Početna stana
 
 
 
     

 

Trpite to, dakle, radosno

Tako, znači: Vuk Karadžić je kriv za sve.
Razgovor sa prijateljem Predragom počeo je »razmenom informacija« o tzv. novom gripu, a nastavljen je, sledstveno, našim prebiranjem i izricanjem misli o strahu. Kako se tu našao »Vuk in fabula«? Objasniti zaobilaznicom do prečice, ili obrnuto?
Pokušavajući da postavim neku polaznu tačku, citirao sam Žana Delimoa (Greh i strah):
»Strah je dvoličan. Shodno slučaju, on može biti spasonosan ili razoran. Timeo, ergo sum, zaključuje ne bez duhovitosti jedan filozof, i tačno je da je strah, kada se izravno posmatra, ‘poziv na bivstvovanje’. On je ‘tvorac bića’, a svetu pristupamo kroz ovladavanje strahom. Sam pojam greha stvara izvestan strah od sebe koji može biti plodotvoran. Osećanje krivice, življeno pozitivno, stvara izvesnu napetost, koja oslobađa elite. Ta napetost može da povede spasu kroz delanje, da podstakne izvestan stvaralački nemir, da razvije odgovornost i da uz to, zahvaljujući introspekciji, otvori riznicu bogatstava skrivenih duboko u nama.
Ali – negativna strana – suviše jak strah i preterano naglašeni jezik okrivljavanja mogu da parališu, obeshrabre, rastroje.«
Čoveče, o čemu pričaš, šta će ti sad »strah od sebe«, ni ti ni ja se sebe ne bojimo – presekao me je Predrag. Uplašivši se njegove odsečnosti, malo sam skrenuo i podsetio obojicu na Isidorino navođenje, u jednom eseju, osnovne Kjerkegorove postavke da za sve što se radi, i jeste, ima se davati svedočanstvo i jemstvo za sebe – ne sa tuđom, nego sa svojom istinom mora se postojati, egzistirati. Teško onom, kaže Kjerkegor, ko strahovanje odbaci. Ako neko ide sam kroz život, ali ide s njim i onaj strah, sve će dobro biti. To strahovanje mu bolje misli nego najbolji prijatelj...
Ide s njim, kažeš, onaj strah... Dobar, mio, drag, lep k’o upisan. Kad, a ono: eto rđavog straha?
Nadežda Mandeljštam (supruga pesnika Osipa koga su, treba li uopšte to da podsećam, zatukli u staljinističkom logoru) naziva taj rđavi strah, kako si ga »krstio« – podlim, kojeg je najteže savladati. Strašan je ovaj njen zapis: »Tek sam u snu sasvim pobedila strah«.
Ne bih, kaže mi Predrag, o velikim strahovima: od teških bolesti, od smrti, od lagerskih
mučenja, od rata, bombi, od noževa pod grkljanom. Takođe ne bih ni o globalnoj i lokalnoj proizvodnji straha zarad porobljavanja ljudi. Dolaze Rusi, dolaze Kinezi, antraks u pismima, veliki brat na svakom koraku, ugradnja čipova, ne jedite meso od svinja... Te manipulatorske strukture (biću slobodan da ovde »primenim« Henrija Džejmsa) iznad svega, pogađaju čoveka time što o sebi ne polažu nikakvog računa, ovom neartikulisanom stanju oni verovatno prave, kolektivno, najbesprimerniji spomenik – nedokučiva je tajna šta oni misle, šta osećaju, šta žele, šta pretpostavljaju da govore. Nego objasni ti meni naše male strahove!
Daj primer!
Pa evo: nasred Terazija mlada, skupoceno odevena i našminkana
 
gospođa, u hodu završava žvakanje pogačice, i zgužvanu masnu hartiju baca na asfalt. Kažem joj: gospođice, izvinite, je l’ ovo vama ispalo? Vidiš, mlada dama me je poslala, znaš već, u...
I to je tvoj »mali strah«?
Ne, ali odatle počinje luk koji se završava »lupusom in fabula«. Pokušaj susedu da zameriš što kesu sa đubretom baca na ulicu, što parkira auto na travnjaku, što te po ceo dan izluđuje preglasnom muzikom, što noću buši zid bušilicom za beton i mozak, što seče obližnju šumu da bi proširio svoju nelegalnu gradnju, što ti u autobusu kija pravo u lice, da nabrajam još? – Jesi li se, dragi moj sapatniče, kadgod usprotivio? – Jesam, više puta! Na pešačkom prelazu, recimo, digao sam ruke u znak protesta: vozač u punoj brzini samo što me nije »počistio«. Rezultat: vozač je stao, izašao sa nekom štanglom u ruci i pošao prema meni vičući – šta je, pederu, zaklaću te k... – I šta uradi čoveče zarad puta građanskog oslobađanja? – Oslobodio sam se naglim udaljavanjem, i nemoj mi samo reći da je to udaljavanje eufemizam za bekstvo...
Globalni rezultat (to je da sumiram Predragovu konkretizaciju) jesu saveti mnogih »preživelih« u sličnim situacijama: ćuti, ni reč, flaster na usta, a jedan prijatelj mi je čak preporučio, znalački, da u slučaju potrebe okrenem i drugi obraz... Dobro, a »Vuk in fabula«?
To objašnjava zašto su Srbi prostaci. Nedavno je u jednom listu (čiji urednik, inače, piše »Kosovar« i »sudinica« i u kojem kubure sa slaganjem u rodu, broju i padežu) izvesni bivši ambasador i »tekući« pisac napisao: »Ništa drugo nije moglo proizići iz ideologije Vuka Karadžića (lingvistika je tu samo izgovor, uostalom »pozajmljen« od Save Mrkalja) koja je za sva vremena zacementirala populizam, a prostotu i prostakluk ustoličila kao vrhunsku vrednost«. Isti taj bivši ambasador i mnogo fin pisac pre nekoliko godina izjavio je u jednoj TV-emisiji kako »ima indicija da je Vuk Karadžić bio austrijski špijun«. I sad mi odgovori, šta je gore, šta opasnije: pljuvanje po podu, ili zagađivanje, pljuvanje u duhovnom prostoru... Bojiš li se, čega više? Nećeš mi valjda deklamovati Grinjiona de Monfora, zaključak koji kontemptus mundi vodi prihvatanju svih društvenih nepravdi:

Kada vam nedostaje ono nužno,
Trpite to, dakle, radosno,
Ne govoreći ništa što je protivno
Najsavršenijoj ravnodušnosti.

O, ne, nikako, neću, možda, kako da kažem, u stvari, vidiš, to ti je, znači, ima indicija, ima indicija. Vrve, po narodu.
  Dragutin Orlović
1-30. 06. 2009.
     


Danas

 
 
 
 
Copyright © 1996-2009