Kosmologija morala
i njegov značaj
Svaki moralni
akt potencijalno predstavlja stvaralački čin,
a često traži i vrhunsko stvaralaštvo čovekovo
Čovek nije spušten u svet pravo u »cvetnu baštu«,
nego je bačen u svet sa teškim osećanjima beznađa
koja bi uslovno mogli da nazovemo »klaustrofobičnim«
i »agorafobičnim« osećanjima. Primarni izlaz koji
traži u takvoj situaciji jeste približavanje drugom
ljudskom biću i stvaranje ljudskog sveta kao zajedničkog
uporišta. Bez drugog čoveka koji je receptor svih
njegovih potreba i aktivnosti, čovek sebe ne može
ni da otkrije ni da oblikuje. Dajući smisao svojoj
dominantnoj potrebi da se približi drugom čoveku,
on mora da gradi ljudski svet. On gradi ljudsku
scenu po kojoj se kreće, opredmećujući subjekat
u objektu i stvara društveni prostor čiji bitan
deo čini vrednosni svet u kojem je sebe projektovao.
Jedino osvajajući taj prostor čovek može da dođe
do drugog čoveka. (Naravno, i ono što prevazilazi
ljudski svet u određenom obliku je prisutno u
njemu i na njega utiče.)
Osvajanje
društvenog prostora
Približavanje drugom čoveku predstavlja i osnovnu
dramu i osnovni izvor energije ljudskog postojanja.
Tu dramu proizvodi korišćenje sredstava i ciljeva
koji se bitno razlikuju po tome što mogu da
vode očuvanju i unapređenju ljudskog sveta ili,
pak, njegovoj razgradnji. Moral označava upravo
način osvajanja društvenog prostora. I moralom
i nemoralom se osvaja društveni prostor, i moral
i nemoral sadrže energetske potencijale, ali
jedan deo ljudskih koraka taj prostor čine boljim,
a drugi deo koraka ga čine gorim – jedan je
stvaralački, kojim se taj prostor »širi« a drugi
je destruktivan kojim se on »sužava«. Tako fenomen
morala ima svoj pozitivni aspekt (moral) i svoj
negativni aspekt (nemoral). I najmanji korak
koji čovek napravi u društvenom prostoru stavlja
ga pred izbor između morala i nemorala. To je
naš osnovni izbor i za njega je vezan i najviši
stepen naše slobode.
Izbegavanjem da ponese nužan deo tereta ljudskog
postojanja, nemoral parazitira na tvorevinama
ljudskog sveta i vodi u pravcu zatvaranja ljudskih
mogućnosti, iscrpljivanju ljudskih resursa,
negaciji i destrukciji ljudskih tvorevina. Ove
korake olakšava ono što bi mogli da nazovemo
»negativnom moralnom gravitacijom« – sredstva
i ciljevi koji spadaju u nemoral dostupniji
su, daju brže i veće efekte u osvajanju društvenog
prostora i u oslobađanju energije od onih koji
vode očuvanju ljudskog sveta.
Na drugoj strani, moral vodi očuvanju i unapređenju
ljudskog sveta, ali korake u ovom pravcu je
teže praviti u meri u kojoj je teže stvarati
nego razarati. S obzirom na suprotne usmerenosti
»negativne moralne gravitacije« i potrebe za
očuvanjem ljudskog sveta, odnos između morala
i nemorala u društvu je često uravnotežen, ali
pokazuje se da su i male prevage značajne jer
pokreću određene, stvaralačke ili destruktivne
društvene procese.
Ako pogledamo koje »sile« deluju u okviru moralnog
fenomena, naći ćemo da čoveka u društvenom prostoru
pokreću dva u velikoj meri suprotstavljena poriva
uz pomoć kojih osvaja društveni prostor: to
su egoizam i empatija. Čitava drama moralnog
života odvija se između ovih polova.
Ova dva poriva deluju u suprotnim smerovima
ali se dopunjuju. Ego afirmiše subjekat i ide
u pravcu negiranja drugoga, a empatija afirmiše
drugoga i ide u pravcu negiranja samog subjekta.
Ako pored ega u moralnoj strukturi postoji i
empatija, drugi nije tretiran samo kao sredstvo
nego i kao cilj. Ako je u samozaboravu prisutna
samo empatija, pojednostavili smo svoju moralnu
strukturu, ali smo je u isto vreme napravili
manjkavom – sa koje pozicije onda uvažavamo
drugoga. Slično se događa ako je prisutan samo
ego: lakše je voditi računa o jednom cilju nego
o više njih, ali onda gubimo drugoga.
Funkcije i jednog i drugog poriva su potrebne
da bi se našla mera između ove dve suprotnosti,
a sami ovi porivi menjali – da bi se gradila
i razvila čovekova sposobnost (njegova moralna
struktura) da se kreće u društvenom prostoru
i da u njemu pronađe svoje mesto. Samo uz pomoć
oba ova pola moralna struktura dobija dijalektički
rez koji omogućava razvoj te strukture i samo
prava mera između ovih polova daje pozitivne
moralne rezultate.
Moralna
matica
U društvenom prostoru deluje
i jedna konzervativna moralna sila koju bi mogli
da nazovemo »moralnom maticom«. Ona pravi selekciju
moralnih struktura pojedinaca i okuplja one koje
mogu da budu funkcionalni učesnici datog moralnog
sklopa društva u okviru određenog dijapazona moralnog
delovanja, a ostale, koje prevazilaze taj dijapazon,
bilo u pozitivnom bilo u negativnom pravcu, odbacuje.
Na sceni je »moralna entropija« – proces stvaranja
»moralnog proseka«.
Moralna matica se pojavljuje u obliku neke vrste
geštalta (koji čini lakšim usvajanje moralnog
mehanizma od strane nosioca tog mehanizma) – odnosno
u obliku celine u kojoj su stopljene moralne vrednosti
sa mnogim drugim kulturološkim elementima
društva, među kojima
su i logistika prilagođavanja jedinki
društvu i elementi njegovog identiteta.
Za onog pojedinca koji ne prihvata moralnu
maticu ne može se reći da je dobro prilagođen
član društva. U meri u kojoj ne pripadate
moralnoj matici ostaje vam da stvaralačkim
naporom rešavate moralne probleme, počev
od slučajnog susreta na ulici.
Moralna matica se stvara u određenim istorijskim
uslovima i odgovara određenim istorijskim
potrebama, ali poseduje značajnu inerciju
i često ostaje nepromenjena
|
|
|
i u promenjenim istorijskim okolnostima i može
da predstavlja okove za moralni razvoj društva.
Ima više razloga zašto se ona stvara i postoji
u svakom formiranom društvu ali je osnovni taj
što moralno stvaralaštvo uvek zaostaje za potrebama
savladavanja i rešavanja moralnih problema. Da
bi se u takvoj situaciji moralni domen osposobio
za funkcionisanje postoji potreba za svođenjem
moralne problematike u određeni okvir ponašanja.
Moralna matica obezbeđuje funkcionisanje društvenog
morala na određenom nivou time što obezbeđuje
specifičan vrednosni okvir elemenata od kojih
je sastavljena (kao što su na primer: širina ugla
zahvatanja stvarnosti empatijom i znanjem, odnos
ega i empatije, stepen društvene racionalnosti,
dopušten nivo moralne osetljivosti), odnosno omogućava
određeni moralni kapacitet društva (sposobnost
rešavanja moralnih problema). Ona obezbeđuje da
se ne ulazi u složen, težak i često neizvestan
poduhvat dizanja društva na viši nivo moralnog
kapaciteta, koji podrazumeva i viši nivo moralne
osetljivosti (skrupuloznosti), i u isto vreme
čuva društvo od pada na previše nizak nivo moralnog
kapacitet koji može da dovede do destrukcije društva.
Da bi se određeni nivo moralnog kapaciteta prevazišao
potrebna je transformacija same moralne matice.
Naravno, sa njenom degeneracijom moralni kapacitet
društva neograničeno se može smanjivati – što
je kapacitet na nižem nivou to je i mogućnost
degeneracije donje granice društveno prihvatljivog
ponašanja veća.
Moralna matica je dobro zaštićena od promena jer
je deo pomenutog geštalta koji se teško menja,
a time je i moralni kapacitet isto tako u određenim
granicama konstantan. I kod značajnih strukturnih
promena u društvu moralni kapacitet ne mora da
se menja. Na primer, promena društveno-političkog
uređenja može da ima smisao promene odela na istoj
moralnoj matici, tako da se zadržava isti moralni
kapacitet društva. S druge strane, dati moralni
kapacitet ima relativnu vrednost u odnosu na određenu
istorijsku situaciju. Moralni kapacitet, koji
je mogao da odigra adekvatnu ulogu u jednoj istorijskoj
situaciji, ne mora da bude dovoljan za drugu.
Kao što je i vrednost moralne strukture pojedinaca
relativna u odnosu na moralnu maticu i stepen
moralne osetljivosti koja u njoj vlada. Ista moralna
struktura različito reaguje na probleme različite
moralne težine – može da reaguje moralno na jednom
nivou moralne osetljivosti a nemoralno na višem
nivou.
Moralni
kapacitet
Moralni kapacitet društva
na bitan način utiče na izgrađivanje odnosa u
samom društvu i na sve društvene funkcije, pre
svega na mogućnost izgrađivanja moralne strukture
pojedinaca (na individualni moralni kapacitet
i na ličnost pojedinca), ali i na instrumente
kao što su pravni sistem i ljudska prava, na stanje
društvenih institucija i na odnose među narodima
i državama.
Pošto je preko moralne matice povezan moralni
kapacitet društva sa moralnim kapacitetom pojedinaca,
članova društva, stvara se začarani krug: moralni
kapacitet društva utiče i ograničava individualne
moralne kapacitete, a oni sa svoje strane utiču
i ograničavaju moralni kapacitet društva. Ovo
se vidi u svim domenima: i kada se radi o sposobnosti
profesora da prenese znanje svojim učenicima,
i sposobnosti lekara da se udubi u zdravstveno
stanje pacijenata i sposobnosti sudije da sudi
itd. Zato je kritički odnos prema moralnoj matici
podjednako značajan kao i kritički odnos prema
individualnoj moralnoj strukturi. Prirodno je
da se svi oni koji su dobro uklopljeni u moralnu
maticu suprotstavljaju ovakvom kritičkom odnosu.
Njihov stav ima izvesno opravdanje samo u slučaju
ako je moralni kapacitet društva ispod nivoa koji
pruža moralna matica.
Pravo na razvoj moralne strukture pojedinca verovatno
je najznačajnije ljudsko pravo. Moralni kapacitet
društva zavisi, u krajnjoj liniji, od razvijenosti
individualnih moralnih
struktura. Što je niži
moralni kapacitet društva, nivo moralne
osetljivosti je niži i relativna granica
između morala i nemorala je na nižem nivou.
Teži je razvoj moralnih struktura i lakše
dominiraju manje razvijene moralne strukture
pojedinaca sa fenomenologijom duhovne
zatvorenosti, nekritičnosti, samoobmane,
dogmatskog pristupa stvarnosti. Dominiraju
podeljene
|
|
|
ličnosti (homodupleks), kod kojih je po pravilu
jedan deo ličnosti na strani morala a drugi na
strani nemorala i kod kojih jedan deo ličnosti
služi za opravdanje drugog dela ličnosti koji
fabrikuje sredstva kao što su mržnja i agresivnost.
Jedinke se organizuju u manje ili veće strukture
koje nazivamo klanovima – koji su na ovaj ili
onaj način ograničeni ili neograničeni (fašizam,
nacionalizam, komunizam, često i političke partije
itd.) i u kojima vladaju simbiotski, sadomazohistički,
rob–gospodar odnosi, u većem ili manjem stepenu.
Što je moralni kapacitet društva na višem nivou
značajniju ulogu imaju odnosi koje zovemo građanskim
odnosima – ličnost je otvorena za sticanje moralnog
iskustva, kritična je i prema sebi i prema moralnoj
matici u kojoj živi. Njena moralna struktura se
razvija i sazreva i postaje sve više celovita
ličnost.
I mogućnost razvoja i reforme društva zavise od
njegovog moralnog kapaciteta a i odnosi među državama
i narodima se formiraju na osnovu njihovih moralnih
kapaciteta. Ako moralni fenomen predstavlja najbitniji
sadržaj čovekovog života, onda je i istorija čovečanstva,
u osnovi, istorija moralnog fenomena. Time i duboke
društvene krize predstavljaju, pre svega, moralni
problem. Od moralnog kapaciteta zavisi da li jedan
narod može da dâ adekvatne odgovore na istorijske
izazove i da li stvaralački može da se uključi
u odnose sa drugim narodima. Društvene zajednice
i narodi nedovoljnog moralnog kapaciteta ili se
zatvaraju u sebe ili se odnose mehanički, agresivno
i destruktivno prema sebi i drugim društvima i
narodima.
Moralna
odgovornost
Nerazdvojni deo morala je moralna
odgovornost. Za razliku od krivične odgovornosti
koja pokriva samo jedan uzan segment očuvanja
ljudskog sveta i vezana je za individualni akt,
moralna odgovornost je šira i složenija. Referentna
tačka za uspostavljanje moralne odgovornosti jeste
očuvanje i unapređenje ljudskog sveta u svakoj
njegovoj tački, imajući u vidu i njegovu celinu,
i to na nivou moralne osetljivosti koju dati istorijski
trenutak omogućava.
Moralna odgovornost je individualna u smislu da
su moralni akteri uvek individue i da se najveći
deo te odgovornosti odnosi na »bliski susret«
dve individue. Ali individua nije odgovorna samo
za svoj pojedinačni moralni akt nego je odgovorna
za delatnost svih nosilaca uticaja na moralno
stanje društva, a ako nije u mogućnosti da na
njih utiče odgovorna je i za samo to stanje. Na
primer: iako nisu odgovorni za stvaranje moralne
matice svog društva, svi pojedinci tog društva
su odgovorni za dejstvo koje ona proizvodi, a
time i za moralni kapacitet društva kojem pripadaju
i za postupke svakog člana društva. (Ovde se često
meša kolektivna odgovornost sa individualizovanom
odgovornošću svih pojedinaca jednog društva.)
Naravno, smanjivanjem uloge moralne matice i povećanjem
uloge individualne »moralne istorije«, moralnom
maticom posredovana odgovornost se smanjuje.
Zbog povezanosti sveta, moralna odgovornost ima
svoj univerzalni smisao. Svi članovi ljudske zajednice
odgovorni su za očuvanje ljudskog sveta i svaki
član ljudske zajednice može da postavi pitanje
bilo čije moralne odgovornosti. Univerzalnošću
moralne odgovornosti najefikasnije i najracionalnije
se postavlja pitanje očuvanja i unapređenja ljudskog
sveta.
Da bi moralna odgovornost i postavljanje pitanja
moralne odgovornosti imalo smisla ona mora da
se meri na neki način. U svakodnevnoj praksi to
se stalno i odigrava time što oni kojima je stalo
do funkcije morala prave »moralne bilanse«, tj.
procenjuju, manje ili više uspešno, efekte moralne
i nemoralne aktivnosti. Sredina u kojoj je moral
u defanzivi ovakav račun ne prihvata.
Znanje je isto tako sastavni deo morala, o čemu
je još i Sokrat govorio. Pokazuje se da je moral
vezan za stepen celovitosti znanja. Potreba za
moralom, za očuvanjem i unapređenjem ljudskog
sveta, vodi celovitom znanju ili, kako bi filozofi
rekli, traži stanovište totaliteta. I nemoral
je vezan za znanje, ali se ovde radi o pogledu
iz jednog ugla, redukovanom, jednodimenzionalnom
znanju.
Postoji međusobna uslovljenost između celovite
ličnosti i celovitog znanja. Razvoj moralne duhovne
strukture, odnosno »celovita ličnost«, pretpostavlja
»celovito znanje« i, s druge strane, nosilac celovitog
znanja može da bude samo celovita ličnost. Ista
takva međusobna uslovljenost postoji i kada je
u pitanju neizgrađena ličnost i nepotpuno znanje.
Na taj način se preko celovite ličnosti uspostavlja
veza između morala i objektivnog znanja i istine.
Može se reći da su istina i objektivnost, u određenom
smislu, moralne kategorije, s tim što je to očiglednije
za oblasti koje direktnije imaju za predmet moralni
fenomen (kao što su istorija, sociologija, politikologija).
Moral vodi objektivizaciji i racionalizaciji ljudskog
sveta, a nemoral vodi njegovom subjektiviziranju.
Moralni kapacitet jednog pojedinca ili jednog
naroda ujedno pokazuje i njegov stvaralački kapacitet.
Primena znanja koje teži celovitosti u rešavanju
konkretnih moralnih problema je najprisutniji
stvaralački posao kojim se ljudi bave. Svaki moralni
akt potencijalno predstavlja stvaralački čin,
a često traži i vrhunsko stvaralaštvo čovekovo.
U stvaralačkom moralnom činu sadržana je, u sažetom
obliku, istorija i budućnost čovečanstva i istorija
i budućnost moralnih aktera. Međutim, moralna
matica stvaralaštvo pretvara u formalizam, a napor
moralnog stvaralaštva, čiji efekti su najčešće
posredni, vrlo često se zamenjuje bekstvom u nemoralno
ponašanje, redukovane totalitete i totalitarne
zajednice.
 |
|
Ognjen
Humo |
|