Radi stvaranja
promišljene i realne strategije budućnosti Srbije
neophodna su temeljita kritička preispitivanja
naše bliže i dalje kulturne, političke i socijalne
istorije
Nebojša Popov
Kada se kaže da u Srbiji nema strategije za
ovo ili ono, nije jasno ko na šta misli. Pomislili
bismo da smo usred rastućeg haosa ili da nas
zahvata »košmarizacija košmara«, kako ovih dana
lucidno reče Dušan Makavejev na promociji knjige
Mirka Tepavca (27. avgusta). Umesno je, dakle,
pitanje da li u našoj zemlji zaista nema ni
stratega ni strategije?
U traganju za odgovorom valja imati u vidu različita
značenja ključne reči, izvorno – vojna komanda,
i prenosno – dugoročno planiranje rezultata
konkretnih delatnosti i, uopšte, veština predviđanja
događanja.
Pogledajmo kako stoje stvari u ključnim oblastima
života – politici, privredi i kulturi – ne »u
papirima« već u stvarnom životu.
Politika
Na prvi pogled reklo bi se da među Srbima (a
i šire) postoji obilje ponuda stratega i strategija.
Ostavimo po strani razne slavske, kafanske i
estradne crtače mapa, vojskovođe i državotvorce.
Tokom minulih ratova nizale su se, ograničimo
li se samo na srpsku stranu, razne komande i
komandanti, kako regularne vojske (predsednici
države – Milošević i ]osić, i brojni generali
– Kadijević, Adžić, Mladić, Perišić, Panić,
Ojdanić, Pavković itd.), tako i paravojnih formacija
– Šešelj i ostale četničke vojvode, zatim Arkan,
Giška, kapetan Dragan, Jović, Bokan i drugi.
Kako se sve to sudaralo i usaglašavalo, to ni
moćna mašinerija Haškog tribunala, a kamoli
domaća i svetska nauka, nisu uspeli da sasvim
pouzdano ustanove. Još manje je jasno uobličeno
domaće javno mnenje o uzrocima, akterima i posledicama
ratova, a posebno o počinjenim zločinima i o
preplitanju zločina i pljačke.
Protekom vremena, odgovornost se sve više pomera
ka drugim učesnicima ratova, i na spoljne aktere,
pre svega na zapadne sile, naročito na SAD i
NATO. Taj trend je uzeo maha nakon ubistva premijera
Đinđića (2003). U vreme vladavine Vojislava
Koštunice kao predsednika SRJ i vlade Srbije
gotovo potpuno je etabliran. Otuda izgleda da
se rat nastavlja drugim sredstvima, da razni
stratezi ratnih konfrontacija nisu pacifikovani,
kao da čekaju na promenu globalnih odnosa snaga
koja će naknadno dati za pravo raznim ratnim
stratezima u borbi za »konačno rešenje srpskog
pitanja«.
Odnedavno, vladajuća većina, okupljena oko DS
i SPS, koja se hvališe pomirenjem nekada suprotstavljenih
tabora, neumorno ponavlja da nas vodi utrvenim
putem (k EU) i da će odoleti svim pokušajima
svrgavanja s vlasti. Vladini prvaci se uznose
sa četiri stuba svoje strategije (EU, Rusija,
SAD i Kina), a vođa sve jače opozicione stranke
(SNP) ih nadgornjava sa još tri oslonca: Indija,
Afrika i Južna Amerika, tako da Srbija nalikuje
na utvrđenje opasano palisadama. Sada on sve
manje izgleda kao zastrašujući Šešeljev namesnik,
koga je ovaj svojevremeno proizveo u četničkog
vojvodu, od kojeg su nas spasavali drugi izborni
pobednici, nego se nudi kao lik civilizovanog
konzervativca koji ima svoju, na nacionalnoj
tradiciji utemeljenu strategiju opstanka i razvoja
nacije.
Borbeniji delovi opozicije (SRS i DSS), pak,
siguraju svoju pobedu na sledećim izborima,
a ako ih brzo ne bude, ne libe se najava i nasilnog
prevrata. Uz podršku razuzdanih medija, borbena
retorika seže k usijanju, tvrdnjama da naprosto
moraju da sruše diktaturu i okupacionu vlast
(Zapada i njegovih slugu) i spasavaju Srbiju
od potpune propasti.
Prizor obilate ponude stratega i strategija
upotpunjuju bombastični nastupi stranačkih vođa,
raznih sindikalnih lidera i predvodnika »trećeg
sektora«, uz stare i nove »najumnije srpske
glave«, te razne proroke, takođe stare i nove.
Spram sve razuđenije političke scene, odnedavno
jača težnja za njeno ukrupnjavanje. Na podlozi
tradicionalnog kukanja zbog tragike srpskog
nejedinstva i potrebe vaspostavljanja sabornosti,
nudi se dominacija dve stranke, dvostranački
model, po uzoru na britanski i američki. I nije
reč samo o zamišljenom modelu, već o realnom
trendu. Naime, posle desetogodišnjeg Miloševićevog
režima sledile su vlade Zorana Đinđića i Zorana
Živkovića, dve vlade Vojislava Koštunice i sadašnja
vlada Tadić–Cvetković. Uz ponekad i veoma oštre
sukobe unutar vladajuće grupacije, a i opozicije,
smer vladanja je mahom postojan. Čak izgleda
sve izvesniji. Kohabitacija je prerasla u sve
primetnije zbijanje redova, naročito prilikom
donošenja »Kosovskog ustava«, bez bilo kakve
javne rasprave i realnog društvenog konsenzusa.
Učvršćuje se stranačka – feudalna – podela vlasti
i njena sve veća centralizacija. Primera radi,
pomenimo da ni centralisti ni autonomaši nisu
skloni da vrate pravo na imovinu lokalnih zajednica,
kakva postoji u čitavom civilizovanom svetu,
a koja im je oduzeta pod Miloševićevim režimom
(1995).
Prisetimo se, takođe, što je blisko povezano
s našom temom, da se iz dinamike sve snažnijeg
pokreta za demokratske promene u Srbiji uoči
2000. godine nazirala načelno sasvim drukčija
strategija obnove i razvoja Srbije koja bi počivala
na odlučnom raskidu s prošlošću postavljanjem
novog temelja i okvira ustavnog poretka kroz
najširi društveni konsenzus. Vođstvo pokreta
(DOS) je tako nešto i svečano obećalo (čuveni
»ugovor s narodom«, uoči izbora 2000). Iz izjalovljene
nade da će biti donesen takav ustav, verovatno,
izviru izvesne teze o odsustvu strategije promena.
Izostajanje jedne strategije, kao što vidimo,
ne znači da nema drugih, različitih, pa i suprotnih
od očekivane.
Privreda
Izvesno je da je tokom ratova bitno poremećena
pa i razorena struktura privrede i društva.
O tome svedoči podatak koji niko ne osporava
da ni posle dvadeset godina nije dostignut nivo
privrede iz 1989. godine. Nije, pak, izvesno
na kojim osnovama počiva obnova privrede i društva.
Ne tako davno, »izgradnja socijalizma« viđena
je kao neumitna »revolucija koja teče«. Odnedavno
se takva neumitnost pripisuje uvođenju kapitalizma.
Ono što je nekada bilo kolektivizovano (nacionalizovano),
sada mora biti privatizovano. Neodložno i hitro,
bez javne debate i konsenzusa o modalitetima
promena.
Za mnoge nije sporno da su mistifikovana društvena
svojina i samoupravljanje uzrok krize i propadanja
društva i države pa da je za njihov razvoj neophodna
promena svojinskih odnosa u smeru transparentnih
i odgovornih titulara vlasništva. Toliko krupna
promena se, međutim, dešava mimo već načelne
strategije koja bi bila definisana novim ustavom.
Ali, samim tim nisu automatski određeni tokovi
zbivanja. Racionalne promene bi mogle počivati
i na poštovanju ugovora o promeni vlasnika nekadašnje
društvene svojine. Ostavljajući ovde po strani
poređenja privatizacije u vreme Ante Markovića
i Slobodana Miloševića, usredsredimo pažnju
na poslednji talas privatizacije po zakonu iz
2002. godine. U javnosti već dugo kola podatak
da je od 1.825 ugovora o kupoprodaji raskinuto
414, a pretpostavlja se da ih može biti još
oko 500. Nije poznato da su ikakve sankcije
sledile prema kršiteljima ugovora, i prodavcima
i kupcima. Dakle, ignoriše se ugovor, ta vekovna
tekovina, i temelj građanskog društva na kojem
počiva funkcionisanje privrede i strukturiranje
društva.
Pored ignorisanja ugovora zabrinjava i jedna
pojava koja je povezana s tekućim načinom privatizacije.
Pokazalo se, naime, da je usmerenost na opstanak
i razvoj proizvodnje nešto sporedno, da ona
jenjava, gasi se u mnogim pogonima... Težište
je na brzoj prodaji i finansijskim špekulacijama.
Pored upadljive pojedinačne pohlepe, izgleda
najvažnije da se namire interesi svoje stranke
i koalicionih partnera. I to je zajedničko svim
stratezima u vladajućim i opozicionim krugovima.
Glavna razlika među njima je u tome ko ima dominantnu
moć, i oko toga se vodi ogorčena bitka koja
ugrožava svaku koaliciju. Na suženom polju bitke
za ovakvu privatizaciju pokazala se grupacija
u i oko G 17 plus koja kontroliše glavne tokove
novca; predvodi je Mlađan Dinkić koji se istakao
i rušenjem četiri prethodne vlade, u kojima
je imao važno mesto, kao i u sadašnjoj vladi.
Karakteristično je, takođe, da među stratezima
privatizacije dominiraju mahom mlađi kadrovi,
bez odgovarajućeg profesionalnog i životnog
iskustva i primetnijeg društvenog autoriteta
koji karijeru započinju kao predsednici, ministri,
načelnici, »kadrovi koji rešavaju sve«, ne libeći
se ičega na putu ličnog i grupnog uspeha, obilato
se nagrađujući visokim platama i raznim privilegijama
(»bonusima« i sl.). Na toj osnovi nastaje sve
rigidnija struktura društva, gomilanje bogatstva
(tajkuna i dr.) na jednom i siromaštva na drugom
polu, bez neophodne ravnoteže koja bi smanjila
prostor konfrontacije i lomova.
Na sve izvan vladajućih krugova gleda se kao
na suvišne ljude koje treba barem donekle utešiti
»socijalnim programom«, ukloniti ih pa neka
se sami snalaze.
Dabome, pokazalo se u svim zemljama »realnog
socijalizma« koliko je bila iluzorna briga države
o svim podanicima, pa i o radnicima koji su
cinično proglašeni vladajućom klasom. Pokazalo
se, takođe, da je osobeni interesni savez stvarno
vladajuće klase i radnika, prema kojem se ne
otvara pitanje o odgovornosti i za vladavinu
i za rad, koban za razvoj privrede, društva
i države. Nemoguće je, pak, za sve okriviti
samo radnike, čemu su skloni mnogi borbeni propagandisti
nove neumitnosti. Umesto racionalne podele odgovornosti
nameće se pobožno uzdanje u vlast, nove »gazde«,
»strateške partnere«, razne spasioce koje treba
bespogovorno slušati.
Ne može se, dabome, izbeći ni pitanje da li
su »suvišni ljudi« zaista beslovesna masa ili
među njima ima nekih s izvesnom strategijom.
Za mnoge se ništa ne zna jer obično nisu predmet
ozbiljne javne pažnje. A neki koji se povremeno
pobune, ma koliko to izgledalo apsurdno, ne
izlaze iz okvira psihološke matrice nezajažljivih
tajkuna, hoće sve svoje, odmah i po svaku cenu,
ne pitajući se za trajnije posledice. Valja
pak primetiti, i to nije neočekivano, da su
sami radnici, naročito radnici akcionari, najuporniji
u insistiranju na poštovanju ugovora, i od strane
države i novih vlasnika, i da su upravo oni
bili glavni pokretači raskidanja problematičnih
ugovora (na primeru zrenjaninske »Jugoremedije«
to se veoma uverljivo vidi). Štrajkovi i protesti,
gde manje ili veće grupe radnika nastupaju izolovano
od drugih radnika, »svaka vaška obaška«, retko
dovode do nekog rezultata. Tek odnedavno nazire
se izvesna solidarnost i koordinacija aktivnosti,
uz spremnost da budu realni i uvaženi partneri
u rešavanju problema.
Za potpuniji uvid u stvarne kapacitete raznih
privrednih stratega, pa i radnika, neophodna
su podrobnija znanja o ranijim iskustvima, naročito
konkretnih pokreta koji su težili društvenim
promenama. U tom pogledu su nezaobilazni talasi
radničkih štrajkova, počev od 1958, preko onih
sedamdesetih i osamdesetih godina, do ovih novijih.
Tada će se moći skrupuloznije govoriti i o različitim
shvatanjima svojine i samouprave, socijalizma
i kapitalizma, oko kojih su nastajali razni
sukobi koji su silom vlasti gušeni, a raznim
ideološkim tumačenjima prekrivani tako da nam
se danas nude razni falsifikati socijalne, političke
i kulturne istorije.
Kultura
Minulog leta i kultura je
zapljusnuta burnim megdanima raznih stratega i
strategija. U središtu polemika bile su promene
Zakona o javnom informisanju. Opet bez odgovarajuće
javne rasprave, izvršna vlast je zakonodavnoj
uputila predlog promena koje dalje sužavaju inače
oskudnu autonomiju medija i same javnosti kao
bitne demokratske
|
institucije. Pod izgovorom
zaštite javnog interesa – kao da sama
pomenuta autonomija nije njegov suštinski
sastojak – pokazalo se, prema brojnim
javno obrazlaganim gledištima, da je na
delu napor vlasti da se zaštite funkcioneri
vlasti, naši stratezi, od javne kritike
i kontrole javnosti. Naime, i to je uverljivo
obrazlagano, evidentni primeri brutalnih
napada na lični integritet javnih ličnosti
mogli su biti sankcionisani i po drugim
zakonskim osnovama od strane nadležnih
organa pravosuđa, a da se ne ugrožava
autonomija medija i javnosti. No, pod
snažnim pritiskom režimu lojalnog javnog
mnenja nekako je napabirčena skupštinska
većina i, nakon maratonskog glasanja o
stotinama amandmana, zakon je 31. avgusta
usvojen, mada još nije izvesno šta sve
sadrži »prečišćeni tekst« zakona, o čemu
i dalje traju sporovi.
U senci buke oko pomenutog zakona prošao
je Zakon o kulturi. Predlog ovog zakona
pompezno je najavljen kao kapitalno delo
koje nakon skoro dvadeset godina napokon
zavodi red u sferi kulture. Kada se pročita
sadržaj zakona i analiziraju dostupni
izvori koji ga prate, ocrtava se slična
strategija kao i u prethodno razmatranim
oblastima. Stratezi ovog zakona glavnu
pažnju posvećuju kadriranju i načinu upravljanja
institucijama kulture. Oni najavljuju
da će tek nekim budućim zakonskim i
|
|
|
|
Diego Velázquez,
Menippus, 1639-1641.
|
 |
podzakonskim aktima biti dograđen usvojeni »krovni
zakon«, bez čega će tek usvojeni zakon ostati
»mrtvo slovo na papiru«.
Za našu temu je važno uočiti da sam zakon predviđa
da će se nekakva strategija razvoja kulture tek
kasnije donositi, i to periodično svake treće
ili pete godine. Nameće se, dakle, jedna opaska
koja nije lišena ironije, da je opstanak sadašnjih
stratega na vlasti glavna garantija kvaliteta
neke buduće strategije razvoja kulture.
Ako se od nekoga iz sadašnje konstelacije vlasti
i opozicije mogla očekivati alternativna strategija
razvoja kulture, to bi bila LDP, stranka koja
je nedavno nastala na platformi korenitih promena
koje počivaju na novim vrednostima, što uporno
i često ponavljaju, mada nije dovoljno jasno koje
su to nove vrednosti za koje se konkretno zalažu
i na koji način se na njima može zasnovati nova
politika. Tako je, primerice, jedan od lidera
LDP, Nenad Prokić, inače dramski pisac i zapažen
kritičar zvanične ideologije, prilikom »javnog
saslušanja« predloga ovog zakona, u jednoj polurečenici
izjavio da je krajnje vreme da se promeni sadašnji
»porazni model«. Izostaje, pak, sistematska elaboracija
o nastajanju i postojanosti toga modela i nagoveštaja
nekog novog modela kulture. Svoje stanovište on
nije izložio ni u skupštinskoj debati, kao narodni
poslanik. Prokić, inače, zastupa jedno logički
neodrživo gledište da se od sadašnje vlasti ne
može očekivati nikakva kvalitetna strategija,
a istovremeno je baš od nje očekuje. Čak se pronalazi
i izvesno opravdanje, jer bi neuspeh vladine inicijative
doveo do pada vlade a time bi nastalo još gore
stanje.
Zaista, i ne samo prema Prokićevoj proceni, ovde
je na delu jedan porazni model kulture. Još u
vreme njegovog nastajanja o tome su se vodile
ozbiljne rasprave s uverljivim kritičkim uvidima,
mada na marginama nadolazeće i potom vladajuće
ideologije koja je vodila u ratove i razaranje
društva i države, pa i same kulture. U osnovi
isti model je donekle modifikovan, umesto ofanzivne
usmerenosti raznih ratnih stratega sada je na
delu defanzivno pravdanje svega što se ranije
činilo, pa se i evidentni porazi proglašavaju
za pobede. Postojanost toga modela cementira se
mumifikacijom nacionalnih velikana i sakralizacijom
protagonista konfrontacija s čitavim svetom, a
ne samo slavljenjem i odbranom »prkosnih srpskih
junaka«.
Kritičko suočavanje s tokovima novije istorije,
radi konkretnog utemeljenja novog modela kulture,
nesumnjivo je težak i složen javni posao koji
tek predstoji: on i nije mogao biti apsolviran
debatom o jednom zakonu. Niti može biti nadomešten
»resavskom školom«, prepisivanjem evropskih zakona,
bez obzira na njihovu ovdašnju primenu i utemeljenost.
Porast interesovanja za »kulturni obrazac« koji
bi danas bio najprikladniji Srbiji uliva izvesnu
nadu da će se za njim zaista tragati i da će biti
pronađen. Uslov za to je da se prozru stratezi
i strategije koje nose razaranje i stradanje,
kao i one koje afirmišu slobodu i razvoj. Radi
stvaranja promišljene i realne strategije budućnosti
Srbije neophodna su temeljita kritička preispitivanja
naše bliže i dalje kulturne, političke i socijalne
istorije. Tako nešto postoji kao jasno uočena
potreba i u drugim zemljama koje su danas zapale
u krizu.
|