Polazišta za projekat
Republike o vrednostima u Srbiji posle
2000. godine
Proizvodnja i poništavanje
vrednosti
Na sastanku članova grupe za realizaciju projekta
»Vrednosti u Srbiji posle 2000. godine« koji je
održan 15. maja, razmotrene su početne ideje na
osnovu kojih je pokrenut projekat, teme koje su
do sada obrađene i razvoj projekta do kraja godine
i u narednoj godini.
Obrazlažući polazište projekta, njegov rukovodilac
Nebojša Popov je rekao da se pošlo od očekivanja
o raskidu sa prošlošću kada je pobedila opozicija,
a ugovor s narodom sadržavao je obećanje da će se
takav prekid načiniti. Postoji predstava o temeljima
na kojima su te nade počivale, ali temeljnijih istraživanja
nije bilo, izuzev istraživanja Zagorke Golubović
»Politika i svakodnevni život«.
Pitanja koja se postavljaju aktuelnim projektom
jesu sledeća: na čemu su počivala očekivanja da
će doći do raskida sa rđavom prošlošću i koje
su bile konkurentske vrednosti. Zatim, koji su
uzroci i posledice loše urađenog kosovskog ustava
2006, jer i on počiva na vrednostima koje su žive
i uticajne. Popov je naglasio da se projektno
istraživanje o vrednostima delom oslanja na saznanja
iz prethodna tri nalaza do kojih je došla Zagorka
Golubović, a u toku je i njeno četvrto empirijsko
istraživanje koje će pomoći da se ustanovi koje
su vrednosti na delu. Kada je reč o kulturi, Popov
je istakao udeo Zagorke Golubović u praćenju svetske
literature iz oblasti sociologije i antropologije,
izdvajajući kao interesantnu paradigmu Kejt Neš
o značaju kulture u privrednoj i ekonomskoj sferi
i važnosti ispitivanja vrednosti u sferi kulture.
Drugi oslonac projekta je teorijsko istraživanje
Aleksandra Molnara o konstitucionalizmu u Srbiji,
kojim je otvoreno pitanje da li Srbija odustaje
od prosvetiteljskog projekta s obzirom na to šta
se dogodilo sa obećanjima o ustavnom raskidu sa
starim sistemom. Popov je podsetio da prosvetiteljske
ideje imaju korene u 17, 18. i 19. veku, ali su
mnoge falsifikovane i amputirane, tako da se na
njih jedva računa i smatra se da nisu važne. Molnar
u tom kontekstu ispituje nove interpretacije kosovskog
mita kojim je pokriven ustav iz 2006. godine.
Kada je reč o kulturi, Popov je ukazao da Miško
Šuvaković u svojim ogledima prati zbivanja u umetnosti
i kako se u toj oblasti proizvode vrednosti. Istovremeno,
Popov je najavio sopstveni ogled koji će biti
posvećen objašnjenju promene koja se dogodila
posle obračuna sa »crnim talasom« u kulturi, a
započinje »beli talas« koji je instalirao ideologije
novog poretka.
Oblast kulturne politike do sada je u projektu analizirana
delimično u tekstovima Sretena Ugričića i Dejana
Ilića. O toj temi, kao i o Zakonu o kulturi debata
tek predstoji. Projekat će biti proširen novim temama.
Tako će o oblasti filmske umetnosti pisati Zlatko
Paković, Ivan Čolović će se baviti semantičkom i
antropološkom analizom kosovskog mita i istražiti
distinkciju između narativnog i teorijskog diskursa
o tom mitu, Dubravka Stojanović će istraživati vrednosti
u udžbenicima istorije, Mirko Đorđević će pisati
o zbivanjima u SPC i istraživati klerikalne i antiklerikalne
trendove, dok će Dragan Stojković pisati ogled o
antiratnim i mirovnim idejama u istoriji Srbije,
koje su osnova antiratnih pokreta do 2000. godine.
Zagorka Golubović je ukratko podsetila na koncept
istraživačkog projekata o vrednostima u Srbiji.
Na osnovu nekih empirijskih rezultata (teorijska
obrada tek predstoji), stanje u kulturi je zabrinjavajuće,
te se može reći da se urušila originerna kultura,
a ne samo ona visoka. U mnogim slučajevima ispitanici
nisu znali da kažu šta je to kultura, ili u kulturu
ubrajaju boks, fudbal ili estradu. Bilo je i odgovora
»što nas pitate o kulturi kad jedva preživljavamo«.
Golubovićeva je objasnila da se u istraživanju pošlo
od pretpostavke da li je kultura način života ili
se ona doživljava kao nešto spoljašnje, a ne unutrašnja
čovekova potreba. Takođe je zanimljivo kako se globalne
promene ispoljavaju u kulturi, odnosno da li podstiču
inventivnost ili doprinose još većem urušavanju
kulture. Istraživanje treba da pokaže da li građani
razlikuju pojmove kao što su liberalizam i neoliberalizam,
odnosno da li razlikuju individualne slobode od
ekonomističkih ideologija koje promovišu Fridman
i Hajek, drugim rečima da li se u našem društvu
ustoličava vulgarni materijalizam.
Radovi iz ovog projekta biće redovno objavljivani
u Republici.
Očekujemo dijalog šireg kruga saradnika i čitalaca.
 |
|
O.
R. |
|