Mentalno stanje
srbijanskog društva
Između prošlog,
sadašnjeg i budućeg
Kreativnost
je zarobljena osećanjem nemoći i očekivanjem
da se izlaz nađe na drugom mestu
Borba da se savlada teskobna neizvesnost današnjice,
iskustveno povezana sa mnogim teskobnim doživljajima
iz prošlosti. obuzima sve kapacitete ličnosti ne
ostavljajući joj mogućnost da se distancira od emotivnog
diskursa i napravi otklon ka racionalnom. Testiranje
događanja emocijama briše mogućnost korišćenja univerzalnih
vrednosti i iskustava. Takva konstelacija psiholoških
snaga onemogućava učenje na ličnom iskustvu zbog
čega se greške u zaključivanju i delanju ponavljaju,
a mogućnost da se energija ulaže u sisteme van sopstvenog
smanjuje na minimum.
Detektuju se problemi ali se ne nalazi rešenje,
kreativnost je zarobljena osećanjem nemoći i očekivanjem
da se izlaz nađe na drugom mestu. Očekuje se maksimalna
dobit iz minimalnog ulaganja, a neostvarivost te
alhemijske formule postaje novi izvor frustracije.
Građani koji državu doživljavaju kao apstraktni
živi organizam koji treba da im obezbedi sigurnost
bez obzira na lične investicije, pokušavaju da pronađu
mehanizme kojima će privremeno sebe zaštititi, bez
anticipacije reakcija koje će planirani potezi izazvati.
Radnici koji ostaju bez radnog mesta ulažu napore
da obezbede »vezu« kako bi ostvarili penziju iako
ne ispunjavaju zakonske uslove. Nezaposleni preko
politički uticajnih ličnosti pokušavaju da dobiju
neko radno mesto u državnim ustanovama, oni koji
nikada nisu bili zaposleni trude se da ostvare pomoć
preko ustanova socijalne zaštite. Nekadašnje lično
ili preneto iskustvo o prevelikim pravima i zanemarljivim
obavezama iz vremena kada su
radnici bili »klasa« i
dok je vladala njihova »diktatura«, uslovljava
iracionalna iščekivanja da državni sistem
može da interveniše i materijalno obezbedi
većinu građana, bez obzira na realno stanje
njene ekonomije. Nostalgična prisećanja
građana, koji se nisu trudili da razumeju
ekonomske zakone, na vreme kada je postojalo
|
|
|
|
Većina
ostaje nema pred zločinom, aboliranim zločincima
i nepravdom
|
|
|
zagarantovano radno mesto i primanja koja nisu zavisila
od njihovog radnog učinka, odvode ih iz sadašnjosti,
uslovljavajući nove intrapsihička sukobe proistekle
zbog nespremnosti da racionalno sagledaju aktuelni
državni sistem, koji i sam funkcioniše odvojen od
realnosti.
Oni kojima je lakše da se bave falsifikovanom prošlošću
no da žive u mukotrpnoj sadašnjosti ne predstavljaju
validnu kategoriju stanovništva sa kreativnim ličnim
potencijalima i spremnošću da ih ulože u združene
aktivnosti koje bi omogućile da budućnost bude izvesnija.
Kreativna manjina će sopstvene potencijale ulagati
u lične sisteme kako bi sebi i svojim najbližima
omogućili da nedaće prebrode sa što manje investicija.
Državni establišment koji ne poseduje odgovornost
za zajednicu nastaviće da funkcioniše po principima
koji mu obezbeđuju opstanak na dobijenim funkcijama.
Nijedna kategorija stanovništva se ne bavi anticipiranjem
sutrašnjice i ne poseduje spoznaju o pravilima i
pravcima kojima bi se haotična sadašnjost usmerila
ka izvesnijim pravcima kretanja. Ne postoji svest
o državi kao sistemu u koji svi ulažu kako bi opstajao
i rastao kao organizam sa kompatibilnom energijom,
već iscepkana svest pojedinaca, većih i manjih formalnih
i neformalnih grupa bez anticipativnog poimanja,
koncentrisana isključivo na oročeno trajanje u »ovde
i sada«.
Lično i iskustvo drugih koristi se za egzistencijalno
održavanje pojedinačnih a ne za razvoj zajedničkog
sistema. Pamćenje je emotivno i obojeno egocentričnim
sadržajima. Prošlost se testira individualnim reperima
zbog čega su događaji od pre deset godina pohranjeni
u sećanju kao apstraktne slike koje nisu konektovane
sa aktuelnim trajanjem. Smrt pod ruševinama zgrade
državne televizije, koja je snašla ljude koji su
se nalazili na poslu ili i danas nerasvetljeno ubistvo
Slavka Ćuruvije su događaji kojih se prisećaju njihovi
najbliži i političari po zadatku. Većina ostaje
nema pred zločinom, aboliranim zločincima i nepravdom.
Elementarni nedostatak saosećanja i pomirenost sa
ugrožavajućim događanjima u mentalnim sistemima
većine poništava čovečnost i pravo na izbor drugačiji
od ovoga u kojem otaljavamo sopstveno trajanje.
 |
|
Dragica
Stanojlović |
|