Budući da je osnovna tema ovog
rada sistem vrednosti u koncepcijama istorije,
u centar analize biće stavljeno pitanje da li
se radi o kontinuitetu ili o diskontinuitetu,
da li je sistem vrednosti iz temelja promenjen
posle 2000. godine
Tumačenja istorije,
sistem vrednosti i kulturni obrazac
Demokratska društva u pluralizmu
i kritičkom mišljenju vide izvor svoje snage,
dok se nedemokratska društva prepoznaju po »strahu
od slobode«
Dubravka Stojanović
»Pogrešno razumevanje sopstvene
istorije osnova je nacionalnog bića.« Te reči
izgovorio je Ernst Renan u svom poznatom predavanju
»Šta je nacija?« održanom 1882. godine na Sorboni,
koje se smatra jednim od prvih teorijskih radova
o naciji.1
On je precizno definisao vezu između upotrebe,
tačnije zloupotrebe istorije i procesa konstruisanja
nacionalne svesti. Već u to vreme, kada su pravljene
moderne evropske nacije, moglo se razumeti da
konstrukcija te nove zajednice podrazumeva i konstrukciju
»poželjne istorije«. »Slavna prošlost«, njena
»zlatna doba« i »herojska pregalaštva« postala
su stub novog tipa svesti na kojem je trebalo
zasnovati novi osećaj zajedništva. Za »realnu
istoriju« tu nije bilo prostora, ona nije nikada
tako »bezgrešna« kako to zahteva nacionalni ideal.
Zbog toga je istorija kao nauka
od svojih modernih početaka u 19. veku imala problema
sa naučnošću. Slika antičke muze Klio koja pripoveda
o prošlosti svirajući u različite instrumente
ostala je zbog toga i dalje aktuelna:2
i do 21. veka istoričari su češće bili proizvođači
milozvučnih melodija koje su prijale vođama, nego
što su posezali za uznemiravajućim metodama kritičke
istoriografije koja bi narušila idilu.
Prerada istorije
Moderna nauka je prihvatila polazište
da svaka nova generacija piše svoju istoriju,
da ima potrebu da reinterpretira postojeću varijantu
prošlosti da bi napravila svoju »novu« tradiciju,
da bi sebi pribavila podobne pretke, da bi se
pozvala na svoje »vekovne ideale«.3
Poseban pomak u istraživanju procesa »zamišljanja
tradicije« postignut je od kraja osamdesetih godina
20. veka koje su donele nove snažne nacionalizme,
posebno posle pada komunizma u istočnoj Evropi.4
Istorijske, sociološke i teorijske analize pokazale
su mehanizme pomoću kojih se prerađuje istorija,
čisti od nepoželjnih sadržaja, proizvode heroji.
To je posebno bilo važno da bi se razumela haotična
situacija nastala posle rušenja »gvozdene zavese«,
što je novim demokratijama bilo neophodno da bi
se razračunale sa svojom nedavnom prošlošću i
da bi snabdele obnovljene nacionalizme potrebnom
municijom.
Raspad bivše Jugoslavije pokazao se u ovom kontekstu
kao neka vrsta laboratorije. Ratovi za etničke
granice koji su doveli do kraja zajedničke države,
dodatno su pojačali potrebu za konstrukcijom prošlosti.
Jugoslovenski narodi »bacili su se« na urgentnu
»proizvodnju istorije«. Bilo je potrebno dokazati
svoja istorijska prava na određene teritorije,
sopstvenu ispravnost i moralnu čistotu, zloćudnost
svih okolnih naroda, uživeti se u ulogu žrtve
svih suseda, do mere posle koje svaki »naš« postupak
postaje lako prihvatljiv i unapred moralno opravdan.
Istorija je tada svima »grunula u lice«, postala
je deo glavnih televizijskih programa. Ratovi
u bivšoj Jugoslaviji tokom 1990-ih bili su marketinški
obrađeni, ideološki opravdani i psihološki mogući
zahvaljujući paraistorijskim tumačenjima
koja su krvavi rasplet jugoslovenske drame stavili
u potrebni istorijski kontekst.5
Te »igre s istorijom« bile su potrebne da bi inače
sasvim prizemne ratne ciljeve predstavile kao
»uzvišena stremljenja«, proistekla iz »istorijskih
nacionalnih ispaštanja« i, pre svega, kao ispravljanje
»istorijskih nepravdi«. Tako je rat u Hrvatskoj,
stalnim podsećanjem na genocid izvršen nad Srbima
tokom Drugog svetskog rata, predstavljan kao neka
vrsta »prevencije genocida«. Vlastima bliski istoričari
u Beogradu su, od kasnih osamdesetih godina, iz
večeri u veče na televizijskim stanicama govorili
o stvarnim ili naknadno dopisanim detaljima ustaškog
genocida nad Srbima tokom Drugog svetskog rata,
što je trebalo da bude apriorna indulgencija za
etnički inženjering koji je planiran, a kasnije
i sproveden, na teritoriji Hrvatske. Sa svoje
strane, rat u Bosni stavljen je u ideološki kontekst
»večnog sukoba« hrišćanstva i islama, a istorijski
okvir smešten je u pozni srednji vek preko korišćenja
termina »Turci« za bošnjačko stanovništvo. Poznati
su slučajevi Ratka Mladića koji je pred Srebrenicom
1995. pozvao svoju vojsku da završi davnašnju
bunu protiv dahija, kao i primer sveštenika koji
je u poznatom filmu o zločinima u Srebrenici blagosiljao
vojnike bodreći ih u njihovoj borbi protiv »Turaka«.
Tako je krvavi rat, praćen etničkim čišćenjima
i genocidom, »dobio« istorijsko opravdanje i gotovo
odbrambena svojstva.
Mnoštvom sličnih postupaka istorijskoj struci
je trebalo u potpunosti izmeniti prirodu: umesto
da opisuje i analizira prošlu realnost, ona je
postala neka vrsta pokusa. Poput fizike ili hemije,
ona je dobila zadatak da proizvede novu realnost
zasnovanu na novim spojevima ranije poznatih ili
nepoznatih elemenata. Umesto da, kao u Hobzbaumovoj
teoriji, sadašnjost pravi sebi potrebnu prošlost,
primenjen je suprotan postupak – menjala se prošlost
da bi se proizvodila sadašnjost. Bilo je potrebno
da se iz prethodnog koncepta »bratstva i jedinstva«
pređe na suprotan model istorije koji je trebalo
da dokaže da su jugoslovenski narodi živeli u
neprekidnoj konfliktnoj prošlosti, da je sukob
bio njihov »modus vivendi«. Samo je tako rat koji
se pripremao mogao biti predstavljen kao »logičan
i neminovan«. Drugim rečima, pošto se sadašnjost
nije mogla tako lako i brzo izmeniti,
a Jugoslavija se nije mogla tako lako razbiti
i prekomponovati u etnički očišćene nacionalne
države, bilo je lakše prvo izmeniti model nacionalnog
pamćenja, promeniti prošlost, i onda, na osnovu
tog izmenjenog obrasca, intervenisati u sadašnjosti.
Tako je prvo, preko paraistoriografije,6
pisanih i elektronskih medija, napravljen konfliktni
koncept istorije da bi, onda, večiti konflikt
postao stvarnost koja je mogla delovati sasvim
prirodno, kao logički nastavak vekova sukoba srpskog
sa, takoreći, svim ostalim narodima.
Da bi tako nešto postalo moguće bilo je potrebno
izmeniti prethodni, socijalistički sistem vrednosti
i pretočiti ga u, jednako autoritaran, ali sasvim
suprotan sistem koji je proisticao iz nacionalističke
ideologije koja je preovladala od kraja 1980-ih.
Novi autoritarni koncept vrednosti sada je tražio
da se u središte stavi nacionalni sentiment, da
se prethodni klasni kolektivizam zameni etničkim.
Zbog toga je istorija, ili tačnije »istorija«,
ponovo podigla svoju cenu. Preko reinterpretacije
prošlosti bilo je potrebno napraviti poželjnu
sliku o sopstvenoj naciji i njenim odnosima s
okolnim narodima. Krajem osamdesetih kao da je
sve bilo uključeno u taj posao: mediji, javne
tribine, priredbe, naučni skupovi, istoriografija
i, na kraju, udžbenici istorije.
Udžbenici istorije
Pod Miloševićevom vlašću novi
udžbenici su, s izmenjenim konceptom vrednosti,
promenjeni i objavljeni za školsku godinu 1993–1994,
dakle u toku rata u Bosni i Hercegovini.7
Smisao tih udžbenika bio je da se rat koji je
bio u toku stavi u potreban istorijski kontekst,
da se na taj način opravda kao jedini logičan
nastavak krvave istorije. U tim knjigama bio je
izložen i novi model sistema vrednosti, pa se
zbog toga oni mogu koristiti kao vrhunski istorijski
izvor za analizu vladajuće srpske ideologije 90-ih
godina. Potrebno je na ovom mestu
još jednom reći da su udžbenici istorije važna
poluga vlasti, da se preko njih na najmlađe prenose
poželjni modeli »verovanja«, da su oni kondenzovana
i precizna slika onoga što je vlast očekivala
da narod prihvati kao propisanu istinu.8
U velikoj meri, udžbenici istorije su to i danas.
Kao retko gde u Evropi, udžbenici istorije, naročito
oni za starije razrede osnovne škole u kojima
se izlaže gradivo iz moderne istorije, i dalje
su u Srbiji pod monopolom Zavoda za izdavanje
udžbenika, na čijem se čelu nalaze ljudi od najvećeg
poverenja vladajućih krugova. To još jednom dokazuje
tezu da se, bar kada je istorija u pitanju, ne
radi o obrazovnoj disciplini, već upravo o predmetu
preko kojeg se prenosi identitetska matrica usklađena
s potrebama vlasti.
U ovaj rad biće uključene analize udžbenika istorije
u Miloševićevom vremenu i onih posle 2000. godine.
Budući da je osnovna tema ovog rada sistem vrednosti
u koncepcijama istorije, u centar analize biće
stavljeno pitanje da li se radi o kontinuitetu
ili o diskontinuitetu, da li je sistem vrednosti
iz temelja promenjen posle 2000. godine? Zbog
toga je potrebno uporedo analizirati osnovne koncepcije
istorije u oba razdoblja, jer od te analize zavisi
i zaključak o tome u kojoj je meri novi režim
u Srbiji izvršio suštinski rez sa prethodnim ideološkim
matricama.
Tokom perioda Miloševićeve vlasti, cilj promene
istorijske svesti bio je da se konstruiše nova
nacionalna svest koja je jačala ideju o veličini
i žrtvi, hraneći nacionalnu aroganciju i kreirajući
etnocentrički pogled na svet.9
Ta »operacija« zahtevala je promene istorijskih
činjenica, brisanje mnogih od njih, minimalizovanje
značaja jednih i uvećanja važnosti
drugih. Nije reč samo o promeni interpretacije
već i o promeni samih činjenica, što je bilo neophodno
da bi se utvrdio novi mitski narativ. Na udaru
su se, u prvom redu, našli udžbenici istorije
koji se odnose na modernije periode istorije,
pa je tako bilo »utvrđeno« da se prvi sukob srpskog
i hrvatskog naroda dogodio 1525. godine.10
Iako istoriografija ne poznaje tu godinu i taj
događaj, bilo je važno utvrđivanjem jednog takvog
datuma ugraditi đacima predstavu da je konflikt
između ta dva naroda trajna istorijska pojava,
da je sukob, samim tim, jedini odnos u kojem se
ti narodi mogu nalaziti, neka vrsta fatuma, pa
i neizbežne sadašnjosti i budućnosti. Počevši
od te, 1525. godine, kasnija istorija tumačena
je u tom ključu. Iz nje su izvučeni i naglašeni
svi sukobi jugoslovenskih naroda, pa je stvorena
slika o neprekinutom kontinuitetu nerazumevanja
i konflikta. S druge strane, svi primeri saradnje,
zajedništva, veza i prožimanja bili su
potisnuti, ispali su iz istorije. Tako je i starija
i novija istorija, a naročito istorija 20. veka,
bila prikazana kao neprekinuti niz konflikata,
posebno srpskog i hrvatskog naroda, čime je rat,
koji je bio u toku, stavljen u potreban kontekst
koji ga je činio normalnim i očekivanim proizvodom
svih prethodnih iskustava.11
Mržnja se, tako, iz sadašnjosti, prelila i na
prošlost, dajući joj osnovnu boju. Nastava istorije
uklopila se u sliku o prošlosti koja se širila
preko medija, knjiga i tribina, stvarajući sistem
vrednosti koji je bio potreban Miloševićevom režimu,
o čemu će još biti reči.
Ideološki predznak režima
Posle političkih promena 2000.
godine nove vlasti imale su, takođe, potrebu da
sebi »prilagode istoriju«, da izmene istorijske
činjenice i opštu sliku o prošlosti da bi sebi
pribavile »istorijskog pretka«, da bi napravile
svoju tradiciju, oslonile se na vrednosti iz prošlosti
koje bi proglasile svojim pretečama. Politički
gledano, na vlasti su se posle 2000. godine našle
koalicije raznorodnih stranaka, često i sa međusobno
suprotnim programima, koje pokušavaju da pronađu
ideološku smesu koja bi im omogućavala opstanak
na vlasti i opravdavala njihovo neprirodno savezništvo.
Činilo im se da je najupotrebljiviji zajednički
imenilac koji ih može držati u koaliciji antikomunizam,
zbog
čega je bilo neophodno
konstruisati novu tradiciju, naći svoje
»istorijske pretke«, političke snage koje
su u prošlosti sa komunistima bile u sukobu.
Predstavljeno je da je 5. oktobra u Srbiji
pao komunizam, iako Slobodan Milošević
prethodnih 10 godina nije ratovao u ime
radničke klase i njenih pogaženih prava,
već upravo u ime nacije i priželjkivanih
granica u kojima bi nacija trebalo da
živi. Takva opsena nije bila slučajna.
Verovalo se da će pobednicima pridoneti
oreol heroja koji su oslobodili narod
nenarodnog, komunističkog, režima što
je pobedi donosilo dodatnu veličinu jer
se moglo isticati da je sloboda došla
posle pola veka, iako je prethodno razdoblje
imalo jasan ideološki prelom
|
|
|
1987. godine, s dolaskom Slobodana Miloševića
na vlast. S druge strane, time se prikrivala nacionalistička
suština Miloševićevog poretka, pa samim tim i
činjenica da je nacionalistički projekt u ratovima
90-ih doživeo poraz. Predstavljalo se da je ratove
izgubio komunista Milošević i da se pred nacionalnim
strankama koje su činile većinu DOS-a tek otvara
»svetla budućnost«. Ta nespretna i neiskrena igra
s ideološkim predznacima režima koji su se smenjivali
trebalo je da pribavi poene novim vlastima, da
ih predstavi kao demokrate koje su pobedile komunizam,
i kao prave nosioce nacionalne ideje koji će se
za svoj koncept boriti iskreno, nasuprot Miloševiću
koji je ratove izgubio jer ih, kao komunista,
nije ni znao voditi. Tako su se stranke koje su
činile novu vlast mogle predstaviti kao »pravi
borci za nacionalnu stvar«, čime je u javnost
Srbije uvedena nova ideološka zamka. Društvo je
od strane nove elite i dalje ostalo zaključano
u nacionalističkoj interpretaciji sadašnjosti,
prošlosti i budućnosti, što je dovelo do dubokih
potresa prilikom odvajanja Crne Gore iz Savezne
Republike Jugoslavije ili proglašenja nezavisnosti
Kosova. Time su nastavljena nerazumevanja sa međunarodnom
zajednicom, posebno Evropskom unijom, ali je nastavljena
i ideološka konfuzija, što je doprinelo tome da
se, u velikoj meri, zadrži sistem vrednosti Miloševićevog
razdoblja i da nacionalizam ostane i dalje vladajuća
idejna paradigma. To su osnovni razlozi što sistem
vrednosti u Srbiji posle političkih promena 2000.
godine nije doživeo ozbiljniju reformu – ostao
je zapreten u nacionalističkoj ideološkoj matrici,
autoritaran, ksenofobičan i, kako su neuspesi
nastavili da se ređaju, sve više autističan. To
se odrazilo i na najnovija
tumačenja istorije, koja
kao ogledalo daju sliku današnje ideološke
konfuzije u Srbiji.
Posle 5. oktobra, kao idealan prostor za
reinterpretaciju prošlosti našao se Drugi
svetski rat. Za to je bilo više razloga.
Na prvom mestu bilo je potrebno naći pretka
koji je bio nosilac »nacionalnih vrednosti«
i koji je bio antikomunista, da bi se napravila
jača identifikacija s novim nosiocima vlasti.
Istovremeno, bilo je potrebno kompromitovati
komuniste, jugoslovenstvo i poraziti miteme
na kojima su se temeljile prethodne vlasti.
Sve je vodilo ka tome da se glavni prostor
|
|
|
|
Četnički
antikomunizam, nacionalizam i tradicionalizam
izgledali su kao idealne osobine novopronađenog
»pretka«, tako da je rad na izmeni činjenica
o Drugom svetskom ratu počeo ubrzo po formiranju
novih vlasti
|
|
|
»istorijskog obračuna« smesti u razdoblje između
1941. i 1945. godine, gde se moglo naći obilje poželjnih
elemenata za izgradnju sopstvene tradicije. Bilo
je potrebno kompromitovati pobedu jugoslovenskih
komunista u tom ratu jer je ona bila izvor njihovog
kasnijeg političkog autoriteta. Bilo je potrebno
kompromitovati uspeh Titove jugoslovenske politike,
jer su nove srpske vlasti svoj državni koncept,
kao i Milošević, zasnivale na antijugoslovenstvu.
I, na prvom mestu, bilo je od ključnog značaja promeniti
sliku o četnicima Draže Mihailovića, da bi se od
te strane u građanskom ratu napravio poželjan »pretkomunistički
predak« novih vlasti. Četnički antikomunizam,
nacionalizam i tradicionalizam izgledali su kao
idealne osobine novopronađenog »pretka«, tako da
je rad na izmeni činjenica o Drugom svetskom ratu
počeo ubrzo po formiranju novih vlasti. 12
Revizija prošlosti
Zbog svega toga bi neobavešteni posetilac Srbije
poslednjih godina, prateći njenu dnevnu štampu,
mogao lako steći utisak da je u toj zemlji Drugi
svetski rat još uvek u toku, da je konfuzija građanskog
rata i dalje na dnevnom redu, da je pobednik još
uvek neizvestan. Simpatizeri pokreta koji su se
borili na tlu Srbije i bivše Jugoslavije od 1941.
do 1945. snažno u javnosti zastupaju ideje i interese
svojih uzora iz prošlosti, a žučna debata među njima
prenosi se, preko medija, u javnost, podižući dodatno
već poslovično visoku temperaturu srpskog javnog
mnenja. I dok istoriografija uglavnom ćuti, »borba
za istinu o Drugom svetskom ratu« vodi se na nivou
većine državnih institucija. Drugim svetskim ratom
bavili su se poslednjih devet godina gradonačelnici,
premijeri i predsednici Republike, Skupština i Vlada,
tužilaštvo i sudstvo. »Drugi svetski rat« prvorazredno
je političko pitanje današnje Srbije, a politika
sećanja, tačnije monopol nad sećanjem, jeste jedan
od ključeva i unutrašnje i spoljne politike.
Promena matrice tumačenja Drugog svetskog rata u
Srbiji imala je svoju »ponorničku« fazu tokom socijalističkog
perioda, kada je »kao prava, ali zabranjena istorijska
istina« kružila raznim neformalnim kružocima, da
bi od sredine osamdesetih godina počela da izlazi
u javnost, ulazi na stranice malobrojne, tada opoziciono
i, već u velikoj meri, nacionalistički
opredeljene štampe koja je ideološki pripremila
dolazak Slobodana Miloševića na vlast.13
Ideja da postoji »prava istorija Drugog svetskog
rata« pojavila se javno prvi put u književnosti
1982. godine, u romanu Nož Vuka Draškovića,
zatim u osporavanom istoriografskom delu Veselina
Đuretića Saveznici i jugoslovenska ratna drama
iz 1986. godine a, onda, sve otvorenije, slobodnije
i češće, u tiražnijoj štampi. Sa svoje strane, naučna
istoriografija je od kraja osamdesetih, izuzev u
retkim slučajevima, napustila Drugi svetski rat
kao temu, što zbog prezasićenosti temom koja je
prethodnih četrdeset godina dominirala i činila
okosnicu mita komunističkih vlasti, što zbog opreza
da se ne zameri novim vlastima usred procesa neizvesne
revizije prošlosti. Tokom poznih devedesetih godina
grupa mlađih istoričara, ideološki bliskih četničkom
pokretu, proizvela je jedan broj monografija o tom
pokretu, biografije Draže Mihailovića, pa i četničku
čitanku za najmlađe. Radilo se o idealizovanoj slici
koja je sama sebi naložila da »naučnim argumentima«
dokaže romaneskne teze Vuka Draškovića. Izuzev što
je doprinela opštoj konfuziji, ta istoriografija
nije dobila naučni status.
Činjenica da je istoriografija ostala po strani
tih diskusija otvorila je prostor za obimnu reviziju
Drugog svetskog rata, posle promene vlasti 2000.
godine. Prvo se pošlo od onoga što je najuočljivije
i što najviše dotiče živote običnih građana: promene
imena ulica i uklanjanja spomenika onima koji su
ranije slavljeni kao heroji Drugog svetskog rata.
Podaci o broju srušenih spomenika nisu precizno
utvrđeni, ali je dovoljan podatak o promeni imena
800 ulica u Beogradu posle 2000. godine da bi se
uočila opsežnost promena izvršenih nad »mestima
sećanja«. Te tendencije postale su jasne i zahvaljujući
ponašanju predstavnika novih vlasti prilikom obeležavanja
različitih datuma koji se odnose na Drugi svetski
rat.
Već prilikom prve godišnjice oslobođenja Beograda,
20. oktobra 2000. godine, novoizabrani gradonačelnik,
istoričar Milan Protić, izjavio je da on taj događaj
ne smatra oslobođenjem već okupacijom i da se taj
datum više neće slaviti. Naredna predsednica gradske
skupštine ipak je redovno obeležavala taj dan, ali
je treći izabrani
gradonačelnik, takođe
iz redova Demokratske stranke, po stupanju
na dužnost izjavio da je reč o kontroverznom
događaju, da o njemu postoje različiti sudovi
i da ga on lično neće obeležavati. Gradski
praznik prebačen je sa oktobra na april,
najuglednija gradska nagrada u svim oblastima
stvaralaštva promenila je svoje oktobarsko
ime i dodeljuje se u aprilu, pa je sećanje
na dan kada su partizanske jedinice zajedno
sa Crvenom armijom ušle u glavni grad postepeno
počelo da bledi brzinom kojom su rasli trava
i korov na groblju oslobodilaca Beograda.
I udžbenike
|
|
|
istorije pogodio je isti proces revizije kad je
u pitanju tumačenje događaja iz oktobra 1944. godine.
Deo lekcije koji se odnosi na ulazak partizana u
Srbiju 1944. godine, pa i na 20. oktobar, nosi naziv
»Ofanziva na Srbiju«, čime se već terminološki pravi
jasna distinkcija u odnosu na ranije korišćeni termin
»oslobođenje«. I poslednja rečenica
svedoči da su u novoj interpretaciji istorije sam
kraj Drugog svetskog rata i pobeda Titovih partizana
označeni kao poraz Srbije: »U Drugom svetskom ratu
srpsko građanstvu bilo je uništeno, nacionalni pokret
razbijen a inteligencija je doživela slom«.14
Teško bi se iz takve formulacije moglo zaključiti
da su se Srbija i Jugoslavija u tom ratnom sukobu
našle na strani sila pobednica.
Posebno je za ovu temu bila važna 2005. godina,
kada je čitav svet obeležavao 60. godišnjicu kraja
Drugog svetskog rata. Jedina država koja nije imala
svog predstavnika na proslavi 60. godišnjice oslobođenja
Aušvica bila je Srbija, pri čemu su njeni najviši
predstavnici davali neuverljive izjave o tome zbog
čega na tu proslavu nisu stigli. Na proslavu 60.
godišnjice dana pobede u Moskvi Srbija nije poslala
delegaciju na najvišem nivou, kao što su to učinile
sve druge zemlje. To je takođe bio jasan signal
da Srbija ima problem sa interpretacijom Drugog
svetskog rata, ali je to posebno postalo jasno iz
ponašanja ključnih političkih ličnosti na dan proslave
60. godišnjice. Premijer Vojislav Koštunica položio
je 9. maja 2005. godine cveće na spomenik avijatičarima,
braniocima Beograda za vreme bombardovanja 1941.
godine, čime je izbegao da se odredi prema pobednicima
iz 1945. godine. Predsednik Republike, Boris Tadić,
položio je venac na spomenik Neznanom junaku, podignut
posle Prvog svetskog rata, čime je i on ostao mimo,
u tom trenutku, važne evropske i svetske diskusije
o fašizmu i antifašizmu. Istovremeno, tadašnji ministar
spoljnih poslova Vuk Drašković otišao je nekoliko
dana kasnije, 13. maja, na Ravnu goru gde je proslavio
početak četničkog ustanka iz 1941, čime je i on
izbegao da pomene 1945, godinu koja se tada slavila.
Uz to, te 2005. godine proslava na Ravnoj gori koju
je Drašković uveo kao ritual svoje stranke još tokom
90-ih, dobila je i državnu finansijsku pomoć. Ta
državna potpora postala je sasvim logična, budući
da je u decembru 2004, u Narodnoj skupštini, ogromnom
većinom poslanika usvojen zakon kojim su izjednačeni
četnički i partizanski pokret i kojim su rehabilitovani
svi oni koji su tokom rata bili u jedinicama Draže
Mihailovića. Četnici su time i zvanično postali
ravnopravna antifašistička snaga sa partizanima,
pa su njihova kolaboracija sa nemačkim i italijanskim
okupacionim snagama, kao i zločini nad civilima
nesrpske i srpske narodnosti postali »zaboravljeni
deo istorije«.
Tokom tih prvih godina posle političkih promena
2000. godine promenjeni su i udžbenici istorije.
Novi udžbenici, koji se i dalje nalaze pod monopolom
Zavoda za izdavanje udžbenika, ključne izmene uneli
su upravo u tumačenje Drugog svetskog rata. Bad
guys i good guys promenili su mesta.
To postaje već sasvim jasno iz uporednih biografija
dvojice vođa – Josipa Broza Tita
i Draže Mihailovića. Draža Mihailović se opisuje
kao čovek obrazovan u Francuskoj, koji je »voleo
francusku književnost«, dok je Tito u istoj kratkoj
biografiji predstavljen kao »notorni agent Kominterne«.15
Partizani su sada oni koji su kolaborirali sa okupatorima.
U prvim udžbenicima objavljenim 2003. godine četnička
kolaboracija nije ni pomenuta, ali je u kasnije
objavljenim udžbenicima, posle kritika u javnosti,
kolaboracija pomenuta, doduše samo ona sa Italijanima.
Autori su osećali potrebu i da tu saradnju opravdaju
i učine krajnje logičnom, pa u udžbeniku piše: »Među
mnogim četničkim starešinama prevladalo je mišljenje
da je italijanska vojska znatno manje opasna od
ustaša i da stoga treba obustaviti dalju borbu.
Italijanska okupacija bila je najbolje
‘ratno rešenje’ za očuvanje golog života Srba, naročito
na prostoru Like, severne Dalmacije i Hercegovine,
a italijanski vojnici najmanje zlo od svih zala
s kojima su imali da se nose«.16
U školskim knjigama se ne navode četnički zločini
nad drugim bivšim jugoslovenskim narodima, već isključivo,
kako se kaže, nad »komunističkim jatacima«, što,
pretpostavlja se, samo po sebi daje iskupljenje.
Podvučeno je i da su ta ubistva činile pobunjene
četničke jedinice koje nisu bile ni pod čijom kontrolom.
Uz to se dodaje da je jedna od»najprimenjivanijih
mera zastrašivanja kod četnika bilo batinanje«.17
S druge strane, za partizane se kaže da su za sobom
ostavljali »pasja groblja«, dakle neobeležene masovne
grobove svojih protivnika, i da je u narodu postojao
strah od partizana čiji su »preki sudovi i ne trepnuvši
osuđivali ljude na smrt. (...) Tajna i javna ubistva
uglednih ljudi i običnih seljaka, ubistva iz osvete,
kao i onih članova KPJ koji su se tome suprotstavljali,
bili su skoro svakodnevne pojave«.18
Revizija revizije
Odnos prema Drugom svetskom ratu, pobednicima i
poraženima počeo je da se menja 2007. godine. Tada
je počeo proces koji bismo mogli nazvati revizijom
revizije. Simbolično, tu promenu označila je naslovna
strana najčitanijeg dnevnog lista Politika
od 20. oktobra 2007. Na više od pola strane, što
inače nije običaj tih novina, nalazila se fotografija
oslobodilaca Beograda, partizana i crvenoarmejaca,
uz čestitke za praznik. Taj neobični zaokret bio
je posledica jednostavne političke računice: tih
meseci srpska diplomatija vodila je ogorčenu bitku
u pokušaju da spreči proglašenje kosovske nezavisnosti,
a Rusija je bila ključna karta na čiji se veto u
Savetu bezbednosti računalo. Od tog trenutka započela
je nova revizija revizije, jer je potreba za ruskom
podrškom omekšala stav vlasti prema 20. oktobru.
Taj trend je naglo ojačao tokom jeseni 2009. godine
kada na taj datum pada 65. godišnjica ulaska Crvene
armije u Beograd. Baš tog dana u poseti Beogradu
bio je predsednik Ruske federacije Dmitrij Medvedev.
Nedeljama pre njegovog dolaska trajale su pripreme
prestonice da ponovo pompezno slavi ovaj, samo pre
nekoliko godina ukinuti i osramoćeni datum. Tokom
priprema za »praznik« oglasio se i ambasador Ruske
federacije u Beogradu koji se založio da se što
pre vrate ulicama imena ruskih generala koji su
učestvovali u oslobođenju grada, čime je jasno stavio
na znanje stav ruske strane o tim istorijskim događajima
i sam odigrao značajnu ulogu u srpskoj igri politike
sećanja. Ta izjava ruskog ambasadora izazvala je
pometnju u vladajućim krugovima jer se kosila sa
»politikom sećanja«, pa su nespretne i nesigurne
izjave zvaničnika jasno govorile o nelagodnoj situaciji
u kojoj su se našli. Dok je neko izjavljivao da
će imena centralnih beogradskih ulica ubrzo biti
vraćena, drugi su pokušali da »reviziju revizije«
gurnu u nepoznate nove bulevare koji presecaju delove
grada koji su u izgradnji. Bez obzira na to kakvo
će rešenje biti, činjenica je da su u liku ambasadora
Ruske federacije i velike sile uzele učešća u srpskoj
borbi za istorijsku paradigmu.
Pred dolazak ruskog predsednika 20. oktobra 2009.
velika svota novca uložena je u obnavljanje zapuštenog
Groblja oslobodilaca Beograda, danima se na televiziji
i na gradskim bilbordima vrtela reklama s tekstom
»20. oktobar. 65 godina slobode«, koja je u potpunoj
suprotnosti s onim što je govoreno pre samo nekoliko
godina i što piše u udžbenicima iz kojih danas uče
đaci. Dodatni slogan upućen visokoj ruskoj delegaciji
»Beograd pamti« posebno nije bio u skladu s prethodnom
politikom pamćenja koja je svu svoju koncentraciju
upotrebila da bi »Beograd zaboravio«.
Centralna priredba koja je priređena u čast ruskog
predsednika i 20. oktobra otkrila je suštinu te
»revizije revizije«. U jednosatnom programu u najreprezentativnijoj
sali u Beogradu, u Centru »Sava«, prikazan je program
iz kojeg je, zbog spoljnopolitičkih
potreba Srbije, bilo
jasno da je Crvena armija pobedila nemačke
jedinice i 20. oktobra preuzela kontrolu
nad glavnim gradom Jugoslavije. Ali, ostalo
je sasvim nejasno ko su Sovjetima bili saveznici
na terenu. Samo jednom scenom protrčali
su igrači obučeni kao partizani uz zvuke
poznate ratne melodije »Po šumama i gorama«.
Sve ostale scene bile su, kako se to danas
u Srbiji kaže, »ideološki neutralne«, odnosno
ni u likovnom, ni u simboličkom, ni u muzičkom
smislu ništa nije govorilo o tome da su
u borbama ravnopravno učestvovali i jugoslovenski
partizani. Dokumentarni filmovi koji su
emitovani u pozadini jasno su prikazivali
Crvenu armiju, njen pobedonosni put od Moskve,
preko Staljingrada i Beograda, do Berlina,
ali snimaka onih koji su na domaćoj strani
bili pobednici nije bilo. Nisu se pojavili
likovi ruskih generala Ždanova i Birjuzova
koji su ušli u Beograd, što je, kao neobičan
i uvredljiv postupak, otkrilo nameru da
se ne prikažu ni slike predvodnika Prve
proleterske brigade koja je istovremeno
ušla u glavni grad. Kao predstavnici domaćeg
stanovništva mogla su se prepoznati deca
izmučena ratom, lepe građanke koje dočekuju
nepoznate oslobodioce i male balerine koje
su u klasičnim baletskim haljinicama igrale
»Labudovo jezero«, što nije realna slika
koja bi trebalo da simbolizuje borbe u
|
|
|
ojima je poginulo više hiljada ljudi. Spot koji
se danima vrteo na državnoj televiziji prikazivao
je romantični susret dvoje mladih i zaljubljenih
ljudi: ona je bila u lepoj i urednoj cvetnoj haljini,
kao očigledna predstavnica srpskog građanstva, dok
se on video samo s leđa. Na osnovu smeđkaste uniforme
moglo se zaključiti da je on bio partizan, ali budući
da je slikan samo s leđa nije se videlo nijedno
od poznatih obeležja i simbola koji bi preciznije
potvrdili da se radilo o predstavniku Titove vojske,
čime je još jednom na priredbi izbegnuto da se označi
strana u građanskom ratu u Jugoslaviji koja se našla
na strani pobednika u odlučujućem trenutku. Dok
su se na tavanici tokom čitave priredbe vijorile
današnja srpska i ruska zastava, konferansijei su
govorili o savezništvu i prijateljstvu ruskog i
srpskog naroda. Time su izbegnute istorijske činjenice
da su u Beograd 1945. godine ušle jugoslovenska
i sovjetska vojska, pod zastavama koje su imale
komunistička obeležja: crvenu zvezdu na jugoslovenskoj
i srp i čekić na sovjetskoj. Bez obzira na omrazu
koju ti simboli imaju u današnjoj Srbiji, priredba
je bila proslava konkretnog istorijskog događaja,
pa je nužno poštovati bar osnovna pravila struke
da se koriste scenografija, kostimi i simboli vremena
o kojem je reč. Vrhunac manipulacije istorijom bio
je tokom izlaska na scenu predsednika Srbije Borisa
Tadića, čije je kretanje bilo praćeno »Maršem na
Drinu«, poznatim maršem srpske vojske iz Prvog svetskog
rata, dok je iza njegove glave bila emitovana čuvena
fotografija srpskog borca sa Solunskog fronta iz
1916. godine. Reč je o vizuelnom i muzičkom materijalu
koji je neka vrsta tastera za nacionalno osećanje,
čijim se pritiskom probude najdublji patriotski
sentimenti. Iako nemaju nikakve veze s događajima
iz četrdesetih godina 20. veka oni su se tu našli
jer nepogrešivo izazivaju osećaj veličine srpskog
junaštva, čime kao da je rečeno da je i pobeda u
Drugom svetskom ratu bila posledica te »tradicionalne
srpske kolektivne osobine«. Drugim rečima, sve je
učinjeno da se ne identifikuje pobednik koji je
na strani saveznika završio taj rat i da se izbegne
odavanje pošte borcima, ma kojoj da su političkoj
opciji pripadali i ma koliko da je ta opcija danas
odbačena.
Unutrašnja upotreba revizije
istorije
Priredba kojom je obeležen 20. oktobar jasno je
pokazala da »revizija revizije« ne donosi ništa
bitno novo u odnosu prema fašizmu i antifašizmu,
već da je reč o verziji Drugog svetskog rata za
»spoljnu, rusku upotrebu«. U unutrašnjoj upotrebi
ostaje ona dubinska revizija koja ima za cilj da
rehabilituje poražene strane u Drugom svetskom ratu.
To se posebno dokazuje činjenicom da je Ministarstvo
pravde u proleće 2009. formiralo komisiju za traženje
posmrtnih ostataka Draže Mihailovića. Time je bila
pokrenuta gotovo histerična atmosfera u javnosti.
Svakodnevno su novine donosile vesti o napredovanju
istrage o tome gde se nalaze njegove kosti – objavljivali
su se iskazi najrazličitijih svedoka, sećanja savremenika,
raskopavao se Beograd na različitim mestima, prekopavali
arhivi. Zatim su i sudovi počeli da pišu istoriju,
pa je okružni sud u Nišu u septembru 2009. godine
rehabilitovao Dragišu Cvetkovića, premijera Kraljevine
Jugoslavije koji je potpisao pristupanje Jugoslavije
Trojnom paktu. Na kraju je sredinom oktobra formirana
i državna komisija koja za cilj ima otkopavanje,
kako se navodi, žrtava komunističkog terora, nakon
što su mesecima u žutoj štampi objavljivani feljtoni
sa fantastičnim ciframa ubijenih 1945. godine, koje
se kreću oko 100.000 ljudi u Srbiji. Ne može se
sporiti potreba da sve nedužne civilne žrtve ratova
i revolucionarnih preokreta budu istražene, da se
poznatim naučnim metodama utvrde njihova imena,
okolnosti pod kojima su i zbog kojih su stradali,
da im se oda počast. Ali, način na koji se aktuelna
vlast u Srbiji bavi tim pitanjem daleko je od profesionalnog
traganja za istinom i metodama kojima se sprovodi
proces suočavanja s bližom ili daljom prošlošću.
Informacije koje iznose državne komisije i koje
senzacionalistički prenosi žuta štampa zasnovane
su na neprofesionalno urađenim statističkim projekcijama,
bez ozbiljnih arhivskih istraživanja, na osnovu
nepouzdanih podataka, bez demografskih, pravnih
i viktimoloških analiza. Kao i u slučaju revizija
Drugog svetskog rata, reč je o analizama koje nisu
utemeljene u principima naučne istoriografije, već
pripadaju rodu paraistoriografije koja svoju moć
i sveprisutnost crpi iz političke podrške koju ima
u vladajućim krugovima. Komisije stalno podgrevaju
inače visoku temperaturu u javnosti izjavljujući
da još malo nedostaje pa da otkriju dokument koji
će jasno pokazati gde su »kosti Draže Mihailovića«,
iako je teško zamislivo da je o izvršenju te smrtne
kazne i pokopu ostavljen ikakav papir. Do pronalaženja
»papira« komisije prekopavaju razne delove grada,
mistifikujući svoj posao i održavajući napetost
koja članovima komisija obezbeđuje moćno radno mesto,
a
vladajućoj garnituri pribavlja
oreol »pravednika« koji će »osvetiti« žrtve
prethodnika, čime se žrtve samo ponovo zloupotrebljavaju
a društvo dodatno ideologizuje.
Dnevne, spoljne i unutrašnje potrebe establišmenta
kreiraju istorijsku svest o Drugom svetskom
ratu stvarajući opasnu konfuziju. Šaljući
kontradiktorne poruke javnosti, politička
elita dodatno urušava inače labilni sistem
vrednosti, a stalnim promenama odnosa prema
pitanjima fašizma i antifašizma otvara prostor
za opasne manipulacije prošlošću koje, posebno
u trenucima krize, nalaze svoje pobornike
u brojnim ekstremističkim organizacijama.
Političko arbitriranje ovakvih dimenzija
u oblasti istorije rizičan je društveni
presedan koji zadire u temelje kulture sećanja,
pa samim tim i u osnove sistema vrednosti
jednog društva. To zbog toga nije samo poraz
naučne istoriografije,
|
|
|
|
Šaljući
kontradiktorne poruke javnosti, politička
elita dodatno urušava inače labilni sistem
vrednosti, a stalnim promenama odnosa prema
pitanjima fašizma i antifašizma otvara prostor
za opasne manipulacije prošlošću koje, posebno
u trenucima krize, nalaze svoje pobornike
u brojnim ekstremističkim organizacijama
|
|
|
već može postati i poraz samog društva.
Opasnost je utoliko veća zbog toga što dominantni
model istorijske svesti koji je uveo Milošević nije
doživeo dublje izmene posle 2000. godine. Glavna
ličnost istorije, njen pokretač i nosilac ostao
je »narod« ili, tačnije, »srpski narod«. »Narod«
je bio esencijalizovan kao »jedinstveno biće«, gotovo
kao biološka zajednica, organizam s jasno određenim
osobinama koje potiru svaku individualnost, posebnost
ili pluralizam. On je imao svoje osobine, ćudi i
karakter, što je kao naučni pristup napušteno posle
sloma rasnih teorija u Drugom svetskom ratu. To
kolektivno biće u sebe pretapa pojedince i potire
njihov značaj. Radi se o dominaciji koncepta zajednice
zasnovane na krvi ( Gemeinschaft), što je
suprotno konceptu društva ( Geselschaft)
kao zbiru pojedinaca. Zbog toga je ta matrica nepromenjeno
kolektivistička, kao što su bile i prethodne političke
paradigme u Srbiji, bile one nacionalističke ili
komunističke. Ta činjenica od suštinskog je značaja
za održavanje kontinuiteta sa Miloševićevim sistemom
vrednosti. Radi se, u prvom redu,
o kolektivističkom obrascu mišljenja u kojem se
individualističke vrednostimodernog društva razumeju
kao »cepanje nacionalnog bića«, kao ugrožavanje
celine, pa su samim tim osuđene kao neprijateljske. 19 To je osnova antipluralnog razumevanja društva,
jer se svaka »drugost« vidi kao opasnost.
»Cepanje nacionalnog bića« naziva se izdajom jer
to proizlazi iz tog antipluralnog viđenja sveta.
Izdvojeno mišljenje predstavlja opasnost
bez legitimiteta, a u krajnjoj konsekvenci i bez
legaliteta, što otvara prostor za svakovrsne obračune
s političkim protivnicima. 20
Nacija prikazana kao organska celina ima i determinisani
istorijski razvoj. Kao što pokazuje
Poper, takvo razumevanje istorije kao određenog
i zacrtanog puta koji ima neki cilj osnova je
autoritarnog, zatvorenog i antidemokratskog društva. 21Bilo
da je reč o tumačenju po kojem istorija ima neki
zadati cilj (npr. nacionalnu državu) ili o onom
po
kojem se ona ciklično
kreće, radi se o autoritarnom konceptu
koji pojedincima i društvima ne daje mogućnost
izbora. Oni su podređeni fatumu istorije
kao nekakvom metafizičkom toku koji prelazi
preko svojih učesnika, namećući im odavno
zapisane uloge. Istorija se ne prikazuje
kao neprekidna mogućnost izbora, već se
predstavlja da su savremenici u svim vremenima
imali samo jedan, zadati izlaz. Ne prikazuju
se različita rešenja koja su nuđena u
prošlosti, nikada se ne govori o opozicionim
predlozima, retko o različitim viđenjima.
To stvara utisak da niko i nije donosio
određene odluke i da, samim tim, niko
ne snosi posledice za ono što je odlučeno.
Time se ukida koncept odgovornosti u prošlosti,
ali implicitno i u sadašnjosti jer u sistem
vrednosti nije utkana ta ključna komponenta
demokratskog načina razmišljanja. Ako
je istorija fatum, a pojedinci
|
|
|
podređeni naciji kao organskoj celini, svi samo
ispunjavaju odnekud zadate usude. Takav efekat
postiže se izjavama kao što je ona iz udžbenika
za osmi razred osnovne škole iz
Miloševićevog vremena, kada je rat u Hrvatskoj
iz 1991. godine objašnjen kao normalan deo cikličnog
kretanja istorije i njenog stalnog vraćanja: »Skoro
da je identična situacija kao 1941«. 22
Ništa, naravno nije bilo ni slično kao u toj godini
svetskog rata: nije bilo ni svetskog sukoba, ni
Hitlera, ni poraza protiv moćnog protivnika, ni
raspada okupirane Jugoslavije, ni NDH... Ipak,
važna je ideja da sukobi između Srba i Hrvata
predstavljaju neku istorijsku pravilnost, koja
se vraća na svakih pedeset godina, kao astrološka
neminovnost. Time se sadašnja generacija oslobađa
odgovornosti za rat, a pojedinci dobijaju istorijsku
indulgenciju, jer ih istorija gazi mimo mogućnosti
da oni bilo šta promene. Takav odnos prema prošlosti
može se pročitati i u mnogim izjavama u javnosti.
To se u medijima pojačava korišćenjem različitih
metaforičnih konstrukcija od kojih je najpoznatija
ona po kojoj su Srbi »sagradili kuću nasred puta«,
koja treba da znači da se taj narod,
opet igrom sudbine, našao na pogrešnom geografskom
mestu, zbog čega tokom čitavog svog postojanja
protiv sebe ima čitavu silu neprijatelja odlučnih
da se tog začaranog mesta domognu. 23
Time se dodatno ukida svaka ideja o odgovornosti,
jer se geografija pojavljuje kao faktor koji ukida
svaku mogućnost, pa i potrebu, za rasuđivanjem.
Mistično tumačena geografija i istorija određuju
»naše« postojanje, što u vrednosni sistem unosi
temeljnu iracionalnost, čime se dodatno ukida
svaka mogućnost individualiziranja društva i prevladavanja
društva nad zajednicom.
(Dis)kontinuitet
Takav sistem vrednosti dodatnu
snagu dobija zahvaljujući »osobinama« koje su
istorijski pripisane srpskoj naciji. O tome sam
dosta pisala u već navođenim starijim tekstovima,
pa ću sada samo navesti osnovne karakteristike
tog modela »nacionalnih osobina« koje
su potrebne za razumevanje
pitanja kontinuiteta i diskontinuiteta
između Miloševićeve i post-Miloševićeve
Srbije. U prvom redu može se uočiti specifično
razumevanje sopstvenog mesta u svetu koji
nas okružuje. Vladajuće tumačenje istorije
polazi od viđenja po kojem smo »mi« centar
sveta, presudna tačka koja određuje svetsku
istoriju i svetske odnose. Radi se o specifičnom
izvrtanju poznatog stereotipa o Balkanu
kao »buretu baruta«, koji u etnocentričnom
ključu dobija pozitivnu konotaciju. »Mi«,
viđeni kao »pupak sveta« postajemo, s
neskrivenim ponosom, izazivači svetskih
ratova. Ta predstava o sopstvenom značaju
prisutna je, posebno u vremenima
|
|
|
kriza, i u javnosti i u udžbenicima istorije.
Od često ponavljane, na istorijskim činjenicama
nezasnovane floskule, da su svi svetski ratovi
počeli baš »ovde«, do očekivanja da će se to događati
i u budućnosti, javnost je gubila realnu predstavu
o sopstvenom mestu u međunarodnim odnosima. Nade
izražavane posle bombardovanja kineske ambasade
1999. da će izbiti novi svetski rat ili da će
zbog ruskog veta u Savetu bezbednosti UN doći
do novog hladnog rata bile su česta fantazija
na srpskoj javnoj sceni. Isto tako, i udžbenici
za predmet »Poznavanje prirode
i društva«, za treći razred osnovne škole tvrdili
su da je Cerskom i Kolubarskom bitkom započeo
Prvi svetski rat, kao i da se završio posle proboja
Solunskog fronta, iz čega je u potpunosti isključen
svetski kontekst i drugi, presudniji frontovi. 24
Takvo viđenje sopstvene uloge veoma je udaljeno
od istorijske realnosti, ali čini važan segment
istorijske i nacionalne svesti. To, dalje, vodi
u ograničenu mogućnost razumevanja složenih međunarodnih
odnosa i do nerealnih političkih procena koje
vode u rizične spoljnopolitičke poteze, neadekvatne
stvarnoj moći i uticaju Srbije. Uz to, tako se
kreira i neka vrsta međunarodnog »kompleksa više
vrednosti«, koji šteti položaju Srbije u regionu
i njenim odnosima sa bitnim međunarodnim činiocima.
Na tu predstavu o samima sebi uspešno se nadovezuje
još jedna mitska tema. Reč je o ideji o naciji–žrtvi,
koja je istovremeno i nacija–pravednik. Komparativna
istraživanja balkanskih udžbenika istorije 25
pokazala su da takvu predstavu o samima sebi grade
svi okolni narodi, što situaciju čini još opasnijom.
Radi se o predstavi po kojoj »naš narod« nikada
ništa nažao nije učinio nijednom okolnom narodu,
dok su, s druge strane, svi »oko
nas« koristili svaku priliku da, kako se u epskoj
formi to najčešće kaže, »zabodu nož u leđa, kad
nam je najteže«. 26
Taj kliše podrazumeva često ponavljanu ideju da
»mi nikada nismo vodili osvajačke
ratove«, koja se u udžbenicima istorije doslovno
sprovodi prećutkivanjem svih situacija, pogotovo
onih iz novije istorije, u kojima je srpska država
kretala u ratove čiji je cilj bio teritorijalno
proširenje na račun neke od susednih zemlja (primeri
srpsko-bugarskog rata iz 1885. i višestrukih pokušaja
osvajanja severne Albanije 1912–1913. godine 27).
Uz tu vrstu bezgrešnosti istorijski se konstruiše
i slika o sopstvenoj ulozi pomagača, pa i spasioca
drugih. Najpoznatije mitsko mesto često upotrebljavano
u javnom govoru jeste ono koje se pojavljuje u današnjim
udžbenicima istorije o tome da smo »mi« uvek bili
na pravoj strani istorije, na strani pobednika,
dok su naši susedi uvek pogrešno procenjivali situacije,
završavajući na strani istorijskih gubitnika. Iako
su u pitanju uvek bile komplikovane istorijske okolnosti
koje se ne mogu svoditi na »pravedničke narodne
instinkte«, takvo pojednostavljivanje ima za cilj
da doprinese verodostojnosti slike o »nama«
kao moralnim »spasiocima« koji u istoriji donose
bezgrešne sudove i pomažu drugima da pronađu svoj
put nakon posrnuća. I u današnjim udžbenicima eksplicite
je navedena ta ideja: »Srbija je na kraju Prvog
svetskog rata stala u tabor ratnih pobednika. Time
je, pored ostalog, omogućila ostalim jugoslovenskim
narodima da, formiranjem jugoslovenske države napuste
stranu poraženih i da se priključe pobednicima«. 28
Ta supstancijalna razlika između
»nas« i »njih« značila je istovremeno izgradnju
arogantnekomponente nacionalnog identiteta koja
se dokazuje faktografskim manipulacijama koje pokazuju
da smo »mi« uvek bili na pobedničkoj strani istorije. 29
Prećutkivanjem sopstvenih poraza ili njihovim »originalnim
tumačenjima« stvara se pobednički mentalitet i duh
koji je posebno važan u vremenima konflikta. U suštini,
radi se o ideji o sopstvenoj superiornosti i, samim
tim, i još važnije, inferiornosti protivnika, što
je ključni faktor u stvaranju psihološke osnove
za rat.
Ta slika o sopstvenoj bezgrešnosti se u svim balkanskim
udžbenicima pokazuje uporedo sa predstavom o sebi
kao istorijskoj žrtvi. U opisima nacionalne istorije
se, za te potrebe, koriste brutalni opisi zločina
vršenih nad »nama«, autori školskih knjiga ne libe
se da i najdrastičnije fotografije i opise ponude
već u nižim razredima osnovne škole, deci od osam
ili devet godina. Kao dokaz te tvrdnje mogu se pomenuti
naslovi poglavlja u udžbeniku za predmet »Priroda
i društvo« iz Miloševićevog vremena, namenjenom
đacima od devet godina. Oni tada stiču prva znanja
o prošlosti, a kao jedine informacije ponuđene su
im sledeće nastavne jedinice: »Naši preci, »Najezda
Turaka«, »Ropstvo pod Turcima«, »Prvi
svetski rat«, »Oslobođenje Srbije«, »Drugi svetski
rat«, »Srbija pod okupatorima i njihovim saradnicima«,
»Oslobođenje Srbije«, »Zaslužni borci za slobodu«. 30
Iz navedenog sadržaja vidi se da je prošlost predstavljena
samo kao zbir ratova i stradanja, da u tim prvim
informacijama o ljudskoj prošlosti nije stavljen
nijedan drugi sadržaj izuzev onog najkrvavijeg.
Preskočena su mirnodopska razdoblja, pa se stvara
utisak da je u prošlosti, pa samim tim i u sadašnjosti,
jedini vredan sadržaj onaj koji se odnosi na vremena
borbi, čime se diskvalifikuju svi drugi civilizacijski
napori.
To potvrđuje i izbor fotografija u toj knjizi, koje
nepripremljenu decu, na brutalan način, suočavaju
s najvećim užasima iz nacionalne prošlosti. Redom,
one su poređane ovako: Spomenici ratnicima poginulim
u različitim ratovima, sveti Sava, Bitka na Kosovu
1389, Spomenik Kosovskim junacima u Kruševcu, Narod
u zbegu pred Turcima, Slike vođa
srpskih ustanaka, Slavne srpske vojskovođe iz Prvog
svetskog rata, povlačenje preko Albanije, Beograd
u ruševinama posle bombardovanja 1941, Spomenici
poginulima u Drugom svetskom ratu. 31
Izgradnjom takve, predmoderne slike o herojskoj
prošlosti stvara se i poželjan model ponašanja u
sadašnjosti, jer se mirnodopske vrednosti na taj
način isključuju, a herojstvo i žrtvovanje ostaju
idealtipski modeli ponašanja.
Tome doprinosi i upotreba ogoljenog surovog jezika
kojim su opisani zločini nad Srbima,
čime se u tinejdžerskom
uzrastu usađuje strah kao osnova buduće
anksioznosti i agresivnosti. To se može
ilustrovati citatom iz udžbenika namenjenog
14-godišnjacima iz kojeg je učilo skoro
10 generacija učenika u Miloševićevom vremenu:
»Jasenovački logoraši su
klani noževima, ubijani bradvama, sekirama,
čekićima, maljevima i gvozdenim polugama,
streljani i spaljivani u krematorijumima,
živi kuvani u kotlovima, vešani, satirani
glađu, žeđu i hladnoćom jer se u logoru
živelo bez hrane i vode«.32
Surovost koja izbija iz tih redova nužno
stvara anksioznost kod dece koja nisu pripremljena
na tu vrstu šoka, iz čega se dalje
|
|
|
|
I u
današnjim udžbenicima, kao i u onima iz
Miloševićevog vremena, đacima se kao idealni
model »preporučuje« mučenička smrt koja,
putem sistema obrazovanja, postaje jedan
od obrazaca poželjnog i preporučenog ponašanja
|
|
|
razvija strah i, kasnije, agresivnost, kao još jedan
od temelja predmodernog, ratničkog društva.
Deo poruka zasnovanih na tim predmodernim modelima
vaspitanja mogu se čitati i u onim lekcijama u kojima
se gradi odnos prema smrti. I u današnjim udžbenicima,
kao i u onima iz Miloševićevog vremena, đacima se
kao idealni model »preporučuje« mučenička smrt,
koja, putem sistema obrazovanja, postaje jedan od
obrazaca poželjnog i preporučenog ponašanja. To
se, u prvom redu, prenosi slavljenjem junaka kao
što je Stevan Sinđelić, koji se sa svojom četom
podigao u vazduh da ne bi dopao turskog ropstva.
Od Miloševićevog vremena u udžbenike je ušla fotografija
Gavrila Principa ispod koje se navodi da se radi
o srpskom heroju, iako ta istorijska ličnost nosi
breme kontroverze. Ipak, činjenica da je on u vrlo
mladim godinama bio spreman da se žrtvuje za nacionalnu
slobodu obezbedila mu je posebno mesto u nacionalnom
Panteonu. Zanimljiva je pojava i novog heroja –
majora Gavrilovića, čija slava datira od vremena
podizanja nacionalne temperature u Srbiji krajem
osamdesetih godina. Po mitu koji se uči u školama
i pripoveda na školskim priredbama on je, učestvujući
u odbrani Beograda 1915. godine, održao govor u
kojem je svom vodu poručio da ih je Vrhovna komanda
otpisala sa spiska živih i da oni,
zbog toga, i ne treba da čuvaju svoje živote: »Vojnici,
junaci! Vrhovna komanda izbrisala je naš puk iz
brojnog stanja. Zato napred, u slavu!«, što se veliča
i u najnovijem udžbeniku istorije. 33
Jedino što se uz tu priču nikada ne navodi jeste
to da je major Gavrilović od starosti umro tek 1946.
godine, što istorijski bitno menja herojski kod
koji se citatom preporučuje.
Kult žrtve i smrti
Takvim primerima je princip samožrtvovanja za naciju
proglašen vrhovnom vrednošću čime se podržava ideja
koja je iz epa prešla u političku propagandu tokom
devedesetih: »Nema spasenja bez smrti«, što je često,
u starozavetnom duhu, suprotnom onom jevanđelskom,
izgovarao Amfilohije Radović. Ta poruka, ogrnuta
hrišćanskim diskursom, nosi dubinski epski koncept
vrednosti čiji najdublji smisao dobijaju patnja,
siromaštvo, rat, smrt i seobe, koji popločavaju
put ka »spasenju« nacije, ka temelju srećnije budućnosti.
Nacija ostaje parametar svih vrednosti, a samožrtvovanje
za naciju vrhunski zadatak, cilj i smisao. Smrt
kao osnova obnove vidljiva je i u načinu na koji
su predstavljeni spomenici u udžbenicima. U knjigama
za predmet »Poznavanje prirode i društva« iz Miloševićevog
vremena nalazi se deset fotografija spomenika.34
Sve
fotografije, bez izuzetka,
prikazale su spomenike palima u ratovima.
U udžbeniku, uz opis spomenika, nalazi se
i rečenica koja podvlači željenu poruku:
»spomenici govore o ljubavi za slobodu,
otadžbinu i narod«. Time je jasno dato na
znanje da spomenici izabrani za potrebe
nastave istorije ne svedoče ni o jednoj
drugoj vrednosti koja bi bila temelj društva,
osim o smrti i žrtvovanju za naciju. Bila
je to još jedna propuštena prilika da se
kroz obrazovanje pokaže da prošlost nudi
i druge sadržaje i vrednosti, pogotovo one
mirnodopske koji su temelj modernog društva.
Važno je i ukazati da od svih 10 navedenih
spomenika samo jedan, onaj podignut u čast
Stevana Filipovića, govori o pojedincu,
tačnije o smrti pojedinca. Drugi su posvećeni
kolektivnoj žrtvi, bezimenim ratnicima i
herojima koji simbolišu ciklično žrtvovanje
za naciju i nameću pojedincu obavezu da
se povinuje kolektivnoj
|
|
|
sudbini. Time se dodatno jača slika o idealu nacije
kao zajednice koja je u tom razumevanju bliska patrijarhalnoj
porodici, nepromenjenoj i vanvremenoj, u kojoj su
mrtvi pomešani sa živima, preci sa potomcima. U
tom ključu razumevanja žrtva postaje izvor života.
Kult smrti kroz udžbenike istorije gradi se i pozivanjem
na »prezir prema smrti«, poziv na herojski kodeks
ponašanja u kojem je umiranje za sopstvenu naciju
predstavljeno kao najvažniji smisao života. U Miloševićevom
vremenu već se u 3. razredu osnovne škole (uzrast
od devet godina) plasirala ta ideja i to citiranjem
nespornog nacionalnog autoriteta kakav je Vuk Karadžić.
Citiranjem Karadžića i njegovog arhaičnog jezika
dobija se prizvuk autentičnosti koja daje dodatnu
snagu tom argumentu. Slaveći hajduke i njihovu
borbu protiv osmanske vlasti, udžbenik sugeriše
ispravan obrazac odnosa prema smrti: »Kad koga uhvate
i odvedu da ga nabiju na kolac, on ponajviše peva
iz glasa, pokazujući da ne mari za život«.35
Odnos prema smrti nije izmenjen ni u najnovijoj
generaciji udžbenika, objavljenoj posle Miloševićevog
odlaska. Posebno je patetično opisano stanje tokom
Prvog svetskog rata, ponovo uz nesmanjenu glorifikaciju
smrti i samožrtvovanja: »Svakodnevni život u mnogim
krajevima Srbije pretvorio se u epski prkos okupatoru.
Mnogi osuđenici na smrt, kako su zabeležile okupacione
vlasti, držali su se junački i tu nikako nije reč
o lažnoj pozi, nego o znaku odlučnosti, duhovne
srdžbe i preziranja neprijatelja
(...) Iz Valjeva je izveštavano da smrtnu kaznu
i muškarci i žene dočekuju stoički mirno. Tako se
okupator u Srbiji suočio sa izuzetnim političkim
moralom pokorenih, bez primera u modernoj evropskoj
istoriji. Smrtna kazna izgubila je svaku efikasnost.
Smrti se niko nije plašio«.36
Novi udžbenici istorije pokazali svoju dubinsku
ideološku povezanost s onima iz Miloševićevog vremena,
koja se, pre svega, zasniva na mitskom odnosu prema
prošlosti i veličanju kolektivističkih, nacionalističkih
i predmodernih vrednosti. Taj dubinski sistem stečen
preko obrazovanja, i to od najnižih razreda osnovne
škole, stvara matricu na koju se lako kasnije »lepe«
pojednostavljena tumačenja istorije, »teorije zavere«,
konfrontiran odnos prema svima »drugima«, čime on
ima »odloženo dejstvo« u budućnosti. Ipak, za sadašnju
Srbiju, jedan od osnovnih problema ostaje činjenica
da posle 2000. godine nije došlo do suštinske promene
odnosa prema prošlosti, da mitsko nije ustupilo
mesto racionalnom razumevanju i tumačenju istorije.
Zbog toga istorija ima problem da postane kritička
nauka, a pred nastavom istorije su nepremostive
prepreke da postane obrazovni predmet koji podučava
o stalnim mogućnostima izbora, odgovornosti i multiperspektivnosti
različitih »istina«.
Ka tačnom razumevanju istorije
Vratimo se sad Renanovim rečima
s početka ovog teksta. Kakvo bi to bilo »tačno
razumevanje« sopstvene istorije, ukoliko je na
pogrešnom zasnovana nacionalna svest? To »tačno
razumevanje« ne bi značilo otkrivanje neke nove,
drukčije i, ponovo, za sve važeće i obavezujuće
»istorijske istine«. Istorija je, za početak egzaktna
nauka, čiji prvi zadatak i jeste neprestano otkrivanje
zaboravljenih ili nepoznatih delova prošlosti,
pa, samim tim, i stalno preispitivanje prethodnih
znanja. Drugim rečima – »rušenje istorijskih istina«
osnovni je zadatak istoričara kao naučnika. U
tom slučaju reč je o novim naučnim prodorima zasnovanim
na utvrđenim metodama zanata, poznatim načinima
istraživanja, utvrđivanju činjenica koje se mogu
dokazati istorijskim izvorima. Promene istorijske
istine kojima smo svedoci u današnjoj Srbiji ne
pripadaju tom fundamentalnom zahtevu naučnog zanata.
Te promene nisu zasnovane na istraživanjima, one
nemaju uporište u znanju i dostupnim izvorima,
one nisu urađene na osnovu metoda modernih naučnih
disciplina, niti novih saznanja. One su ideološka
revizija, logistička podrška trenutnim potrebama
vlasti čiji je cilj da se društvu, po ko zna koji
put, navuče ideološka košulja s rukama vezanim
na leđima. Time mu se, ponovo, nameće jedna »istina«
o prošlosti, ona koja vlastima omogućava nove
manipulacije i čini jedan od važnih stubova njene
moći zasnovane na ideji da onaj koji kontroliše
prošlost kontroliše i sadašnjost. Umesto da se
istorija oslobodi stega ideologije, ona joj ponovo
služi. I to je najdublji kontinuitet trenutne
sa prošlim vlastima. Kontrola nad istinom o prošlosti
temelj je autoritarnog razumevanja vlasti i politike.
Vlast koja vlada s verom da može kontrolisati
ne samo sadašnjost već i prošlost pribavlja sebi
prometejsku moć i veoma se udaljava od demokratskih
ideala zasnovanih na stalnom preispitivanju vrednosti.
Kada bismo razmišljali o nekoj drukčijoj, »tačnijoj«,
»istoriji za demokratiju« to bi, prvo, značilo
ukidanje monopola na »istinu«. Taj monopol praktično
politički znači da i u današnjoj Srbiji postoje
»državni istoričari« koji imaju apsolutnu kontrolu
nad ukupnim naučnim i nastavnim sistemom. Tako
se ideološka revizija istorije pretočava u stvarnost
naučnih institucija, časopisa, projekata, udžbenika,
komisija i postaje deo političkog sistema, tačnije
njegov bitni stub. U tome i jeste osnovna opasnost
od »monopola nad istinom«, jer nije reč o nekakvom
naučnom pravcu, mejnstrimu ili dominantnoj paradigmi
koja podrazumeva legitimnost drugih pravaca mišljenja,
već o etabliranom sistemu moći koji ima tendenciju
da onemogući institucionalno, pa i svako drugo
postojanje alternative. To je još jedan od dokaza
da je Srbija još uvek ideološka država sa sad
već u potpunosti učvršćenim sistemom institucija
koje imaju cilj da celokupnu naučnu delatnost
podrede »propisanom načinu mišljenja«. Ta ambicija
lako se može prepoznati u izjavama državnog sekretara
Ministarstva pravde Slobodana Homena koji je pokretač,
osnivač i član državnih komisija koje se bave
revizijom Drugog svetskog rata i poratnog razdoblja.
On je u više navrata u javnosti ponovio da oko
Drugog svetskog rata više spora nema i »da smo
se mi dogovorili da su postojala dva antifašistička
pokreta i da su svi činili zločine«. Bez obzira
na istorijsku realnost događaja o kojima državni
sekretar govori, sama činjenica da on neprekidno
insistira na tome da je o istoriji postignut nekakav
dogovor jasno i bez nedoumice svedoči o postojanju
monopola, jer »dogovor« upravo ukida osnovnu demokratsku
pretpostavku da je saznavanje istorije stalno
otvoreno polje u kojem se, naučnim metodama, sve
neprekidno dovodi u pitanje. Zbog toga bi ukidanje
takve naučne infrastrukture koja obezbeđuje državnu
kontrolu i nametanje jedne, »dogovorene istorijske
istine« značilo prvi korak ka otvaranju srpskog
društva i ka njegovoj tranziciji u pluralno, demokratsko
društvo koje u različitostima vidi svoju prednost
i uslov napredovanja.
Druga stepenica ka demokratskom društvu bilo bi
ukidanje i same ideje o postojanju jedne istine.
Monističko viđenje prošlosti i sadašnjosti dubinski
je antipluralno, pa, samim tim, autoritarno. Ideja
da se svet može podrediti jednom objašnjenju i
tumačenju teološka je i zbog toga suštinski nenaučna,
zbog čega posebnu brigu moraju izazvati izjave
kakva je bila ona Radoša Ljušića, izgovorena u
vreme kada je bio direktor Zavoda za izdavanje
udžbenika, da u istoriji postoji »jedna istina,
kao što je jedan Bog«. Nesporno je da se naučnim
metodama može doći do proverljivih činjenica o
prošlosti i da se one mogu utvrditi i saznati,
ali njihovo značenje zavisi od idejnih, teorijskih
i metodoloških konteksta u koje se stavljaju,
od perspektive iz koje se na njih gleda. Činjenica
da je neki rat započeo objavom određenog datuma
može se naučno utvrditi, ali da li je taj rat
bio oslobodilački ili osvajački zavisi od mesta
sa kojeg se na taj događaj gleda, od toga na »kojoj
ste strani fronta«. Pluralna istorijska nauka
mora dati legitimnost obema »stranama fronta«,
mora uzeti u obzir različite perspektive, uvažiti
međusobno udaljena viđenja, dati legitimnost svim
»istinama«. Iako suočena s napadima da se radi
o relativizaciji, upravo je ta različitost i kontradiktornost
predmet interesovanja moderne istoriografije,
jer pruža mogućnost da se ispitaju različita rešenja
koja su postojala u prošlosti i da se razume da
je istorija nepregledna bila, kao što je i sadašnjost
nepregledna mogućnost izbora. Bez razumevanja
svih različitosti ne može se dobiti slika o stvarnosti
koja nikada nije svodiva samo na jedan stav. Zbog
toga moderna, kritička istoriografija mora zaista
da čuje »sve strane« i da objasni mehanizme koji
su doveli do toga da neka od njih prevlada. Bez
razumevanja kompleksnosti procesa u prošlosti
nije moguće razumeti sadašnjost i njene izazove.
Zbog toga naučna istraživanja ne smeju biti dokazivanje
postignutih političkih »dogovora«, a nastava istorije
ne sme svoditi taj predmet na predvojničku obuku
ili romantičnu nastavnu disciplinu čiji je cilj
diseminacija nacionalističkog koncepta nacionalnog
identiteta. Zadatak moderne istoriografije je
stalno preispitivanje prošlosti, posebno onih
njenih osetljivih delova koji nam mogu pomoći
da se razumeju procesi dugog trajanja čije dejstvo
osećamo i u sadašnjosti. Na početku je rečeno
da svaka generacija piše svoju istoriju, ali to
ne znači da je radikalno menja po dnevnim potrebama
unutrašnje i spoljne politike, već upravo suprotno:
da kritičkim metodama saznaje prošlost da bi našla
korene današnjih problema što ideologizovano i
propisano bavljenje prošlošću ne može doneti.
I, na drugom mestu, zadatak moderne nauke je da
saznaje načine na koji je funkcionisalo društvo,
odgovore koje je davalo na izazove u prošlosti.
Na taj način se mogu otkriti dubinski sistemi
vrednosti i kulturni obrasci koji utiču na donošenje
odluka u jednom društvu. Takva kritička preispitivanja
mogu omogućiti da se odgonetnu koreni različitih
društvenih problema, da se detektuju uzroci današnjih
poteškoća, mogu pomoći da se za savremene bolesti
nađe lek.
Konačno, potiskivanjem kritičkog mišljenja ukidaju
se sve prepreke budućem reprodukovanju različitih
autoritarnih poredaka, kao što je već pokazalo
prethodno iskustvo socijalističke Jugoslavije
koje je ukidanjem prostora slobode, pogotovo od
70-ih godina, otvorilo vrata nacionalističkom
preobražaju, novom autoritarizmu, ratovima i zločinima.
Demokratska društva u pluralizmu i kritičkom mišljenju
vide izvor svoje snage, dok se nedemokratska društva
prepoznaju po »strahu od slobode«. Kontrolišući
i propisujući znanja o prošlosti, pa i samu nauku,
srpske vlasti pokazuju da i dalje pripadaju ovim
drugima. Rad na promeni sistema vrednosti i kulturnog
obrasca mukotrpan je i dugotrajan proces, ali
odlaganje njegovog početka znači ne samo društvenu
stagnaciju već i njegovu regresiju. Zato nije
preterano reći da se radi o najurgentnijim problemima
srpskog društva, jer bez tako temeljnih promena,
uvedene i nestabilne demokratske institucije neće
moći dugo da odolevaju naletima nekih budućih
ambicija da se vlast nađe ponovo u jednim rukama.
Jedna istina – jedan vođa. Poznato?
Autorka je doktor istorijskih
nauka i profesorka Filozofskog fakulteta u Beogradu
1 Ernst Renan,
Šta je nacija,Beograd 1994.
2 Andrej Mitrović,
Raspravljanja s Klio,Beograd 2001.
3 Pierre Nora,
Les lieux de memoire, Paris 1997.
4 Erih Hobsbaum,
Nacije i nacionalizmi, Beograd 1995;
Erih Hobsbaum, Izmišljanje tradicije,Beograd
2002.
5 O ideološkoj
pripremi za rat videti: Srpska strana rata,
ur. Nebojša Popov,Beograd 1996.
6 O paraistoriografiji
videti: Radivoj Radić, Srbi pre Adama i posle
njega,Beograd 2005.
7 Vesna Pešić,
Ružica Rosandić (ur.), Ratništvo, patriotizam,
patrijarhalnost,Beograd 1994.
8 Dubravka
Stojanović, »Udžbenici istorije kao ogledalo vremena«,
u: V. Pešić, R. Rosandić, nav. delo, str. 77–105.
9 Dubravka
Stojanović, »Construction of Historical Consciousness«,
in. Maria Todorova (ed.), Balkan Identities,London
2004, str. 327–339.
10 Milutin
Perović, Istorija za 7. razred osnovne škole,Beograd
1992, str. 123.
11 Detaljnije
u: Dubravka Stojanović, »Udžbenici istorije kao
ogledalo vremena«.
12 Detaljnije
o tome: Kultura sjećanja: 1941. Povjesni lomovi
i svladavanje prošlosti,ur. Sulejman Bosto,
Tihomir Cipek, Olivera Milosavljević, Zagreb 2008.
13 Videti
o tome: Srpska strana rata,ur. Nebojša
Popov, Beograd 1996.
14 Suzana
Rajić, Kosta Nikolić, Nebojša Jovanović, Istorija
za 8. razred,Beograd 2005, str. 94.
15 Kosta Nikolić,
Nikola Žutić, Momčilo Pavlović, Zorica Špadijer,
Istorija za 3. i 4. razred srednjih škola,Beograd
2003, str. 76.
16 Suzana
Rajić i dr., nav. delo, str. 152–153.
17 Isto.
18 Isto.
19 Opširnije
o toj temi: Dubravka Stojanović, Srbija i
demokratija. Ogled o »zlatnom dobu srpske demokratije«,Beograd
2003.
20 O istoriji
ideje o protivniku kao neprijatelju videti: Latinka
Perović, Između anarhije i autokratije. Srpsko
društvo na prelomima vekova, Beograd 2006.
21 Karl Poper,
Otvoreno društvo i njegovi neprijatelji,Beograd
1998.
22 Nikola
Gaćeša, Lj. Mladenović-Maksimović, Dušan Maksimović,
Istorija za osmi razred, Beograd 1993,
str. 156.
23 O srpskom
etno-mitu: Ivan Čolović, Politika simbola,
Beograd 1997, str. 13–29.
24 Boško Vlahović,
Bogoljub Mihailović, Priroda i društvo za
3. razred osnovne škole,Beograd 1997.
25 Christina
Koulouri, Clio in the Balkans, The politics
of History Education, Thessaloniki 2002.
26 Opširnije:
Christina Koulouri, Teaching the History of
Southeastern Europe,Thessaloniki 2001.
27 Detalje
o tome videti u: Dubravka Stojanović, »Udžbenici
istorije kao ogledalo vremena«.
28 Suzana
Rajić, Kosta Nikolić, Nebojša Jovanović, Istorija
za 8. razred,str. 94.
29 Opširnije
u: Dubravka Stojanović, »Udžbenici istorije kao
ogledalo vremena«, str. 92–93.
30 Boško Vlahović,
nav. delo, str. 17.
31 Isto.
32 Nikola
Gaćeša, nav. delo, str. 172.
33 Kosta Nikolić,
Nikola Žutić, Momčilo Pavlović, Zorica Špadijer,
Istorija za 3. i 4. razred gimnazije,
str. 76.
34 Spomenik
borcima balkanskih ratova i prvog svetskog rata;
spomenik vojnicima palim u Cerskoj bici 1915;
spomenik na Kadinjači; spomenik palima u Prvom
i Drugom svetskom ratu; spomenik palima u Kosovskoj
bici; spomenik palom heroju Stevanu Filipoviću;
spomenik streljanim učenicima u Kragujevcu; spomenik
u Jasenovcu; Pobednik; spomenik srpskoj pobedi
u Prvom svetskom ratu; spomenik žrtvama fašizma.
35 Boško Vlahović,
Bogoljub Mihailović, Priroda i društvo,str.
56.
36 Kosta Nikolić
i dr., Istorija za 3. i 4. razred gimnazije, str.
82.
 |
|
Milićević |
|