I posle Pavla Pavle
Crkvom u
neredovnom stanju odavno upravlja kolektivno
telo, a to je sv. Sinod na čelu sa mitropolitom
Amfilohijem, a to Ustav SPC ne dopušta dok je
patrijarh živ
Beogradska Politika (17. 05. 2009) na
istaknutom mestu je javila da je Sabor SPC završio
rad – no vest nije bila tačna.
Jasan znak
na jutrenju
Sazvan kao redovno zasedanje, sv. arhijerejski
sabor SPC započeo je rad na neki neobičan način
– pre epikleze, odnosno zazivanja Duha svetoga
u patrijaršijskoj kapeli služena je jutarnja
liturgija koju je predvodio mitropolit Amfilohije
u Sabornoj crkvi. Od 45 episkopa, koliko ih
je pristiglo iz zemlje i rasejanja, samo njih
20 je prisustvovalo liturgiji. Kao i jesenas,
sve je bilo jasno jer to je bio siguran znak
kakav će odnos snaga biti na Saboru bilo o kom
pitanju da je reč. Samom prvom čoveku Sinoda
to je bio jasan znak da će to biti loš dan za
njega. Već na početku – iako o dnevnom redu
mnogo i ne znamo – kada se postavilo još jednom
pitanje da li birati novog patrijarha ili ne,
bilo je jasno da većine za smenu patrijarha
nema i tako je i bilo: bila je neka delegacija
kod patrijarha na VMA ali nije javljeno da je
»umoljen« da ostane, a ne zna se ni šta je patrijarh
rekao, ako je nešto rekao. Onda su započele
kombinacije koje odražavaju ljutu borbu za vlast,
i u tom smislu su drugi znaci još lakši za čitanje.
Crkvom u neredovnom stanju odavno upravlja kolektivno
telo, a to je sv. Sinod na čelu sa mitropolitom
Amfilohijem, a to Ustav SPC ne dopušta dok je
patrijarh živ. Postoje dužnosti koje ne može
da preuzme niko i nijedna odluka tog tela nije
kanonski validna bez saglasnosti patrijarha.
Ako je s patrijarhovim zdravljem tako kako je,
izgleda da se pošlo po logici – imaćemo »jak
Sinod« ako već nemamo aktivnog patrijarha. I
tu se isprečila nevolja koja se lako prevazići
ne može. Mnogo je kandidata za Sinod, a tom
telu u sadašnjem sastavu je istekao mandat i
ono je kanonski nelegitimno u doslovnom smislu
reči. Po Ustavu SPC, kandidate predlaže samo
patrijarh i to s dvogodišnjim mandatom. Ne može
sada, recimo, mitropolit Amfilohije, koji je
prvi u Sinodu, da predlaže sebe jer on samo
»pomaže« patrijarhu, ali ga nikako ne zamenjuje,
kako se to u medijima često kaže. I tu se na
sceni pojavljuje – nikako neočekivano – bački
vladika Irinej koga svi najavljuju kao »glavnog
favorita aktuelnih državnih vlasti«. Za početak
se pominje da će on biti zvanični portparol
Sabora, a mnogi su smeli s uma da je on to 1995.
već bio i nije se snašao na toj funkciji – brzo
je zaratio s novinarima i oni s njim.
Iako se Sabor održava iza dobro zamandaljenih
vrata, borba se prenela i na ulicu: plakati
protiv kanadskog episkopa Georgija lepe se na
raskrsnicama centralnih beogradskih ulica. Navodno
je to pitanje SPC u Americi na dnevnom redu.
Uz druga »vruća« pitanja koja nisu nova, ali
su ostala sve do danas bez odgovora. Liturgijski
problem je odavno »na ulici«: pobuna konzervativnih
struja i organizacija dobija razmere javnih
sukoba. U mnogim gradovima Srbije. Da nisu Amfilohije
i zvorničko-tuzlanski episkop Vasilije jedini
koji lome ruke nad bolesničkim odrom patrijarha
Pavla – to je odavno svima jasno. Oko sukoba
na Kosovu između Sinoda i vladike Artemija –
a reč je o kontroli finansija – rasprava će
tek biti žučna, jer ni finansijski ni politički
»ulog« nije mali. Nova iskušenja su tek na pomolu.
Ni crkvena ni laička javnost ništa ne znaju
iz izveštaja o poslovanju koji u ovom momentu
stoji pred Saborom. Samo se zna da je akcenat
stavljen u ovom trenutku na ogromne izdatke
za Hram sv. Save na Vračaru jer se crkveni budžet
odavno – to nije velika tajna – dobrano »dopinguje«
i puni donacijama države. To nisu mala sredstva
i država je odavno izrazila stav – veoma oprezno,
da se Crkva ne naljuti – da sve to ne ide lako.
Nedefinisani
odnosi države i Crkve
Dobro se zna da je ovo pitanje
prisutno u svim tačkama dnevnog reda, kako god
one bile određene ili objavljene. Iako je definicija
iz Ustava Srbije jasna, odnedavno je prisutna
neka nova doktrina u odnosima. Nju forsiraju ljudi
iz Ministarstva vera i određene strukture u samoj
SPC koje se nedvosmisleno izjašnjavaju. Navodno
SPC i država u Srbiji nisu »odvojene već je Crkva
nezavisna od države«. To je, kažu, neki »hibridni
model« pri čemu nije jasno o kakvom se modelu
stvarno radi. Crkveni krugovi ne kriju da bi navodno
trebalo »u skladu s odgovarajućim istorijskim
činjenicama SPC proglasiti za državnu crkvu« ( Pravoslavlje,
15. 04. 2009). Navodno, toga ima i u zemljama
EU – toga ima ali nije isto – a u državi je prava
zabuna oko ove doktrine kakva se sada zagovara.
Ministarstvo vera se nije mnogo »proslavilo« intervencijom
u Islamskoj zajednici – neredi dobijaju bukvalno
tragične razmere. Progovorilo je oružje i verskog
mira nema pa nema. Jasno je da famozni »hibridni
model« neće funkcionisati jer se napokon ipak
mora znati da li su država Srbija i SPC odvojene
ili nisu, i na temelju kakvog sporazuma.
To što se događa na toj relaciji zadaje muke i
saborskim ocima – oni treba da odgovore, a oni
to ne čine.
Mnogo toga na toj relaciji zbunjuje – crveno-crkveno
slovo u kalendaru je »zakon u državi i to je naša
stvarnost«. Tako kažu politički prvaci. Oni svoje
stranačke crkvene slave pretvaraju u problem u
parlamentu, a prvak DSS V. Koštunica je povodom
crkvene slave svoje partije na Kalemegdanu priredio
pravi mali politički miting. Upravo 9. maja –
na dan Evrope i pobede nad fašizmom – u crkvi
je služen parastos Nediću i Ljotiću. Pravo na
pomen imaju svi, ali je to javni čin; on ima i
političku težinu i poruku – i ova upućena Evropi
9. maja iz beogradske Saborne crkve je sasvim
jasna i nije dobar znak vremena u kojem živimo.
I tako, svi su problemi otvoreni a saborski oci
su zabavljeni kombinacijama oko vlasti i prevlasti.
Lepo zvuči poruka o Pavlu i posle Pavla, ali je
neko jedinstvo teško održati u situaciji kada
se kolebamo i oko državnog i oko crkvenog »slova«
u zakonu.
Prilika je da saborski oci i o tome progovore,
ali nije i sigurno da će oni to učiniti – za sada
duh sabornosti nije sišao na saborske oce.
 |
|
Mirko
Đorđević |
|