Lešina
koja donosi novac
ili
O smrti pojedinca zbog
povlačenja istine iz umetnosti
Kada vas plemensko-rodovsko-mitska svest zatvori
u jednu sredinu poput crne rupe iz koje čak ni
svetlost ne može da izađe, a o istini da i ne
govorimo, onda iz dana u dan, kao u Platonovoj
pećini, promatramo samo senke bez ikakve suštine,
jer se ona davno povukla sa scene, tako da na
pozornici, na platnu i na filmu gledamo samo činjenice
bez istine, dakle imamo umetnost koja je mrtva.
Možda će nekome ovo izgledati kao jeres, poput
Ničeove (»Bog je mrtav«), ne shvatajući da umetnost
iz koje se istina povukla (mada to možda niko
nije primetio jer mi u Srbiji imamo najviše pisaca,
slikara po glavi stanovnika u svetskim razmerama),
da umetnost koja je sama sebi postala svrha, da
umetnost koja za publiku ima građane koji sa predstava,
izložbi i književnih večeri izlaze sa brdom činjenica
koje bez istine ne mogu da povežu u celinu koja
ih menja, jeste mrtva. Kome će jedna ovakva misao
da pomogne kada jednostavno iz jedne ovakve kolektivno-palanačke
svesti individua ne može da izađe i ne može da
se čuje, nego se jednostavno proglašava za nekoga
ko želi da naruši sistem vrednosti koji je palanka
uspostavila kao običaj, kao »istinu« kolektivnog
bića, koja se pretvorila u suštinu pojedinca koji
je daleko od toga da postane svestan samog sebe
i samim tim postane individua koja ostvaruje svoju
slobodu kao trebanje, a ne kao potvrdu činjeničkog
stanja koje je bez slobode, nego je samo determinisana
palanačkom svešću.
Kada je suština ljudskog bića kolektiv, a ne samosvest
onda je svaka kritika nešto što je palanački udar,
koji je istovetan sa državnim udarom. »Intelektualna
elita« koja se nije izdigla iznad kolektivne svesti,
nego je sebe potvrđivala i obrazovala unutar kolektiva,
stvorila je sistem vrednosti koji je uništio i
svaku mogućnost kritike postojećeg stanja koje
sebe održava kao kolektivna svest, a ne kao samosvest
pojedinca koji menjajući sebe menja i drugog,
i zbog toga se mi i u 21. veku vraćamo prošlosti
i mitologiji jer nismo došli do nivoa individualnosti
i zajednice individua koje kao svoju suštinu imaju
slobodu kao onog »treba da«, a ne ono »to jeste«.
Sve ovo što je rečeno ima za posledicu da je umetnost
svih ovih godina bila samo odmor za ratnike i
lešina koju su razvlačili po pozorištima, galerijama
i književnim večerima zbog uzimanja novca, a ne
zbog istine i promene kolektivne svesti u samosvest
individue koja će da menja svet, a ne da jednostavno
konstatuje jedno činjenično stanje. Pošto palanačka
svest ne može da sagleda u kakvom se stanju nalazi
umetnost, nego jednu lešinu prikazuje kao istinu
i hiperprodukciju pesnika, pisaca, slikara shvata
kao »civilizacijski« napredak kulture u Srbiji
(i još se time hvali), i to navodi kao dokaz da
je moguće iz kvantiteta bez suštine preći u kvalitet,
jednostavno ne uviđa da je ostala pustoš, da je
počinjen zločin prema čovečnosti, da iza jedne
takve svesti ipak stoji pojedinac, samo ga kolektivna
svest još uvek ne vidi, ili još bolje ne želi
da ga vidi jer joj ne treba. Kada jedna takva
svest dođe do samosvesti moći će tačno da imenuje
ko je kriv što se sama istina povukla iz umetnosti,
zašto su umišljeni pojedinci bili na čelu ustanova
kulture, zašto su samoimenovani pisci, slikari,
glumci organizovali nekrofilske predstave, izložbe
i književne večeri i to slavili kao pobedu »umetnosti«
i time zadovoljavali svoje godinama prepisivane
programe dok je mladost Srbije bila ubijana na
raznim ratištima, prebijana od strane diktatorskog
režima na ulicama i zatvorima, a palanačka »umetnost«
po izboru kolektivno-plemenske svesti je uveseljavala
publiku rečima bez podloge (čitaj istine) i tako
stvarala i zatvarala glas individualnosti u crnu
rupu svoje ništavnosti.
Pošto kolektivno-mitska svest funkcioniše na nivou
primera i činjenica želim da kroz primer jedne
zatvorene sredine kakva je
grad po vašem izboru
pokažem stanje te lešine koju neko još uvek zove
umetnost, ne shvatajući da je ona mrtva njihovom
krivicom, što naravno jedna takva svest nikada
neće da prizna jer taj pojam za nju ne postoji,
ali zato postoji pojam krivice onoga koji jedno
takvo stanje kritikuje, odnosno on je kriv zato
što je različit od normi
grada po vašem izboru.
Kada jednu ustanovu kulture finansiraju građani,
onda je sasvim logično da se i taj građanin pita
šta bi voleo da gleda, sluša i čita, a ne da pojedinci
u svojim glavama osmišljavaju programe koji zadovoljavaju
formu napisanog programa kako bi imali opravdanje
za utrošen novac, a za stanje u glavama svojih
sugrađana i o pogubnom uticaju tih i takvih programa
da jednostavno nemaju nikakvu odgovornost. Pošto
je umetnost prvenstveno pojavljivanje istine u
raznim oblicima, kao slikarstvo, pozorište, film,
knjiga ali naravno ne bilo kojeg slikarstva, ne
bilo koje pozorišne predstave, ne bilo kojih filmova
i ne bilo kojih knjiga u kojima se nabrajaju činjenice
koje samo održavaju jedan sistem vrednosti koji
je i naterao istinu da se povuče i skloni sa scene,
samo što to današnji »umetnici« i organizatori
takvih programa ne mogu da shvate i sagledaju
jer za to je potreban samosvesni pojedinac kao
individua, a ne kolektivna bezoblična masa u likovima
nedovršene pojedinačnosti. Kada imate jedno ovakvo
stanje onda je hiperprodukcija kvaziumetnosti
nešto što je nužnost, koja im donosi novac, a
ostavlja pustoš u glavama njihovih sugrađana (pa
zar to nije zločin, koji je još i naplaćen).
Neko je svih ovih godina organizovao razne predstave,
puštao filmove, organizovao književne večeri i
još se žalio što su pojedine manifestacije ukinute
(ne zbog manifestacija već zbog novca koji su
time izgubili), ne shvatajući da je vreme koje
smo proživeli vreme kada je trebalo dozvoliti
istini da komunicira sa građanima, jer samo u
obostranoj komunikaciji građanin dolazi do svoje
vlastite suštine, a istina do svoje egzistencije.
Međutim, nama su svih ovih godina »istinu« saopštavali
samoimenovani pisci, samoimenovani slikari, samoimenovani
režiseri i samoimenovani muzičari u čijim delima
ima svega osim pojavljivanja i govora istine,
a neko ko je bio na pozicijama da nešto takvo
spreči i prepozna, još je učestvovao, a ne retko
i na njihovu inicijativu dovodio takve sadržaje
u
grad po vašem izboru i nudio našim
sugrađanima da to plate (kakvog li apsurda), a
ako jedno takvo nekrofilsko dešavanje nije imalo
publiku, krivi su naravno naši sugrađani koji
nisu na tom nivou svesti da takvo jedno dešavanje
mogu da prate.
Svaki pokušaj da se učini korenita promena u pristupu
rada jedne takve ustanove, dakle, da se uspostavi
komunikacija sa građanima
grada po vašem izboru
ostajao je bez uspeha jer je neko u svojoj glavi
umislio da je Mocart–Dostojevski–Tarkovski–Modiljani,
i da niko drugi ne može da razume potrebe građana
za saznavanjem istine o sebi samima
|
osim osobe koja u sebi
spaja sve gore navedene genije koji su
promenili svet, a nisu tražili da im taj
svet nešto plati, odnosno najveća plata
za njihov rad je ta što su u njihovim
delima prepoznali istinu njih samih i
pomoću nje promenili sebe. Svih ovih godina
u ustanovama kulture je postojalo jedno
prazno mesto iz jednog veoma prostog razloga,
a on je što u gradu po vašem izboru
nema takve osobe koja bi mogla da ima
takve kvalitete koje imaju gore pomenuta
imena, osim
|
|
|
|
Foto: Vera Vujošević
|
 |
naravno bivšeg direktora ili malo savremenijeg
menadžera kulturne ustanove ili najsavremenijeg
partijskog kulturnog radnika, dok je veliki broj
mladih ljudi uzaludno tražio posao svih ovih godina,
imajući i bolje kvalifikacije i savremenije ideje
koje bi započele rešavanje jednog od osnovnih
problema rodovsko-plemenske zajednice, a to je
nedostatak ili bolje rečeno nepotrebnost komunikacije,
koja je u celosti zamenjena kolektivno-mitskim
pogledom na svet i sistemom vrednosti. To je imalo
za posledicu hiperprodukciju samozvanih »umetnika«
kojima se suština umetnosti sastoji u ogromnoj
produkciji slika, knjiga, muzičkih dela, dramskih
tekstova, ali koje niko ne sme da kritički gleda,
da kritički čita, da kritički sluša, jer je palanačka
»umetnost« do te mere tabuizirana, da se o njoj
uopšte ne raspravlja, osim možda u posvećenim,
nama običnim smrtnicima nedostupnim, gotovo sektaškim
krugovima samozvanih »umetnika«. Tako organizovani
»umetnički« klanovi poput cirkusa posećuju razne
gradove, a u njima razne ustanove kulture u kojima
imaju svoje posvećenike, koji u njima prepoznaju
»umetničke« genije (pogotovo sada kada je
grad
po vašem izboru dobio ili će dobiti jednu
takvu osobu koja u sebi spaja četiri genija),
i radi njih organizuju razne kolektivne manifestacije
koje su zbog prestanka svake komunikacije, a ona
je suštinski deo umetnosti, samo trošenje para
poreskih obveznika. Takvi »umetnici« u suštini
i ne vole publiku, a pogotovo kritičku publiku,
jer bi mogao neko da kaže »Car je go« ili »Vođa
je slep«, te se shodno tome oni ipak drže svojih
posvećenika kojima su duboko zahvalni što su ih
i ovu kao i prethodnih godina pozvali da učestvuju
na jednoj ovakvoj »značajnoj« manifestaciji, bez
obzira što su bile prazne sale, galerije, biblioteke,
jer u tome i jeste njihovo shvatanje umetnosti
koju po njima niko ne razume (osim njih i njihovih
posvećenika). U toj praznini umetnost je (po njima)
najsuštinskije ostvarena. Međutim, ta praznina
je njihova vlastita nedovršenost, njihova vlastita
samodovoljnost, eksplikacija kolektivne svesti,
u stvari to je lešina koja je ostala od umetnosti
kada se iz nje povukla istina, to je »umetnost«
u Srbiji danas, to je ono što se nalazi unutar
tabua, to je ta vrhunska »umetnost« o kojoj oni
razgovaraju, to je umetnost koju nam svake godine
njihovi posvećenici ili tvorci nude u svojim programima
i još nas kritikuju kada na te nekrofilske svečanosti
ne dođemo, jer smo propustili da vidimo ili čujemo
njihove vlastite tvorevine, odnosno njihovu vlastitu
prazninu.