|
|
 |
 |
|
 |
|
Jedno čitanje Rečnika grešaka Srđana Damnjanovića 1
FALSOLOGIKA CONTRA FA(C)TUM
" Oružje kritike svakako ne može zameniti kritiku oružja, materijalna sila mora biti oborena materijalnom silom, ali i sama teorija postaje materijalna sila kad zahvati mase." Karl Marks
Evidentna kalendarska, premda ne i istinski ljudska kvalitativna, vremenska distanca između datuma publikovanja i prezentovanja čitaocima Republike imanentnog duha i teorijsko-praktičkog potencijala ovog značajnog domaćeg filozofskog dela (Zavod za udžbenike, 2009) nije u protivrečnosti s bitnim smislom i svrhom rubrike u kojoj se objavljuje. Nije zato što je njegova aktuelnost i dalekosežna vrednost, sadržana u temeljnoj antropološko-emancipatorskoj kritičkoj ideji, kao bitnom uslovu mogućnosti totalnog praktičkog samooslobađanja čoveka uopšte, nezasluženo neprepoznata i spoznata u našoj široj stručnoj i opštoj, humanistički obrazovanoj, javnosti.
Knjiga Rečnik grešaka predstavlja prerađen, za štampu adaptiran , esencijalni deo teksta Damnjanovićeve doktorske disertacije u kojoj autor izlaže vlastitu falsologičku teorijsku koncepciju2 polazeći od kritičkog uvida u epohalnu situaciju duhovne praznine, deficita i krize istinski originalnog filozofskog stvaralaštva3 kao svojevrsnog izraza bezumlja savremene ljudske svetske zbilje.
Naime reč je o sistematski razvijenom naučnom znanju 4, na osnovu dosadašnjeg totalnog istorijskog iskustva zapadne civilizacije, o poreklu i prirodi, tj. biti ljudske logičko-aksiološko, objektivno-dijalektičke društvene prakse pogrešivosti fundiranoj na filozofsko antropološkom odredjenju čoveka kao slobodnog , dakle pogrešivog 5 vremenitog bića koje ostvaruje saznajni , moralni, politički i opšti socijalni progres nužnošću povesnog jedinstvenog teorijsko- praktičkog prevladavanja vlastitih pogrešaka 6. Suštinska humanističko- emancipatorska vrednost falsologike sadržana je u imanentnom kulturno-progresivnom potencijalu povesno-budućnosne, otvorene antimetafizičke svesti o bitno ljudskoj temporalnoj praktičko-stvaralačkoj mogućnosti i načinima slobodnog samoproizvodjenja sebe i svog sveta u istorijsko-dijalektičkom procesu samospoznaje, samoprevladavanja i samousavršavanja. |
|
|
Dobar dizajn: Iskra/telefon-Savnik |
 |
Ova Damnjanovićeva autentična falsološko-aksiološka teorijska pozicija rezultat je nastojanja da se odgovori aktuelnim istinski ljudskim potrebama, tj. da se slobodno, kritički7, celovito, principijelno humanističko-filozofski8, umski preispituje racionalnost, vrednost i smislenost istorijsko-društvenog fakticiteta kao bitnog uslova praktičkog prevladavanja postojećih negativnosti, protivrečnosti , ili pogrešaka i ostvarivanja boljeg, manje pogrešnog sveta .
Interpretacijsku konkretizaciju i akcentovanje osnovne ideje bitnog emancipatorskog značaja i značenja falsologičkog logičko-vrednosnog kritičkog suprotstavljanja vladajućem pozitivističkom shvatanju postojećeg planetarizujućeg gradjanskog društva, kao konačno ideološki istinitog, istorijski dovršenog i bezalternativnog, treba i moguće je na ovom mestu provesti samo u kratkim crtama pokazivanjem stvarnog karaktera uloge i položaja institucionalizovane filozofije u savremenoj dominirajućoj tzv. zapadnoj liberalnoj civilizaciji.
Sažeta eksplikacija faktičkog kulturno degradiranog statusa institucionalizovane i medijski estradizovane filozofije9, u savremenom građanskom društvu u krizi, svoj osnov mora imati u radikalno-kritičkoj spoznaji bitnih karakteristika, ili istinske prirode zapadnog globalizujuceg opšteg socijalnog poretka koja polazi od analize zbiljske, fundamentalne, liberalno-demokratske, idejno-delatne protivrečnosti. Naznačeni problem predstavlja najvažnije spekulativno, revolucionarno-povesno, budućnosno pitanje našeg sveta i vremena sadržano u imanentnoj antitetici izmedju, s jedne strane istorijski spoznatih i izborenih međunarodnim pravnim poretkom normativno zaštićenih i ideološko-politički proklamovanih civilizacijski najviših ljudskih vrednosti i , s druge strane stvarne, ničim ograničene i nezadovoljive, agresivne i beskrupulozne težnje malobrojnih posednika najkrupnijeg finansijskog i korporativnog kapitala ka globalnoj maksimalizaciji sopstvene ekonomske i političke moći i vlasti. Ova totalitarna neoliberalna praktička samovolja manjine nad većinom čovečanstva vlastitim partikularnim sebičnim ekonomsko-lukrativnim interesima porobljavanja i sveobuhvatne eksploatacije ljudi i prirode podređuje sve i svakoga, instrumentalizuje i zloupotrebljava u dosadašnjoj istoriji proizvedene naučno-tehničke i društveno- političke mogućnosti opšteljudske emancipacije.
Stoga, iako se deklarativno poziva na demokratiju, slobodu, ljudska prava, pravdu, jednakost i solidarnost kao na vlastite delatne principe, medijski propagandno obmanjujuci javnost u cilju obezbeđivanja pseudo demokratskog pristanka i konsenzusa, ova razobručena planetarna kapitalistička praksa predstavlja drastičnu i kontinuiranu negaciju tih vrhovnih ljudskih vrednosti, a time i glavnu prepreku u stvaranju boljeg sveta izgradnjom humanijih međuljudskih društvenih odnosa, kao uslova za život dostojan čoveka većini svetske populacije.
U kontekstualnom sklopu opisanog epohalnog istorijsko-društvenog ustrojstva u kome su profit, moć, vlast i materijalni proizvodno-potrošački standard istinski vrhovni racionalno-aksiološki kriterij vrednosnog prosudjivanja svake ljudske delatnosti, treba razumeti i marginalizovani socijalni položaj i ulogu univerzitetske zapadne filozofije, te aktuelnu pretnju njenog moguceg kraja10 determinisanog tržišno-privrednim, komercijalnim, utilitarističkim merilima.To jest, preciznije rečeno, onoga otuđenog što je ostalo od njene stvarne prirode i autonomije u formi nesistematske, specijalizovane, s jedne strane prirodno naučnim potrebama podređene teorije, a s druge strane vladajuce konzervativne dogmatske pozitivističke apologije11, idealizacije i legitimacije postojećeg društvenog poretka i prakse od strane dobro plaćenih ideologa, proizvođaca oficijelnih teza i uverenja, te vaspitača, indoktriniranjem mladih generacija u vladajućem duhu mišljenja i delanja.
Međutim, glavni razlog represivnog državno-birokratskog i privatnog kapitalističko- finansijskog manipulativnog uticaja na institucionalnu desupstancijalizaciju i instrumentalizaciju visoko školske filozofske delatnosti nije sadržan u opštoj, naviknutoj i prihvaćenoj ideologizovanoj predstavi dresiranog „mišljenja“ javnosti, na kapitalističko-društvenoj paradigmi, o njenoj praktičnoj neupotrebljivosti i beskorisnosti, tj., bezvrednosti za čoveka uopšte. Naprotiv ključni motiv se krije u činjenici da je istinska filozofija, kao stvaralački, spekulativno-dijalektički, revolucionarno-kritički, humanističko-emancipatorski objektivni misaoni odnos prema postojećim institucijama društva, vladajućoj teoriji i praksi, uvek bila opasna opozicija, antiteza i negacija vladajućeg poretka međuljudskih društvenih odnosa, jer nije pristajala na kontrolu mišljenja, govora i istine te je predstavljala bitan element i momenat totalne povesne samooslobađajuce prakse i opšteg ljudskog progresa. Stoga, i za savremenog čoveka, njegov svet i istoriju, istinska revolucionarno-humanistička misao oslobođena od idealističkog apstrakcionizma, nemoralnog oportunizma, oholog akademizma i ideološkog dogmatizma ima presudnu važnost i vrednost jer sebi kao glavni zadatak i cilj postavlja rešavanje najbitnijih, aktuelnih globalnih problema čovečanstva.
Logičko-aksiološki, kritički preispituje istinitost i umnost postojećeg planetarnog socijalnog poretka međuljudskih odnosa 12, s pozicije odbrane u dosadašnjoj istoriji dostignutih najviših ljudskih civilizacijskih vrednosti, svesna da on ne predstavlja kraj povesnog procesa praktičkog društvenog i opšteg samooslobađanja i samousavršavanja. Drugim rečima, temeljna intencija humanističko-emancipatorske filozofije, shvaćene kao dijalektičko jedinstvo istorijsko-društvenog mišljenja i prakse revolucije, je u duhovnom buđenju i osvešćivanju potlačenih, eksploatisanih i raspamećenih, kao realne dehumanizovane materijalne, socijalne snage radikalne promene postojećeg, u legitimaciji njihove autentične ljudske egzistencije, u edukaciji o strateško-organizacionim načinima stvaranja boljeg, kvalitativno drugačijeg sveta. |
|
|
Dobar dizajn: Iskra/telefon-Savnik |
 |
To jest ona mora da uspostavi komunikaciju s njima, da ih ohrabruje i uči kako da se bore za svoju otuđenu ljudskost, te, stoga, odgovara istinskim potrebama i interesima čovečanstva, iz čega sledi, nasuprot vladajućem opštem uverenju, da predstavlja najveću vrednost i dobrobit za čoveka.
Falsologički osvešćen kritički um je moćno sredstvo samooslobađanja čoveka od medijsko-političko-ideoloških manipulacija javnosti13 savremenih sofista i osnovna pretpostavka prevladavanja pogrešnosti postojećeg globalizujućeg nehumanog ustrojstva međuljudskih odnosa čija bezumnost i bezvrednost je dokazana u iskustvenoj praksi, te stoga ne može biti logički opravdana prihvatljiva životna praksa od strane većine svetske populacije, zbog kršenja elementarnih civilizacijskih normi čovečanstva.
Na kraju treba reći da Damnjanovićev Rečnik grešaka ima grešaka. Njegova pogrešivost sledi iz temeljne teze njegove falsološke koncepcije o neizbežnoj ljudskoj pogrešivosti i mogućnosti falsologičkog prevladavanja falsologičkih grešaka, u čemu je sadržan njen saznajni, heuristički kapacitet. Stoga, dijalektičko-logičkom metodom treba preuzeti pozitivne rezultate njenog kritičko-logičkog, humanističko-vrednosnog odnosa prema vlastitoj istorijsko-društvenoj zbilji14, a pogreške u cilju unapređenja znanja i opšte ljudske prakse prevladati.
Milan Đorđević
1 Srđan Damnjanović rođen je 1968. u Novom Sadu. Stekao je naučni stepen doktora filozofije na Univerzitetu Istočno Sarajevo 2007 godine, na Filozofskom fakultetu Istočno Sarajevo, odbranivši doktorsku disertaciju sa temom Mogućnosti zasnivanja falsološke aksiologike, posle višegodišnjeg teorijskog i praktičnog izučavanja odnosa formalnih i moralnih vrednosti u logičkim greškama. Knjiga Rečnik grešaka predstavlja prerađen, skraćen tekst njegove doktorske disertacije. Objavio je više desetina tekstova, uglavnom u Letopisu Matice srpske i novosadskom časopisu Polja, i osim gore pomenute i sledeće knjige : Mali rečnik grešaka (ne) samo za novinare, Media Art , Novi Sad, 2005, Medialogike-vreme filozofije i razonode , Novi Sad, 2009. U pripremi za štampu nalazi se novi srednjoškolski udžbenik iz filozofije koji je S. Damnjanović napisao u koautorstvu sa svojim mentorom prof. dr Ivanom Kolarićem. Srđan Damnjanović bavi se logikom, komunikologijom i hermeneutikom. Živi u Novom Sadu, radi kao profesor filozofije u Karlovačkoj gimnaziji.
2 „Falsologika...deo je filozofije posvećen izučavanju grešaka...multidisciplinarno...falsologici je najbliža aksiologika...bitan i negativan način argumentovanja vrednosti ( logičkih, saznajnih, estetskih, moralnih, egzistencijalnih), posredstvom ukazivanja na po-grešivost.“ Srđan Damnjanović, Rečnik grešaka , Zavod za udžbenike, Beograd, 2009. , str. 8
3 „Suočavanjem s greškama, filozofija postaje naglašeno prisutna i u vremenu koje...nije filozofsko, jer nedostaju velike ideje..., a pre svega, markantne ličnosti koje obeležavaju epohu.“ S. Damnjanović, ibid, str. 8
4 „...pristup falsološke aksiologike ili falsologike zagovara interdisciplinarnost.“ ibid, str. 11
5 „Isključivanje principa pogrešivosti vodi eliminaciji teorijske slobode i kritičkog mišljenja, bez čega se filozofija ne može ni zamisliti. „ ; „ Kada čovek izgubi pravo na grešku, ostaje i bez prava na slobodu. Ukoliko se sve, i to bezgrešno zna, o čemu bi to volja imala da odluči? Tajna, pogrešivost i neznanje uvek su bili najviši zalog slobode.“ ibid., str. 9 i 10
5 „...grešku možemo definisati kao znak na putu naučnog saznanja, moralnog usavršavanja i egzistencijalnog napredovanja.“ ibid., str. 10
7 „Misliti nezavisno i kritički znači uočavati vlastite i tuđe greške.“ ; „ Svest o pogrešivosti je autentično filozofska...ali istovremeno pripada...egzistencijalnom planu.“ ibid., str. 8
8 „ Kritičko mišljenje...otvorenost, tolerantnost, pravdoljubivost, slobodarstvo, miroljubivost.“ ibid., str. 12
9 Videti tekst The impact of impact on philosophy, Ralph Wedgwood, u publikaciji: Oxford Philosophy, summer 2011.
10 O ovoj problematici više u sledećim tekstovima : The death of philosophy in neoliberal world, (2010.) , Sarah Amsler, Aston University, www.isa-sociology.org ; Why is Middlesex University philosophy department closing?, The Guardian, 17 may 2010. ; Budgetary Hemlork Nevada seeks to eliminate philosophy, Boston Rewiev, april 5, 2011. ; The end of philosophy, David Brooks, The New York Times, 2009., savehowardphilosophy.wordpress.com
11 „Savremeno doba promoviše trijumf volje u nepogrešivosti, što neminovno vodi nervozi i buci u jednom postvarenom i simuliranom svetu.“ , S. Damnjanović , Rečnik grešaka, str. 13
12 „Danas se sve više bavimo sopstvenim greškama...koje nastaju u neuspelim pokušajima osmišljavanja sveta života.“ ibid., str. 8
13 „...( samo ) izbavljenje iz mreža ribara ljudskih duša, napredak u karakteru i znanju.“, ibid., str. 11
14 „Rečnik grešaka ( krošnja falsološke aksiologike) ima svoju neposrednu primenu u debatama i polemikama kao i u svim procesima primene proceduralnih formi intelektualne ( samo) discipline ( tzv. kritičko mišljenje) u okviru kojih se informacije i argumenti analiziraju, sintetizuju i/ili procenjuju.“ ibid., str. 13
|
 |
|
| | | | | |