Tranzicione teškoće
Srbije
Brojni društveno-ekonomski
i socijalni problemi Srbije, posebno problemi
radnika koji su u zadnje dve decenije ostali bez
posla, nisu primarno nastali kriminalizovanom
privatizacijom. Oni su proizvod ratnog i u svemu
neracionalnog usmerenja političara Srbije do 2000.
godine i neuspelog tranzicionog procesa koji su
nakon toga vodile nove vlasti
Časopis Republika u brojevima 460–461
i 462–463 objavio je članke autora Ivana Zlatića
i Slavoljuba Kačarevića u kojima se razmatraju
razlozi uništavanja srpske privrede i nastalih
socijalnih problema radnika koji su ostali bez
posla. Oni u svojim analizama tvrde da je osnovni
krivac za nastanak dezindustrijalizacije srpske
privrede i radničkog stradanja neosmišljena, kriminalizovana
i u svemu neuspešna privatizacija. Nju već dvadeset
godina vode sve korumpirane srpske vlasti zajedno
sa ratnim bogatašima. Štaviše, oni tvrde da ratni
bogataši i vlast imaju strategiju uništavanja
srpske privrede koju realizuju kroz kriminalizovanu
privatizaciju. Zlatić u pežorativnom smislu citira
poznatog ekonomistu Borisa Begovića, pripisujući
mu neosnovano krajnje negativne atribute. Begović
kaže: »Kroz sve ove zahteve provlači se ideja
da su upravo radnici ti koji žele dobro firmi,
da su oni jedino sposobni da svojom dobrom voljom
i poslovnim znanjem izvedu firmu iz krize, a da
su novi privatni vlasnici jednostavno pljačkaši
imovine firme koju su kupili po bagatelnim cenama«.
Konstatacija Begovića je tačna; ovakav način mišljenja
provlači se kroz sve navedene članke, a i druge
koji su u Republici pisani na ovu temu.
Po Zlatiću, interes vlasnika je samo profit, a
ne očuvanje firme. Ta, u suštini tačna konstatacija
prikazuje profit kao nešto nemoralno i za društvo
štetno, a na toj ideji počiva celokupna tržišna
privreda. On smatra da su privatnici uglavnom
pljačkaši i vucibatine i glavni su razlog propasti
srpske privrede. Ne treba mnogo napora da se konstatuje
kako se kroz sve članke provlači levičarska samoupravna
ideja: »dole gazde, živeli radnici«; vaše vreme
ponovo dolazi, vi ćete spasiti srpsku privredu,
potrebno je samo da se dobro organizujete.
Članci se bave konkretnim primerima, po njima
kriminalizovanih privatizacija, u preduzećima:
»Zastava elektro«, »Šinvoz, »Raška«, »Srbolek«,
»Ravanica«, BEK i »Trudbenik«. Oni tvrde da su
novi vlasnici namerno urušili ova preduzeća jer
je njihova strategija rušenje srpske privrede.
Po njihovom mišljenju ona su imala, a i danas
imaju, potencijale za uspešno komercijalno poslovanje.
Oni tvrde da su novi vlasnici nesavesno poslovali
jer su izvršili brojne protivpravne radnje kroz
neadekvatnu dokapitalizaciju, a to je dovelo ova
preuzeća do stečaja i gubitka posla za sve zaposlene.
U ovim nečasnim poslovima ratne profitere pomagali
su korumpirani državni organi nadležni za poslove
privatizacije.
Republika u broju 462–463 objavila je
članak: »Stratezi i strategije« u kojem dr Nebojša
Popov ističe da je kršenje ugovornih obaveza novih
vlasnika u procesu privatizacije osnovni razlog
propasti srpskih preduzeća i gubitka posla radnika.
Ovakav ugao gledanja ne dopušta da se razmatraju
svi negativni uticajni činioci koji su delovali
na propast srpskih preduzeća u ratnoj situaciji
i trajanju međunarodnih sankcija, kao i negativni
uticaji neuspelo vođenog tranzicionog procesa.
U procesu aukcijske prodaje Agencija za privatizaciju
(a ni novi vlasnik) nisu imali zakonsku obavezu
da rade predinvesticione studije koje bi precizno
definisale prinosne potencijale preduzeća i neophodne
investicije kojima bi se ono moglo (i da li bi
se uopšte moglo) osposobiti za komercijalno poslovanje.
Kupac je slobodno procenio da će sa resursima
kojima raspolaže moći da posluje i da on na to
ima pravo. Agencija nije imala pravo da proverava
da li je on dobro procenio svoje ulaganje i da
li je sposoban da to i učini.
Obe ugovorne strane morale su da budu svesne činjenice
da u tržišnoj privredi planirana proizvodnja nikada
nije izvesna i da kupac snosi rizik neuspešnog
ulaganja. O tome govori činjenica da svaki ugovor
ima na kraju klauzulu kojom se definiše nadležni
sud za rešavanje sporova. Agencija za privatizaciju
je dužna da prati i kontroliše savesnost poslovanja
i realizaciju dogovorenog investiranja. Ako ona
smatra da je vlasnik nesavesno poslovao i da je
izvršeno investiranje sporno, tada ona angažuje
ovlašćenu revizorsku ustanovu da izvrši ocenu
u kojoj je meri ono saglasno ugovornim obavezama.
Konačnu ocenu o spornoj situaciji daje samo sud.
Radnici dele sudbinu preduzeća i u slučaju njegove
propasti niko nije dužan da im obezbedi zaposlenje.
Država je dužna da im obezbedi otpremninu i privremeno
socijalno zbrinjavanje.
Problem »suvišnih ljudi« i
pogrešnih generalnih zaključaka
U članku Nebojša Popov iznosi jednostrano sagledanu
tvrdnju da radnici koji su u procesu privatizacije
izgubili posao postaju suvišni ljudi.
Fenomen čovek je znatno složeniji pojam
i ne može se pojednostavljeno definisati preko
zaposlenja; država i vlasnik preduzeća nikako
ne mogu da odrede suštinu slobodnog ljudskog bića.
U tržišnim uslovima svaki zaposleni može da postane
tehnološki višak, ili da izgubi
posao zbog propasti firme; to se svakodnevno događa
u svetu i niko ove radnike ne proglašava »suvišnim
ljudima«. Ostaje činjenica da radnici imaju pravo
da traže pomoć države kako bi zbog gubitka posla
prevazišli tešku egzistencijalnu situaciju. Država
ima zakonsku obavezu da im ovu pomoć obezbedi.
Država rešava ovaj zadatak kroz socijalne programe,
ali je u tranzicionim uslovima pogrešno tražiti
da ona preuzme ulogu poslodavca, a što se u navedenim
člancima čini. Generalni zaključak ovih autora
je: do propasti analiziranih preduzeća došlo je
zbog kršenja Zakona o privatizaciji i nepoštovanja
sklopljenih ugovora kojima su se vlasnici obavezali
da će preko utvrđenog nivoa investiranja obezbediti
uspešno poslovanje i radnicima posao.Putem indukcije
oni svoje zaključke prenose na celu srpsku privredu
donoseći generalizovane zaključke da je kriminalizovana
privatizacija i nepoštovanje ugovora od strane
vlasnika glavni razlog njene propasti i nastalih
radničkih tragedija. Na osnovu ovakvih zaključaka
autori nude svoje predloge za rešavanje nastalih
problema.
Predlozi koje autori nude
Po njihovom mišljenju, spasonosna ideja koju
oni nude vezana je za nužnost posebne organizacije
radnika u nova udruženja (mimo sindikata) koja
će braniti njihove interese. U tome cilju formiran
je Koordinacioni odbor radničkih protesta
u Srbiji. Radnici bi putem štrajkova i protesta
zahtevali od države da raskine ugovore sa »kriminalizovanim«
vlasnicima, da ih za učinjena »zlodela« primereno
kazni i natera da u punom iznosu obeštete radnike
i državu. U člancima se traži da država preuzme
vlasništvo nad ovim firmama i nastavi da vodi
njihove poslove. Kao alternativa traži se od države
da obezbedi nove »kvalitetne vlasnike iz inostranstva«,
koji poseduju novac za nove investicije, koji
raspolažu savremenim tehnološkim znanjima i sposobni
su da osiguraju tržište za plasman njihovih proizvoda
i usluga. Njih ne zanima da li je na svetskom
tržištu kapitala moguće pronaći takve neumne i
isključivo altruistički nastrojene investitore
koji bi prihvatili investiranje u preduzeća koja
ne mogu da im osiguraju profit. O profitu se u
člancima daju pežorativni sudovi, a on je u svetu
tržišne privrede osnovni motiv za ulaganje kapitala.
Kao alternativu autori predlažu državi da lokalne
zajednice preuzmu vlasništvo nad ovim preduzećima.
Oni tvrde da bi lokalne vlasti i radnici bili
kvalitetni preduzetnici sposobni da projektuju
i realizuju nove komercijalno isplative poslovne
poduhvate i da sebi osiguraju trajno zaposlenje.
Za navedene autore bitno je da država osigura
radnicima trajan posao, a njih ne zanima kako
to ona treba da čini, da li u propalim preduzećima
ona to uopšte može da učini i da li je po ustavu
i zakonima ona obavezna da to čini. Ovakvim
idejama oni usmeravaju radnike u pogrešnom pravcu
jer im se tako ne može obezbediti zaposlenje.
Nerazumevanje pojma tranzicije
vodi ka pogrešnim zaključcima
Plemenite emocije navedenih autora su hvale vredne
jer ispoljavaju veliku brigu za ugrožene radnike.
Ipak, način ispoljavanja njihove brige nije za
radnike koristan, a za državu i društvo je štetan.
Oni koriste pogrešne polazne premise za svoja
zaključivanja jer zamenjuju pojam tranzicije sa
pojmom privatizacije i to je izvor i uzrok svih
njihovih zabluda. Pri oceni razloga za urušavanje
srpske privrede autori su osvetlili samo jedan
deo realnosti vezan za privatizaciju preduzeća;
oni nisu sagledali skup drugih daleko važnijih
činilaca, a o njima govori pojam tranzicija.
Argumenti kojima autor ovog članka dokazuje
da su navedeni zaključci pogrešni izlažu se u
daljem tekstu i vezani su za pojam tranzicije.
Na kraju autor daje kratak pregled ideja koje
po njegovom mišljenju pokazuju »šta« je u nastaloj
situaciji korisno činiti i »kako« to činiti, da
se u realno mogućoj meri pomogne teško urušenoj
srpskoj privredi i ugroženim radnicima.
Pojam tranzicija označava svaki prelaz iz stanja
A u stanje B, s tim što u društvenim kretanjima
koja se obavljaju u nepovoljnim uslovima ovo putovanje
može biti bolno, sa velikim lomovima i ljudskim
stradanjima. Ako je za srpsko društvo tranziciono
putovanje nužno (a jeste), treba ga učiniti što
bržim i što bezbolnijim; u tome je sva mudrost
uspešne tranzicije. U savremenoj političkoj i
ekonomskoj literaturi pojam tranzicija koristi
se da označi nameru istočnoevropskih država i
država bivše SFRJ da ostvare ubrzani prelaz sa
neefektivnog centralno-planskog socijalističkog
i samoupravljačkog vođenja države na daleko efektivnije
decentralizovano tržišno poslovanje. Tranzicija
predviđa transformisanje ovih nedemokratskih i
ekonomski neefikasnih režima u parlamentarnu državu
koja je u svemu efektivnija, usvajajući principe
liberalne demokratije i slobodnog tržišta. Praksa
je pokazala da je na ovom putu najkorisnije usvojiti
pozitivna iskustva i standarde država EU. Tranzicija
zahteva da se radikalno restrukturira državna
uprava, formiraju nove institucije i definišu
ciljevi države saglasno ciljevima EU. Tranzicija
predviđa privatizaciju i restrukturaciju nesposobnih
privrednih subjekata i formiranje novih modernijih
preduzeća. Ona će poslovati na slobodnom tržištu
pod jasno definisanim uslovima. Za ostvarenje
ovih zadataka neophodno je postojanje političke
volje svih delujućih subjekata na političkoj sceni
Srbije.
Princip slobodnog tržišta prisiljava sve učesnike
da se takmiče sa svojim poslovnim konkurentima.
Preduzeća nesposobna da komercijalno posluju ne
mogu da opstanu u ovoj utakmici i nužna je njihova
likvidacija. Ako su u državi ovakva preduzeća
brojna, to se nikako ne može shvatiti kao strateško
urušavanje privrede. Zato je pogrešno koristiti
termin deindustrijalizacija za proces likvidacije
proizvodno nesposobnih i društveno
štetnih firmi jer one koče razvoj. U procesu tranzicije
država mora da obavi ovaj zadatak ako želi da
se njena privreda osposobi za život u tržišnim
uslovima. Brzina ovog procesa mora se prilagoditi
mogućnostima zdravog dela privrede da finansira
privremeno socijalno zbrinjavanje radnika koji
u ovom procesu ostanu bez posla.
Unapred se znalo da će se u procesu gašenja neprofitabilnih
preduzeća javiti veliki viškovi radne snage. To
je poznati tranzicioni sindrom koji ovo kretanje
čini bolnim, ali je bez njega tranzicija nemoguća.
Mudrost je iznalaženje načina da se tranzicioni
sindrom što bezbolnije prevaziđe. Za realizaciju
ovog cilja nužno je poznavati sve bitnije karakteristike
tržišnog poslovanja jer su one vodilja na ovom
trnovitom putu. U tržišnoj privredi država gubi
ulogu poslodavca i sveopšteg narodnog staraoca.
Radnici su prinuđeni da na tržištu rada nađu posao,
odnosno da ga sami obezbede. Zakonitosti tržišne
privrede ne dopuštaju da se ljudi fiktivno zapošljavaju
u ime jeftino proglašene »socijalističke« humanosti.
Gubitak posla nesumnjivo teško pogađa radnike
i to je veliki svetski problem. Ipak, ovakvo poslovanje
je korisno za zajednicu jer svima osigurava progres
i otvara mogućnosti za novo zapošljavanje. Država,
najčešće, u ime »brige za radnike« nekontrolisano
i nekorisno troši novac za potrebe velike birokratske
strukture. Izlaz iz nepovoljne situacije u kojoj
se našla Srbija može doneti samo osmišljeni tranzicioni
proces, s tim što je neophodno definisati šta
ovaj pojam znači.
Bitne karakteristike tržišnog
poslovanja
Tranzicioni proces usmeren je ka postindustrijskom
informacionom društvu tržišne privrede, a ono
je zasnovano na svekolikom takmičenju individua
i privrednih subjekata. To je nova situacija u
kojoj će se naći svi građani Srbije i sva preduzeća.
Oni su decenijama bili usmeravani da za sve svoje
probleme traže pomoć države i tome mora doći kraj.
Tržišna privreda zasnovana je na ekonomiji znanja
(a ne ekonomiji fizičkog rada), uz svekoliko takmičenje
na otvorenom tržištu. U novim uslovima uloga države
reducira se na meru koja je nužna za obavljanje
njene zaštitne i socijalne funkcije, kao i za
obezbeđenje zajedničkih infrastrukturnih potreba.
Ovako ustrojena država nema mogućnosti da zapošljava
radnike. Socijalni problemi nezaposlenih radnika
moraju se rešavati kroz privremenu državnu pomoć,
ali primarno preko angažovanja države na stvaranju
uslova za razvoj proizvodnje i povećanje novostvorene
vrednosti. Ovo se može ostvariti jedino preko
stranog kapitala koji će u novim uslovima biti
motivisan za ulaganja u Srbiju. Državna preraspodela
male novostvorene vrednosti u ime navodnog humanizma
je slepa ulica koja se u procesu tranzicije mora
izbeći. Socijalna davanja moraju
da budu vezana samo za one građane koji su životno
hendikepirani (deca, starci, bolesni, jako siromašni
itd.) i ne mogu da učestvuju u tržišnoj utakmici.
Tržišna privreda postavlja pred svakog proizvođača
zahtev da ostvari maksimalne ekonomske rezultate
sa minimalnim ulaganjima. Svaki vlasnik mora da
vodi računa o ovom cilju jer to je uslov njegovog
opstanka. Zaštita interesa radnika reguliše se
zakonima o radu, »kolektivnim ugovorima« i sindikalnim
aktivnostima; sve mimo ovih regula je za njih
štetno. Od svakog vlasnika se traži da u svom
poslu ostvari što veću produktivnost rada,
a ona zahteva ostvarenje proizvodnje sa minimumom
utroška radne snage. To je zahtev za ukidanje
svakog radnog mesto koje nije neophodno za realizaciju
poslovnih ciljeva. Isto tako, savremena tržišna
privreda zahteva da se u praksi ostvari što
veća rentabilnost poslovanja;to podrazumeva
ostvarenje maksimalne dobiti, uz minimalno angažovanje
finansijskih sredstava. Rasipanje para na veštačko
održavanje u životu nerentabilnih preduzeća i
zadržavanje na poslu prekobrojnih radnika strano
je tržišnoj privredi. Ovako postupanje ne može
se pravdati navodnom zaštitom radnika jer ovu
zaštitu plaća zdravi deo privrede čime se on onesposobljava
da finansira razvoj. Princip ekonomičnosti
nalaže preduzetnicima obavezu da ostvare
proizvodnju sa što manjim troškovima, a to znači
i troškovima radne snage. Kod ovakvih zahteva
gubitak radnog mesta je normalna pojava. U tržišnoj
privredi svaki vlasnik kapitala nastoji da ostvari
što veći iznos viška vrednosti i to je
osnovni kriterijum za odlučivanje o investicionom
ulaganju. Ovaj se efekat meri preko očekivane
profitne stope koja vlasniku pokazuje koji
iznos viška vrednosti može ostvariti u konkretnom
poslovnom poduhvatu na jedinicu uloženog kapitala.
U tržišnim uslovima nije moguće političkim dogovorima
obezbediti investiranje ako ono vlasniku ne donosi
neophodnu profitnu stopu. Zato su nesmislena
i lažna obećanja srpskih političara da su oni
sa najvišim političarima najznačajnijih država
sveta osigurali da u Srbiju dođu velike investicije.
Isto tako, pre svakog investiranja preduzetnik
mora da proračuna rizik budućeg poslovanja.
On mu pokazuje stepen opasnosti od gubitka imovine
koji donosi konkretno ulaganje. Ukupni rizik se
izračunava kao složeni pokazatelj vezan za: ekonomski
rizik (svi mogući poslovni gubici), kao politički
rizik (nepovoljni i promenljivi uslovi poslovanja
u konkretnoj državi, mala sudska zaštita, mogući
i česti politički nemiri i radnički štrajkovi,
velika korupcija, mogući rat itd.), rizik
promene prirodnih uslova, rizik promene uslova
na tržištu kao i drugi rizici (rizik
zaliha, nabavke itd.). Očekivani profit proporcionalan
je riziku i zato finansijska ulaganja nisu moguća
ako predinvesticione studije pokažu da se on odnosi
na firmu sa nekurentnim proizvodima, sa zastarelom
opremom, velikim brojem nepotrebno zaposlenih
radnika, malim tržištem, bez sigurnih kupaca,
u nestabilnoj i u svemu korumpiranoj državi i
sa malom pravnom zaštitom. Ovakva se situacija
javlja u većini srpskih preduzeća.
U ovim nepovoljnim uslovima država može vlasniku
da obezbedi neophodni profit ako mu proda preduzeće
za male iznose (čak i za jedan dolar), uz davanje
i drugih beneficija. Tržišna privreda traži od
države da smanji javne rashode jer preuzimanje
od privrede velikih sredstava koči razvoj. Država
ne sme da stvara veliki budžetski deficit,
a posebno ne sme da ga popunjava
povećanjem poreza ili uzimanjem zajmova.
Isto tako, država je dužna da obezbedi makroekonomsku
stabilnost, a to znači da ima što manje spoljašnje
i unutrašnje dugove, da ima malu inflaciju,
a posebno da obezbedi povoljne uslove za priliv
stranog kapitala. Budžetska sredstva treba
u što većoj meri usmeriti ka javnim infrastukturnim
investicijama, a što manje na plate birokratskog
aparata. U tržišnoj privredi država treba da svoje
ekonomske odluke donosi na osnovu naučnih
analiza a ne samo na osnovu politike.
Ekonomski principi tržišnog poslovanja dijametralno
se razlikuju od onih koje je proklamovala socijalistička
planska privreda i privreda zasnovana na samoupravljanju.
U ovim društvenim sistemima država je vodila sve
privredne aktivnosti (kod samoupravljanja indirektno
preko partije); ona je u enormno velikom broju
zapošljavala radnike i redistribuirala novostvorenu
vrednost prema svojim političkim kriterijumima.
Tranzicija podrazumeva ukidanje ovakvog neracionalnog
vođenja države i vezivanje politike za lažni humanizam.
Osnovna ideja tranzicije je nastojanje države
da se ubrza razvoj i da se smanji distribuciona
uloga države.
Razvoj antitranzicijskog i
tranzicionog procesa u Srbiji
Srbija je već 1989. godine imala zastarelu i
jako neefikasnu privredu koja je zahtevala hitne
restrukturacione aktivnosti. Umesto ovakvog usmerenja
njene vlasti istakle su u prvi plan rešavanje
nacionalnog pitanja srpskih zajednica na prostorima
bivše SFRJ. Ovo pitanje svelo se na ratno rešavanje
teritorijalnih problema između Srbije, Hrvatske,
BiH i Kosova. Kod ovakvog usmerenja potpuno su
zanemareni postojeći teški problemi srpske privrede
i opasnost da se ona u ratnim uslovima potpuno
uruši. U narednom prilogu dat je šematski prikaz
razvoja antitranzicijskog procesa Srbije, kao
i tranzicijskog procesa Slovenije i Hrvatske za
period 1990. do 2009. godine sa prognozom daljeg
razvoja. Na šemi su označene dve oblasti; prva
označava razvoj radikalne i evolutivne tranzicije,
a druga antitranzicijski proces sa prigušenom
i manipulativnom tranzicijom.
Na šemi su elipsama označene reformske krizne
situacije čije razrešenje može skokovito da poveća
efektivnost države (prema teoriji katastrofa Rene
Toma). Ako se neuspešno razreši krizna situacija,
moguć je i skok u katastrofu.
Slovenija se odmah nakon završetka rata izdvaja
iz sastava SFRJ i privredno neoštećena započinje
razvoj radikalne tranzicije; ona je danas članica
EU. Srbija i Hrvatska su razvile ratni antitranzicijski
proces koji je trajao od 1990. do 1995. godine
(Dejtonski sporazum). Nakon prekida ratnih
dejstava Hrvatska započinje restauraciju svoga
društva primenom manipulativne tranzicije. Ovaj
proces završen je oko 2005. godine kada Hrvatska
prelazi u oblast radikalne tranzicije, a ona traje
do danas. Realno je očekivati da će Hrvatska biti
primljena u EU do 2012. godine. Razvojem ratnog
razornog zagađenja Srbija katastrofalno regredira
i dolazi u oblast jako neefektivne države. Nakon
Dejtonskog sporazuma njene vlasti nastavljaju
antitranzicijski proces koji se realizuje preko
rata na Kosovu i sukoba sa snagama NATO alijanse.
U ovom periodu iscrpljeni su svi privredni i društveno
organizacioni potencijali Srbije za razvoj. Prekid
poslovnih odnosa sa bivšim republikama SFRJ doveo
je već 1993. godine do pada privredne proizvodnje
Srbije na nivo od 35% ostvarene efektivnosti iz
1989. godine. Pored toga Srbija je devet godina
bila zatvoreni sistem pod sankcijama, a svi zatvoreni
sistemi naglo regrediraju. Srbija je imala najveću
inflaciju na svetu čime su uništeni svi finansijski
fondovi privrede i društva. Pojedini eksperti
procenjuju da su u fazi antitranzicijskog procesa
nastali gubici Srbije na neostvarenoj novostvorenoj
vrednosti i ratnoj destrukciji materijalnih, prirodnih,
kulturnih i bioloških resursa od oko 200 do 300
milijardi dolara. Za ovu procenu nisu rađene ozbiljnije
studije. Ovakve gubitke nije imala nijedna država
u okruženju i oni se ne mogu sanirati u kratkom
vremenskom intervalu. Tranzicija Srbije započela
je sa zakašnjenjem od deset godina sa totalno
urušenom privredom.
Za svo vreme trajanja tranzicionog procesa nove
vlasti nisu ispoljile spremnost da realizuju neophodne
radikalne promene i situacija je ostala trajno
nepovoljna. Nakon 2000. godine Srbija prolazi
kroz faze prigušene i manipulativne tranzicije
sa malim pozitivnim efektima. Manipulativna tranzicija
i negativan uticaj svetske krize ne garantuju
da će u aktuelnoj situaciji vlasti uspeti da pozitivno
razreše postojeću kriznu situaciju i obezbede
skok u oblast radikalne tranzicije. Šema pokazuje
da je ovakvim razvojem događanja nastalo katastrofalno
stanje parametarskih karakteristika privrede Srbije
koja je danas nesposobna za tržišnu utakmicu.
Srpska privreda ne može se oporaviti
preko modela prodaje društvenih i državnih preduzeća
srpskim ratnim profiterima čiji su potencijali
da realizuju razvoj izuzetno mali.
Značaj prinosnog potencijala
preduzeća
U tržišnoj privredi najvažnije je da vlasnik proceni
prinosni potencijal preduzeća koje kupuje
za buduće poslovanje; to je presudna informacija
za donošenje odluka o investiranju. Preko nje se
procenjuje veličina potrebnih investicija i veličina
novčanog iznosa koji restrukturirano preduzeće može
da ostvari. Prinos se računa kao diskontovani novčani
efekat za određeni broj godina. U uslovima stalno
turbulentnog i otvorenog tržišta prinos na uloženi
kapital uvek je neizvestan, odnosno on ne mora da
bude pozitivan. Ova opasnost redovno se javlja kada
se kapital investira bez ozbiljnih predinvesticionih
studija. To je slučaj kod aukcijskih kupovina neprofitabilnih
preduzeća, a to se redovno čini u Srbiji. Kod finansijske
propasti firme uložena sredstva mogu delimično ili
potpuno da se izgube, a tada i radnici gube posao.
U šemi su prikazane promene prinosnog potencijala
preduzeća u funkciji vremena i preduzetih restrukturacionih
mera u različitim fazama njegovog razvoja. Kako
se iz šeme vidi prinosni potencijal preduzeća nije
statična veličina i menja se u vremenu.
Život preduzeća prikazan je krivom razvoja koja
pokazuje njegovo rađanje u tački A, pokazuje pozitivan
razvoj preduzeća kada se kontinuirano povećava njegov
prinosni potencijal. U tački B prinosni potencijal
je visok, preduzeće ima veliku vrednost i to je
najbolje vreme da se novim investiranjem unapredi
proizvodnja. U ovoj fazi menadžerima postaje jasno
da su postojeći resursi, tehnologija i osvojeno
tržište počeli da se iscrpljuju i da će prinosni
efekti brzo dostići svoj maksimum u tački C. Ako
se u ovoj fazi ništa ne preduzme preduzeće će neminovno
krenuti na put regresa. Tačka D pokazuje da je preduzeće
počelo da naglo propada i da mu je preostala poslednja
šansa da izvrši restrukturaciju. U ovim uslovima
potrebno je obezbediti renomiranog investitora,
spremnog da uloži značajna sredstva, da angažuje
savremena tehnološka znanja, izvrši analizu tržišta
i finansijsku procenu efekata ulaganja, sa ocenom
pouzdanosti i rizika. U ovoj fazi korisne su i beneficije
države (ako je ona zainteresovana za rad konkretnog
preduzeća). Ako se u toj situaciji preduzeće ne
restrukturira i ne promeni svoje proizvode i usluge,
izgubiće svoj dotadašnji položaj na tržištu i tada
će započeti njegovo naglo propadanje.
Tačka E pokazuje da preduzeće nije iskoristilo postojeće
šanse za restrukturaciju i da je ušlo u kritičnu
situaciju kada je restrukturacija postala krajnje
neizvesna. Tada je neophodno proveriti predinvesticionim
studijama pod kojim je uslovima ona moguća i uz
kakve državne beneficije i da li je uopšte moguća.
Da bi spasile značajne delove svoje privrede od
propasti mnoge države u tranziciji ponudile su renomiranim
svetskim investitorima prenos vlasništva preduzeća
i za jedan dolar, uz uslov da investiraju u njihovu
restrukturaciju. Ako u toj situaciji država proda
na aukciji propalo preduzeće nestručnom vlasniku,
spremnom na rizik, za mali iznos, tada preduzeću
sigurno sleduje stečaj i likvidacija (tačka G) jer
je sklopljeni ugovor zasnovan na fikcijama. U ovim
uslovima, a pod pritiskom radnika, država raskida
ugovor; ona radnicima obezbeđuje otpremninu, a briga
o propalom preduzeću pada na njen teret. Antitranzicijski
proces je doveo preko 1.000 preduzeća Srbije u tačku
E i ta polazna situacija se potpuno zanemaruje.
Privatizacija u Srbiji traje dvadeset godina i najbolja
preduzeća otkupili su ratni bogataši koji su svoj
početni kapital stekli inflacionom rentom i drugim
protivpravnim pogodnostima. Od ukupno 2.800 društvenih
preduzeća prodato je oko 2.600, a polovina njih
ima velike poslovne teškoće. Preostalim najgorim,
prinosno neefikasnim preduzećima sledi neminovni
stečaj; nažalost, država nastavlja prodaju na licitaciji
kao da je sve u redu. Kako se iz šeme vidi, realizacija
ovakve privatizacije je velika obmana naroda. Jednovremeno,
ona pokazuje nemoć vlasti da započne radikalno rešavanje
katastrofalnog stanja srpske privrede i društva.
Ideja vlasti je da se nezadovoljstvo ugroženih
radnika, koji su izgubili posao, usmeri prema
novim vlasnicima koji sa malim ulaganjima i malim
tehnološkim znanjima ne mogu restrukturirati preduzeće.
Ovakvom manipulacijom vlasti su obezbedile da
se ovi vlasnici proglase glavnim krivcima za sve
nastale nedaće u srpskoj privredi. Zbog svog nerazuma
novi vlasnici su izgubili uloženi kapital i navukli
na sebe odijum unesrećenih radnika. Nažalost,
na ovaj su način oslobođeni odgovornosti glavni
krivci za propast privrede Srbije. Danas je jasno
da bez generalne reforme države po zahtevima EU
i značajne međunarodne finansijske pomoći, uz
transfer savremenog tehnološkog znanja, Srbiji
preti nova privredna i društvena katastrofa, ali
i nastajanje velikih socijalnih trauma.
Danas privreda Srbije ostvaruje svega 67% društvenog
proizvoda iz 1999. godine. Komercijalno efektivna
opstala su samo monopolska preduzeća (cementare,
duvanska industrija, pivare itd.) koja su i najbrže
prodata.
Mogućnost realizacije radikalnih
reformi od strane aktuelnih vlasti
Političke partije Srbije na vlasti imaju male
upravljačke potencijale da radikalno rešavaju
tranzicione probleme. Oni finansijski zavise od
tajkuna monopolista, a njihova fizička sigurnost
i položaj na vlasti zavise od vojnih i civilnih
tajnih službi koje kod sebe drže sve kompromitujuće
informacije. Na ovaj način monopolisti i tajne
službe drže državu i njen pravni sistem u stanju
potpune nefunkcionalnosti, zadržavajući status
quo u okviru manipulativne tranzicije jer
im takva situacija najviše odgovara. Političari
se bore za novac i vlast, a privredne i socijalne
probleme potiskuju u drugi plan. Zbog nepovoljnih
parametara Srbije stranci ne žele da u nju ulažu
svoj kapital. U ovakvim uslovima kapital srpskih
ratnih profitera monopolista je jedini izvor snabdevanja
države novcem, s tim što oni nisu u stanju da
obezbede osmišljenu restrukturaciju propale srpske
privrede. Nezaposlenost je dostigla kritičnu granicu,
u Srbiji je gladno oko 500.000 ljudi, a država
nije u stanju da ih socijalno zbrine jer i njoj
preti bankrot. Svetska ekonomska kriza samo je
istakla probleme sa kojima se susreće Srbija.
Da bi se sagledao značaj parametarskih karakteristika
privrede Srbije na njen razvoj daje se pregled
ocena koji je formiran od strane Svetskog ekonomskog
foruma.
Ocena parametara Srbije od
strane Svetskog ekonomskog foruma za 2009. godinu
Svetski ekonomski forum formirao je u Ženevi
listu ocena 133 države sveta za 2009. godinu.
Za ocenu su korišćeni parametri koji su od suštinskog
značaja za razvoj svake države. Ocene Srbije navedene
su po opadajućem redu, od najnepovoljnijih ka
povoljnijim kategorijama: 1) odliv obrazovanih
ljudi 132. mesto (ispred poslednje Gvajane), 2)
stepen tržišne dominacije 131. mesto, 3) efikasnost
antimonopolske politike 130. mesto, 4) nacionalna
stopa štednje 125. mesto, 5) upotreba savremene
tehnologije u preduzećima 125. mesto, 6) efikasnost
pravnih institucija u rešavanju sporova 124. mesto,
7) razvijenost infrastrukture 122. mesto, 8) kvalitet
puteva 117. mesto, 9) nezavisnost sudstva 110.
mesto, 10) nivo organizovanog kriminala 109. mesto,
11) rasipništvo državne potrošnje 104. mesto,
12) inflacija 100. mesto, 13) broj procedura da
bi se pokrenuo biznis 99. mesto, 14) poverenje
javnosti u političare 97. mesto, 15) zaštita investitora
55. mesto, 16) zastupljenost računara 46. mesto,
16) kvalitet zdravstva i obrazovanja 46. mesto,
17) kvalitet obrazovanja nauke i matematike 43.
mesto, 18) razvijenost telefonskih linija 38.
mesto, 19) ukupna visina poreza 37. mesto, 20)
prosečna kategorija Srbije ocenjena je sa 93.
mestom, a to je za osam mesta nepovoljnije nego
2008. godine. Srbija u Evropi stoji parametarski
povoljnije samo od Albanije i Bosne i Hercegovine,
a u rangu je sa afričkim državama poput Kenije,
Tanzanije, Zambije, Ugande itd. Ove ocene detaljno
je analizirao prof. Mlađen Kovačević početkom
septembra meseca u novinama Politika,
Blic i Glas javnosti, a ovi
se podaci mogu naći i na internetu.
Tranziciona rešenja
koja obezbeđuju razvoj Srbije
Radikalna tranzicija nalaže vlastima Srbije da u
procesu usmeravanja društva razmotre sledeće presudno
važne činioce (prema tranzicionom konceptu prof.
Tomislava Popovića): 1) vlast mora da uzme u obzir
kulturni, socijalni, istorijski, politički, geografski
ambijent Srbije i njenog okruženja, a posebno država
EU i da svoje ciljeve usaglasi sa
ovim ambijentalnim zahtevima; 2) vlast mora da uzme
u obzir teško stanje srpske tehnologije shvaćene
kao znanje, postojeću i nefunkcionalnu organizaciju
privređivanja, malu raspoloživu tehniku u preduzećima,
male postojeće finansije i enormno veliki budžet
Srbije, loš kvalitet institucija i pravnog sistema
i neadekvatnu privredno-sistemsku regulativu nesaglasnu
sa zahtevima tržišne privrede i standardima EU;
3) vlast mora da uzme u obzir interesno određenje
socijalnih grupa, njihovo vrednosno određenje, doktrinarno
određenje vladajućih garnitura, s tim da njena politika
u prvi plan istakne razvoj jer je on osnova napretka;
samo se preko njega mogu uspešno rešavati problemi
nezaposlenosti i siromaštva; 4) vlast mora da obezbedi
kanale komunikacije i integracije svih subjekata
koji učestvuju u procesu srpske tranzicije sa okruženjem
(širom međunarodnom zajednicom i državama EU); 5)
vlast mora da obezbedi nesmetane tokove ljudi, roba,
usluga, novca, znanja, svih faktora proizvodnje,
kao i druge duhovne komunikacije sa neposrednim
okruženjem, a posebno državama EU; 6) vlast mora
da obezbedi povoljni tržišni ambijent kako bi omogućila
što veće pristizanje stranog kapitala; 7) vlast
mora da ispolji političku volju da uzima u obzir
sve činioce koji uslovljavaju razvoj radikalnog
tranzicionog procesa i da taj put sledi. Ona mora
da menja sve retrogradne uticajne činioce bez velikih
odlaganja. Od svih navedenih činilaca najvažnije
je da vlast obezbedi ambijent za pristizanje stranih
direktnih investicija jer bez njih nije moguć razvoj
Srbije. Jedino se preko stranih investicija mogu
stvarati preduzeća koje će uspešno poslovati na
svetskom otvorenom tržištu; takav zadatak ne mogu
da ostvare primitivni srpski »tajkuni«. Preko stranih
investicija jedino se pouzdano može rešavati problem
nezaposlenosti, problem izvoza i platnog bilansa,
pitanje snabdevanja energentima i drugim sirovinama
i konačno samo takve investicije mogu da ubrzaju
privredni rast Srbije.
Najpovoljniji oblik stranih ulaganja su grinfild
investicije jer tada investitor gradi sam,
sa svojim znanjem i svojim kapitalom i ne zahteva
od države da mu ona obezbedi posebnu infrastrukturu,
poslovni prostor, posebno obučene radnike itd. Strana
ulaganja mogu se obaviti i kupovinom postojećih
preduzeća u procesu privatizacije, ali je u
dosadašnjem procesu bilo malo interesa za ovaj vid
ulaganja. Isto tako, strana ulaganja mogu se obaviti
preko koncesija kada država daje stranom
ulagaču na korišćenje neka svoja prirodna bogatstava
ili neka javna dobra koja su za njega komercijalno
interesantna. Ona se mogu obaviti i preko B.O.T.
poslova kad se stranom ulagaču daje dozvola
da gradi preduzeće ili objekat infrastrukture na
određeni broj godina, posle isteka tog roka država
postaje njihov vlasnik.
Strani investitori uložiće svoj kapital samo u slučaju
da država raspolaže povoljnim prirodnim resursima
(nafta, gas, rude, poljoprivreda itd.) koji obezbeđuju
visoku profitabilnost, a toga Srbija nema. Oni će
uložiti kapital ako država ima veliko tržište i
po tom pitanju Srbija nije u povoljnom položaju.
Isto tako, oni će uložiti kapital u državu koja
ima jeftinu a kvalifikovanu radnu snagu, a i po
tom pitanju Srbija ne stoji dobro. Danas je sve
prisutniji vid ulaganja preko sistema međunarodnih
poslovnih mreža jer preko njih strani investitor
smanjuje svoje troškove. Pokušaji na ovom planu
uglavnom su neuspešni (primer »Zastava elektro«).
Veliki motiv za ulaganje stranih investitora je
postojanje brojnih preduzeća sa visokim prinosnim
potencijalima koji vlasniku osiguravaju značajan
profit. Svi razmatrani činioci pokazuju da Srbija
ima veoma malo ovakvih firmi i one koje su postojale
već su prodate. Za stranog ulagača važno je da postoji
mali rizik ulaganja, a on je vezan za stabilnost
i malu unutrašnju i spoljašnju konfliktnost države,
a posebno za posedovanje značajne efikasnosti njenog
pravnog sistema; i po ovom pitanju Srbija ne stoji
dobro. Unutrašnji konflikti na Kosovu, Sandžaku
i Vojvodini, različita politička usmerenja političkih
partija prema državama EU, odnosno prema Rusiji
i Kini, postojanje velikog kriminala i korupcije,
kao i neodređen stav Srbije u odnosu na položaj
Republike Srpske u BiH. Svi ovi činioci pokazuju
da je Srbija u svemu nestabilna i neefektivna država.
Zahtev stranih ulagača da navedeni činioci budu
zadovoljeni su prirodni jer im samo oni osiguravaju
uspešnost i trajnost poslovanja. Izvršena analiza
parametarskih karakteristika Srbije pokazuje da
ona nema povoljne uslove za dolazak stranog kapitala
i to se hitno mora menjati. Ako se želi progres
Srbije ove radikalne promene moraju da budu osnovno
strateško opredeljenje svih vlasti.
Izvršene analize pokazuju da je propasti srpske
privrede i nastala teška socijalna situacija vezana
za mnoge složene regresivne procese koji su se u
zadnje dve decenije odigrali u Srbiji. Članak je
nastojao da se ovi problemi osvetle sa svih relevantnih
aspekata jer su oni Srbiju doveli do opšteg društvenog
regresa i ekonomske katastrofe. Njihovom spoznajom
omogućava se njihovo uklanjanje i samo takva politika
može pomoći radnicima i svim građanima Srbije. Ovako
sagledani tranzicioni problemi Srbije i načini njihovog
rešavanja bitno se razlikuju od sagledavanja datih
u analiziranim člancima. Autor ovog članka smatra
da kritičko preispitivanje bitnih činilaca tranzicionog
procesa i ostvarena razmena diskursa doprinosi boljem
razumevanju ove problematike i zato je neophodno
da se ona nastavi.
 |
|
Ivan
Ahel |
|