Slobodan Antonić se sa svojih
analitičarskih visina pridružio gomili vulgarnih
napisa koji su se pojavljivali po ovdašnjim tabloidima
povodom mog nastupa na emisiji »Da, možda, ne«
na RTS-u. Nema se baš šta odgovoriti na pozive
na vešanje, streljanje uza zid i
pakovanje
u kesu (pa na Frušku goru!) koji su mi upućeni
od strane »komentatora« takvih tabloida. Međutim,
Antonićev tabloidni tekst je sa strana Vučelićevog
Pečata1
prenet na sajt
Nove srpske političke
misli i opremljen fusnotama čime valjda
pretenduje na status »naučnog rada«. Kao takav,
ovaj tekst postaje za mene vrlo interesantno štivo
jer nam se u njemu predstavlja akademska strana
Antonićevog lika i dela, ona strana kojom se legitimiše
u javnom polju.
Ali, kad ono – sve isto kao i u tabloidnom žanru!
Teza ne postoji, tema se zapravo ne zna koja je,
sve izgleda da je već ranije i rečeno i prežvakano,
pa se i »greh« podrazumeva. Drugim rečima: jedno
dosadno, repetitivno štivo, čija je jedina okosnica
to da je Antonić, zamislite,
skandalizovan!
Prva tema koja je, navodno za »javnost«, a svakako
za Antonića kao njenog samozvanog zastupnika,
izazvala »društveni i medijski skandal« jeste
moj stav da je reforma u SPC neminovna ukoliko
crkva želi (a valjda želi?) da povrati i obezbedi
ulogu moralnog autoriteta u ovom društvu, upravo
zbog istorijske uloge koju je imala. Antonić izgleda
nije obavešten da i mnogi unutar crkve (uključujući
i neke velikodostojnike) reformu smatraju nužnom,
i u krajnjoj liniji Sinod će biti taj koji će
potrebne odluke doneti ili neće doneti. I šta
je onda u mojoj izjavi skandalozno, posebno uzimajući
u obzir (kako i sam Antonić navodi) da sam rekao
kako niko van crkve ne može umesto same crkve
da donosi odluke o njenom delovanju?
Ali, da li to znači da se ne sme imati mišljenje
o ovoj instituciji koja i te kako igra značajnu
ulogu u ovom društvu? Gospodin Antonić bi voleo
da mi kao pomoćniku ministra kulture zabrani da
iznesem takav stav. Štaviše, on smatra da bi na
poziv jednog tabloida zbog ovoga čak trebalo da
budem smenjen! A možda i više od toga? Nešto iz
arsenala njegovih saboraca i dobrovoljnih izvršilaca
sa bloga
Pressa?
Naravno, osnovni razlog Antonićeve skandalizovanosti
nije nikakva »pometnja u javnosti« već njegova
sopstvena ideološka pometnja, to što je on već
odavno otkliznuo u desni ekstremizam koji više
nema nikakve veze sa srpskim nacionalizmom već
je, štaviše, internacionalnog karaktera. Takve
kao što je Antonić objavljuje desno-ekstremistička
štampa i u Americi, i u Velikoj Britaniji, Francuskoj;
u Nemačkoj možda i ne jer su oni imali najdrastičnije
iskustvo sa fašizmom. Jedina namera Antonićeva
je zapravo upiranje prsta u one koji su za njegove
regresivne stavove nepodobni. On obavlja funkciju
»pokazivača-
interlokutora«za potrebe
svoje ideološke falange: to je ona figura na renesansnim
slikama koja zauzima fiktivni prostor između slike
i posmatrača i koja služi da bi se posmatraču
ukazala pažnja na naslikani događaj. Zato on toliko
insistira u tekstu na sopstvenoj iznenađenosti
što se eto pojavio neko za koga nije znala »šira
javnost« a, zamislite, usprotivio se u nekoj emisiji
»Zvezdinoj« zvezdi iz »najsjajnije generacije«,
Duletu Saviću, koji nam je po ko zna koji put
ponovio da svi koji ne misle kao on rade za strane
sile i »nalogodavce«, samo što ne pomenu Vatikan
i Kominternu! U mom strašnom nasrtaju na takvu
potvrđenu veličinu »prevazišao« sam »čak i samu
Borku Pavićević«! Pa, to stvarno nije u redu.
Skandalozno, skandalozno...
(A Dušan Savić jeste fudbalska ikona i sećam ga
se još od kada sam kao dvanaestogodišnji dečak
bio sa drugarima na utakmici »Crvene zvezde« i
»Vest bromvič albiona« kada je postigao jedan
od onih čuvenih golova koji su ga proslavili tokom
osamdesetih. I nemam problem da ovo kažem, kao
što nemam problem da kažem da sam krajem osamdesetih
digao ruke od odlazaka na »Zvezdine« utakmice
kada je fudbal postao poprište opasnih političkih
delovanja koja su se potom artikulisala i u Srebrenici,
i na Ovčari, kao i tokom »Bljeska«, »Oluje« i
sličnih masovnih zločina. A i kakva nam je danas
»Zvezda« – znamo. Nažalost, davanje golova u fudbalu
je jedno a intelektualni autoritet nešto drugo.)
Antonić skreće pažnju šire javnosti (što nije
propustio nijedan skandalizovani dušebrižnik koji
se u ovo do sada umešao) na činjenicu da je Vojin
Dimitrijević moj otac. Još jedan »greh« za koji
sam postao odgovoran već aktom sopstvenog rođenja,
a time i moj otac postaje automatski odgovaran
za sve što ja kažem. Za ovako nešto ni pozivanje
na fašističke prakse ne pomaže, jer ni kod Hitlera
nisu potomci odgovarali za »grehe« svojih roditelja.
To više pripada korpusu staljinističko-maoističko-polpotovskih
metoda i mislim da ovde nemam šta drugo da dodam
osim da je pozivanje na nečije roditelje u ovakvoj
vrsti rasprava ako ništa drugo onda bar krajnje
nepristojno i nekako nisko. U životu nisam nikada
pomenuo nečije roditelje kao »argument« u nekom
tekstu. Ne znam ko su
Antonićevi
roditelji, niti me to zanima. Antonić je isključivo
lično odgovoran za tekstove koji su mu i inače
intelektualno sve prazniji a ideološki već toliko
ekstremni da je i pitanje da li se s njim uopšte
i može voditi bilo kakav dijalog. Kako je Rastko
Močnik zapazio, pitanje savremenog fašizma nije
u tome da li ga ima ili ga nema, već u tome
koliko
ga ima.
2
Kod Antonića ga ima mnogo, što najviše pokazuje
upravo ona odvratna kleveta koju je pročitao u
tabloidu
Press, kao izabranom izvoru
njegovog informisanja: da sam minimizovao i prećutao
ustaške zločine. Antonić dozvoljava sebi da kaže
da sam uvredio »onolike Srbe kojima su ustaše
poklale porodicu u Jasenovcu«. To znači da sam
uvredio i samog sebe i svoju porodicu, naročito
onu s majčine strane, čiji su mnogobrojni članovi
pali kao žrtve monstruoznog ustaškog terora u
Hercegovini, a jedan od njih stradao u Jasenovcu.
Kako vas nije sramota, Antoniću? Ko ste vi i šta
vas to ovlašćuje da budete tako besramni? Na osnovu
moje savesti i odgovornosti, kao državni službenik
koji se pri tom bavi međunarodnim odnosima i kulturnom
diplomatijom, ne želim da sudim o nečemu što još
nisam video. Uostalom, ukazao sam na to da je
najveća politička stranka sa srpskim predznakom
deo sadašnje hrvatske Vlade i da će biti uputne
političke konsultacije oko ovog pitanja, kao i
stručna analiza ove postavke pre nego što se zauzme
zvaničan stav. Uostalom, voditeljka me nije pitala
kakav je moj stav o ustaškim zločinima već šta
mislim o postavci koju nisam video. A vi meni
pripisujete ustaštvo? E, to je sramno i govori
samo o vama. Progon onih na koje ste kao desno-ekstremistički
interlokutor uprliprstom je jedina vaša
»Biblija« a to zaista nema nikakve veze sa hrišćanskim
principima na koje se pozivate.
Međutim, ne zanimaju Antonića ni hrišćanski principi
nimoral. On ne brani crkvu kao značajnu instituciju
širenja hrišćanske duhovnosti, milosrđa i praštanja,
već crkvu kao ideološki aparat koji je nažalost
i suviše često u funkciji ekstremističkih stavova
Antonića i njegove desničarske kohorte. Zar zaista
jedan »laik« ne sme da komentariše činjenicu
da
je na Dan pobede nad fašizmom u Sabornoj crkvi
u Beogradu održan pomen Nediću, Ljotiću i ostalim
kvislinzima? Zar ne sme da se skrene pažnja na
dubok fašizam jednog od ključnih ideologa SPC,
Nikolaja Velimirovića, čije tekstove možda ne
treba nanovo citirati?
3
Ključan teorijski ćorsokak po kojem Antonić tumara
je to što poistovećuje crkvu s nacijom, te se
bilo kakav stav u odnosu prema SPC odmah doživljava
kao napad na državu i celokupan narod. (»Dimitrijević
ispljuvao Srbe!«; piše tabloid.) E, tu je fundamentalna
razlika u svetonazorima Antonićevim i mojim. Svi
akteri u društvenom životu moraju biti slobodni
da izraze svoje stavove. Antonić ovu tekovinu
modernog građanskog društva i te kako koristi
i ne bi mi palo na pamet da ga u tome sprečavam.
Ali, što je više u javnosti (a ima ga nesrazmerno
mnogo u odnosu na njegove intelektualne i moralne
kapacitete) on bi to pravo oduzeo drugima. I to
ne čak zbog nečega što sam rekao nego zato što
nisam zastupao njegove stavove koji su (kako on
tako preskromno sebe vidi!), nekako i stavovi
čitavog naroda.
Antonića posebno nervira što sam pomenuo Mirka
Đorđevića. Pozivajući se na vrapce sa grane, Antonić
presuđuje da je Đorđević »autodidakt« (je l’ to
za »ispravno obrazovanog« Antonića treba da bude
nešto pogrdno?) pa čak i »analfabeta«. I? Kako
je Antonić ovo dokučio? Nadao sam se odgovoru
bar u nekoj od fusnota kojima je opremio svoj
naučni rad u
NSPM, ali baš ništa. Đorđević
mnogo smeta Antoniću ali mu ipak najviše smeta
Borka Pavićević. Krene mu pena na usta, imam utisak
da je za Antonića baš najskandaloznija stvar koju
sam u pomenutoj emisiji rekao to da je Borka Pavićević
patriota, te da je ponajviše zapenušanosti oko
mog »skandaloznog« nastupa zapravo izazvano time
što uopšte neko ko radi u državnoj upravi prepoznaje
aktivnosti Centra za kulturnu dekontaminaciju
kao značajne za razvoj slobodnog građanskog duha
u vreme ratova ali i relevantne za poboljšanje
slike o ovoj zemlji u svetu. Pomenuvši Đorđevića
i Pavićevićevu u Antonićevim očima dodirnuo sam
nešto kužno, ili bar kakano, prešao sam neku imaginarnu
rampu koju su antonići podigli ne bi li se sačuvalo
zdravlje nacije o kojoj se toliko brinu da ništa
zapravo nisu uradili za nju osim što su u njeno
ime čvorovićevski upirali prstom i proglašavali
za izdajnike mnoge slobodno misleće građane ove
zemlje.
Antonić zaključuje (valjda na osnovu govora tela,
šta li?) da sam »nekako sve vreme odavao utisak
nezadovoljstva zbog nereformisanosti crkve«. Da,
gospodine Antoniću, ja sam nezadovoljan. Ali ne
toliko nereformisanom crkvom, već uočljivim moralnim
posrnućem ovog društva (pojavom kojom bi crkva
trebalo pre svih da se bavi) u kojem glavnu reč
vodi finansijsko-medijska oligarhija dok su nezaposleni
prešli ivicu gladi, u kojem se vrednosti isključivo
mere silinom nečijeg prisustva i halabuke koju
proizvodi u medijskoj sferi, društva u kojem je
ksenofobija prihvatljiva emocija (i nemojte misliti
da mislim da je Srbija po ovome specifikum, ali
ovde se bavimo Srbijom, zar ne?), i u kojem se
još nesmetano može povesti najstrašnija hajka
na svakog ko ima manjinsko
mišljenje
uz, nažalost, u nekoliko navrata i ostvarene pretnje
likvidacijom. Nezadovoljan sam što živim u zemlji
u kojoj je porez na autorski ugovor od juče neverovatnih
70%, za nezaposlene kao nigde u svetu i da je
oporezivanje rada ekonomska stranputica. Nezadovoljan
sam što je na grbu Republike Srbije onoliko monarhističko
obeležje.
4
Ali i što je Narodni muzej već skoro deset godina
zatvoren, što jeste odgovornost i Ministarstva
kulture, i rukovodilaca te ustanove, ali i čitave
države.
I sad će Antonić da pita kako smem ovako nešto
da kažem a da radim za državu? Da li i zbog ovoga
treba da me odmah smene? Da, nezadovoljan sam
i što su imena ulica u Beogradu ispisana samo
ćirilicom a ne, bar sitnije, ispod, takođe i latinicom
(kao što je, na primer, u Atini ili Sofiji, glavnim
gradovima zemalja u kojima latinica zapravo i
nije pismo u upotrebi), jer to nije dobro za turističke
potencijale ovog grada. A razvoj turizma bi, valjda,
bio dobar za ovu zemlju, ili bi Antonić možda
zabranio da se ovde šeta neki »belosvetski ološ«
koji će pokvariti ionako već iskvarenu »genetsku
sliku« Srba, na šta je upozorio njegov istomišljenik
kompozitor Božić u pomenutoj TV emisiji. I ne
vidim da Antonić pozivanje na »nacional-genetiku«
smatra sramnom. Niti smatra sramnim pozive na
linč koji njegovi istomišljenici svakodnevno upućuju
nama, pravim srpskim patriotama, koji smatramo
da je Srbija zemlja koja može bolje. Da, čuli
ste me: pravim patriotama.
Cinizam desničara Antonića je u tome da on zapravo
ne želi ništa dobro ni Srbiji ni Srbima, nema
nikakvu ideju šta kao »intelektualac« može u ovom
procesu da doprinese i
otuda ne mora ništa
drugo da radi do da upre prstom vrišteći
kao oni u Ferarinoj verziji filma »Invasion
of the Body Snatchers«. Antonić zamenjuje
svoju ultradesničarsku ideologiju nekom
nazovi brigom za celi srpski narod. Ali
od toga nema ništa. Ova zemlja je imala
jak antifašistički otpor i bez obzira
na sve pokušaje neoljotićevaca ona neguje
antifašizam i danas. Antonićevi stavovi,
kao i sam fašizam, nisu srpska »postignuća«
već upravo »import sa Zapada« koji su
u Srbiji bedni epigoni sledili pa i sprovodili
u delo.
Ipak, kao istoričaru umetnosti najomiljenija
su mi Antonićeva razmišljanja o savremenoj
umetnosti! On se i ranije dotakao pitanja
»blasfemičnosti« savremenih umetničkih
praksi kada se u nekom tekstu iz čista
mira obrušio na američke umetnike iz osamdesetih
(kao što su Mepltorp i Serano) tako
|
|
|
što je prepisao sve teze koje je koristila američka
desnica u obračunu s ovim umetnicima. Što je najsmešnije,
on nam je ovo otkrio kao nešto što je sam doumio!
(Beše li tu neki citat iz tekstova koje je prepisivao?)
Kao što rekoh, Antonić koristi iste argumente
kao i američki ili francuski ultradesničari a
onda ih ucenjivački prezentuje u vidu neke naročite
nacionalne brige, kao nešto autentično »srpsko«.
No vratimo se na Antonića, umetničkog kritičara.
Iako je na početku teksta izgledalo da je Antonić
kao samozvani interpretator »šire javnosti« prvi
put čuo za mene, kad se ono u drugom delu teksta
ispostavlja da je Antonić čitao
skandalozne
tekstove »mlađanog Dimitrijevića« i ranije
(kao četrdesetodvogodišnjak zahvaljujem mu na
komplimentu!). Radi se o tekstu o instalaciji
Živka Grozdanića »Meteorska kiša« koja je zapravo
replika jednog poznatog rada italijanskog (katoličkog!)
umetnika Mauricija Katelana pod nazivom »La Nona
Ora«. U ovom radu Katelan je prikazao papu Jovana
Pavla II priklještenog velikim meteorskim kamenom
koji je pao na njega kroz tavanicu galerije. Papa
je priklješten ali je prikazan kao i dalje živ
grčevito se držeći za svoj skiptar. Kada je ova
instalacija izvedena u Galeriji Zacheta u Varšavi,
poljski antonići su se na isti način obrušili
na ovo; kao što rekoh, Antoniću je bliži svaki
svetski ultradesničar nego bilo koji Srbin, izuzev
valjda Ljotića, Velimirovića i njihovih ipak malobrojnih
sledbenika.
Grozdanić je svakako napravio svesnu provokaciju
tako što je Papu zamenio figurom patrijarha Pavla.
U tekstu koji je i Antonić čitao, pisao sam o
ovom umetničkom radu kao projektu koji ni na koji
način ne krije želju da izazove skandal – odnosno
da upravo progovori iz ozloglašene pozicije za
koju bi mnogi obazrivi čistunci rekli da je »dnevno-politička«
– i o radu za koji se slobodno može reći da je
plagijat, puko ponavljanje,
preuzimanje,
kopiranje već postojeće umetničke ideje. Ovo je
jedan od performativa ovog projekta (za koji se
ne može reći da sam mu pisao panegirik), sam po
sebi problematičan te se otuda i pojavljuje u
kontekstu savremene umetnosti kao polju paradoksa,
preispitivanja, traganja, izazivanja, slobodnog
manevrisanja i, što je najvažnije, procesa »postajanja«.
5
Nacistima je ovakav performativ umetnosti bio
takođe neprihvatljiv pa su njene autore progonili
a na nju stavili beleg »izopačenosti«. Moj tekst
o ovom radu upravo ističe ambivalentnost, kao
važnu značenjsku karakteristiku umetnosti (i to
ne samo moderne umetnosti koju Antonić kao i svi
svetski desničari prezire). S jedne strane, ovaj
rad se može čitati kao blasfemičan, a s druge
kao pobeda vere, jer ni papa ni patrijarh nisu
stradali od ovog fiktivnog udara kosmičkog tela.
Osnovna teza mog teksta o ambivalentnosti ovog
rada, koju Antonić prećutkuje, je sledeća (dozvolite
da citiram):
»Da li je meteorska kiša koja je za sada pogodila
Papu i Patrijarha (a ko zna kome sve se ovo još
može dogoditi) rezultat božje volje ili čiste
slučajnosti? Da li Grozdanić i Cattelan progovaraju
iz pozicije hrišćanskog kreacionizma i tako nam
saopštavaju da je pad meteora neka vrsta božje
kazne ili pak govore iz suprotstavljene materijalističke/evolucionističke
pozicije i saopštavaju nam da su Papa i Patrijarh
samo slučajne žrtve jednog opšteg haosa koji se
događa u kosmosu nad našim glavama?
Uzeti
prvu poziciju kao determinantnu upravo bi značilo
strašnu osudu božjih predstavnika na zemlji, dok
zauzimanje druge pozicije svedoči o nemanju nikakvog
posebnog plana, o pukoj koincidenciji. Nije li
zanimljivo da i Papa i Patrijarh kao da uspevaju
da podnesu težak teret na leđima, da prkose sili
puke materije grčevito se držeći za svoje crkvene
insignije čime njihova vera nadjačava sva iskušenja
prirode i kosmosa?«
6
Umetnost, srećom, nije tako jednosmerna i simplicistička
kakvu je nazire Antonić u svom ideološkom slepilu.
Zaista je bolje za Antonića da ubuduće ne piše
bar o savremenoj umetnosti jer u ovoj oblasti
nije ni »autodidakt«, a nema ni elementarnu senzibilnost
za značenjske nijansiranosti i zagonetnost umetnosti
čime samo pokazuje sopstveno duhovno siromaštvo.
I, na kraju, hoće li nam Antonić obrazložiti šta
je to antidržavno u bilo kom mom stavu? Možda
spekulacija na temu ulice za Josipa Broza u Beogradu,
kada u nekim srpskim gradovima i dalje postoje
ulice sa ovim imenom? (Hoće li Antonićevi dobrovoljni
izvršitelji sravniti sa zemljom ova legla komunizma?)
Da li je antidržavno isticanje bogatstva naše
kulture, to da smo jedina evropska zemlja u kojoj
su u opticaju dva pisma i da treba negovati upravo
onu tradiciju u kojoj je specifičnost našeg identiteta
u sintezi vizantijskih i latinskih tradicija?
Onih tradicija koje sežu do prvih Nemanjića i
Bogorodičine crkve u Studenici, tog bisera sadejstva
romaničkog graditeljstva i vizantijskog živopisa?
Da li je antidržavno slaganje s onim što su rekli
Borka Pavićević ili Mirko Đorđević kao u Antonićevim
očima već osvedočeni srbomrsci? Da li je antidržavno
bilo već moje rođenje, uzimajući u obzir ko mi
je otac?
Da li je antidržavno što smatram da Albance ne
treba uvredljivo nazivati Šiptarima, posebno ako
želimo da te ljude vidimo kao sugrađane, a to
je upravo u skladu sa državnom politikom? Nisam
čuo da zvaničnici ove države više govore »Šiptari«.
Da li su onda svi oni, pa i sam predsednik, zapravo
antidržavni elementi? Dakle, ima li tu još nešto
antidržavno? Osim što bi zaista bilo antidržavno
da sam izjavio da Jasenovac nije koncentracioni
logor i da u njemu nije mučen i ubijan zastrašujući
broj Srba, Jevreja, Roma i hrvatskih antifašista?
Ako bih ovo mislio i ako sam ovako nešto rekao,
trebalo bi me zaista odmah smeniti. Međutim, reč
je o tipičnoj insinuaciji po kojoj je tabloidna
štampa poznata i zaista sam mislio da Antonić,
koliki god bio na krajnjoj desnici, ipak ima bar
malo obraza (Obraz!) da ne koristi ovako nešto
u svom »naučnom radu«. Pažnja koju mi je Antonić
posvetio je dirljiva, ali ne mora dalje da se
trudi. Ja se njegovim pisanijama nisam bavio,
i inače nikada i ne bih, jer je to zaista gubljenje
vremena koje mi je potrebno kako bih stručno,
savesno i odgovorno obavljao trenutno povereni
posao u Ministarstvu kulture, s čim se takođe
Antonić sprda jer su za njega pojmovi stručnosti,
savesti i odgovornosti veoma strani, možda i skandalozni!
Toliki je on Srbin, a mi koji se ne slažemo s
njegovim ekstremizmom, pošto nam ne može reći
da nismo Srbi, Srbi smo nekog »manjeg boga«, greška
u genetskoj karti.
I tako. Tabloidni urednik po zadatku, TV kuvarica
od sveg srca, a vi Antoniću, onako, »naučno«!
 |
|
Branislav
Dimitrijević |
1 Slobodan
Antonić, »TV-galop evrousrećitelja«, Pečat
(naučni tabloid), 1. maj 2009.
2 Rastko
Močnik, Koliko fašizma?,Studia humanitaris
minora, Ljubljana 1995.
3 Ali pošto
je ovde reč o kulturi, jer Antonić nije samo
zastupnik šire javnosti već i celokupne srpske
kulture, citirajmo vladičina razmišljanja o
kulturi: »Nikada sveštenik naš nije prosio u
Gospoda kulturu ili civilizaciju, niti je ikad
svesni i pametni narod vikao k Bogu: Podaj Gospode!
Isti je slučaj i sa ostalim molitvama. U knjigama
crkvenim postoje molitve za zdravlje ljudi,
za starešine državne, za plod u stoci i rod
u njivi, za napredak dece, za napredak đaka
i pčela, za blagoslov prvih plodova u svemu,
za pravdu u svetu, za pokajanje grešnika, za
uspeh branioca Božje pravde, za putnike, za
tužne i ožalošćene – samo nema molitve za kulturu
i civilizaciju. Onda postoje molitve protiv
zlih duhova, protiv satane i njegovih slugu,
protiv našestvija inoplemenika, protiv jeretika
i bezbožnika, protiv agarjana i varvara, protiv
crvi i gusenica, protiv zmija i skakavaca, protiv
zlih vetrova i poplava – samo što u red ovih
odbrambenih molitava još nije zvanično uvrštena
još molitva Bogu protiv kulture i civilizacije.
Za moga veka nije. A vi mlađi možete doživeti,
da sav pravoslavni narod u crkvi uznosi Gospodu
Bogu svome molitvu protiv kulture i civilizacije.
I to neće biti nikakvo čudo ako crkva propiše
molitvu protiv kulture kao zbira svih zala.
Jer kad ima molitvu protiv gordosti, i protiv
mržnje i divljaštva i bezboštva i krivoverstva
i nasilja i grabeži i svakoga bogohulstva i
svakoga nečoveštva, zašto ne bi imala molitvu
protiv kulture kao zbira svih tih zala? Ne samo
da bi takva molitva bila i opravdana i potrebna,
nego mislimo da bi trebalo odrediti jedan državni
molitveni dan u godini, kad će se sav narod
sa svojim starešinama moliti Bogu i Gospodu
da ga spase od kulture. Jer kultura je novo
neznaboštvo, novo idolopoklonstvo. Kad se zamađijani
od đavola narodi spasu od te najnovije idolatrije,
onda će tek početi skrušeno i uzdisajno moliti
se jednome živome Bogu u Trojici, Ocu i Sinu
i Svetome Duhu. Amin«. Vladika Nikolaj Velimirović,
iz spisa »Kroz tamnički prozor«. (Zahvaljujem
Stevanu Vukoviću što mi je skrenuo pažnju upravo
na ovaj citat.)
4 Koliko
god heraldičar Acović tvrdio da »Kruna u grbu
Srbije nije znak monarhije već je znak suvereniteta
jer nad krunom postoji samo Bog«. Konačna potvrda
da smo božji narod!
5 Ovde pre
svega upućujem na onu filozofsku poziciju koju
je artikulisao Alfred Nort Vajthed. U njegovom
najuticajnijem delu Proces i stvarnost,»procesna
metafizika« koju je razradio postulira ideju
da su fundamentalni elementi univerzuma iskustvena
događanja. Prema ovoj ideji, ono što ljudi
obično zamišljaju kao konkretne predmete zapravo
su nizovi iskustvenih događanja. Iskustvena
događanja javljaju se ili formiraju postajanjem,umesto
da naprosto budu dijalektički određena na osnovu
prethodno postuliranih determinanti. Pojam »postajana«
su kasnije elaborirali filozofi poput Deleza,
Agambena i drugih.
6 B. Dimitrijević,
»E = 1M x V1 (ili Samo Bog sveti zna)«, Živko
Grozdanić, Meteorska kiša,CKZD,
Beograd 2005.