Vladi Republike
Srbije
Predsednici Narodne skupštine
I Predlog zakona o političkim strankama sadrži
odredbe koje deluju povratno (retroaktivno). Ustav
Republike Srbije, u članu 197, sadrži načelnu
zabranu povratnog (retroaktivnog) delovanja zakona
i drugih opštih akata:
Zabrana povratnog dejstva zakona i drugih opštih
akata
Član 197
Zakoni i svi drugi opšti akti ne mogu imati
povratno dejstvo.
Izuzetno, samo pojedine odredbe zakona mogu
imati povratno dejstvo, ako to nalaže opšti
interes utvrđen pri donošenju zakona.
Odredba krivičnog zakona može imati povratno
dejstvo samo ako je blaža za učinioca krivičnog
dela.
Kao što se vidi, u čl. 197 st. 1
Ustava, ustanovljen je princip načelne zabrane
retroaktivnosti. Ratio legis zabrane
retroaktivnosti leži u pravnoj sigurnosti, tj.
u obavezi pravnog poretka da poštuje stečena prava
pravnih subjekata. Od principa zabrane retroaktivnosti
zakonodavac može odstupiti samo izuzetno. Izuzetak
od zabrane retroaktivnosti sadržan je u čl. 197
st. 2 Ustava Republike Srbije: samo pojedine odredbe
zakona mogu imati povratno dejstvo, ako to
nalaže opšti interes utvrđen pri donošenju zakona.
Da bi se od zabrane retroaktivnosti odstupilo
potrebno je, po citiranoj ustavnoj normi, kumulativno
ispunjenje sledećih uslova: (1) retroaktivno dejstvo
mogu imati samo pojedine odredbe zakona, što znači
da te odredbe moraju biti izričito određene (identifikovane);
(2) da bi određene pojedinačne odredbe zakona
imale povratno (retroaktivno) dejstvo, za to dejstvo
mora biti utvrđen opšti interes; (3) taj interes
se utvrđuje u postupku donošenja zakona.
II Odredba člana 43 Predloga zakona o političkim
strankama, a preko ove odredbe, gotovo sve materijalne
norme sadržane u Predlogu imaju povratno dejstvo.
Ovom odredbom propisano je sledeće:
Političke organizacije upisane u Registar političkih
organizacija prema Zakonu o političkim organizacijama
(Službeni glasnik SRS broj 37/90 i Službeni
glasnik RS br. 30/92, 53/93, 67/93, 48/94
i 101/05), kao i one koje su upisane u Registar
udruženja, društvenih organizacija i političkih
organizacija prema Zakonu o udruživanju građana
u udruženja, društvene organizacije i političke
organizacije koji se osnivaju za teritoriju Socijalističke
Federativne Republike Jugoslavije (Službeni
list SFRJ broj 42/90 i Službeni list
SRJ br. 16/93, 31/93, 41/93, 50/93, 24/94,
28/96 i 73/00), nastavljaju sa radom ako u roku
od šest meseci od dana početka primene ovog zakona
usklade svoj statut i druge opšte akte sa odredbama
ovog zakona i podnesu prijavu za upis političke
stranke u Registar.
Političke organizacije iz stava 1 ovog člana dužne
su da uz prijavu za upis političke stranke u Registar
podnesu: po dva primerka programa i statuta, akt
o izboru, odnosno imenovanju zastupnika političke
stranke i druge akte donete u postupku usklađivanja,
kao i izjave članova političke stranke o članstvu
u političkoj stranci, koje sadrže overu potpisa,
najmanje u broju koji je potreban za osnivanje
političke stranke saglasno čl. 8 i 9 ovog zakona.
Političke organizacije koje ne postupe saglasno
st. 1 i 2 ovog člana brišu se iz Registra političkih
organizacija i Registra udruženja, društvenih
organizacija i političkih organizacija i gube
status pravnog lica.
(1) U st. 1 ove odredbe propisano je da postojeće
političke stranke »nastavljaju sa radom« ako u roku
šest meseci od stupanja na snagu zakona usklade
svoj statut i druge opšte akte sa zakonskim odredbama
i podnesu prijavu za upis političke stranke u
Registar stranaka. Na
ovaj način se stranke obavezuju da kao
uslov za nastavak svog rada retroaktivno
izmene svoje statute i druge opšte akte.
Posredstvom odredbe st. 1 čl. 43 retroaktivno
se imaju primeniti: član 9 (koji za predmet
ima osnivački akt, kao »drugi opšti akt«),
član 11 (koji za predmet ima program političke
stranke, kao »drugi opšti akt«), član 12
(koji sadrži odredbe o statutu političke
stranke), čl. 15 (koji za predmet ima osnivanje
organizacionih jedinica stranke, a one se
osnivaju statutom stranke), čl. 19 (koji
za predmet ima članstvo u političkoj stranci,
a ovo pitanje se uređuje statutom stranke),
član 32 (koji ima za predmet spajanje političkih
stranaka,
|
|
|
pod novim uslovima koji se odnose na broj potpisa,
čime i ova odredba zadobija povratno dejstvo).
(2) U st. 2 čl. 43 Predloga propisano je podnošenje
prijave, određenog broja primeraka programa i statuta,
akta o izboru, odnosno imenovanju zastupnika političke
stranke, izjave članova stranke uz overu potpisa
u broju koji predstavlja minimum za osnivanje političke
stranke. Na ovaj način, retroaktivno se imaju primeniti:
član 2 (koji definiše opšti pojam političke stranke),
čl. 3 (koji za predmet ima uređenje političke stranke
nacionalne manjine), čl. 4 (koji uređuje način delovanja
političke stranke), čl. 8 (koji određuje donošenje
osnivačkog akta na osnivačkoj skupštini), ponovo
čl. 9 (koji uređuje sadržinu osnivačkog akta), čl.
10 (koji uređuje sadržinu izjave osnivača o osnivanju
političke stranke, sa jedinstvenim matičnim brojevima
članova osnivača, potvrdu o overi potpisa itd.),
čl. 13 (koji uređuje način određivanja i svojstva
zastupnika političke stranke).
(3) Stav 3 čl. 43 Predloga određuje sankciju za
slučaj da postojeće stranke ne postupe u smislu
stavova 1 i 2 ovog člana – sankcija se sastoji u
brisanju iz registra stranke i u gubitku njenog
pravnog subjektiviteta.
Kao što se vidi, čl. 43 Predloga, smešten je
u poglavlje prelaznih i završnih odredaba. Ova
odredba, naizgled proceduralnog, a suštinski materijalnog
karaktera čini retroaktivnim članove: 2, 3, 4,
8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 19 i 32 Predloga zakona.
Van domašaja retroaktivnosti ostale su samo odredbe
čl. 1 (koji ima za predmet određivanje sadržine
zakona), čl. 5 (koji bi se imao odnositi na buduće
političke stranke), čl. 6 (koji uređuje načelo
javnosti, ionako propisano drugim zakonima), čl.
7 (koji uređuje princip ustavnosti i zakonitosti
delovanja političke stranke, ionako uređen Ustavom
i drugim zakonima), čl. 14 (koji uređuje dostupnost
podataka, uređenu drugim zakonima), 16, 17 i 18
(koji imaju za predmet naziv, skraćeni naziv i
vizuelni identitet i tehničkog su karaktera).
Članovi 20–30 Predloga su procesnog karaktera,
a kod procesnih odredaba se pitanje retroaktivnosti
rešava tzv. trenutnim dejstvom zakona. Prema tome,
gotovo sve materijalne odredbe, sa izuzetkom onih
koje imaju tehnički karakter ili su i inače sadržane
u Ustavu i drugim zakonima – imaju retroaktivno
dejstvo, što je suprotno čl. 197 st. 2 Ustava,
prema kojem samo pojedine odredbe zakona mogu
imati povratno dejstvo.
Navedene retroaktivne odredbe, uzete zajedno,
dovode zapravo do ponovnog osnivanja (reosnivanja)
već postojećih političkih stranaka, koje imaju
pravni subjektivitet (svojstvo pravnog lica),
te ako ne ispune uslove iz novog zakona, već stečeni
pravni subjektivitet gube. Radi se, dakle, o školskom
primeru retroaktivnog dejstva ne pojedinih odredaba
već suštinskih materijalnih odredaba predloga
zakona o političkim strankama.
III Naročito valja imati u vidu da su političke
stranke udruženja nastala na osnovu ustavne slobode
udruživanja, kao neotuđivog ljudskog prava. Sloboda
udruživanja uređena je u čl. 55 Ustava Republike
Srbije:
Jemči se sloboda političkog,
sindikalnog i svakog drugog udruživanja i pravo
da se ostane izvan svakog udruženja.
Udruženja se osnivaju bez prethodnog odobrenja,
uz upis u registar koji vodi državni organ, u
skladu sa zakonom.
Zabranjena su tajna i paravojna udruženja.
Ustavni sud može zabraniti samo ono udruženje
čije je delovanje usmereno na nasilno rušenje
ustavnog poretka, kršenje zajemčenih ljudskih
ili manjinskih prava ili izazivanje rasne, nacionalne
ili verske mržnje.
Sudije Ustavnog suda, sudije, javni tužioci,
Zaštitnik građana, pripadnici policije i pripadnici
vojske ne mogu biti članovi političkih stranaka.
Kao što se može videti, sloboda udruživanja je
ustavno pravo koje nije podvrgnuto zakonskim ograničenjima.
Iz stava 2 navedene odredbe proističe da postojeće
stranke, već upisane u registar u skladu sa zakonom,
ne mogu biti podvrgnute drugim zakonskim ograničenjima,
a naročito ne retroaktivnom delovanju zakona,
koje je i inače zabranjeno članom 197 Ustava Republike
Srbije.
Sloboda udruživanja, kao i ostala ljudska prava,
po čl. 18 Ustava Republike Srbije, neposredno
se primenjuju:
Ljudska i manjinska prava zajemčena Ustavom
neposredno se primenjuju.
Ustavom se jemče, i kao takva, neposredno
se primenjuju ljudska i manjinska prava zajemčena
opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava,
potvrđenim međunarodnim ugovorima i zakonima.
Zakonom se može propisati način ostvarivanja ovih
prava samo ako je to Ustavom izričito predviđeno
ili ako je to neophodno za ostvarenje pojedinog
prava zbog njegove prirode, pri čemu zakon ni
u kom slučaju ne sme da utiče na suštinu zajemčenog
prava.
Odredbe o ljudskim i manjinskim pravima tumače
se u korist unapređenja vrednosti demokratskog
društva, saglasno važećim međunarodnim standardima
ljudskih i manjinskih prava, kao i praksi međunarodnih
institucija koje nadziru njihovo sprovođenje.
Kao što se iz st. 2 ove odredbe može videti, zajemčena
ljudska prava jesu prava koja se neposredno primenjuju
na osnovu snage samog Ustava. Način ostvarivanja
ljudskih prava može se propisati samo zakonom,
ako je to Ustavom izričito predviđeno. Povodom
slobode udruživanja uređene u čl. 55 Ustava, zakonsko
uređenje može se odnositi samo na postupak vođenja
registra. Već osnovana udruženja ne mogu gubiti
stečena prava, a naročito ne pravni subjektivitet,
ako su osnovana u skladu sa zakonom koji je važio
u vreme njihovog osnivanja.
Član 20 st. 2 ustava Republike Srbije predviđa:
Dostignuti nivo ljudskih i manjinskih prava
ne može se smanjivati.
Dostignuti nivo uživanja slobode udruživanja
kao svoj minimum podrazumeva poštovanje stečenog
pravnog subjektiviteta postojećih političkih stranaka.
Gubitak stečenog subjektiviteta se, u čl. 43 i
ostalim retroaktivnim članovima Predloga zakona
o političkim strankama, stavlja u izgled ako protekne
rok od šest meseci, a postojeće političke stranke
se ne reorganizuju po novom zakonu, iako su pravni
subjektivitet već stekle po ranijim zakonima,
iako su tim pukim subjektivitetom ostvarile određen
nivo uživanja slobode udruživanja.
IV Kao što se može videti iz onog što je izloženo
u tač. I–III, reč je o masivnom retroaktivnom dejstvu
brojnih i suštinski i materijalno važnih odredaba
Predloga zakona o političkim strankama, što je protivno
čl. 197 Ustava Republike Srbije.
Da li bi se mogao zamisliti opšti interes koji opravdava
retroaktivno delovanje ovako velikog broja odredaba
Predloga?
Najpre, valja konstatovati da je ustavni osnov za
donošenje Zakona o političkim strankama, onako kako
je prezentiran u obrazloženju – fingiran. U ovom
delu obrazloženja, navodi se sledeće:
»Ustavni osnov za donošenje Zakona o političkim
strankama sadržan je u odredbi člana 97. stav 1.
tačka 2) Ustava Republike Srbije (‘Službeni glasnik
RS’, broj 98/06), kojom se predviđa da Republika
Srbija između ostalog, uređuje i obezbeđuje ostvarivanje
i zaštitu sloboda i prava građana, kao i odredbi
člana 55. stav 1. Ustava kojom se jemči sloboda
političkog, sindikalnog i svakog drugog udruživanja
i pravo da se ostane izvan svakog udruženja«.
Kao što se vidi, obrazloženje se poziva na uređenje
slobode udruživanja sadržano u čl. 55 st. 1 Ustava.
Međutim, odredba st. 1 jeste odredba neposredne
primene – u njoj se uopšte ne pominje posredovanje
zakona. Donošenje zakona se pominje u odredbi st.
2 čl. 55 i to samo u kontekstu zakonskog uređenja
upisa u registar udruženja nastalih na osnovu slobode
udruživanja i to bez prethodnog odobrenja.
Čl. 43 Predloga zakona i ostali članovi, koji posredstvom
čl. 43 retroaktivno deluju, propisuju naknadno
odobrenje već registrovanih političkih stranaka,
koje već uživaju pravni subjektivitet.
Potom se u obrazloženju primećuje da političko udruživanje
uređuju relativno stari zakoni koji potiču iz različitog
državnog i političkog okruženja u odnosu na današnje,
što je tačno, ali ne opravdava donošenje zakona
koji bi retroaktivno delovao. Jer, u odnosu
na Predlog zakona, političko udruživanje i ostvarivanje
slobode udruživanja, stari zakoni imaju liberalnije
uslove od predloženog, što je paradoksalno.
Nadalje se u obrazloženju navodi sledeće:
»Tako veliki broj političkih organizacija upisanih
u registre, u odnosu na broj političkih
organizacija koje aktivno
učestvuju u političkom životu kroz izbore,
svakako doprinosi širenju sumnje u značenje
i suštinu političkog pluralizma i slobode
udruživanja, za koju s pravom možemo reći
da u Srbiji ima dugu tradiciju imajući u
vidu da su prve prave, organizovane političke
stranke osnovane 1881. godine«.
Iz ovako formulisanog obrazloženja proističe
da je ideja predlagača zapravo smanjivanje
broja političkih stranaka. Ako je to ideja,
taj broj se može smanjiti na razne načine
|
|
|
poznate u uporednom pravu, ali ne retroaktivnim
dejstvom zakona. Međutim, ovako kako je predočen,
ovaj deo obrazloženja je protivrečan samom sebi
– sa jedne strane se tvrdi da veliki broj političkih
stranaka »doprinosi širenju sumnje u značenje i
suštinu političkog pluralizma«, a sa druge se tvrdi
da »Srbija ima dugu tradiciju imajući u vidu da
su prve prave, organizovane političke stranke osnovane
1881. godine«. Da li se time želi reći da su postojeće
stranke neprave, neorganizovane ili nešto drugo?
Na str. 16 obrazloženja, povodom čl. 43 rečeno je
sledeće:
»Kao drugo, propisuje se postupak tzv. ‘preregistracije’
postojećih političkih organizacija, tako što se
propisuje da one nastavljaju sa radom ako u roku
od šest meseci od dana početka primene ovog zakona
usklade svoj statut i druge opšte akte sa odredbama
ovog zakona i podnesu prijavu za upis političke
stranke u Registar. Takođe, propisuju se potrebna
dokumenta koja se prilažu uz ovu prijavu za upis,
uz istovremeno određenje da se političke organizacije
koje ne postupe na navedeni način brišu iz registara
i gube status pravnog lica«.
Ne radi se o postupku »preregistracije« političkih
stranaka. Kroz privid »preregistracije« radi se
o ponovnom osnivanju već osnovanih i registrovanih
političkih stranaka, uz pretnju gubitka njihovog
pravnog subjektiviteta, čime se dira u stečena prava
na osnovu slobode udruživanja i omogućuje retroaktivno
dejstvo novog Zakona. Za to retroaktivno dejstvo
ni u jednom delu obrazloženja nije ponuđen, niti
opisan opšti interes za retroaktivnost, kako to
zahteva čl. 197 Ustava Republike Srbije.
No, nezavisno od ovakvog nedostatnog i kontradiktornog
obrazloženja, ako predlagač smatra da novi zakon
treba da deluje retroaktivno, mora u obrazloženju
odrediti opšti interes koji bi imao nalagati da
pojedine odredbe zakona deluju retroaktivno. Da
li je smanjivanje broja političkih stranaka – opšti
interes? Da li smanjivanje broja političkih stranaka
ima prednost u odnosu na ustavnu slobodu udruživanja,
priznatu i međunarodnim aktima koje je Srbija potpisala
i ratifikovala? Za mene nema sumnje da je odgovor
na ovo pitanje odrečan.
V Zato formalno pokrećem pitanje retroaktivnog
dejstva članova 2, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13,
15, 19, 32 i 43 Predloga zakona o političkim strankama.
1. Na osnovu čl. 138 st. 2 al. 5 u vezi sa čl. 145
st. 2 Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije,
zahtevam od Vlade Republike Srbije, kao predlagača
Zakona o političkim strankama, da povuče predlog
iz procedure, a od predsednice Narodne skupštine
Republike Srbije da ovaj predlog skine sa dnevnog
reda naredne sednice Narodne skupštine.
2. Ako Vlada i predsednica Narodne skupštine ne
postupe u smislu prethodnog stava, a Zakon bude
izglasan, pozvaću da jedna trećina narodnih poslanika,
u smislu čl. 169 st. 1 Ustava Republike Srbije pred
Ustavnim sudom pokrenu postupak za ocenu ustavnosti
Zakona pre njegovog proglašenja, a obratiću se i
predsedniku Republike Srbije apelom da ne potpiše
ukaz za proglašenje ovog Zakona. |