihovu finansijsku muku, posavetovao i obećao
novi susret.
Skoro dramski obrt! Ključni savet koji su
dobili (i koji ih je, izgleda, ohrabrio) bio
je da finansije planiraju prema sezoni, a
ne godišnje – dok su, do pre nekoliko godina,
»sezonski« planirali, savetovano im je suprotno.
Grad ih ne obavezuje na broj premijera koje
ostvaruju, pare dobijaju za operativne troškove,
neka se sami snađu, redukuju programe, zarađuju
na kasi, nađu sponzore... Drugim rečima, ako
izbegavaju ekonomsku cenu ulaznica – njihov
problem!
Jezik marketinga u ovom susretu, pokazalo
se, bio je jezik kojim neki od njih već govore,
i time se lakše sporazumeju sa sagovornikom,
a neki izgube živce, jer, zaboga, umetnost!...
Ko se poslužio lukavstvom, pripremio teren,
nabiflovao medijsku kampanju, neke predstave
žrtvovao, a neke forsirao više nego što trpe
uzvišeni ideali umetnosti, dobro je prošao
u ovom finansijsko-menadžerskom višeboju.
Prethodile su susretu, doduše, neke sekvence
»vezane trgovine«, izgleda da je bilo i prstiju
u pekmezu, većih apetita i nerealnog finansijsko-umetničkog
planiranja, pala je i ostavka Darijana Mihajlovića,
člana Gradskog veća za kulturu, inače reditelja,
asistenta na FDU, angažovanog u Dadovu, trenutno
i Ateljeu 212... široj javnosti poznatog i
po legendarnoj izjavi povodom zabrane kineskog
filma (»Letnja palata«): »Između pametnog
i hrabrog, izabrali smo pametno«.
O repertoarskim, umetničkim (i ideološkim)
aspektima na ovakvim skupovima se, hvala bogu,
ne debatuje. Beogradska pozorišta s te strane
imaju odrešene ruke, gostuju po zemlji, ex
zemlji, pravom inostranstvu, igraju, a i dolaze
im (nama) predstave koje beskompromisno raščlanjavaju
uzroke i posledice raspada zemlje, njene uspone
i padove... Gostuju reditelji, glumci, scenografi,
kostimografi, koreografi, na domaćem terenu
se uočava trud da se parira uspešnima.
Utoliko više zapanjuje podatak da je čak 14
glumaca u Ateljeu 212 odbilo ili vratilo uloge
u predstavi koju režira Oliver Frljić, jedno
od najznačajnijih imena ex YU prostora (između
ostalog, dobio je i glavnu nagradu na nedavnom
festivalu u Užicu, za »Buđenje proljeća«,
u izvođenju Zagrebačkog kazališta mladih).
Jedni sebe ne vide u predstavi koju je spremao
(»Otac na službenom putu«,premijera 27. marta,
sa odgovarajućom sponzorskom pompom, već uobičajenom
u ovom pozorištu), drugi ne vide čemu taj
komad Abdulaha Sidrana, posve različit od
Kusturičinog filma, treći ignorišu (nacionalnost)
reditelja, četvrti se bave tezgama...
Samo da se na kraju, ako je već na scenu stupilo
menadžersko kalkulisanje, samim tim i zarada,
ne pojave kao gubitnička skupina ugroženog
srpstva kojem je ceo svet kriv za nevolje,
umetničkih duša koje niko ne razume, sindikalaca
koji teraju inat i kad ne moraju. Propustili
su za sve to šansu još prošle sezone, kada
su dobili novog upravnika i nova pravila igre.
Zasad, nema više. Ko je dunuo u sveće, dunuo
je.
 |
|
Slavica Vučković |
 |
|