Redari zapostavljenog
društva
Izlaz iz
naše sadašnje situacije valja potražiti u ozbiljnoj
javnoj raspravi u kojoj bi se koristila iskustva
u rešavanju i naše i svetske krize
Nebojša Popov
Govoreći o aktuelnim temama unutrašnje i spoljne
politike, predsednik Srbije Boris Tadić nedavno
je pomenuo i promenu Ustava (Večernje novosti,
30. april–2. maj). Tako nešto delovalo je iznenađujuće.
Javnosti nije poznato da je o promeni Ustava
bilo govora u bilo kojoj instituciji sistema,
niti u samoj Demokratskoj stranci. Iznenađenje,
doduše, nije bezgranično, pogotovo kada se ima
u vidu tajnoviti način donošenja sadašnjeg ustava,
krajem 2006. godine. Neočekivan je, pak, nagoveštaj
poremećaja saveza bezmalo svih stranaka u pravljenju
i odbrani »kosovskog ustava«.
Prigodne
pobude
Ne dovodeći u pitanje pravo najvišeg funkcionera
vlasti da pokreće razne stvari, pa i promenu
ustava, zapitajmo se ipak o pobudama ove inicijative.
One nisu naročito zagonetne, barem prema poentama
u pomenutom kazivanju predsednika. On je, naime,
poentirao dve stvari: smanjenje broja narodnih
poslanika i teritorijalnu regionalizaciju. Obe
poente imaju prepoznatljivo uporište u preovlađujućem
javnom mnenju.
Godinama već raste negativno raspoloženje prema
narodnim poslanicima i samoj Narodnoj skupštini.
U prilog tome pominje se čitava bujica razloga,
od svađalačkog i prostačkog ponašanja, preko
kršenja pravnih, političkih i moralnih normi,
do raznih privilegija i opterećenja budžeta.
Pod dejstvom mnoštva činjenica i čestih afera
i skandala, zaista, nije teško steći rđavo mišljenje
o najvišoj političkoj instituciji. Rizično je,
pak, ako se time nameće mišljenje i o samom
parlamentarizmu i njegovim ključnim institucijama.
Da bi se taj rizik barem smanjio, neophodne
su temeljite analize sadašnjeg stanja i realistične
vizije razvoja parlamentarnih institucija, umesto
puke negacije nekih očiglednih manjkavosti i
podilaženja raširenom mnenju.
I priča o regionalizaciji ima jasan podsticaj.
Posle dugotrajnog nagvaždanja o »više od autonomije
a manje od suvereniteta« za Kosovo, očigledno
je zaoštravanje sporova i sukoba oko Statuta
Vojvodine. Predlog o stvaranju više ravnopravnih
regiona, na prvi pogled, »demfuje« vojvođansko
autonomaštvo i upadljivo rigidnu centralizaciju
vlasti. Trenutno preovlađujuće javno mnenje,
međutim, ne počiva na dubljoj spoznaji ustrojstva
sadašnje vlasti. Još manje se zasniva na uvidu
u posledice izostanka temeljnog društvenog konsenzusa
o temeljitoj promeni uređenja države koja se
očekivala 2000. godine. Izostali raskid s razdobljem
razaranja društva i države dovodi do jednog
teško održivog stanja kojim, svakako, nije lako
vladati. Bez konsenzusa o načinu pretvaranja
dugo vladajuće dogme o društvenoj svojini, koja
je skrivala razne uzurpacije, u racionalne oblike
privatne i javne svojine, kao i o načinu uspostavljanja
javne kontrole vlasti nije mogućno postaviti
trajnije temelje novog strukturisanja društva
i novog sistema vladanja. U takvim okolnostima
nije lako ni vladati, a još manje biti lojalan
podanik.
Stvaranje novih temelja društva i države, biva
sve očiglednije, ignorišu najmoćniji ideološki
i politički tabori u Srbiji. Jedni se oslanjaju
na izmišljenu nacionalnu tradiciju, a drugi
na zamišljeni put k Evropskoj uniji. Iako se
ovi tabori razlikuju, čak su često u oštrom
sukobu, povremeno iznenađuje s koliko se lakoće
odnose prema vladalačkom poslu.
Samouverena
i komotna vlast
Još u Titovo vreme činilo
se da je lako vladati. Vera u lakoću vladanja
krasila je i njegove naslednike na vlasti, čak
i kada su manje ili više žustro negirali Tita
i komunizam. Na pravljenje novih država gledalo
se kao na neki jednostavan i lagan posao. Ostavljajući
ovde po strani nastajanje novih vlasti i država
na tlu nekadašnje Jugoslavije, što tek čeka na
temeljitija kritička preispitivanja, ograničimo
se ovom prilikom na poimanje vladavine u današnjoj
Srbiji.
U već citiranom kazivanju predsednika Tadića o
promeni ustava neskriveno preko smanjenja broja
poslanika i povećanja broja regiona, to više liči
na prepravke »kućnog reda« nego na ozbiljnu »konštituciju«,
kako se tradicionalno govori o ustavnom utemeljenju
države i društva.
Demokratska stranka, kao okosnica koalicije za
evropski put Srbije, s valjanim razlozima insistira
na preuzimanju vrednih strana evropske integracije.
Već samo preuzimanje normativa EU je od nesumnjive
koristi. Međutim, od male je vajde ako se to svodi
na neku novu »resavsku školu« i puku propagandu,
bez ovdašnje modernizacije društva i demokratizacije
države.
Izborne pobede DS i predsednika Tadića počivaju
na očekivanjima znatnog broja birača da se Srbija
utemelji na evropskim vrednostima, da se iz vremena
konfrontacija i razaranja uđe u razdoblje saradnje
i stvaranja, da se uspostavi moderno društvo i
demokratska država, prosperitetna privreda i snažna
kultura, postigne pristojan životni standard,
lična i kolektivna bezbednost. To, međutim, nisu
samo proklamovani ciljevi već i merila za procenu
valjanosti sredstava da se oni domaše, kao i za
ocenu trenutno ostvarenih dometa.
Preokupirani vlašću i vladanjem, vladajući krugovi
zapostavljaju složena zbivanja u društvu. Pored
već pomenutog izbegavanja društvenog konsenzusa
o ustavnim temeljima i okvirima novog društva
i države, primetna je tolerancija haotičnog procesa
privatizacije i postavljanje »naših ljudi« na
ključna mesta gde se odlučuje o privredi i društvu.
Naročito zabrinjava bezbrižan odnos prema gašenju
proizvodnog procesa, što dugoročno potkopava temelje
privrede, društva i države. Umesto toga, primetna
je lakoća zaduživanja za koje nije izvesno ko
će, kada i kako da otplaćuje. Upadljiva je i ravnodušnost
prema masovnom gubitku radnih mesta i životnim
nedaćama
nezaposlenih. Obećanja
socijalnih programa i otvaranja radnih
mesta obično se svode na puku demagogiju,
naročito pred izbore. A tamo gde je država
suvlasnik, malo (ili nimalo) pažnje posvećuje
se održanju i unapređenju proizvodnje.
Čak i kada nadležni sud poništi ugovor
s »kontroverznim« suvlasnikom, vlast je
spremna da ga zaštiti i uskrati saradnju
i podršku radnicima akcionarima koji vode
ogorčenu borbu za poštovanje zakona, ugovora
i elementarnih prava radnika i »malih
akcionara«.
Pomenimo i jednu stvar koja obično izmiče
pažnji javnosti. Reč je o statusu lokalne
samouprave. Naime, 1995. godine tadašnja
vlast je oduzela imovinu lokalnim zajednicama.
Nakon pobede opozicije, 1996. godine,
u oko 40
|
|
|
najrazvijenijih opština, udruženim snagama, u
okviru Saveza slobodnih gradova i opština, pokrenuta
je inicijativa za povraćaj imovine lokalnim samoupravama.
Za trenutak je izgledalo da su nove lokalne vlasti
spremne da radi toga »dižu revoluciju«. Međutim,
vođstva dve najveće stranke koalicije Zajedno
– DS i SPO – pretežnu energiju su usmerila na
raspodelu funkcija vlasti, prisvajanje što većeg
dela inače oskudne lokalne kase i na razne međusobice.
(Treća stranka – GSS – ni o čemu bitnom se nije
pitala.) A posle promena 2000. godine, iz EU je
stigla preporuka da se novim zakonom reguliše
i imovina lokalne samouprave, ali je nacrt zakona
godinama pripreman i odlagan, tako da je Srbija
danas jedina zemlja u Evropi u kojoj lokalne samouprave
ne raspolažu odgovarajućom imovinom. I nije posredi
samo lišavanje lokalnih samouprava značajnijih
mogućnosti uticaja na privredne tokove. Reč je,
pre svega, o suštinskom ograničenju stvaranja
složenog i autonomnog »civilnog društva«, na koje
se inače pozivaju ne samo razne nevladine organizacije,
nego i sama centralna vlast, kada joj to zatreba.
Umesto realne decentralizacije vlasti, pre svega
jačanjem svih kapaciteta lokalne samouprave a
time i jačanjem izvorne autonomije privrede, kulture
i društva, pojačava se centralizacija vlasti.
Uz sve prisniju »kohabitaciju« najjačih stranaka,
sve do proklamovanog pomirenja bivše vlasti i
opozicije, i sve ono što s tim ide, novim zakonom
o političkim strankama bitno je suženo jedno od
elementarnih prava građana, pravo na slobodno
političko organizovanje i delovanje.
Kada se ima u vidu sve do sada rečeno, može se
sklopiti opšta slika naših prilika: spram centralne
vlasti nalazi se zapostavljeno društvo. Lišena
izvorne snage razvoja društva, i sama centralna
vlast gubi na svojoj realnoj snazi. Licitacija
moći ima svoje tokove.
Prizivanje
i ponude »čvrste ruke«
Suvišno bi bilo ovom prilikom
podsećati na magičnu privlačnost vlasti. Izlišno
je prisećati se i onog dela tradicije (ne samo
naše) da se vlast stiče i gubi prolivanjem krvi.
Uz velike muke i teškoće probijaju se i novi,
demokratski impulsi. Ipak, jedan režim koji je
izgledao nepobediv, pobeđen je na izborima 2000.
godine i overen masovnom i snažnom podrškom građana.
Otvarala se perspektiva izlaska iz izolacije i
osvajanja slobode i demokratije. Sazrevala je
svest o neophodnosti kritičkog suočavanja sa zločinima
i pljačkom. Pomaljaju se i neki vidovi normalnog
života. Neki su te proboje platili i glavom (pomenimo
samo premijera Đinđića).
Pravac daljih zbivanja nije razgovetan. Pogledi
ka budućnosti zamućeni su ne samo zbog nadmene
i neodgovorne vlasti, zaokupljene same sobom,
nego i nedovoljno poznatim tokovima zbivanja u
inače zapostavljenom društvu. Sve izvesnije je
da smo se našli u raljama sve više centralizovane
vlasti i sve moćnijih tajkuna, među kojima postoji
mnoštvo raznih veza i uticaja izvan javne kontrole.
U takvim okolnostima borba za vlast nalikuje borbi
na život i smrt. Ne biraju se sredstva obračuna.
Otuda ne čude ni besomučni napadi na sadašnju
vlast, pre svega na DS i samog predsednika Tadića.
Nameću se mnenja da je njeno rušenje suštinski
uslov boljitka, čak nacionalnog spasa. Dramatizacija
naprosto mami sklonosti da se poveruje u spasilačku
ulogu nekakve »čvrste ruke«, bilo u okviru sadašnje
ili neke nove vlasti. Zahtevi za nove izbore više
liče na pretnje kaznom nego na legitimnu demokratsku
smenu vlasti. Opet se preti »kukom i motikom«,
raznim savezima moćnika, domaćih i stranih. Rotaciona
revolucija opet se isprečuje ustavnoj demokratiji,
samovolja vlasti legitimnoj »konštituciji«. Gubitak
poverenja u političke institucije, samu vlast
i izbore dobija zabrinjavajuće razmere.
Izlaz iz naše sadašnje situacije valja potražiti
u ozbiljnoj javnoj raspravi u kojoj bi se koristila
iskustva u rešavanju i naše i svetske krize.
|