Dugo odlagani
zakon o imovini lokalnih vlasti
Reforma lokalne
samouprave
Srbija je jedina
zemlja u Evropi čije lokalne vlasti nemaju imovinu
Vraćanje imovine lokalnoj samoupravi, koja
joj je oduzeta 1995. godine, predstavlja izuzetno
važan reformski potez koji se odlaže od 2000.
godine. Ovo odlaganje je jedan od najboljih
indikatora nedovoljne spremnosti za reforme
većine dosadašnjih vlada.
Evropska Povelja o lokalnoj samoupravi uređuje
da lokalne vlasti moraju imati pravo na
imovinu radi realizacije svojih poslova
i funkcija. Imovina je preduslov autonomije
lokalnih vlasti i bez svojine se ne može zamisliti
ni ostvarivanje ostalih prava kao što su:
• pravo građana na lokalnu samoupravu
i na usluge koje im taj nivo vlasti obezbeđuje
(članovi 3 i 4),
• pravo raspolaganja dovoljnim, stalnim i sigurnim
finansijskim sredstvima za obavljanje poslova
(član 9) ili
• pravo na udruživanje (član 10) itd.
Kongres Lokalnih i regionalnih vlasti Evrope
je još 2001. svojom Preporukom broj 104
pozvao Republiku Srbiju da lokalnim vlastima
zakonom obezbedi puna svojinska ovlašćenja.
I pored toga, i postojanja dva veoma pristojna
modela zakona, Srbija do danas nije vratila
imovinu lokalnim vlastima. Ona je jedina zemlja
u Evropi čije lokalne vlasti nemaju imovinu.
Kako je
pravljen Zakon o imovini lokalne samouprave
Zakon koji lokalnoj samoupravi vraća oduzetu
imovinu predstavlja osnov za realizaciju nadležnosti
i poslova lokalnih vlasti i posebno kompleksnijih
poslova, kao što je podsticanje lokalnog ekonomskog
razvoja. U tom smislu, ovaj zakon predstavlja
značajan doprinos jačanju lokalnih vlasti i
razvojnih potencijala Srbije.
Izrada i usvajanje ovog zakona nisu smeli čekati
ni 2002. godinu. Naime, još pri izradi modela
zakona o lokalnoj samoupravi tokom 2001, koji
je vratio imovinu lokalnoj vlasti (član 5),
zahtevano je da se iz teksta izbaci odredba
da opština ima imovinu. Premijer Đinđić je tada
zauzvrat obećao da će jedan od prvih narednih
zakona biti baš taj, ali ovaj zakon tokom njegovog
mandata nije urađen.
Lokalne vlasti su imale mnoge probleme u funkcionisanju
zbog nedostatka imovine. Lokalne vlasti, investitori,
stručnjaci i brojni međunarodni i domaći akteri
su u mnogim prilikama ukazivali na neodrživost
ovakvog stanja i neophodnost promene. Proces
lobiranja za promenu ovog stanja bio je dugotrajan
i bogat aktivnostima: urađene su brojne studije,
urađen je model zakona, organizovane su brojne
promocije širom Srbije, napravljen je veliki
broj okruglih stolova i razrešena su sva stručno
i politički sporna pitanja. Trideset četvrta
skupština Stalne konferencije gradova i opština
u decembru 2004. jednoglasno je usvojila model
ovog zakona i zahtevala njegovo hitno stavljanje
na dnevni red Skupštine Srbije, a većina (preko
90%) svih predstavnika lokalnih vlasti, bez
obzira na partijsku pripadnost, je potpisala
Peticiju za vraćanje imovine lokalnim vlastima.
Čitava 2005. je prošla u lobiranjima, prezentacijama
ovog zakona po opštinama Srbije, u Skupštini,
kao i u političkim pregovorima u ministarstvima
i vladi. U ovom periodu premijer je bio Vojislav
Koštunica i on je uporno prelazio preko ove
teme. Ministar za državnu upravu i lokalnu samoupravu
bio je Zoran Lončar i on je bio najuporniji
u odlučnom odbijanju da se lokalnim vlastima
vrati imovina, što je s obzirom na njegovo visoko
rangiranje u vladi zaista moglo da se tretira
i kao strategija vlade i premijera. Ministri
i funkcioneri G 17 + su se jedini zdušno zalagali
za ovu reformu, ali bez efekta. Uvođenje ovog
zakona u skupštinsku proceduru je uporno odlagano.
Konačno je tadašnji predsednik Skupštine Srbije
Predrag Marković sa grupom poslanika krajem
novembra 2004. potpisao Nacrt zakona otvarajući
ga za potpis i ostalim poslanicima čime Nacrt
prerasta u Predlog zakona. Najavljeno je njegovo
stavljanje na dnevni red Skupštine tokom decembra,
ali je antireformska struja uspela da zakon
nestane u nekoj od skupštinskih fioka, što je
još jedan indikator da uske partijske klike
donose osnovne odluke i bez problema ignorišu
jasno, demokratskim putem iskazane stavove svih
lokalnih vlasti u Srbiji, kao i velikog broja
građana koji su se uključivali u debate i javne
rasprave.
Ustav Republike Srbije (2006) garantuje pravo
lokalnim vlastima na imovinu. Međutim, i ovo
se može tumačiti kao tek jedan od formalnih
ustupaka javnosti, jer zakon do danas nije usvojen
niti se pominje.
Pozadina
problema
Do 1990. lokalne vlasti u
Jugoslaviji su imale imovinu i veliki deo te vrednosti
je nastao i direktnim ulaganjem građana putem
samodoprinosa u izgradnju infrastrukture i brojnih
objekata. Lokalnim vlastima je 1995, Zakonom
o sredstvima u svojini Republike Srbije,
oduzeta sva imovina bez obrazloženja i bez ikakvog
obeštećenja – proglašena je svojinom Republike
Srbije. Uspostavljen je centralizovan sistem upravljanja
imovinom koju koriste gradovi i opštine. Lokalnim
vlastima je ostavljeno pravo korišćenja
imovine, ograničeno im je raspolaganje, ali su
im ostavljene sve obaveze pokrivanja
troškova tekućeg i investicionog održavanja.
Po tom režimu, lokalne vlasti za svaki akt raspolaganja
imovinom (pribavljanje, otuđenje, prenos prava
korišćenja, uspostavljanje hipoteke, davanje u
zakup ili raskid zakupa) moraju da pribave saglasnost
Republičke direkcije za imovinu. Direkcija, po
pravilu, na te zahteve ne odgovara i procedura
traje jako dugo. Kako u Srbiji reforme javne (državne)
uprave nisu dovele
do uvođenja principa ćutanja administracije,
kojim bi ovako bahato ponašanje administracije
(ćutanje), po isteku određenog perioda,
značilo potvrdu zahteva podnosioca molbe,
lokalne vlasti su u veoma nezavidnoj situaciji.
Studija koju su 2005. uradili Ekonomski
institut i Institut G 17 + ukazuje da
skoro 70% svih zahteva lokalnih vlasti
ne bude uzeto u razmatranje, dok se za
ostalih 30% na rešavanje u proseku čeka
3 godine i 10 meseci! Od svih
rešenih slučajeva izuzetno mali procenat
(ispod 10%) odobrava molbu i
zahtev lokalnih vlasti: zahtevi se uglavnom
odbijaju!
Ovaj način rada blokira elementarno funkcionisanje
lokalnih vlasti i stalni je izvor konflikata,
neracionalnosti i neefikasnosti u radu.
Bez svojine,
|
|
|
lokalne vlasti ne mogu efikasno obavljati svoje
poslove, a posebno ne mogu podsticati ekonomski
razvoj, privlačiti investicije i podstaći otvaranje
novih radnih mesta, što su razvojni prioriteti
Srbije i najvažnija potreba građana.
Studijom urađenom 2005. izračunata je i finansijska
šteta koju je društvo imalo jer opština nije vlasnik
imovine. Obračunati su pre svega gubici direktnih
investicija i šteta od brojnih propalih razvojnih
projekata. Na osnovu tih proračuna, do 2005. smo
kao društvo izgubili oko 1,3 milijarde evra
i više hiljada radnih mesta, da bi svaka
naredna godina donosila najmanje još novih 103
miliona evra gubitaka.
Ni bogate zemlje ne bi smele ignorisati ovakve
pokazatelje, ali političari u Srbiji, u kojoj
je preko trećine stanovnika nezaposleno i u kojoj
70% stanovništva živi na rubu siromaštva, dozvoljavaju
sebi pravo da bahato i neodgovorno ignorišu ove
podatke održavajući uporno status quo
zarad kontrole partijskih vrhova nad imovinom
i radi obezbeđivanja grupnih interesa.
Ovo je realna slika naše stvarnosti i nedostatka
odgovornosti za razvoj zemlje. Ona svedoči o nedostatku
strategije razvoja države, koja uporno hoće da
obavlja operativne poslove lokalnih vlasti, a
propušta da podiže kapacitet za poslove za koje
je ona nezamenljiva (izrada kvalitetnih baza podataka,
koordinacija, povezivanje sa svetom, ponuda obilja
informacija za sve aktere u Srbiji o mogućim komparativnim
razvojnim prednostima naše zemlje na svetskom
tržištu, građenje pozitivnog imidža itd.). Pitanje
vraćanja imovine lokalnim vlastima je jedan od
slučajeva na kojima se slikovito vidi zašto Srbija
ide ovako sporim tempom kroz reformske i tranzicione
procese i zašto bukvalno mili prema evropskim
integracijama.
Sadržaj
Zakona
Model zakona o imovini lokalne samouprave napravio
je PALGO centar (prva verzija 2004, a druga
2006) uz finansijsku podršku LGI iz Budimpešte,
a nadalje je čitav projekat podrške i promocije
ovog zakona finansirao i organizovao SLGRP uz
aktivno učešće SKGO.
Ovaj zakon treba da ispravi postojeće stanje
i obezbedi da lokalne vlasti ponovo steknu imovinu
i dobiju puna prava raspolaganja nad njom.
Zakonom je pre svega razgraničena imovina države,
Pokrajine Vojvodine i lokalnih vlasti, dajući
pravo svim nivoima da pokrenu proceduru za sticanje
prava na imovinu. Posebno se otvara mogućnost
da JKP ponovo steknu osnovni kapital na preduzeću,
koji je pre 1995. bio njihov i po pravilu se
dalje uvećavao. Zakon precizno definiše dobra
od opšteg interesa, javna dobra, dobra u opštoj
upotrebi, u zajedničkoj upotrebi itd. ulazeći
u izuzetno detaljno razgraničavanje i regulisanje
specifičnosti režima svake od ovih vrsta. Posebno
se izdvajaju nepokretnosti i mreže. Ovaj model
zakona uvodi čak i proceduru klasifikacije
i deklasifikacije svojinskih ovlašćenja
kojima se dobra iz jednog svojinskog režima
mogu prevoditi u drugi.
Zakonom opština dobija mogućnost da ponovo postaje
vlasnik celokupne imovine javnih preduzeća,
uključujući i komunalnu infrastrukturu izuzev
osnovnog kapitala koji pripada javnim preduzećima.
Lokalnim vlastima se daje pravo iskorišćavanja
(uključujući i pravo ustupanja tog prava) nad
prirodnim bogatstvima od lokalnog značaja.
Zakon ne dira u dobra koja su od republičkog
značaja.
Zakon se opredelio za model sticanja dobara
i imovine jer je mehaničko vraćanje otežano
nepostojanjem evidencije. Uvodi se sistematična,
pravedna i izvodiva procedura sticanja imovine
koju je opština imala i koju koristi (može je
uzeti natrag ako je želi), kao i sticanje i
drugih dobara na koja bi imala prava.
Postupak sticanja imovine je detaljno
razrađen. Opština stiče imovinu na tri načina:
a) Lokalna vlast pokreće inicijativu i podnosi
zahtev za vraćanje određene imovine. Taj zahtev
je pravno i stvarno utemeljen te je prihvatljiv
za državu.
b) Ukoliko postoje određeni pravni, statusni
i drugi problemi otvara se proces pred posebno
formiranim organom – komisijom. Komisiju
čine tri člana: jedan predstavnik države, drugi
lokalne vlasti i treći je ličnost za koju se
ova dva člana dogovore. Analize koje su urađene
radi merenja moguće efektivnosti ovih procedura
ukazuju da će u razrešavanju imovinskih pitanja
u najvećem broju slučajeva prethodne dve procedure
biti dovoljne.
c) U najsloženijim situacijama, kada komisija
ne može da razreši problem, on se rešava u postupku
pred redovnim sudom.
Model zakona je posebno uredio postupak
redovnog raspolaganja imovinom, želeći
da se poveća odgovornost svih aktera u raspolaganju
imovinom. Ova rešenja uvode varijante raspolaganja
imovinom male vrednosti ili raspolaganja imovinom
na osnovu specijalne pogodbe, za situacije u
kojima postoje razlozi u javnom interesu da
se odstupi od redovnog postupka. Zakon je predvideo
i posebne odredbe kojima se preventivno deluje
radi sprečavanja mogućih zloupotreba i korupcije
u procesu otuđenja imovine.
Jedan o važnih doprinosa ovog modela zakona
je uvođenje javnih registara imovine
kojima bi se konačno obezbedilo uvođenje evidencije
celokupne imovine što je preduslov za uvođenje
reda u ovoj oblasti. Zakon bi pojačao odgovornost
u raspolaganju imovinom jer uvodi obavezu
javnog nadmetanja pri prometu imovinom
i detaljnu budžetsku kontrolu. Ovaj
sistem bi obezbedio lokalnim vlastima neophodne
instrumente za uspešnu realizaciju svojih nadležnosti
i poslova i dao šansu da one postanu važni motori
razvoja društva.
Zaključak
Brojne studije koje se bave
merenjem i procenom ritma i kvaliteta reformskih
promena političkog i ekonomskog sistema upravo
potvrđuju razloge ovakvog stanja u Srbiji. Jedan
od dobrih mernih instrumenata je BTI Indeks (the
Bertelsmann Transformation Index) koji ima statusni
indeks i indeks menadžmenta i oba su zasnovana
na dubinskoj proceni stanja u 125 zemalja. Za
ovu analizu je interesantno porediti vrednosti
Srbije sa ostalim tranzicionim zemljama. Ocene
se daju u rasponu od 5 (najslabije) do 10 (najbolje).
Rezultati ovih istraživanja ukazuju na osnovne
reformske slabosti sistema u kojem je moguć paradoks
tako upornog odlaganja vraćanja imovine lokalnim
vlastima. Sistem u Srbiji ima sledeće slabosti:
slabo razvijen sistem podele i ravnoteže vlasti,
slabe institucije, slaba pravna država, partokratija,
slab kvalitet funkcionisanja sistema, naglašena
hijerarhija i nedostatak partnerskih odnosa između
države i lokalnih vlasti, slaba koordinacija,
nedostatak strateškog planiranja, slaba efikasnost
u korišćenju sredstava, velika marginalizacija
(ili slaba participacija građana) itd. Tek korigovanjem
ovih slabosti i pitanje imovine će biti razrešeno.
|
|
Snežana
Đorđević, profesor Fakulteta političkih
nauka |
|