Demokratija
i kulturna politika*
U celoj knjizi bavili
smo se opozicionom kulturnom politikom
društvenih pokreta posmatrajući je iz
okvira »postmodernog zaokreta« u novoj
političkoj sociologiji. Posebno smo se
posvetili nekolicini tema vezanih za kulturnu
politiku savremenog društvenog života:
individualizaciji i promenama u građanskom
društvu, na lokalnom i globalnom nivou,
uključujući i način na koji se međusobno
prepliću u do sada neviđenim razmerama;
globalizaciji i promenama u političkim
strukturama; pravima građana i novim oblicima
egalitarnog pluralizma za koji se bore
društveni pokreti. Ozbiljno smo shvatili
ideju da se u savremenim društvima odvijaju
značajne promene, što podrazumeva izmenjeni
položaj nacionalne države kao centra političke
aktivnosti. Država je i dalje značajna,
ali je sada samo jedno od polja
na kojima se odvija politika, privilegovana
je u pojedinim aspektima, ali daleko od
toga da u svojim rukama drži isključivu
moć, kao što je to bio slučaj u tradicionalnoj
političkoj sociologiji. Pored
|
|
|
toga, kao što smo videli, država je i sâma predmet
kulturne politike utoliko što se sada reformiše
kao internacionalizovana država.
Druge oblasti osporavanja i transformacije u građanskom
društvu su takođe značajne, kako zbog toga što
su i sâme izložene potiskivanju i isključivanju,
tako i zbog toga što se upravo u tim oblastima
odvijaju dalekosežne promene u perspektivi, redefinisanje
interesa i rekonfigurisanje društvenih odnosa.
Ovo je najočiglednije u posledicama ženskog pokreta.
Pokret je imao relativno malo neposrednog efekta
na državnu politiku u liberalnim demokratijama
zapada, ali je transformisao društveni život do
te mere da je država sada primorana da reaguje
na izmenjene uslove. Premda je teško da se precizno
izdvoje efekti koje je doneo ženski pokret, u
odnosu na druge promene u društvu koje su uticale
na naše živote, dovoljno je baciti pogled na filmove,
knjige i televizijske emisije iz šezdesetih godina
prošlog veka i setiti se kako predstave koje nude
o odnosima između polova uglavnom nemaju ironičnu
crtu, da bi se shvatilo da se definicija o tome
šta znači biti žena u savremenom svetu potpuno
promenila. Više se ne polazi od pretpostavke da
će žene žrtvovati svoje želje, kao pojedinca,
u ime toga da budu dobre supruge i majke, da žive
posredno kroz svoje muževe i decu, niti da će
za svoju pokornost muškarcima u javnosti biti
nagrađene njihovom zaštitom i kavaljerstvom. Ove
promene su gotovo neprimetne u dugom roku, ali
su ipak vrlo realne. Neosporno je da je način
na koji su osporene predstave žena, ženske subjektivnosti
i pojedinosti međusobnih odnosa polova, kao posledica
ženskog pokreta, doveo do dubokih promena u svim
ovim aspektima naših života. Rečenica: »Nisam
feministkinja, već...«, posle čega sledi izjava
koja bi bila nezamisliva pre pojave ženskog pokreta
šezdesetih godina prošlog veka, predstavlja dokumentovanu
karakteristiku savremenog života.
Ostali društveni pokreti nisu bili u istoj meri
efektni. Ipak su angažovani u kulturnoj politici
građanskog društva na sličan način otvarajući
prostor za osporavanje na poslu, kod kuće, u medijima
itd. Ukoliko je ekološki pokret uticao na našu
perspektivu globalne štete i mogućnosti održivog
razvoja, na primer, topodrazumeva da razmišljamo
o tome šta trošimo, koja saobraćajna sredstva
koristimo, stepenu u kome podržavamo način na
koji su nacionalne ekonomije orijentisane na rast,
odnosu prema životinjama i selu itd. Mada je,
kao i u slučaju ženskog pokreta, odgovor na svako
pitanje koje proizlazi iz ove problematike uvek
kontroverzan, već i sâma činjenica da sada predstavljaju
određenu problematiku ima politički značaj. To
nisu problemi koje mogu jednostavno da reše države,
pa čak ni međunarodna regulativa. Podrazumevaju
kompletnu transformaciju našeg shvatanja načina
na koji život treba da se živi. U tom smislu,
politika na nivou države proističe iz ovih fundamentalnih
shvatanja; njihova transformacija odvija se na
sveobuhvatnom i duboko usađenom nivou.
Kulturna politika u građanskom društvu po prirodi
ima kvalitet demokratizacije utoliko što otvara
pitanja o tome kako živeti, pri čemu je na njih
ranije već odgovoreno ili su odgovori bezrezervno
prihvaćeni; omogućava raspravu o određenoj problematici
u raznim grupama i u raznim društvenim kontekstima.
Jasno je da mediji imaju značajnu ulogu u oblikovanju
ovih rasprava koje se odvijaju u vremenu i prostoru.
Međutim, pitanja se pokreću i u društvenim interakcijama
koje su manje kontrolisane. Postoji određena problematika
oko koje pojedinac mora da organizuje svoj život
i, ukoliko je to slučaj, svako učestvuje u kontinuiranom
razmatranju načina na koji je suštinska pitanja
moguće rešavati. U tom smislu, pitanja koja pokreće
kulturna politika uvek su predmet demokratske
borbe mišljenja, čak i u situacijama kada su neki
pojedinci rečitiji ili u boljoj poziciji da svoje
definicije učine prihvatljivim.
Kulturna politika u liberalnim demokratijama takođe
ima tendenciju usmerenu ka većem stepenu pluralizma.
Najuspešniji društveni pokreti na zapadu skloni
su politici levog krila i okrenuti ka libertarianizmu
i ravnopravnosti. Efekti kulturne politike u kojoj
su angažovani podrazumevaju otvaranje prostora
za suprotstavljanje i odbijanje da se taj prostor
zatvori osim u slučajevima kada aspekti ravnopravnosti
imaju prioritet nad slobodom pojedinca. Uprkos
strahu od »političke korektnosti«, čitav niz ličnih
i profesionalnih životnih izbora sada je prihvatljiv
i za muškarce i za žene. Pitanje ravnopravnosti
polova istovremeno je stalno prisutno u medijima,
kreiranju politike i zakonodavstvu. Kulturna politika
ženskog pokreta, dakle, imala je sveobuhvatne
efekte demokratizacije, s obzirom na tendenciju
da se identifikuje sa zahtevima da pojedinci treba
da raspolažu pravom izbora sopstvenog načina života,
te da žene treba da imaju iste uslove i da budu
nagrađene na isti način kao muškarci.
Važno je konstatovati, međutim, da kulturna politika
ne mora uvek da ima efekte demokratizacije u ovom
smislu. Društveni pokreti desnice zanemareni su
u političkoj sociologiji i u ovoj knjizi priklonili
smo se toj tendenciji. U ove pokrete spadaju
nacionalistički, rasistički
pokreti, kao što su Nacionalni front †National
Front‡u Britaniji, pokret Bela nadmoć
†White Supremacy‡u SAD i oni
koji su sada toliko poznati u Evropi.
Sve pokrete koji se bore za povratak na
moral »tolerantnog društva« iz perioda
pre šezdesetih godina prošlog veka takođe
treba svrstati u ovu kategoriju. Ovi pokreti
su daleko od zalaganja za praksu slobodne
volje i ravnopravnosti, već su usmereni
na homogenizaciju društva oko vrednosti
»moralne većine« za koju se bore pokreti
u SAD i za vraćanje onoga što smatraju
tradicionalnim ponašanjem belih društava.
Bave se kulturnom politikom, mada se trude
da zatvore, a ne da otvore prostor za
osporavanje suštinskih pitanja. Naravno,
paradoksalno je što, da bi to ostvarili,
moraju da se upuste u izgrađivanje novih
identiteta i transformisanje kontinuirane
društvene prakse. Upravo je to razlog
zbog koga ovi pokreti u konačnom smislu
ne mogu da budu uspešni. Zbog činjenice
da kulturnom politikom moraju da se bave
kako bi doveli do nove tradicionalizacije
društva, njihovi poduhvati su unapred
osuđeni na neuspeh. Ipak, način na koji
|
|
|
su društveni pokreti desnice angažovani u kulturnoj
politici, u cilju ograničavanja slobode pojedinca
i ravnopravnosti, jasno ukazuje na to da – premda
je kulturna politika po svojoj prirodi demokratska
u tome što podstiče borbu mišljenja – ne mora
da bude demokratska u smislu ciljeva, niti, eventualno,
posledica.
»Postmoderni zaokret« nove političke sociologije
stavio je naglasak na kulturnu politiku u građanskom
društvu. Ovo je značajan korektiv u odnosu na
staru političku sociologiju koja se bavila samo
politikom na nivou nacionalne države. Međutim,
značajno je i to da državu ne treba zanemariti
kao polje na kome se odvija politika. Bez obzira
na nezainteresovanost za partijsku politiku i
cinizam u odnosu na reprezentativnu demokratiju,
način na koji procesi globalizacije dovode do
problema vezanih za autonomiju i suverenitet starog
modela nacionalne države, uz značaj transnacionalne
politike za globalnu demokratiju, država koja
se internacionalizuje je od vitalne važnosti za
ostvarivanje globalnog upravljanja sa izraženijom
demokratskom dimenzijom. U stvari, demokratizacija
građanskog društva usko jepovezana sa demokratizacijom
države. Tolerancija različitosti i poštovanje
mogućnosti osporavanja određenih pitanja delimično
zavise od vladavine prava koju sprovodi država.
U dramatičnom primeru »plišane revolucije« koji
smo pominjali, na primer, mada su protesti u građanskom
društvu nesumnjivo doveli do rušenja totalitarnih
režima istočne Evrope, to ne bi bilo moguće da
vlada SSSR nije povukla vojnu podršku kojom bi,
inače, bili pregaženi.
Pored toga, model kulturne politike koji koristimo
u ovoj knjizi ne treba shvatiti na način da se
odnosi samo na politiku u građanskom društvu.
Nove formacije države koje se razvijaju na internacionalnom
i nadnacionalnom nivou obavezno su vezane za kulturnu
politiku. Suštinska pitanja državne moći, te načina
na koji ta moć treba da se podeli i koristi, otvorena
su za raspravu. Praksa koja se uvodi zavisi od
toga kako će se ova pitanja rešavati, kako u kratkom,
tako i u dugom roku. U ovom smislu, sadašnji period
pruža mogućnosti za izraženije demokratsko kosmopolitsko
upravljanje, a politička sociologija treba na
to da reaguje, a da istovremeno predstavlja i
resurs. †...‡
Termini
građansko društvo:
kao ideal liberalne demokratije, to je sfera
privatnih institucija, organizacija, udruženja
i pojedinaca koje štiti intervencija države,
ali izvan okvira svojih nadležnosti.
internacionalizovana država:
oblik države koji se u ovom trenutku razvija
kao aspekt globalnog upravljanja. Deli suverenitet,
kao rezultat učešća u međunarodnim sporazumima,
naročito onim na osnovu kojih su njeni građani
obuhvaćeni međunarodnim pravom. V. takođe nacionalna
država.
kultura: najbolja analiza
ovog termina i dalje je analiza Rejmonda Vilijamsa
†Raymond Williams‡.Koristi se na bar
četiri različita načina:
1. »Opšti proces intelektualnog, duhovnog i
estetskog razvoja« kao u konstataciji »ona je
kulturna osoba«.
2. »Određeni način života, bilo naroda, perioda
ili grupe«, kako ovaj termin koriste antropolozi
kada opisuju različite kulture. †...‡
kulturna politika:
postoji bar četiri načina na koji se
koristi ovaj termin:
1. Politika kulturnih predstava: na primer,
Stjuart Hol objašnjava kretanje od politike
»odnosa predstava« do politike »same predstave«
(Hall, 1992b: 253).
2. Politika kulturne proizvodnje, način na koji
se organizuje, promoviše ili potiskuje, na primer,
u obrazovanju, informisanju i trgovini (Street,
1997b).
3. Politika koja se odnosi na pitanje šta se
smatra kulturom i ko je marginalizovan ili isključen
iz njene proizvodnje (Jordan and Weedon, 1995:
7).
4. Politika simboličnog definisanja prakse kroz
koju se identiteti, društveni odnosi i pravila
osporavaju, ruše i eventualno transformišu.
Ovo je smisao kulturne politike kojim se uglavnom
bavi ova knjiga.
V. takođe kultura.
nacionalna država:
istorijski specifičan oblik države,
koji se inicijalno razvio u Evropi i SAD u periodu
od XVII do XIX veka i proširio na ostale delove
sveta, sa dekolonizacijom u XX veku. Moderna
država vlada nacijom čiji pripadnici formiraju
zajednicu ili zajedničku kulturu. V. takođe
internacionalizovana država; država.
nadnacionalan: iznad nacionalne
države; politička institucija sa ovlašćenjima
koja joj je prenela nacionalna država i sa kojom
nacionalna država mora da deli suverenitet,
na primer, Evropski parlament.
* Iz: Kejt Neš, Savremena politička sociologija.
Globalizacija, politika i moć, prevela Saša
Višacki, JP »Službeni glasnik«, Beograd 2006,
str. 302–306, 311, 312.