Proletarizacija
rada ili zaveštanje Neda Luda
Francuski
sociolog Andre Gorc predvideo je početkom 80-ih
godina 20. stoleća da će se čovek u budućnosti
osloboditi rada; pogrešio je – rad se oslobodio
čoveka
Rad je, kaže sociološka nauka,
svesna i svrsishodna delatnost pomoću koje čovek
proizvodi sebe. Drugim rečima, da nema rada
ne bi bilo ni čoveka. Ili, što bi rekli Marks
i Engels, rad je od majmuna napravio čoveka.
S tim u vezi važno je pomenuti Engelsovo pisanje
članka o trima osnovnim formama ropstva. Zbilo
se to kako, kažu upućeni, tamo negde početkom
treće četvrtine 19. veka. Engelsova namera bila
je da tekst objavi u Folksštatu, listu
socijaldemokratske provenijencije ali na nečiju
sreću ili nesreću članak nije uspeo da dovrši.
Ipak, do današnjih dana ostao je sačuvan fragment
rukopisa pod nazivom Anteil der Arbeit an
der Menschwerdung des Affen iliti Uloga
rada pri pretvaranju majmuna u čoveka.
Ovaj tvrdi evolucionizam, koji je Engels ubacio
međ’ debele korice dijalektičkog materijalizma,
živeo je sve dok pošasti savremenog doba – globalne
ekonomske krize – nisu krenule da izvrću izvorno
značenje rada. Milioni otkaza koji se trenutno
uručuju radnicima širom sveta nedvosmisleno
svedoče o tom istorijskom obrtu. No, iako je
rad tokom vremena evoluirao (autsorsing, insorsing,
houmsorsing), uloga radnog čoveka i građanina
je involuirala.
Čovek je
istisnut iz sfere rada
Naime, istorija nam kazuje
da je čovek u dužem vremenskom razdoblju lagano
istiskivan iz radne sfere. Isprva su radnika-proizvođača
brutalno istiskivale mašine a onda je vremenom
radnik, sasvim dijalektički, počeo da istiskuje
samog sebe. Tačnije, proizvođač se preobrazio
u potrošača kao što se Gregor Samsa preobrazio
u bubašvabu. Ekonomista koji je obeležio epohu
hladnog rata, Džon Mejnard Kejnz, nije video
ništa loše u toj kafkijanskoj transformaciji,
čak naprotiv. Držao je da se društveno blagostanje
može ostvariti upravo putem divljeg braka između
proizvodnje i potrošnje. Trebalo je samo masovno
zaposliti ljude koji će masovno proizvoditi
ogromne količine različitih roba a onda te iste
ljude pretvoriti u masovne potrošače/konzumente
tih istih roba. Pri tom je samo po sebi razumljivo
da bi zarad makroekonomske stabilnosti imperativ
kupovine osetili i (ne)proizvodni delovi stanovništva.
Prema Kejnzovoj ekonomskoj jednačini, masovna
proizvodnja vodi stvaranju društva masovne potrošnje
što na kraju, gle čuda, vodi stvaranju društva
blagostanja i pune zaposlenosti. Ne treba, međutim,
zaboraviti da su se tokom kratkog 20. veka brojni
analitičari, više levi nego desni, gnevno obrušavali
na pomenuti socio-ekonomski koncept. Tokom burnih
60-ih kritika masovnog potrošačkog društva postaje
naučni bestseler broj jedan. Naročito su se
u kritikovanju potrošačkog Levijatana koji proždire
radničku klasu isticali pripadnici Frankfurtske
škole od Horkhajmera i Adorna do Froma i Markuzea.
No ni oni drugi nisu zaostajali. Tako je, na
primer, uvaženi ekonomski sociolog iliti sociološki
ekonomist Džon Galbrajt odvažno poredio potrošača
sa bednom kreaturom i objektom manipulacije
koju sprovodi sistem. Povrh svega toga su i
pojedina sociološka istraživanja raspaljivala
tek pripaljenu vatru. Jedno od takvih je čuveno
Goldtorpovo i Lokvudovo ispitivanje stavova
lutonskih radnika prema radu. Sprovedeno 60-ih
godina minulog veka, istraživanje je pokazalo
kako engleski trudbenici doživljavaju rad instrumentalno,
otprilike kao ulaznicu za učešće u potrošačkom
luna-parku. Takav epilog je, razume se, kod
mnogih onovremenih marksista izazvao efekat
hladnog tuša. Budući neoliberali su, međutim,
zadovoljno trljali ruke. Shvatili su, sa neskrivenim
olakšanjem, da radnička klasa ne teži guranju
kapitalizma niz liticu socijalizma. U pitanju
su, po svemu sudeći, bili daleko prizemniji
ciljevi: prelazak na sledeći stepenik društvene
lestvice i otvaranje vrata srednje klase ili
bar njenih donjih spratova. No za nešto slično
je bilo potrebno masovnije trčkaranje radništva
kroz šarene institucije potrošačkog društva
ili, pak, nova olimpijska disciplina – neprestano
prelaženje proletarijata iz sveta rada u svet
dokolice i obratno. Uostalom, o toj temi je
u čuvenom Belom okovratniku naširoko
pisao još čuveniji američki sociolog i kritičar
vladajućih elita Rajt Mils. Svakoga dana, pisao
je on, ljudi prodaju male deliće sebe da bi
na kraju svake nedelje pokušali da ih otkupe
novčićima zabave. Lepog li i nadasve aktuelnog
opisa raspolućenosti savremenog pojedinca između
dokolice i rada. Mnogi, međutim, nisu verovali
(i još uvek ne veruju) Milsovim naprednim tezama,
možda i zbog toga što je ovaj više nalikovao
ozloglašenom Anđelu Pakla negoli univerzitetskom
profesoru u kariranom sakou i cilindričnim »pepeljarama«.
A poznato je kako ljudi teško izlaze na kraj
sa stereotipima koji naknadno aktiviraju nepoverenje.
Sve u svemu, pitanje transformacije rada otvara
pitanje položaja savremenog (pod)proletarijata.
Mnogi se pitaju da li masovna proizvodnja i
potrošnja guraju savremeni proletarijat u globalni
ćorsokak? Antonio Negri i Majkl Hard u Imperiji
pišu da se proletarijat danas u velikoj
meri izmenio pa je shodno tome potrebno menjati
i našu predstavu o njemu. Danas, vele Negri
i Hard, proletarijat predstavlja široku kategoriju
koja uključuje sve one čiji se rad direktno
ili indirektno eksploatiše od strane kapitalističkih
proizvodnih normi. Ipak, ne bi trebalo zažmuriti
na činjenicu da je put u eksploataciju odavno
bio popločan dobrim namerama, naročito od vremena
industrijske revolucije. Po svemu sudeći, razvoj
tehnologije išao je ruku podruku sa razvojem
uloge proletera-rmbatora. Podrobniji istoričari
rada zapaziće jaku uzročno-posledičnu vezu između
automatizacije, produktivnosti i radničke transformacije.
Proteklo je, naime, prilično vremena između
podele rada u osamnaestovekovnoj fabrici čioda
o kojoj je pisao Adam Smit u Bogatstvu naroda
i pokretne fabričke trake za štancovanje Forda
T,koju je u mičigenskom Hajlend parku postavio
Henri Ford početkom 20. veka. A upravo se u
navedenom istorijskom intermecu dogodila sudbonosna
transformacija proletarijata. I to najviše pod
uticajem automatizacije koja je izvan svake
sumnje znatno olakšala obavljanje manuelnog
rada. A sudeći prema pomenutim Goldtorp-Lokvudovim
sociologiziranjima, automatizacija je vodila
buržoaziranju radničke klase tokom 20. veka.
Sa takvom istinom se marksisti, kao što je poznato,
nisu mirili. »Kapitalistički mediji nameću radnicima
lažne potrebe«, govorio je Herbert Markuze.
Dakle, i navodno buržoaziranje proletera nesumnjivo
je bilo lažno.
Ludizam
Neda Luda
Adam Smit je, sto godina pre
Engelsovog pisanija o pretvaranju majmuna u čoveka,
proračunavao mogućnosti podizanja produktivnosti
u uslovima fabričkog rada. Ukoliko radi sam, pisao
je Smit, radnik će proizvesti jedva 20 čioda na
dan. Ukoliko se, međutim, posao razdeli između
deset radnika svaki od njih će dnevno proizvesti
240 puta više čioda negoli prilikom manuelnog
soliranja. Zaključak: umesto da deset radnika,
radeći ponaosob, izbaci ukupno 200 čioda na dan,
udruženim radom izbaciće u istom vremenskom periodu
čak 48.000 čioda! Mašinizacija je u velikoj meri
unapredila Smitove ekonomske teze. Desilo se to
vrlo brzo. Tekstilna industrija je bila prva na
udaru automatizovanih strojeva. Semjuel Krompton
patentirao je 1779. godine (po nekim izvorima
1785) mašinu za predenje koja je, uzgred budi
rečeno, potpuno automatizovana 1825. Istovremeno
je i berberin Ričard Arkrajt iz Prestona pronašao
mašinu za češljanje
pamuka čime je fabrički
sistem u potpunosti zagospodario pamučnom
industrijom. Ipak,
|
|
|
pojam automatizacije je ušao u masovnu upotrebu
tek polovinom 19. veka kada je Amerikanac Kristofer
Spenser izumeo automatski strug za izradu šrafova
i zupčanika. Ali šta je mašinizacija zaista učinila
za radništvo u osvitu modernog doba? Najpre, dovela
je do jedne, u to vreme, vrlo nepopularne mere
– odvojila je radnika od kuće i pretvorila ga
u fabričkog nadničara. Ostaće otvoreno pitanje
koliko je mašinska revolucija zaista uticala na
znamenitog Neda Luda kome je jednog dana početkom
19. stoleća pukao film te je sav besan čekićem
razlupao mašinu na kojoj je do tog trenutka vredno
pleo čarape. Bilo kako bilo, zahvaljujući iznerviranom
Nedu, ludistički pokret je započeo svoj kratak
životni vek, uprkos ili upravo zahvaljujući tome
što je engleski parlament propisao smrtnu kaznu
za svakoga ko bi popreko pogledao mašinu. No,
bez obzira na sve, ludisti su bili ustoličeni
kao pioniri borbe protiv vladavine mašina. Znatno
pre nego što je tvorcima Terminatora
nešto slično palo na pamet. Pokret su činili pletači
čarapa, suknari i tkači u pamučnoj industriji
i svi su na ovaj ili onaj način bili pogođeni
mašinizacijom. Malo je poznato da su posebno jorkširski
suknari bili pogođeni gig-milom – uvođenjem potpuno
novih mašina za hrapavljenje i rezanje sukna.
Kada su se konačno javno obrušili na gigmilovanje,
desetkovali su ih Velingtonovi husari. Njihova
žrtva ipak nije bila uzaludna budući da su, gledajući
iz istorijske perspektive, upravo napaćeni devetnaestovekovni
jorkširci omogućili dobar životni standard ležernim
dvadesetovekovnim lutoncima? Dok jednima ne smrkne
drugima ne svane, čak i u istorijskoj perspektivi.
Rad se oslobodio
čoveka
Devetnaestovekovni jorkširci
i dvadesetovekovni lutonci predstavljaju na neki
način paradigmu proletarijata dvadeset prvog veka.
Jedino što savremeni osiromašeni potproletarijat
koji obavlja najprljavije i najneplaćenije poslove
ne čini obavezno siromašni jug, kao što uostalom
ni dobrostojeći (sajber)proletarijat ne predstavlja
isključivo bogati sever. Rečju, centar i periferija
su se odavno uhvatili za gušu. Centar putem multinacionalnih
korporacija prenosi miris bogatunskog severa na
periferiju i obrnuto, periferija putem slamova
prenosi (za)dah nemaštine juga u centar. Zato
diljem severa i juga i egzistiraju jedni pored
drugih osiromašeni i boljestojeći radnici, razume
se u stanju žestoke međusobne konkurencije. Zbilja,
postoje li suštinske razlike između šumadinskog
i teksaškog manuelca? Zar nisu u konačnom zbiru
i jedan i drugi bespovratno eksploatisani ili
fleksploatisani, kako bi to rekao francuski sociolog
Pjer Burdije. Ukrstite nemačkog i indijskog radnika
i dobićete finalni proizvod u vidu hibridnog lumpenproletera
koji neprestano strahuje od gubitka posla? Uostalom,
mnogi tvrde da je današnjoj hibridizaciji radništva
u presudnoj meri kumovala globalizacija. Pakistanski
radnici odavno su okupirali Britaniju ali su se
i britanski kokniji nameračili na nigerijske naftne
platforme. Nemci su vredno radili u meksičkim
čeličanama sve dok ih nisu istisnuli manje zahtevni
Indusi. Traganje kapitala za jeftinom radnom snagom
primoralo je ljude da preskaču granice i rade
za minimalac. Mnogi smatraju kako je upravo mobilni
kapital nepovratno degradirao radnu delatnost
upravo skraćivanjem zarada i produžavanjem radnog
vremena.
Istorija rada jeste istorija neprekidnog usavršavanja
proizvodnih tehnologija ali i povest neprestanog
degradiranja radnih odnosa. Ovaj paradoks levičari
objašnjavaju činjenicom da savremeni kapitalizam
upadljivo postavlja profit iznad ljudi. Neoliberali,
s druge strane, povezuju razvoj tehnologije sa
poboljšanjem životnog standarda radništva širom
planete. Sa aspekta dijalektičkog materijalizma
i jedni i drugi su u pravu. Uostalom, zar istina
nije uvek negde tamo, što bi rekao Foks Molder.
Zar mašinizacija nije uticala na pojavu automatizacije
a ova na razvoj industrije? Zar Adam Smit nije
uticao na Frederika Tejlora a ovaj na Henrija
Forda? Zar nismo pomislili kako je fordizam uticao
na pojavu postfordizma iako je izvesnije da je
ovaj pre uticao na pojavu volmartizacije
– unajmi i otpusti kulture rada koja svetom hara.
Zar se, na kraju krajeva, zaveštanje Neda Luda
ne odnosi, metaforički rečeno, na proletarizaciju
samog rada upravo sada, početkom novog milenijuma?
Francuski sociolog Andre Gorc predvideo je početkom
80-ih godina 20. stoleća da će se čovek u budućnosti
osloboditi rada; pogrešio je – rad se oslobodio
čoveka.
 |
|
Boris
Jašović |
|